Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HMD Global onderzoekt agressief afsluiten apps op achtergrond Nokia-smartphones

HMD Global onderzoekt of Nokia-smartphones apps te snel afsluiten op de achtergrond zonder gebruikers daarvan te laten weten. Volgens ontwikkelaars zijn Nokia's het meest agressief in het afsluiten van apps.

HMD Global heeft het in onderzoek, maar verdere details geeft het Finse bedrijf niet in een statement aan NokiaMob. Het afsluiten van apps in de achtergrond voorkomt onder meer excessief gebruik van de accu, maar als apps te snel worden afgesloten of de software de verkeerde apps afsluit, kan dat vervelende gevolgen hebben. Dat geldt onder meer voor apps die tracken op de achtergrond, zoals fitness-apps, apps voor flitsmeldingen en wekkers.

De Nokia-smartphones zijn volgens ontwikkelaars die zich hebben geuit op Dontkillmyapp het meest agressief in het afsluiten van apps in de achtergrond. Ook onder meer OnePlus en Xiaomi zouden apps op de achtergrond snel afsluiten. Dat gebeurt onder meer na enige tijd als gebruikers het scherm uitzetten.

Het is onbekend wanneer HMD zijn onderzoek heeft afgerond, wat het precies behelst en wanneer er resultaten zullen zijn. HMD gebruikt Android One op zijn recente toestellen, een variant op stock Android met slechts functionele toevoegingen van de fabrikant. Of accu-optimalisaties daar ook toe behoren, was tot nu toe niet bekend.

Android One - Nokia 5.1 Plus
De Nokia 5.1 Plus. Dit toestel zit in een roundup met Android One-toestellen die binnenkort op Tweakers zal verschijnen

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-01-2019 • 19:40

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Heb een Nokia 8 en sinds de 9 update is het echt drama, streamen via Chromecast heeft hij na een paar minuten de app afgesloten (Videoland, Netflix etc) en geeft aan dat de verbinding verbroken is. App opnieuw opstarten helpt soms, anders telefoon opnieuw opstarten. Zelfde geldt voor Spotify, stopt er mee na 20 minuten en kan je niks meer, erg irritant onder het rijden .. Mail (MS Outlook app) komt met vertraging binnen. Maar zo zijn er ook andere apps zoals : eBay, Dakar (moet toch wat nu F1 voorbij is :) ) , MP waarvan heel laat berichten binnen komen. Gek genoeg komen push up berichten van bijvoorbeeld : NOS en NU.nl wel gelijk binnen (als ik kijk naar telefoon van mij vrouw en tablet).

[Reactie gewijzigd door Magure op 16 januari 2019 22:17]

Nokia 6.1 hier. Heb (gelukkig) niet dezelfde ervaring met android 9. O.a. spotify, plex en youtube werken normaal en sluiten niet onverwachts af.
Ook geen last van vertraagd binnen komen van meldingen.
Ook een Nokia 6.1 hier en ik ervaar het probleem wel. Youtube music stopte er al na 5 minuten mee als ik deze niet aan de uitzonderingen had toegevoegd. Ook bij het casten van Twitch.
Hier een Nokia 8 Sirocco en helemaal niets van problemen.Loopt als een trein.
Een telefoon met betere specificaties zal waarschijnlijk minder snel ruimte moeten maken in het geheugen dan telefoons met minder goede specificaties...
Buiten de door jou genoemde problemen heb ik sinds de update naar Android 9 ook het probleem dat mijn WiFi om de zoveel tijd uitvalt.
Ik moet dan de foon ontgrendelen om de WiFi opnieuw te activeren, echt bloed irritant is dat.
Dat grapje heb ik pas sinds twee dagen... Ben thuis aan het klussen en router verplaatst en dacht dat daar misschien door kwam, maar nu op het werk same shit..
Had exact hetzelfe probleem met mijn oude S5 Neo na de update van Android 6 naar 6.1, ook continue de WiFi die uitviel.
Alles geprobeerd, echt alles maar het bleef voortduren, dat was de reden waarom ik de Nokia 8 aangeschaft heb.
Daarna ben ik met de S5 verder gaan klooien, ik had immers een nieuwe foon.
Uiteindelijk heb ik een officiële, standaard Rom van mijn provider geflasht m.b.v. Odin en dat bleek dé oplossing :+ .
Sindsdien werkt de S5 weer als een zonnetje, WiFi uitval niet meer gehad en inmiddels heeft mijn vrouw de S5 in gebruik.
Ik hoop niet dat ik de Nokia 8 ook op deze manier opnieuw moet flashen om dat WiFi-probleem uit de wereld te helpen... 8)7
Ik heb dezelfde ervaring met de 7.1 plus. Onder het rijden geeft Waze gewoon de geest. Met het toestel in mijn broekzak heb ik daar geen weet van tot ik merk dat ik al geruime tijd geen instructies meer ontvang.

Nu heb ik een tip toegepast. Adaptieve Batterij is uitgeschakeld en alles systeem apps van "evenwel" zijn uitgeschakeld. Op dit moment kan ik alleen maar zeggen dat het geen problemen heeft opgeleverd en dat het spontane afsluiten van apps niet meer heeft plaatsgevonden. Hopelijk blijft dat zo.
Volstaat het niet om de apps die afgesloten worden (en waarvan je dat niet wilt) uit te sluiten van de powersaving? Via Batterij > Aanpasbaar batterijbeheer > Lijst met beperkte apps > (app opzoeken en uitschakelen)
Nee, helaas whitelisten / uitsluiten helpt niet.
Van de https://dontkillmyapp.com/nokia site:
Whitelisting apps from battery optimizations does not help! Evenwell kills even whitelisted apps.
Treed dit pas in werking bij een bepaalde hoeveelheid apps in gebruik? Ik zelf heb ook een Nokia 8 en ervaar totaal geen problemen. Draait als een zonnetje hier.
Het verwijderen van evvenwell powersaving app helpt en levert bij mij iig geen problemen of significant kortere accuduur op.
adb shell
pm uninstall --user 0 com.evenwell.powersaving.g3

[Reactie gewijzigd door mick77 op 17 januari 2019 20:51]

Hmm, HMD heeft eigenlijk maar heel weinig verteld aan Nokiamob...
Hi Marin,

Thank you for getting in touch with HMD Global. This is just to let you know that the issue is being investigated and we will update you as soon as we can.

All the best,
[redacted]

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 16 januari 2019 19:48]

Maar dan zou het nieuws bericht te kort zijn.
Ik heb zelf geen nokia, maar wellicht hebben jullie hier wat aan, gevonden op https://dontkillmyapp.com/nokia?2

Solution for users
To fix this issue, please do the following:

Go to Phone settings > Apps > See all apps.
Tap on the right top corner menu > Show system.
Find Battery protection app in the list, select it and Force close. It will remain stopped until the next restart. From now on, background apps should work normally and use the standard Android battery optimizations.


Alternative solution for tech-savvy users:
Nokia 1 (Android Go)
Uninstall the com.evenwell.emm package via the following adb commands:

adb shell
pm uninstall --user 0 com.evenwell.emm

Other Nokia models
Uninstall the com.evenwell.powersaving.g3 package via the following adb commands:

adb shell
pm uninstall --user 0 com.evenwell.powersaving.g3
Ik heb ook de evenwell powersaving app verwijderd op m'n Nokia 8 op Android Pie en merk geen negatieve invloed op stand-by tijd of batterij duur. Heb m'n telefoon vanachter aan de lader gehad en heb nu nog 68% na een dag browsen, appen, tune-in, mediamonkey en ook nog een verdwaald telefoongesprek. :).
Toch wel fijn als bijvoorbeeld. Sleep as Android het gewoon blijft doen.
Dit is toch superhandig, of zie ik het verkeerd?
Ik wil niet dat apps zomaar in de achtergrond mijn accu leeg laten lopen.

Edit/toevoeging: gezien de reacties hierop zal ik e.e.a. toelichten.
Ik gebruik al geruime tijd een nokia5. Geen enkele keer is het mij overkomen dat een app onverwachts ermee stopt, op een manier die ik kan waarnemen: Muziek blijft gewoon spelen, whatsapp berichten komen altijd bijtijds door, lopene navigatie blijft werken, en ga zo maar door. Ik ben na c.a. 1.5 jaar nog steeds tevreden over de standby tijd van het toestel, wat geregeld zo'n 1.5 dag is.

[Reactie gewijzigd door derabbink op 16 januari 2019 21:25]

Dit is toch superhandig, of zie ik het verkeerd?
Ik wil niet dat apps zomaar in de achtergrond mijn accu leeg laten lopen.
Klopt, dat zie je verkeerd ;) Dit heeft gevolgen voor alle apps. VPN apps, agenda/kalender apps, wekkers, geplande uploads van bv Google Photos, etc. Genoeg legitieme redenen dat apps (af en toe) op de achtergrond draaien.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 16 januari 2019 20:08]

Ja, maar je zou het per app moeten kunnen toestaan, en alle andere programma's zouden automatisch moeten afsluiten.
Leuk voor Tweakers, maar niet voor Henk en Ingrid.
Het gaat erom dat niemand programma's aan kan laten staan bij Nokia, dat die altijd automatisch afsluiten, Tweaker of niet. Daar gaan ze nu hopelijk iets aan doen.
Het is wel irritant als je telefoon media-apps op de achtergrond afsluit. Dit doet mijn OnePlus 6 wel eens bij een lange podcast in CastBox.

Daarnaast heeft het openhouden van apps ook voordelen. Door data te bewaren in je RAM-geheugen, is de app als je 'm later weer opent, vrijwel direct beschikbaar. De data is dan onthouden. Als de app op de achtergrond gesloten is, betekent het dat de app opnieuw zal moeten opstarten en data moeten ophalen.

Ik wil juist een vlot werkende telefoon die altijd het laatste scherm opent waar ik in een app zat toen ik 'm verliet. Ik wil juist dat veel apps in mijn RAM geheugen blijven plakken, en niet dat ze naar een aantal minuten vanzelf gesloten worden.
Ik heb liever een langere accuduur. Dat een app wat langer neemt om te laden neem ik dan echt voor lief... Duurt sowieso nooit lang al kill je de boel, dus ik zie het probleem ook niet.

Heb zelfs overigens een Nokia 8 en merk niks van dit fenomeen? Behalve dan dat ik vaak genoeg 2 dagen op één lading doe en dat is alleen maar fijn. :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 16 januari 2019 20:23]

Als je een app opnieuw opstart en deze moet opnieuw laden, betekent dit ook dat jouw toestel een aantal milliseconden de CPU op maximaal zet om die app zo snel mogelijk te laden.
Bij het ophalen uit het RAM-geheugen hoeft de CPU veel minder werk te verrichten, dat is in principe zuiniger.

Het is dus totaal afhankelijk van je eigen gebruik of een appkiller een positieve of negatieve impact op je accu heeft :)
Het is zeker afhankelijk van je gebruik. Ik wil ook alleen zeggen dat ik accuduur altijd zal prefereren boven laadtijd. En qua notificaties e.d. zijn er ook zeer weinig apps waar ik ze überhaupt van wil zien.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 16 januari 2019 20:33]

Het gaat om apps die op de achtergrond taken uit voeren, dit omhelst veel meer dan idle ram vreten. Die taken kosten je accu, die taken vermijd je zo. Nokia's zullen Facebook snel killen en terecht. Dat er maar wat minder garbage wordt geprogrammeerd zou dit niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 16 januari 2019 23:22]

Als je nette apps gebruikt dan speelt het probleem niet en hoeft het OS wat mij betreft ook niet te killen.
Killen is voor het gros van de gerbuikers wel het beste want het gros heeft 1) teveel nutteloze apps en 2) daartussen ook veel troep zitten.
Maar als je aan het navigeren bent bijvoorbeeld een even je scherm uit doet omdat je bijvoorbeeld 10 KM rechtdoor moet, dan is het niet fijn als je daarna de hele app opnieuw niet starten en zelfs de bestemming opnieuw moet invoeren enzo.

Of dat je en halve marathon rent, een na 4KM gooit hij de app dicht die bijhoudt hoe snel je gaat en welke route je doet enzo.
En het omgekeerde is ook mogelijk: Apps waarvan jij allang niet meer weet dat ze voor je aan het werk zijn en je er niet eens behoefte aan hebt. Die vreten wel je batterij. Daar zou ik persoonlijk meer last van hebben dan iets wat per abuis gekilled wordt. En ik durf ook te wedden dat dat veel vaker voorkomt dan het omgekeerde.

Als je navigatie zo belangrijk is laat je hem maar op de voorgrond en voor bepaalde apps zou je misschien zelfs een tijdelijke(of zelfs permanente) do-not-kill aan moeten kunnen zetten. Ik vind dit ook niet iets wat je door het OS, ontwikkelaar of fabrikant moet laten bepalen... Ik kan het beste bepalen welke app ik 'levend' wil houden. Dat er voor de meeste mensen een default waarde is, prima.
Ik heb een Nokia 7 plus en ik heb eigenlijk totaal geen hinder ondervonden mbt afsluiten van apps die op de achtergrond lopen, op het moment dat podcasts oid afspelen blijven die het gewoon doen en het lijkt erop (niet getest) dat de laatste twee apps die actief waren (swipe voor multitask) in je ram blijven.
De telefoon voelt niet traag oid en de batterijduur is uitstekend dus persoonlijk vind ik dat ze het redelijk goed hebben ingesteld.
Ik heb ook een nokia 7 plus, maar heb sinds september al last hiervan.
Youtube music en discord blijken er vooral last van te hebben, andere apps blijven wel draaien.

Sowieso waren er in de android 9 update teveel bugs aanwezig.
De meeste bugs zijn al gefixed alleen het battery management nog..
Je wilt dus dat je spotify stopt zodra je scherm uit is? of dat je foto niet naar Google Photos, OneDrive, etc niet geuploaded worden? Of dat je pas een WhatsApp notificatie binnen krijgt als je scherm weer aan doet? :?
Dit soort symptomen heb ik nooit waargenomen. Daarom snap ik kennelijk het probleem ook niet. Zij mijn gewijzigde comment
Voor zover ik weet gebeurt het voornamelijk ook alleen maar bij bepaalde acties. Mijn vader gebruikt namelijk een stappenteller op zijn Nokia 8 en die geeft dus precies dit gedrag (met verschillende apps geprobeerd). Ik wilde uitsluiten of het aan de hardware lag en dus heb het met mijn eigen Nokia 8 ook eens geprobeerd en ik heb hetzelfde. Misschien dat het in Pie wel beter gaat, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Als je naar instellingen - batterij - achtergrond activiteiten manager (beheerder?) Gaat, staat deze aan?

(Heb zelf Nokia 3, weet niet of ik het zelf ingeschakeld heb of niet.)
Er wordt behoorlijk wat aan achtergrondactiviteit geblokkeerd bij mij
Heel onhandig.. Flitsmeister is zo'n app die bij mij op de Nokia8 sinds de update naar Android P meestal na een paar minuten wordt gekilled, terwijl de telefoon in de auto gewoon aan de stroom hangt.
Mega irritant. En het is random. Soms na een paar minuten, soms na een uur pas en soms blijft die het gewoon de hele rit doen.

(belangrijk om te weten. Flitsmeister start op de achtergrond zogauw ik verbinding maak met de bluetooth van mijn auto. Het scherm blijft uit. Flitsmeister waarschuwt me alleen met berichten op mijn horloge (trillen) en met geluiden.
Kennelijk zijn er met sommige apps wel wat problemen. De website van 'dontkillmyapp' komt onder andere bij de app Sleep like Android vandaan. Die app meet hoe je slaapt en probeert je dan op het juiste moment wakker te maken (wat volgens mij aardig lukt) zo zijn er meer apps die gewoon lange tijd moeten kunnen draaien om hun functie uit te voeren. (best vervelend als je wekker niet gaat) Sommige fabrikanten hebben daar netjes instellingen voor waar je dan kunt kiezen dat je app niet snel gesloten wordt.
Het is niet handig, het kost meer stroom omdat je elke keer een app weer opnieuw moet opstarten, wat allemaal resources kost. Het is net als met al die android taskkillers, ze drainen je batterij meer dan dat ze opleveren. Laat de kernel nou maar alles handelen.
Zelf heb ik een Nokia, maar nog nooit iets van gemerkt. Zelf gebruik ik de telefoon ook als wekker en voor sport, maar nog nooit problemen gehad. Bij mij komt het verhaal over als gebakken lucht.
Ik kan bevestigen dat het op mijn nokia 7.1 zeker wel een probleem is, zeker na de update naar android 9.

Het artikel is echter heel pover en bevat niet echt veel info.
Op android One zit er een "intelligente" battery saver (adaptive battery) van google. Die werkt naar behoren en is ook customiseerbaar in de settings.

Echter heeft nokia beslist nog een 3rd-party taskkiller mee te installeren.
Deze is
* totaal niet zichtbaar in de settings
* kan niet gecustomiseerd worden
* killt apps veel te aggresief
* maar heeft wel uitzondering voor de "meest common" apps en apps die default op je telefoon staan.

Dus als je enkel de default apps van je telefoon gebruikt of heel populaire apps ga je waarschijnlijk geen probleem hebben.
Ik had echter last met mijn VPN app die altijd maar gekilled werd, mijn ouders met een 3rd party stappenteller.
De 3rd party taskkiller via ADB af de telefoon gooien loste het probleem inderdaad op.
Ik had laatst een voice recorder (gewoon voor de notulen van een vergadering) die er na een tijdje mee stopte. Heel vervelend, ook de app die mijn (semi-slimme) horloge syncroniseerd knalt er vaak uit.

Op Android 8 had ik er nog geen last van dus het zal we op te lossen zijn.
Ook ik heb nog nooit last gehad van dit zogenaamde issue. Ik merk geen verschil in gedrag tussen mijn Nokia8 en de andere Android telefoons die ik gehad heb betreft het afsluiten van apps...
App ontwikkelaars: Don't Kill My App
Telefoonfabrikanten en gebruikers: Don't Drain My Battery
+1. Zolang fabrikanten maar de optie geven op apps uit te sluiten. Android blijft nog steeds het wilde westen na al die jaren. Ander bijkomend voordeel van agressieve app-killers zijn je privacy en datagebruik. Ik heb een Huawei en als ik daar alle apps exclude van hun agressie batterijbesparing, ben naast mijn accu ook zo door mijn data heen. Afkomend van een Windows Phone waarbij ik genoeg had aan 1 GB data (geen 4G streaming), had ik bij mijn overstap naar Android de eerste twee maanden nog niet eens genoeg aan 3GB. Daarom in december als test eens permanent batterijbesparingsmodus gebruikt (met hier en daar wat excludes), en ik kwam ik niet hoger uit dan 1,5 GB.

En dat geeft mij na een paar maanden gebruik toch echt een naar gevoel over hoeveel apps er allemaal dingen op de achtergrond doen en data wegsluizen. Mijn app portofolio bestaat overigens voornamelijk uit mainstream apps en productiviteits apps voor IT beheer.
Zolang fabrikanten maar de optie geven op apps uit te sluiten. Android blijft nog steeds het wilde westen na al die jaren.
Huh? Je kan in ieder multitaskmenu een app weg swipen en dan is 'ie gesloten, dat is al jaren zo, wat is daar 'het wilde westen' aan? Het handmatig afsluiten van apps is altijd al mogelijk...
Ander bijkomend voordeel van agressieve app-killers zijn je privacy en datagebruik. Ik heb een Huawei en als ik daar alle apps exclude van hun agressie batterijbesparing, ben naast mijn accu ook zo door mijn data heen.
Huh? Als je apps iedere keer weer keihard sluit, betekent dit dus dat die app van jou iedere keer weer opnieuw moet laden (dit kost stroom) en opnieuw data moet ophalen (dit kost data).
Als je je toestel amper gebruikt, is er inderdaad winst uit app-killers te halen. Als apps slecht geschreven zijn en onnodig energie en data op de achtergrond verbranden, is er inderdaad winst te halen. Maar met goede apps bij regelmatig gebruik werkt een appkiller negatief op deze punten.
Afkomend van een Windows Phone waarbij ik genoeg had aan 1 GB data (geen 4G streaming), had ik bij mijn overstap naar Android de eerste twee maanden nog niet eens genoeg aan 3GB.
En waar lag dat precies aan? Meer app-updates die de security van die apps verbeterden? Audio of videostreams in een hogere bitrate? Scherpere afbeeldingen in apps, omdat je scherm een hogere resolutie heeft?
Of denk je nu echt dat Google nu 2GB aan gebruiksgegevens van jou heeft om door te spitten :P dat gaat om veel informatie, maar om weinig megabytes.
En dat geeft mij na een paar maanden gebruik toch echt een naar gevoel over hoeveel apps er allemaal dingen op de achtergrond doen en data wegsluizen. Mijn app portofolio bestaat overigens voornamelijk uit mainstream apps en productiviteits apps voor IT beheer.
Ik weet natuurlijk niet welke apps je precies gebruikt, maar ik zou het toch heel snel op een stukje toeval en bewust omgaan met data schuiven. Ik zou zeggen: meet het nou eens daadwerkelijk wat apps op de achtergrond doen en zoek eventueel alternatieven.
Appkillers zijn in ieder geval niet de oplossing.
Huh? Je kan in ieder multitaskmenu een app weg swipen en dan is 'ie gesloten, dat is al jaren zo, wat is daar 'het wilde westen' aan? Het handmatig afsluiten van apps is altijd al mogelijk...
Uit te sluiten, in de zin van agressieve app killers omwille van batterijbesparing.
Huh? Als je apps iedere keer weer keihard sluit, betekent dit dus dat die app van jou iedere keer weer opnieuw moet laden (dit kost stroom) en opnieuw data moet ophalen (dit kost data).

Als je je toestel amper gebruikt, is er inderdaad winst uit app-killers te halen. Als apps slecht geschreven zijn en onnodig energie en data op de achtergrond verbranden, is er inderdaad winst te halen. Maar met goede apps bij regelmatig gebruik werkt een appkiller negatief op deze punten.
Waar, maar niet het volledige plaatje. Fabrikanten zien er de noodzaak van in. Blijkbaar is het toch efficiënter om de gemiddelde app app af te sluiten en geeft dat netto meer accu tijd. Wat ik merk in deze thread is dat veel mensen het opnemen voor goede appmakers. En terecht. Maar voor elke goede app 100 slecht gecodeerde apps.
En waar lag dat precies aan? Meer app-updates die de security van die apps verbeterden? Audio of videostreams in een hogere bitrate? Scherpere afbeeldingen in apps, omdat je scherm een hogere resolutie heeft?
Of denk je nu echt dat Google nu 2GB aan gebruiksgegevens van jou heeft om door te spitten :P dat gaat om veel informatie, maar om weinig megabytes.
Nogmaals, ik stream niet. Apps use case is het zelfde op mijn vorige telefoon (950XL), enkel zijn daar wat websites vervangen door dedicated apps.

Ik heb bewust de data weggelaten omdat ik dit moment nog aan het monitoring draai op mijn USG om dataverbruik van mijn telefoon te meten op WiFi. En het is aanzienlijk hoger, alles snoept een paar 100 MB extra t.o.v. van mijn Windows Phone. Dus nee, natuurlijk gaat niet alle data naar Google. Beetje gaar om dat te suggereren.
Ik weet natuurlijk niet welke apps je precies gebruikt, maar ik zou het toch heel snel op een stukje toeval en bewust omgaan met data schuiven. Ik zou zeggen: meet het nou eens daadwerkelijk wat apps op de achtergrond doen en zoek eventueel alternatieven.
Appkillers zijn in ieder geval niet de oplossing.
Nope, ik loop hier al 4 maanden tegen aan, ben erg consistent en bewust van mijn data gebruik, en ben sinds december logs aan het bijhouden (uit eigen interesse).
Jij hebt overduidelijk géén idee waar je het over hebt. Recent heb ik dezelfde overstap gemaakt en ook ik zie mijn databundel wegsmelten.

En: wat moet Google versturen als ik van huis naar mijn werk een half uurtje rijdt, zonder de telefoon aan te hebben? Belachelijk.

Inmiddels heb ik in een app een limiet op mijn databundel gezet en zodoende kan ik erachter dat er gewoon data gebruikt wordt als de telefoon aantoonbaar niet gebruikt wordt.

Windows Phone en Mobile gingen heel netjes met data om. Android, nee, Google geeft zichzelf zelfs het recht data te gebruiken als data uit staat. Weg was prepaid tegoed van mijn zoon van 13 vorig jaar. En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Nee, jij legt gewoon hetzelfde verkeerde verband neer. Dat een Windows Phone minder data verbruikt ga ik zeker niet ontkennen, maar het is veel te makkelijk om te zeggen dat er honderden MB's aan data verbrand worden aan achtergrondservices. Dat is nou eenmaal echt totaal onrealistisch, ik weet juist precies waar ik het over heb.

Je moet het verschil echt zoeken in video's, muziek en afbeeldingen. Die worden nou eenmaal steeds scherper en in hogere kwaliteit over het netwerk voorgeschoteld.
Nee, ook een paar datapakketjes van een chatapplicatie gaan niet voor honderden MB's meer aan dataverbruik zorgen, dat kan gewoon niet.
Ik zeg juist dat het bekende credo 'google luistert mij af' onmogelijk een verklaring hiervoor kan zijn.

Je kan in Android gewoon uitschakelen als een app van jou niet op de achtergrond met data om mag gaan, wellicht is dat een oplossing?
Die mantra die je om je heen hebt is niet erg prettig. Het komt over dat Google onfeilbaar is. Je maakt gelijk allemaal aannames dat we het toch bij ons zelf moeten zoeken. Beetje kritisch zijn is toch oke? Ik voel me elke maand opeens een Google slet om even dat "EXTRA MB AAN" smsje te moeten sturen. Waar is dat allemaal voor nodig?

En guess what, mijn huidige telefoon heeft een lager resolutie dat mijn 950XL. En nogmaals, dataverbuik krimpt significant wanneer mijn Android telefoon agressief apps afsluit omwille van batterijbesparing. En nee, ik sync geen foto's. Doe niet aan streaming op 4G en Spotify Premium dus altijd op offline modus.

Zal misschien wel eens mijn eerste Tweakers blogs hier aan wijden als ik genoeg data heb verzameld. Maar over het algemeen blijf ik ver weg van dit soort topics. Vaak topics waar objectiviteit vaak neigt naar fanboyisme, daar houd ik niet zo van.
Je kan gewoon kijken bij Android hoeveel MB elke app gebruikt en dan zie je gewoon dat het of BS is dat je 100'en MB's op de achtergrond gebruikt of dat er iets specifieks met jouw telefoon is, want ik heb vele Android telefoons gehad en elke gebruikt minder dan 50 mb op de achtergrond.
Haha jouw 2 GB geeft ook al aan dat je bewuste gebruiker ben. De gemiddelde Nederlander is sinds begin 2018 volgens mij al de 4 GB doorgebroken.

Niet gericht aan jou, maar merk op dat veel reacties de nadruk leggen op:
allemaal dingen op de achtergrond doen en data wegsluizen
Terwijl het eerste net zo belangrijk is. Ik zou mensen graag herrineren dat we niet allemaal Tweakers zijn en bewust zijn van onze app keuze. De uitschieters die ik meestal vind die bijdragen aan meer data verbruik (terwijl ze dus op de achtergrond draaien en daarmee ook batterij) zijn meestal aanraders van mijn non-tech savvy vrienden. En daar zitten af en toe wat verslavende leuke apps bij maar erg shady aan de achterkant. Dat zijn echte data- en batterijvreters af en toe.

Wat betreft het data doorsluizen, ik zie in mijn DPI gewoon ongelooflijk veel nutteloze requests naar Google, en inderdaad, dit gaat natuurlijk niet om honderden MB's. Maar dat viel me gewoon op. Dat is even terzijde van de batterij-impact.
Ten eerste je specifieke reactie is op de verkeerde persoon, maar aangezien die hetzelfde ongeveer dezelfde boodschap had zal ik (ook) reageren.
Jouw eigen letterlijke woorden: "En het is aanzienlijk hoger, alles snoept een paar 100 MB extra t.o.v. van mijn Windows Phone."
Even later: "Wat betreft het data doorsluizen, ik zie in mijn DPI gewoon ongelooflijk veel nutteloze requests naar Google, en inderdaad, dit gaat natuurlijk niet om honderden MB's."
Dit is niet precies hetzelfde, maar het begint er toch wel op de lijken dat je verhaal steeds meer gaat rammelen. Daarom maar gewoon de directe vraag: Gebruikt jouw telefoon wel/niet 100'en mb's data op de achtergrond? Zo ja, welke apps zijn dat dan?
Ik verwacht dat je nu een Trumpje gaat doen en opeens heel veel nadruk gaat leggen op batterijoptimalisatie die beter is bij Windows Phone en data opeens negeert, maar ik hoop dat je het tegendeel kan bewijzen!
Zie een aantal van mijn post hieronder. Nee ik ga geen trumpje doen, helaas als je daar op zou hopen. Nogmaals, ik zei "apps die op de achtergrond dingen doe, en een data wegsluizen", en veel mensen (jij denk ik ook) vatten dat gelijk op als "er gaan 100derden mbs naar Google". Maar dat is helemaal niet wat ik beweer.

Ik beweer: met agressieve batterij management door apps te killen, gaat mijn telefoon aanzienlijk langer mee. Een bijkomend voordeel, is dat dataverbruik aanzienlijk lager is en er ook minder data weggesluisd wordt.

En geef hierbij ook aan dat ik de noodzaak vanuit de fabrikanten zie. Tweakers dan (terecht klagen) dat het hun goed ontwikkelde apps in de weg zit. Maar ik realiseer me dan ook dat Tweakers maar een kleine groep is en dat de gemiddelde Android gebruiker hier wel baat bij heeft.

En dan opeens iedereen in deze thread over de zeik dat ik zogenaamd zou beweren dat er 100 mbs aan privacy gevoelige data naar Google gaat :/ .

Ik heb al een voorbeeld aangehaald over een app dat advertenties in laad. Volgens mij was dit Stack Jump maar dit weet ik niet meer 100% zeker. Daarvoor moet ik even mijn logs weer analyseren (voordat het smaad wordt). Andere apps waar ik de afgelopen jaar tegen ben aan gelopen met hoog data gebruik op achtergrond zijn Mobvoi (smart watch), Reddit en alternatieve clients zoals Boost (allen onder de noemer bug, en het is veelal ook met de volgende versie opgelost. Ook een of andere glitch in de Health app van Samsung telefoons heeft bij mij, als het getriggered was, voor extra hoge data gebruik gezorgd (>100 mbs t.o.v. regulier). Dit zijn dan apps waarbij je verwacht dat het allemaal goed gaat. En dan laat ik die shady maar doch populaire apps / games van onbekende ontwikkelaars nog achterwege. Is het in een bepaalde app opgelost, duiken dit soort praktijken weer op bij een andere app (edit: in dit soort gevallen was een tijdelijke fix op data gebruik op de achtergrond uit te schakelen tot er een update kwam).

Misschien valt het de doorgewinterde Android gebruiker niet op. Maar wij ex Windows users merken dit met z'n allen wel op. In de analogie van een slechtziende die voor het eerst naar de opticien gaat. Je weet niet beter en je hebt er mee leren leven. Tot je er achter komt dat het ook allemaal veel beter kan en die eerste bril op krijgt.

En vanuit een developer standpunt is het allemaal nog beter te begrijpen waarom het zo een shitzooi is. Android development is een hel, vooral als je het vergelijkt met andere platformen. De laatste SDK doet nog een goede poging om orde in de chaos te creëren, maar of dit gaat werken.. Dat is nog even afwachten.

[Reactie gewijzigd door vuhuy op 17 januari 2019 17:16]

Hoezo is dat eigenlijk een mantra? Ik stel helemaal niet dat Google onfeilbaar is. Kritisch zijn is dan ook helemaal prima. Maar dan moet het wel realistisch zijn, en je legt nu een onrealistisch verband om je punt te maken.

Stel dat Google nu iedere minuut jouw laatste voorkeuren van je toestel af haalt over het internet. Gewoon in een tekstbestandje. Over hoeveel MB zou dat dan gaan, per maand?
Vier MB? Tien MB? Jij hebt het hier over honderden MB's verschil.
Het is totaal onrealistisch om te denken dat dat allemaal naar profiel-opbouwende servers gaat. Wat denk je dat dat zou kosten aan de kant van Google, aan opslag, aan bandbreedte? Het gaat om prima te comprimeren, platte data... Juist op de schaal waarop Google dit verzamelt en tevens onder een vergrootglas ligt, is het raar om dataverbruik direct te koppelen aan die zoekmachine.

Denk je echt dat alle appontwikkelaars aan de serverkant een aparte foto voorschotelen, afhankelijk van de resolutie van je toestel? Of krijgt iedereen gewoon een foto die geschikt is voor 1440p-toestellen? En kreeg Windows Phone, ook omdat het eerder was en de tijd anders was, die niet?

Ik ben oprecht heel benieuwd naar je dataverzameling. Ik ben ervan overtuigd dat je shit gaat vinden wat Google van je weet. Tegelijkertijd durf ik ook met zekerheid te zeggen dat dát niet een verklaring is van de toename in dataverbruik.
Het is jammer dat je mij als fanboy weg probeert te zetten om een relevante discussie te omzeilen.
Hoezo is dat eigenlijk een mantra? Ik stel helemaal niet dat Google onfeilbaar is. Kritisch zijn is dan ook helemaal prima. Maar dan moet het wel realistisch zijn, en je legt nu een onrealistisch verband om je punt te maken.
Jij maakt het onrealistisch door mijn redelijk open antwoord te betrekken tot Google / dataverzameling om zogenaamd profielen op te bouwen. Zie ook de casus die je aanhaalt in je post. Is in zekere zin ook een van mijn hekelpunten, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Concreet voorbeeld - een app, een of andere jump platformer spel waar ik met wat vrienden de hoogste score probeerde te behalen. Deze app vond het zo leuk om in de achtergrond al allemaal advertenties binnen te halen, zodat wanneer je deze ingame op vliegtuigmodus zet je deze alsnog voorgeschoteld kreeg. Dit was al een leuke 300 MB extra op een hele maand. Weg data. Deze was gewoon overduidelijk vanwege het binnen hengelen van videobestanden. En elke keer opnieuw, zelfs voor dezelfde reclame.

En dat is waarom fabrikanten dus voor agressieve energiebesparings technieken gaan. Nogmaals, voor elke goed gecodeerde app, 100 andere slecht gecodeerde apps.
Denk je echt dat alle appontwikkelaars aan de serverkant een aparte foto voorschotelen, afhankelijk van de resolutie van je toestel? Of krijgt iedereen gewoon een foto die geschikt is voor 1440p-toestellen? En kreeg Windows Phone, ook omdat het eerder was en de tijd anders was, die niet?
Oeh begin hier niet over. WP was superieur in dat opzicht vergeleken met Android (en helemaal met Apple). Scaling en het uitserveren voor content afhankelijk van schermresoluties waren ze vroeg mee, en het was ook perfect opgezet. Misschien niet helemaal eerlijk tegen over Android en Apple waar zij tegen legacy problemen aaliepen, en Microsoft gewoon hun oude OS geditched had.

[Reactie gewijzigd door vuhuy op 16 januari 2019 21:34]

Aah: advertenties, oftewel afbeeldingen! Nu komen we ergens. Inderdaad een groot verschil tussen WP en Android.
Maarehh, hoe gaat een agressieve appkiller daar aan bijdragen eigenlijk? Of hebben we het toch weer over een onrealistisch verband?

En ja, WP was daar inderdaad superieur mee. Maar wat heeft dat met battery management en app killers te maken eigenlijk? Want daar probeerde je immers je punt over te maken.
Ander bijkomend voordeel van agressieve app-killers zijn je privacy en datagebruik.
Yep. Dat deed ik inderdaad. Agressieve batterij management killt apps die nutteloos op de achtergrond bezig zijn en daarbij mijn batterij leegzuipen (en mijn data in sommige gevallen).

En ja, fabrikanten zijn er ook achter gekomen dat het killen van zulke apps netto effectiever is dan het batterijverbruik bij het extra opstarten van een app.

Dus ja, vaag he al die rare verbanden die ik erbij haal. Zoo onrealistisch. Nou welkom in het wilde westen van Android. Waar er zoveel APIs versies worden uitgegeven en tegelijkertijd ook nog worden ondersteund. Vergeet niet ook niet de hoeveelheid troep die op de Play Store staat. We kunnen niet allemaal cherry picken en de beste apps eruit vissen. Dit alles heeft er dus voor gezorgd dat fabrikanten agressieve batterij mangement gingen hanteren, omdat het niet meer te controleren / beheren viel. Dan ga je echt wel een verband krijgen tussen datagebruik <> achtergrondgebruik <> energiegebruik.
Ik hou nog krampachtig vast aan mijn lumia 950, maar moeder en broer die al over zijn melden eigenlijk dezelfde problemen.

En waar het nou exact aan ligt vind ik niet relevant. Feit is dat ze opeens, met hetzelfde gebruik van de telefoon, 2x zoveel data verstoken. Terwijl inderdaad de resolutie van video en afbeeldingen geen verschil maakt. Veel advertenties die nu in de apps continu ophalen had je niet bij WM, daar ging (zeker nu) binna alles via de webpagina, waardoor je van achtergrond verbruik überhaupt geen last had.
Die mantra die je om je heen hebt is niet erg prettig. Het komt over dat Google onfeilbaar is.
Google is zeker niet onfeilbaar. Maar je bewering dat android ff 2GB meer weg sluist dan de oorspronkelijke 1,5 Gb op windows komt over als een uitzondering/sterke overdrijving. Als het echt zo erg is als jij schets, dan is half Nederland binnen no-time door de databundel heen en had dit allang grootschalig in het nieuws geweest.

Niemand zal ontkennen dat apps/android data wegsluist. Maar 2GB? Das mijn gehele maandbundel.. :o

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 16 januari 2019 21:38]

Google is zeker niet onfeilbaar. Maar je bewering dat android ff 2GB meer weg sluist dan de oorspronkelijke 1,5 Gb op windows komt over als een uitzondering/sterke overdrijving.
Ik heb dezelfde ervaring en zeker in het begin draaide ik dezelfde soort apps (whatsapp), geen video.
Denk zelf dat er out of the box idd gewoon meer draait als timeline etc, ik heb in elk geval op Windows phone niet de behoefte gehad om te zoeken naar opties als wifi only/databesparing.
Uit je reactie blijft dat je géén kennis hebt van Android development. Het probleem treft ook goede ontwikkelaars en goed geprogrammeerde apps, ook apps waar ik aan werk ondervinden hier problemen van.

Daarnaast is het de afgelopen Android versies behoorlijk lastig geworden om de batterij leeg te slurpen, Google heeft stevige limieten geïntroduceerd voor wat apps in de achtergrond kunnen doen (grotendeels goede veranderingen, vanuit het oog punt van gebruikers).

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 16 januari 2019 20:02]

Inderdaad, dit dus. Zolang wij als gebruikers er geen last van hebben door te selecteren welke apps we wel actief willen houden, zie ik het probleem niet. Liever dit dan apps die ongevraagd op de achtergrond opstarten. Het lijkt mij dan ook zwaar overroepen.
Yup, ben super blij dat al mijn apps gewoon dicht gaan op mijn Nokia 3 sinds Android 8.1.0 en mijn batterij niet leeg gaat van allerlei apps die ik meestal niet nodig heb.

4 programma's via background activity manager die background nodig hebben uitgevinkt zodat deze gewoon werken.
En wat voor nut heeft dit onderzoek verder?
Ik snap dat het vervelend kan zijn om sommige apps snel af te sluiten.
Ik heb een Xiaomi met Android One en dacht eigenlijk dat het aan nieuwe defaults van Android 9 lag. Met deze berichten lijkt het er toch op dat ik misschien het probleem bij Xiaomi moet zoeken.

Wat ik er in de praktijk van merk;
- Bij casten van een stream (Youtube / Youtube Music) naar een chromecast 'vergeet' je toestel na enige tijd dat het zelf aan het casten is en krijg je alleen nog maar de 'a device on your network is casting' melding van Android zelf. Ik kan de muziek dan niet meer bedienen met de app die het casten heeft geïnitieerd.
- Bij casten van lokale muziek (Pulsar+ app en anderen) stopt op een gegeven moment gewoon de muziek
- Whatsapp berichten komen zwaar vertraagd aan. Tot wel enkele uren later soms

De accuduur is dan wel weer belachelijk lang :) 8 uur schermtijd en een uptime van 48 uur is prima te doen met nog prik genoeg om een dag of twee stand-by te blijven.

Ik heb nu maar een app geïnstalleerd die standaard een WiFi wakelock actief houdt. Dat lijkt vooralsnog te helpen bij de eerste twee problemen.

[Reactie gewijzigd door Joolee op 16 januari 2019 20:39]

ik heb ook problemen met xiaomi en android 8.1
Het lijkt erop dat de doze dunctie verschillende apps een te lage prio geeft met als resultaat dat ik dus geen whatsapp notificaties krijg.
De berichten komen wel binnen maar door de lage prioriteit word er geen geluid bespaart.

Maar idd rete lange accuduur. ik haal 14 uur scherm aan tijd met 4 tot 6 dagen standby of 11 uur met bijna 2 weken standby. idle verbruik per dag is maar 4%

Maarja liever een % meer en geen belangrijke berichten missen.

Op de xiaomi forums wemelt het trouwens van de problemen met features die ten koste van accuduur beperkt lijken te worden.

Zit er hard over te denken om een custom rom te installeren al heb ik daar echt helemaal geen zin in.
Het kan ook aan Android One liggen, dat weten we nu volgens mij nog niet zeker.
Ik neem aan dat Nokia dit ook onwenselijk gedrag vindt en graag wil weten waarom het gebeurt. Dan kunnen ze het oplossen, zijn mensen positiever over Nokia, verkopen ze meer spullen en verdienen ze meer geld :p
Is dit het probleem van alle Android Nokia's, of van de 2018 Android One modellen, of van de 2017 Nokia Stock Rom modellen?
Het probleem is op mijn Nokia8 pas ontstaan na de overgang naar Android P. Daarvoor had ik er op de N8 geen last van.
Hier Nokia7plus ook pas op Android 9
Ik heb een Mi (A2 Lite) met Android One en vergelijkbare problemen.
Ook bijvoorbeeld een kilomterregistratie-app die rechtstreeks met mijn auto communiceerde is sinds Android 9 niet meer te vertrouwen, omdat deze sinds de upgrade gewoon hele of gedeeltelijke ritten mist.
Zijn er hier ook nog mensen met een Nokia 7 plus met wifi connect problemen?Ik ken een paar mensen met dit probleem maar vreemd genoeg kan ik online niet echt iets vinden dat er op lijkt.Herstarten van het toestel lijkt het probleem tijdelijk op te heffen.Het gaat vooral om nieuwe connecties.Oude werken prima.
Ja hiero => vooral op 5ghz wifi en tijdens de overgang naar 2,4ghz wanneer de 5ghz buiten bereik geraakte blokkeerde dat alle internetverbindingen, het gaat beter nadat ik "wifi automatisch inschakelen" heb aangezet. Verder geen last met agressief afgesloten apps, wel wat (dagelijkse) vervelendheden met de drie software buttons maar dat is al bekend :-)

Mijn drie jaar oude Nexus 5x was (met uitzondering van de batterij) veel aangenamer om mee te werken

[Reactie gewijzigd door wendelin op 16 januari 2019 21:11]

Ik heb ook regelmatig connectiviteitsproblemen met de wifi. Reboot lost het tijdelijk op maar best vervelend!
Ik merkte dit toevallig laatst op mijn OnePlus 5T (Android 9.0), dat Flitsmeister tijdens mijn rit ineens niet meer actief was. Dit was - naar mijn idee - op Android 8.1 - niet het geval. Is het daarmee wellicht gerelateerd aan batterij-saving settings van Android 9. Ik ga dat eens uitzoeken.
Inderdaad, voor deze app kun je beter batterij optimalisatie uitzetten.
Daarna werkt hij weer prima (zoals autostart bij BT connectie met auto).

Dit heb ik ook gedaan voor mijn PIA-VPN, ESET, Whatsapp, Onedrive, Fitbit en Netguard.
De rest van de Apps mag wel blijven slapen. Zo heb ik op het eind van de dag nog 50% op mijn Oneplus6 :)

Edit
Oh ja, in batterijoptimalisatie via de drie stipjes naar geavanceerd en de twee opties daar uitzetten. Heeft niet veel impact bij mij.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 17 januari 2019 10:34]

Thanks!

Voor Google: Wel een vervelende manier om er achter te komen dat bepaalde zaken niet blijven draaien, terwijl dat voorheen wel zo was - en je dus ook de verwachting hebt dat dat gebeurd. Ik was oprecht teleurgesteld dat Flitsmeister was gekilled - en ging het zoeken bij Flitsmeister, nog niet wetende dat Android 9 blijkbaar een nieuwe manier van batterijoptimalisatie kent.

Ik snap dat slimme features als batterijoptimalisatie op een gegeven moment nodig zijn, maar een beetje onboarding of pro-actief communiceren is dan wel gewenst. Bijv. door een notificatie achter te laten dat er x-aantal apps zijn afgesloten door batterijoptimalisatie en of je wellicht even wilt reviewen of dat gewenst was.