Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: Bron: N/A

Verscheidene hardware sites hebben een korte preview online gezet over de nieuwe chip van nVidia voor de Xbox, de MCPX (Media Communications Processor). Bij nV News, 3DGPU en GA-Hardware zijn previews te vinden. Alle reviewers schrijven ongeveer hetzelfde, namelijk dat de MCP chip veel interessante features heeft, en dat het duidelijk is dat nVidia zich niet alleen meer richt op GPU's voor videokaarten, maar ook op weg is om te beginnen met het veroveren van andere markten. Er is zelfs wel een aardige kans dat deze Xbox chip in een ťťn of andere vorm over een tijdje te vinden zal zijn op normale mamaplankjes aangezien ie ook een aantal dingen ondersteund die niet gebruikt zullen worden in de Xbox zoals een PCI en IEEE 1394 controller. Hieronder een stukje uit de preview van nV News:

Xbox logo (klein)Enter NVIDIA's Media Communications Processor. A key part of NVIDIA's PDA strategy, the MCP is analogous to a swiss army knife in that the MCP contains many capabilities that already exists in todays personal computers. The MCPX supports the Universal Serial Bus (USB) which allows a host of input devices such as game controllers, digital cameras, and optical devices to be connected to the Xbox.

The MCPX also offers a solution for high density storage devices and the communications arm of the chip has been coined as a router on a chip. Multiplayer gaming on the Xbox will be accomplished using existing technologies including ethernet, cable modems, 56K modems, and HomePNA 2.0 (home phoneline networking).

Equally exciting is the audio processing unit (APU). Similar in concept to the GeForce GPU, the APU will be hardware accelerated thus alleviating the central processor of handling audio chores. The APU will be the first DirectX 8 audio processor which consists of four independent hardware processors. The APU will be able to deliver 256 2D and 56 3D voices along with 3D effects such as reflections, occlusion, and reverb. Add in real time support for Dolby Digital A3, and the MCPX offers an advanced audio solution for the Xbox.
nVidia MCPX chipset
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Sweet, very sweet :)
Als NVidia straks een PC chipset uitbrengt die (een aantal van) deze features heeft verwerven ze denkik een definitieve plaats in PC-land.
(Eerder hadden ze nog uit de markt geconcurreerd kunnen worden als bijvoorbeeld 3dfx een mooie uitvinding zou hebben gemaakt, maar die lieten het afweten).

Ik vraag me af of de XBox wel erg winstgevend wordt voor MS. Waarschijnlijk kost hij best veel om te maken, maar als ie te duur in de winkels ligt kopen mensen waarschijnlijk voor een paar guldens meer net zo lief een PC, maar maken ze hem te goedkoop maken ze weer weinig winst (alhoewel ie dan wel veel verkoopt).

De specs van de XBox zijn in iedergeval leuk, nu nog wat concreets zien :)
Net als Sony en Sega zal ook Microsoft het vooral moeten hebben van de winst op de spellen, de consoles zelf zijn bijna altijd verliesgevend.
Microsoft wil op dit moment eigenlijk genoeg Gamecompany's en gamers over de streep trekken om ze lekker te maken voor hun volgende generatie console's.
$100.000.000 Development costs
$200.000.000 Vergoeding voor nVidia
$500.000.000 Promo kosten/Marketing offensief
hierbij de kosten voor de overige hardware ,zoals Intel proc's (die bijna gratis worden weggegeven aan MS) en andere hardware etc. niet meegerekend
==============================
Opbrengst wordt beduidend minder dan de kosten. Ook de opbrengst van game-royalties is niet al te hoog om genoeg developers aan te trekken
Mwah, ik vond deze lijst www.planetxbox.com/games/developers/ toch wel aardig aangezien de 'box nog niet eens uit is, dus problemen met developers aan te trekken hebben ze niet echt. Maar Microsoft zal inderdaad niet super veel winst maken, in ieder geval niet de komende jaren. Maar MS zal het echt wel goed hebben onderzocht, ze zijn niet helemaal gek.
Maar om nog even bij de developers terug te komen, de geruchten gaan dat Microsoft een lagere aandeel van de winst op een spel eist dan bijvoorbeeld Sony. Dat helpt natuurlijk ook in het aantrekken van developers. Maar Sony zal daar ook waarschijnlijk niet in achterblijven.
Er wordt al verlies op de x-box gemaakt jongen(of meisje maar denk jongen). De bedoeling is dat de spellen de winst gaan opleveren.
Dit gebeurt trouwens ook bij de ps2 waar ook de console onder de kostprijs wordt verkocht(kan je denken hoe duur dat ding met zijn :r)
Toch moet de XBox niet erg duur worden om te maken met dit geintegreerde chipsetje + geleende PC hardware. En NVIDIA kan het risico mooi afdekken: als de XBox flopt hebben ze toch een fraai chipsetje voor low-end PC's.
nVidea is niet degene die iets te maken heeft met de prijs van de X-Box. Dit bepaalt Microsoft mijns inziens. Ik denk eerlijk gezegd dat microsoft met nVidea van tevoren afspraken heeft gemaakt over de prijs die ze hen betalen voor de hardware die nVidea levert. nVidea heeft dus al een garantie.

Het risico ligt bij Microsoft
Ik vraag me af of de XBox wel erg winstgevend wordt voor MS.
Ik heb het ook over MS, niet over NVidia.

Wel opletten he :P
(hele thread tot nu toe) Joaaaaa, nVidia gaat de wereld veroveren en 3dfx kan wel inpakken en bla-die-bla
Dat eindeloze elkaar-aan-de-pik-trekken van die nVidia (ik schrijf het lekker niet in uppercase :+) fanatici begint aardig te vervelen. (maar dat zal dan wel weer aan mij liggen)

Opdat er dan tenminste nog iemand een beetje kritisch naar dat ding kijkt:

We zien een 800 MB/s host interface. Dat is de busbandbreedte waar de PC nu een jaar of twee-en-een-half op heeft gedraaid (100 MHz SDR) en die toch aardig afgeschaft begint te worden.

Nou is het wel verklaarbaar dat ze 'maar' een 100 MHz SDR bus gebruiken, het ding moet immers op een PIII gaan draaien, maar al die berichten over "De console die zo graag een PC wou zijn" kun je al aardig met een korrel zout nemen, want als dat ding over anderhalf jaar uitkomt is wellicht zelfs de Celeron al van de 100MHz bus af, en tussen LDT van AMD en de 200 MHz DDR bus van de P4 is dit opeens het zielige kindje.

Ik betwijfel of die X-Box tegen de tijd dat ie uitkomt nog zo'n wereldschokkend apparaatje zal zijn.
1) De xbox wordt een console machine, geen PC. maw: het ding mag geen reet kosten. Een PC die hetzelfde kost heeft een 6502 CPU en 2 5.25" floppiedrives en geen LDT enabled chip van AMD en DDR ram, dat kost namelijk al gauw zo'n 1500,- samen.
2) 800MB/s is echt erg veel. Meer dan genoeg voor 612 beeldlijnen full motion video op 50hz. OOK meer dan genoeg voor 44.1 khz 3D stereo sound daarnaast, OOK genoeg voor 612 beeldlijnen vol met polygons op 50hz. Meer frames per second hoef je niet te halen nl.

Je vergeet dat de huidige PC's met enorme bottlenecks hebben te kampen die je niet hebt in een XBOX / andere console: een trage PCI bus, distributed RAM ipv UMA, etc. Dit is bv ook de reden dat op een voor PC termen ERG trage PSX met echt heel weinig memory toch stoere games kunnen worden gebouwd die full framerate lopen, met animaties mbv bones etc.

Nog een goed voorbeeld hebben? amiga 500: 7mhz, 512Kram, maar presteerde wel meer dan de pc's in dezelfde periode toen de A500 uitkwam. Tuurlijk rauwe data calculeren was hij trager in, echter het totale pakket van wat het ding moet doen: audio, video, internal game management, daarin was hij sneller. Waarom? -> er waren nauwelijks bottlenecks: wanneer de CPU toch de bus niet nodig had werkten andere chips zich uit de naad op de bus, wanneer de bus door de CPU nodig was, waren ze zelf intern bezig. De perfecte, geoliede machine.

Zo werkt een console ook: alles sluit naadloos op elkaar aan, niks zit de ander in de weg. Mike Abrash heeft bv op de XBox site een stuk geschreven over de bandwidth van de xbox en jouw verhaal daar tot pulver vermalen. Aangezien ik M. Abrash als een van de meest slimme mensen binnen de game/3D wereld beschouw denk ik dat hij toch wel wat dichter bij de waarheid zit dan jij, no offence :D
rvaring leert dat shared memory erg slecht werkt. Als ik het zo zie gaat het systeem en het video gedeelde hetzelfde geheugen gebruiken. Dat geheugen is voor 3d toepassings waanzinnig traag ook voor op de tv. Je hebt dat weliswaar een lage refreshrate en maar een framerate van 25 nodig. De textures en de vele vele polygonen moeten allemaal uit dat slome geheugen geleurd worden.
In datzelfde geheugen zit ook vrolijk de processor te werken om het spel zelf te draaien. Ook voor het geluid netwerk en dergelijke moet de processor het geheugen in.

Voor zowel de processor en de videokaart is 800Mb/s te weinig. Nu wordt er gezegd van ja maar voor tv niet nodig, stel dat het geheugen daarom 50% minder snel hoeft te zijn. Dan heb je nog altijd minstens 2Gbyte/s nodig om die nieuwe nvidiachip van voldoende banbwijdte te voorzien. Dan wordt die 800Mbyte/s toch wel erg mager.

Ga er maar vanuit dat het videogedeelte een eigen geheugen gaat krijgen, want als het videogedeelte shared memory gaat gebruiken dan blijft er bitter weinig performance over.
Even voor de goede orde: de XBox heeft een memory bandwidth van 6.4 GBps.
www.ddj.com/articles/2000/0008/0008a/0008as1.htm

Dus die 800MBps kunnen naar de lulkoekcorner :)

andere interessante page over XBox internals, ook door M. Abrash geschreven: www.ddj.com/articles/2000/0008/0008a/0008a.htm
Otis:

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik realiseerde op de fiets trouwens ook nog dat deze chip in wezen een south bridge is, op huidige PC's hangt die aan de PCI bus, en heeft dus een zesde van de BB die dit ding heeft.

Kan dus alleen maar concluderen dat mijn eerste posting niet erg doordacht was, maar ja, het was ook nog vroeg ;).
Kan iemand mij uitleggen waarom er dolby digital encoder op het plaatje staat, en niet decoder?
Omdat Dolby Digital moet worden ge"encode" en niet gedecode ???? Lijkt mij de meest logische oplossing.
Wat mij logisch lijkt is dat je dat doosje rechtstreeks op een Dolby encoder kan aansluiten

Ik bedoelde een Dolby Decoder :+
Zoals verwacht sluit deze chip, net als de NV20, naadloos aan op DirectX 8.0. DirectInput (voor game controllers), DirectPlay (voor netwerken) en DirectSound en DirectMedia (voor geluid) zullen prima overweg kunnen met de instructies op de chipset.

In mijn mening zijn dit goede ontwikkelingen, een software product uitbrengen, waar een chip naadloos op aansluit. Het succes moet nog blijken, maar uit ervaring weet ik dat het als ontwikkelaar een feest is om voor een dergelijke combinatie te programmeren!
Nou maar hopen dat de audio uitgang niet hetzelfde euvel meekrijgt als de video uitgang van de meeste videokaarten gebaseerd op de NVidia GPU's, nl. slechte output filters. Dat is bij geluid nog belangrijker dan bij video. Hopelijk ondersteund de chip ook MPEG geluid, dan hoeft de CPU niet meer te decoderen (het lijkt er nl. op dat er wel een Dolby Digital AC3 decoder in zit, al noemen ze het 'encoder', zie boven). Misschien is het wel een de/encoder, dat zou helemaal tof zijn. AC3 heeft dan niet zo'n hoge compressie als bv. MP3 (of AAC), maar het is nog altijd beter dan WAV.
niet gek...

ik denk dat ik nVidia maar vast aan ga klagen voor hun toekomstige monopolie... ;)
Als reactie op E.T.O:
Heel leuk dat't allemaal dX 8.0 is enzo, maar Windows is niet het enige OS wat er is en ze mogen wel voor support voor andere OS'en zorgen, anders wordt dat ding niet zo'n grote hit als't kan zijn, want meer en meer mensen gebruiken ook een ander OS voor hun desktop...
Ik denk dat dit zeker een goeie stap is van Nvidea! Om zich niet alleen te richten op het zeer succesvolle GPU. Ik denk dat er idd een zeer grote kans is dat dit in de moederplanken komt door de PCI bus enzow. Ik heb er een keer iets over gelezen op een wazige site moet ik 'm ff opzoeken stay tuned!
Ja dat ben je, maar zorg dan dat wat je zegt ook klopt. NVIDIA wil dat je NVIDIA typt en niet nVidia. B-)
yepz he's right ... hehe
The recommended format for NVIDIA, NVIDIA TNT2, NVIDIA TNT, RIVA 128, and RIVA 128ZX and is ALL CAPITALS
Da's waar, maar die all-capital stijl is natuurlijk maar voor 1 ding goed: aandacht trekken. Zo'n woord volledig in hoofdletters trekt best de aandacht in een stuk platte tekst!
En om nog meer zeikerig te doen:

In het logo staat 'nVidia', echter in tekst moet je het op de schreeuwerige manier 'NVIDIA' schrijven. ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True