Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aanbiedingensite 1DayFly.com lijkt failliet te gaan

Het lijkt erop dat aanbiedingensite 1DayFly.com failliet gaat. De website geeft een melding dat het bedrijf surseance van betaling gaat aanvragen, terwijl het bedrijf de telefoon niet opneemt en diverse accounts op sociale media heeft verwijderd.

De homepage bestaat uit een tekstmelding dat het bedrijf niet langer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. "Wij doen er alles aan om een partij te vinden die de onderneming wil overnemen en de website zo snel mogelijk wil voortzetten. Indien u gedupeerd bent willen we u vragen dit te mailen naar support@1dayfly.com. Wij doen onze uiterste best de schade voor alle betrokkenen zoveel mogelijk te beperken. Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten."

Het bedrijf neemt de telefoon niet op en ook accounts op Facebook en Twitter lijken te zijn verwijderd. Het Twitter-account gaf ook aan dat surseance van betaling werd aangevraagd, volgens een topic op GoT. Er bestaan nog wel accounts op Instagram en YouTube. Het is nog onbekend of de site met dagaanbiedingen later met een nieuwe eigenaar weer online zal komen of dat het een definitief einde van het bedrijf betekent. De onderneming zit in Den Haag en staat onder leiding van directeur en oprichter Roderick Voerman.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-01-2019 • 16:43

122 Linkedin Google+

Submitter: Hazzz-E

Reacties (122)

Wijzig sortering
De voortekenen waren in de zomer al slecht. Wij zijn een aantal keer leverancier geweest voor Pampers, tenten etc, maar de betalingen lieten maar op zich wachten tot aan incasso aan toe. Na overleg met meerdere leveranciers bleek dat ook zei niet/nauwelijks werden uitbetaald. Na uiteindelijk toch alles betaald te hebben gekregen eind Q3 besloten geen zaken meer te doen met deze partij en dat blijkt nu dus de goede keuze te zijn geweest. Helaas kan ik dat van andere collega's niet zeggen welke nu voor aardige bedragen het schip in gaan.
Niet echt een verrassing, bij Awin werd het affiliateprogramma een tijdje geleden al stopgezet.

Dit mailtje kreeg ik vandaag:
Momenteel heeft 1DayFly een technisch probleem met de websites voor NL, BE en DE en is het niet mogelijk voor consumenten om een aankoop te doen.

Om deze reden willen we jou vragen om het advertentiemateriaal tot nader order te verwijderen. Zodra het probleem is verholpen en je 1Dayfly weer kunt promoten zul je hierover geinformeerd worden.
Dit bericht ontving ik op 12 december:
Beste Publisher,

De 1dayfly programma’s voor NL, BE en DE gaan op On-Hold. Wij verzoeken jullie daarom het programma tijdelijk niet meer te promoten totdat naderichte berichtgeving volgt. Wij houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
*****
Accountmanager Awin voor 1dayfly

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 januari 2019 16:58]

Mag je dat zomaar delen?
Iedereen kan zich aanmelden bij Awin, dus lijkt me niet echt vertrouwlijk.
Iedereen kan zich aanmelden bij Tweakers, maar zegt niet dat je alle interne info van tweakers voorgeschoteld krijgt.
Ik snap de vergelijking niet met interne informatie.

Als Tweakers een nieuwsbrief stuurt aan haar leden, is dat toch geen interne vertrouwelijke informatie te noemen.
Ahhh, is dit een nieuwsbrief? Ik dacht een mail van 1day richting de interne mensen van awin
Nee, is richting de leden van Awin die zich aangemeld hebben bij 1dayfly.

Weinig intern aan dus :-p
Lijken me interne mails, en vertrouwelijkheid lijkt me toch een dingetje?
Stel ontvanger heeft NDA getekend, denk je dat curator, wat vrijwel altijd een advocaat is, die zichzelf moet betalen uit boedel, voor eigen rekening daar achteraan gaat?

Zelfs als ze niet onder cutele staan kan directie bij een NDA maar weinig doen tegen publicatie.

Gezien content zal dit geen rechtbank halen, tenzij je een slechte advocaat hebt die geld aan je wil verdienen.
Dus je woord geven(NDA tekenen) stelt niks meer voor? We gaan een goede toekomst tegemoet /s
En vergeet Tradetracker niet. 1DayFly had daar ook een affiliateprogramma.
Link: https://affiliate-net.nl/affiliate-programmas/1dayfly/
Tradetracker zaten ze niet meer bij. Tijdje geleden daar account gestopt en verder gegaan bij Awin.
Sowieso niet chique om dit soort mails 1-op-1 op een forum plaatsen.
Maar onzinverhalen over een technisch probleem op de website wel? Laat me toch niet lachen, er staat afgezien van wat leugens helemaal niks bijzonders in.
Lekker dit wij zijn onze centen kwijt dus van mij mag je hier alles posten

[Reactie gewijzigd door vgpascale op 24 januari 2019 12:40]

Het is helemaal geen zakelijke mail, dit soort gegevens zijn gewoon op te vragen via Graydon of Awin. Niet zo chique van 1DayFly om over hun zaakjes te liegen, dat is voornamelijk niet chique in dit verhaal.
Laat staan een consument. Heb zelf onlangs Win10 aangeschaft (08 januari) en kreeg 14 januari volgens BTW regels voor vouchers veranderd zijn en schijnbaar hierdoor het een en ander opgelost wordt wat ik nu achteraf toch een beetje vreemd vind. Sindsdien tot op heden niets meer gehoord.

Email als volgt:
"Onze excuses dat u uw Microsoft Windows 10 vouchercode nog niet heeft ontvangen.
Per 1 januari zijn ook de btw regels voor vouchers veranderd. Dit heeft onverhoopt niet goed ingesteld gestaan tijdens de deal.
Wij zijn er druk mee bezig dit recht te zetten zodat ook uw factuur klopt. Helaas moet dat eerst gebeuren alvorens wij de codes naar u kunnen versturen. Wij verwachten dat dit in de loop van de week is opgelost.

Excuses voor het ongemak.

Met een vriendelijke groet,

1DayFly.com
Support Team"
Hmm zelfde probleem hier. Ik dacht ook gebruik te maken van de Windows 10 aanbieding.
Geen nieuws dus hierover meer nadien?

Ik was onder de indruk dat er mogelijk andere leveranciers achter zitten, die misschien wel nog kunnen / willen leveren..
Als het product al betaald is en niet geleverd, verwacht ik natuurlijk wel mijn geld weer terug.
Ongeacht dit bij de curator of na de schuldeisers of dergelijke komt.
Hoe ze dit allemaal willen regelen moeten ze zelf uitzoeken.
Kortom 2 opties, leveren (op welke manier dan ook) of geld terug (op welke manier dan ook).
Het valt nu dan ook nog redelijk mee betreft het bedrag, maar toch.
Het gaat om het principe.
Ben natuurlijk geen ATM die geld zomaar weggeeft zonder iets voor terug te willen.

[Reactie gewijzigd door Corragio op 25 januari 2019 14:36]

Leuk dat je dat verwacht, maar bij een faillissement is de kans daarop nihil.
Eerst worden alle preferente schuldeisers betaald en daar zal al niet genoeg meer voor zijn.
Je mag dat wel verwachten maar zo zit de wet jammer genoeg niet in een. Je bent nu 1 van de vele schuldeisers, en er zullen bij de leveranciers wel wat hogere bedragen in spel zijn die eerst afgelost worden. Het hele punt van faillissement is net dat ze meer schulden dan geld hebben.
Dat zeg ik niet, maar dit werd gewoon via een nieuwsbrief verstuurd. Bovendien zit ik hier ook niet voor 1Dayfly, maar heb ik meer medelijden met de mensen die onlangs een MacBook Pro of iPhone XR hebben aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 januari 2019 17:24]

Hopelijk hebben ze met hun creditcard betaald. Een creditcard biedt afleveringsgarantie.
Dit kun je niet maken kerel. Ik zou het bericht ff aanpassen.
Waarom? Lijkt mij prima, vind het gek dat het niet openbaar is. Daarnaast kan je via Graydon precies hetzelfde opvragen tegen een kleine vergoeding.
Ik werk daar niet en deze informatie wordt gewoon met iedereen gedeeld die staat ingeschreven bij het programma. Niet bepaald een groot geheim.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 januari 2019 17:00]

Dit is balen. Op 5 januari voor 60 euro waspods besteld. Benieuwd of ik mijn geld terugkrijg. Ik heb alvast een mailtje gestuurd. Apart dat het initiatief hier bij de consument ligt.
Nou ja de rechtsentiteit houdt op te bestaan (bij een uitgesproken faillissement), daarna sta je gezellig in de rij schuldeisers. Je kan ook niet je schuld opeisen, dan is er meer voor de andere schuldeisers (waar de belastingdienst vrijwel vooraan staat). Ook deze partijen moeten hun vordering kenbaar maken. Ik snap dus niet welk scenario je dan voor ogen had :).
En dat is waarom ik online quasi alles met een kredietkaart betaal. Als zoiets gebeurd, word ik daar gewoon voor vergoed.
Daar betaal je soms ook transactiekosten voor (bvb 1.5 euro).
Dat mag dus officieel niet meer. Dat is bij wet verboden: https://www.nu.nl/geldzak...nog-wel-in-nederland.html
Het bedrijf waar ik voor werk rekent nu gewoon “administratiekosten” i.p.v. “transactiekosten” wat wettelijk toegestaan is.
Dan moeten ze dat ook bij bijv. Ideal doen. Je kunt het wel anders noemen maar je mag geen extra kosten rekenen voor een creditcard betalen tov een andere betaal methode.

Bijv. Cheapconnect rekent bij elke betaalmethode een toeslag (behalve bij bitcoin) en niet alleen bij creditcard betalingen.
Maar wel een verschillende toeslag.
Probeer eens Thuisbezorgd, die rekenen tegenwoordig 25 cent voor het gebruik van iDeal, en zo zijn er wel meer diensten.
En daarom met je CC betalen, gewoon zeggen dat het niet geleverd is. Dan wordt het het probleem van de CC verschaffer.
Vind ik dus ook. Ik ging even kijken wanneer mijn bestelde product verzonden moest worden (22 januari), ga even kijken op hun website en dan plots dit.

Geen enkele communicatie van hun kant. Dit vind ik toch wel het minste dat ze hadden kunnen doen! :s
Hier hetzelfde verhaal. Ik probeer via Paypal mijn geld terug te krijgen.
Nee, hoor. Hiermee meld je je vordering bij de curator.
Bijzonder, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Dergelijke websites schieten als paddenstoelen uit de grond, waarvan de ene AliExpress artikelen aanbiedt terwijl websites als 1DayFly en iBood wel A-merk producten aanboden. Klantenservice was wel om te huilen, maar de kosten moeten ergens bezuinigd worden natuurlijk.

Ik dacht altijd dat het business-model van die bedrijven was om een deal te sluiten met een (bijna-failliete) leverancier en de artikelen doorverkocht om toch nog een beetje winst te kunnen maken. Fout gedacht dus.

Off-topic: Ben benieuwd hoe lang het duurt voor Nintendo, Sony en SEGA lucht krijgen van de 'koopjes'-websites die namaak retro-consoles verkopen met NES, SNES, SEGA, PlayStation en andere soorten ROMs.

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 januari 2019 16:56]

Je kan als bedrijf gewoon artikelen verkopen via 1DF en iBood, handige manier om grote restpartijen kwijt te raken of producten op de markt te pushen. Ze hebben/hadden best een aardig bereik.
Kost wel flink wat marge, en je moet binnen een bepaalde tijd wel een groot aantal producten kunnen leveren, als ze je interessant genoeg vinden...

Of ze zelf ook partijen inkopen en weer verkopen durf ik niet te zeggen.
De producten kon je als leverancier bij 1DF aanbieden en zij draaide dan de dagdeal. Na 24 uur ontving je de inkooporder waarmee de producten van eigenaar wisselde (van leverancier naar 1DF). Hierna werden de artikelen opgestuurd naar het fulfilment centrum van 1DF waar het vervolgens naar de consument werd gestuurd. Dropshipping gebeurde niet/nauwelijks. Voordeel was dat je als leverancier geen last had van retouren (los van DOA's) wat bij andere partijen wel het geval kan zijn.
Tja helaas loop je bij ibood kans om 2dehands producten te kopen terwijl je denkt nieuw te kopen. Ibood geeft dan wel geld terug maar zwijgt over het bewust verkopen van deze producten. Er zijn voorbeelden waar dit meerdere keren achter elkaar gebeurd,men ibood waarschuwt maar men toch doorgaat. Dan ben je dus mede verantwoordelijk
Jammer maar niet geheel onverwachts.

De kracht bij de start van 1dayfly was dat ze elke dag slechts één product aanboden. In die tijd kocht er ik met regelmaat wat. Toen ze meerdere categorieën kregen en dus meerdere producten per dag aanboden ben ik afgehaakt. Er kwamen teveel toeters en bellen.

De kracht van de site zat hem echt in dat ene product voor een scherpe prijs.
Ben het wel met je eens, al die extras waren voor mij ook de reden om af te haken.

Wat mij ook opviel was dat de kwaliteit van producten bij iBood en 1dayfly goed was, en de andere advertentie sites China meuk aanboden.

Vraag me wel af wat de oorzaak is geweest. Te lage marges door marktverzadiging?
En of iBood de volgende is?
iBood is ook al jaren niet interessant meer. Werd ook te uitgebreid met vaak ronduit slechte ‘aanbiedingen’. Bovendien hebben ze regelmatig onder vuur gelegen omdat er imitatiespul werd geleverd, bijvoorbeeld van Apple-accessoires.
Idem hier. Ik keek er nog wel regelmatig. Maar irriteerde me dan aan de "opvulkoopjes" en Aliexpress artikelen zoals de neppe Airpods.
Onzin, met die redenering had iBOOD allang failliet moeten zijn.
Ibood? Die doen toch geen zaken? Mijn laatste 3 bestellingen zijn nooit aangekomen. De eerste 2 keer was een aantal jaren terug. Ik heb het een paar maand geleden nog een kans gegeven en opnieuw: niet geleverd. Telkens hebben ze "verkeerd geteld" in het magazijn of kon de leverancier er minder leveren dan verwacht etc.
Kans is natuurlijk groot dat dat ook was gebeurd, als iBOOD niet was overgenomen door Media-Saturn: nieuws: Moederbedrijf Media Markt neemt iBood over.

De Media Markt gebruikt iBOOD dan tegenwoordig ook vooral om hun 'tweedekansjes' te dumpen.
Ah dat was ik inderdaad alweer vergeten. Misschien iets voor Coolblue, die hebben ook genoeg tweedekansjes. Al werken die momenteel al samen met Marktplaats geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 23 januari 2019 17:48]

Coolblue doet niets meer via Marktplaats, niet interessant genoeg.
Ah hoe slijten ze dan nu hun tweedekansjes?
3% korting ofzo allemachtig wat een slechte deals
Via coolblue.nl? Waarom al het gedoe met marktplaats, terwijl je een gestroomlijnd systeem hebt?
En met Media-Saturn gaat het de laatste tijd ook niet al te best hoorde ik laatst uitgebreid op BNR. Ben benieuwd hoelang iBOOD dus nog in de lucht blijft. De aanbiedingen zijn vaak vrij matig tot slecht terwijl er in de beginjaren toch zeker hele mooie aanbiedingen langskwamen.
Wat is dit dan voor een rare reactie. 2dehands spullen bij iBood?? Zojuist is mijn Dyson v7 afgeleverd welke ik van de week heb gekocht bij iBood en dat was anders spik en span splinternieuw in de doos. Koop er al jaren en nog nooit een seconde het idee gehad dat ik 2dehands spullen binnen kreeg.
Tja, ik zal 1 voorbeeld geven:

http://nl-nl.forum.ibood....-star-wars-battle-drones/

Lees het topic maar eens door. Hint: dit was niet de eerste keer :)
Ik wist bij voorbaat dat je op dit topic doelde. Het is een voorbeeld dat het wel eens fout kan gaan. De leverancier die het product aan ibood levert kan natuurlijk ook bewust verkeerde dingen aanleveren. iBood gaat echt niet elk product controleren. Maar ik heb vele aankopen gedaan via ibood. Tot nu toe 1 keer teleurgesteld geweest en het gevoel gehad een product te hebben gekregen dat niet in goede staat was (een UE megaboom) en dat de accu al enigszins op was. Maar het feit dat ik precies wist over welk product je het nu had geeft wel aan hoe weinig het gebeurt. Je moet wel atijd opletten wat je koopt, het zijn niet voor niets restpartijen. Dus batterijen zullen eerder verlopen, etenswaren dichter tegen de thb datum aanzitten en deals die te mooi zijn zullen vaak refurbished zijn of niet meer de nieuwste in het segment zijn.

[Reactie gewijzigd door jurriaan op 24 januari 2019 17:10]

Gaat alleen bij dit product al niet om 1x maar 3 verschillende aanbiedingen in een periode van een half jaar terwijl je gewaarschuwd bent door je klanten.....

En sterker nog: de derde keer waren het precies dezelfde drones maar dan iets beter gecamoufleerd.

Fouten maken kan. Leren moet. Het feit dat ibood duikt, klanten niet informeert, retourkosten probeert te rekenen ,geen officieel statement aanlevert zegt genoeg. Overigens zijn er wel vaker klachten alleen dan vaak kleinschaliger
Joh jammer, ik bestelde regelmatig wat bij 1DF. Hun aanbod was vaak leuker dan dat van iBOOD (waar ik zelden nog wat bestel). Hopelijk weten ze hun zaken op orde te krijgen.
Ik heb precies het omgekeerde. Het aanbod van 1dayfly was erg verschraald. Bij iBood bestel ik regelmatig wat.

Edit: Typo.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 23 januari 2019 19:29]

Ik doel dan op het aanbod over de jaren heen, niet recent. Mijn laatste bestelling bij 1DF dateert ook al weer van oktober.
Jammer, heb hier jarenlang veel leuke dingetjes besteld en de laatste tijd veel Google Home mini's (5 stuks in huis) voor een leuke prijs.
Balen. Veel betere site dan iBood. iBood heeft hele belabberde support waar ik dat bij 1DayFly altijd erg prettig vond. Al was de laatste keer dat ik contact met ze gehad heb allemaal wel erg stroef. Ook was het aanbod de laatste weken wel wat afgekalfd.

Heb er nog een bestelling staan, ik vond al dat het vrij lang op zich liet wachten.
Iedereen die nu nog een order bij 1dayfly heeft uitstaan en hoopt zijn geld terug te krijgen, dat kun je bij een faillisement wel vergeten. Als consument kom je als laatste aan de beurt als er nog geld in de onderneming aanwezig is (meestal niet). Beste optie zou zijn dat 1dayfly onder een nieuwe eigenaar een doorstart maakt en dan hopelijk achterstallige orders gaat uitleveren, maar ook dat moet je maar afwachten, vaak wordt alleen de naam overgenomen.

[Reactie gewijzigd door macdushi op 23 januari 2019 17:07]

Persoonlijk bestelde ik nooit meer bij 1DayFly omdat ik een aantal keer producten heb ontvangen waarvan de kwaliteit gewoon niet goed was. Om dan alles gerepareerd\opgelost te krijgen kost zoveel tijd waardoor ik er klaar mee was\ben.