Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: XBox

Op de officiŽle XBox site van Microsoft zijn de specificaties van de nieuwe spelcomputer stilletjes gewijzigd. Het gaat om de nVidia NV2A GPU, die op 250MHz gaat draaien in plaats van de eerder beloofde 300MHz. Als gevolg daarvan is het aantal polygonen gezakt naar 125 miljoen per seconde en zullen we het met een fillrate van 4 Gigapixels moeten doen. In ander XBox nieuws meldt DVD Insider dat Wolfson Microelectronics is gekozen als leverancier van de XBox' audio DAC chips:

The WM9709 is a high-quality stereo audio DAC (Digital to Analog converter), based on Wolfson's well proven multi-bit Sigma-Delta converter architecture. It combines cutting edge design technology with state-of-the-art sound quality. The WM9709 utilizes AC-Link architecture, as commonly used in most PC motherboards, customized with some novel technology to provide the Xbox with superior audio performance that will complement its unparalleled graphics capability.[break]Verder weet CNET te vertellen dat Microsoft de Ravisent Cinemaster software gaat gebruiken om de XBox DVD functionaliteit te geven, ze volgen daarmee het voorbeeld van de concurrentie:[/break]"We've studied the PlayStation 2 from a couple of perspectives to understand what consumers liked about it and what they didn't," McCann said. "One of the things we saw was that people using it to play DVDs were underwhelmed with both the quality and the user interface.

"Microsoft decided to make DVD an option and to really make it work for people who want that functionality."

Bedankt Kookie en GBits voor de tips.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

ja ik weet het allemaal nog nie. ik geloof niet dat de Xbox playstation eruit gaat concureren. Ten eerste is de playstion redelijk betaalbaar en zijn de spellen super tof. Die van de Xbox moeten allemaal nog uitkomen en daarbij zullen die (ms kennende) wel super duur zijn.
en hierboven op komt nog es.. 2002 komt ie uit ;-)
Nou, onderschat de portomonee van Billie niet hoor ;)

Hij heeft al een aanzienlijk stapltje contracten met game developers op z'n bureau liggen, met alle giganten zoals Electronic Arts, Sierra, ID, Infogrames, etc. En aangezien Microsoft alles groot aanpakt, zal de prijs van de spellen en de console niet zo hoog liggen, after all, het moet de PSX/PS2/Sega Dreamcast/Nintendo blah gaan verslaan. En vergeet ook niet dat het voor spelletjes makers erg makkelijk zal gaan worden om een spel te maken, omdat dit ding de DirectX API gebruikt, waar vrijwel alle programmeurs al bekend mee zijn, eigenlijk wordt dit ding gewoon een soort mini-PC, wat voor developers een eitje is..

\[edit: typo]
Ik denk dat het nog best wel een succes gaat worden die X-Box. Ten eerste wordt de aanschafprijs niet zo hoog, en zeker bij introductie zal hij een stuk goedkoper zijn dan de PS2 nu. (waarschijnlijk wel duurder dan de PS2 op het moment dattie uitkomt trouwens, maar ook stukken sneller enzo) Uit het apparaat hoeft geen winst behaald te worden, alleen uit de spellen.
Verder heeft Microsoft een hele vette stapel contracten met ontwikkelaars dus met die spelletjes zit het wel goed, wat de prijs daarvoor gaat worden weet ik niet maar ik denk dat dat rond hetzelfde niveau als de PS2 gaat liggen (vrij duur dus ja)
Dat MS verder genoeg macht heeft om het product succesvol te promoten lijkt me vrij logisch.
Waarschijnlijk zullen ze zelfs de spellen aan het begin goedkoper maken. In eerste instantie gaat het MS alleen maar om een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen. Daarna gaat het pas om winst maken. Dus zullen ze in eerste instantie proberen zowel de prijzen van de XBOX zelf als de applicaties/spellen ervoor zo goedkoop mogelijk te houden.
Betaalbaar ??

ik vind 1135,- voor een ps2 niet echt betaalbaar
daar heb je ook een update voor je pc systeem voor !
Wakker worden !

Een beetje grafische kaart kost tegenwoordig rustig 800 piek !
Dan praat ik nog niet over een dikkere CPU, mischien mainboard en al HELEMAAL niet over een DVD speler ...


1149 is een heel bedrag voor een console maar als je het bekijkt is het een schijntje want op de PC ben je al gauw het dubbele kwijt voordat je uberhaupt want kan gaan spelen .... en dan werkt het vaak nog niet.
:? Daar klopt helemaal <b>niets</b> van!! :? Ik heb zelf een Geforce 2 GTS gekocht voor ongeveer <b>600.-</b> gulden. Het was mischien wel een onbekend merk maar als je gewoon de detonator 3 drivers van nvidia download, werkt ie precies het zelfde.
Juist !!! Onbekend spul, maar een top of the line kaart koop jij vandaag NIET voor onder de 1000 piek ...
en dan heb je alleen een kaart waar je geen reet aan hebt ald de rest van het systeem niet capabel is (vb. p-233mmx met Geforce2)

Al met al is de psx2 niet echt duur en hij wordt alleen maar goedkoper.
Mind you dat de Psx2 spelen betekent ipv kloten met drivers, images, format c:, patches, updates, etc.
Nou Nou, de bedragen vliegen op dit moment welk erg hard omhoog.
Kijk dat sommige gamers nog lopen te zeuren als ze het beste spul in hun pc hebben gestopt is een ander verhaal, maar een update van 1200 gulden is best fors.
Een Geforce 2 en wat geheugen doen in een beetje pc al wonderen, en op een Xbox kun je helaas niet lekker tekstverwerken.

* 786562 TheGhostInc
Of je kent iemand bij sony en besteld hem voor 700 piek :) :) :)
Merry Christmas to all tweakers :)
Ik betwijfel of deze 'downgrade' de prestaties van het apparaat ook maar enigssinds schaden.
Een TV zal het beeld gaan verzorgen. Een TV geeft slechts 25 beelden per seconde weer. Dus als de framerate gemiddeld op de 50 licht gaat het absoluut goed. De resolutie van een TV is ook zeer laag, 800x600 is de dichtsbijzijnde. Dus frames bouwen voor een TV op acceptabele framerates is niet moeilijk. een doorsnee GF2 mx kan dat zonder problemen.
Ja Jongens, heel leuk om met allerlei info over een tv aan te komen. Wat een TV als GROOT nadeel heeft op een computerbeeldscherm is en blijft gewoon de
RESOLUTIE
OP het moment is iedere tv die je in de winkel koop, maakt niet uit de grootte, of aantal Herz, lage resolutie. Ook de digitale tv's dus zonder lijnen blijven lage resolutie. Dus die kistjes voor tv kunnen nog zo mooi worden, je zult op een echte afstand moeten gaan zitten wil het er leuk uitzien. Een Computerbeeldscherm heeft niet voor niks VEEL meer lijnen op een 25 (?) cm, dan een tv op zijn 40 (?) cm.
En op het moment staat er ook nog geen 'hoge resolutie' tv aan te komen (nee 800x600 haalt ie NIET, mischien op 10M afstand) dus herz, of fps, heel leuk, maar liever eerst een hogere resolutie!
Volgens mij heeft een (PAL)TV 625 beeldlijnen hoor... en een horizontale resolutie heeft een TV niet, het signaal is nu eenmaal analoog. Okeoke, een TV heeft natuurlijk ook pixels en DUS een horizontale resolutie, maar die is niet afhankelijk van het signaal, en dus kun je op de breedte in princiepe zoveel pixels douwen als je zou willen.
huh een TV is toch gewoon 50 of 100hz of zie ik dat verkeerd... :?
Dat klopt, de beelden komen 25 keer per seconde maar ze worden 50000 keer per seconde weergegeven, anders zou je 25 flitsen per seconde zien da's genoeg om iedereen die er ook maar een beetje aanleg voor heeft direct een epileptische aanval te krijgen.

Ik denk dat tv's wel meer dan 25 beelden per seconde kunnen weergeven, het is gewoon een dom ding dat een plaatje op de buis blijft knipperen tot hij het volgende plaatje krijgt.
Ze worden "slechts" 50 of 100 keer per seconde opnieuw opgebouwd, niet 50 duizend keer... :)

Btw dit zijn de specs wat FPS betrefd bij TV's
An impression of smooth motion starts at about 16 frames per second. e.g. movies: fps = 24 American TV: fps = 30 (NTSC) European TV: fps = 25 (PAL)
http://www.cs.nps.navy.mil/people/faculty/xie/c s3202/notes_html/tsld016.htm
Bij 100Hz TV worden even en oneven lijnen (25Hz) gezamelijk gebufferd in een chip. (50Hz)
Dit plaatje wordt dan 2x afgebeeld. (100Hz)
Hierdoor is het beeld rustiger, maar je zit 2x naar hetzelfde plaatje te kijken.

Je bent gebonden aan de bandbreedte van de TV kanalen. Wil je hoger dan 25Hz dan moet je naar digitale uitzendingen.
Zoals dig. sateliet tv (of meer Hz, of meer kanalen - het laatste in dit geval)
FPS en MHz is wat anders!!

FPS is aantal verschillende beeldjes per seconde
En de 50/100 Hz waar jij op doelt is de frequentie waarmee het beeld ververst wordt. Dus of 50 keer per seconde of 100 keer per seconde. Beeld wordt dan opnieuw opgebouwd dus.

/Edit Zie onderstaande...

* 786562 Rene
Een TV heeft interlaced beeld: Dat wil zeggen dat er wel 50 beeldjes per seconde worden opgebouwd maar dat er telkens om en om de even en de oneven lijnen worden getoond. Er is dus een maximale framerate van 25 fps.
Je kunt ook een non-interlaced beeld naar een TV sturen. Dan heb de helft aan beeldlijnen (313) maar wel de dubbele frequentie (50Hz). Home computers leverden allemaal een 50Hz beeld af, sommige konden ook interlace aan maar dat werd meestal niet gebruikt. Bij een plaatje met scherpe lijnen en weinig overlopende kleuren trilt een interlaced beeld namelijk ontzettend.
Er is ook een mogelijkheid om er een monitor op aan te sluiten en alternatieve resoluties te draaien !
toch :?
Ik weet niet of dat inderdaad zo is,

Maar t'is niet waarschijnlijk, want in dat geval moet of:

-alle software qua graphics 'dubbel' (hi res, lo res) uitgevoerd worden,

-er hardware matig de verversingsfrequentie opgeschroeft worden; wat vaak niet flexibel is (bv. alleen 800x600).

Als je dan ook nog bedenkt dat het anno nu wenselijk is om bijvoorbeeld voor hogere resoluties ook betere textures te gebruiken zie je waar die optie wat onhaalbaar wordt.
Misschien blaat ik nu maar wat, maar kreeg de XBox geen HDTV support?

En zo niet, dan kan het renderen op een hogere resolutie altijd nog mooi zijn vanwege de anti-aliasing die je dan krijgt.
Punt 1. *zucht* weer gereutel over die hopelose X-bos. Nee dit is geen flame of troll... het is gewoon zo dat eral tijden over die X box wordt geblaat die waarschijnlijk net als elk ander Microsoft product tegen zal vallen achter af.

Want..

Punt 2. Ze zitten steeds hun specs en performance te vergelijken met de huidige spelcomputers, zoals de Dreamcast en de Playstation II. Die X box blijkt steeds veel sneller en gelikter te zijn. Laatst stond hier op Tweakers.net een advertentie van Microsoft waarin het trost de specs van verschillende spel computers vergelijkt.
Wat echter wordt vergeten is dat de X box nog lang niet uit komt, maar wel wordt vergeleken met consoles die al lang op de markt zijn. Oftewel.. als over een N aantal maanden die X-box eindelijk op de markt komt hebben de concurrenten al lang nieuwe produkten op de markt die qua specs alweer boven de X box liggen. En dan is de vergelijking met de Playstation 2 al lang niet meer relevant.
Vergelijkingen zijn zoiezo een beetje scheef, aangezien de Xbox op een PC architectuur is gebaseerd. De PS2 architectuur is speciaal voor games ontworpen...
Als gevolg daarvan is het aantal polygonen gezakt naar 125 miljoen per seconde en zullen we het met een fillrate van 4 Megapixels moeten doen
4 Mpixels/s :? Ik wist niet dat een drop in corespeed van 50MHz zoveel scheelde in fillrate :+ ...
Er is ook een mogelijkheid om er een monitor op aan te sluiten en alternatieve resoluties te draaien !
toch ?
ja als het goed is wel... je zal er in ieder geval een plasma tv op aan kunnen sluiten (die WEL hogere resoluties aankan)
Het zal er vanaf hangen hoeveel grafisch geheugen er uiteindelijk inkomt. De PS2 heeft maar 4Mb en als gevolg daarvan zit je nog steeds opgescheept met lage resolutie games. De PS2 kan wel op de volle PAL/NTSC res. maar dan is er geen geheugen meer over voor de textures.

Als Bill wat high res games kan tonen bij de introductie van z'n X-doos, zit hij wel gebeiteld dus.. (8>
Lage resolutie? Geen geheugen meer voor textures?

Je hebt zeker nog geen PS2 draaiend gezien... ;)

Voor de textures wordt het main geheugen gebruikt om ze tussen het videogeheugen en main geheugen te swappen. Zat geheugen voor textures dus...
Allereerst (en ja mijn score gaat hierdoor waarschijnlijk omlaag, who cares): dit is NIET informatief want dit is VOLKOMEN fout (zoals't overkomt dan)
PS2 heeft 4MB PER FRAME aan texturemem en dit kan REALTIME GESTREAMED WORDEN van de DVD. Trust me, 4MB per FRAME is *zat*
Nogmaals, niet te snel pc's met consoles vergelijken.

Daarnaast kan'r gezegd worden wat ze willen over FPS en Hz' en, maar als in de praktijk 25fps (of hoeveel dan ook) vet smooth is op de tv dan vind ik 25fps ZAT en hoeft't echt niet 250fps te zijn alleen maar omdat dat zo mooi staat. Ik kijk nog steeds VEEL liever een film op de tv dan op de pc, dus die resolutie kan me ook de sch*t krijgen...
Misschien ideetje... het probleem met de TV dat de maximale resolutie maar 800x600 kan misschien worden verholpen door hardwarematige FSAA, kost wel wat fps, maar ik heb toch voor consoles liever een veel mooier beeld als een paar fpsjes minder

Just my 2 cents :)
Engage!
Misschien ideetje... het probleem met de TV dat de maximale resolutie maar 800x600 kan misschien worden verholpen door hardwarematige FSAA
Die zit standaard in elke TV :)
niet helemaal.. Alleen horizontaal is een TV anti-aliased, en nog eens compleet random ook. een goed afgestelde TV heeft dit erg weinig, een TV die meuk is afgesteld is heel wazig. Daarnaast is de anti-aliasing ook nog te balanceren, oftewel meer naar links dan naar rechts van een pixel. Bij wat oudere TV's is dit goed zichtbaar bij oranje vlakken op wit ofzo. dat oranje zie je centimeter verderop nog.

Verticaal echter is een TV redelijk scherp en zou je heel goed aliasing kunnen krijgen. Dus ik denk dat ze in die X-Box gewoon FSAA gaan doen, maar alleen in verticale richting, horizontaal heeft vrij weinig zin, dat kun je met een condensatortje ook nog wel voor elkaar krijgen.
Daar heb je inderdaad een goeie :)
FSAA kost behoorlijk renderkracht. Als dit toegepast gaat worden heb je wel een wat snellere GPU nodig.
Persoonlijk vond ik FSAA in 3dmark weinig indrukwekkend... moet er nog wat meer mee spelen :)

\[edit: smerige gramatika fout (vondt ik :P)]
Dat idee heeft Nintendo ook es gehad (de N64). Alleen heeft het bij de N64 niet echt geod uitgepakt...
en wat is de rede voor deze downgrade??

problemen met de hardware? te hoge prijs? het zal toch wel een reden moeten hebben...
Simpel. Nvidia krijgt haar chips niet op 250 Mhz voor de release-date.
Zou dat zo zijn? Hun Geforce GTS2 Ultra loopt toch ook al op 250 MHz. De nextgen zou dan niet een beetje sneller kunnen? Toch vreemd.
Hun Geforce GTS2 Ultra loopt toch ook al op 250 MHz. De nextgen zou dan niet een beetje sneller kunnen? Toch vreemd
Nvidia moet wel winst blijven maken. Als ze geen 300Mhz chip kunnen leveren voor het geld dat Microsoft wil neerleggen of het aantal dat gevraagd wordt dan zullen ze een stapje terug moeten.
De GF2GTS Ultra chips zijn hand-picked, dus de snelste exemplaren worden eruit gepikt om op GF2Ultra's te zetten. Ik dacht dat de NV2A op hetzelfde .18 micron procedure moest gaan (misschien .15, dat scheelt niet zo heel veel). Als we zeggen dat chips op .18 micron gemiddeld 200Mhz halen, dan zouden chips op .15 ineens 300 moeten halen. Denkutnie!
Intel heeft hier ook al ervaring mee, ze zijn in ieder geval zo slim dan gewoon de snelheid omlaag te zetten, anders krijg je helemaal P3 taferelen.

We zullen zien, ze worden nog niet geleverd, dus alles kan nog.
's Voor de tweakers. Normaal gesproken looptie op 250 MHz, tweakers kunnen 'm overklokken naar 300 MHz ;)
Dat is niet de eerste keer dat een nVidia-chip de initiŽle specs niet kan waarmaken. Het is zelfs al bijna niet meer op 1 hand te tellen.

Ik had laatst een artikel van Penstar gelezen, en daar stond in dat met de bandwidth die het systeem had er zelfs maar een sustained rate van 50milj pol/sec gerenderd kon worden, veel minder dan het theoretische maximum van de chip.

Dit is echter meer dan genoeg en zelfs al is het 40 milj polygonen/sec, de consument zal hier niks van merken. Ik maak me meer zorgen over het arsenaal aan spellen dat beschikbaar zal zijn voor deze console...
Over de specs:

Misschien, wel zeker, kunnen ze hetl wel waar maken maar is het niet nodig. En zo kunnen ze wellicht de X-Box een beetje betaalbaar houden. Je moet bij het ontwikkelen van een spelcomputer nou eenmaal een geschikte mix vinden tussen performance en prijs... Overkill blijft overkill...

En over de beschikbare games:
Microsoft has announced a list of the world's best game publishers and developers that are flocking to Xbox. More than 150 game developers and publishers are declaring their intent to create games for this dynamic new gaming console. Along with the announcement Microsoft made it official, the console will be called Xbox and they gave the product its logo.
http://www.xbox.com/xbox/flash/news.asp
Overkill blijft overkill...
Dat zeiden ze ook bij de PSX, die een 33 Mhz aan boord had, toen dat ongeveer gemiddeld was in een PC. Tegenwoordig vindt men PSX spellen gepixeleerde troep, het maximum van de capaciteiten is bereikt. De specs van een console zeggen meer over de houdbaarheid van een console.
een paar extra polygonen per seconde meer of minder zal de houdbaarheid niet echt vergroten, omdat consoles veel minder op grafische kwaliteit en power berusten dan pc's. Spellen zijn wat dat betreft belangrijker.

Ik vind het wel een indicatie van nVidia's altijd overdreven positieve inschattingen, die nooit achterwege blijven...
Mijns inziens is de X-Box gewoon een PC zonder monitor, of is iemand het daar niet mee eens? :?
Nee xbox is een console :)
Maar er zitten pc opties in :P

Maar eigelijk heb je wel gelijk jah
zal sadam hier nu ook duizenden v gana bestellen?? of is die bang dat ze crashen }>
Nee joh, die MAG hij niet eens kopen. Er zit namelijk 128bit encryptie in (o ja?) en mag daarom niet geexporteerd worden naar Irak :)
Dan zet hij er toch een koetje in?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True