Google Docs, Slides en Sheets krijgen ondersteuning voor bewerken Office-files

Google Docs, Slides en Sheets krijgen ondersteuning voor het rechtstreeks bewerken van Office-bestanden als .docx en .xlsx. Dat heeft Google bekendgemaakt. Nu moeten gebruikers bestanden eerst omzetten voordat ze ze kunnen bewerken.

De functie zal beschikbaar komen in G Suite voor zakelijke klanten, zegt Google. In een statement aan The Verge laat de zoekgigant weten dat ook consumenten met Google Docs, Slides en Sheets gebruik kunnen gaan maken van de functie.

Gebruikers kunnen bestanden openen, bewerken en ook samenwerken zonder dat er een omzetting nodig is naar een propriëtair Google-formaat, zoals nu noodzakelijk is. De stap moet het makkelijker maken voor mensen om bestanden vanuit Microsoft Office te openen, bijvoorbeeld als medewerkers van andere bedrijven of andere afdelingen met het kantoorpakket van Microsoft werken.

Als gebruikers Office-bestanden van voor Office 2007 openen, zal Google ze wel automatisch converteren naar een nieuwer formaat, zo zegt de zoekgigant. Zakelijke klanten krijgen de ondersteuning voor het bewerken van Office-documenten vanaf volgende maand. Bij consumenten gebeurt dat vanaf deze maand.

Word Excel Powerpoint
.docx .xlsx .pptx
.doc .xls .ppt
.dot .xlsm .pps
.xlt .pot

Office-documenten in Google Docs

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-04-2019 • 14:27

48

Reacties (48)

48
48
27
1
0
15
Wijzig sortering
Goede zaak - eigenlijk wel ironisch dat uiterekend Google een eigen gesloten formaat heeft, en Microsoft een open formaat :+
Dit is incorrect. Google heeft niet echt een formaat... Ieder document is een website (met het bijbehorende programma Docs, wat gratis beschikbaar is voor iedereen). Hierdoor is beter schaalbaar en beschikbaar op ieder apparaat met een browser. Je kan echter een Doc document op ieder moment downloaden als Microsoft Word, Open Document, html, epub, rtf en nog veel meer bestandsformaten.

Het formaat van Google is niet echt een formaat maar eerder een website. Dat is juist de kracht van GSuite, alles is een website.

Daarnaast beweer je dat Microsoft een open formaat heeft maar daar is lang niet iedereen het mee eens.
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML
Naast voordelen zijn er vele punten van bezwaar geopperd door tegenstanders van de standaardisering.
  • ondanks de patentafspraken is de standaard een Microsoft-standaard, alleen Microsoft is in staat aanpassingen binnen de standaard door te voeren (de volledige rechten op de Office Open XML-standaarden liggen overigens bij standaardisatieorganisaties Ecma International en ISO/IEC die de standaarden hebben opgesteld en beheren).
  • bugs in Microsoft-applicaties worden in een bestandsformaat geaccepteerd: het jaar 1900 is in ECMA 376 Office Open XML een schrikkeljaar, zodat een bug ontstaan in Lotus 1-2-3 nu niet opgelost hoeft te worden in een conversie.
  • de standaard maakt onvoldoende gebruik van andere open (W3C) standaarden en maakt gebruik van interne Microsoft-standaarden die niet openbaar zijn.
  • de als ISO-standaard voorgestelde specificatie vertoont inconsistenties met andere ISO-standaarden (bijvoorbeeld voor landencoderingen en voor vectorafbeeldingen).
  • de omvang van de standaard (ruim 6000 pagina's) maakt de standaard te moeilijk om te implementeren.
  • Verschillende bezwaren zijn tijdens de ISO-standaardisatie ondervangen en hebben tot aanpassingen door Ecma geleid.
Daarnaast:

Van de drie onderstaande bestandsindelingen (ECMA 376, ISO 29500 transitional of strict) werd enkel ISO 29500 strict ISO geaccepteerd als open standaard. Transitional was een overgangsformaat. In de MS Office-versies sinds 2007 is de ondersteuning voor transitional en strict behoorlijk verschillend. Sinds Office 2007 is in alle versies lees- en schrijf-ondersteuning aanwezig voor transitional, maar niet voor ECMA of ISO 29500 Strict[8]. MS Office 2007 kan Strict noch lezen noch schrijven. MS Office 2010 is alleen in staat om Strict te lezen[9], terwijl Microsoft Office 2013 ISO/IEC 29500 strict zowel kan lezen als schrijven[10]. MS Office 2013 kan ISO/IEC 29500 strict dan wel lezen, maar dat gebeurt standaard niet, maar moet handmatig ingesteld worden door gebruiker of systeembeheerder. Een meer uitgebreid artikel welke versie van MS Office welke versie van de standaard ondersteund is te lezen in de e-Library van de Europese Commissie. Het artikel van Markus Feilner 'Complex singularity versus openness'[11] beschrijft tot in detail hoe de drie verschillende vormen van Office Open XML (OOXML) in elkaar steken en wat de verschillen zijn. Het artikel beschrijft tevens waarom het problematisch is dat het standaard ingestelde opslagformaat bij marktleider Microsoft niet aan de standaard voldoet en acceptatie en algemeen gebruik van de ISO-standaard in de markt belemmert.

Dus echt een goede zaak zou ik het niet willen noemen...
Google Docs heeft wel degelijk een formaat (met de extensie "kix"), intern worden deze bestanden op Google's servers opgeslagen en ook lokaal gecached (bv op Chromebooks) voor offline gebruik. Deze bestanden zijn inderdaad gesloten voor de gebruiker, je kan het enkel via Google Docs openen.

Dat hele verhaal over OOXML zijn juridische details om de discussie te vertroebelen - in de praktijk gaat het niet om ideologische puurheid maar praktisch gezien is het formaat gewoon open: de specs zijn vrij toegankelijk en iedereen mag het gebruiken. In contrast daarmee, het interne formaat dat Google gebruikt voor Google Docs heeft geen gepubliceerde specs en is niet te gebruiken met enige andere software dan die van Google zelf. Dat is de praktijksituatie.
Best kort door de bocht. Het hele basisprincipe van Google Docs is om geen losse bestanden meer te hebben en dat een document online beschikbaar is via een dienst (Docs). De bestand extentie van een Google Document is dan ook .GDOC en de inhoud zegt genoeg:
{"url": "https://docs.google.com/presentation/d/1xafOwm4z3vxYeq9_-gCbtU5y0L9iJni0EZFMcLswecc/edit", "resource_id": "presentation:1xafOwm4z3vxYeq9_-gCbtU5y0L9iJni0EZFMcLswecc"}

Het is gewoon niet als los bestand bedoelt maar je veroordeeld het als 'niet open'. Het is dus eerder een URL.

Dat hele verhaal over OOXML zijn juridische details om de discussie te vertroebelen - in de praktijk gaat het niet om ideologische puurheid maar praktisch gezien is het formaat gewoon open: de specs zijn vrij toegankelijk en iedereen mag het gebruiken.
Ok, het is dus enkel een juridisch detail dat ongeveer iedere andere applicatie dan Word er niet 100% goed mee om kan gaan. Ik denk dat ze bij Open Office en Google heel blij zijn om dat te horen.... ;)
Welk formaat heeft Google Doc dan?
Het interne "kix" Google Docs formaat, hoe de files op de servers van Google opgeslagen worden - niemand weet hoe dat gespecificeerd is, Google heeft nooit de specs vrijgegeven. Ooit in 2011 heeft Google er iets over geschreven:
We do not expose our native formats at this time.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 04:15]

Leuke toevoeging, alleen stel ik me wel de vraag of alle formatting, ... intact blijft. Dat loopt al wel eens mis bij niet-microsoft editors van officedocumenten.
De formatting van Word documenten met Google Docs blijft vind ik beter dan met de webversie van Office 365. Het ligt verder ook sterk aan de manier van opstellen Word document, gebruik je spaties of tabs, enter of type je door etc.
Anoniem: 1322 @Zapato12 april 2019 01:11
Inderdaad, dit is ook een demo die ik laat zien als ik Docs uitleg. Google zet je .docx bestanden beter om als Word online dat kan weergeven. Dat is net een papierversnipperaar en ongelofelijk irritant gezien MS tegenwoordig alles eerst online opent.
Het is eigenlijk andersom. Conversie van MSO-documenten gaat alleen 100% goed met... MS Office. Dus Google kan dit nu wel roepen, maar ik denk dat Google Docs het qua conversie en compatibiliteit echt niet beter doet dan bijvoorbeeld WPS Office, Polaris Office, KingSoft Office en LibreOffice.

Met name WPS-Office en Kingsoft Office pochen weleens dat zij 100% compatibel zijn met MSO, maar vanuit de praktijk kan ik dat ontkrachten. Dat ligt niet eens zozeer aan eerder genoemde pakketten, maar meer aan de manier waarop OOXML is geïmplementeerd.

Ik wacht dus ook op de dag dat Microsoft OOXML bij het oud vuil neerzet en ODF voor 100% gaat omarmen als dè standaard. Kunnen we vanaf dat moment zelf bepalen met welk Officepakket we wensen te werken, zonder steeds tegen dat conversieverhaal aan te moeten lopen.
Die dag zal er pas komen als het marktaandeel van office laag genoeg is om het niet langer acceptabel te maken dat documenten gemaakt met office elders niet goed werken.
Sterker nog, word online heeft er ook moeite mee, bijvoobeeld: het werken met tabs voor inspringen gaat vaak mis...

[Reactie gewijzigd door WPNL op 23 juli 2024 04:15]

Kun je je even voorstellen: Word bestaat 20 jaar, de source code hangt aan elkaar met workarounds, iedereen die eraan gewerkt heeft is inmiddels met pensioen, ...

Komt er vervolgens een manager binnen: "hey, maak hier is een online versie van met exact dezelfde layout" :)
Dat had MS 10 jaar geleden best een mogen beginnen te organiseren ja.
Als ze zich er door hebben laten verrassen dan hebben er inderdaad een paar zitten slapen daar :)
Zeer fijne toevoeging, dat maakt het ook wat makkelijker om office files bijvoorbeeld onderweg snel nog even te kunnen bewerken, zonder problemen met converteren.

OT: Mooie referentie naar Silicon Valley in de afbeelding (Hooli is daar de parodie op Google).
Als je onderweg bent kun je toch ook word / excel / whatever online gebruiken? Haal er een beetje uit dat je het hebt over een document wat je zelf al gemaakt hebt. Enige geval dat dat niet mogelijk is, is als je geen online (office365?) account/license hebt, dan zou de Google oplossing inderdaad helpen, is dat specifieke geval waar je op doelt?
je kan google docs ook offline gebruiken en zodra je weer online bent opslaan.
Denk dat je Offline bedoeld? Dat wist ik niet! Maar was ook niet mijn punt. Mijn punt was meer: je hebt al een office licentie, waarom dan onderweg online in Google Docs bewerken....of misschien is dat juist wel het punt en snap ik nu je opmerking: onderweg werken, offline, kan dus nu wel (wel google docs ipv office online) *chinrub*
Ik krijg wel eens last minute een Office file gemailed die ik nog moet nabewerken. Dan is het wel fijn aangezien ik geen Windows op mijn laptop heb staan.
Mac heeft office, Linux Open Office.
Nu, ik begrijp ik u wel maar voor mensen met een Office Licentie ??
G Suite klanten hebben veel minder een office licentie.

Mensen met licentie zullen dit dan idd minder gebruiken. De realtime collaboratie is wel een grote plus overigens.
Anoniem: 80910 @latka12 april 2019 12:05
Precies, een race winnen met een lada, goed gereedschap is het halve werk
Ik heb online naar offline aangepast.
Mensen zonder office 365 abonnement is misschien wel specifiek, maar ook het overgrote deel van de mensheid.
Bericht van de CEO op die site is ook met een hele mooie handtekening ondertekend :9
VInd je dat een mooie handtekening? Ik vind hem nogal lullig….
On-topic op jouw Off-topic:Ik zal wel in mijn fallische fase zitten maar de signature op die box komt mij zeer bekend voor..

edit: ik was niet de enige die het opviel zie ik al :-)

Verder snap ik geen snars wat ze daar doen en dat houd ik graag zo ;-)

On topic: hulde

[Reactie gewijzigd door Flitz76 op 22 juli 2024 17:10]

Dit is echt geweldig nieuws, zelf gebruik ik op het moment veel Google docs in projecten maar het daarna omzetten naar Word is nog wel is een dingetje. Vooral de opmaak van documenten meenemen zou erg prettig zijn, ik ben benieuwd.
Ik denk niet dat Google docs beter met opmaak en dergelijke omgaat wanneer je direct een Word bestand bewerkt dan wanneer je een Google document converteert naar een Word document.
Google docs zal niet meteen werken als Word. Het zal intern blijven werken alsof het een Google document is, en het bij het openen en opslaan naar en van het geheugen converteren.
Is dit eigenlijk niet hetzelfde (of is het dit? )
Once the extension is installed, Office files that you drag into Chrome, open in Gmail, Google Drive, and more, will be opened in Docs, Sheets, and Slides for viewing and editing.

You can save each file back to its original Office format, or convert it to Docs, Sheets, or Slides to unlock more features, like inviting others to edit with you, commenting, chat, and more.

https://chrome.google.com...nfmjfclcdgdpimamgkj?hl=en
Die extensie is nu niet meer nodig. Deze extensie gebruik ik ook maar kent nog aardig wat format issues.
Dit is handig voor mijn chromebook! bedankt voor de tip!
Beter laat dan nooit...
Is er ook ondersteuning voor alle specifieke Office functionaliteit (bijv. in Excel; spark lines, pivot tables etc), of kan het alleen geopend worden en basaal ge-edit worden?
Zelfs Excel Online heeft geen ondersteuning voor pivot tables, laatste keer dat ik het probeerde. Erg jammer.
MSO online is zeker erg beperkt en basaal. Een heleboel zaken zijn niet beschikbaar of worden niet eens ondersteund. Maar dat heeft uiteraard als reden dat Microsoft wil dat je aan de Office 365 gaat, of tenminste een MSO aanschaft.
Erg goed nieuws, bij ons op kantoor heb je bijna Horde vs Alliance achtige taferelen. Het ene team werkt in Google Docs waar andere teams samenwerken in Office. Dit gaat het allemaal wel een stuk makkelijker maken.

Zou dit dan de exact dezelfde online omgeving gebruiken als Office 365 met een Google schil?
Erg goed nieuws, bij ons op kantoor heb je bijna Horde vs Alliance achtige taferelen. Het ene team werkt in Google Docs waar andere teams samenwerken in Office. Dit gaat het allemaal wel een stuk makkelijker maken
Daar heb je toch een manager voor , om die knoop door te hakken?
Zo, zeg dat wel. Ik kwam ook ooit te werken in zo'n schizofrene organisatie waar zowel Office als Google Docs gebruikt werd. Toen ik 3 verschillende varianten tegen kwam van dezelfde offerte, waarbij niemand me eigenlijk goed wist te vertellen welke variant nou de laatste was, was ik er rap klaar mee.
En zo eindigt uiteindelijk elke organisatie met Sharepoint, of ze het nou willen of niet :+
Uiteindelijk wel ja. Gelukkig heb ik Sharepoint nog buiten de deur kunnen houden.
Docs vs Office, zou het de nieuwe vi vs Emacs worden??
Hopelijk kunnen ook met een wachtwoord beveiligde documenten geopend worden. Bij "OpenOffice" is (of was?) dit een probleem.
Super toevoeging, eindelijk!

Nu nog de optie om Google docs documenten direct uit Gmail te kunnen mailen als docx, xlsx etc. Kan nu wel vanuit Docs of Sheets per file maar niet door een aantal files uit Drive te selecteren binnen Gmail, dan is alleen een link mogelijk.
-edit-

Never mind, niet goed gelezen. 8)7

[Reactie gewijzigd door da Burp op 23 juli 2024 04:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.