Netcraft en Security Space webserver survey

Volgens de vandaag gepubliceerde webserver survey van Netcraft heeft het marktaandeel van Apache voor eerst sinds juli een stijging doorgemaakt. In de laatste maand van vorig jaar steeg het aandeel met 0,35% naar 60,04%, gemeten over alle domeinen. Microsoft en iPlanet (Netscape/Sun) zagen hun aandeel dalen met respectievelijk 0,51% en 0,20% en staan nu op 19,58% en 6,71%. Bij de zogenaamde Active Sites daalde het aandeel van Apache met 0,41% en ging Microsoft 0,76% naar beneden:

Netcraft webserver survey resultaten december 2000

Verder brengt Netcraft weinig opvallend nieuws over bewegingen in de webserver markt, afgezien van de grappige ontdekking dat de webservers van Walmart.com in hun server signature melding maken van een "Microsoft-IIS/5.0" webserver terwijl deze site zeer waarschijnlijk op Apache draait:

Another site being queried extensively at the moment is www.walmart.com This initially looks like a Microsoft-IIS server behind a Linux based reverse proxy. However, there has been strong speculation that Walmart is actually running Apache natively with the server signature hand edited to say "Microsoft-IIS/5.0". This seems quite possible, as on one day the server signature was reported as Microsoft-IIS/4.0 (Unix) mod_ssl/2.6.6 OpenSSL/0.9.5, and the site also offers the JServSessionId cookie commonly used by Apache JServ.

Meer bewijs wordt geleverd in de comments op dit Slashdot.org artikel. De bewegingsredenen van de Walmart.com admin voor het plegen van deze dwaze actie blijven vooralsnog onduidelijk .

Een enigzins vergelijkbaar grapje werd waarschijnlijk ook door Compaq uitgehaald. Hier werd een Tru64 proxy server voor het NT webserver cluster van Compaq.com geschoven. Blijkbaar wil Compaq op die manier de suggestie wekken dat Compaq.com op Compaq's eigen Tru64 OS draait.

Apple blijkt het volledige load balancing cluster achter Apple.com omgeswitched te hebben naar MacOS X. Voorheen draaide Apple een mix tussen Solaris en MacOS X. De overige Apple sites draaien nog wel veelal op Solaris.

* Security Space webserver survey

De webserver survey van Security Space biedt nog meer details voor de geflipte statsfreaks. Volgens Security Space heeft Apache momenteel een marktaandeel van 57,97% gemeten over een totaal van 2,4 miljoen domeinen. Microsoft moet het stellen met een aandeel van 28,45% en Netscape staat op 3,83%.

Omdat de relevantie van absolute webserver statistieken sterk in twijfel wordt getrokken, heeft Security Space een gewogen marktaandeel samengesteld dat gebaseerd is op de top 50 tot top 1000 van 'most referred sites', oftewel sites waarvan we mogen aannemen dat zij veel traffic genereren. Opvallend is dat het aandeel van Apache sterk toeneemt naarmate het aantal meegewogen sites toeneemt, terwijl Netscape en Microsoft juist sterk dalen. Bij de top 50 sites staat Netscape bovenaan met 22,98%, Apache tweede met 22,58% en Microsoft vierde met 14,78%. Bij de top 1000 sites is dit Apache (55,95%), Netscape (14,29%) en Microsoft (10,66%).

Het aantal 'unkown' webservers is relatief groot onder de top 50 sites omdat veel populaire sites zoals Altavista en Infoseek gecustomize webservers gebruiken:

Security Space webserver survey resultaten december 2000 - top50 sites

Security Space meet tevens statistieken per top level domein. In Nederland blijken de onbekende webservers (anders dan Apache, MS, Netscape, Zeus, WebSite en WebSTAR) het erg goed te doen met een aandeel van 20,06%, terwijl dit in de rest van de wereld slechts 6,8% is. Niet geheel toevallig draait Vuurwerk, de grootste webhoster van Nederland, grotendeels op de tamelijk onbekende (en niet door iedereen zo geliefde ) WN webserver.

Verder interessant is de Apache Module Report. De resultaten geven aan dat PHP momenteel de meest gebruikte Apache module is, gevolgd door Frontpage, Perl, Mod_SSL, OpenSSL en ApacheJServ. PHP was in december geïnstalleerd op 36,43% van de ondervraagde domeinen.

Door Femme Taken

UX Designer

01-01-2001 • 22:12

31

Bron: Netcraft

Reacties (31)

31
31
14
0
0
17
Wijzig sortering
Apache rocks. Draai hem zelf ook onder Linux. Is echt gewoon geweldig. Ja en IIS kun je voor mijn part bij het grof vuil zetten. Kost veel te veel geld en draait alleen onder Windhoos.

Als je het trouwens hebt over de webserver die het meeste verzoeken afhandelt dan is het denk ik: Netschaap, Apache, IIS

RG
wat een onzin...
IIS krijg je er gratis bij |:(

Overigens netzoals de Windows Media Server :9
Win2k server :*)
Anoniem: 1788 @KMK2 januari 2001 01:48
IIS krijg je er gratis bij
IIS is NIET gratis.

Net als mediaplayer, net als active directory en net als internet explorer is Internet Information Server van microsoft NIET gratis. Er moet voor worden betaald bij aanschaf van het besturingssyteem. Of je het nu wilt of niet wilt.

Als je het OS (windows server) koopt, koop je er IIS, Mediaplayer, AD, IE enz...enz.. bij. (het is gewoon koppelverkoop, want overigens heel gewoon eigenlijk niet zondermeer mag (in stijd met de sherman anti trust act. Zie ook de findings of fact) :z

Daarintegen is Apache 8-) WEL gratis (en 100x beter }> )
NEEN, IIS is niet gratis.

IIS4 is niet gratis als het noodzakelijk is voor IIS3 te moeten betalen. De update is voor NT4 gebruikers dan wel gratis te noemen, maar het gebruik van IIS4 is zeker niet gratis. Ook niet voor NT4 gebruikers (er moeten nu eenmaal licenties worden betaald). Het verschil is dat bij w2k direct betaald wordt en bij NT4 indirect, maar er moet gewoon worden betaald.

Je verwart koppelverkoop met gratis aanbieden. Van gratis aanbieden is sprake als het product op geen enkele wijze verplicht verbonden is met de koop van een ander product waar wel voor moet worden betaald. Voor microsoft producten is zelden (lees: nooit) sprake van gratis aanbieden, maar altijd van koppelverkoop doordat de producteen niet werken zonder het windows besturingsysteem.

Doordat het zoveel lijkt op "gratis aanbieden" is het in de ogen van de niet wetende consument een schone zaak (gratis !!! HA mooi !). Maar in werkelijkheid is er sprake van koppelverkoop met een monopolistisch product, wat vernieling van de marktwerking met zich meebrengt.

Dus voor de zoveelste keer: geen enkel product van microsoft is 100% gratis (op een enkele uitzondering na)
:Z :Z :Z
Nog 1 keer probeer ik het uit te leggen. Als je wilt beoordelen of iets gratis is of niet gratis zul je moeten denken als een econoom. Technische details vallen buiten beschouwing. Of IIS4 nu IIS4 of IIS3.999345 whatever wordt genoemd, maakt geen uiteraard geen bal uit. Jouw theorie is wel heel creatief bedacht maar je vergeet wederom dat als je ergens niet direct voor betaald het niet meteen ook gratis is. Voor het ontwikkelen van IIS worden kosten gemaakt. Op de 1 of andere manier zullen die kosten verhaalt moeten worden op de consument. Microsoft maakt dus gebruik van koppelverkoop. De consument betaalt voor IIS bij aanschaf van windows. Bij aanschaf van windows betaalt de consument overigens dus ook nog voor ander producten zoals mediaplayer (niet gratis) internet explorer (niet gratis) pinball (niet gratis) mspaint (niet gratis). De consument betaalt uiteindelijk voor alle producten waarvoor microsoft kosten voor heeft moeten maken. IIS is niet gratis omdat de gebruiker van IIS gebonden is iets anders te kopen van dezelfde producent (ms) om met IIS te kunnen werken

Er zijn maar een paar producten die echt gratis zijn voor sommige mensen.
Mensen die nooit iets van microsoft hebben aangeschaft en die wel hotmail gebruiken kunnen zeggen dat hotmail gratis is. Mensen die nooit iets van microsoft hebben aangeschaft en IE gebruiken op de mac, kunnen zeggen dat zij dat gratis hebben. Als je bijvoorbeeld w95 heb aangeschaft kun je niet zeggen dat IE gratis is. Je hebt direct betaalt voor IE3.

Apache 8-) is daarintegen wel 100% gratis. Op geen enkele manier ben je gebonden iets te kopen van de producent van apache (ik zou niet eens weten wie het zijn). Hopelijk is het nu duidelijk, want nu gaan we wel heel erg economisch in op de kosten van IIS en op welke manier deze dus uiteindelijk op de consument verhaald worden (en helaas is het in werkelijkheid nog veel ingewikkelder dan ik hier schets). :) :7 :Z :z
ps: je moet het wel :o willen :o begrijpen
[update]utrecht.. mmm, beetje ver, en m'n vrouw vindt al dat ik teveel in de kroeg hang, maar als je ooit bij de UT komt ;) [/update]
IIS4 is wel degelijk gratis....
IIS3 krijg je er namelijk wel bij... Maar IIS4 staat op de gratis option pack... Dus..

En windows Media Server is ook gratis voor NT4 want die bestond niet toen je het product koopt en het is er wel gratis download voor NT4

En ja hij zit wel standaart in win2k Server das waar maar ja dat is in vergelijking voor wat Real Server kost eigenlijk wel gratis.. Dus win2k server is een koopje als je windows media server gebruikt in vergelijking tot Linux Met Real server en +- 100 licenties...
Hoe kom je hier nou weer bij..
IIS4 is geen update maar een nieuwe versie...
Het zou een update zijn als het IIS3.5 zou heten..

Let op Als je PhotoShop 4 heb dan is PhotoShop 5 een Nieuwe versie.
Als je 5 heb dan is 5.1 een Update (en inderdaat gratis, mits geregd)

Het je 4 en wil je 5 dan krijg je korting omdat je 4 al hebt.. Heb je niets en wil je 5 dan moet je het gewoon kopen.

Let nu op bij Win2k server en dus de IIS
van 3 naar 4 is van een oude naar nieuwe versie..
Van versie 3/4 naar de eCommerce IIS (of hoe heet dat ding ook al weer) moet je betalen..
Dus IIS4 is gratis volgens jou teorie en de mijne..
En volgens mijn teorie zijn ze allebij gratis...

Snap je het nu....
Mischien nog een vergelijk bekijken met een niet Microsoft product??
Mischien vooroordelen bij Bill???

[[b]UPDATE[/b]]
Flipz!!!
ik ben hier nog lang niet over uitgepraat ;)..
Maar dit is niet de juiste plek hiervoor..
* 786562 KMK
Bij deze....
[[b]/UPDATE[/b]]

[[b]UPDATE II[/b]]
mmm UT..
das wel erg uit de richting ja..
* 786562 KMK
Nouja ik ben de ergste niet... Welke kroeg?
[[b]/UPDATE II[/b]]
Apache is daarintegen wel 100% gratis
Nou voor sommigen dan, tenslotte zijn er mensen die red hat / suse of wat dan ook op CD kopen en dan apache gaan gebruiken. Die CD kost toch geld en daarmee betalen deze mensen voor het samenstellen van de distributie.
Movemoor:
Voor het samenstellen van de distributie ja, dus niet voor apache ! Tenzij Redhat weer het apache project financieel stuunt, dan heb je wel financieel bijgedragen aan apache. Maar ook dan is apache nog wel gratis !!! Als je voor een product moet betalen is het niet gratis. Voor IIS moet je betalen, voor apache mag je een financiele bijdrage geven.
Hoe je het ook went of keert: IIS is niet gratis, apache is wel gratis.
Ik kan niets anders uitbrengen dan '+4 Informatief'.
Mooi artikel, Femme. :)
Alleen het verhaal van Compaq klopt niet helemaal. In het oorspronkelijke artikel staat alleen dat er nog een aantal webservers van Compaq asp gebruiken, dus dat ze niet _allemaal_ op Apache/Tru64 draaien. Het grootste gedeelte doet dat waarschijnlijk wel.
In het oorspronkelijke artikel staat alleen:
Compaq seems to be using Tru 64/Apache as a reverse proxy in front of its existing deployment of NT machines, as the sites content is still produced using Microsoft technology.
Anoniem: 1125 @Femme2 januari 2001 12:39
er staat alleen 1 klein foutje in:
Security Focus meet tevens statistieken per top level domein
ik neem aan dat je hier security space wou neerzetten... :)
Dat van die IIS van Walmart.com is op zich niet zo uniek. Als je vroeger naar een WideXS machine telnette stond er ook SunOS 5.6, terwijl het gewoon Linux was :)

Waarschijnlijk staat er IIS zodat de kiddies (zonder resultaat) IIS exploits gaan uitproberen en geen Apache sploits omdat het ze denken dat het een IIS is.
Klopt. hoe minder je direct weggeeeft hoe beter in dergelijke gevallen. Alhoewel je niet moet gaan denken dat de obscurity ook security betekent. 't Geeft je gewoon een een paar uur xtra ls er weer eens een xploit voor jouw serverversie is gevonden.

Alhoewel ik me nog steeds afvraag waarom iemand ooit beweerde dat ie een apache op PalmOS draaide... :)
Meestal wordt een /etc/motd ofzo vanuit een backup overschreven.
Eventueel staat er dan een fout OS in. Dit bewijst op zich dus niets.

Verder denk ik dat "kiddies" niet zo dom zijn als jij ze inschat. "Script Kiddies" zijn veelal ook begaafd, anders dan bereik je nog niets met een standaard exploit.
De term "kiddies" wordt gebruikt door de mensen die al 20 jaar in het vak zitten en die een diepere kennis hebben. (oude wijzen...)
Security Focus meet tevens statistieken per top level domein. In Nederland blijken de onbekende webservers (anders dan Apache, MS, Netscape, Zeus, WebSite en WebSTAR) het erg goed te doen met een aandeel van 20,06%, terwijl dit in de rest van de wereld slechts 6,8% is. Niet geheel toevallig draait Vuurwerk, de grootste webhoster van Nederland, grotendeels op de tamelijk onbekende (en niet door iedereen zo geliefde ) WN webserver.
Het aandeel van de WN-server in Nederland is 9.24%. Van alle domeinnamen met Nederlandse servers zijn er 6.91% bij Vuurwerk geregistreerd.

Vuurwerk neemt dus idd een groot gedeelte van de Nederlandse markt in beslag.

ps. Ik vermoed dat bovenstaande cijfers op verschillende manieren tot stand zijn gekomen, oftewel dat er op andere manieren gemeten wordt. Het is dus goed mogelijk dat Vuurwerk een nog groter aandeel heeft, dan die 6.91%, wel denk ik dat Vuurwerk niet een groter marktaandeel dan de genoemde 9,24% heeft.
hehe ja over dat Compaq verhaal, moet je hier maar eens kijken:
http://www4.compaq.com/

Daar staat gewoon de standaard IIS pagina ("Welcome to Microsoft® Windows NT® 4.0 Option Pack") die je na een install te zien krijgt :)
Het is maar te hopen dat er wel een aantal servicepacks op staan want de standaard IIS install zit vol met exploits

Heren van Compaq... WAKER WORDEN!!!
Interessant artikel, maar ik zou ook graag willen weten wat nou het percentage is als je gaat meten in verkeer, uiteraard kan apache de meest gebruikte websoftware zijn maar dat betekent nog niet dat apache ook meer visits afhandelt.
LEES nu eens, voordat je wat zegt:
Omdat de relevantie van absolute webserver statistieken sterk in twijfel wordt getrokken, heeft Security Space een gewogen marktaandeel samengesteld dat gebaseerd is op de top 50 tot top 1000 van 'most referred sites', oftewel sites waarvan we mogen aannemen dat zij veel traffic genereren. Opvallend is dat het aandeel van Apache sterk toeneemt naarmate het aantal meegewogen sites toeneemt, terwijl Netscape en Microsoft juist sterk dalen. Bij de top 50 sites staat Netscape bovenaan met 22,98%, Apache tweede met 22,58% en Microsoft vierde met 14,78%. Bij de top 1000 sites is dit Apache (55,95%), Netscape (14,29%) en Microsoft (10,66%).
Anoniem: 10256 @raptorix2 januari 2001 00:21
als je voor de meeste visits gaat hoef je ook niet een webserver als Apache te gebruiken. Tux is dan genoeg en veel sneller (de Linux kernel integrated http server).

De reden om Apache te gebruiken is meer de uitgebreide mogelijkheden (veel modules en veel functionaliteit) waardoor je dus een website met veel features eenvoudig kunt bouwen. Er is wel eens een test gedaan naar webserver gebruik van de fortune 500 companies en van de 500 grootste Web-bedrijven. De fortune 500 bedrijven gebruiken een willekeur aan webservers, wat de manager maar tegenkwam. Want hun businessplan is niet afhankelijk van de webserver. De grootste webbedrijven echter gebruikten over het grootste deel Apache, want hun business is _wel_ afhankelijk van de webserver, dus het ding moet altijd draaien, en moet alles kunnen wat je wil. Ik geloof dat IDC dat onderzoek heeft gedaan, moet je even op hun website zoeken.
Is daar die taart niet voor? Die geeft het gewogen aandeel weer van de diverse webservers. 't Is ook niet voor niets dat bij die top50-referred sites de Netscape-Enterprise weberver nog zo hoog staat. Die is bedoeld om veel hits te verwerken, IIRC draait ie op Suns dus vandaar ie lager in de lijst minder vaak voor komt... suns workstations zijn al niet goedkoop, laat staan servers; maar ze zijn wel erg leuk om mee te werken :)

edit:
Jit moet nog steeds wennen aan de nieuwe spelling
ik weet waarom apache weer iets omhoog is gegaan en iis wat naar beneden
me webserver draait nu inplaats van iis, apache :P
Apache op win2k.... pfff
Dat kan nooit goed zijn (niet-stabiel) das...
Mensne in gods naam als je op een NT/Win2k bak bezig ben gebruik dan toch lekker de IIS...
Als je PHP wil het kan gewoon onder de IIS hoor
Ook ik ben afgestapt van IIS5 en gebruik nu Apache 1.3.14 (win32) onder windows 2000. Dit omdat ik continu problemen had met IIS, single-threads die mijn hele bandbreedte wegzogen, als er 4 users active waren kon er niemand meer bijkomen en al dat soort bandbreedte-balancing dingen. Apache doet dit veel beter! (en probleemloos)
Hoe kom jij er bij apache op win2k?
en voor een thuis server maakt het echt niet uit :)
btw ik draai zelf windows nt4.0 sp6
je zecht zelf al INPLAATS van het moet dus een NT/win2k bak zijn anders draai je niet eens een IIS....
Apache op NT/win2k is K*T
Anoniem: 1788 @KMK2 januari 2001 02:04
Apache draait zowel op NT4 als op w2k beter dan IIS hoor ! :)
wat me opvalt is dat de stijgingen/dalingen wel weinig verschillen. komt dit omdat de kwaliteit telkens even hoog blijft of omdat mensen hetzelfde product steeds weer kopen door tevredenheid of naamsbekendheid.
Een goede webserver hoef je niet te kopen :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.