Funcom maakt minstens drie games gebaseerd op Frank Herbert's Dune-universum

Game-uitgever Funcom, die onder andere bekend is van Conan Exiles en het dit jaar uit te komen Conan Unconquered, maakt in de komende zes jaar minimaal drie games die zijn gebaseerd op Frank Herbert's Dune. Een daarvan is een openwereld-multiplayergame.

In een verklaring bij de cijfers van het vierde kwartaal van Funcom staat dat het bedrijf een exclusieve samenwerking met Legendary Entertainment is aangegaan om in de komende zes jaar minimaal drie Dune-games te maken. Deze games moeten voor zowel de pc als consoles uitkomen. Een van de games die gemaakt worden, is een openwereld-multiplayergame, zo blijkt uit een additionele korte verklaring. De ontwikkeling begint later dit jaar bij Funcoms studio in Oslo. Over de andere games die verschijnen, zijn nog geen details bekendgemaakt.

De ceo van Funcom zegt dat het werken aan Dune-games 'een droom is die uitkomt' en dat er in de toekomst meer zal worden verteld over de games die in de setting van dit sciencefictionuniversum verschijnen. In het verleden zijn verschillende games uitgekomen die het door Frank Herbert gecreëerde universum Dune als basis hebben. De games Dune en Dune II stammen uit 1992, waarna Dune 2000 in 1998 volgde. Drie jaar later kwam Emperor: Battle for Dune uit. Dit zijn allemaal strategiegames, waarbij laatstgenoemde titel als eerste Dune-game een 3d-wereld kreeg.

Vorig jaar bracht Funcom onder meer in mei de game Conan Exiles uit. In december volgde de release van de singleplayergame Mutant Year Zero: Road to Eden. In het tweede kwartaal van dit jaar brengen Petroglyph Studios en Funcom de game Conan Unconquered uit.

De kwartaalcijfers geven een rooskleurig beeld van de uitgever. De omzet steeg in het laatste kwartaal van vorig jaar met 166 procent naar 8,3 miljoen dollar en over heel 2018 steeg de omzet met 46 procent naar 33,8 miljoen dollar. De studio noemt 2018 dan ook zijn beste jaar tot nu toe.

Door Joris Jansen

Redacteur

27-02-2019 • 10:53

86

Reacties (86)

86
85
57
6
0
21
Wijzig sortering
De games Dune en Dune II stammen uit 1992, waarna Dune 2000 in 1998 volgde. Drie jaar later kwam Emperor: Battle for Dune uit. Dit zijn allemaal strategiegames, waarbij laatstgenoemde titel als eerste Dune-game een 3d-wereld kreeg.
De eerste Dune game was eerder een adventure dan een strategie-game. Dune 2 (en de latere games) had er dan eigenlijk ook vrij weinig mee te maken.

Vergeet ook "Frank Herbert's Dune" (2001) niet. Alhoewel, vergeet die eigenlijk maar wel, want het was een flop, en (mede) de ondergang van Cryo (die ook de eerste Dune had gemaakt).

Verder is Legendary Entertainment bezig met een nieuwe Dune film, met Denis Villeneuve (van o.a. Arrival en Blade Runner 2049) als regisseur. Maar het persbericht van Funcom maakt geen melding van deze film, dus mogelijk zijn de games geen movie tie-ins, maar enkel gebaseerd op de boeken.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 23 juli 2024 01:34]

Off-topic tip voor liefhebbers: zoek op Youtube of Spotify naar de "Dune: Spice Opera" soundtrack van Stephane Picq. Dat is de fantastische soundtrack van de eerste Dune game, maar dan van veel hogere kwaliteit. Die soundtrack mag ik nog steeds graag gebruiken als achtergrond muziek voor andere games zoals Factorio.
Oh super, nooit aan gedacht. En ja, is geweldig!
In de tijd van Dune 1, was er nog helemaal niets dat op RTS leek, dus het heeft wel de basis gelegd voor Dune 2, dat op zijn beurt de basis heeft gelegd voor Command & Conquer, etc.

inderdaad geen strategie game (hoewel je best goed game over kon gaan op dat gedeelte) , maar wel de eerste game met strategie elementen :)

Overigens heb ik dune 1 nog steeds liggen op CD-rom. Gauw maar eens een image van opslaan zodat ik het ooit nog eens in een DOSbox kan spelen. heerlijke game. Goeie stemacteurs, enorm goede graphics voor z'n tijd.. nostalgie!
Ik zou niet weten hoe Dune 1 het de basis gelegd zou moeten hebben, Dune 2 is echt niet ontwikkeld in 4 maanden tijd, daarnaast zijn ze ook van twee verschillende studio's en lijkt de gameplay niets op elkaar.

De ontwikkeling van Dune 2 is begonnen toen Virgin (die een licentie had om Dune spellen uit te brengen) van plan was om Dune 1 te annuleren, Virgin stond op dat moment op het punt om Westwood over te nemen, en heeft toen Westwood de opdracht gegeven om een "resource based real time strategy" spel te maken. Westwood heeft nooit te zien gekregen waar Cryo mee bezig was en heeft inspiratie elders gezocht. Uiteindelijk heeft Virgin besloten om toch beide spellen uit te brengen.

Hoewel er nog niets als Dune 2 was destijds, waren er al diverse "RTS" spellen, en vele, zeer goede, turn based strategie spellen. Westwood zal zowel bij hun eigen eerdere spellen (Roadwar en Battletech) als elders inspiratie gezocht hebben. Een duidelijke inspiratie voor Dune 2 is bijvoorbeeld Herzog Zwei. De grote vernieuwing van Dune 2 zat hem voornamelijk in de besturing, die heel erg gestreamlined was t.o.v. alles wat er op dat moment bestond (maar waar nu echt niet meer mee te leven valt).


@Rnej Ik ben het er helemaal mee eens, Dune 1 was een turn based strategy adventure game. Die zowel elementen van strategy als adventure combineerderde in min of meer gelijke mate.
En ja, twee keer klikken om een unit te laten bewegen, en je kon maar één unit tegelijk selecteren, verre van ideaal.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 01:34]

Dat wist ik helemaal niet! ik dacht altijd dat Dune 1 een stuk ouder was :)

Desalniettemin valt niet te ontkennen dat er strategie-elementen in Dune 1 zitten. Hierboven lees ik dat niet altijd even helder terug.

De besturing van dune 2 is nu idd niet echt ideaal meer. Als ik t me goed herinner moet je steeds eerst op "move" klikken en dan pas op de kaart, voor een unit beweegt... als je bijv. starcraft gewend bent word je helemaal gek :')
Ars Technica heeft hier net een aardig filmpje over gemaakt samen met Westwood, ging vooral over path finding.

https://youtu.be/S-VAL7Epn3o
Dune had naast een 'Adventure' toch ook strategie elementen.

@Olaf van der Spek Dune 2, 2000 en Battle for Dune waren RTSen, dat was de originele Dune natuurlijk niet. Maar er zaten zeker wel strategie elementen in. Provincies beheren, troopen bewegen, etc.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 01:34]

Ja je moest troepen voorzien van wapens en dan gebieden overnemen.

Ook kon je gebieden hydrateren en beplanten, maar daardoor ging de spice wel weg.
Ook kon je gebieden hydrateren en beplanten, maar daardoor ging de spice wel weg.
Ja, natuurlijk, voor de zandwormen is water puur vergif.
Dune had naast een 'Adventure' toch ook strategie elementen.
Dune 2 is de RTS, Dune is de adventure..
Toch zal de timing wel niet geheel toevallig zijn :) Voor mij is de dune rts reeks toch de start geweest van een decennium command & conquer gaming, dus een rts zie ik wel zitten. Weer zo'n (*#$ worm die je harvester opgegeten heeft!
Dune 2 (en de latere games) had er dan eigenlijk ook vrij weinig mee te maken.
Dune 2 had dan weer álles te maken met Petroglyph Games, dat heette toen nog Westwood Studios. Nadat die game door hen werd uitgebracht is de rest geschiedenis. ;)
Verder is Legendary Entertainment bezig met een nieuwe Dune film, met Denis Villeneuve (van o.a. Arrival en Blade Runner 2049) als regisseur. Maar het persbericht van Funcom maakt geen melding van deze film, dus mogelijk zijn de games geen movie tie-ins, maar enkel gebaseerd op de boeken.
Holy shit, ik was al hyped over die nieuwe games, maar een nieuwe Dune film... van de regisseur van Blade Runner 2049 (enorm van zitten genieten in de bioscoop!) dáár kijk ik ook erg naar uit! Heel erg benieuwd wat ze voor verhaal doen en hoe vet dat eruit gaat zien!
Al maakte Sting en Kyle Mclaghlan de film wel voor mij 😄 Ik zie op IMDB dat ze onder andere Josh Brolin hebben gecast, dat vind ik een erg toffe acteur, dus... ja #hype

* dartbord herinnert zich nog de dag dat hij Dune 2 op CD kreeg.
Haha. Helemaal in het begin had ik die game nog op een 4 of 5 floppy's. Volgens mij was het spel iets van 5 of 6 MB. Lol wat een tijden waren dat. Heerlijk.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 23 juli 2024 01:34]

Nou was ik "Frank Herbert's Dune" bijna vergeten, kom jij er weer mee! :(
Ik had die game gekocht en dolblij opgestart. Na 10 minuten met de slechtste controls *ever* rond te 'lopen' in glitch-land heb ik 'm in de hoek gesmeten. Ik heb 'm onlangs definitief in de prullenbak gegooid bij een verhuizing. Man wat een slechte game was dat!

Toevallig woon ik bij Funcom in de buurt, maar om het FHD-debakel te voorkomen zal ik ze maar niet mijn L337 GWBASIC skillz aanbieden.
Openra (Open Red Alert)
Heeft ook Dune 2000 erbij

https://www.openra.net/
wow wait what? Blade Runner 2049 regisseur maakt een Dune film :*)
volgensmij zelfs 2 films. Boek 1 in 2 delen gesplit
Precies mijn reactie. Ik kan niet wachten!
Ik heb Frank Herbert's Dune, Dune 2000 en Emperor: Battle for Dune hier origineel nog liggen :)
Uiteindelijk gaan we de beste Dune film nooit krijgen. Alejandro Jodorowsky had de allereerste editie van dune verfilmingen moeten maken. Hij had een all-star cast en een ontzettende ambitie. Uiteindelijk is er alleen een geweldige documentaire uit gekomen.
[url]https://http://www.jodorowskysdune.com[/url]
Mee eens dat de eerste Dune een groot adventure element heeft (ik zeg "heeft" want ik speel hem met enige regelmaat) en dat maakte hem ook zo leuk.

Echter, het strategie component is vele male groter. Je moet units recruiten, resources harvesten, bases aanvallen en verdedigen, scouten, land veroveren, units upgraden... Het zit er allemaal in en is nog (semi) real time ook.

Het adventure/story stuk verrijkt de strategie. Het verhaal pushed je continue om meer te harvesten, meer te scouten, meer aan te vallen etc etc. Je hebt voortdurend het gevoel dat je achterloopt op de vijand en die ieder moment kan aanvallen.

Dus wat mij betreft is het wel degelijk een strategie game, en iedereen die dat niet vind daag ik uit om het strategie deel links te laten liggen en te kijken wat er gebeurt als je alleen maar het verhaal volgt. Voor je het weet staat Feyd-Rautha ronduit te glunderen dat je lang niet zo gevaarlijk was als iedereen dacht!
Ahh de goede ouwe tijd, geweldig O+
Dit komt overeen met de films van Dune die wat in de maak zijn. Afgelopen maand was de totale cast bekend geworden voor de films. Er staan twee films in de planning. Deze spellen zijn in lijn ervoor.

Ik zie het als een grote push voor een Dune universe. Ik schat de kansen redelijk in omdat Star Wars en Star Trek beide er zwak voor staan. Star Trek Discovery is niet echt populair en Star Wars heeft met SW 8 veel fans verloren.

Thou...er moet zeker aan Dune als verhaal worden geschaafd en ik ben van dat het zonder de boeken van Brian niet gaat lukken. Er zijn veel die-hard fans die zweren bij het werk van Frank en het klopt dat er fouten en slechte dingen staan in de boeken van Brian, echter breiden ze wel het heelal van Dune flink uit in een richting die nodig is voor de langere leefbaarheid van het universum. Franks boeken focussen bijna uitsluitend op Dune als planeet.
Nou, kom maar op met een goede remake van Dune 2. Helemaal grijs gespeeld. En dat kwam niet door die mooie luxe monochroom monitor waarop ik hem speelde.
Ja heerlijke game, die is hier ook behoorlijk grijs :) Maar als ik heel eerlijk ben vond ik het eerste deel misschien nog wel leuker. Toen was het nog geen strategie maar meer een adventure-achtig geheel. Geen poppetje als in King's Quest (sorry Tripl3 D), maar locaties waar je heen kon reizen. Prachtig.

Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken :)

Dune is overigens abandonware, dus als je zoekt op Google is het zo te downloaden. Nostalgie :Y)

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 23 juli 2024 01:34]

Ik had hem vorig jaar inderdaad gevonden, die abandonware. Het liep geloof ik in een sandbox. Maar dusdanig dat ik had besloten mijn mooie herinneringen niet te verpesten.
Dune Legacy is een remake met de oude assets maar modernere engine ofzoiets zodat het prima in bijvoorbeeld windows 10 draait. Je kunt o.a. meer units tegelijk selecteren i.p.v. per enkele unit een command geven.

Je download het van sourceforge, maar hebt dan wel de originele game files nodig.
En de AI is ook flink opgekrikt. Aan de ene kant wel broodnodig want de originele AI was zo stom als het achtereind van een varken, maar het verpest wel dat gevoel van nostalgie als je ineens een full-blown tank rush in je nek krijgt die je glad nooit aan zag komen omdat je met je gedachten nog in het origineel zit.
maar hebt dan wel de originele game files nodig.
Ik "denk niet" dat ik die nog heb :P
Ik heb 'm gevonden, met originele kassabon van de Free Record Shop uit 1996. In welke USB poort moest zo'n CD-ROM ook alweer?
Toen kreeg je tenminste nog een fatsoenlijke doos bij een spel!

(En werd er een hoop lucht getransporteerd en bomen omgehakt...)
Ik denk dat je beter wat een PATA kabel kan gaan zoeken. :*)
Misschien dat het hiermee past?

Zonder gekheid, wees zuinig op dit pareltje. O+
Het liep geloof ik in een sandbox.
I see what you did there...
Heel verstandig aangezien je herinneringen waarschijnlijk mooier en beter zijn dan het spel daadwerkelijk is. Ik heb vaker al mooie herinneren volledig om zeep geholpen door oude spellen te spelen. Het is haast onmogelijk om er niet door een bril anno nu naar te kijken.

Veel, heel veel spellen, zijn op praktisch elk gebied achterhaald (gameplay, story telling, graphics, etc.).
Je zou Openra eens kunnen proberen. Die hebben ook een Dune2000 mod.
Dune 1 was volgens mij één van de eerste games die ik meerdere malen (uit)gespeeld heb!
Oh, the memories.... :)
Ik weet niet of ik (we) hem uitgespeeld hebben, ik weet wel dat we best ver kwamen. We kregen alleen shit met de keizer omdat we niet genoeg spice leverden, :/.
Je moest, als ik me niet vergis, wel bepaalde handelingen in een bepaalde volgorde uitvoeren.
Als je te lang met de Harkonnen aanvallen wachtte, dan liep je productie spaak. Want die gebieden had je nodig om je productie op peil te houden.
Maar als je het te vroeg deed, ging je de boot in..
Na veel trial&error heb ik destijds die 'sweetspot' gevonden en was het relatief simpel :)
Bij mij ook. Ben meer van de race games dus daar is er niet een uitspelen. In Dune zit zo veel speelplezier en nostalgie xD
Oh my god, atomics..
100% dit. Geweldig spel.
"Spice bloom located"
Dune was absoluut geen strategie-game, maar meer een story-based game zoals King's Quest.
Dune 1 - was een story based game.
Dune 2 - was een van de eerste rts'en
Volgens mij was Dune 2 de allereerste RTS. The mother of all RTSsses
Dune 1 vond ik zelf niet zo, toen kreeg ik via een vriendje Dune 2. En ik dacht nee he, deel 1 was ruk.
Tot ik die intro zag: OMG BESTE SPEL OOIT flitste door mijn hoofd.
Elke level kreeg je nieuwe unit(s) en als ik dan een level verder was direct naar mijn maatje rennen om te ertellen wat je erbij kreeg, en hij hetzelde bij mij, want ja we hadden geen boekje, internet of wat dan ook voor info erover.
Echt geweldige nostalgie is het :)

Lijkt mij tof als er een nieuwe Dune RTS komt, hoewel een RPG in het Dune universum volgens mij ook prima zou kunnen.
Hou dit wel ff in de gamet
Dune 2 was de eerste echt populaire. Je had daarvoor nog Herzog Zwei maar die is nooit heel populair geworden en speelde ook wel anders.

Maar Dune 2, man wat heb ik die game kapot gespeeld zeg. Van sommige levels wist ik exact wat elke tile op de kaart was, waar alle Shai-Hulud zaten, waar ik welke gebouwen wilde zetten, waar alle tegenstanders zaten...
wat ik me wel eens afvroeg.......ik speelde Dune2 op mijn eerste pc, helemaal grijs gespeeld.

maar, toen begon ik het spel te spelen met een "cheat", geen godmode of iets dergelijks, alleen dat units sneller gebouwd warden.

ik speelde ALTIJD de Harkonnen, die Devestators waren zo lekker lomp :)

maar op den duur merkte ik, dat die cheat niet meer werkte.......tenminste, niet op de Harkonnen, maar nog wel op de Ordos en Atreides........iemand die zich daar in herkent?
Volgens mij was Dune 2 de allereerste RTS. The mother of all RTSsses
Dune 1 vond ik zelf niet zo, toen kreeg ik via een vriendje Dune 2. En ik dacht nee he, deel 1 was ruk.
Tot ik die intro zag: OMG BESTE SPEL OOIT flitste door mijn hoofd.
Elke level kreeg je nieuwe unit(s) en als ik dan een level verder was direct naar mijn maatje rennen om te ertellen wat je erbij kreeg, en hij hetzelde bij mij, want ja we hadden geen boekje, internet of wat dan ook voor info erover.
Echt geweldige nostalgie is het :)

Lijkt mij tof als er een nieuwe Dune RTS komt, hoewel een RPG in het Dune universum volgens mij ook prima zou kunnen.
Hou dit wel ff in de gamet
Nee dat was eerder Mega-Lo-Mania in 1991 voor de Amiga, en later werd het geported naar andere computers en consoles, en niet Dune II die uit kwam in December 1992, alle twee veel gespeeld op de Amiga in de jaren 90s.

Hier een gamer play video van Mega-Lo-Mania:

https://www.youtube.com/watch?v=tmUQgEQv9_I

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 01:34]

We nuked them!

geweldig spel mega lo mania
Ja echt, hij was ver voor ze tijd, van de middeleeuwen naar de toekomst, hij was een beetje als Age of Empires dat je begint in de middeleeuwen en eindigt in de toekomst, dus meer een Real-time strategy (RTS) dan RPG, of een mix van alle bij.

Man wat heb ik heb toch veel gespeeld, en als je wint "We Won" heerlijk.
Er zaten zeker wel strategie elementen in de endgame. Maar het zwaartepunt lag meer op het story gedeelte.

Wat was dat een tof spel! Heb het vorig jaar weer eens gespeeld, en kan me geen ander spel herinneren dat mij dat gevoel heeft gegeven.
Ik heb laatst de walkthrough bekeken (nostalgie warning): https://www.youtube.com/watch?v=2_B4WPnf-AY
Dune was wel degelijk strategy: een leger opbouwen, grondstoffen harvesten en de vijand overwinnen. Het was alleen niet een RTS zoals we het genre nu zien en had een belangrijke story line en adventure elementen er doorheen.
Funcom? bestaat dat nog? wow! Mijn eerste gekochte spel uit 1999 is van hun.
The longest Journey (Heb hem nog steeds in de kast staan. (4cd versie) met een hele grote doos.
Als ik de persverklaring lees is het ook nog een "Nederlands" bedrijf ook :o (waarschijnlijk alleen de postbus, maar goed..)

Badhoevedorp, The Netherlands, 26 February 2019
Funcom N.V.
Meer een uitgever dan een maker geloof ik.
I know, maar dan nog :)
Voor zover ik weet is het een Noors bedrijf.

Dat is de Nederlandse branch, ze zitten in een verzamelpandje, ik vermoed dat het niet een heel groot kantoortje is...
Er zal vast een 'reden' zijn waarom men het persbericht namens de NV stuurt, hehe.
Dat komt omdat het bedrijf behalve een kantoor in Oslo van Noorwegen ook kantoren in Durham, North Carolina van de VS en in Badhoevedorp van Nederland heeft (https://www.funcom.com/contact-us).
Ja, maar ik vond het wel opmerkelijk dat het persbericht dus namens het Nederlandse kantoor verstuurd lijkt te zijn.
De eerste Dune game was een adventure game, welke ook op CD-ROM uit kwam (had dan ingesproken tekst iirc).
Vanaf Dune II The Battle for Arakis waren het RTS games.
Juist, de CD-ROM versie was de Luxe editie die later uit kwam.
Die heb ik nog op een computerbeurs gekocht, toen er nog binnen gerookt werd en het altijd blauw was van de rook 8)7

Overigens heb ik die zeker 2x uitgespeeld.
Ik heb het zelf nooit echt gespeeld. Vriendje van school wel (eind basisschool, denk ik (1992)).
Van Dune II heb ik nog wel de Super Dune 2 diskettes (of image files iig) ergens.
Volgens mij was dat niet origineel, wel veel moeilijker en je kon met andere rassen spelen. De Freman en Sardaukar onder andere.
dit kan alleen een suc6 worden als men "all in" gaat....en dat zie ik met deze ontwikkelaar niet echt gebeuren...maar we gaan t vanzelf meemaken! #dunefan
"All in gaan" en dan gelijk roepen dat je 3 games in 6 jaar uitbrengt. 8)7
gewoon beginnen bij 1 en hinten naar 2 zou al gezonder zijn

Hoop ook dat ze een adventure game uitbrengen en hun multiplayer openwereld idee daar weer op baseren zodat het in ieder geval een redelijke basis heeft.
Heb Dune II met plezier gespeeld maar hoop dat ze een iOS fork uitbrengen.
Het gaat mij uiteindelijk om het spelplezier en minder om de grafische hoogstandjes.
Emperor: Battle for Dune is nog zeer speelbaar naar mijn mening.
Ken ik niet en ga er naar kijken. Bedankt voor de tip 👍
Ik ben nieuwsgierig in welke tijd spanne ze de games gaan doen.
Hier nog 1, ze hebben letterlijk duizenden jaren om in te spelen. Tijdens de Butlerian Jihad lijkt mij wel een interessant tijdperk om in te spelen, knokken tegen of spelen als Omnius of zo :D
Zou niet te veel verwachten. Het eerste boek is het meest populair en vanaf daar is mogelijk tot en met boek 4 zo'n beetje wel het mainstream commercieel uit te baten stuk.

Atreides vs. Harkonnen is herkenbaar, alles eromheen is te veel 'deep background'. Zo ongeveer de enige uitzondering die met mainstream prequels echt goed is weggekomen is de StarWars saga en ook daar waren die commercieel niet overweldigend, om maar niet te spreken over de inhoud.

Een mainstream Dune game zal hoogstwaarschijnlijk tijdens of kort voor danwel na de gebeurtenissen van het eerste boek gesitueerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 01:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.