Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AVM introduceert FritzRepeater 3000 voor gebruikers met veel wifiapparaten

AVM heeft de FritzRepeater 3000 uitgebracht. De nieuwe meshwifirepeater is volgens de fabrikant erg geschikt voor gebruikers die 'bijzonder veel apparaten' in het draadloze thuisnetwerk willen integreren. Het toestel krijgt een prijs van 129 euro.

De FritzRepeater 3000 is een tribandrepeater die volgens AVM een groter bereik en hoge datadoorvoer oplevert. Het apparaat communiceert met de draadloze router via de extra 5GHz-band. Door deze manier van datadistributie blijven de 2,4GHz- en andere 5GHz-frequentie vrij voor de communicatie met eindtoestellen. Het toestel haalt een maximale theoretische snelheid van 400Mbit/s op 2,4GHz (2x2), 866Mbit/s op 5GHz (2x2) en 1733Mbit/s op 5GHz (4x4).

Functies als band steering, AP steering (11v, 11k) en crossband repeating zorgen er volgens fabrikant AVM voor dat alle apparaten optimaal worden voorzien van wifi. De FritzRepeater 3000, verpakt in een nieuwe verticale behuizing, biedt daarnaast twee gigabit-lanpoorten. Het toestel zou ook energiezuiniger zijn dan zijn voorgangers, zowel tijdens gebruik als in stand-bymodus.

Om de configuratie te vereenvoudigen neemt de repeater automatisch alle instellingen van de FritzBox-router over, zoals de netwerknaam, het wachtwoord, de nachtmodus, instellingen van het gastnetwerk en automatische updates. De adviesprijs van het toestel bedraagt 129 euro.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

23-05-2019 • 11:03

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Wat zijn: 'bijzonder veel apparaten' zijn dat er 50 of 50.000 lekker vaag weer. En eigenlijk alleen maar een buzz van de marketing afdeling.

Op hun technische pagina staat: 3 WiFi-zendeenheden: 1733 Mbit/s + 866 Mbit/s (5 GHz) + 400 Mbit/s (2,4 GHz) voor de optimale voorziening van veel WiFi-apparaten maar ze durven niet te zeggen hoeveel dat er dan zijn....

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 23 mei 2019 11:16]

Dat is natuurlijk ook moeilijk te zeggen want de performance heeft eigenlijk niet alleen met het aantal apparaten te maken, maar ook de manier dat die verbonden zijn en hoe ver ze zijn en hoeveel ze zenden en noem maar op. Ik denk dat ze het daarom in het midden laten en het uit reviews laten blijken hoe hij presteert vergeleken met alternatieven in verschillende omstandigheden.
Weet je wat pas grappig is ze strooien met snelheden maar wat schijnbaar de meeste vergeten is dat het ding gewoon via gigabit lan is aangesloten vooruit het zijn er 2.

Op papier haalt dit ding dus meer dan 2gb draadloos onder ideale omstandigheden. In de praktijk kan de totale snelheid nooit hoger zijn dan 2gb vanwege de gigabit netwerk aansluiting. Je moet in dat geval dus ook 2 kabels op het ding aansluiten.
Verkeer over draadloos netwerk werkt dmv timeslicing; elke client krijgt een timeslice waarin verkeer heen en weer kan tussen client en ap en daarna moet ie wachten tot z'n volgende timeslice.

Hoe snel een ap dat wisselen tussen clients kan en van hoeveel clients hij de administratie tegelijk kan bijhouden zorgt voor een maximaal aantal gelijktijdige gebruikers op die ap op een fatsoenlijke snelheid.
Daar speelt nog bij mee hoeveel antennes er zijn, want per antenne per time slice kan er 1 client verbonden zijn en als die ruimte vol is dan krijg je als client last van allerlei verschijnselen die samen zijn te vatten als "brakke verbinding", of "niet kunnen verbinden".

Dat er 2 lan-verbindingen zijn, betekent niet automatisch dat er een dubbele upstream bandbreedte beschikbaar is, maar eerder dat je de ap kunt daisy chainen en er nog een ap in de ruimte mee kan aansluiten voor meer gelijktijdige verbonden clients. Je gebruikt dan niet onnodig een wifi kanaal om je netwerk onderling mee in stand te houden tussen de ap's, maar kan die gebruiken voor je client netwerken.

Die 1Gbit uplink is trouwens in de meeste gevallen ruim voldoende om heel wat clients een verbinding met internet mee aan te bieden en zelfs netwerk-opslag mee beschikbaar te stellen; voor de hogere benodigde snelheden zal je toch een draadje, of een apart wifi netwerk gebruiken dat je speciaal daarvoor optuigt.
Klopt wat je schrijft. Probleem is alleen dat ze met snelheden strooien die theoretisch zijn en in de praktijk nooit gehaald worden. Tweaker begrijp het misschien wel, de massa niet die ziet hoge snelheden en denkt dat is genoeg.

Gebruik zelf hier in huis gewoon liever vast kabeltje met gigabit netwerk. Dat werkt gewoon stabiel en snel.
Van draadloos naar bedraad heb je gelijk. van draadloos naar draadloos kan dat anders zijn. Binnenkort maar reviews zoeken.
Deel je de snelheid niet met draadloos naar draadloos? Als 1 antenne 1733Mbit/s kan zenden en ontvangen, moet de snelheid verdeeld worden over de verschillende devices.
ja dat wel, maar de gehele throughput van t apparaat onder de ideale omstandigheden zou wel rond die koers blijven liggen. naar 3 devices met 500Mbit/s zal nog steeds 1,5Gbit/s zijn.

Maar ik verwacht dat de snelheden zoals met alle apparaten onder de ideale omstandiheid zijn getest. de 1733Mbit/s is getest in een isolated environment zonder interferenti en met LOS.

De praktijk haal je die snelheid nooit
Ik betwijfel of je de twee ethernet poorten kan bundelen. Ik gok dat de tweede poort puur voor het koppelen/doorlussen van andere lan apparaten is en niet zozeer bedoeld is om de maximum lan bandbreedte te verdubbelen.

Is WiFi daarnaast niet half-duplex waardoor je de werkelijke maximum up en down eerst nog moet delen door twee?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 mei 2019 11:46]

Neem niet an dat het voor doorlussen is. In dat geval zou totale netwerk van alle mesh routers max 1gigabit zijn.
Heb hier synology nas die ook 2 gigabit aansluitingen heeft.

lees net dit op avm site:

2 x Gigabit-LAN-aansluiting: aangesloten apparaten (computers, printers, audio-video-spelers e.a.) krijgen WiFi-functie
Kan alternatief per kabelverbinding worden aangesloten op een router (LAN-brug)

Dus schijnbaar maar 1 aansluiting of de router, dus max 1gb.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 23 mei 2019 12:13]

al zou je de twee poorten kunnen bundelen tot een trunk: een trunk is niet bedoeld voor bandbreedte vergroting (voor 1 user). ik heb een aantal lacp trunks lopen van 2x1gb, maar dat betekend niet dat ik er 2gb doorheen kan trekken, zo werkt dat helaas niet. plus dit is een huis-tuin-en-keuken apparaat, dus compleet ander segment.
Aangezien het gaat om thuisgebruikers kan ik me amper voorstellen dat je meer dan 50 apparaten hebt die van wifi gebruiken maken. Of je moet misschien iedere lamp in huis via wifi aansturen. Mijn TP-link Deco M4 kan tot 100 apparaten gelijktijdig verbinden. Ik ben benieuwd of Fritz ook nog ergens aangeeft wat de limiet is van dit apparaat.
Als je een beetje de slimme kant op wil gaan, gaat dit snel hoor. Alle lampen vervangen door Philips Hue -> 27 extra wifi apparaten. Deurbel en thermostaat er bij en de Roomba en hebben al 30 rond. Dat is zonder de laptops, tablets, gsm's en pc's in huis, nog geen camera's of slimme gordijnen etc. Niet alles zal op wifi draaien maar dat terzijde
Meestal heb je bij die lampen een basisstation wat met netwerk verbonden is en communiceren die lampen via bijv. zigbee met het basisstation. Alle lampen appart via WiFi verbonden is behoorlijk ineffectief.
Philips Hue lampen werken met ZigBee, alleen de hub is verbonden met wifi.
voor de domotica freaks zit je toch snel boven de 50... als je veel sonoff sensoren hebt, en wifi camera's kom je al direct tegen de 100... feit is wel dat die dingen dan amper data verbruiken (tenzij die webcams hun streams op router opslaan)
Toch vraag ik me af waarom ze bij AVM:
1. Die wit-rode kleurstelling behouden, ja het is onderscheidend maar het zorgt er wel voor dat bijna niemand zo'n ding graag open en bloot in de woonkamer zet.
2. De naam Fritz aanhouden, ja het is ondertussen voor ons tweakers een bekende naam maar voor leken is het: "Haha, wie noemt zijn router nou Fritz. Dat zal wel een slechte router zijn dan, ik ga voor een andere" terwijl de producten juist vaak van kwaliteit zijn.

Ik hoop dus ook bij AVM dat ze de kleurstelling iets gaan aanpassen, maar dat is natuurlijk mijn mening. :)
1. Is een kwestie van smaak. Maar goed, daar ben ik persoonlijk ook niet zo gek op het rood en wit.
2. Omdat de wereld groter is dan Nederland? AVM richt zich voornamelijk op de thuismarkt waar ze een grote speler zijn.
1. Tja, zelfde als Noctua denk ik. Die kleuren zijn wel branding. En Noctua wordt hier door velen flink verdedigd als je ook maar iets durft te zeggen over de kleur.
Eigenlijk de enige reden waarom ik geen noctua aanschaf..
Die lelijke bruintinten komen niet in m'n case :)
Gelukkig zijn mijn kasten helemaal dicht en kan ik gewoon Noctua kopen. Absoluut mijn favo cooler merk.
En Noctua wordt hier door velen flink verdedigd als je ook maar iets durft te zeggen over de kleur.
Meh. Goede ventilatoren, maar vaak alleen verkrijgbaar in lelijk bruin. Heb er zelf een paar in een kast waar je ze niet in ziet. Ze zijn prima daarvoor.

Het soort apparaten zoals in dit artikel zie ik eigenlijk ook niet als iets om in het zicht te hebben, maar eerder om in een kast te zetten. Je kan dan voor in het zicht beter zo'n frisbee gaan die je aan het plafond kan hangen (van TP-Link, Ubiquiti, etc.). Dan lijkt het op een brandmelder. Met een wit platfond, wit apparaat en (eventueel) witte kabelgoot valt dat veel minder op.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 mei 2019 11:54]

Fritz! <(Het uitroepteken hoort erbij) zal de leek even veel zeggen als Netgear, Accadyan, of TP-link. Fritz! heeft een goede reputatie qua kwaliteit en en timmert al wat jaren aan de weg.

En menig sarcast noemt het ook wel Fritzl, naar de Oostenrijkse engerd Josef Fritzl.
Ja, mee eens. Ik noem dit ding al sinds jaar en dag de Clownbox. Dit ding is weer zo lelijk dat ik hem echt niet in mijn huiskamer ga zetten.

Wat kwaliteit betreft ben ik het juist weer niet mee eens. Ik heb inmiddels drie Clownboxen gehad. De eerste heeft het best lang (goed) gedaan alleen was het WiFi signaal gewoon ondermaats. Toen hij stuk ging (jaar of 6) was de vervanger binnen 1.5 jaar ook stuk (en had ook zwak signaal). De laatste lijkt wel een eigen willetje te hebben en vind steeds na een paar maanden stabiel draaien dat het wel welletjes is dan een paar dagen instabiel. Meestal los ik dat alleen op met een factory reset en een oudere firmware (truc van de XS4all helpdesk). En raad eens? Het WiFi signaal is wederom zwak (staat nu uit, Ubiquity FTW).

Moet daar wel bij zeggen dat ik liever een Clownbox heb, dan een Experia.

Ik mis de goede oude tijd van Zyxel en USRobotics modems.

Overigens past het gedrag van de Fritzbox volledig bij wat een Engels sprekend persoon er van verwacht: https://en.wiktionary.org/wiki/on_the_fritz

[Reactie gewijzigd door FalconerHG op 23 mei 2019 14:15]

Werkt dat ding ook op een andere router?
Uit de produktomschrijving bij Fritz!;

"Compatibel met alle WiFi-routers met de draadloze standaarden 802.11ac/n/g/b/a".

Dus, ja. Hij zal werken, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een bedraade aansluiting indien de mogelijk er is.
Het enigste waar je rekening mee zult moeten houden is dat de mesh waarschijnlijk niet met andere wifi apparaten werkt.
Het zal waarschijnlijk geen naadloze mesh zijn met andere routers. Je apparaten zien de netwerken van de twee apparaten dan wel als dezelfde, maar als je van het netwerk van de router naar het netwerk van de repeater wisselt dan zal je connectie waarschijnlijk heel even wegvallen. Met een naadloze mesh zou dat in principe niet moeten gebeuren.
Ik heb hier een FB7581 met een stokoude 310 repeater in mesh en dat werkt perfect, geen wegvallers. Toen de repeater nog echt een repeater was viel de verbinding soms idd even weg (zelfs van de stationaire PS4), en was het netwerk ook vaak trager.
Hmm OK, is wel allebei AVM en die lopen wat meshing betreft behoorlijk voorop. Heb bij mijn ouders die ver weg wonen een relatief nieuwe Fritz mesh repeater aangesloten op een DD-WRT router en bij hun valt de verbinding af en toe weg als ze rondlopen. Ga het binnenkort vervangen door een FB7590 plus deze mesh repeater, hopelijk werkt het dan beter (zo niet dan ligt het blijkbaar aan hun apparaten).
Beetje vreemd dat ze het een Mesh-Wifi repeater noemen. Toen ik repeater las had ik meteen al een negatieve associatie terwijl ik dat met Mesh niet perse heb. Eens met @Frozen dat de kleurstelling niet echt geweldig. Voor een apparaat in deze prijsklasse verwacht je toch want anders. Incl de naam en de afschuwelijk lelijke webinterface.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 23 mei 2019 11:12]

Mesh-wifi is voornamelijk afhankelijk van software en kan ook gerealiseerd worden met 'gewone' repeaters. De software op de mesh-master bepaald uiteindelijk hoe efficient het mesh netwerk werkt.

Anyhow, wat betreft de kleurstelling en 'afschuwelijke' web interface, ik denk dat dit heel subjectief is. Het is wat we gewend zijn van Fritz en gebruikers weten waar het voor staat: Kwaliteit en veel opties, zelfs op de goedkopere devices t.o.v. concurrentie. Hoe het er verder uitziet in de interface? Zal mij een worst wezen..

Wil je een gelikt uitziend device met moderne UI? Dan is Ubiquiti meer wat je zoekt, maar óók meteen een stuk duurder!
Het ging me vooral om associatie met de naam repeater wat eigenlijk meestal de 20 a 30 euro half duplex repeaters zijn die meer ruis versterken dan dat ze het signaal verbeteren.

Ubiquiti heb ik mijn hele huis al mee volhangen dus ben ik mee bekend. SHD, Mesh Pro, Nano-HD, CK2 Plus, UVC-G3, UVC-Flex US-8 en nog wat NDA spul ;) Ondertussen een 2x een HD, Nano-HD en wat switches doorgeschoven naar vrienden en familie.

Als je bij Mesh wil blijven en kabeltrekken wil voorkomen zou ik trouwens eerder de Amplifi lijn aanraden.
Fritz is inderdaad qua features wel erg goed uitgerust.
Ah, ja, dat kan ik nog wel begrijpen.. maar aan de andere kant, de doorsnee consument koopt deze niet snel zelf, maar krijgt ze van de provider als er geklaagd wordt dat "het internet traag is". Of uiteraard van vrienden/familie die er verstand van hebben.

Ik denk niet dat de meeste mensen het veel interesseert wat er voor merkje opstaat en wat de verschillen zijn tussen een goedkoop Aliexpress repeatertje en een Fritzbox. Iemand met verstand van zaken die zich er wél in verdiept zal de AVM/Fritz/repeater naam niet verwarren met zo'n flutding. Ik denk dat je de doelgroep daar te laag voor inschat ;)

Slecht wifi = slecht internet = klagen bij de provider ( mesh, repeaters, modems, routers.. leken hebben geen idee wat ermee bedoeld word ).
Mijn vader klaagt inderdaad dat zijn 15 euro repeater van de Action het voor geen meter doet maar als ik met Unifi spul aankomt vindt ie het weer te duur.
Volgens mij wil je met heel veel wifi apparaten toch minimaal de MIMO functie en daar zie ik geen woord over.
Dus of dit product nou echt zo optimaal is voor meerdere gebruikers...
Persoonlijk vind ik repeaters toch al een belabberde functie.
Het overschakelen naar deze repeaters /access points is belabberd en gebeurd te vaak gewoon helemaal niet tenzij je het handmatig doet.
En als tweede je kan een signaal wel repeaten maar als je bast signaal al slecht is kan het versterkte signaal ook alleen maar slecht zijn. Je kan signaal sterkte wel verhogen maar de kwaliteit blijft ruk.
En ten derde zolang je hoofd router niet in staat is het verkeer in goede banen te lijden blijft je internet belabberd.

En een 5ghz band om als verbinding te dienen tussen de router en de repeater... als 5ghz ergens slecht voor is dan is het dat wel tenzij het in los staat en er dus geen betonnen muren tussen zitten.

Als je echt meer dekking over grotere ruimte of support voor meerdere gebruikers nodig heb dan is dit het gewoon niet.
Dat is het mooise van Mesh, dat hele overschakelen gebeurt niet meer, alle wifi punten zijn samen 1 netwerk. Niet te vergelijken met een klassieke repeater, daar had je idd dat geschakel. En zoals vaker vermeld, je kan repeaters ook van een lan kabel voorzien.

Voor grotere ruimtes en huizen is het dit (MESH) juist wel ;-)
Ook met mesh moet je wel met de juiste antenne verbonden zijn anders heb je nog altijd een slechte verbinding.
En ook moeten al je mesh apparaten bekabeld verbinden met de main dhcp zijn anders kan je net zo goed direct naar de main dhcp gaan met die belabberde wifi connectie.

Nou regelt een goede mesh setup als het goed is deze overschakelingen maar veel apparaten lijken daar nog altijd niet mee overweg te kunnen en pas over te schakelen als de verbinding weg valt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 mei 2019 13:35]

Ik heb de Fritzrepeater 3000 draaien in combinatie met de Fritzbox 7590. Eindelijk een stabiel en sterk signaal op zolder. Mesh verbonden inderdaad waardoor er gewoon één netwerk draait. De settings worden na Mesh koppeling overgenomen vanuit de router. Kleurstelling hardware en layout OS vind ik prima, maar dat is persoonlijk. Ik vind de 7590 ook een router die gemakkelijk in de woonkamer kan staan. Dat gevoel had ik niet bij mijn vorige router.. de 7390.
Vermoed dat het ook niet echt voor een standaard huis omgeving is, maar meer bvb voor sportclubs, verenigingen en restaurants/café.
Die een makkelijke oplossing willen.
Was het niet zo dat repeaters de snelheid meteen door 2 delen oid? Wat is het voordeel van een repeater boven een access point?
Doet deze Fritz Repeater nu 4x 80 Mhz of 2x 160 Mhz om de 1733Mbit/seconde te halen? Kan ik de 1733 Mbit/sec nu halen met 1 Intel Wireless-AC 9560 of niet ?

Ik moet zeggen dat fabrikanten met de draadloze snelheden altijd wat vaag doen. En zeker voor een leek is het niet meer te volgen. De snelheid op de doos betekend niet automatisch dat dit technische ook werkt daar er meerdere standaarden zijn (afgezien van de kwaliteit van de verbinding)
Ik zou het fijner vinden als ze eerst die Mesh beter uitwerken. De AVM helpdesk geeft zelf al aan dat het nog niet optimaal werkt en adviseert downgrade naar oudere firmware.