Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft haalt zoekfunctie Windows los van Cortana

Microsoft gaat in een komende versie van Windows de zoekfunctie in Windows lostrekken van digitale assistent Cortana. Het bedrijf had die functies met Windows 10 met elkaar geïntegreerd. De scheiding moet de ontwikkeling van nieuwe functies voor beide makkelijker maken.

De scheiding van de zoekfunctie van Cortana is nu al live voor gebruikers van build 18317 in de Windows Insider Fast Ring, waarin gebruikers functies vroegtijdig testen en daarbij op de koop toenemen dat die builds mogelijk niet optimaal werken. Na de update leidt de zoekbalk alleen naar een zoekfunctie op de computer zelf, om bijvoorbeeld bestanden en mappen te vinden, zegt Microsoft. Een druk op de Cortana-knop ernaast opent de stemfunctie van Cortana.

Door de functies te scheiden moet het makkelijker worden om beide toepassingen verder te ontwikkelen. Ook de instellingen zijn apart van elkaar gezet. Het is onbekend hoe Microsoft Cortana en de zoekfunctie verder wil ontwikkelen. Microsoft zette Cortana live met Windows Phone 8.1 bijna vijf jaar geleden, maar is sindsdien achterop geraakt bij concurrenten als Amazon Alexa en Google Assistant. Beide digitale assistenten werken op veel meer apparaten dan Cortana. Cortana en Alexa zijn inmiddels met elkaar geïntegreerd.

De scheiding van beide functies komt vermoedelijk in de stabiele versie die Microsoft aanduidt als 19H1, de update voor Windows 10 die vermoedelijk dit voorjaar uitkomt. Cortana is niet beschikbaar in het Nederlands en alleen gebruikers in de Benelux die Windows op Engels instellen kunnen de digitale assistent gebruiken.

Scheiding zoekfunctie en Cortana in Windows 19H1

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-01-2019 • 20:27

143 Linkedin Google+

Reacties (143)

Wijzig sortering
Hopelijk verbeteren ze de zoekfunctie er ook gelijk mee. Hoe vaak ik niet krijgen wat ik zoek, als ik letterlijk het programma typ, of eerst wel en een letter verder weer een heel ander bestand ofzo. Echt dramatisch.

Cortana gebruik ik eigenlijk niet meer, is dat al veel verbeterd of nog steeds erg gimmick-ish?
of dat je 'photo' snel intypt in Start en Windows consequent Paint aangeeft ipv Photoshop terwijl als je het langzamer typt hij wèl Photoshop aangeeft... om moedeloos van te worden :P
Het viel mij al op dat je eerst MS eigen programma's krijgt (al zit de zoektekst niet eens in de naam) en pas bij meer letters krijg de gene die je zoekt.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 17 januari 2019 11:19]

En soms als je het hele woord intypt krijg je het programma niet eens in de resultaten te zien.
Je kan zeggen wat je wil, maar dit is precies waarom ik nog steeds classicshell gebruik.
De meeste programmas, bijvoorbeeld Photoshop zijn ook te runnen door win+r; photoshop te tikken. Als het niet kan maak je een shortcut in de system32 die verwijst naar de exe of whatever en dan is het ook te runnen met die naam.
Het is niet echt lastiger ofzo om win+r ivp win te tikken. uiteindelijk moet je toch iets tikken om te enteren.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 16 januari 2019 22:29]

Gewoon op de koppelingenbalk zetten.
Daarna heb je aan 1 klik op het icoontje genoeg om het programmaatje/ de app te starten
Yup, tuurlijk. Jij hebt maar 5 programma's op je computer staan of zo? :+
Bij mij passen er 25 op de taakbalk, die bij mij rechts staat, vastgepind.
Als ik de datum en tijd er standaard laat uitzien worden het er zelfs 27

Doe ik de taakbalk onderaan, dan worden de mogelijke aantallen gigantisch, want dan kan ik met meerdere rijen gaan werken.

Probeer het maar eens uit. :D


reactie: waarden beeldscherm toegevoegd
laptop 15 inch
resolutie 1920 x 1080
scaling 125%

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 17 januari 2019 07:54]

Ik weet dat het kan, hij staat bij mij links en er "past" ook best veel in. Maar ik vind het onoverzichtelijk, alleen programma's die ik zo goed als iedere keer nodig heb zet ik daar neer. Dus een browser, verkenner, m'n to-do programma en muziek app. Het multitasking icoon en het vergrootglaasje (laat staan dat complete typevenster :')) verberg ik ook, want daar heb je alt-tab en de windows toets al voor. Op die manier is wat er in die lijst staat ook daadwerkelijk nuttig, in plaats van altijd aanwezig.

Het is daadwerkelijk sneller om de windows toets aan te tikken en gelijk door te typen voor het programma dat je wilt openen. Zeker als je zoals hieronder genoemd allerlei subgroepjes gaat maken, daar zie ik geen nut voor. Net als op een telefoon... ja de OV app staat op startscherm 3, mapje driehoog de tweede, dan de middelste app. Ja, of je zoekt naar 9292 en tikt hem aan.
Startscherm 3 daar heb ik als Windowsphone gebruiker geen last van.
Er kunnen 54 tegels op hun kleinste formaat op mijn startscherm en daar heb ik genoeg aan.
Heb ik iets nodig wat daar niet op staat, dan volstaat 1 veeg en dan staan alle programma's alfabetisch in een lijst.
Het was een vergelijking... Zowel op een telefoon als op de desktop is zoeken via snelkoppelingen meestal het snelste. Fantastisch dat jij je kunt redden met 25 programma's en 54 apps, ik weet vrij zeker dat ik ruimschoots over beiden heen ga en alles naast elkaar zetten of in een mappenstructuur organiseren is domweg minder handig dan een fatsoenlijke zoekfunctie :)
Iedereen kan daar over heen, maar als je er zo veel nodig heb (laten we zeggen elke maand) dan doe je toch wat verkeerd, lijkt mij. Voor deze uitzonderlijke gevallen verwacht ik niet dat Microsoft daar veel aandacht aan ga besteden. De zoekfunctie kan wel verbeterd worden, maar niet om dit soort redenen.
Er zijn dus toch meer mensen met de taakbalk rechts :)

Ik doe hetzelfde, alleen ik pin ze niet vast.
Ik voeg altijd de 'quick launch' toolbar toe aan de taakbalk. (die er vroeder standaard in zat)

Daarin staan kleine icoontjes van de 20 meest gebruikte programma's.

Het voordeel van de quick launch is dat deze maar heel weinig ruimte in beslag neemt.
Start menu groepjes maken van de tegeltjes, heb je ook genoeg ruimte :)
Ik over 't algemeen stuk of 15 ;-) Maar ik zorg dat meest gebruikte programma's op de eerste 10 icoontjes zitten. Want: "Start + [0-9]" start programma van dat (programma-) icoontje van links naar rechts. Dus: computer aanzetten, inloggen, dan even vlot "Start" ingedrukt houden en van 1 tot 0 ratsen met de vinger. Start alles in 1 keer op :-p
Wat, moet ik m'n muis gebruiken?
als je touchscreen hebt dan mag je linker pink ook. :)
Dat kan natuurlijk ook. Ik ging door op het toetsenbord gedeelte, muis gebruik ik haast nooit om iets te starten.
Dat is geen oplossing, classicshell (als zoeken daarin inderdaad beter werkt) is dan een betere oplossing.
win+r werkt alleen als je de naam van de executable weet. Word kun je via win+r bijvoorbeeld alleen starten met "winword", en niet gewoon met word.
Maak maar eens een word.url aan naar de word executable in system32 en probeer het eens te starten met WIN+R: word. Dat werkt gewoon.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 17 januari 2019 13:55]

Dat kan wel, maar dat soort acties moeten niet nodig zijn, en als dat in 1 keer is opgelost met classic shell, dan is dat beter. Bovendien kun je niet zoeken met win+r. Wat dat betreft werkt spotlight echt beter.
In dat geval maak je waarschijnlijk gebruik van de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths waarin photoshop.exe als key staat met daarin als standaardwaarde het volledige pad naar dat bestand.

Op deze manier heb ik enkele shortcuts van twee letters gemaakt naar veelgebruikte programma's (bijv. Win+R, 'ps' start Photoshop).

Meer info: https://www.thewindowsclu...indows-7-start-search-box
Is ongeveer het zelfde ja, maar dan op reg level. Ik probeer zo min mogelijk aan het register te komen en alles via gpo's of direct aan te passen. een Shortcut naar een exe is daarom makkelijker imho. Het laat je register verder met rust.
Maar het register is de Windows variant van .cfg op Linux.

Het is eigenlijk juist een beetje de bedoeling dat je juist het Registry hiervoor gebruikt.
Snap het, was me aan het bedenken waarom niet. Ik heb het ooit zo aangeleerd.

Je hebt voor beide de rechten nodig om er in te kunnen. Ik zie dat mijn shortcuts niet in het app path staan, dus als ik iets wil weten is het niet makkelijk terug te vinden. En door met het register werken kan je sneller deployen over meerdere systemen dan telkens....
Denk dat ik het ook zo ga doen! Thanks.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 17 januari 2019 13:48]

Zal wel komen door het verleden :) Het registry was vroeger niet zo soepel en robuust als het nu is.
waarom Win+R, het start menu heeft de 'ouderwetse' search nog altijd.
Winkey+ "photo" klaar.
Gebruikt ClassicShell een andere zoekfunctie dan?
Ik gebruik het zelf ook al sinds jaar en dag maar ik krijg soms ook hele maffe zoek resultaten met ClassicShell...
Dit begon na de laatste update of nadat ik 1x per ongeluk snippingtool had gestart.

gr = greenshot
gre = snipping tool
gree = snipping tool
green = snipping tool
greens = snipping tool
greensh = snipping tool
greensho = snipping tool
greenshot = greenshot

Ik snap de oorzaak maar dat moet toch niet kunnen.
Op hol geslagen 'AI'. :)
Geef mij maar domme software voor een besturingssysteem, experimenteren met AI is leuk voor andere toepassingen.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 17 januari 2019 19:12]

Grappig dat je het zegt. Want met alle termen als machine learning, AI, Cloud, big data etc etc, kunnen dergelijke simpele taken niet oplossen. Wat een sof.
Kan opgelost worden met bijvoorbeeld elasticsearch. Het is de vraag of ze het willen oplossen
Waarom Elasticsearch? Zie de verband niet met de huidige probleem of wat hier boven wordt gesegusteerd met trained/personalized search.
Wat ik dan wel weer handig vind is dat hij ook bij Win-Key; "ntoepad"; enter, toch weet Notepad op te starten, en me geen foutmelding geeft :)
Ja dat wellicht wel, maar vaak vindt hij programma's dan weer niet die je wel goed intypt. Het is een hit & miss om het netjes te zeggen.
Als je het vijf keer achter elkaar een ander programma aanklikt dan de aangegeven suggestie leert W10 er wel van.

Werkt in mijn ogen stukken beter dan in eerdere windows versies.
Als je het vijf keer achter elkaar een ander programma aanklikt dan de aangegeven suggestie leert W10 er wel van.

Werkt in mijn ogen stukken beter dan in eerdere windows versies.
Ik weet niet. Vroeger kreeg ik waar ik naar zocht en dat was ook waar ik naar zocht, dus dat werkte op zich prima. :*)

Ik bedoel, hoe dom is die search datie blijkbaar 5 keer iets teruggeeft dat jij NIET wou hebben en dat je dat ding moet corrigeren? Waar slaat dat nou op? En hoe kun je dat als 'goed werkend' zien?
Vroeger moest je de exacte naam weten van de tool die je wilde gebruiken (of dat is mijn ervaring in ieder geval).

Tegenwoordig krijg ik als ik "visual" typ eerst VS Code te zien omdat ik die vaker opstart, maar als ik tot "vis" typ weet W10 dat hij visual studio 2017 moet openen aangezien deze vaker is opgestart vanaf de "vis" term.
Vroeger moest je de exacte naam weten van de tool die je wilde gebruiken (of dat is mijn ervaring in ieder geval).
Haha. Nu voel ik me oud. :)
Met 'vroeger' bedoel ik windowsen ouder dan 10. Daar kon je nog behoorlijk zoeken met een werkende interface waar je ook je voorkeuren in kon opslaan (zoeken in hidden files, wildcards, etc.) . Windows 10 heeft dat allemaal weggegooid en aan de ene kant overdreven breed gemaakt (zoeken op het web terwijl je lokaal wilt zoeken) en aan de andere kant obscuurder gemaakt (je KAN nog wel complexere en gerichtere zoekopdrachten doen, maar dan ben je aangewezen op hun zoektaaltje en kan dat soort zoekinstellingen niet meer als standaardinstelling gebruiken).

Voor mij is zoeken in win10 nu nog steeds minder bruikbaar dan het in XP t/m 7 was.
Met oude windowsen bedoelde ik 98, XP en 8.1 (wat buiten 10 de enige was die ik heb gehad)
Ik merk daar weinig van daarentegen. Vaak blijven zijn default suggesties prevaleren boven mijn meestgebruikte tools
Je moet natuurlijk je schijven eerst indexeren voordat de zoekfunctie goed werkt.
Wat is goed.. Goed voor Windows 10 inderdaad, maar goed in de werkelijkheid nee.. Ik weet niet hoe Microsoft hun zoek functie heeft gemaakt... maar als je zoekt naar Otepad (notepad) kan ie het al niet eens vinden, ik zou zeggen dat ze een "Contains" zouden moeten gebruiken i.p.v. een "StartsWith" (met een fout marge)

edit: Toevallig na deze post en een paar keer Otepad te hebben geprobeerd vond ie het wel. Zit er een soort machine learning in? Of is dit de willekeurigheid waarin Indexing werkt of niet werkt?

[Reactie gewijzigd door broodplank op 17 januari 2019 00:36]

Ben het met je eens dat de zoekfunctie van Windows beter kan maar als je niet geïndexeerd hebt vindt hij je bestanden helemaal niet wat nogal logisch is.
Logisch? Vind ik niet echt. Windows is toch echt de enige die dat nodig heeft en dan nog blijft het traag, onnauwkeurig en vooral irritant door te willen pushen...
Hoe zou jij het dan als informaticus aanpakken om een systeem te vinden waarmee je je bestanden snel kan zoeken. Zeker als je een hdd hebt is indexeren noodzakelijk om je bestanden rap te kunnen terugvinden. En dat kan alleen maar door bepaalde 'markers' te plaatsen op je hdd. Met een ssd kan je het misschien nog in real time zoeken zonder indexeren omdat die dingen veel rapper zijn. Welk systeem gebruiken de andere os'en dan?
Beetje mierenneuken maar:
vindt hij je bestanden helemaal niet
Ik kan gewoon een programma schrijven die zoekt onder index op te bouwen hoor. Maar idd met indexeren is is vaak iets beter. Alleen het indexeren zelf is bij MS ook nog eens langzaam.


Probeer voor de grap eens Agent ransack die indexeert niets maar zoekt beter dan Windows ooit heeft gekund, zelfs met indexatie.
Hij vind ze wel, maar dan op de XP manier, fysiek de schrijf doorspitten. En dit duurt lang.
Idd, met een ssd nog te doen maar met een hdd helemaal niet.
De snelkoppelingen in het startmenu en naar het configuratiescherm hebben in elk (?) vergelijkbaar systeem een status aparte. Ik heb buiten Windows nog nooit meegemaakt dat het enkele seconden kan duren voordat een zoekterm met het meest relevante resultaat uit het startmenu naar boven komt, i.p.v. een of ander schijnbaar willekeurig bestand of anderszins irrelevant "resultaat".

Dit probleem is overigens nieuw in Windows 8 of 10. In Windows 7 werkte het wel naar behoren.
net getest, als ik win-key en vervolgens "otepad" tik, staat Notepad toch echt helemaal bovenaan. Dus ik weet niet wat jullie doen, maar werkt hier perfect
Heb zelf notepad++ op mn laptop staan, en als ik otepad zoek, komt die er als eerste resultaat te staan. De ingebouwde notepad zie ik dan inderdaad niet. Dus het is ook niet zo dat het "Startswith" is, het lijkt eerder dat die indexatie een beetje krom werkt. Het rare is dat als ik dan backspace doe (dan staat er dus otepa), dan kan die niks meer vinden, maar als ik dat nog een keer doe, en er dan weer otepa van maak, vind ie m wel weer.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 17 januari 2019 10:06]

Hier werkt "otepad" ook niet, geen resultaten.
"ladblok" werkt wel. NL Windows :P
Dat komt om dat de launguage packs hier tussen zitten. Dat zou anders moeten. Hoevaak ik dat wel niet tegen kom op andere niet engelse en nederlandse systemen. Gewoon direct de exe, msc of mmc pakken heb ik me daardoor aangeleerd.
Can't tell if sarcasm or serious…
Serious uiteraard.
Op een Apple zou dit Sirious zijn natuurlijk
Eén van de redenen waarom ik Open Shell Menu (voormalig classic shell) gebruik.
Het enige wat ik mis bij Classic Shell is dat je geen geschiedenis kunt zien van je zoektermen. Daarom gebruik ik Executor voor het zoeken naar dingen die in startmenu of instellingen zitten. Ik gebruik Everything voor het zoeken naar bestanden. Classic Shell gebruik ik voor de rest van de functies van het startmenu.
Dat ligt dus niet aan mij... Op kantoor ervaar ik hetzelfde met Windows 10. De zoekfunctie doet het... soms?
Te bizar voor woorden, en het is nog steeds niet gefixed.

Laat ze ook meteen die stomme display scaling de nek omdraaien, zodat ik geen vage letters meer heb. En nee, ik heb met die optie in de settings gespeeld. Met Windows 7 had ik nóóit last van wazige applicaties.
Die scaling heb je ook helemaal niet nodig als je gewoon een standaard scherm heb. voor 4k is het gewoon nodig omdat veel software gewoon niet werkbaar is op een 4k scherm tenzij ze een 40 inch als monitor heb.

ik typ dit op een 15 inch laptop met 4k display en zonder 200% scaling is het gewoon niet leesbaar. en zijn sommige applicaties een paar cm groot.

het probleem zijn de programma's niet de scaling dat is een pleister op de wond.
In windows 10 werkt scaling best goed, maar niet met een 4k scherm en een secundair scherm met een 1080p resolutie (sommige applicaties krijgen dan een titelbalk die 2x zo groot is ongeveer als je ze op dat 1080p scherm zet). Ook werkt de ingebouwde remote desktop software helemaal niet met die schaling. Daar krijg je gewoon een 4k resolutie, of bij een lagere resolutie een kleiner scherm, zodat het dpi binnen de remote desktop connectie gewoon hetzelfde blijft. Vnc daarentegen kan z'n scherm gewoon vullen, dus bij een 1080p resolutie op de vnc server, en het scherm gemaximaliseerd, wordt alles dus uitgerekt (met behoud van aspect)
Wellicht hebben ze bij je op kantoor de zoekfunctie (of iig Cortana) via policies uitgeschakeld, hier op kantoor merk ik inderdaad een soortgelijk gedrag waar ik dit thuis niet ondervind.
Heeft er ook mee te maken of programma's op je C schijf of niet staan. Meeste wat bij mij op D of E staat, wordt vaak niet gevonden.
Microsoft, dat kan beter na al die jaren!
Ja, dat is ook aangepast.

Is straks een optie. (settings - search - search windows - Set Find my files to Enhanced)
Daarom gebruik ik al sinds jaar en dag Everything. Vind altijd alles, echt 100x beter dan Windows 10 search. Traag, slecht, wisselvallig.... gewoon bedroevend. Spotlight op een Mac werkt ook 100x beter dan Windows search.
Cortana is rubbish. Ik ben totaal gestopt met de Windows zoekfuntie. Blij dat ze het lostrekken.
Zelf ook last van. Moet geregeld via explorer naar een executable zoeken om het programma te starten. Bijvoorbeeld Origin en Uplay kan hij beide niet vinden.. Vreselijk irritant.

Cortana gebruik ik zelf alleen om Spotify op te laten starten en meteen een playlist af te spelen en om een shutdown scriptje te openen als ik mijn computer wil afsluiten :P
Zoeken moet je dan ook doen met bash via de Windows Subsystem for Linux, bv. Ubuntu Bash...
Dan heb je pas een krachtige tool in handen waarmee je mbv bash, awk en sed hele leuke dingen kunt doen... Zoeken in windows is altijd een ramp geweest en vandaag de dag is het dat nog steeds. Zelfs in Excel kan je nog steeds geen regular expressions gebruiken... eigenlijk te triest voor woorden, maar verder wel een prachtige tool Excel.
Ben kennelijk niet de enige die ertegenaan liep. Response van Cortana is bij mij echt dramatisch..
Gebruik het ook niet meer om frustratie te vermijden. Ze luistert nooit in 1x.
Ik moet steeds hey cortana zeggen om het te starten. en vervolgens stopt ze met luisteren. Staat haar "oog" stil.. en moet ik soms wel tig keer 'hey cortana' roepen voordat er een reactie optreedt. Vele malen al gemeld bij microsoft, en nog steeds niet opgelost. Wat mij doet vermoeden dat ze iets niet onder de knie krijgen.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 17 januari 2019 21:15]

Binnen twee jaar kondigt Microsoft aan dat het stopt met Cortana, gok ik. Het zou me niets verbazen als et dan een strategisch partnerschap wordt aangegaan met Amazon om Alexa breder te ondersteunen in Windows.
Zo iets zou kunnen. Gezien MS ook erg investeerd in machine learning zou het ook zomaar kunnen zijn dat zo op een gegeven moment (later dit jaar) met een flinke sprong vooruit komen. (Eerst leren, dan deployen)

Maar goed.... wishfull thinking.
Ik denk dat het zo hard niet gaat.. En zelfs als ze een technisch veel betere assistent hebben denk ik niet dat ze die aan de consument weten te slijten.
En ondersteuning voor Google Assistent op Xbox
Ben inderdaad benieuwd hoe lang Cortana nog blijft.

Dit lijkt heel erg op hoe het met Windows Phone ging.
Zit ik totaal niet op te wachten. Heb 0 op met Amazon.
Cortana is een soort front-endje van Bing. Cortana is alleen een leuke manier om gebruikers er mee in contact te brengen gezien we niet vrijwillig bing.com gebruiken.
Cortana is een soort front-endje van Bing. Cortana is alleen een leuke manier om gebruikers er mee in contact te brengen
Dus jij noemt het ongevraagd doorsturen van al je lokale searches naar bing 'leuk'???
Ja man, want ik zoek alles in Cortana. Oh wacht.

Als je de search binnen het start menu gebruikt, phoned Cortana geen fuck naar huis. Tevens, met 2 klikjes schakel je Cortana en het phone homen.... uit. En ongevraagd? Jij leest nooit stukjes teksten of hebt je eigen OS niet geupgrade/geinstalleerd/firsttimerun gedaan dus?

Storm > glas water.
Als je de search binnen het start menu gebruikt, phoned Cortana geen fuck naar huis.
Nu mischien niet meer (weet het niet, heb het jaren geleden dichtgespijkerd), maar dat was eerst wel zo.
En ongevraagd?
Ja, ongevraagd ja. Als ik lokaal naar een file zoek dan wil ik niet dat met bing het internet wordt afgezocht op mn file.
Jij leest nooit stukjes teksten of hebt je eigen OS niet geupgrade/geinstalleerd/firsttimerun gedaan dus?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.
Windows vraagt voor je toestemming bij first time run, install of tijdens de upgrade van vista/7/8 naar 10. En voor Cortana doet het dit eigenlijk al sinds het begin van Windows 10. Dat bedoel ik met dat het niet ongevraagd is. Windows vraagt er expliciet om. Niet Microsoft's schuld dat gebruikers moeite hebben met teksten lezen en instructies volgen, dat ze dan maar "next next next" overal doorheen rammen.

In het begin gingen je start menu searches ook niet het internet op. Voor de internet resultaten moest je echt het cortana cirkeltje of vergrootglas search gebruiken, de vergrootglas search is enige tijd geleden aangepast, die deed in het verleden default wel bing searches.

Start menu zoek opdrachten zijn nooit het internet op gegaan.
Windows vraagt voor je toestemming bij first time run, install of tijdens de upgrade van vista/7/8 naar 10.
Niet gehad.
Kreeg wel een heel zooitje 'privacy'-achtige vragen waarbij ik telkens de keuzes selecteerde die het minstprivacygevoellig waren.
Maar helaas bleef het zo dat cortana gelijk met het internet verbond zodra ik in het zoekveld in de taakbalk begon te typen.
Voor de internet resultaten moest je echt het cortana cirkeltje of vergrootglas search gebruiken, de vergrootglas search is enige tijd geleden aangepast, die deed in het verleden default wel bing searches.
En is dat vergrootglas dan niet zoeken ofzo?
Start menu zoek opdrachten zijn nooit het internet op gegaan.
Maar start menu zoeken kijkt naar een heel kleine subset van wat ik op mn computer heb staan. Waardeloos voor de meeste van mijn zoekopdrachten.

Wat ik nu gebruik is het tenenkrommend obscure search rechtsbove in explorer. En met tenenkrommend verwijs ik naar het gebrek aan een fatsoenelijke zoek-interface zodat ik niet een appart taaltje hoef te leren om mn searches te constrainen.
https://youtu.be/2sa2T1kfElY?t=370
Release Windows 10 install.
Punt nummer: 6

Tussendoor heb ik bij minstens 2 upgrades nogmaals zulke vragen gekregen van "hé, hoe wil je je privacy regelen".

Bij OEM installs krijg je bij de 'first time run' ook die vragen in je snuffert. Als dit niet gebeurd, blame de fabrikant/uitgever.

Microsoft laat her en der zeker wat steekjes vallen. Maar het is echt prima geregeld. Vergeleken met de rest, zelfs Apple.... Lopen ze mijlenver voor met het 'caren om onze privacy'. En Apple doet het niet slecht. Maar deze 2 zijn ook nog eens de buitenbeentjes in deze kant van de big business wereld. Want bij 9/10 is het dramatisch veel slechter geregeld.

Vergrootglas is de daadwerkelijks search. De enhanced meuk, waar je -als je het niet bij setup doet- moet opt-outen voor online meuk. Cortana is de 'assistent', alles in 1.

De search in het start menu zelf is een glorified run. Heb ik tenminste nog nooit online zien zoeken. Ik gebruik de dedicated search eigenlijk nooit. Niet nodig, overbodig. Winkey "tikken wat je wilt, meestal 1-2 letters en /r/n". Het start menu zoeken gaat mijn hele systeem door, ik vind er config bestanden mee, muziek, alles. Over verschillende disks en niet alleen C:. De start search en explorer search zijn vrij vergelijkbaar, al is die van start een …. heel stuk sneller dan 'this pc' bv. Het is -nogmaals- eigenlijk een glorified run. Soort CLI 2.0, een upgrade op Debians tabcompletion, je kan namelijk ook commands meegeven (alhoewel je niet a la DOS dit zonder spaties meer kan doen). Het start menu werkt al op deze wijze sinds Vista. Maar hiervoor moet je de Windows Search wel zijn vrijheid en tijd geven. Wat prima mogelijk is zonder phone home abilities en bij grote datasets, wel even zijn tijd nodig heeft (pakt meestal idle time) om alles te indexeren bij verse installs. Zonder de Windows Search en zijn indexing, doet het weinig meer dan een glorified start menu zoek dingetje zijn, wat alleen meuk vind wat zich zelf bij het start menu gemeld heeft.

Ik zou zeggen, geef het een kans. Desnoods in een VM.
Lopen ze mijlenver voor met het 'caren om onze privacy'. En Apple doet het niet slecht.
Ben ik het niet mee eens qua zoeken. Heb in OSX ook de grootste moeite om gericht te zoeken. Krijg altijd veel meer antwoorden dan ik zoek en de dingen die ik zoek staan meestal niet bovenin. Zo wordt de inhoud van bestanden meegenomen terwijl ik dat eigenlijk nooit wil, en wat enorm de resultaten verdunt.

Het probleem voor mij is dat micropsoft in win10 zn search heeft aangepast om op apple te lijken, wat voor mij ernstig minder productief is.
Ja, leuk, maar ik heb dit ook allemaal gedaan en toch verbond het 'vergrootglas' met een proces genaamd 'cortana bladibla' met het internet.
Winkey "tikken wat je wilt, meestal 1-2 letters en /r/n". Het start menu zoeken gaat mijn hele systeem door, ik vind er config bestanden mee, muziek, alles.
Bij mij niet. Hij vindt eigenlijk alleen geinstalleerde programma's. Een bestand op mn desktop vindt ie niet. Andere drives worden niet aangesproken.
De start search en explorer search zijn vrij vergelijkbaar, al is die van start een …. heel stuk sneller dan 'this pc'
Meestal zoek ik in de context van een map. Dan is de explorer search veel sneller omdat ik al op de juiste plek in de hierarchie ben om mn search te constrainen.
Maar goed, ik wil dan vaak gelijk ook andere constraints erop loslaten, zoals datum enzo. Allemaal weggemoffeld en dus minder bruikbaar.
Ik zou zeggen, geef het een kans. Desnoods in een VM.
Je lijkt te denken dat ik het niet probeer/gebruik. Dat is niet zo. Ik klaag alleen over de bruikbaarheid. Die is voor mij een stuk minder geworden sinds het nieuwe searchen. Ik moet mijn searches nu meer beperken tot wat de search mij in een bepaald tijdsbestek kan bieden. Betekent dus vaker handmatig zoeken i.p.v. snel intikken.
Maar hiervoor moet je de Windows Search wel zijn vrijheid en tijd geven.
Ha!. IK moet de search vrijheid en tijd geven?
Laat de search eerst eens dingen doen die ik ervan verwacht!
Laat ik even vooropstellen dat IK de beheerder ben van het os en niet andersom.
Zo klink je eigenlijk als een microsoft apologeet. Ome microsoft weet het beter zeker? :D
Eindeljk. Hopelijk kan je dan helemaal Cortana uitschakelen en verwijderen, ipv zoals nu dat het nog op de achtergrond draait ongeacht je instellingen.
Draait Cortana echt op de achtergrond wanneer je het uitgeschakeld hebt? Hoe zie je dat?
Ik zit even te kijken naar mijn processen in Task Manager, want ik kan me herinneren dat iig in versie 1803 ik het nog gedetecteerd had bij de draaiende processen, maar momenteel kan ik het niet meer vinden in versie 1809. Of Microsoft heeft het alsnog er uitgegooid als background service met 1809, of het is (nog) onzichtbaarder geworden.
Hoe zou het proces eruit moeten zien? Ik zie vooral oneindig veel vshost-processen, en een aantal keer Edge. Maar niets wat ik herken als Cortana. Ik zit op versie 1803.
Okay, heb net de zoektocht afgerond, en mijn eerdere gedachte was fout - enige processen gerelateerd aan Cortana zijn Cortana.exe (en de library die er aan gerelateerd is) en SearchUI.exe. SearchUI.exe moet blijven bestaan tenzij je zin hebt in onstabiliteit van je OS.
Dank voor de informatie! SearchUI.exe zie ik helaas staan, inderdaad. Als dat moet blijven voor stabiliteit, tant pis.
Het is helaas gelinkt aan SearchUI.exe, welke je kan vinden onder Details of Services tegenwoordig. SearchUI is een hub-exe voor zowel Search als Cortana, waarbij het niet meer standaard op Internet op zoek gaat als ik me de documentatie goed herinner als je Cortana uitgeschakeld hebt in de opties, maar desondanks het nog wel vrolijk je data verzameld over hoe en wat je zoekt en dit aan kan spreken als je Cortana weer inschakeld.

Ik dacht dat er naast Cortana.exe en SearchUI.exe nog een gerelateerd proces was, maar ik heb helaas veel langer nodig om dat na te zoeken.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 16 januari 2019 21:18]

Ik gebruik P.E. en zie inderdaad staan voor welke dienst elk proces gebruikt wordt wanneer ik mijn cursor erop houd, dank voor de tip.
Windows 10 enterprise LTSB had nooit integratie met Cortana dus dit is allemaal verre van nieuw.

Ja Windows 10 zonder Cortana, Edge, Store en al die andere apps is niet alleen mogelijk het bestaat al.
Echter moet je die illegaal draaien want een licentie is niet makkelijk te vinden, dan moet je weer aan de gang met crack tools die als trojan enzo gezien worden.

Of kan je die ltsb gewoon blijven gebruiken zonder activatie lijkt mij niet ?
Dit is goed nieuws, ik wil gewoon zoeken in bestanden zonder allerlei andere "functionaliteit".

Bedenk me net, hoe lang zou het duren voordat deze Cortana API's ook verwisseld kunnen worden met Alexa oid.....
Heb ik ook wel inderdaad. Tegelijk interpreteer ik daarom dat Cortana hiermee verder op afstand wordt gezet. Iedereen zoekt en liep daarbij (vaak ongevraagd) per ongeluk tegen Cortana aan. Mogelijk heeft Microsoft moeten vaststellen dat de integratie niet het gewenste gebruik tot gevolg had. Misschien was Cortana alleen maar bezig met de registratie van de keren waarop het onbedoeld was geactiveerd geraakt.

Het belang van de gescheiden ontwikkelpaden daargelaten (kan op zich een argument zijn, maar klinkt mij toch als een excuus in de oren) driegt Cortana door de afsplitsing wel in obscuriteit weg te zakken. En zonder input gaat het voeren van de Cortana knowledge base met nieuwe informatie niet versnellen.
De zoekfunctie op mijn taakbalk en cortona zijn twee functies die ik beide binnen minuten na een installatie uitzet. Ik draai Windows10 vanaf de eerste beta's en heb nog nooit (ook niet per ongeluk) met cortona te maken gehad... ten minste, niet dat ik me dat bewust ben.

* Jester-NL is niet van plan tegen zijn devices te praten om dingen gedaan te krijgen en blijft gewoon op ze schelden als het niet snel of soepel genoeg gaat
Als MS nu ook nog Cortana, OneDrive, Edge en IE zou willen loskoppelen van W7-W10, dat zou fijn zijn. :)
Dan kan ik eindelijk doen wat ik al jarenlang wil doen: die bloatware verwijderen.
Inderdaad - ik wil windows tweaken tot de bare-necesities (ik doe dat met linux ook al). Minder is veiliger.
Minder bloat is voor alles beter, vanuit gebruikersperspectief. Ik moet zeggen dat mijn Linux relatief bloated is (Manjaro met KDE) maar in vergelijking met Windows...
Daarnaast wordt Windows ook nog eens typisch trager naarmate de installatie ouder wordt, je merkt dat met een harde schijf nog veel meer dan met een SSD maar ook bij een SSD merk je het als je de tijd opneemt voordat het systeem volledig is gestart, je merkt het het best als je kijkt naar de tijd die nodig is om na het starten een heel simpel programma te openen (ik heb het bijvoorbeeld geprobeerd met Rufus) wat wanneer Windows helemaal klaar is met booten binnen een fractie van een seconde opent maar ruim nadat de desktop al is getoond nog meerdere seconden nodig heeft om te openen wat aangeeft dat Windows op dat moment nog niet klaar is met booten (bij een harde schijf ook goed te horen). Al die MS software verwijderen die je niet nodig hebt kan alleen maar helpen. Een leuk aspect van Linux, het is wat je er zelf van maakt. Ook qua userinterface. Zo gebruik ik bij KDE graag de virtuele desktops, ik heb ingesteld dat ik met ctrl+alt+1/2/3... (numpad) venster naar de desktop met dat getal stuur, binnen een virtuele desktop kan je schakelen tuseen de vensters met Windows+alt+pijl. Kleine gemakjes. Het is veel beter voor multitasking. Als MS toch out of the box die flexibiliteit zou geven.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 18 januari 2019 11:14]

Dus als je met een voice commando bv Excel wilt openen kan dat nu niet meer?
Lijkt me dat Cortana nog wel gebruik zal kunnen maken van Search, maar dat het geen geïntegreerde structuur meer is (dat je dus niet meer verplicht bent om bv dus Cortana op de PC te laten staan om van de zoekfunctionaliteit gebruik te kunnen maken - net zoals de koppelverkoop tussen Windows Explorer en Internet Explorer in eerdere Windows OSes)
Verandering is moeilijk. Maar dat mensen nu nog terug gaan naar classic shell hahaha.

Mijn grootste zorg met de huidige MS is dat ik Windows totaal niet meer vertrouw op het gebied van privacy. Het is zorgelijk dat de zoekfunctie van Windows met Cortana gekoppeld is. Lekker data naar Redmond sturen. Hoe monitor je al die gegevens. Hoe blokkeer je dit gedrag?

Ik ben bereid om €100,- per jaar te betalen als ze mij een OS geven waar al die nonsens uitgesloopt is en als add-on toe te voegen is.

Linux is voor mij geen oplossing omdat er geen normale 3D CAD aanwezig is die productie rijp is.
Linux is voor mij geen oplossing omdat er geen normale 3D CAD aanwezig is die productie rijp is.
En dan te bedenken dat in de jaren negentig het bijna een dogma was dat 3D CAD alleen goed kon functioneren in een Unix omgeving. Met Windows NT en vooral Windows 2000 kantelde dit beeld dramatisch. Ik dacht trouwens dat Siemens NX tegenwoordig ook Red Hat certificeert.

Edit: Link naar het Siemens PLM gebruikersforum

[Reactie gewijzigd door teacup op 17 januari 2019 07:30]

Ik vind dit erg interessant. Dank je wel.

Maar wat ik begrepen heb is dat de files die je maakt op Linux niet compatible zijn met de NX files die je produceert op Windows. Ik duik hier weer eens in.

Dit is niet een issue voor bedrijven die volledig op Linux over gaan.

Het laatste nadeel en dat is platform onafhankelijk, het is verschrikkelijk duur :-)

Helaas:
https://appliedcax.com/su...om-linux-operating-system
Siemens trekt de stekker er uit.

[Reactie gewijzigd door meezcore op 17 januari 2019 08:17]

Siemens trekt de stekker er uit.
Ahh, jammer. Het was mij wel ter ore gekomen van het MacOS, ook Linux trouwens. Is te obscuur gebleken blijkbaar.

Siemens NX kan trouwens native (met CAD files op OS niveau) werken of in een product data management database (o.b.v. bijvoorbeeld) Oracle werken. Volgens mij is die database opzet wel overdraagbaar tussen verschillende OSsen. Maar ja dat is nu blijkbaar niet meer van belang :'(
Ik wou dat er gewoon wat meer focus was bij FreeCAD en dat ze de interface op gingen zetten als de meer mainstream CAD programma's zoals SolidWorks, Inventor, Creo Parametric of Siemens NX. Die workbenches worden volgens mij alleen bij Catia gebruikt.

Daarnaast wat moet je met een CAD programma als je niet standaard assemblies kunt maken?
(Met een plug-in is dit mogelijk, maar dit hoort standaard te kunnen in mijn optiek.)

En ik zoek iets wat productierijp is. Waar je een bedrijf op kunt bouwen.
Ik ben ook pas overgegaan naar 10 toen pihole fatsoenlijk werkte haha. Zeg het alleen niet zo vaak. (Kost 30 per jaar aan stroom in mijn situatie)

Het beste is nog altijd alles een een subnet zonder gateway, maar deze apparaten niet aan het internet, daar heb je niets aan.

Op een gecontroleerd netwerk is het wel te doen, slaap er toch wel goed onder. Daarnaast kan ik zien waar data naar toe is gegaan. Dus word je wakker en is er een upload van 100gb, dan is dat ook te herleiden.

Wat cijfertjes van deze kant: 10% van al het verkeer hier dat is telemetry based, ook al heb ik het op disabled staan. Windows heeft er skittels aan want in de nacht naar gaat ie naar 90% als er geen ander verkeer is en het systeem aan blijft staan.

Maar dat doet de iphone ook naar apple, google en facebook, de tv ook naar de servers van de fabrieken en andere oit devices kunnen er ook wel wat van.

Oja, en mocht er iets door slippen, dan weet je dat en is het met een klik te blokkeren.
Er is wel meer gekoppeld. Als je Cortana uitschakeld dan phoned het niets meer home.

En in een de huidige 'always connected' wereld, waar de concurentie van MS ook stores heeft, alles bijhoudt van zijn gebruikers, data loopt te syncen over de wereld heen.

Maar als MS het doet, is de wereld te klein. Dat terwijl een Google, Apple, Samsung en vele anderen.. Het ook doen, en buiten Apple doen ze het allemaal ook nog eens vele malen erger en privacyschendender.

MS koppelt die data die het via telemetry e.d. van Windows binnenharkt, net als Apple... Alleen intern. Daadwerkelijk om diensten te verbeteren, de bende wordt geanomiseerd en na enige tijd wordt het ook verwijderd.

Wat Apple de laatste jaren doet op gebied van privacy en security bescherming e.d.... Is naar voorbeeld van MS :/ Ik snap de ophef jegens MS niet elke keer weer.
Maar als MS het doet, is de wereld te klein. Dat terwijl een Google, Apple, Samsung en vele anderen..
Ja, maar PC's worden toch echt anders gebruikt dan tablets en telefoons.
Ah ja.

IOS is een fork van OSX, dus op een manier, hetzelfde OS.

Chromebooks met Android of naja, een browser+Android.

Windows is ook op tablets (en nog een paar telefoons) te vinden.


Alle 3 de OSen zitten in +/- dezelfde markten.
Windows is ook op tablets (en nog een paar telefoons) te vinden.
Ja, maar microsoft lijkt dus te vergeten dat er ook nog desktopusers bestaan. Dat is dus het probleem met windows 10.
Ah, ze passen zich niet volledig aan jou persoonlijke voorkeur aan, dus MS houdt geen rekening met desktop gebruikers?

Cortana is op de PC anders ook best handig, je kan er ook gewoon in typen.
Ik heb Cortana nog nooit gezien in mijn Windows 10 versie dus..
Jammer dat die zoekbalk nog steeds zo enorm is. Ik gooi hem er daarom altijd meteen uit.

Ze hadden het ook gewoon een vergrootglas kunnen maken, dat de balk pas opent als je er op klikt.
Ik heb dat (zoekbalk) ook uitgezet, als ik wil zoeken klik ik op het Windows/Start icoon en begin te typen. Werkt prima.
Huh? Bij mij in Windows 10 is het slechts een vergrootglas, welke pas de zoekbalk wordt als je op het vergrootglas klikt.
Oh vreemd.. Op mijn werk is het altijd een enorme balk met Cortana logo er in. Zal ff kijken of ik niet een optie gemist heb dan.

Ik doe veel tests met VMs vandaar dat ik dit vaak tegenkom.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 januari 2019 21:41]

Dit is gewoon een taakbalk optie. Rechtermuisknop op je taakbalk -> Cortana.
Mijn advies is om deze gewoon uit te zetten. Je kunt ook in het startmenu direct beginnen te typen om zaken te zoeken.
Als toevoeging : Bij mij is het rechtermuis op taabalk > zoeken > zoekpictogram weergeven.
uitschakelen kan daar ook. echter ben ik niet 100% zeker of dit de standaard is of dat het menu door classic shell is aangepast.
heb ondertussen zoveel tweaks aaangebracht da ik niet meer weet hoe het standaard was.


je kan ook windows key en typen.
Rechtermuisknop op zoeken - Zoeken - Zoekpictogram weergeven.
Ach, microsoft moet wat minder hun OS op een telefoon OS laten lijken.

[Reactie gewijzigd door PlowKing op 17 januari 2019 11:38]

Google? Ik zie ook niet waarom windows 10 op een telefoon os zou lijken, behalve het start menu. (wat ook niet eens erg is, werkt prima)
sorry, ik zat aan iets anders te denken tegelijkertijd, heb het aangepast.

[Reactie gewijzigd door PlowKing op 17 januari 2019 11:38]