Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google schrapt plan om Windows of Linux te kunnen booten op Chromebooks

Uit opmerkingen en code bij het Chromium-project valt op te maken dat Google de stekker heeft getrokken uit Project Campfire. Uit eerdere commits leek op te maken dat dit project dualbootopties voor Chrome OS als doel had.

In de commits en code van Chromium Gerrit valt nu te lezen dat AltOS Mode, zoals de dualbootmodus heette, deprecated oftewel verouderd is. Dat ontdekte Twitter-gebruiker crosfrog. Daarmee lijkt Project Campfire voor het mogelijk maken van het opstarten van een andere OS dan Chrome OS op Chromebooks van de baan.

De eerste aanwijzingen voor AltOS verschenen een jaar geleden en toen leek het er nog op dat er plannen waren om alleen Pixelbooks van Google zelf de mogelijkheid te geven een ander OS te starten. Later vorig jaar verscheen er meer informatie over Project Campfire waaruit op te maken viel dat de optie om Windows 10 of Linux op te starten ook naar andere Chromebooks zou komen, waarbij het werk vooral gericht was op het laten draaien van Microsofts OS.

Niet duidelijk is hoe ver gevorderd de plannen waren en wat de reden is van het schrappen. Google zelf heeft zich er nooit officieel over uitgelaten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-05-2019 • 21:37

120 Linkedin Google+

Reacties (120)

Wijzig sortering
Linux booten is helemaal niet nodig. De linux apps en tools kunnen 'gewoon' gedraait gaan worden:

nieuws: Google brengt nieuwe versie Chrome OS uit met ondersteuning voor Linu...
nieuws: Toekomstige Chromebooks kunnen Linux draaien als virtuele machine
nieuws: Chromebooks krijgen ondersteuning voor Linux-apps

Is de chrome-os en/of chromium-os kernel niet gebaseerd op de linux kernel zoals android ook is? Dan hoeven we 'slechts' de gnu-omgeving te laden/installeren en daar draait de basis gnu-linux zoals linux formeel heet.

[Reactie gewijzigd door beerse op 16 mei 2019 22:40]

Draaien in een VM is natuurlijk niet hetzelfde, en nog steeds ook geen Windows ondersteuning.

Of je het wilt of niet is 1 ding, maar wat je aanhaalt is niet identiek aan het compenseren van wat er nu gestopt is :'(
Ik snap het probleem eigenlijk helemaal niet. Als je Windows wilt draaien, koop je toch gewoon een laptop waar het op voorgeïnstalleerd staat? Dan heb je ook UEFI, Secure Boot en andere features die Windows vereist of kan gebruiken.

Ik koop mijn apparaten op basis van wat ik er primair op wil draaien. Dat was bij mijn x86 systemen als beginnend computergebruiker Windows en later Linux, Solaris en Free/OpenBSD. Ik heb een moderne laptop met Windows 10 en Linux, maar ik maak eigenlijk nooit gebruik van de eerstgenoemde.

Tegenwoordig koop ik hardware primair op basis van compatibiliteit met Linux en dan draaien vaak de verschillende BSD varianten ook zonder problemen. Mijn Orange Pi maakt gebruik van Uboot en een device tree en dat is prima voor Linux en NetBSD.

Ik heb geen enkel idee of en hoe Windows erop zou kunnen en moeten draaien. En zolang dat vanuit Microsoft niet wordt ondersteund heeft het ook geen zin om er tijd aan te besteden. Als ik Windows nodig heb, heb ik nog genoeg andere apparatuur om het op te draaien.

Als je per se een apparaat wilt hebben waar Windows on ARM op moet draaien, zijn er genoeg apparaten met een Qualcomm Snapdragon chip. Die zullen dan wel een stuk duurder zijn dan de €50 die voor mijn Orange Pi heb betaald. Maar dat is de prijs die je voor krachtigere hardware nu eenmaal betaalt.
Google kennende zijn ze niet zo hard als apple. Hoe root-able zijn de nexus en pixel apparaten? Voor de chrome-os systemen van andere leveranciers zal het vergelijkbaar zijn met de android draaiende apparaten.
Ik ben hier wel blij mee, de kracht van Chromebooks is juist dat ze geen Windows draaien.
Ik niet ik was van plan om een lichtgewicht Chromebook te halen en daarop Ubuntu te draaien, maar helaas dat gaat nu niet meer door.
Kan prima, je moet alleen het juiste model kopen. Daarvan Flash je het bios en kan je Linux installeren. Je kan alleen niet dual booten.

https://johnlewis.ie/cust...ok-firmware/rom-download/
Ik weet niet hoe het verder bij Jonh Lewis zit maar ik heb altijd MrChromebox.tech gebruikt.
Hier van flash je de firmware ervan en kan je zo Windows/Linux installeren.
Deze Firmware is gebasseerd op Coreboot.
https://mrchromebox.tech
Om het zoeken op geschikte hardware te voorkomen kun je ook pre-installed linux kopen:https://www.tuxedocomputers.com
Of je koopt een laptop met Linux bij Dell.
De Linux Dell laptops zijn vaak wat hoog geprijsd, in vergelijking met een Chromebook.

Maar dat zijn die Tuxedo Computers waar je op reageert ook.
Kan zijn, maar niet iedereen vindt de prijs doorslaggevend. Als er geen fikse korting was geweest op mijn Dell, dan had ik hem ook gekocht. Ik bespaar wel op andere luxeproducten :+
Je kan dus wel dual booten. Ik draai chromeos naast galliumos. Verder is het zeker ook niet altijd nodig om de bios te flashen. Ik heb mijn bios niet geflashed op mijn acer chromebook for work.
Maar waarom zou je dat doen? Als het je om lichtgewicht gaat, lage prijs icm niet te zware hardware, dan zijn er toch genoeg andere opties waar je zo zonder problemen een plethora aan Linux images op kan planten naar keuze?

Kans dat dat ook deels de motivatie van Google was. Uiteindelijk is Chrome OS een afgeleide van Linux distro’s en dacht Google waarschijnlijk in eerste instantie dat het vrij eenvoudig te regelen was zonder Chrome OS los te laten. Mogelijk ook vanuit een tijd dat Chromebooks vanwege hun “beperkingen” nog niet aansloegen.

Blijkbaar kostte het te veel moeite vs. dat Google waarschijnlijk liever heeft dat je hun product draait. Inmiddels verkopen Chromebooks volgens mij best prima dus ook dat is geen reden meer.

Uiteindelijk is de hardware gewoon relatief standaard dus Google weet ook dat Tweakers er uiteindelijk toch wel Linux of Windows op krijgen als ze dat willen.
Een Chromebook is in eerste instantie bedacht voor studenten. Lichtgewicht, klein genoeg voor een rugzak, een accu om de hele dag mee te kunnen werken en een paar aansluitingen voor USB, geluid etc. Dan nog bluetooth en wifi. En dat alles voor een acceptabele prijs. Daarnaast is Chrome OS een prima oplossing als je alleen een browser nodig hebt en daar alles in kan doen.

Dat maakt het een prima en goedkoop hardware platform voor Linux. Dat is lang niet zo veeleisend als Windows. Het biedt alleen meer functionaliteit dan Chrome OS. Dat is voor mij de reden.
En dan draai je chrome os in een VM.
Je kunt toch Linux draaien nu alleen zonder dual boot, nog beter!
Chrome vind ik niks. OSX ook niks, al heb ik beide nooit geprobeerd
Ik lust geen sinaasappels al heb ik ze nog nooit geproefd :?
Je moet ze ook pellen voordat je ze eet.
Die lust ik ook niet, al heb ik die wel geprobeerd 8)7
Ik heb minj chromebook aan n kabel. Verder zie ik 99% van de tijd webpagina's dus qua UI zie je er ook niet veel van.
Goed voor jou, maar ik ben de doelgroep gewoon niet ;)
Prima, dat argument had je nog niet aangehaald ;) Ik reageerde op die andere 2 :)
Vind ik dus ook. Als ik behoefte heb aan Windows naast ChromeOS. Dan koop ik wel een laptop en gooi er een dual boot met Cloudready op.
Het zou juist enorm interessant zijn om Windows op een chromebook te kunnen draaien voor de meeste mensen omdat chromebooks aanzienlijk goedkoper zijn dan de meeste laptops.
Maar is dat een beetje vooruit te branden dan? Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de hardware van chromebooks er voor staat.

Ik heb nu een jaren oud core i3 laptopje. En ik wil wel iets sneller, in een handig format.
Ja, als jij nu een oude laptop hebt. Dan zul je merken dat een Chromebook vele male sneller is. En het zal je positief verbazen. En het mooiste is vaak als je Chromebook koopt ze in de loop der tijd door de updates sneller worden. Kijk maar eens naar Octane scores. Mijn oude Samsung Chromebook 2 13΅ is vandaag bijna 800 punten sneller dan de eerste test. Gisteren zelfs een nieuwe Acer R13 gehaald en is weer veel sneller dan de Samsung maar dat haal je niet uit de specs. en toch in de praktijk wel. En ja de verkoop lijkt ook goed te gaan. Gisteren eerst in de MM in Hengelo( ivm met werk), 3 mensen die ook een Acer kochten en later toen in ik zelf de mijne ging halen in Hoorn bij de MM, gingen er ook weer 2 apparaten de deur uit. Ik vind dat best hard gaan.
Ik moet helaas voor een programma wel Windows op het device kunnen draaien. Dat maakt alle hardware traag.

Ik kan me goed voorstellen dat ChromeOS zelf veel aan snelheid doet. Ook op hardware die nog wat minder krachtig is.
Zijn Chromebooks niet mede zo goedkoop omdat Google ze ‘sponsort’? Dus wat is het voordeel nog voor Google als Chrome-kopers alsnog Windows gaan gebruiken?
Nee ze zijn mede zo goedkoop omdat er geen windows licentie verplicht "gratis" meegeleverd wordt.
Andere laptops (ook de Linux Only) worden af fabriek met Windows Licentie geleverd.
waar je wel of geen gebruik van kan maken.

Het zou me helemaal niet verbazen dat de Microsoft belasting op alle laptops ook hier van toepassing verklaard wordt als Windows er op KAN lopen. (alleen maar voor de zekerheid dat microsoft geen potentiele omzet mist een klant niet "per ongeluk" geen windows zonder licentie gaat gebruiken...)

Het was jaren geleden mogelijk om je Windows licentie in te leveren voor geld terug gaaf... dat kan al een jaar of 4 a 5 niet meer.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 17 mei 2019 11:38]

Ik heb laatst een Windows licentie gekocht voor € 15. En dan verdient iemand er dus nog wat aan. Een fabrikant krijgt hoogstwaarschijnlijk nog meer korting. Dat kan dan toch niet het verschil maken qua prijs?

(Eigenlijk is het een Hackintosh maar als ik dan toch de hardware al heb en een paar Popi-Jopie games cadeau krijg bij de grafische kaart… MacOS kun je niet los kopen maar W10 wel, dus vandaar.)

Nee, het gaat Google om de gebruikersdata, via de apps die Chromegebruikers gaan gebruiken en de advertenties die Google daarmee kan verkopen.
Windows 10 licenties zijn idd. niet zo duur meer, maar je betaald dan ook met data via telemetrie.
Dus Ik zie niet helemaal het verschil met ChromeBooks & Windows 10.

De Windows Laptop Licentie was een paar jaar geleden iets van EUR 80-100. en EUR 150-ish voor Pro.
ik koop al jaren Windows licenties voor rond de 30 euro...ook vorig jaar dus.
Zie ook deze artikelen:

https://www.linux.com/news/how-get-windows-tax-refund.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows

Vorig jaar is niet een paar jaar geleden: Windows 7 , Vista tijdperk niet Windows 10.
Zijn Chomebooks echt goedkoper?
Als ik met deze filter op Pricewatch kijk:
categorie: Laptops
Dan zie ik Windows laptops met de zelfde specs en wat meer SSD opslag (is nodig)
voor ~ de zelfde prijs als Chromebooks staan.
En dan kun je in gebruik kiezen uit Windows, Linux en Chromium,
als je een beetje tweaker bent tenminste :-).
.
Voor welke Chromebook vind je geen gelijkwaardig alternatief?

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 17 mei 2019 13:19]

Diezelfde specs is appels en peren vergelijken.
Een goedkoper Windows laptop is over een aantal maanden niet meer vooruit te branden, ja ik heb zelf hier nog een Medion liggen met Chromebook achtige specs. Maar is echt niet meer mee te werken op Windows. Maar mijn oude Chomebook met minder intern geheugen werkt prima.
Tja, Windows vergt een beetje onderhoud, m.n. om nieuwe opstart meuk weer te verwijderen.
Mijn prive laptop heeft een redelijk courante Pentium (jawel) processor en 4 GB RAM.
Werkt al 2+ jaar uitstekend op nu de laatste Windows 10.
En ik ontwikkel er op met Visual Studio in C++...
De accu gaat een 6-uur vlucht mee naar Kaap Verdie om te werken
(mails, tekst, spreadsheet, serietje voor de pauze :) ).

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 17 mei 2019 17:15]

de kracht van Chromebooks is juist dat ze geen Windows draaien.
Dit is geen kracht maar een zwakte.
(net zo zwak als een Apple laptop waar je ook geen linux of windows op kunt draaien)
-Het is een manier op je hardware goedkoop te kunnen leveren ( niet nodig om te testen met ander OS).
-En anderzijds een manier om gebruikers jou OS op te dringen.

Als mijn laptop te langzaam is voor nieuwe OS van leverancier 1, stap ik over naar ander OS.

Chrome-OS is een closed source linux variant, zou op z'n minst moeten inhouden dat ik hier ook andere linux distributies op kan uitrollen.
Aan de ene kant snap ik waarom het een zwakte zou zijn bij Chromebooks, omdat je geen volwaardig os hebt waarin je normale applicaties op kunt draaien, maar aan de andere kant, als je zo'n Chromebook koopt, ben je dan die kracht nodig?
Bij een Apple laptop snap ik niet waarom je dat zwak zou vinden. Je kunt er immers normale/zware applicaties op draaien, en je kunt ook heel gemakkelijk Windows ernaast installeren of Mac os compleet vervangen voor Windows, en met een beetje moeite lukt dat ook wel met Linux.
Beschikbaarheid van drivers kan een issue zijn. Linux kernel staat Closed source drivers toe, dus daarmee kan nog altijd een apparaat geproduceerd worden dat op opensource gebaseerd is maar niet met compleet opensource tools gebruikt kan worden door gebrek aan beschikbare drivers.

Op die manier heeft Intel al jaren lang de hardware voorzien van een software blob (ME / SMM).
die "encrypted" leek..., maar dat was alleen maar een compressie waarbij geen compressie tabel was opgeslagen. [ maar alleen bij Intel bekend, en in closed hardware op elke CPU ]. Een jaar of 3 geleden was dit ook ontdekt, sindsdien is het image "gedecodeerd" en weten we nu dat Minix waarschijnlijk het meest gebruikte OS ter wereld is. [ Elke Intel sinds Pentium Pro ].

Dus zodra iemand weet wat de hardware is, de specs heeft dan kan er wat begonnen worden. [ zoals in de vroege WiFi dagen, toen waren drivers voor linux een issue zo vergaand dat er een compleet framework voor windows drivers was opgetuigd. ]
Op telefoons speelt dit issue ook omdat daar fabrikanten een GSM blob moeten leveren. Maar dat niet zomaar doen of niet meer doen voor oudere toestellen.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 17 mei 2019 12:36]

Op Apple laptops kan je wel Windows en Linux draaien. Apple heeft zelfs ondersteunende software gemaakt (zit gratis op iedere Mac) om Windows makkelijker te kunnen installeren en dat heet Bootcamp.
Keuze is toch altijd goed?
Jij bent er blij mee. Mooi.

Ik niet. Ik wil graag linux als duikboot.
Ik niet. Ik wil graag linux als duikboot
Dive .. Dive .. Dive :+ Das Uboot..
Ik snap je opmerking totaal niet. Je _hoeft_ Windows niet te draaien maar het is toch mooi als men dat wel als optie heeft, zoals op bijna alle andere laptops?

Waarom is het ontbreken van een optie, die verder geen invloed op het systeem heeft als je er geen gebruik van maakt, iets om toe te juichen? Des te meer als het ontbreken ervan men verhinderd populaire andere OSen te draaien .

Ik vind het jammer.
Omdat fabrikanten van hardware verplicht een afdracht aan Microsoft moeten doen als er ergens windows op KAN draaien. [ of ze moeten volledig afzien van levering van alle hardware waarop ooit windows zal draaien ]. Dat zijn de contracten waarmee Windows zo dominant is in de Laptop wereld.

En de reden waarom laptops zonder windows [ bv. Linux, FreeDOS, FreeBSD, OpenBSD, Geen OS ] net zo duur of duurder zijn dan Windows Laptops. Je betaald gewoon een Windows Licentie [ zit in de Hardware prijs verwerkt ] en daarna de extra kosten voor het wissen van Windows en daarna voor het instaleren van Linux / FreeDOS / *BSD / Niets. In de EU is het bij mijn weten niet toegestaan voor een winkel om een apparaat te verkopen zonder OS. ( de klant moet kunnen zien dat het apparaat kan opstarten in een OS ).
Verkoop van losse onderdelen kan wel en dan is de Microsoft belasting niet van toepassing. Dus zelfbouw is vaak "goedkoper" zeker voor Linux/Unix systemen. Helaas zijn er heel weinig laptop zelfbouw onderdelen beschikbaar in de losse verkoop.
eeehhh, ik kan het niet zo snel terug vinden, maar volgens mij klopt het niet wat jij zegt..maar je zal ongetwijfeld een bron vermelding hebben.

Bij Dell, if memory servers, ging er 60 euro van je laptop config af als je voor linux koos....
DELL was een uitzondering als je via USofA bestelde, in NL kon je niet zomaar een Linux laptop bestellen.

https://www.linux.com/news/how-get-windows-tax-refund.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows

De EULA is aangepast zodat je met de leverancier van het apparaat in discussie moest. En na wat gerechterlijke uitspraken is die weer aangepast zodat die versie van Windows gekoppeld is aan dat apparaat. Dus Licentie inleveren ==> Apparaat inleveren.
Fabrikanten bouwen alleen niets anders (op een uitzondering na).
ik zou graag naast cloud of gebruik willen maken van de HDD. Dit kan wel ,maar maken ze zo moeilijk dat mijn kids er niet uitkomen of iets weg te schrijven of iets op te slaan voor later. ik zet meestal alles in download en dan kan ik vanuit daar een filmpje starten etc.
‘Kracht’?? het is eerder een zwakte. Iets ‘niet kunnen’ getuigt niet van kracht. Ik ga ook in het vervolg zeggen dat het ‘mijn kracht is’ als ik iets niet kan ;)
Less is more in dit geval. ChromeOS is een verademing om te beheren zeker voor incompetente gebruikers is het echt een uitkomst. Als die vervolgens weer Windows gaan installeren ben je weer terug bij af.

En een vliegtuig die niet kan varen is dat dan ook een zwakte?

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 16 mei 2019 21:55]

Beetje kromme vergelijking, een vliegtuig heeft niet de technische eigenschappen van een boot.
Je zou eerder kunnen zeggen “een vliegtuig dat maar voor 1/3e gevuld met passagiers kan worden”
De Chromebook heeft alle hardware onboard om Windows en Linux te draaien, alleen door softwarematige beperkingen kan het niet.
Is een Chromebook niet arm? Dat is wel een probleem voor Windows, minder voor Linux.
Er is gewoon een Windows 10 ARM versie toch?
Klopt, MS heeft in het verleden zelfs een eigen tablet uitgebracht met Windows RT.

product: Microsoft Surface RT

En er is zelfs een Windows 10 voor ARM, alleen schijnt dat niet echt denderend te zijn
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/arm/

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 17 mei 2019 00:16]

Voldoende x86 gebaseerde chromebooks.

Deze zouden in theorie prima Windows of x86 Linux kunnen draaien en daarmee net zo nuttig kunnen zijn als een gemiddelde laptop.

Chrome OS is erg limiterend, maar dat is waar het apparaat voor ontworpen is.
Ik vind alleen een chromebook met een Intel Core i7 een enorm vreemde combinatie. Je hebt een laptop met een krachtige processor die vervolgens vrij weinig met die kracht kan doen.

Vind ik een beetje een auto maken met een twin turbo 5 liter v8 en hem vervolgens limiteren op 50kmh.

Vandaar dat Windows draaien op deze apparaten best een logische optie zou kunnen zijn.
Tegenwoordig kan je Android apps op draaien.
Dat dus, ook voor het kunnen draaien van Android apps wat tegenwoordig kan, heb je geen i7 nodig natuurlijk.

Een interim collega van mij vind het geweldig maar loopt, zelfs ook al gebruiken we Google Suite, tegen allerlei beperkingen aan in onze Mac georiënteerde omgeving. Zoom gebruiken bijv, zit giga vertraging op.
Ook die vergelijking klopt niet, het is eerder dat een vliegtuig geconfigureerd is voor een bepaald aantal stoelen en beperkte vrachtruimte, maar AltOS die zekerheid weg haalt. Stel je voor dat je bij de gate staat en niet verder kan om dat er een paar stoelen ingeruild zijn voor een TV met console om dat iemand dacht dat dat wel even leuk zou zijn. Leuk voor die iemand, minder leuk voor mensen die de consistente ervaring opzochten.
incompetente mensen die windows gaan installeren? ik zie het me nog niet voor me. Voor powerusers is een dual boot met linux (of windows) juist wel heel handig.
Ja maar je koopt juist een Chromebook voor het OS omdat het zo simpel te bedienen is als een smartphone en alles out of the box gewoon werkt. Wat voor meerwaarde heeft het voor power users die kopen toch gewoon een volwaardige laptop en installeren wat ze willen?

Ik vind Linux op die dingen al een beetje dubieus. De eenvoudigheid is juist de kracht van die apparaten, ga er allemaal toeters en bellen aan hangen en het wordt weer nodeloos zwaar en ingewikkeld.
Dat kun jij inderdaad prima vinden. maar hoe IS 1 optie beter dan 2 opties?
Met ondersteuning voor een 2e systeem kun je namelijk nog steeds 1 systeem draaien, Je HOEFT niet een 2e systeem te draaien.
Precies dit. Overigens, 1 optie is geen optie :-).
Omdat iedere optie een product lastiger maakt om te gebruiken, te testen en te onderhouden. Ik heb in het verleden software voor robots gemaakt. Die dingen hadden allerlei instellingen die vrijwel niemand gebruikte, maar verwijderen mocht niet want dan werd er altijd iemand ontevreden. Dus iedere keer als een robot zich vreemd gedroeg moesten ook die obscure instellingen doorgelopen worden: achteraf gezien hadden we ze nooit aan de klant moeten introduceren.
Leuk, maar ik heb geen zin om voor een optie te betalen die ik niet gebruik, en het ondersteunen van meerdere OS'en kost gewoon geld mbt ontwikkeling en support.
Je betaald er.pas.voor als je er zelf.voor.kiest Windows te installeren.
En het gaat niet alleen om Windows in een duikboot.
Linux-distros zijn bijna allemaal free to use.
Kost alleen tijd om het als dualboot erop te zetten.
Er is meer dan alleen maar licentie-kosten. Een fabrikant moet drivers en support leveren, dat is niet gratis. Dat is ook de reden dat Linux laptops niet goedkoper zijn dan Windows laptops, de licentie-kosten zijn maar een relatief klein onderdeel van de gehele kosten.
Dat is toch een keuze?
Je kunt er toch simpelweg voor kiezen om Windows of Linux NIET te installeren? Nee, ik zie je logica totaal niet.
Als je blusvliegtuig niet kan varen, heb je een probleem ja.

Het is maar net waar je het apparaat / vliegtuig voor wilt gebruiken.
Offtopic: Er zijn zeker blusvliegtuigen die niet kunnen varen!
Bijvoorbeeld deze, op basis van de 747, of deze op basis van de DC10...
Tis maar hoe je het bekijkt. Wil je ze centraal beheren mag je nog eerst een x bedrag aftikken.

Ik beheer mijn laptops wel met ansible :) lekker flexibel 1x playbook maken nooit meer naar omkijken :z
Dan is chromeos/book niet voor jou, want jouw wens en behoefte liggen anders maar voor de gemiddelde smartphone swiper, de huisvrouw, mijn schoonouders en opa.

Daarvoor blijkt chromeos/book uitermate geschikt. Zij doen niet veel meer dan basic Office, een filmpje of video, e-mailen en Social media maar voornamelijk surfen heel veel surfen.

En het liefst klikken op alles wat interessant lijkt. Dat is helemaal prima, en kunnen zij zelfstandig en zonder zorgen doen; ransomware, mallware en virussen lijken niet of nauwelijks beschikbaar

Zij gebruiken niet veel meer dan browser. En ontbreekt er iets installeren zij dat zelf, vanuit de store. Want zo werkt de telefoon ook. En werkt iets niet meer, herstarten, en ze kunnen door met klikken en swipen.

Prachtig systeem van Google, maar oprecht teleur gesteld dat canonical/system76/Redhad dit niet gelukt is; marketing marketing marketing

Prima os voor de massa

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 mei 2019 22:02]

Redhat heeft het zelfs nooit geprobeerd... zijn vonden al heel lang dat servers het enige was waar voor hun omzet te halen was.
Zeker toen het gebruik van PC's naar laptops ging verhuizen. Dat was al dicht getimmerd door MS.
Nee zeggen is echt wel een kracht hoor.

Geen virussen hebben is ook een kracht.

Beetje flauw, maar iets serieuzer: Geen windows of linux draaien kan ook een kracht zijn, omdat het systeem eenvoudiger blijft te beheren zowel qua code voor google als de beheerders van die chromebooks. Met chromeos kun je bijvoorbeeld een chromebook instellen dat hij niets lokaal kan opslaan, maar installeert je windows dan is die optie gelijk overruled. En zo heb je meer voordelen.
Oplossing.

Je kunt zorgen dat er maar op 1 plaats iets kan worden opgeslagen.
De rest regelen via zero state.
Na iedere login/opstart is Windows in "originele" staat. Zonder gebruikssporen .
Die oplossing is inderdaad mooi gevonden!

Nu lost dit natuurlijk niet het probleem op dat de code complexer wordt, meer virussen effect kunnen hebben en diverse andere chromebook beheer issues,zoals remote uitzetten dat je applicaties kunt installeren, activiteiten volgen, en vele andere functies.

Nu ik erover nadenk, hadden ze natuurlijk ook het installeren van een extra OS configureerbaar kunnen maken. Ben inmiddels wel benieuwd naar de echte reden, niet hun marketing vriendelijke reden die we vast binnenkort zullen horen.
Niet lokaal kunnen opslaan wordt binnenkort ook bij Windows realiteit al denk ik dat het in het begin zal zijn bij een speciale versie, zoals W10s.

En voor heel veel mensen is lokaal kunnen opslaan echt wel belangrijk. Er zijn genoeg mensen die hun eigen gegevens niet in de cloud willen.
Je hebt vast gelijk dat steeds meer in de cloud gebeurt, maar ik denk niet dat lokaal opslaan verwijderd wordt, dat is het ook niet op chromeos. Daarom kun je ook gewoon lokaal opslaan en lokaal software installeren. En als er iets veranderd aan chromeos dat is het wel dat het steeds meer opslag ruimte krijgt en meer opties om lokaal software te draaien.
Dat is gewoon fout.
Maar.. laten we ook zeggen dat iets 'fout hebben' ook een kracht is!
Ik zie oneindig veel potentieel.
Ik ga er van uit dat de meeste mensen de chromebook willen upgraden met Linux.
Maar Linux zet je letterlijk met een druk op de knop aan...

Durf zelfs te beweren dat het een van de beste Linux desktop ervaringen biedt.
Ik ben zelf op zoek naar een goedkope chromebook om als linux laptop te laten werken. Er zouden er een aantal zijn met een zeer goede batterijduur.
Alle recente exemplaren moeten een dag mee kunnen.

Chrome OS icm Crostini is erg fijn. Ik gebruik dat voor local te devven.
Ik wil wel echt linux draaien, niet chromeos. Ik wil een window manager kunnen draaien en mijn normale commandline tools, net als op een normale laptop of desktop. De meeste dingen die ik doe draaien niet op chromeos. Is bij jou een dag 8 uur of 24 uur? Ik zoek vooral naar dat laatste.
Voor mij zou het punt tamelijk parincipeel zijn. Ik wil graag in bezit voelen van de hardware. Een device die gelockt is naar de software die er nu op staat vindt ik geen prettig idee. Het zelfde geld voor mijn telefoon ik heb gewoon het liefst een open bootloader of ik het gebruik of niet.
Het is gewoon mogelijk om te dual booten met een chromebook. Op de huidige chromebooks is het vrij eenvoudig om legacy boot te enablen vroeger moest je nog wel eens het chromebook openschroeven en een schroefje verwijderen. Hij is dus helemaal niet gelocked naar de software zoals jij stelt.
Geen probleem toch, dan moet je geen Chromebook kopen. Of moet Google maar buigen voor jouw principes?
Chrome os op dit moment is geen probleem die koop ik ook niet zo snel maar als dit zoch verder uitbreid bijvoorbeeld windows arm devices of android dan wordt dit zeker een probleem.

[Reactie gewijzigd door qlum op 17 mei 2019 09:11]

Had je dit 20 jaar geleden ook gezegd toen Microsoft dit bij Linux flikte?
Toen Microsoft wat bij Linux flikte? Het niet ondersteunen? Ik zie daar geen probleem in, ook 20 jaar geleden kon je gewoon linux installeren op vrijwel alle
Dat vind ik wel jammer, het leek mij juist een hele leuke toevoeging waardoor ik nog wel een Chromebook zou aanschaffen.
Waarom jammer? Als je toch graag met Linux werkt zijn er toch mogelijkheden te over?
Als reactie op zgn. incompetente gebruikers...

Heb al vaker zgn. incompetente gebruikers Windows zien en laten installeren, maar heb nog nooit een zgn incompetente gebruiker chrome of Android zien installeren. Hooguit de standaard instellingen zien terugzetten...

Chrome is erg limiterend en zowel linux en Windows kunnen veel meer uit de hardware halen. Dus dat dit project niet doorgezet word is gewoon jammerlijk voor iedereen,...vind ik dan.
Dus dat dit project niet doorgezet word is gewoon jammerlijk voor iedereen
Waarom? Zijn er opeens geen Windows of Linux laptops meer te koop?
Ik vind het in ieder geval helemaal niet jammer, ik gebruik mijn Chromebook voor ChromeOS, voor Windows en Linux gebruik ik andere hardware. Dual-boot trekt me ook al helemaal niet, daar hebben we tegenwoordig veel mooiere oplossingen voor zoals virtual machines.
Omdat we in het verleden een strijd/drama gestreden hebben om Linux op de hardware te laten draaien die het ondersteund. Wat vooral in het verleden door softwarematige beperkingen niet te doen was. Hebben we die markt na een tiental jaar eindelijk een beetje open weten te krijgen, zelfs Apple ondersteund het tegenwoordig uit de doos.

Komt Google weer een markt in banjeren waar ze hun wil proberen op te leggen.
Wat een onzin. Er wordt niets geblokkerd. Je kan al heel lang andere besturingssystemen installeren op een Chromebook. Het plan om het officieel te ondersteunen is het enige wat van de baan is.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 17 mei 2019 16:43]

Slimme zet van Google. Waarom zou je dat willen. Lekker bij je eigen ecosysteem blijven.

Zelf heb ik weinig met een Chromebook. Ik gebruik zakelijk en privé een MacBook pro, in combinatie met VMWare fusion om Linux en Windows (lokaal) te kunnen draaien. Het ‘echte’ Windows werk doe ik middels Azure, en alle productivity werk op de Mac, omdat het zo lekker werkt.

Toch denk ik dat Google er goed aan doet bij zijn eigen ecosysteem te blijven. Anders verkwanselt Google haar systeem. Voor je het weet is een Chromebook een vehikel geworden om Linux of Windows (relatief goedkoop) mee te draaien, waarbij ChromeOS ondergesneeuwd wordt.

Vasthouden aan wat je hebt. We zien later wel of het de juiste keuze was.
Slimme korte termijn zet inderdaad. Microsoft denkt langetermijn en heeft hun eigen Azure platform wel opengesteld voor andere operating systems. De Google-manier van werken werkt alleen voor de korte termijn.
Huh? Azure kun je er dan wel bijhalen:
Googles Cloud platform staat net zo goed open voor MS diensten. Sterker nog, dat wordt actief ondersteund.
In de basis kan ik dit wel begrijpen.

Het kost moeite om te ontwikkelen, zeker als je dit wilt ontwikkelen icm je eigen Chrome OS ecosysteem. Uiteindelijk is het ook niet noodzakelijk meer voor Google, ik denk dat dat wél het geval was toen Chromebooks nog niet zo lang bestonden en niemand er zowat iets van moest hebben (waarom moet ik altijd internet hebben en kan ik niks lokaal opslaan??).

Het zou een logischere stap zijn van Google als ze Chrome OS voor een appel en een ei beschikbaar maken voor platformen die juist niet als Chromebook geleverd zijn.

Chrome OS is inmiddels een stuk meer volwassen geworden en voor mensen die eenvoud en lage prijs willen (waarom veel uitgeven voor een OS als Windows of als je niet gevorderd bent voor Linux kiezen) zou dit best aantrekkelijk kunnen zijn.
Geen linux-only is geen verkoop - zo werkt dat bij mij. Spijtig maar google chrome beschouw ik als een gesloten platform - dat bovendien nog 's privacyschendend is.
De innovatie komt ook meer van bedrijven zoals Pine64 en Hardkernel, die vol inzetten op open systemen met Linux ondersteuning zonder blobs en dat ook nog voor een schappelijke prijs. Ik kijk erg uit naar de Pinebook Pro die zeer binnenkort uit zal komen.

Daarnaast wil ik later dit jaar ook een Odroid N2 en wellicht een Jetson Nano, als die met nouveau werkt. Die Pinebook Pro brengen ze ook uit, omdat mensen dan geen Linux op Chromebooks meer hoeven te zetten, maar het gewoon out of the box werkt.