Netatmo kondigt slimme deurbel met Apple HomeKit-ondersteuning aan

De Franse smarthomefabrikant Netatmo komt in de tweede helft van dit jaar met een slimme deurbel op de markt. De 'Slimme Video Deurbel' heeft een 1080p-camera en ondersteuning voor Apple HomeKit.

De camera van de deurbel heeft een 160-gradengroothoeklens, een hdr-functie en een infraroodsensor voor nachtzicht. De gebruikers kan met de persoon voor de deur converseren via de ingebouwde microfoon en speakers. Dat kan via de app, die voor Apple-apparaten met iOS 10 of latere versies en apparaten met Android 5 of later uitkomt. Daarnaast is er een web-app.

Gebruikers kunnen onder andere waarschuwingszones instellen, zodat ze een melding via de mobiele app krijgen als zich iets voordoet in dit deel van het beeld. De app geeft automatisch een waarschuwing als iemand probeert de deurbel te vernielen. Daarnaast kunnen gebruikers met de app onder andere een livestream bekijken en opnames en opslag van de video's benaderen. De verbinding met de smartphone is end-to-end versleuteld. De opslag vindt lokaal op micro-sdkaart plaats, maar gebruikers kunnen ze ook naar een Dropbox-account of ftp-server uploaden.

Gebruikers kunnen de Slimme Video Deurbel in hun smarthomenetwerk integreren via IFTTT en via Apple HomeKit. Bij die laatste koppeling krijgen ze uitgebreidere notificaties, stembediening via Siri en de mogelijkheid andere producten in huis te koppelen. De deurbel werkt met bestaande elektrische installaties van 8-24 volt tot 230 volt en wifi. De fabrikant belooft de bel niet te koppelen aan abonnementen. Meer details, zoals de prijs, maakt Netatmo in een later stadium bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-01-2019 • 17:51

54 Linkedin

Reacties (54)

54
53
26
5
0
24
Wijzig sortering
Ik vind het altijd zo lastig als je al die eigen apps moet gebruiken. Er moet echt jaren lang actieve ondersteuning zijn anders heb je niks meer aan je bel.
Anoniem: 567346
@TheJoe7 januari 2019 19:01
Maar je hoeft dus niet de eigen app gebruiken, je gebruikt homekit.
Ja ok, maar dat gaat uiteindelijk wel weer via een API van de fabrikant... toch?
De Netatmo spreekt de API van homekit aan. Dus tenzij Apple backwards incompatibel wijzigingen in de homekit api doorvoert blijft die gewoon met homekit werken.
Exact. De deurbel praat via Apple's API met jouw app(s). Dit is mijns inziens dus een betere oplossing dan bijvoorbeeld Nest en KlikAanKlikUit, deze hebben allemaal hun eigen API, eigen Apps, weten van elkaar precies niks, etc.
Ik zie liever 1 uniforme API waar (neem HomeKit, of Google Home) al deze toepassingen tegenaan ouwehoeren. Echter is het op moment van schrijven helaas nog zo dat alle hardware fabrikanten ervoor kiezen hun eigen systeem neer te zetten, in plaats van allemaal aan te sluiten op een min of meer gevestigde orde.
Kaku is via de homewizard te besturen of afstandbedieningen lokaal. Gewoon zelfstandig. Niks anders bij nodig, geen Apple, Android of andere platform. Bewaar me als ik dadelijk verplicht moet kakelen met homekit, googlehome, Alexa, cortana of noem ze maar op om een lamp te bedienen.
Hoop dat er een standaard komt voor Home Domotica, zwave, zigbee, domineren al decennia dit gebied.
Maar standaard platform onafhankelijk is nog niks.
Klopt, De deurbel praat tegen Apple API's, Apple praat tegen jouw HomeKit hub (een iPad of Apple TV die als HomeKit hub fungeert en luistert naar connecties), en de hub praat weer tegen jouw telefoon en andere Apple devices.
Anoniem: 567346
@xoniq7 januari 2019 20:44
Die hub is volgens mijn niet noodzakelijk. Alleen als je ook remote connectie wil maken (wat je vaak wel wil) anders doet je iphone of ipad het alleen op het betreffende wifi netwerk.
Klopt, anders praten de devices gewoon met je telefoon. Maar de hub is toch best een must, ik gebruik het regelmatig om mijn Nest alvast in een temperatuur in te stellen (ook al hebben zij gewoon een app, ik vind de HomeKit widget sneller).
De thermostaat van Netatmo werkt helaas alleen met een internet verbinding, dus nog steeds afhankelijk van een service die ieder gewenst moment uitgezet kan worden door de fabrikant.

Mogelijk dat het bij deze deurbel anders is, en hopelijk dat er een api beschikbaar is zodat homekit en anderen er offline gebruik van kunnen maken.
Anoniem: 567346
@Splorky7 januari 2019 20:46
Voor homekit heb je verbinding niet nodig, dus stopt die thermostaat dan compleet met werken als die offline is ?
de officiele app van Netamo werkt niet als de telefoon en/of de thermostaat (bridge/hub hoe het het wilt noemen) geen verbinding heeft met internet, ongeacht ze met elkaar kunnen communiceren via wifi.

Met openhab (dus ik ga er van uit dat dit ook voor homekit zo geldt) verloopt de communicatie ook via het internet, er is ook geen api beschikbaar om met bijvoorbeeld JSON berichten de thermostaat te kunnen bedienen via het lokale netwerk.

De thermostaat kun je wel fysiek bedienen en het week programma staat ook lokaal opgeslagen, dus de basis functies werken nog wel.
Anoniem: 567346
@Splorky8 januari 2019 08:27
Met HomeKit verloopt de communicatie via het lokale WiFi. De communicatie met openhab loopt vanuit openhab die de API van netatmo aanspreekt en die is zoals ik het van jou begrijp alleen via internet beschikbaar. Bij HomeKit spreekt de netatmo de API van HomeKit aan, precies andersom dus.
Nu ben ik wel benieuwd, gezien ik op internet hier geen informatie over vindt, en ik geen homekit heb en het dus niet kan uit testen.

Zijn er producten bekend die alleen in de cloud werken (als in: hebben internet nodig hebben) met de standaard applicatie, maar wel offline werken met homekit?

Het klinkt namelijk positief, maar ik heb een vermoeden (die ik niet kan bevestigen) dat homekit een andere GUI is voor de cloud API van Netamo. waarbij Apple (dus net als de app, en de vrij beschikbare API waar openhab gebruik van maakt) gebruik maakt van cloud service, die het daadwerkelijke apparaat aan stuurt.
Anoniem: 567346
@Splorky8 januari 2019 12:18
Ik zelf gebruik vrij veel homekit waarbij ik native homekit ondersteuning gebruik voor de hue lampen/bridge aansturing. Maar ik heb homekit ook gekoppeld aan een zwave netwerk dat ik weer aanstuur met node-red. In node-red kan ik extra homekit devices aanmaken via HAP-NodeJS bridge module. Op de github pagina van Hap-NodeJS staat een beschrijving van het homekit protocol https://github.com/KhaosT/HAP-NodeJS . En dan zie je dat homekit zeker geen gui is voor de cloud api van netamo.
Zijn er producten bekend die alleen in de cloud werken (als in: hebben internet nodig hebben) met de standaard applicatie, maar wel offline werken met homekit?
Ja, de slimme verwarmings producten van Tado kunnen niet meer via de Tado app aangestuurd worden als er geen verbinding is met de Tado servers, terwijl HomeKit besturing dan nog wel steeds mogelijk is.
Niet alleen de thermostaat, maar ook de weerstations. Ik verbaas me er dan ook over dat deze bel dat niet heeft.
Vandaar dat ik een raspberry pi heb met domoticz en alles zelf regel. Dit soort support duurt vaak korter dan de levensduur van het apparaat. Overigens als je de beelden op een FTP kunt uploaden dan is het ook benaderbaar met domoticz en daarin te tonen. Ben benieuwd naar de prijs. Netatmo heeft ook een lamp met ingebouwde camera maar die is behoorlijk aan de prijzige kant.
Dat is de hele handel. Elektronische deurbel-systemen met of zonder bedrading en beeld zijn er al decennia. Nu wordt er een laag van software tussen de gebruiker en het produkt geschoven en wordt dat "slim" genoemd. Dan heb je geen nieuw produkt gemaakt, maar een bestaand produkt zover beperkt dat het alleen maar met een telefoon en voorgeschreven programmatuur werkt, zolang de fabrikant daar zin in heeft.
Precies, de "middle man". De markt is er nog niet aan toe maar het liefst hadden ze er nog een abbo aangehangen ook: levenslang betalen voor je deurbel, als een van de tientallen digitale abbos waarin men door de bomen het bos niet meer ziet.
Hoeft niet perse. Mijn deurbel heeft een mjpeg stream en de knoppen kunnen http request maken, zodat ik het in mijn platform kan integreren. Ze leveren ook een app, maar die gebruik ik nooit.
Welke deurbel is dat dan?
Hopelijk kan deze ook volledig cloud onafhankelijk werken, dat er geen enkele data je huis verlaat bedoel ik. Met een open API op de bel/hardware (dus niet via de cloud) en dat je je notificatie systeem zelf kan hosten
Die markt is zo klein dat niemand daar aan begint. Zelf bouwen dus. Er zijn moeilijkere dingen te bedenken dan een slimme deurbel. Je neemt gewoon een "normale" beldrukker, eventueel met intercomfunctie als basis en gooit daar je eigen elektronica en software in.
Zie de specs:

- No subscription fee
- App available on the App Store / Google Play
- Free access to your doorbell online

Hoe dat dan te integreren valt binnen je eigen domotica systeem staat er niet bij, maar wie weet komt die info tzt beschikbaar...
Netatmo is alleen niet heel goed in het verlenen van support en updates zoals voor hun device de Health Coach, wat overigens een waardeloos apparaat is aangezien een koolmonoxidemeter ontbreekt en dan noemen ze het een uitgebreide monitor om de luchtkwaliteit in de gaten te houden...

[Reactie gewijzigd door pimpampetje op 7 januari 2019 18:10]

Ik ben geen voorstander van klagen over fabrikanten, maar ik heb dit vaker gehoord over Netatmo. Het is cruciaal dat een vendor goede support blijft leveren en apps blijft updaten.

Het is trouwens niet gebruikelijk dat een luchtkwaliteit monitor een CO sensor heeft. Je kan daar beter een officieel gekeurde melder voor nemen. CO2 voor binnen en NO2 voor buiten zijn de belangrijkste indicatoren. Daarna komt fijnstof en pollen.
Wat is blijft updaten? Praten wij dan over support van 2 jaar met regelmatig updates of 15 jaar met 2/3 keer per jaar een update?

Ik heb zelf liefste het tweede, waarom zou ik een deurbel kopen met de onzekerheid dat die deplicated is tegen het 2de of 3de jaar.

Zo iets simpels als een deurbel zou ik gewoon een functie laten houden. Hang dan een losse camera op die jezelf kan aansluiten en besturen.
Voor telefoons wordt er nu in review vaak iets over gezegd, maar voor smart home apparaten blijft het wat onzeker. Het hangt sterk af van wat er nodig is.

M'n Miele wasmachine app heeft een jaar geleden een update gehad waardoor notificaties niet meer werken. Dat vind ik erg jammer en erg slecht. Ik heb minder functionaliteit dan toen ik het product kocht.

Er wordt regelmatig over Netatmo geklaagd, dus dat lijkt me rede voor aandacht.
Goed initiatief van Netatmo. Hoop dat ze nu ook AC wifi ondersteunen, of betere Wifi chips gaan gebruiken. De Welcome en Presence die ik heb verliezen regelmatig de verbinding. Een goede deurbel zonder abbo en Homekit ondersteuning zit al lang op te wachten.
Dat is zeer jammer. Dat was bij de buren nog best een minpunt tijdens het live streamen:
https://nl.hardware.info/...limme-deurbel-is-de-beste
b/g/n levert 54 mbit en een 1080 stream heeft 6 mbit nodig. Ik zie het probleem niet.
En omdat je te lui bent om de link aan te klikken dan maar een quote:

Beide deurbellen verbind je via WiFi met je thuisnetwerk. De Nest biedt 802.11ac WiFi, terwijl de Ring Pro enkel de oudere 802.11n standaard ondersteunt. Dat maakt een duidelijk verschil: in onze testsituatie, waar het dichtstbijzijnde acces point een verdieping hoger dan de voordeur is, blijkt de verbinding van de Ring Pro matig en zit er geregeld veel vertraging en/of storing in het beeld. Dankzij de 802.11ac technologie is de draadloze verbinding van de Nest Hello veel beter.
Omdat je te lui bent om zelf na te denken:

Enig voordeel van AC tov b/g/n is een hogere bandbreedte, het bereik is echter veel minder. Het zou erger zijn als hij alleen AC zou ondersteunen.
Mooi, daar hebben we dan geen last van. De router zit meteen achter de voordeur in de meterkast :-)
Ik heb nog de behoefte gehad om een livestream vanaf mijn voordeur te zien :)
Eindelijk een slimme deurbel waarbij je zelf je opslag kunt regelen en niet vastzit aan een abonnement.
Doorbied kon dit ook al maar is erg prijzig. We moeten nog zien hoe deze uitvalt.
Je bedoelt Doorbird?

De buren hebben de Ring Video Deurbel Pro en de Nest Hello onlangs vergeleken. Hopelijk komt er dit jaar nog zo'n vergelijkende test, met niet alleen de Netatmo en de Doorbird, maar bijvoorbeeld ook deze SkyBell HD en deze Hikvision.

[Reactie gewijzigd door Flori op 8 januari 2019 22:53]

Haha, ja. Autocorrectie foutje.
[Edit]

[Reactie gewijzigd door Flori op 8 januari 2019 22:54]

Anoniem: 474132
7 januari 2019 18:30
Leuk productje, gaan we in de gaten houden. Vooral het feit dat je zelf je opslag kunt regelen is fijn.
Schijnbaar geen ondersteuning voor Google? Voor mij persoonlijk een hele grote misser. En dat van iemand die 9 thermostaten en 2 buiten camera's heeft hangen van Netatmo (die prima met Google werken). Wel nieuwsgierig geworden.
Google assistent (en Alexa) support is over het algemeen eenvoudiger in te bouwen dan homekit. Waarschijnlijk zijn ze nog wel druk aan het ontwikkelen maar de markt heeft de grootste behoefte aan een homekit deurbel want die is er simpelweg nog niet.

Waarschijnlijk dus een kwestie van tijd.
Ik hoop het. doorgaans redelijk tevreden over Netatmo.
Ik dacht dat er al heel lang deurbellen zijn met al deze functionaliteit. Dat heet dan een bewakingssyseem. Maar dat heet dan niet slim. Slimme marketing, daar zal het wel op slaan.
Slim is gewoon een synoniem geworden voor het opslaan van gegevens via het net. Net als innovatie synoniem is geworden voor ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 7 januari 2019 19:01]