Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi onthult budgetsmartphone Redmi Go met Android Go

Xiaomi heeft zijn nieuwe Redmi Go onthuld. Zoals de naam doet vermoeden, draait het toestel op Android Go. Voor de rest gaat het om een bescheiden smartphone met een 5"-scherm die voor minder dan 80 euro op de markt moet komen.

Xiaomi heeft het toestel onthuld op Twitter, maar vertelt er verder weinig over. Het scherm krijgt een 720p-resolutie, een Qualcomm Snapdragon met kloksnelheid 'tot 1,4GHz', een 3000mAh-accu, een frontcamera met 5 megapixels en een 8-megapixelcamera met flitser aan de achterkant. De prijs is gemeld door WinFuture, maar het is niet duidelijk waar de site zijn informatie op baseert.

Android Authority pakt er uitgelekte informatie bij over deze telefoon, namelijk een tweet van Ishan Agarwal, een Indiër die zichzelf een 'techlekker' noemt. Zijn specificaties komen overeen met die van Xiaomi, maar daarin wordt wel specifiek de Snapdragon 425 genoemd. Of het toestel naar de Benelux komt, is niet met zekerheid te zeggen. Xiaomi heeft met onder andere BelSimpel wel een verkooppunt in Nederland, hoewel die niet alle toestellen bij de maker haalt, en ook in België valt er aan de telefoons van Chinese makelij te komen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

29-01-2019 • 15:17

71 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (71)

Wijzig sortering
Xiaomi heeft met onder andere Kruidvat wel een officieel verkooppunt in Nederland
Volgens wie?

Een woordvoerder voor Kruidvat heeft hierover juist expliciet aangegeven dat Kruidvat de Xiaomi telefoons op een case by case basis gaat verkopen. Dus wanneer Kruidvat een mooie deal kan scoren, verkopen ze een bepaald model. Lukt dat niet, dan wordt dat model niet in NL verkocht.

Begrijp mij niet verkeerd, het zou fantastisch zijn voor de gemiddelde consument als er meer punten komen waarop hardware toegankelijker en beter bereikbaar wordt. Geen import kosten en douane hoofdpijn, maar simpelweg in de lokale Kruidvat winkel een exemplaar oppikken.
En volgens mij ook via Belsimpel.nl. Vreemd dat Tweakers hier niet vermeld terwijl men eerder een artikel hier over toewijdde op 22-11-2018:

"Xiaomi brengt smartphones uit in Nederland via retailer Belsimpel"
https://tweakers.net/nieuws/146097/xiaomi-brengt-smartphones-uit-in-nederland-via-retailer-belsimpel.html

Edit: Tweakers heeft op later tijdstip artikel aangepast, nu met Belsimpel in verwerkt.

[Reactie gewijzigd door HanBurger op 29 januari 2019 18:22]

KPN verkoopt de Xiaomi Mi A2 Lite ook al tijdje nu.
Geen officieel verkooppunt, wel een officiëel partner

Aldus Xiaomi Netherlands zelf
Ehh, I'm lost... Wat is het verschil? :?
Geen idee. Dat weet ook niemand denk ik. Maar als het een partner is, hoeft het niet te betekenen dat het een verkooppunt is.
Er staat wel bij: "officiele verkoopkanalen".
Dus wat is het nou...?
Gelijk heb je, BelSimpel is op dit gebied veel actiever. Ik heb Kruidvat vervangen. Thanks!
Volgens mij was het zo dat Kruidvat eerst een paar keer een paar deals had met wat modellen en dat ze daarna een vast assortiment zouden krijgen aan Xiaomi.
Buiten dat is Belsimpel.nl toch ook een officiele verkooppunt geworden?

Daarnaast 1GB ram zou op zijn minst 2GB moeten zijn ondanks dat het op een GO android system draait. Want uiteindelijk zal het toestel na zoveel apps alsnog toch langzamer worden.
Met 2gb ram heb je geen android go nodig. Volgensmij wordt zelfs enkel 512mb en 1gb ondersteund.
De 8gb rom versies vind ik wel erg karig, ook al neemt android go minder ruimte in dan regulier android. Gelukkig is er ook een 16gb versie. Als je die onder de 100 euro kan krijgen, heb je denk ik een prima smartphone voor dat geld. Doet mij een beetje denken aan de motorola moto g3 van jaren geleden. Die hadden ook een 5 inch 720p scherm, 1gb ram, maar dan de snapdragon 400 of 410. Werkte toen best redelijk voor de prijs. Soms wel een beetje geduld hebben, maar hey, het is dan ook een heel goedkope smartphone.
Dan is een redmi 6a toch een beter keus. Gekocht voor€95.
Niets mis mee
Hier staan alle officiële verkooppunten.
Bron: Xiaomi Nederland

https://m.facebook.com/gr...alink&id=2220052748244113

Edit: Sorry, hier nog de lijst van partners voor de mensen die geen Facebookpagina's willen openen:
Wij stellen je graag voor aan onze officiële Nederlandse partners:
  • BCC
  • Belsimpel
  • bol.com
  • Coolblue
  • KPN
  • Kruidvat NL

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 29 januari 2019 17:08]

Ook die 8GB opslag is een no-go.
Hoezo? Bij een mid-range en high-end smartphone is dat wel zo, maar bij een telefoon voor 2-3 apps is het genoeg.
Bij familie te vaak erbij geroepen met een telefoon die "vol" zat en daar is weinig aan te doen. Als je echt alleen whatsapp gebruikt, hmmm, nou, tja, zelfs dan is het mager. Een paar filmpjes en de zaak zit wéér vol. Ik blijf erbij dat je een telefoon met 8GB opslag gewoon netjes moet laten liggen in de winkel.
Dan staat op die telefoon vast ook facebook en dat soort apps. Met alleen whatsapp hoef je alleen af en toe je media weg te gooien, en dan heb je genoeg ruimte. Als je m wel steeds vol hebt zitten moet je deze telefoons inderdaad laten liggen, dan is die niet voor jou.
Wellicht is daar iets met crontab te fixen zodat je dat niet periodiek met de hand hoeft te doen. Crontab werkt iig gewoon onder Android.
Android GO is juist geoptimaliseerd voor apparaten met 512MB tot 1GB ram. Bestaan er überhaubt Android GO toestellen met meer ram?

https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Oreo#Android_Go
ondanks dat minimaal zou dan 2GB het vereiste zijn. Denk niet dat 1GB gaat helpen maar goed. En met 8GB internal storage waarop ga je data opslaan allemaal in de cloud dit dat. Naah een NO GO!!!
Als Bellen, Whatsapp en af en toe een foto werkt, wat moet je dan nog meer?

Zeggen mijn vader, moeder, oom, tante, etc...
WhatsApp gebruikt veel opslag ruimte, ik zie het bij mijn ouders die een telefoon met 8gb danwel 16gb opslag ruimte hebben. Die dingen zitten om de haverklap vol, en Whatsapp laat foto's niet automatisch op een SD kaart zetten. Deze Xiaomi zal dus ook zo vol zitten bij matig gebruik.
Je kunt whatsapp zo instellen dat die niet dubbel opslaat.

Daarnaast zit ik niet in talloze groepen en/of aangemeld bij bepaalde diensten die je van alles ‘interessants’ opsturen. Gebruikt bij mij dus bijna geen data.
Gelukkig kun je die media zo weer weggooien. Maar als je 8gb (iets minder natuurlijk) zo snel vol hebt val je niet in de doelgroep van android go.
Jouw oom, tante, vader gebruiken behalve alleen chat geen fotos maken etc ;) Dan behoren ze niet eens tot deze groep maar nog een groep lager.

8GB / 1GB s gewoon te weinig.
Vergeet niet dat we het hebben over een toestel van 80 (!) euro. Als je een keer redelijk uit eten gaat met zijn 2en ben je net zoveel geld kwijt als voor een apparaat dat je toegang geeft tot de hele wereld en technologie bevat die 20 jaar geleden nog niet bestond of miljoenen euro's kostte.
Welke telefoon is dan geschikt voor "alleen chat"?
Denk dat de doelgroep de armere klasse is, zoals in India bijvoorbeeld. De prijs moet zo laag mogelijk zijn en basis functionaliteit. Dit toestel zal daar grotendeels aan voldoen.
Vergeet je niet dat dit een budget toestel is met een hoofdletter b?
Dat jij niet in de doelgroep valt wil niet zeggen dat niemand dat doet. Als je een telefoon zoekt om mee te bellen en te whatsappen, is dit een goede optie.
Da's het fijne met Android.

Voldoet deze budget phone niet aan je verwachtingen, dan geef je een paar tientjes extra uit voor een exemplaar dat wel perfect bij je past.

Of een paar honderd meer als status en styling ook belangrijk voor je zijn ;)
Naar mijn weten is Belsimpel.nl geen officieel verkooppunt, maar is het allemaal grijze import.
Inderdaad.
En ook Coolblue, bol.com, KPN, BCC en Kruitvat.
https://www.instagram.com...sheet&igshid=fay2lefdhghw
Kijk, dan heb ik dat even gemist ;)
Het is mij niet helemaal duidelijk waarop je die 1GB ram baseert. waar kan ik dat terugvinden?
Kan deze tefloon ook omgaan met Go Language? Of dient er persé met Java Android geprogrammeerd te worden?

Edit: Type-O

[Reactie gewijzigd door Knakworst007 op 29 januari 2019 15:35]

Staat er los van.
Ze mogen ook wel wat van hun high end toestellen met android one uit gaan voeren. Dat MIUI hoef ik niet, maar de hardware hebben ze goed voor elkaar.
Ik vind MIUI juist fantastisch. Launcher 10 erbij, helemaal top. En dan die gebaren, nooit meer een navigatiebar: heerlijk.

Android zonder toevoegingen is maar een saaie, kale bedoening.
Ik mis alleen een paar basis dingen die ze kennelijk eruit hebben gehaald. Bluetooth niet constant uitzenden? Standaard apps kunnen uitzetten? Reclames in je optie menu en van de systeem apps? Als ze zo graag een tientje nodig hebben voor elk toestel betaal ik dat liever vooraf dan dat het de gebruikservaring tegen gaat.
Allemaal geen last van. Ligt het misschien per telefoon verschillend? Hier een Mi Mix 2s. Alleen bepaalde apps kun je niet verwijderen/uitschakelen, maar dat is bij alle merken zo. Maar zelfs Chrome kon ik uitschakelen, erg blij mee.

Ik gebruik bijna allemaal andere apps als stanaard apps.

Edit: ik heb een toestel via Belsimpel, geen eigen import. Zou dat uitmaken?

[Reactie gewijzigd door chinco op 29 januari 2019 17:31]

Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je Chrome uitgezet? Ik kan alleen force stop doen en uninstall updates.
Xiaomi.eu rom erop of gewoon....

https://fossbytes.com/miu...-xiaomi-remove-bloatware/

Let wel dat je geen systeemapps erafgooit!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 29 januari 2019 19:05]

Thanks. Ging me alleen om Chrome eigenlijk, omdat een hoop ontwikkelaars je default keuze negeren en gewoon Chrome starten 'omdat dat toch altijd op een Android phone staat' (bijna letterlijk antwoord van een supportafdeling). Mooie is dat als Chrome er dan niet is, je browser naar keuze wel wordt geladen.
Ik zie dat ik lieg, dat was bij de Sony van mijn vrouw of de Nokia van zoonlief. Ik I heb de updates verwijderd.

Edit: maar nu wel dankzij @greatkz... :-)

[Reactie gewijzigd door chinco op 29 januari 2019 20:00]

Hier ook een Mix 2s, en compleet eens dat MIUI 10 een geweldige launcher is.

De reden dat wij geen reclame hebben, is omdat we de Global versie hebben en in Europa wonen.

@mathi159 Wat bedoel je met bluetooth niet constant uitzenden? Ik gebruik elke dag meerdere bluetooth devices met mijn Xiaomi Mix 2s en heb er nooit problemen mee
Bluetooth constant uitzenden?Je bedoelt waarschijnlijk dat de app die bleutooth gebruikt afsluit na een tijd?Gewoon recente apps openen,op die bepaalde app blijven duwen en op slot duwen! Conclusie>app blijft in achtergrond,dus in cache draaien!

Standaard apps uitzetten? Andere app installeren en 'openen met' kiezen en keuze bewaren of instellingen>geïnstalleerde apps>'3 puntjes' bovenaan> standaard apps!

Reclame staat standaard uit,als je een officiële rom krijgt,en hij niet op regio India staat,of xiaomi.eu rom eropzetten!Als je er toch last van hebt zie hieronder.....

https://beebom.com/how-disable-ads-miui-apps/

De meesten krijgen ads te zien door een aparte app te installeren en denken dat het door Android of Miui komt,maar dat heeft er eigenlijk niets mee te zien!
Nee, ik heb het over dat constant je bluetooth naam wordt uitgezonden en dat dus alles en iedereen met jou kan verbinden. Bij elk ander apparaat wordt die naam alleen uitgezonden wanneer je in de bluetooth opties zit en wellicht actief wat wilt koppelen.

Het uitzetten van standaard apps is wat anders dan een andere app als standaard gebruiken, ik hoef geen Google, google presentaties, xiaomi kalender, xiaomi rekenmachine etc.

Geen banners bij mij, maar de muziek app zit wel te zeuren dat ik wat gratis downloads heb, reclame dus vanuit een app die ik niet kan verwijderen/uitzetten.
Van dat bluetooth 'probleem' heb ik geen last,nochtans staat bluetooth constant aan bij mij(huami verge smartwatch),en heb ik nog geen last van bluetoothstalkers ;) Je moet toch toestemming ook geven eerst?!Is het niet dat sinds bluetooth 4.1 de bluetooth constant uitzend als ie aanstaat,omdat deze weinig verbruikt?

Trouwens kun je meestal met behulp van apps of settings alles aanpassen/veranderen _/-\o_

https://play.google.com/s...id=by4a.bluetoothsettings

De Miui music app gebruik ik niet meer(youtube en deezer abonnement).Maar is het google play music niet dat je bedoeld? Je kunt toch andere apps gebruiken?
Voor niet verwijderbare apps lees hieronder....

https://fossbytes.com/miu...-xiaomi-remove-bloatware/

[Reactie gewijzigd door greatkz op 29 januari 2019 19:39]

Dit zal langzaamaan meer gaan gebeuren, zodra Xiaomi meer foothold krijgt in de Europese markt.

Mijn vriendin heeft een Xiaomi Mi A1, er is weinig wat zoveel bang for the buck geeft. Zit ook goed in elkaar, stevig, Android One. Super dus. Alleen die camera...
Erg jamer dat het zon but toestel is. ik zou zo mijn redmi note 5 aan de kant gooien en dezelfde hardware met android go terugkopen.
Xiaomi hardware is prima maar de software is de slechtste die ik ooit gehad heb. Zelfs asus deed het beter en die was echt teleurstellend.
Ze leveren veel updates (heb er al 5 sinds nov.) maarja wat heb je aan updates als de problemen nooit opgelost worden er niet naar tienduizenden consumenten posts geluisterd word en er alleen een beveiliging update komt.
Dan heb jij Miui nog niet grondig getest,of heb je een beta versie ofzo draaien.Probeer eens de xiaomi.eu rom en zoek eens wat tips van Miui 10(google,youtube).Je zult versteld staan van de innovativiteit van het os! Ik kwam ook van Lineage en Ressurrection,en vond het ook niets,tot ik alles tijd gaf ;)
Ik heb de laatste miui 10 stable 10.2.1 draaien en het is gewoon but. Teveel verborgen gebreken en eigen apps die de boel verzieken en niet uit te schakelen zijn. Ik heb liever stock zonder al die bloat.
Ik de enige handige feature is swipe voor screenshot de rest vind ik allemaal kansloos en ook dat werkt niet perfect. Swipe je op eeb website krijgt je vaak een verkeerde screenshot doordat de site weg swiped.
Ik vind over het algemeen al die fabrikant android versies te bloaty met onnodige features en bende gepreload die ik nooit ga gebruiken.
Maar ergste sinds ik deze tel heb is dat ik gewoon geen notificatie geluid krijg en dat de telefoon wel 30x per dag op de achtergrond actief is om het nog maar niet te hebben over de 2gb aan data die het op de achtergrond verstuurd vanuit de fabrieks stand.
En zelfs na het meeste uit schakelen wat uit te schakelen is is het nog ruim 580 mb.
Dit kost mij de helft van mijn data bundel als ik deze aan laat staan waardoor ik deze dus standaard uit heb staan. En xiaomi heeft deze bagger bloat ook nog eens vast gezet als systeem en gelinkt aan allerlij andere applicaties en het uitzetten van 4g data en echtergrond data geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 30 januari 2019 01:05]

Van die screenshot met 3 vingers,heb ik ook soms last(droge vingers,of lucht onder temperred glass).Maar je hebt andere mogelijkheden genoeg voor screenshots te nemen.Van al dat andere heb ik totaal geen last van op m'n Mix 2 met Miui 10.2.2 stable eu rom?! Ik weet niet wat jij allemaal aan liggen hebt,of welke instellingen jij neemt,maar zoveel data klopt niet? Ligt MSA en ANALYTICS af onder autorisatie(instellingen)?!Van alle mensen die ik ken die een Miui draaien,heeft er nog niemand geklaagt?! Zowel global rom als eu rom op verschillende toestellen(10-tal).Als jij niet kan leven met Miui,dan moet je mss Lineage of Resurrection OS proberen?

[Reactie gewijzigd door greatkz op 30 januari 2019 07:45]

MSA en Analytics zijn dus niet compleet uit te zetten omdat ze gemarkeerd zijn als systeemprocessen en dus blijfen dat ding data op de achtergrond gebruiken.
En zo zijn er nog wel 10 processen die dat doen.
Geen idee wat ze allemaal versturen of binnen halen maar dat ze het doen zonder dat ik daar om vraag staat vast.
En de meeste mensen met problemen klagen ook niet omdat ze simpelweg niet weten dat er wat te klagen valt. De passieve houding of onkunde van velen betekend dat het ze niet op valt of niet boeit omdat ze bijvoorbeeld ongelimiteerde data hebben.
En dat hele custom rom gedoe is vooralsnog niks dan een compromis geweest er zijn altijd onderdelen die of niet goed werken of helemaal niet werken of de accuduur is slechter enzovoorts dus custom roms ben ik geen fan van en dan heb ik het nog niet eens over het hele proces van flashen waar ik totaal geen zin in heb en niet risico vrij is.
Volgens mij heb ik gelezen dat het enkel Msa en Analytics waren die gegevens verzamelen op de achtergrond,wat enkel is voor de Miui apps en de weer app enzo te updaten!

Normaal kun je beide afleggen onder instellingen>extra instellingen>autorisatie en intrekking(authorisation & revocation)!

Als je zoveel kent van achtergrondprocessen enzo,is het volgens mij niet zo moeilijk voor alles af te leggen trouwens via officiële weg of onofficiële weg(root)....
MSA kan je daar IDD uitvinken maar dat betekend gel genoeg niet dat hij ineens niks meer doet het lijkt wel de schijn te geven dat de apps niks meer doet maar bij dataverbruik gebruikt hij nog altijd data.
Xiaomi service kader is trouwens nog zon app die op de achtergrond actief blijft en datagebruik toestemming niet uit te vinken is.

Alles wat uit kan via de non root methode is al lang gedaan dat is het eerste wat ik doe met telefoon echter kan je niks uitschakelen zonder root als het gemarkeerd is als systeem proces. en doordat veel gelinked iskan je ook dikke problemen krijgen door dingen met root uit te schakelen en zelfs je telefoon bricken of bootloopen.
Het is sinds android 4 steds moeilijker en moeilijker geworden om dit alles voor elkaar te krijgen omdat alle interface meuk steeds meer en meer gekoppeld is en rooten niet meer op een gebruiksvriendelijke manier te doen is sinds android 6.
Daarnaast heb je nog een aantal vage chinese menu's ide diep verborgen in de telefoon met een lading vinkjes die allemaal aan staan maar geen vertaal engine die er wijs uit word wat het precies doet. na 2 telefoons gebricked te hebben door zogenaamde guides van xda ben ik wel een beetje klaar met dat hele root verhaal.