Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi presenteert 130 euro kostende smartphone met 48-megapixelcamera

Xiaomi heeft de Redmi Note 7 gepresenteerd, een smartphone die momenteel omgerekend ongeveer 127 euro kost. De telefoon heeft een 48-megapixelcamera aan de achterkant. Het gaat vermoedelijk om de eerder aangekondigde Sony IMX586.

De camerasensor van de Redmi Note 7 heeft een grootte van ongeveer 1/2", terwijl de pixels zelf een grootte van 0,8 micron hebben. Hij kan standaard de informatie van vier pixels in de quadbayer-lay-out combineren; in plaats van afwisselend pixels met verschillende kleurfilters, heeft de sensor clusters van vier pixels met dezelfde kleurfilter. De software kan die combineren tot een 12-megapixelfoto. Huawei past die techniek toe op de P20 Pro en Mate 20 Pro van vorig jaar. Bij de 48-megapixelcamera zit een 5-megapixelsensor om diepte in te schatten en de achtergrond te vervagen.

De lcd heeft een diagonaal van 6,3", een oppervlakte van ongeveer 97 vierkante centimeter en een resolutie van 2340x1080 pixels. Hij heeft een ronde inkeping voor de frontcamera. De telefoon is 159x75mm groot en 8,1mm dik. In die behuizing met glazen achterkant zit een 4000mAh-accu. Aan de bovenkant is de 3,5mm-jack te vinden. Aan de onderkant zit een usb-c-poort met Qualcomm Quick Charge 4-ondersteuning. De soc is een Snapdragon 660, eveneens van Qualcomm.

De goedkoopste configuratie, die 999 yuan oftewel rond 127 euro kost, heeft 3GB lpddr3-geheugen en 32GB emmc-opslag. De duurste versie heeft 6GB en 64GB en kost omgerekend tegen 180 euro. De telefoon komt volgende week uit. Over een release in de Benelux is niets bekend. De Note 7 is de eerste smartphone die Xiaomi uitbrengt onder de naam van submerk Redmi. Xiaomi heeft al jarenlang een serie budgettelefoons die Redmi heten, maar dat is nu een apart merk dat prominent achterop staat.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-01-2019 • 13:09

147 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (147)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd. Als de sensor en de software daarbij een beetje goed foto's en video's kan produceren zou je deze telefoon zelfs gewoon kunnen kopen om er alleen maar foto's mee te maken.

EDIT: Hij blijkt niet capable om 4K video op te nemen :-( https://tweakers.net/ext/f/9j09fhyT1dzN1jzLXwx4XeIS/full.png

[Reactie gewijzigd door Jannick op 10 januari 2019 13:27]

Precies wat ik dacht!

Best flinke accu ook. Goed als reserve/belbox dus.
Ik heb zelf nu een iPhone X, maar het enigste wat mij nog tegenhoud om hem voor vakanties te gebruiken is dat het aantal megapixels net wat te laag ligt. Een goede foto, met een goede balans is natuurlijk het meest belangrijk, alleen spelen megapixels altijd mee. Vandaar dat ik nog altijd mijn spiegelreflex gebruik.

Ik ben benieuwd naar de resultaten :)
Is dit sarcastisch? Megapixels hebben echt geen F te maken met beeldkwaliteit. Een antieke 18 megapixel Canon 550D met goed glas blaast iedere smartphone er makkelijk uit. Goed glas en een grote sensor geven je het beste beeld, aantal megapixels niet zozeer. Software speelt hier bij mobiel ook nog aanzienlijk mee (zie bijv de Pixels), en daar zijn nergens specs van.
Is dit sarcastisch? Megapixels hebben echt geen F te maken met beeldkwaliteit.
Geen F? Als je dat werkelijk meent dan begrijp je niet echt waar een foto uit bestaat, namelijk pixels. En als jij een camera hebt met een 4 megapixel grote sensor kan je met goede lenzen een hele mooie, maar hele kleine foto maken.

Wat je bedoelt is dat gebruikers er niet al te zeer op moeten letten als ze niet willen nabewerken (met crop verlies je veel pixels tenslotte) en als je geen grote schermen hoeft te gebruiken. Met een 8K scherm begint het aantal pixels toch al weer aardig mee te tellen hoor! Op de CES heb ik al menig 8K scherm gezien waar mensen hun camera kunnen inpluggen om te zien hoe mooi het is, en daar zie je al snel dat pixel aantallen een behoorlijke rol gaan spelen.

Dus wel een F zou ik zeggen.
Hij zegt het goed geen F.

Als je foto’s ging na bestellen en laten Afdrukken op A4 heb aan je aan een 2megapixel genoeg.

Het is juist nadelig om meer mega pixels te hebben. Omdat iedere pixel ook een licht ontvanger op de sensor is wordt bij een hogere pixel dichtheid ook de licht gevoeligheid kleiner.

Liever zie ik telefoon met een groter sensoren waardoor de pixel dicht afneemt inplaats van hogere magapixel camera’s

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 januari 2019 14:29]

A4 = 29,7x21 cm. Met 300 dpi (~118 dpcm) zit je op 3508px x 2480px. Dat is 9 MP, zeker geen 2! Met 2MP kun je scherp afdrukken op A6 ongeveer.
Analoge Foto’s werden afgedrukt in 150 DPI Rond de jaren 00 waren foto’s al Haarscherp en toen deden we het echt met 2m pixel digitale canon,Nikon en Sony camer’s. Dat Pro drukker tegenwordig graag 300dpi wil ontvangen betekend nog niet dat foto’s in resolutie werden afgedrukt door de Hema’s van tegenwordig.
Een computer scherm werkt zelfs met 75 DPI. Hierdoor is die mega pixel race echt alleen marketing. 48 mega pixel Daar kan de gimixdelde Nederlander de voorgevel van zijn woning mee behangen zo groot word dat als je dat laat afdrukken.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 januari 2019 14:28]

Je slaat wederom door. 300dpi is een volstrekt gangbare dichtheid om mee te printen, het is de moderne verwachting van een goede print. Bij de wat meer high-end print diensten krijg je zelfs een waarschuwing als je hier onder komt.

Bij de 48MP opmerking sla je helemaal kant nog wal. Daarmee kun je geen voorgevel mee behangen, het is voor een foto/poster net genoeg voor 1,5-2m breed afdrukken. Uitgaande van wat de tegenwoordige verwachting is van een goede print.

Kun je die lat een stuk lager leggen? Ja alles kan. Print gerust een 1MP foto uit en behang er de muur mee. Dat staat allemaal buiten de discussie. We moeten uitgaan van gemiddelde en moderne verwachtingen, niet die van 100 jaar terug.
Het aantal pixel heeft geen invloed op de grootte van afdrukken. Uiteraard heb je als je grotere afdrukken wilt meer pixels nodig om het er een beetje te laten uitzien. Maar zolang mijn smartphone en mijn DSLR niet dat op de foto krijgen wat mijn ogen zien dan hebben we gewoon nog steeds niet genoeg megapixel.
150dpi op papier is echt niet haarscherp, en ivm rasters heb je daar een hogere kwaliteit input voor nodig bij drukwerk. Analoge fotos gebruiken helemaal geen dpi, daar bepaald de korrel van de film de hoeveelheid details en lichtgevoeligheid, pas als je afdrukt heb je het over dpi. 300 of 600 dpi drukken was al gangbaar voor de tijd dat digitale fotos uit een camera kwamen. Je inkjet van tegenwoordig zal de 2400dpi al halen. Een scherm was was 72dpi of 96dpi, maar dat is ook al lang niet meer, kijk maar naar je telefoon. Ppi is het eigenlijk, bij digitale schermen, wat je ziet zijn altijd pixels, dots komen uit je printer... Neemt niet weg dat je met 48mp nog steeds enorm slechte fotos kunt maken... In dat opzicht zegt de mp niets zolang het toereikend is voor het formaat van de afdruk..
Een inkjet die als spec 2400x2400 dpi heeft; heeft aan een foto met een pixel dichtheid van 150ppi genoeg aangezien je 256 dots nodig hebt om een kleur weer te geven bij 8 bits kleur diepte. (2400x2400)/256 = (150x150) De intensiteit van een kleur wordt bepaald door het aantal ingekleurde dots per pixel; niet door meer inkt per dot op het papier te spuiten.
A4 = 29,7x21 cm. Met 300 dpi (~118 dpcm) zit je op 3508px x 2480px. Dat is 9 MP, zeker geen 2! Met 2MP kun je scherp afdrukken op A6 ongeveer.
A6 = 10x14cm. Dus een normale foto..
En de wereld is beperkt tot A4 afdrukken? Wat als ik groter wil afdrukken? Wat als ik een foto op een grote monitor met hoge resolutie wil bekijken? Wat als ik flink wil croppen in een scene? In al die gevallen hebben megapixels waarde en verhogen ze de beeldkwaliteit.

Megapixels hebben wel degelijk een F te maken met beeld- en printkwaliteit. In absolute zin stellen dat dat niet zo is, is gewoon incorrect.

Verder kun je niet rekenen want 2MP komt niet eens in de buurt bij wat nodig is om op A4 te printen.
Maar met een deze eisen gebruik je een foto camera. Niet een mobieltje die maakt kiekjes. Lens te klein sensor te klein dus kleine eisen. Scherpte diepte enz enz allemaal mogelijk met grote sensor en dito groot glas. Niet met je mobiel dus.
Wat is het nut van het hebben van zoveel pixels wanneer:
- De pixels zo klein zijn dat je alleen bij veel zonlicht een goede foto kunt maken.
- Er zo'n matige lens voor zit dat de foto op pixel niveau toch geen details meer kunnen tonen.
- Je bergen compressie moet toepassen en kleurinformatie moet weggooien omdat je anders door je opslag heen stormt.
Met 4 megapixels kan je geen 4k schieten. 4k = 2160 x 3840 = ongeveer 2k * 4k = 8 MP.
Als je niks van fotografie weet zeg dan gewoon niks en maak jezelf niet belachelijk.

Je kan onder zo’n mini lensje zoveel pixels leggen als je wilt, daar wordt de foto niet scherper van. De lens is de bottleneck en zal dat in een telefoon ook blijven zo lang de natuurwetten niet veranderen.
"Een goede foto, met een goede balans is natuurlijk het meest belangrijk, alleen spelen megapixels altijd mee."

Ik ben het verder met je eens, maar een goede foto welke tegelijkertijd een hoge resolutie heeft is toch wel fijn, bijvoorbeeld voor grote afdrukken. Dan liever een scherpe foto waar de balans iets minder goed is, dan een foto waarbij de de pixels kunt tellen, maar dit komt neer op voorkeur.
Want je drukt regelmatig af op Billboard formaat ?
Je wilt altijd de optie open houden ;)
Top want dan kan ik je melden dat dat met 12MP makkelijk lukt en je zelfs nog wel wat kan croppen ;)
Nou, nee. Je hoeft niet eens naar billboard formaat te gaan. Open een gemiddelde smartphone foto op een grote monitor en hij valt dan al af. Een bak ruis of juist puur plastic vanwege de noise reduction.

En met 12MP op een billboard red je het niet. Ik fotografeer op 47MP en daarmee kun je met behoud van volledige kwaliteit maximaal een 1,5-2m breed printen.

Uiteraard is kijkafstand belangrijk. Als je een billboard op 50m of 300m beter bekijkt maakt nogal een verschil.
Ok ik zal het tegen de drukker zeggen die jaren billboards van minimaal 2x3m heeft gedrukt met mijn (toen nog) 12MP foto's dat hij het fout doet.

Kijk afstand was overigens ca. 25~50m.
Maargoed volgens mij was het Apple zelf die foto's van de iPhone 6(s) op billboards afdrukte als reclame. Dus toen kon het wel maar met een iPhone X kan het niet meer?

[Reactie gewijzigd door sapphire op 10 januari 2019 14:35]

Het maakt me niet veel uit wat je tegen je drukker zegt. Zegt maar dat het een prutser is, who cares. Het billboard scenario is niet zo interessant, we waren het er al over eens dat kijkafstand bepalend is. In alle gevallen zal nog steeds gelden dat ook voor een billboard een hogere resolutie beter is dan een lagere resolutie.

Modern produktfotografie, wat toch vooral de content is van billboards, worden steevast op FF of vaak zelfs medium formaat gefotografeerd. Juist om die reden. Je kunt er ook je smartphone foto op plakken. Alles kan. Wil niet zeggen dat resolutie geen factor is.
Ik zeg ook niet dat het niet dat een hogere resolutie niet beter is, hell het was dé reden dat ik toen van camera geüpgraded ben (2x).

Het ging om het punt dat een iPhone X Niet genoeg megapixels zou hebben voor een grote afdruk wat gewoon niet waar is. Alles is al gedaan met een iPhone/smartphone camera foto, van Billboard tot covershoot. Dus zeggen dat het niet kan is gewoon feitelijk onwaar.
Doet helemaal geen afbreuk aan je punt dat je als je het goed wilt doen, bijvoorbeeld commercieel werk, je natuurlijk een zo goed mogelijk stuk gereedschap wilt hebben en dan kom je logischerwijs niet uit bij een smartphone maar bij een hi-res dSLR of medium format camera. Die kwaliteit ligt natuurlijk vele malen hoger en is niet te vergelijken met een smartphone sensor+lens.

Maar zeggen dat je iPhone X Niet genoeg megapixels heeft voor je vakantie foto's, want daar begon deze discussie over.....tja ... :X
Al die Ruis komt vaak ook veel te hoge aantal mega pixel. Omdat cmos veelste licht ongevoelig wordt moet de software van de foto app die softwarematig corrigeren. Waarom denk je er de lezen voor camera’s zo extreem groot en duur zijn. Dat is niet voor de zoom maar het licht.
Klopt. Althans, het is een combinatie van dingen. Minuscule sensor + minuscule lens = crappy camera. Iedere smartphone camera, ook de beste, is een crappy camera puur en alleen vanwege de fysieke en optische beperkingen.

Vervolgens wordt van die crappy camera toch nog een bruikbaar resultaat gemaakt door software correcties en soms ook hardware trucs met meerdere exposures.
Nee dat is A1 formaat ;-)

Bus hokjes zijn A1 en A3 is 2xA4.
Dat is niet eens zo heel groot.
Ik zei ook minimaal ;)

Maatje huis (alsin drie verdiepingen hoog) is ook wel eens gebeurd. En alles wat daar tussen zit.
Bushokjes zijn A0 of nog groter
Klopt. ;-) sorry is waar ook.
De iPhone X heeft genoeg megapixels voor afdrukken op zelfs A3. Het “probleem” bij smartphones zit hem eerder in software (incl. compressie) en de lenzen.
Je hebt gelijk hoor. Voor diegenen die zich erin willen verdiepen, lees dit eens. ;)
Een iphone x maakt maar 12mp foto's he, geen 18.
Dat hangt er vanaf wat je met beeldkwaliteit bedoeld. Meer pixels is meer detail vastleggen en dat wordt algemeen ervaren als "scherper" of een betere beeldkwaliteit. Goed glas en een grotere sensor zijn inderdaad belangrijker voor beeldkwaliteit maar het is niet zo dat resolutie niets te maken heeft met beeldkwaliteit.
Het maakt het wel scherper, omdat er meer pixels op een vierkante centimeter worden weergeven

[Reactie gewijzigd door Glamourt op 11 januari 2019 08:32]

Boven de bank hangt canvas van 1,5 meter breed met een selfie geschoten met mijn gezin. De foto heb ik geschoten met een iPhone SE (wel met de achterkant camera). Deze ziet er echt prima uit. Veel mensen denken dat ik met m'n full frame mirrorless geschoten heb haha. De beste camera, is de camera die je op dat moment bij je hebt.

Mits er genoeg licht is, schieten die telefoontjes tegenwoordig prima foto's.
Welke app maak je de foto's mee? Of de standaard app?
Video is maar tot 1080p/120fps.

Dus geen 2.4 of 4K, wel zonde met zo'n sensor. Had je makkelijk uit 4K kunnen croppen.
Processor dingetje, denk ik. :/

Als je dan kijkt naar de update welke de Pocophone krijgt, maar deze telefoon heeft dan weer een sterkere processor.
Dat de video maar tot 1080p kan filmen heeft zeker niet te maken met de processor. Mijn Xiaomi Mi Note 3 heeft ook de Snapdragon 660 en filmt gewoon in 4k. :) Speaking of de Mi Note 3, misschien wel een leuk alternatief wat je hiermee in handig krijgt. Ik vermoed dat de camera beter presteert dan de destijds ~ €300 kostende Mi Note 3, maar nu bijna de helft goedkoper en een wat moderner ontwerp en qua specs ontlopen ze elkaar niet. :)

Xiaomi staat er om 'bekend' dat ze toestellen die eigenlijk makkelijk in 4k zouden moeten kunnen filmen juist niet die mogelijkheid geven. En ik vraag me nog altijd af waarom. Soms komt het na veel vraag toch middels een update, soms ook gewoon helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 10 januari 2019 13:43]

Prijs neem ik aan. Goedkopere toestellen uitbrengen die wel de kracht hebben maar dan de 4k kwaliteit overlaten voor de duurder toestellen met misschien wel dezelfde processor. De 660 kan inderdaad ook gewoon 4k filmen, maar niet elk toestel doet het ondersteunen. Net zo als sommige toestellen dan een Snapdragon 710 krijgen maar dan een HD+ scherm krijgen in plaats van een Full HD+ scherm. De kracht is er maar het lijkt mij een kwestie van prijs, op die manier kunnen ze duurdere toestellen verkopen als de consument een hoger resolutie scherm willen hebben.
Dat doen ze omdat ze anders hun flagship modellen niet meer verkopen. Xiaomi heeft namelijk ook een “duur” merk. Ik gok dat dit een beetje hetzelfde is als wat ze met GPU’s en Processors doen. Waar bij GPU’s het vaak zo is dat de goedkopere modellen eigenlijk hetzelfde zijn als de duurdere, maar dan met cudacores uitgeschakeld (en vaak ook afgesneden dmv een laser, zodat de slimmerikken onder ons niet alsnog die kracht kunnen benutten voor een lage prijs). Wat ik ervan begrepen heb bij bijvoorbeeld de Pocophone is dat ipv de hardware gehandicapt te maken ze dit via software hebben gedaan. Onlangs een video gezien van LTT en daar lieten ze zien dat de camera, processor etc. allemaal gedowngrade werden door de software. Custom rom er op en alle blokkades zijn verdwenen volgens hem. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de performance dan zeer dicht tegen een Google Pixel aan komt m.u.v. de camera.

Heb zelf de pocophone kunnen testen en was er aangenaam over verrast (dit met de standaard software die meegeleverd wordt) heb zelf al jaren iphones (en nu nog steeds) maar de prijs van bijv. de pocophone is gewoon niet normaal voor wat je krijgt. Toestellen lopen soepel en het lijkt niet onder te doen voor een high end. Helaas heb ik t niet uitvoerig kunnen testen en heb ook geen custom rom kunnen testen (wat de pocophone dus schijnbaar een beest van een toestel maakt en zeker voor 350€).

Als de RedMi in hetzelfde vaarwater ligt dan denk ik dat Xiaomi wel eens een hele grote (en misschien wel de grootste) speler gaat worden op (budget) smartphones. Eenzelfde voorspelling deed ik eerder al over Xiaomi Domotica die nu Homekit ondersteuning hebben voor 1/10e van de huidige Homekit compatible apparaten.
Volgens mij is Xiaomi al een paar jaar de top wbt. budget segment, met hun redmi en redmi note toestellen.
Het verhaal van een gedowngrade cpu ken ik ook niet, in alle tests is de performance gelijk met met andere phones met de zelfde chipset.
Wat ik wel herken is de camera. Dit ligt wel aan de software. Als je bijv. (op meerdere XIaomi telefoons) de port van google camera er op zet heb je opeens betere foto's en krijg je opeens meerdere features erbij. Zo kreeg ik opeens EIS voorelkaar. Ook ken ik verhalen dat 4k/60 opeens wel werkte.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 11 januari 2019 13:12]

Inderdaad. Mijn BlackBerry KEY2 heeft ook een 660 en filmt prima in 4K :)
Heel apart, met mijn Redmi note 5 (met SD625) en 'open camera' app filmt wel in 4K... het zou moeten kunnen.

Als de camera veel beter is, is het misschien wel waardig om mijn toestel te vervangen.
Mijn €30 sportcamera/actioncam filmt ook in 4k/24fps. Maar dat is 100% specs bullshit. De resolutie van de lens is net iets meer als 2mp. En antishake enzo stopt. Laat staan dat de kleurendiepte netjes klopt.

Jammer dat zoveel mensen toch nog meegaan in die mp specs race.

Als iemand 4k nodig hebt(voor je youtube kanaal) dan zijn er goede budget oplossingen. Een telefoon valt daar niet onder imho.
Sterker nog, die 48mp is 8000x6000 en 8k valt daar ook binnen :) 8k is 7680×4320.
Klopt, maar daar is nog een enkele mobile chip voor die dat zou kunnen trekken.
De Snapdragon 855 kan 8k afspelen, maar filmt in 4k. Dus dat duurt ook nog wel ff voordat dat mogelijk is met de mobiel. Niet dat je er veel aan hebt ookal heb je wel meer detail in gedownscaled 8k naar 4k dan native 4k. Maar een kniesoor die daarop let denk ik dan.
Een 2ehands DSLR maakt voor hetzelfde bedrag met Kitlens (18-55) voor hetzelfde geld betere foto's met optische zoom. ;)
Daarbij moet je natuurlijk wel zo'n ding meezeulen. Ik vind het vooral goed dat betere camera's op smartphones gewoon 'de standaard' worden, je hebt 'm toch altijd al bij je en dus is dit een erg leuke optie voor point/shoot.
Sowieso een interessant toestel als je aan een budget zit en wel wilt importeren
Zeker, alleen net zoals je zegt; je moet zo'n ding meezeulen. En ja, als back-up telefoon die goede foto's kan maken, leuke optie.
Exact dezelfde gedachte als ik had. Zit ook een prima accu in, zodat je ook flink wat foto's/video's kunt maken. Best een leuk idee voor op vakantie dan.
Dat is gek, de Snapdragon 660 zou prima 4K video moeten kunnen handlen en de sensor zelf natuurlijk ook :P

Wellicht dat er op termijn met andere software meer mogelijk is..?
Dan zou ik toch haast een compactcamera nemen als je iets ernaast wilt dragen.

https://tweakers.net/pric...378;384885;723997;490803/ zoiets?

Iemand enig idee hoe zulke compactcamera's zich verhouden tegenover telefooncamera's? Optische zoom is bijna altijd een stuk beter , maar verder ben ik geen camera expert:)
Die compactcamera maken allemaal betere foto's. Maar je telefoon gebruik je denk ik om snel even wat vast te leggen. En als je erg goed licht heb zal die ook wel aardige foto's maken maar dan houdt het wel op.
De Redmi serie van Xiaomi heeft niet de beste software om foto's te maken. Rooten en de google camera software erop zetten geeft betere kwaliteit. Echter is dat vrij lastig geworden sinds een half jaar door anti-rollback firmware.
Wat heeft het rooten met de anti-rollback te maken? Het is toch alleen dat je niet terug kan naar een oudere rom versie?
Veel megapixels en een kleine sensor, wat is het voordeel nou behalve een grotere foto (en de prijs)?
Meer pixels in principe een betere kwaliteit foto. Grotere sensor betekend langere lenslengte nodig.
Zie bv het verschil tussen compact en FF camera´s
Meer pixels op hetzelfde formaat betekent meer detail ten koste van meer ruis.
Voor meer kwaliteit (minder ruis én meer detail) heb je een grotere sensor nodig. Of een lichtsterkere/scherpere lens, maar daar loop je snel tegen limieten aan.
Klopt, ben ik met je eens. In relatie met een telefoon is dat een grotere sensor tegen de beperkingen van de maat van het toestel en lens zit.
niet perse.. meer pixels met veel ruis en een crappy lens kan nog steeds kilo utrecht tango foto's opleveren..
Het gaat om het totaal van alle componenten.. zijn die allemaal gelijkwaardig pas dan kan je zeggen dat een hoger aantal pixels beter is..
Beter een goede foto met lagere resolutie dan een super hoge resolutie crap foto..
Je vergeet het belangrijkste onderdeel van de camera: het diafragma. Er zit een fysisch limiet aan wat een camera met een bijbehorend aperture (diafragma) kan weergeven. Een pixelgrootte van 8 micron met een focuslengte van 1 centimeter (ff een hele ruwe schatting) zorgt voor een bijbehorende aperture diameter van van minimaal een halve meter om volledig gebruik te maken van de pixels. Dit is natuurlijk te absurd voor woorden. Die 48 megapixel is niets meer dan een marketingdingetje.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airy_disk
Belangrijkste wil ik niet direct zeggen :-) eigenlijk is een diafragma alleen maar een gat (gaatje) waar een bepaalde hoeveelheid licht doorheen valt ;-)
Dat zoveel pixels bezopen is ben ik het helemaal met je eens, zelfs in het grootste deel van de camera´s. Ik schreef ook in principe, als antwoord op de vraag wat het voordeel is van veel megapixels en een kleine sensor.
Het diafragma bepaald samen met de lenssterkte het fysische limiet van een camera. Het heeft dus meer impact dan alleen maar zorgen voor meer of minder lichtinval.
Het diafragma heeft zeker meer impact. Er zijn veel factoren waardoor je niet zomaar een grotere sensor in een telefoon kunt stoppen :-)
Techniek kan zeer vooruitstrevend zijn, maar om een MFT of een cropcamera met minimaal ongeveer een 50 mm lens te vervangen moet er nog heel veel werk verricht worden.
Je begrijpt me volgens mij niet. De techniek zou perfect kunnen zijn, 1000000 keer beter dan dat het nu is, maar fysische limieten kunnen per definitie niet overschreden worden. Dus hoe goed de techniek ook is, de pixelgrootte van 8 micron is onmogelijk volledig te benutten in een telefoon.

[Reactie gewijzigd door JantjeDoedeltje op 14 januari 2019 07:13]

Ik begrijp je denk ik wel. Het is fysiek onmogelijk om bv. een 3/4" sensor met 50 mm lensbereik in een halve centimeter dik toestel te plakken.
De camera boeit me weinig,
maar de rest van de specs zijn wel interessant.

+15% marge en 21% BTW kom je uit op rond de €180.
Op dit moment ben ik nog erg tevreden over mijn S6, maar dit zou anders een serieus interessante opvolger kunnen zijn. Tenzij de foto's niet goed van kwaliteit zijn. Megapixels zijn natuurlijk ook niet alles.
De camera vind ik eigenlijk de enige echte interessante 'bonus' feature op een telefoon.

Wat ik ook erg fraai vind, is de extra sensor voor de diepte. Dat zou veel mooiere foto's kunnen opleveren. Het zou tof zijn als je de mate waarin de achtergrond e.d. geblurred wordt ook achteraf nog aangepast kan worden. In theorie zou dat prima kunnen. Zeker als die informatie als een soort dieptemap opgeslagen zou worden.
Ben benieuwd of gcam 48mp een beetje aan kan. Misschien met minder frames.
En dan zit ik hier met mijn nog bijna nieuwe Note 5...11 maanden geleden aangekondigd...en ongeveer een half jaar geleden gekocht.

Nu al weer 2 generaties verder...
Treur niet. Ook de note 5 biedt zeer veel waar voor zijn geld toch? Ik heb de note 6 met Pocolauncer, ook zeer tevreden
Oh zeker hoor. Uitstekende telefoon.
(Daarnaast zou ik deze Note 7 ook niet willen vanwege de notch, de rest is wel helemaal goed)

Het is alleen een beetje jammer dat Xiaomi maar telefoons in razend tempo blijft uitbrengen want veel support hou je op die manier niet over.
Zelfs LineageOS voor de Note 5 is al officieel opgeheven.
Wat ook fijn is aan 48mp is dat zijn 12mp variant je in staat stelt 16:9 4k foto's te maken.

Stel, je hebt een 4k monitor of een 4k tv, dan is het wel fijn als je foto's de resolutie aan kunnen. De mate 20 pro schermt met zijn 40mp sensor, maar maakt vooral goede 10mp foto's en gebruikt ook 10mp in zoom en ultrawide. Die zijn 3648 pixels breed en op 4k, oftewel 3840 pixels breed, wordt het onscherp als je de foto in volledig scherm wilt zien.
Mooie telefoon, maar ff in de gaten houden en hopelijk komt er Lineage custon rom voor.
Jammer dat Xiaomi weinig toestellen maakt met NFC. Ik weet dat de technologie weinig gebruikt wordt in China, vanwege AliPay en WeChatPay. Desondanks zou ik deze technologie toch graag zien in deze budget toestellen. Ik ben zelf een Apple gebruiker, maar zou graag een low-budget Android erbij hebben om development voor Android te verkennen (welke ik nu vooral doe voor iOS), maar wel op een toestel dat ik ook voor mobile payments kan gebruiken.
Niet veel?! De budgets mss niet,maar de flagships daarin tegendeel.

Mi 8 bv of Mi mix 3 of Mi note 3
Dus de Mi series,Mix series en Note series

De MI 8 kun je nu tegenwoordig al voor +- 320 vinden (Kimovil),en is niet normaal goed voor zijn prijs!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 10 januari 2019 17:57]

Het zou fijn zien hier een review van te krijgen die hem vergelijkt met daarin de punten:
Software versie en beveiligings updates
Foto kwaliteit, hoop pixels zegt niet alles, camera software, lens, e.d. zijn ook heel belangrijk
En snelheid voor normaal gebruik (mail, whatsapp, instagram, facebook, internet, muziek, video) alsmede hoe lang die met dat gebruik op een accu lading doet, en of die verwisselbaar is.

Dan kan daarna uitgelegd proberen te worden waarom je 5 keer meer moet/wil betalen voor een high end telefoon.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.