Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hiber wil vanaf derde kwartaal meer nanosatellieten lanceren voor iot-netwerk

De Nederlandse start-up Hiber lanceert in het derde kwartaal zijn derde nanosatelliet voor een iot-netwerk, waarna er meer volgen. Het bedrijf bereidt een nieuwe financieringsronde voor om meerdere miljoenen euro's binnen te halen.

Eind november en begin december vorig jaar lanceerde Hiber zijn eerste en tweede nanosatelliet, met de grootte van een schoenendoos. De derde volgt in het derde kwartaal van dit jaar. "Vanaf dat moment lanceren we elk kwartaal enkele satellieten", aldus Maarten Engelen, technisch topman bij Hiber tegen Tweakers. Die satellieten komen op een hoogte van 600km en dienen voor uitbreiding van Hiberband, het low power global area network van Hiber. Dit netwerk is bedoeld voor internet-of-things-toepassingen, zoals het tracken van vee of transport op afgelegen gebieden. In totaal moeten er in 2019 en 2020 zo'n twaalf satellietlanceringen plaatsvinden.

Volgens Engelen is uitbreiding welkom. Hiber start dit kwartaal met Hiberband. De twee satellieten maken het voor klanten mogelijk een bericht per dag uit te wisselen, waar ook ter wereld. "Op basis van de huidige vraag naar capaciteit die we krijgen, zijn de twee satellieten voor het eind van het jaar helemaal vol", stelt Engelen. Hiber heeft vijfentwintig klanten, waaronder de British Antarctic Survey. Meer satellieten zorgen niet alleen voor meer capaciteit, maar ook voor betere revisit-tijden, vaker per dag en met kortere tijden tussen satellieten. Modems op aarde van Hiberband ontwaken uit hun slaap als een satelliet overkomt, om de accuduur te verlengen.

Exacte lanceerdata kan de topman nog niet noemen, die worden later pas bekend. Wel is duidelijk dat Hiber gebruik blijft maken van zowel de Falcon 9 van SpaceX als van de Polar Satellite Launch Vehicle van de Indian Space Research Organisation, net als bij de HiberOne- en HiberTwo-satellieten.

Verder maakt Hiber bekend enkele tientallen miljoenen euro's op te willen halen bij een nieuwe financieringsronde. Dit geld wil het bedrijf onder andere gebruiken om zijn IoT Solutions-ontwikkelteam uit te bouwen en de netwerklatency omlaag te brengen, naar minder dan een uur. Dit kan niet alleen door het aantal satellieten te verhogen, maar ook door meer grondstations te bouwen. Tenslotte maakt Hiber het vertrek van zijn ceo, Ernst Peter Hovinga, bekend. Hij verlaat het bedrijf wegens persoonlijke redenen. De dagelijkse leiding komt daarmee in handen van Laurens Groenendijk, Maarten Engelen en Erik Wienk.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-01-2019 • 16:06

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Boeiend spul, Nederlandse startup, hulde. Wie weet hoe de sensors ontwaken als de Hiber sat overvliegt? Bij LoRa kan een sensor gewoon uit zichzelf ontwaken, verstuurt wat, krijgt iets terug en gaat weer maffen. Maar bij Hiber moet er een externe trigger zijn kennelijk... Als het iets van de sat is dan kan de sensor niet echt slapen, hij moet op de trigger letten. Hoe werkt dat?
Elk Hiber modem heeft naast de radio om met de satelliet te praten, ook een GPS ontvanger en RTC aan boord. Het modem rekent vervolgens aan de hand van zijn eigen locatie (GPS) en de banen van de satellieten uit wanner er een over komt, zet zijn wekker (RTC), en gaat naar bed. De RTC trekt slechts enkele microamperes, en kan dus altijd actief zijn.
Zodra de RTC het modem wakker maakt, stuurt het modem zijn data naar de satelliet, haalt waarschijnlijk baanupdates binnen, berekent wanneer de volgende pass is, zet zijn wekker, en gaat weer naar bed. Dit alles zal slechts enkele minuten (als het niet secondes zijn...) in beslag nemen.
Ah cool, dat was ook het enige scenario wat ik me kon inbeelden (sensor weet wanneer) maar het lijkt me dat je met een GPS ontvanger en RTC nooit tien jaar gaat halen. Blijkbaar kan het dus wel.

Maar het wil dus ook zeggen dat als er nieuwe cubes bij komen dat alle sensors opnieuw geprovisioned moeten worden met de nieuwe almanac. Lijkt me niet echt bevordelijk voor je battery life als ze dat meerdere malen per jaar (als de plannen qua lancering doorgaan) moeten doen?
Almanac data updaten is weinig werk. De baan en locatie van een satelliet kunnen in enkele tientallen bytes omschreven worden. Als je bij elke wake-up deze data update (wat hoe dan ook nodig is voor baanupdates van de reeds bestaande satellieten), is er niks aan het handje.
Een RTC gebruikt praktisch niks. Een GPS ontvanger gebruikt wel veel power, maar waarschijnlijk is 1 keer per dag de locatie opvragen al nauwkeurig genoeg(dit ligt natuurlijk aan de toepassing, maar een satelliet dekt een relatief groot gebied, en de meeste toepassingen zullen relatief statisch zijn).
De baan van de satellieten is voorspelbaar, als je je eigen locatie weet kun je voorspellen wanneer ze over komen. GPS ontvangers doen iets vergelijkbaars, ze downloaden de informatie over de satellieten en gebruiken dat om later sneller een fix te krijgen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_to_first_fix

(Dit is een mogelijke manier, het kan best zijn dat Hyber iets anders doet)

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 14 januari 2019 16:53]

Oké shoot me if I'm wrong... Maar volgens mij is dit lariekoek.

1) Is het niet verstandiger voor iot toepassingen een meer ground-based netwerk (bij voorkeur bestaand) te gebruiken? Hoe zou mijn smart koffie-automaat moeten communiceren met een satelliet? Loslopend vee met tracker, dan zou die tracker toch een signaal naar een satelliet moeten sturen. Als dat gaat via een lokale antenne/schotel die communiceert met de tracker, dan kan ik toch beter die antenne op 'normaal' internet verbinden?
2) Hoeveel energie kost het om data naar de satelliet te sturen? Slechts twee maal per dag dan ook.
3) Communicatie met afgelegen plekken kan toch via bestaande com. satellieten. Ik heb sowieso een schotel nodig om met die satelliet te praten, dan kan het net zo goed een bestaande zijn.
4) Er zweeft als genoeg 'zooi' om de aarde. Bij voorkeur alleen echt noodzakelijk satellieten er bij doen.

[Reactie gewijzigd door VortexD op 14 januari 2019 16:27]

Ik ben enigszinds bekend met Hiber maar ik kan een paar van je vragen denk ik wel beantwoorden dankzij de info van hun website.

1) Klopt, echter kent een groot deel het aardoppervlakte nog geen dekking; wat Hiber aanbiedt is directe communicatie met de satteliet welk dankzij de 'hibernation' zeer energiezuinig kan. In de praktijk hoef je minder of niet naar je veestapel in de outback van Australie of je sensor op de noordpool om je batterij te vervangen en de communicatie in stand te houden.

2/3)Dat is dus wat Hiber speciaal maakt, relatief kleine hardware én energiezuinig. Ook waren zij op tijd bij de veiling van frequenties waardoor er in de nabije toekomst een goede marktpositie verwacht kan worden.
Voor zover er informatie te vinden is, werken ze overal op de wereld met dezelfde frequenties, 400Mhz volgens dit..
Dat betekent dat zo een beetje elke RF spectrum autoriteit in de wereld zijn plasje er overheen heeft moeten doen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle landen hier op een lijn zitten en een startup zomaar een dergelijk spectrum geven.
Heb je meer informatie over hoe dat dan met die veiling is gegaan, en wie daarvoor het geld heeft gekregen? Want als hier niet harde internationale garanties achter zitten kan het bijna niet anders dan dat hierover nog wel problemen zullen ontstaan.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 14 januari 2019 17:21]

Zelf heb ik gesproken met een business developer van Hiber, mede omdat ik wat sceptisch was over de kansen van een Hollandse start-up tegenover bijvoorbeeld Iridium of één van de vele andere satelliet services die nu ook van de grond komen. :+

Het recht op voorrang op frequenties werd genoemd als een van de voordelen die zij hebben over de concurrentie.

EDIT: Spelfouten

[Reactie gewijzigd door Rexus op 15 januari 2019 13:26]

1) Nee. Dat is vaak midden in de rimboe niet beschikbaar.
2) Weinig, dat is het hele idee van Hiber.
3) Hiber heeft geen schotelantenne nodig, volgens mij is een helix voldoende.
4) Onzin. Er zweven ergens tussen de 10.000 en 20.000 satellieten rond de aarde, dat is peanuts.
Hoewel je getallen voor nummer 4 wel lijken te kloppen kleven er wel risico's aan de hoeveelheid "space junk" welke momenteel om de aarde rond vliegt. Het Kessler effect beschrijft een manier waarop 1 botsing er voor kan zorgen dat we 10-tallen jaren geen gebruik meer kunnen maken van de directe ruimte om de aarde: https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Ook een kaart laat zien dat er toch een aardige hoeveelheid aan rommel is rond onze planeet: http://stuffin.space/
Met een hoogte van 600 km valt dat wel mee.

Het risico van ruimtepuin is mede afhankelijk van de levensduur in de ruimte: als het snel naar aarde terugvalt is er maar kort kans op een botsing. Rommel op deze hoogte is in een paar jaar verdwenen, op 1000 km wordt dat al een jaar of 100. Het meeste puin draait nog hoger, rond de 1250 km. (Bron)

Dat hoort ook zo, want er is afgesproken dat low earth orbit satellieten een exit strategie moeten hebben, om te voorkomen dat ze ook ruimtepuin worden.

Ik had dezelfde reactie toen ik de woorden IoT en ruimte in één zin zag, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Kunnen ze geen ruimtemissies uivoeren waarbij aan ongebruike satellieten een raketje wordt gekoppeld die ze naar een lagere baan stuurt waarna ze naar de aarde afdalen? Te beginnen met de grootste en meest stabiele.
Of misschien gewoon een duwtje geven? Volautomatische ruimte-drone wellicht?

[Reactie gewijzigd door ajolla op 15 januari 2019 05:32]

De snelheid en richting van de verschillende objecten verschillen zo sterk dat de een dergelijke missie zeer complex is, een simpele raketje zou eenmaal bij het object zijn snelheid ook weer moeten synchroniseren met het stuk ruimte afval.

Daarbuiten is het aankopelen met het object lastig omdat het object er waarschijnlijk geen passende interface voor heeft, in het geval van een crash komt er meer en moeilijker te traceren ruimteafval vrij. Wat ons weer dichter bij het door @KlaasVager genoemde Kessler syndroom brengt.

Na de plastic soep van de 21ste eeuw krijgen wij de metale wolk in de 22ste ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken opper ik het volgende idee:
Een satelliet in een hoge baan die zonlicht opvangt en bundelt en die bundel (dus geen geconcentreerd brandpunt) op onder hem door passerende satellieten richt.
De 'fotonendruk' duwt die satellieten dan in een lagere baan en na een aantal passages gaan ze zo laag dat ze in de dampkring terecht komen en verbranden.
Geen idee of je daarmee voldoende druk kunt uitoefenen hoor, was maar een storm in een glas hersenen.
Dat zou theoretisch kunnen, kost tijd maar dat zal minder zijn dan de tijd die het kost om af te wachten. Wellicht kan hij dan gelijk tussen de aarde en zon worden gepositioneerd om het opwarmen af te remmen of te stoppen Zonnezeilen zijn ook verschillende keren bewezen te werken, er is zelfs een ambiteus plan om een kleine zonde richting alpha centauri te sturen doormiddel van een zeiltje en een grote laser die hem vanaf aarde erheen 'blaast'.

De 'microplastics' van het ruimteafval gaat nog wel tricky worden, in het verleden zijn er namelijk wel wat crashes tussen sattelieten geweest, ook zijn er wat anti-satteliet raketen getest wat veel afval in bepaalde banen heeft veroorzaakt. Dit kleinere afval is moeilijk te zien maar heeft genoeg snelheid en energie om bij impact gelijk tot super hete plasma te vormen.

Mijn kennis omtrent ruimtevaart komt overigens grotendeels van Kerbal Space Program :)

[Reactie gewijzigd door Rexus op 15 januari 2019 09:49]

3) Geen schotelantenne misschien, maar ik kan me niet gek veel toepassingen voorstellen waarbij de antenne van Hiber wel klein genoeg is, maar een schotel niet.

https://support.hiber.glo...-of-the-Hiberband-antenna-

Er staat dat het tracken van vee een voorbeeld is bijvoorbeeld, daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen, is die antenne daar niet al te groot voor?
Kijk naar 1 van hun klanten.

British Antarctic Survey

De Antarctic heeft geen ground based netwerk. Nogal tamelijk remote. Daar is het perfect voor
Ik zou me meer zorgen maken over dat je smart koffie apparaat na een jaar of 4 totaal geen updated heeft gehad en niet gehacked wordt om bitcoins te minen d dos aanvallen te plegen , al je gegevens te stelen en te versleutelen of jou te vermoorden terwijl jij lekker ligt te slapen . (Oververhit raakt smelt in brand gaat en het hele huis in vlammen op gaat met jou er bij)
Alles maar draadloos verbinden zonder toezicht en patches is gewoon vragen om problemen. Als dadelijk het internet verkeer in Nederland een week plat ligt . Kun jij nog overleven? Als we zo door gaan met die slimme domme onbeheerde apparaten .. kom je er van zelf achter.
Mooie oplossing voor remote locatie's.

[Reactie gewijzigd door eth0 op 14 januari 2019 16:28]

Ik vraag me af wat de eventuele voordelen zijn van dit project ten opzichte van b.v. Iridium (dat al zo’n 20 jaar geleden van start ging).
Mooi om te zien dat dit Nederlandse initiatief goed loopt, met de concurrentie van de gevestigde orde zoals Iridium.

[Reactie gewijzigd door TommyboyNL op 14 januari 2019 16:30]

Aangezien hier wel wat geld in zit voor Hiber, is het eigenbelang om dit wel goed dicht te timmeren lijkt me. 't Is immers geen spul van een paar knaken. Een reputatie kost tijd om op te bouwen en ben je in een split second kwijt en zijn ze out-of-business, ik kan me dan ook prima voorstellen dat er wel degelijk over security nagedacht is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.