Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi brengt Mi 9 uit met 48-megapixelcamera en draadloze 20W-oplaadfunctie

Xiaomi heeft de Mi 9 en Mi 9 Transparent Edition aangekondigd. De smartphones zijn voorzien van een Snapdragon 855, drie camera’s en een vingerafdrukscanner achter het scherm. Het topmodel krijgt 12GB-ram en volgens Xiaomi laadt de Mi 9 draadloos sneller op dan andere toestellen.

Beide versies van de Xiaomi Mi 9 hebben een oled-scherm van 6,39" met een resolutie van 2280x1080 pixels en een geïntegreerde vingerafdrukscanner. Aan de achterzijde zijn drie camera's geplaatst: een hoofdcamera van 48 megapixel en een diafragma van f/1.75, een secundaire 12-megapixelcamera die volgens Xiaomi twee keer optische zoom mogelijk maakt en 16-megapixelcamera met een groothoeklens van 117 graden.

Xiaomi claimt dat de Mi 9 dankzij de Charge Turbo-functie het snelst draadloos oplaadt van alle toestellen op de markt. Om draadloos laden met 20W mogelijk te maken is wel de optionele Charge Turbo-charging pad of een car mount van Xiaomi vereist. De fabrikant stelt dat de 3300mAh-accu hiermee in honderd minuten volledig kan worden opgeladen. Bekabeld zou dat via de meegeleverde 27W-lader ongeveer een uur duren.

De Xiaomi Mi 9 komt eerst in thuisland China op de markt. De fabrikant zou het toestel ook in Europa willen uitbrengen en maakt daarover wellicht meer details bekend tijdens een geplande persconferentie op het Mobile World Congress in Barcelona.

De Mi 9 komt in verschillende versies uit. De versie met 6GB/128GB zou 2999 yuan of omgerekend 393 euro gaan kosten en de versie met 8GB/128GB krijgt een prijskaartje van 3299 yuan, oftewel 432 euro. De Transparant Edition met een deels doorzichtige achterkant en 12GB/256GB zou een prijs van 3999 yuan of omgerekend 524 euro meekrijgen. Er komt ook een midrange-versie met de naam Mi 9 SE. Dit toestel heeft een 5,97"-scherm, een Snapdragon 712-soc en een prijs van omgerekend 264 euro voor de versie met 6GB/64GB.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

20-02-2019 • 12:47

139 Linkedin Google+

Reacties (139)

Wijzig sortering
Verder heeft Xiaomi ook nog een draadloze oplader, draadloze auto oplader en draadloze powerbank aangekondigd: https://www.gizmochina.co...h-mi-wireless-power-bank/
Die draadloze autolader lijkt mij erg handig. Zelf gebruik ik altijd Google Maps/Flitsmeister/Waze, en daarbij ook vaak spotify waarbij mijn scherm altijd aan staat. Zodra ik verder moet dan het gewone woon-werk verkeer doet dit best een aanslag op mijn batterij waardoor ik aan het einde van de dag tekort kom, en moet mijn telefoon dus altijd aan de kabel. Al met al een ideale oplader die je 1x aansluit en vervolgens altijd profijt van hebt.
Bij de Action heb je ook een draadloze autolader die je kunt bevestigen in je ventilatierooster. Ik gebruik deze dagelijks icm mijn S9+. Deze lader koste iets van €15 meende ik.
Koop nooit geen oplader uit de action, die dingen kunnen vlug vanzelf ontploffen als je ze gebruikt.
( heb het zelf meegemaakt een paar maanden geleden)
Daarom koop ik ze dan ook altijd bij Action :+

Action verkoopt regelmatig verschillende merken draadloze oplaadpads. Heb er drie probleemloos in gebruik. Zelfde pads zijn vaak voor een veel hogere prijs bij diverse shops te koop, of nog goedkoper
in China.
Die wireless powerbank ziet er goed uit, mooie technologie.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 20 februari 2019 13:45]

Ik ben wel benieuwd of het 10.000 mAh in de telefoon laad.
Of slechts een 10.000 mAh accu heeft. Aangezien de efficiëntie ook een ding is bij wireless laden.

Wireless efficiency:
https://www.powerelectron...ciency-in-the-real-world/
Zelfs een 10.000 mAh powerbank zal niet 10.000mAh laden omdat er energie verloren zal gaan.

En al helemaal bij snelladen, dus ga maar niet vanuit dat er 10.000 mAh geladen wordt
Ik kon bij de normale Xiaomi powerbank zien hoeveel de effectieve output was, mogelijk zal de pagina van de wireless powerbank ook aangepast worden. Perssonlijk was ik heel tevrefen van de 10000mah pro van xiaomi helaas heeft die tot op heden geen opvolger gekregen, bijna 2 jaar dagelijks gebruikt en nog werkt hij naar behoren.
In de regel wordt de capaciteit van de accu van de powerbank gespecificeerd. Je moet dus altijd met verliezen rekening houden.

Als je het onderste uit de kan wilt halen kun je dus idd beter met een kabeltje laden, maar lang niet iedereen zal dat nodig hebben en dan is een stukje gemak ook wat waard.
Die wireless powerbank lijkt me wel wat.
Hopelijk is hij snel op gearbest of AliExpress te vinden voor een redelijke prijs.
Hij is al een tijdje te koop, alleen onder een andere naam. Xiaomi doet weer precies dat wat ze altijd doen. Een succecsvol product van hun 'crowdfunding' platform inlijven en verkopen onder eigen naam: https://www.xiaomiyoupin.com/detail?gid=105375
Wat een telefoon voor niet overdreven veel geld... Zeker het overwegen waard! :9
Als die Mi 9 SE dezelfde camera set-up heeft, maar alleen een kleiner scherm en wat mindere prestaties in RAM en processor is dat misschien wel nog de beste keuze.
Aan de performance merk je tegenwoordig niet meer of je nu met mid-range of high-end hardware te maken heb, voeg aan die mid-range performance een high-end camera toe en je heb een goudmijn volgens mij.
Xiaomi 9 SE, specially designed for the small screen "iron powder" - it is almost a small screen version of Xiaomi 9. It retains the flagship features of Xiaomi 9: Samsung AMOLED screen, fifth-generation screen fingerprint recognition, Sony's 48 million camera, holographic illusion body process. There is also the world's first Snapdragon 712. Flagship configuration such as NFC and infrared remote control.
bron
En als de verhoudingen van de afbeeldingen daar kloppen (plaatje met Mi9 en Mi9SE naast elkaar) dan wordt de SE versie 147,3 x 70,4 mm. Vergeleken met de iPhone XS op hetzelfde plaatje zouden de maten 147,5 x 70,1 mm zijn, dus het zal daar wel ergens in de buurt liggen

Edit: Kimovil heeft hem inmiddels ook al op de site.

Nu alleen afwachten of hij ook naar Nederland komt ...

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 20 februari 2019 14:11]

Hmm vreemd. Een tijdje geleden werd op Tweakers volgende gepost mbt camera ondersteuning voor de Snapdragon 712.

Dubbele camera's met een resolutie van maximaal 20 megapixel worden ondersteund, of een enkele camera met een 32-megapixelsensor.

Hoe gaat de 48 megapixel camera dan ondersteund worden op de MI 9 SE?
Misschien dat die optie is uitgeschakeld bij de SE.
De Mi 9 gebruikt standaard de 12mpx modus en de 48mpx moet elke keer als de camera app geopend wordt apart aangezet worden.

Like Honor, the 48-megapixel mode is not activated as standard. You have to open the Settings menu and choose it from there, which is rather clunky. It also means there’s a chance people will forget about it, as it reverts to normal mode after the camera app is put to sleep, or be completely unaware they’re not shooting photos at the full resolution. The reason Xiaomi has done this is the 48-megapixel mode is really only suitable for some situations, like scenes in good lighting. The camera takes 12 megapixel shots as standard, and uses pixel binning technology to draw in more light and increase performance.
Bron
Goeie vraag. Misschien stoppen ze hem er gewoon in en kappen het softwarematig af. Dan kun je als fabrikant tóch zeggen dat je een 48MP camera hebt. Okee, hij werkt niet op 48MP, maar hij zit er wél in!
Haha, doen de duitsers ook. Hij kan bijna 300, maar begrenzen hem op 250.
Alsof iemand bij normaal gebruik het merkt....
Is het niet zo dat men 4 subpixels gebruikt voor het capturen van 1 kleur, dan houdt je in de praktijk 12 mp over, wat dan weer wel wordt ondersteund ;)
In dit screenshot staat het visueel uitgelegd: https://sparrowsnews.file...in5100858667220876708.jpg

Dit grapje heeft xiaomi reeds uitgehaald met de redmi note 7, pure marketing.


Edit: link toegevoegd ter verduidelijking

[Reactie gewijzigd door crankyhenk op 20 februari 2019 14:58]

Als je de officiële spec sheets bekijkt zie je ook dat de camera's van de SE niet helemaal hetzelfde zijn. De SE heeft een 48 + 8 + 13 mp setup i.p.v. 48 + 12 + 16. Bovendien is het met de SE niet mogelijk om te filmen in 4k/60fps modus en ontbreekt uiteraard ook de mogelijkheid tot draadloos opladen:
Hier de spec sheets in het Chinees:
https://m.mi.com/commodity/detail/10000134
https://m.mi.com/commodity/detail/10000135
Geen 800 MHz band... Dat betekent geen volledige (goede) 4G dekking voor België? Hoe ernstig is dat?
Meestal heeft de Chinese versie geen ondersteuning voor alle Europese of Amerikaanse 4g banden. Enkele maanden later komt de global version uit die wel alle banden ondersteunt. Deze versie is meestal wel iets duurder.
Mijn mi 8 is 1 van de weinige toestellen die mij volledige 4g onderstuurning biedt zowel in de VS als in België.
Kan het zijn dat de Mi8 SE nooit uit is gekomen hier? Ik heb onlangs ernaar gezocht op internet (voorkeur Europese/Amerikaanse leverancier) maar nergens gevonden.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 20 februari 2019 13:16]

Nee, ik zat er ook op te wachten, maar is hiet niet uitgekomen. BelSimpel was het kennelijk wel van plan, getuige hun aankondiging, maar daar is niets van gekomen. Ik vrees dus ook voor de Mi9 SE
Heel jammer dit. Hopen dat de Mi8 dan een prijsdaling krijgt nu :)
De import prijzen zijn al aan het dalen. De Mi8 64gb Global versie is de afgelopen paar dagen tot net onder de 300 gezakt (momenteel weer 314).

Als de Mi 9 echt verkrijgbaar is verwacht ik nog wel een verdere daling (al zullen de prijzen in Nederland nooit tot het import niveau dalen).
Zeer jammer dat er geen 3.5 mm jack aanwezig is anders werd die Mi9 SE zeker mijn nieuwe telefoon. Dan maar wat langer wachten op de Mi A3 lite of Redmi X.
Tegenwoordig ook usb-c koptelefoons.
Ik snap niet dat er nog steeds geklaagd over de 3.5 poort die mist. Als je graag daarom een andere telefoon koopt is dat natuurlijk prima, maar ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat het niet heel goed past in hedendaagse telefoons qua formaat en het voor de gemiddelde consument geen gemis is. Je kunt bijvoorbeeld klagen dat ps4s geen ps1 disks meer slikt maar op een gegeven moment houdt compatibiliteit gewoon op.

Verder, als je bedrade koptelefoons fantastisch vind overleef je een koppelstukje ook wel (zeker qua formaat) en anders is elke bluetooth headset van een paar tientjes prima.
maar ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat het niet heel goed past in hedendaagse telefoons qua formaat
Ik denk dat we er eerder over eens zijn dat een smartphone van 7,6mm dik genoeg is voor een 3,5mm jack, doordat het 3 jaar geleden geen probleem was.
Daarnaast mag een telefoon ook wel 8,5mm zijn, dat is nog steeds dun genoeg.
Tja maar het gaat niet over de dikte van de behuizing maar over de ruimte van de telefoon en met het weg schaven van bezels is een jack snel gesneuveld. Een telefoon 1 mm dikker maken is voor jou misschien prima naar reken maar dat ze weten hoeveel dat aan omzet kost.
dat koppelstukje (usb c naar 3.5mm) zit bij de Mi 8 trouwens gewoon in de doos erbij :)
grappig dat je playstation als voorbeeld geeft aangezien er geruchten rondgaan dat de ps5 backwards compatible zou kunnen zijn met _alle_ vroegere playstations (https://www.psu.com/news/...-compatibility-ps4-games/)

Daarnaast is het niet hetzelfde als een game console, aangezien geluidssystemen de 3.5 port al tientallen jaren gebruiken, en nog hartstikke bruikbaar zijn, zonder kwaliteitsverlies of wat dan ook. Qua geluid biedt een usb-c koptelefoon geen extra kwaliteit, en bluetooth begint eindelijk op het niveau te komen dat er nauwelijks kwaliteitsverschil in zit. Maar waarom zou je dan een verandering forceren als de oude standaard prima is voor alle usecases?
Omdat het ruimte inneemt in een telefoon die je beter kunt gebruiken. Verder is er ook een hele tijd geweest dat smartphones helemaal geen 3.5 mm ingang hadden (feature phones).
ik herinner mij anders nog feature phones die het wel hadden, vaak dan om als antenne voor FM radio te fungeren.

En dat over ruimte dat is meer een smaak kwestie, toch? Ik zou het niet erg vinden om een mm of twee (of meer) extra te hebben zodat zo'n telefoon alsnog een 3.5 kan hebben

Ik bedoel ik snap dat het voor jou niet per se erg is, maar ik zou wel eventjes moeten nadenken om een telefoon zonder 3.5 ingang te hebben. Dit heeft ook wel te maken dat ik gemiddeld wss rond de 6 uur per dag iets luister vanaf mijn telefoon (podcast, muziek, filmpjes, etc tijdens het reizen). In dat geval is het dagelijks (of zelfs meerdere keren per dag) opladen van bluetooth headphones niet echt heel handig, en een extra verloopstuk telkens aan je telefoon hangen is ook niet heel handig.
Sommige hadden het wel idd, maar dat was pas aan het eind van de feature phones.

Als je veel luistert zou ik juist een bluetooth headset aanraden. Er zijn voldoende die makkelijk 8 uur luister plezier doen en dat weegt makkelijk op tegen het gedoe van een draad die in de weg zit. Ik luister ook veel, eerst bedraad maar nu met Bluetooth en dat werkt zoveel makkelijker, of je nu op het werk zit, in de auto (gevaarlijk dan, een draad!) fiets, tijdens het schoonmaken, hardlopen etc.
Je telefoon kan dan gewoon in je zak blijven of ergens liggen zonder dat je last hebt van de draad. Het opladen doe ik tegelijk met mijn telefoon. Allebei makkelijk binnen een uur vol.

Als het je echt om de geluidskwaliteit gaat kan dat extra stukje verloop aan je headset er ook nog wel bij trouwens, die koptelefoons zijn toch al huge.
Bijvoorbeeld voor een headset waarvan de batterij nooit leeg is, of voor de verbinding met een huurauto waar in mijn ervaring wel altijd een 3,5mm input op de radio zit, maar (zeker in wat minder rijke landen) vaak geen BT audio.
Koppelstuk voor kopen, kost 2€ op wish. Gebruik het dagelijks in mijn wagen, werkt perfect! :-)
Het probleem zit hem in het feit dat je hem dan altijd mee moet hebben. Ik was een tijdje terug met wat vrienden op vakantie, een vriend zijn lightning oortjes kapot en 3.5mm naar lightning adapter had hij niet mee. Die dingen kosten waren bij apple shop in Nice uitverkocht en orginele oortjes (andere konden we niet vinden) kosten 25€.

Als je dus die adapter vergeet en je huurauto heeft geen bluetooth heb je een probleem.
Alsje begint met dingen vergeten heb je sowieso een probleem.
Om zijn boterhammen in te bewaren, nou goed? :+

Walrussian heeft blijkbaar, net als ik, een paar fijne doppen / schelpen en wil die houden ipv voor iedere scheet van telefoonfabrikanten op zoek te moeten naar een nieuwe koptelefoon.
Mini-jack kan ook voor andere toepassingen worden gebruikt dan enkel voor hoofdtelefoons.
Zo heeft mijn vander van zijn werk een nummeriek klavier om bij de klanten betallingen uit tevoering, dit gaat via mini-jack poort.
Om een flesje water op aan te sluiten... /s

Ikzelf gebruik Bluetooth earbuds en bedrade earbuds. Bluetooth voor onderweg en bedraad als ik op vaste plek zit.
Ik was het zat om mij in mijn eigen keuze te limiteren en heb gewoon een USB-C met 3.5mm jack besteld, het is niet ideaal maar kan nu wel gewoon mijn bedrage headsets gebruiken.
Wow wat een mooie prijsen weer voor een High-End smartphone, €400,- voor de Xiaomi Mi 9 6GB/128GB met nieuwste Hardware met Snapdragon 855 en 6,39" Oled-scherm met een resolutie van 2280x1080, en 48-megapixelcamera, al zegt de aantal megapixels niks over de qualitijd van de foto's.

Zit er echt aan te denken om deze te kopen over 1 a 3 maanden, als vervanging van me Xiaomi Mi6.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 februari 2019 20:40]

Ik denk om koffie mee te zetten...
Dat lijkt inderdaad de meest interessante optie,jammer dat het artikel zo gelimiteerd is wat informatie betreft.
Toch ben ik een beetje sceptisch over de camera. Het is keer op keer bewezen dat de software ook belangrijk is achter de camera. Als de foto's niet op de juiste manier verwerkt kunnen worden dan is de kwaliteit nog steeds matig.

Ik heb het gevoel dat met Xiaomi alles er wel mooi uitziet op papier maar in praktijk niet werkt zoals je er van zou verwachten.

Ik wacht nog even de reviews af voordat ik een definitief oordeel heb.
Kijk op zoiets was ik aan het wachten _/-\o_
Zeker mooie info om te horen! In dit (tweakers) artikel staat er niks over vermeld, maar weet jij toevallig of er een verschil zal zitten tussen de camera setup van de mi 9 en mi 9 SE?
Ja. De 48 mp (main) camera is het zelfde maar de 2 andere camera's van de Mi 9 SE zijn slechter dan die van de Mi 9.

De Mi 9 heeft 48MP + 12MP + 16MP camera's en de Mi 9 SE 48MP + 8MP + 13MP camera's.

Alsnog denk ik dat de camera van de Mi 9 SE nog wel eens de beste camera op een smartphone van onder de €300 zou kunnen worden

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 21 februari 2019 13:03]

Dank voor de reactie! Ik heb nog geen review online van de camera kunnen vinden, maar ben erg benieuwd naar de kwaliteit. Aan de andere kant is het feit dat de camera setup van de mi 9 zo goed is misschien wel reden genoeg om een stuk extra geld er aan uit te geven...
Gewoon even wachten totdat de prijs is gezakt.
De Mi 8 was na 3 of 4 maanden ook nog maar €350.
Heeft tot nu toe zo goed als de beste camera samen met Huawei _/-\o_

[Reactie gewijzigd door greatkz op 20 februari 2019 14:58]

Net toestel, zit nu toch wel erg te twijfelen tussen de 6T en de Mi 9 :)
Als je wel eens wat foto's maakt zou ik voor de Mi 9 gaan. Heb zelf de 6T en ondanks dat het een super fijne en snelle telefoon is laat de camera wel wat steekjes vallen..

EDIT: De Google Camera port zou e.e.a. op moeten lossen. Heb deze zelf nog niet getest dus mijn comment gaat over de stock camera.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 20 februari 2019 13:23]

Ik heb de OnePlus 5 en wat je zegt klopt. Het moeten precies de juiste omstandigheden zijn om een mooie foto te schieten. Veel is nog op te lossen in Photoshop maar toch is het jammer.

Ik vind zelf wel dat toestellen van OnePlus lang meegaan. Mijn 5 werkt nog prima en ik weet niet of je met toestellen van Xiaomi dezelfde duurzaamheid kan verwachten.
Mijn MI2S (toen nog ingevoerd en dan hier xiaomi.eu rom erop) is 4j meegegaan, waarbij ik 1x de batterij heb vervangen (wat ging dat makkelijk in those days :*) ). De bouwkwaliteit is er in die periode alleen maar op vooruit gegaan, dus daar moet je niet van wakker liggen
Van wat ik er tot dusver van ervaar met m'n Mi 6 kan ik zeggen dat die zich qua duurzaamheid minstens kan meten met de 'premium' merken die ik daarvoor heb gehad zoals Sony en HTC. Ik heb de Xiaomi bijna twee jaar in gebruik gehad, en los van dat de achterzijde inmiddels vele microkrassen heeft (ik gebruik dan ook nooit hoesjes of screenprotectors) functioneert het toestel nog zoals op dag één. Ben nu overgestapt op de Mi Mix 3, en ook die voelt zeer degelijk.
Ik gebruik nog tot volle tevredenheid de Mi 5 en die draaide eerst met xiaomi.eu rom en nu al een tijdje met Lineage OS en dat bevalt gewoon goed, hoewel een bepaalde Youtuber dat toestel simpel doormidden brak...
Bij normaal gebruik blijft het toestel gewoon als nieuw, gebruik wel een doorzichtig soft tpu hoesje (wegens enorm glad when naked) en een screenprotector.
Zit er wel zo langzamerhand aan te denken om de batterij eens te gaan vervangen maar eigenlijk is dat nog niet zo nodig, toestel laadt gewoon snel op dus daar red ik het ook wel mee.
Het enige nadeel vind ik dat het toestel niet waterdicht is maar dat is deze Mi 9 ook niet dus voorlopig nog geen reden om te upgraden naar de volgende Xiaomi.
@InfiniteSpaze Je vergeet alleen een heel belangrijk aspect wat heel erg helpt; de Google Camera port.Voorbeelden: https://www.celsoazevedo....d/google-camera/examples/

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 februari 2019 13:22]

Thanks, zal die eens proberen.
Maar die kan je natuurlijk binnenkort ook op de Mi 9 zetten ;) Neemt niet weg dat dit natuurlijk een super goede oplossing hebt als je al een 6T hebt. De port werkt perfect op mijn 3T!

[Reactie gewijzigd door janvandijk96 op 20 februari 2019 13:31]

Heb je wel eens de Google camera port gebruikt voor de oneplus 6T?
Nee, ga ik proberen.
Hoewel ik al een aantal jaar fan ben van de toestellen van Xiaomi, ben ik minder gecharmeerd van de MIUI ROM. Zeker ook gezien de data die naar China gaat (ook met de Xiaomi.eu versie), hoewel bij Google dat natuurlijk in de US belandt. Custom roms zijn meestal wel ok, maar helaas duurt het vaak een tijd voordat de drivers woren gereleased. Vooral de diverse apps en algehele interface maken dat ik nu eerder naar de 6T of volgende versie zou kijken.
Er komt ook een midrange-versie met de naam Mi 9 SE. Dit toestel heeft een 5,97"-scherm, een Snapdragon 712-soc en een prijs van omgerekend 264 euro voor de versie met 6GB/64GB.
Wow! De beste boodschap beetje weggestopt in de laatste zin. Dit is een bijzonder goede prijs kwaliteit verhouden zeg, ben benieuwd naar de verdere specs van deze!
Wauw, en lees hier verder ook nog dat die een AMOLED scherm heeft, dat is echt een topper dan!
Helaas zijn er genoeg mensen die niet tegen OLED kunnen vanwege de PWM (dimmen van licht op ongeveer 240hz in dit geval). Ik vis achter het net en moet behelpen met IPS... :)

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 20 februari 2019 13:29]

Oh, wauw, voor mij een geheel nieuw fenomeen. Dit is enkel alleen bij 60hz neem ik aan? Want misschien is dan een telefoon/tv met 100hz wel een optie, geen idee of telefoons er zijn met zoveel hz (misschien de nieuwe game telefoons?), maar TV's in ieder geval wel.
Wow, ik had nog nooit van dit fenomeen gehoord. Het is wel een interessante methode voor lage brightness maar niet echt een oplossing zo te zien. Ik lees wel dat het bij sommige toestellen verschilt en er een hybrid approach is om tot een bepaald percentage eerst een lager voltage toe te passen in plaats van pulsing.
Aan de beide heren hierboven, de helderheid kan inderdaad middels PWM en via voltage worden geregeld. Het is erg naar als je hier last van hebt omdat je ineens misselijk kan worden, hoofdpijn kan krijgen of algehele malaise kan ondervinden. Kennelijk komt het doordat je pupillen vluchtig groot en klein worden door de pulsaties en dat zodoende je hersenen bereikt en het zich dus uit in dergelijke klachten.

Op Notebookcheck is er een interessant artikel over: https://www.notebookcheck...-a-headache.270240.0.html
Weer een parel van Xiaomi, geen wonder dat ze zo groot zijn. Je krijgt veel voor je geld behalve die headphone jack die bijna niemand meer heeft, persoonlijk ben ik erg benieuwd naar welk OLED scherm ze gebruiken en hoe deze zich verhoud tot de IPS en AMOLED panelen van de andere Xiaomi telefoons.

Eerst hadden we de race naar de dunste en kleinste telefoon, toen het grootste scherm % en 2019 is het jaar van de ram.
Samsung Amoled.
'De Transparant Edition en 12GB/256GB zou een prijs van 3999 yuan of omgerekend 524 euro meekrijgen.'

Dat is zeer royaal voor die prijs, mijn complimenten. Eigenlijk zijn alle prijzen erg laag, als de goedkoopste Mi9 variant (Niet de SE) 400 euro gaat kosten in Nederland is het een mooie optie. Zeker een goede concurrent voor Oneplus.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 20 februari 2019 14:19]

Wow mooie toestellen. Vraag me alleen af of ze niet te dicht tegen de pocophone aan concurreren? Deze kost wat tientjes meer en dan heb je de nieuwste snufjes + Amoled. Al zou ik zelf ook nog wel de SE versie overwegen. Ziet eruit als serieuze bang for buck.
Wow mooie toestellen. Vraag me alleen af of ze niet te dicht tegen de pocophone aan concurreren? Deze kost wat tientjes meer en dan heb je de nieuwste snufjes + Amoled. Al zou ik zelf ook nog wel de SE versie overwegen. Ziet eruit als serieuze bang for buck.
Ik weet niet of je met 'Bang for Buck' ook een link naar BangGood bedoelde, maar ik wil toch wel even waarschuwen voor de slechte service van met name deze Chinese webshop. Heb een Xiaomi MI 8 6/128 besteld op 27 december vorig jaar. Meerdere e-mailtje verstuurd (ja, ook de Chinese vakantieperiode begin februari zat er nog tussen) en naar nu blijkt is de telefoon nooit verstuurd (bestelling stond wel vanaf 8 januari op 'verzonden'). Ze hebben voorgesteld om alsnog een Mi 8 te sturen en dat heb ik geweigerd. Heb m'n geld teruggevraagd en dat hebben ze toegezegd. Maar hopen dat dit op korte termijn zal gebeuren. In een eerder geval (DOA tablet) heb ik bijna 2 maanden op m'n geld moeten wachten. Ondanks dat ik toen de kosten voor retour zenden (€24,30) ook vergoed zou krijgen (meerdere toezeggingen) heb ik dat geld nooit ontvangen. Kortom: Ik heb slechte ervaringen met garantie afhandeling bij deze webshop en koop geen duurdere artikelen meer daar. Heb m'n lesje geleerd...
Nou, je krijgt je geld terug tenminste. Beetje geduld is bij China import wel nodig soms. Wat dacht je van AliExpress die een telefoon levert die in de ballon verpakking in een hoek van 90 graden was omgebogen. Dispuut geopend en of ik even terug wilde sturen, kosten 47 euro. Op een totaalbedrag van nog geen 200 euro ging ik daar niet in mee. Op de foto's en filmpjes (van openen pakket) was te zien dat deze telefoon volledig naar de knoppen was. Na ellenleng geneuzel en diverse keren bezwaar en uiteindelijke final disputenis het resultaat, 39 euro vergoed en naar de rest kan ik fluiten. Mocht deze ook nog zelf oppikken en douane kosten aftikken, waarbij ik een donkerbruin vermoeden had dat deze al wisten dat de boel zwaar beschadigd was. Heel fraai allemaal. AliExpress bestel ik nooit meer dus

[Reactie gewijzigd door Gordian Knot op 21 februari 2019 10:38]

AliExpress is niet altijd perfect maar ik heb het gevoel dat je niet echt beseft dat AliExpress niet één verkoper is. Er zitten honderden aanbieders op AE en de één zal inderaad wat beter zijn dan de andere maar normaal zijn ze toch heel goed in het afhandelen van disputes.

Zelf eigenlijk alleen maar goeie ervaringen gehad. Levertijd is wat lang maar voor de rest altijd een goeie service gekregen en zelfs bij problemen nooit echt discussie gehad.
Jawel hoor, doen Amazon en Bol.com bijvoorbeeld ook. Maar ik denk dat jij niet helemaal op de hoogte bent, hoe de geschillen worden afgehandeld en door wie. De overkoepelende organisatie ( A express dus) brengt klant en aanbieder samen en dient daarbij het 1 en ander te borgen. Zij verdienen eraan en doen daarvoor ook wat terug. Ik heb specifiek bezwaar gemaakt bij AliExpress en hun dispute proces van begin tot eind gevolgd. Ik zat zelf in deze business en heb zakelijke ervaring met China. Ik had de schade kunnen beperken door terug te sturen, maar wilde mijn recht halen. 25% van het schadebedrag aan retourzending besteden voor een toestel dat volledig naar de knoppen is, slaat nergens op. Bewust op de spits gedreven omdat ik wilde weten hoe dit zou uitpakken. Call me Don Quichot, maar zo bepaal ik, met wie ik zaken wil doen.
***Typo en ontbrekend woord toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Gordian Knot op 21 februari 2019 14:19]

Helaas mist ook deze de 4g band 20, voor een klein gemis op je 4g bereik. Ik ben benieuwd of de mogelijk EU release waarover gehint wordt die wel zou hebben.
Verder ben ik benieuwd naar een mogelijke waterdichtheid, waar ik ook op de chinese site, met google translate, niets over kan vinden.
Deze gaat er waarschijnlijk wel weer komen, al had ik de batterij een stuk groter verwacht. Slechts 3300? Ik heb de mi mix 3 laten gaan omdat die maar 3200 had, maar 100 erbij is alsnog niet super veel...
Deze heeft wel B20! Zoek maar op GSMarena bv. Batterijgrootte zegt niet alles en zeker niet bij Xiaomi,omdat het een batterijbespaarder ingebouwd heeft. De Mi9 heeft een kleinere batterij,maar een groter scherm,als de Mi8,maar scoort dan wel nog een stuk beter door de optimalisaties.Ze hebben de batterij niet te groot gemaakt,wegens veiligheid(fast wireless charging) en gewicht! De uithouding van de batterij is minstens evengoed als andere flagships trouwens.

https://m.gsmarena.com/xiaomi_mi_9-review-1891.php

[Reactie gewijzigd door greatkz op 20 februari 2019 15:50]

Volgens de website van xiaomi geen b20

4G:
LTE FDD: B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B12/B17
LTE TDD: B34/B38/B39/B40/B41
Note: LTE B41 (2535–2655 120MHz)

https://www.mi.com/mi9/specs/
Dus de Mi8 heeft wel band 20 en de Mi 9 niet? Zou mij erg verwonderen,aangezien ze deze ook de 24ste in Barcelona gaan aankondigen? De laatste flagships van Mi in de laatste 2 jaar hebben allemaal band 20.....
De officiele chinese site zegt van niet...mogelijk de eu versie dus, maar tot die tijd vertrouw ik gsmarena, waar wel vaker incorrecte info staat als ik me niet vergis, niet. En vanzelfsprekend valt er nog niets over batterijduur te zeggen, omdat deze nog niet getest is, maar een mi mix 3 met 3200mhz hield het net geen 8 uur vol volgens tests, dus deze zal naar verwachting icm met het grotere scherm ook rond de 8 uur blijven steken. Wat ik persoonlijk net spannend vind.
Maar zoals ik al zei, eerst tests afwachten, en vooral niet op sites kijken waar "de specs" 2 maanden geleden al stonden ;)

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 20 februari 2019 16:37]