Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen mogelijk ontwerp volgende iPhone met horizontale camerasetup

Er zijn renders verschenen van wat wellicht het ontwerp wordt van de nieuwe generatie iPhones. De renders tonen op de achterkant drie camera's die horizontaal geplaatst zijn. Dat wijkt af van renders die vorige week uitkwamen, waarbij sprake is van een 'camera-eiland'

De renders, die OnLeaks maakte voor de Indiase site Compareraja.in, tonen niet alleen de achterkant in een donkere uitvoering, maar ook de voorkant. Op basis van deze renders zou de nieuwe generatie iPhones in grote lijnen het ontwerp van de huidige generatie behouden. Op de voorkant is aan de bovenkant van het scherm een inkeping te zien. Deze notch zou iets kleiner zijn dan bij de huidige iPhones en datzelfde zou gelden voor de schermranden.

Op de achterkant is te zien dat bovenaan de behuizing in het midden drie camera's horizontaal naast elkaar zijn geplaatst, waarbij de witte cirkel om de middelste camera de ledflitser is. Het is onbekend waar de diverse camera's voor dienen. Direct onder de middelste camera zit de microfoon. De knop om het volume aan te passen zit aan de linkerkant van de telefoon, terwijl de aan-uitknop aan de rechterkant zit.

Vorige week kwam OnLeaks ook al met renders van wat wellicht de nieuwe iPhone gaat worden. Bij deze renders, waarop alleen de achterkant was te zien, was een wat meer afwijkende ontwerpkeuze zichtbaar in de vorm van een 'camera-eiland'. Dit eiland is links bovenin de behuizing geplaatst, waar de drie camera's en de ledflitser te zien zijn. Dit lijkt enigszins op de wijze waarop Huawei de camera's heeft geplaatst bij de Mate 20 Pro-smartphone.

Bij deze eerder uitgebracht renders gaf OnLeaks al aan dat het relatief vroeg was om renders online te zetten, mede omdat de nieuwe modellen zich volgens hem in de Engineering Verification Testing-fase bevinden, een paar fases voor massaproductie. Dat betekent dat er nog zaken kunnen veranderen. Datzelfde benadrukt hij ook voor de huidige renders. OnLeaks stelt dat de twee verschillende ontwerpen geheel legitieme prototypes zijn en dat het wellicht gaat om twee verschillende edities van de nieuwe iPhone-generatie. Maar het kan ook dat een van de twee ontwerpen uiteindelijk in de prullenbak belandt.

OnLeaks staat bekend als een betrouwbare bron voor renders van onaangekondigde smartphones. Hij baseert zich vaak op cad-tekeningen uit fabrieken bij bijvoorbeeld hoesjesmakers. Het is echter onbekend waar zijn informatie voor de renders van de laatste twee iPhone-ontwerpen vandaan komt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-01-2019 • 09:56

92 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (92)

Wijzig sortering
Sorry hoor, maar dit soort renders geloof ik niet meer net als met dat camera eiland. Het zijn leaks van 'betrouwbare bronnen' maar wat wordt het nou?

Deze vind ik wel stuk beter dan die van vorige week

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 16 januari 2019 10:01]

Vergeet niet dat deze renders, en de berichten rondom Apple geruchten vaak gebruikt worden als click bait, en/of marketing. Niet alleen door Apple zelf, maar ook door de partijen die deze berichten posten. Het kan zelfs zijn dat Apple deze renders pusht naar specifieke partijen om de reactie van de consument te peilen. Ik vind dat camera eiland ook verschrikkelijk en de reacties van bekende Youtubers zijn niet mals. Dit kan door Apple natuurlijk gebruikt worden om af te zien van zo'n ontwerp. Ik weet niet of dit zo is, maar het lijkt me niet geheel onrealistisch.
Het kan zelfs zijn dat Apple deze renders pusht naar specifieke partijen om de reactie van de consument te peilen/
Kan je mijn gedachten lezen? zo denk ik er ook over.

Ik neem alle geruchten maar met een korreltje zout en ik zie wel wat er in oktober op de markt is.
Dat lijkt me niet. Headlines over nieuwe iPhones genereren veel clicks. Het zijn idd gewoon clickbait-artikelen om geruchten uit te melken.
Hoezo niet? Dit is een hele makkelijke manier van A/B testing, eerst een riskant (maar wellicht innovatief) ontwerp 'leaken', en een week daarop een wat normaler ontwerp. Feedback krijgen ze genoeg, en nog eens gratis ook.
De grap is dat men dit ook heel goed kan gebruiken voor manipulatie door eerst een absurd design te lekken om vervolgens het echte ‘iets gematigdere’ maar toch ‘behoorlijk gedurfd’ waardoor men zoiets heeft van “ben allang blij dat het niet dat andere is geworden”.

Niet dat ze dat doen denk ik, maar het kan wel.
Wellicht doen ze dat nu ook. Dat heeft Apple ook al eerder gedaan. Denk maar terug aan de 'kookwekker' die Steve Jobs liet zijn bij de aankondiging van de eerste iPhone. (https://www.youtube.com/watch?v=wGoM_wVrwng)
Je bedoelt die iPod met old skool telefoon wiel? Ik denk niet dat dit op die manier bedoelt was. Die presentatie vond ik zelf zeer geslaagd. Steve wist heel goed hoe je een nieuw product aankondigde. Voorbeeldig hoe het publiek daar in het verhaal werd meegetrokken.
Echter verlaagd dit de verwachtingen van het publiek, en het lijkt erop alsof ze dit 'kookwekker' design willen relativeren naar de telefoons die toentertijd actueel waren. Hierdoor is het contrast met de iPhone vele malen groter.
Ik denk niet dat het "kookwekker design" daar voor bedoelt was. Ik zie het meer als een referentie naar het bestaande clickwheel in combinatie met de oude draaischijf. Een geestige manier om aan te geven dat deze vorm van bediening eigenlijk nog zo gek niet was (het clickwheel is namelijk nog jaren een belangrijke interface geweest in de iPod line-up).

Daarna heeft men het over bestaande apparaten gehad (nokia e62, blackberry, dat soort apparaten). en die hadden allemaal eenzelfde issue (namelijk de onderste helft) knoppen die niet dynamisch waren en niet aanpasbaar aan wat nodig was. Dat was de daadwerkelijke opstap naar het multi-touch scherm. Het contrast was daarmee ook al gereset naar dat niveau.

Al met al waren de product presentaties toen een stuk leuker om eerlijk te zijn ;)
A/B testing? Denk je nu echt dat ze bij Apple zich bezig houden met zich af te vragen of de klant model A of B zou overwegen? Bij Apple hebben (volgens sommige: denken) ze het beste design team ter wereld. Die geven echt niet om wat er op social media verteld wordt. Als Jony Ive zegt dat volgend jaar alles gekarteld moet zijn dan wordt er zelfs niet de vraag gesteld of de consument dat wel mooi vindt. Als Jony Ive zegt dat gekarteld mooi is dan is gekarteld wat we de komende jaren overal zien opduiken en niet enkel bij Apple.

Noem het arrogantie maar bij Apple zijn ze echt wel heel zelfzeker over hun designs. Het enige waarom Apple dit zelf zou lekken is om verwarring te zaaien. Gewoon een paar fake designs rondsturen en op die manier kunnen ze ook lekken op het spoor komen.
Dit is pertintent onwaar. Apple hecht er zeer veel waarde aan om alles zo lang mogelijk geheim te houden. Alle verhalen over 'controlled leaks' etc zijn 100% broodje aap-verhalen.

Denk je echt dat Apple via Twitter ontwerpen gaat lekken en op basis van de reacties daarvan iets gaat kiezen? Dat zou echt enorm visieloos en oppervlakkig zijn. Bovendien is het dom, want je bereikt dan slechts een select gezelschap terwijl het aan massaproduct is.
Pardon?

Als ik iets denk is het onwaar?, Mijn gedachte heb niets met feiten of waarheden te maken. als ik iets wil denken, dan doe ik dat!
Je mag denken wat je wilt, je doet het alleen op basis van foutieve aannames.
Dat is volgens mij niet jouw probleem, dat ik dat denk 8)7

Als ik het als feit of argument had geschreven vind ik het prima dat je zo reageer,, maar op dit bericht vind ik belachelijk. Of is dat ook onwaar wat ik vind?

In nomine patris et filii et spiritus sancti
Precies dit. En iedereen hobbelt er achteraan. Van non-techy collega's krijg ik wel eens te horen dat "dat nieuwe ontwerp van de iPhone is wel gaaf he". Uhuh. Wacht maar gewoon tot de keynote.

Er is een hele tak van sport ontstaan over wat Apple gaat doen met de iPhone. Rumours, geruchten, het hele jaar door. Weken voor de keynote staan de geruchten voor het jaar erop al weer klaar 8)7

[Reactie gewijzigd door iAR op 16 januari 2019 11:30]

Kleine correctie: iPhones worden al heel lang niet meer op WWDC aangekondigd (de laatste was de iPhone 4 in 2010).
Die markt is er altijd toch al geweest. Destijds had je nog Kevin Rose die alles lekte een dag voor de keynote. Maar ja toen stond de media nog niet met een vergrootglas te kijken en noemde men je wereldvreemd om een keynote te volgen van een computerbedrijf.
Ik heb het idee dat dit vroeger vlak voor de keynote was én dat Apple nog wel iets nieuws te melden had. Tegenwoordig is de keynote geen verassing meer.
Ja toen had je nog niet de foto's uit de fabrieken en ja soms hadden ze nog wel een verassing maar te weten komen wat Apple gaat aankondigen heb ik altijd al als een sport geweten door de gespecialiseerde media.
Wat heeft Apple eraan om renders uit te brengen 9 maanden voor de release van een telefoon? Dat zou de huidige sales toch alleen maar schaden.

Ook lijkt het me redelijk ondenkbaar dat Apple renders pusht om te testen of een design van godbetert een camera bump in de smaak valt.

Ik snap heus wel dat er vaak bewust gelekt wordt, maar dan zit er wel logica achter.
Iedereen en hun moeder weet dat er in oktober nieuwe iPhones uitkomen, dus nu een render leaken heeft vrijwel geen invloed op de sales lijkt me.
En toch ken ik genoeg mensen die een week voor launch nog een nieuw toestel gaan kopen. In ieder opzicht gewoon niet slim tenzij je er echt 1 nodig hebt, maar dan volstaat een goedkoop reserve toestelletje ook wel voor een paar weken.
Dit kan door Apple natuurlijk gebruikt worden om af te zien van zo'n ontwerp. Ik weet niet of dit zo is, maar het lijkt me niet geheel onrealistisch.
Zoals het gepresenteerd wordt, namelijk dat het zou gaan om de aankomende iPhone, is dit in elk geval onmogelijk. Het fysieke ontwerp van de aankomende iPhone is allang vastgelegd. Je kunt niet nog experimenteren met de plaatsing van belangrijke onderdelen als je over een half jaar al miljoenen en miljoenen van die dingen moet produceren.

In principe zou het kunnen voor de volgende iPhone. Maar Apple heeft geen vage websites nodig om reacties van consumenten te peilen hoor. Daarvoor hebben ze gewoon marktonderzoekbureaus.

Dat Apple dit expres naar buiten zou brengen is imho gewoon onzin.
Het artikel legt uit dat het fysiek helemaal nog niet vaststaat, dus ik neem aan dat je dat uit je duim zuigt.
Het artikel suggereert inderdaad zoiets. En als je naar bron kijkt, dan zegt die
nothing is set in stone yet
. Dat is echter iets heel anders dan dat Apple op dit moment nog aan het kiezen zou zijn tussen totaal verschillende camera setups. Ze moeten inmiddels al zoveel hebben vastgelegd dat dat echt niet kan. Denk aan alle contracten met leveranciers die de camera's moeten gaan maken. En niet alleen de camera's, ook andere componenten. Alles moet immers exact in elkaar passen. Denk aan het bouwen van de machines die die miljoenen apparaten in elkaar gaan zetten etc. Ja, op microniveau kunnen dingen nog veranderen maar echt niet meer op het niveau "waar zullen we de camera bump gaan neerzetten".

[Reactie gewijzigd door mddd op 16 januari 2019 14:36]

Het kan zelfs zijn dat Apple deze renders pusht naar specifieke partijen om de reactie van de consument te peilen.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb nog nooit iemand zien klagen over een horizontaal of vertikaal camera eiland.
Wel heb ik veelvuldig klachten gelezen over belabberde accuduur. Het volgende model is dan nog dunner met bijbehorende accuduur. Als Apple al peilt doen ze precies het tegenovergestelde.
Het kan zelfs zijn dat Apple deze renders pusht naar specifieke partijen om de reactie van de consument te peilen. Ik vind dat camera eiland ook verschrikkelijk en de reacties van bekende Youtubers zijn niet mals. Dit kan door Apple natuurlijk gebruikt worden om af te zien van zo'n ontwerp. Ik weet niet of dit zo is, maar het lijkt me niet geheel onrealistisch.
Mij lijkt het wel heel onrealistisch. Niemand weet hoeveel Yoni Ive verdient bij Apple maar de schatting is jaarlijks tussen de 25 en 50 miljoen en dat is niet voor niets. Ik denk dat Yoni zich bij het ontwerp van een nieuwe iPhone wel laat beinvloeden door zaken zoals of het qua componenten, productiefaciliteit en kostprijs wel mogelijk is de tientallen miljoenen telefoons per kwartaal te maken, maar niet dat hij zich veel aantrekt van de 'niet malse' reacties van bekende Youtubers.

Als marketing afdeling een rendertje loslaten om de mening van deze Youtubers te peilen en daarmee Yoni op andere gedachten brengen over de wenselijkheid van een bepaald design lijkt mij daarom vrij zinloos.
Die beelden zijn afkomstig van dezelfde bron. Apple werkt gewoon aan meerdere prototypen en heeft nog geen definitieve beslissing genomen.

Both the leaks are 100% legit prototypes. As per Steve, we are very early in the production process and the three 2019 iPhones are still in EVT stage (Engineering Validation Test) which means nothing is set in the stone yet. So, we have two cases here,

Case 1: Both the leaked prototypes will be retained and be marketed as two different models (say iPhone XIS and XIS max).

Case 2: One of the leaked prototypes will be axed and the other will be retained.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 januari 2019 10:29]

Als dat het geval is vind ik het van zowel Apple als haar leverancier enorm knap dat ze eind oktober, half november in principe miljoenen exemplaren klaar hebben.
Het zou zomaar kunnen dat dit de opvolger van de Xr wordt en die met dat camera-'eiland' de opvolger van de Xs/Xs Max. Dus waarom 'of/of' en niet beide mogelijkheden?
Het zijn leaks van 'betrouwbare bronnen' maar wat wordt het nou?
Wellicht dus beide :)
OnLeaks stelt dat de twee verschillende ontwerpen geheel legitieme prototypes zijn en dat het wellicht gaat om twee verschillende edities van de nieuwe iPhone-generatie.
Ik snap dit soort dingen nooit, het zijn gewoon renders. die iemand op een vrije zaterdagmiddag maakt. De kans dat Apple dit gaat doen lijkt me minimaal. Wat hebben we hieraan?

Het is niet dat iemand langs geweest is in Cupertino.
Er komen zát mensen in Cupertino, maar niet direct op de ontwerpafdeling. Wel komen dit soort 'leaks' vaak van producenten van telefoonhoesjes of accessoires die wel alvast moeten weten wat de globale vorm wordt voordat een toestel uitgebracht wordt.
Dat lijkt me in januari redelijk ongeloofwaardig. Apple voert een zeer gesloten beleid als het gaat om nieuwe producten. De kans dat er in januari al specificaties en afmetingen bekend zijn bij hoesjes makers zie ik als zeer onaannemelijk.
Dat is inderdaad niet héél waarschijnlijk. Maar dan heb je nog de optie dat een toeleverancier zoiets bedenkt. Al is het maar degene die de moulds maakt voor de shell. Er lekken ook wel eens wat foto's uit fabrieken.
Waarschijnlijker is dat Apple tussenpersonen gebruiken om te lekken.
Gebruikers willen bv overstappen naar Android. Maar als Apple steeds met hopevolle lekken komt, blijven de gebruikers de kat uit de boom kijken en blijven dus potentiële klant.
Dat kun je wel ongeloofwaardig vinden, maar dit zijn enorme releases en er moet al ruim van te voren een planning wordt gemaakt. Het is natuurlijk niet zo dat Apple een week voor lancering begint met het produceren van de nieuwe iPhone. Apple kan vermoedelijk niet eens een werkend prototype bouwen zonder de hulp van een externe partij en dit soort informatie is nou eenmaal geld waard. OnLeaks is een uiterst betrouwbare bron en heeft in het verleden veel vaker vertrouwelijke informatie over onaangekondigde Apple-apparaten naar buiten gebracht.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 januari 2019 10:19]

Dan ken jij blijkbaar Onleaks niet... Die man heeft een heeeeeele goede source wat betreft dit soort dingen. De man krijgt CAD tekening van hoesjes fabrikanten en die laat hij dorr een 3d artist renderen.

Onleaks heeft het altijd voor 95% goed. Dus reken maar dat dit voor een overgroot deel gaat gebeuren!

En er staat duidelijk of ANOTHER prototype... Dus het zou zomaar deze of die met het eiland kunnen worden. Wees gewoon blij dat er mensen bestaan zoals hem anders zou je helemaal niets weten....

[Reactie gewijzigd door Jeshter2000 op 16 januari 2019 10:14]

En er staat duidelijk of ANOTHER prototype...
Dus daarmee zeg je dat Onleaks onbetrouwbaar is...
Another betekent dat de kans maximaal 50% is.
Nog meer 'another lekken' en de kans is bv 10%.
Bij de uiteindelijke release wordt naar die ene render gewezen en de 9 another's zijn vergeten.
Of, Apple heeft meerdere prototypes en is er nog niet over uit welke ze gaan kiezen.
10 minuten in Photoshop en kan ook wel een render van een iPhone maken..

Maw. wat is de nieuwswaarde?
Dit is OnLeaks, zou zeggen bekijk zijn track record eens.

https://twitter.com/OnLeaks/status/1075015139877892096

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 januari 2019 10:27]

Als ik naar de verzameling renders kijk, zie ik drie iPhones die er net niet helemaal kloppen.

Maar dan nog, inderdaad: wat is de nieuwswaarde van een render waaruit blijkt of het camera-lensje drie cm naar rechts zit in plaats van nu, van een telefoon die pas over 9 maanden uitkomt?
De nieuwswaarde is dat dit een van de nieuwe iPhones zou kunnen zijn. Mensen zijn geïnteresseerd in de producten van Apple en Tweakers is van mening dat dit een betrouwbare bron is.
Terugkijkend in het tweakers Nieuws-archief is er deze maand gemiddeld elke dag wel een ‘iPhone’ item.

Ik ben zelf een redelijk fanatiek, jarenlang iPhone-gebruiker en heel tevreden met dat ding maar laten we eerlijk zijn… het gaat niet eens meer om praktische of nuttige zaken. Het ding is een media-hoer geworden.
OnLeaks is het persbureau van Apple. Gratis reclame on tussen de releases niet vergeten te worden.
Éen lek, ja dat kan. Maar een constante stroom aan lekken? Grote onzin. Apple heeft de beveiliging van bedrijfsgevens echt wel op orde. Vandaar dat lekken ook altijd erg oppervlakkig zijn. Als je dan als Apple medewerker toch gaat lekken, gooi dat het hele ontwerp van bv de socket op internet. Of publiceer wat Apple in 2022 op de markt wil zetten.
Was er vorige niet al zo'n nieuws bericht met een vierkantje aan camera's?

Maargoed, geef deze samen met een 6+, S9 en consorten aan een leek, die ziet totaal geen verschil meer. Origineel design is ook beetje het raam uit.
Ja maar Apple hanteert nu 2 verschillende modellen. De Xr en Xs Max. Dat 'eiland' lijkt mij meer voor de Xs/Xs Max en dit zou dan evt. de Xr kúnnen zijn.
tja, er valt ook weinig nog echt te designen aan een strookje waarbij 1 kant volledig scherm is. Wat wil je nu meer? Je moet er toch niet aan denken dat er allemaal onnodige uitsteeksel op zitten puur om een verschil te maken. Vind zelf bv zo'n camera-bump irritant, maar dan gewoon de hele achterkant die 1ne millimeter dikker, kun je er ook meteen een dikkere batterij in kwijt, en verder moeten de randen afgerond zijn zodat de scherpe rand niet in je hand snijdt (dat is het enige minpunt van mijn nexus 5). En zelf zou ik het liefst zien dat alles vanaf het scherm naar achter en de hele achterkant rubberized is, daardoor ligt het veel lekkerder in de hand en blijft die ook beter in je hand liggen, naast dat het natuurlijk ook minder snel barst.
Kan de tijd niet beter besteed worden aan nieuws wat daadwerkelijk uitkomt ipv steeds die nonsens renders te benoemen en te speculeren over dingen waarvan nog niet eens zeker is of het zo is? Wacht gewoon tot die uitkomt of door de fabrikant wordt getoond/aangekondigd en besteed je tijd aan het vinden van nuttig nieuws
Ik haal pas een nieuwe als:

[ ] Mijn huidige stuk
- OF -
[ ] USB-C, en
[ ] Geen notch, en
[x] OLED
[ ] onder de 800 euro.
[x] er een nieuwer model is
Je zal dan teleurgesteld zijn want het verschil tussen OLED en LCD is niet zo dramatisch dat je er wakker van moet liggen.

Ja op papier, maar met het blote oog nauwelijks merkbaar.
Je hebt zeker een XR gekocht? :+

Ik ben op de hoogte van de verschillen tussen OLED & LCD schermen; ik heb vele OLED & LCD schermen gebruikt op mobieltjes, waaronder van Samsung, Huawei & Apple.

Alhoewel het verschil niet heel dramatisch is, is het zeker niet teleurstellend. Als ik >€1000 uitgeeft aan een mobiel, wil ik een zero-compromises toestel. Dus ook geen LCD.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2019 13:21]

Heb zelf een Galaxy S7.

Maar LCD is geen compromise, vooral als je niet het gevaar wilt lopen een ingebrand scherm te krijgen.

En waarom zou je de keuze voor een toestel laten afhangen van OLED? Dan kan je misschien net een geschikter toestel voor jezelf afwijzen puur op basis van gebruikte scherm technologie.

Ik heb deze S7 nu al bijna 3 jaar maar ik zit echt niet te denken "wow ik zit naar OLED te kijken geweldig"

Je merkt het echt niet tenzij je er ieder seconde bewust over bent.
Het is een feit dat LCD schermen inferieur zijn aan OLED schermen qua contrast. Apple's OLED schermen zijn bovendien erg goed qua kleur reproductie, net als hun OLED schermen. Whatever jouw bevindingen zijn, feit blijft dat het OLED scherm beter is in ieder opzicht met als enige nadeel: inbranden.

En als ik een OLED scherm mooier vind en daarbij mijn potentiële telefoon-keuze laat beïnvloeden... waarom niet? :) Toch ook wel bijzonder om te proberen mij te overtuigen een niet-OLED telefoon te nemen terwijl je zelf dus ook een OLED toestel hebt.

Veel keuze heb ik niet, want als laatste eis heb ik dat het geen Android draait, want keer op keer valt Android bij mij niet in de smaak. Android One (stock) is enige wat ik tolereer, en zelfs dat vind ik veruit minder aangenaam dan Apple's iOS.

Het is niet een gebrek aan ervaring aan toestellen: Ik werk dagelijks met zowel iOS als Android. Ik maak apps voor die dingen, en wissel regelmatig om vertrouwd te blijven met beide platformen. Heel toevallig heb ik ook een S7 (Edge) liggen hier. (en een Nokia 7 Plus, en een serie oudere/kleinere telefoons)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2019 17:12]

Ik denk niet dat Apple dit zal doen. Door de camera op de huidige specifieke plek te hebben ziet iedereen bijna direct dat je een iphone hebt. Zelfde reden dat ze de iphone X(s) camera verticaal hebben gemaakt ipv horizontaal. Je ziet direct dat iemand een iphone X(s) heeft, ipv een Xr, 8, 7 of 6 (ja er zijn mensen die niet zomaar het verschil snel zien).

Edit: Ik denk ook niet dat ze dit zullen doen, omdat bij het vasthouden in landscape mode je vinger nu snel voor de lens zit. Waarom veel andere smartphone merken dit wel doen, is voor mij een raadsel.
Hoewel ik erg gevoelig ben voor symmetrie, vind ik de bovenstaande render ook niet mooi. Het past niet bij een iPhone.

edit 2: hoe is dit offtopic of irrelevant? Dit is juist heel erg ontopic en relevant gezien het toch om de positie van de camera gaat.... Graag hoor ik dat van iemand om in de toekomst mijzelf hierin te kunnen verbeteren.

edit 3: wauw, zelfs ongewenst... Mensen... DIT IS GEEN FACEBOOK. Hoe is dit ongewenst in godsnaam.


Edit 4: @Nathuran heeft gelijk, ik maak te veel ophef hierover op een plek waar dit niet zou moeten.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 16 januari 2019 11:09]

Je ziet direct dat iemand een iphone X(s) heeft, ipv een Xr, 8, 7 of 6 (ja er zijn mensen die niet zomaar het verschil snel zien).
Sterker nog, ik zie aan het Applelogo dat het een iPhone betreft, maar verder zou ik geen verschil weten tussen de toestellen als ik er één zie. Komt ook omdat ik in het wild weinig iPhones tegenkom en ze vooral op selfies op Insta en FB zie. Ziet ie er groot en luxe uit? Vast een X. Kleiner en "normaal"? Vast een ≤ 8. ;)
Precies dit. Apple ontwerpen zijn juist extreem doordacht qua uiterlijk, dat zit in het DNA van het bedrijf, is onderdeel van hun filosofie.

Ik heb niet alle iPhone-ontwerpen op mijn netvlies maar als ik me goed herinner is er geen enkel model met de achterste camera in het midden.

Wat de reden daarvoor ook is, het lijkt me alleen al daarom minder aannemelijk dat een nieuwe iPhone dit ineens wél in het midden zal hebben, tenzij daar een goede reden voor is, maar dat blijkt nergens uit.
Wat een onzin dat men het daarom niet zou doen. Het verticaal plaatsen had gewoon puur een technische reden hoor.
En voor mij is het juist dat dit nu eindelijk eens een iPhone begint te worden die er nog redelijk interessant uit ziet.
Ik denk ook niet dat ze dit zullen doen, omdat bij het vasthouden in landscape mode je vinger nu snel voor de lens zit.

Deze mis ik. Momenteel zit de camera bij iPhones op een lokatie waar je snel je vinger voor de lens hebt. Bij deze alternatieve setup zou dat probleem toch opgelost zijn ... :?

Persoonlijk lijkt dat mij het enige voordeel.
Wat maakt jou het uit?

Daarnaast heeft een camera in de hoek verticaal niets met Apple te maken, dat doen andere merken ook.
Ik denk eerder dat de oriëntatie van de camera meer te maken heeft met de ruimte in de telefoon, dan enig geplande herkenbaarheid. Daarom lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat de camera precies daar komt waar de front-camera en face-detect camera's/sensoren zitten. Mij lijkt daar niet genoeg ruimte.
Fout, dat heeft juist heel veel met het design van de iPhones te maken. Ik zal opzoeken waar dit uitgelegd is, maar wat denk jij dat de reden is dat een iPhone 7/8 plus een horizontale camera setup heeft en de iPhone X een verticale. Heeft allemaal met herkenbaarheid en uitstraling te maken.
Daarnaast heeft een camera in de hoek verticaal niets met Apple te maken, dat doen andere merken ook.
En wie ben jij om te bepalen dat dit fout is? Andere merken doen dit ook gewoon. Dus in die zin heeft de camera van random merk het zo gemaakt omdat het dan op een iPhone lijkt?

Heb je het btw al opgezocht?
Het feit dat mensen de moderatie tegenwoordig gebruiken als facebook like en dislike ergert mij enorm. Niet perse dat het bij mijn comment gebeurd, het gebeurd bij zoveel comments die heel erg ontopic zijn, en mensen het gewoon -1 omdat ze het er niet mee eens zijn.
Bij jou comments snap ik dat je een -1 krijg, Het kan dan wel over het onderwerp Apple gaan, maar wat je erbij zeg klopt niet / niet onderbouwd, voor de rest heb je wel gelijk, het moderatiesysteem is goed, maar wordt misbruikt door facebook tokkies.

Ik ergerde me hier kapot aan, omdat ik eerst altijd filterde op +2 en +3 om alleen de nodige comments te bekijken. Nu moet ik ze allemaal doorlopen.
Je hebt volkomen gelijk. Dit is niet de correcte plaats om dit te bespreekbaar te maken.
Als iedereen een rendertje maakt, dan stoppen ze wel met dit soort non-news... Renders zeggen inderdaad niets.

Maar moest het wel zo zijn, hoor ik het ze al zeggen tijdens de keynote: "The new camera layout is an AMAZING new feature that will make your pictures even look better, isn't this INCREDIBLE? Our engineers spent hours looking for a way to bring you the BEST camera possible and make it fit in the FIRST EVER new camera layout never seen before on a smartphone, with the INCREDIBLE new flash design in the middle of the 2 cameras, NEVER has this been done before! Isn't this INCREDIBLY AMAZING? :+
Haha ik zie Cook al over het podium struinen idd en het zo zeggen.

We've listened to our customers and they told us: You know what? We WANT better camera quality. Maybe one camera isn't sufficient anymore? So we spend billions of dollars and tens of thousands of hours on R&D and this is what we came up with, it's TRULY revolutionary and you won't see this with ANY other brand.

The cameras are there because YOU'D EXPECT THEM TO BE THERE (publiek gaat helemaal uit z'n dak).
"It's the best camera we ever created"

No shit Sherlock! Definitely beats "it's worse than last year's phone, but who wants an old phone. Aren't YOU the cool guy?!"
Wat ben jij een zure Apple seg. See what I did there? Apple? Appel? Get it? :+
Niet slecht. Helaas heeft de telefoon een notch, geen USB-C en iOS. Ik heb altijd Android gebruikt maar besloot de iPhone toch een kans te geven met de iPhone 8. Zeker geen slecht toestel, maar er zijn zoveel dingen aan alleen al de software die ik mis uit Android dat ik wel terug moet gaan.
Jammer dat het nu in is om zoveel mogelijk op de camera te focussen. Apple kan wat mij betreft beter kijken naar het design om de verkoopcijfers weer omhoog te krikken. Het verschil tussen de X en de XS is bijna nihil. Dus hoop dat ze het bij de iPhone van 2019 anders aan gaan pakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True