Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studio van oprichters Minecraftserver Hypixel kondigt eerste game aan

De twee mede-oprichters van de Minecraftserver Hypixel zijn met andere communityleden een gamestudio begonnen met de naam Hypixel Studios. De studio kondigt tegelijk zijn eerste game aan: Hytale, een sandboxgame die gebaseerd is op Minecraft.

De ontwikkelaar deelde op 13 december de aankondigingstrailer van Hytale via YouTube. De grafische weergave vertoont overeenkomsten met Minecraft en de verschillende modi ook. Het spel heeft een Adventure-, Mini-Game- en Creative-mode. De laatstgenoemde bevat een toolkit, waarmee spelers cinematics, scripts, modellen en animaties kunnen maken. De fantasysetting doet denken aan de Minecraft: Dungeons-update, waarvan de release gepland staat voor 2019.

Hypixel begint met iets meer dan veertig teamleden en is daarom gemiddeld kleiner dan de grotere ontwikkelaars. Toch heeft de ontwikkelaar al grote investeerders aangetrokken. Volgens mede-oprichters Simon Collins-Laflamme en Philippe Rouchet hebben zij advies en financiële hulp gekregen van onder andere Riot Games, bekend van League of Legends.

Riot-topman Dylan Jadeja bevestigt dit tegen The Hollywood Reporter. "Sinds onze ontmoeting met het Hypixel-team in 2016, zijn wij diep onder de indruk geraakt door de ondersteuning vanuit hun community, hun toekomstvisie voor sandboxgaming en geloof in individuele bijdragen aan een gemeenschappelijke doel. Tot nu toe zijn wij niet teleurgesteld door wat wij hebben gezien van Hytale.", zegt Jadeja.

Spelers kunnen zich opgeven voor de bètatest via de website. Het spel komt aanvankelijk uit voor Windows en MacOS, maar releases op andere platforms worden door Hypixel Studios niet uitgesloten. Er is nog geen exacte verschijningsdatum bekend.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

14-12-2018 • 10:51

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Ik speel vaak spelletjes op Hypixel en kan beamen dat dit de meest logische stap is. Ze zaten echt aan hun limiet omdat al hun minigames gebonden waren door sommige Minecraft-systemen, niet in het minst combat.

Meer speciale game modes zoals hun CS:GO-mod (Cops vs Crims), Murder mystery (1 iemand is moordenaar, 1 is detective en de rest kannonenvoer, alles zijn one-shot-kills) zijn heel leuk omdat ze een ander, gescript combat-systeem hanteren. Maar het gros van de game modes werkt met de Minecraft combat engine, waardoor ik die liever niet speel.

Ter verduidelijking: De standaard combat-engine van MC heeft bepaalde quirks waardoor je op een bepaalde manier moet click-spammen terwijl je springt en sprint om de andere zijn mannetje een knockback te geven. Aangezien de meeste spelmodi met afgronden werken, is dit een belangrijke mechaniek om onder de knie te krijgen. Leuk als je ADHD hebt, nog jong bent of een AHK-muis hebt, maar als dertigplusser met RSI is dit alles behalve fijn.

Nu dat ze hun eigen engine bouwen, lijkt het misschien nog erg Minecraft-achtig, maar het geeft hen absolute vrijheid om unieke, meer faire combat-systemen uit te bouwen. En ze kunnen bovendien bepaalde dingen uit MC achterwege laten omdat ze het toch niet gebruiken (redstone bvb).
Ik denk dat juist elementen zoals redstone juist ook in dit spel verwerkt moet worden. Ookal gebruikt 70% het niet, geeft het toch een extra laag in je complexe bouwsels die iets interactief kan maken. Dit is juist wat Minecraft bouwen zo leuk maakte. Als ze dat nog een beetje beter kunnen doen met meer mogelijkheden, dan zijn ze de echte Minecraft-killer.
Ik schaam me kapot omwille van mijn leeftijd... maar soms pak ik serieus minecraft op en ga wat automatiseren met redstone op mijn eigen manier. Vind het rustgevend op 1 of andere manier.
Je moest je schamen omdat je je schaamt ;) niets mis met wat bouwen in minecraft, zelfs op een meer gevorderde leeftijd!
En dat is nu waarom ik exact minecraft speel. Enkel en alleen voor de redstone logica. Heb hiervoor mij eigen server draaien zodat ook af en toe met vrienden kan spelen :)
Nouja.. ik denk dat je met live scripting en high-modability al een heel eind gaat komen :P Ook als er géén redstone in de base game zit.
Als je in de trailer rond 44 seconden de combat ziet met een troll (oid) dan lijkt het er op dat die jump knockback er nog steeds in zit (weet niet in hoeverre de trailer representief is voor de combat though)

[Reactie gewijzigd door Gropah op 14 december 2018 12:06]

Het gaat er volgens mij niet om dat de knockback functie erin zit/zat. Maar dat die functie bij MC verdomd complex uit te voeren is. Als je ook moet rennen/springen.

De hoop is dus dat dit in Hypixel achter een eenvoudigere toetsen combi verstopt zit.
Interesssant, echter vraag ik mij af wat deze titel meer gaat brengen of anders gaat doen dan de vele op minecraft geïnspireerde games die al uit zijn.
De meeste games "gebaseerd op minecraft" zijn slappe aftreksels daarvan.
Dit spel lijkt vooralsnog minecraft voorbij te schieten qua RPG elementen.

De combat is in minecraft heel plat, ook het reward system (levels up, quests), storyline/progressie (heel plat is je enige objective de draak verslaan) en online/social (guilds etc) is erg plat en alleen door mods op de server nog interessant.

Het lijkt alsof deze gamestudio doet wat Mojang/Microsoft eigenlijk had moeten doen met Minecraft, de ontwikkeling ervan loopt voor zulke grote studio's en zo'n groot/veel gespeeld spel erg langzaam.

Ik zeg niet dat minecraft zich specifiek moet richten op RPG, maar wat elementen hiervan (zonder dat via mods te hoeven doen) zou welkom zijn (al dan niet optioneel). Ook wat meer mythische settings of uitgebreidere steden (kastelen etc) zou leuk zijn. (Misschien zelfs een paar default maps), in plaats van iets wat random gegenereerd is en daardoor erg moeilijk om een verhaal in te krijgen.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 14 december 2018 11:09]

[...] en alleen door mods op de server nog interessant.
Ik denk dat je je daarin behoorlijk vergist. Hele volkstammen zijn er behoorlijk content mee, en bouwen alleen maar in Minecraft zonder andere spelelementen als quests en leveling.
Kijk maar naar de massa's video's op Youtube dat puur over bouwen gaat. Net als de hordes Lego-filmpjes die ook alleen maar over bouwen gaan.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 december 2018 11:21]

Maar dat is het punt ook, die mensen spelen minecraft niet als een game, maar eerder als een soort lego-simulator. Dus kan ik mij voorstellen dat mensen die wel een echte game verwachten het zo aanvoelen.

Dus qua game heeft hij imo wel gelijk, is het een redelijk leeg en 'dood'-aanvoelend spel, die setting is juist perfect als je in alle rust grote constructies wilt bouwen, prima om creatief te doen.

Dus ik zie de meerwaarde van deze game zeker wel.
Exact, door het toevoegen van skills/levels/quests kun je het daadwerkelijk nogsteeds spelen als een lego-simulator.

Het is meer dat het inderdaad voelt alsof er niets functioneels toegevoegd wordt, juist door (optioneel) RPG elementen kun je ook anderen meer aanspreken en heb je de mogelijkheid om minigames wat meer diepte te geven. Of wellicht al wat 'voorgefabriceerde' minigames in te bouwen.
Uiteraard is er plaats voor Minecraft-afgeleide games, die inzetten op andere aspecten. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Mijn punt was meer op de opmerking "alleen door mods op de server nog interessant", want dat is namelijk niet zo, gezien de gigantische actieve installed base en succes van het "lege en dood-aanvoelende" Minecraft ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 december 2018 12:56]

De ontwikkeling van MC is juist met een paar tandjes omhoog geschroefd sinds de overname van MS.

Daarvoor zaten we jarenlang naar de feature voortgang te kijken van 1 dude die dat ontwikkelde. Mojang heeft Minecraft jaren geleden eigenlijk al abandoned.
Misschien meer unieke monsters en gevechten daarmee? Ik vind de trailer trouwens wel veelbelovend. Lijkt me een leuk spel
De creative-mode klinkt alvast interessant. Daarmee kan je je sandbox wereld toch wat meer leven inblazen, in plaats van een hele mooie maar levenloze wereld.

Ook lijkt het erop dat deze studio het financieel beter op orde heeft, met de backing van grote namen. Dat doen ze iig alvast beter dan bijvoorbeeld Minecraft-Clone #14 vanuit een of andere onbekende studio uit verweggistan.
Zulke Minecraft clones e.d. voelen toch vaak aan als snelle 'cash grabs', maar als ik de trailer zo zie is dit dus een veel beter ontwikkelde game met, hoogstwaarschijnlijk veel, betere support.
Aan het filmpje te zien zou zeggen Minecraft meets Zelda en waarschijnlijk nog een vleugje WoW...

Dan een Fortnite concept (game gratis, items/upgrades betalen) en het is er weer even leuk.

Gokje 8)7
Als je ook je eigen server kan opzetten, lijkt het mij wel leuk om te proberen.
De trailer noemt "community servers' dus het lijkt mij van wel, zeker gezien de afkomst van de developers.

Een trend die je gelukkig bij meer (indi)devs ziet met een geschiedenis in custom servers/game mods. Op de early acces schandalen na dan..

Aanvankelijk dacht ik "pff, weer een minecraft clone.. lekker makkelijk/origineel", maar ik moet toch zeggen dat ik hier wel enthousiast van wordt :o
Hypixel heeft meteen klanten natuurlijk, het is nog steeds een enorme community.
Ikzelf ben een staff member op Hypixel en wacht al sinds het einde van 2016 op de trailer; ik was al bekend met de naam sinds een paar maanden geleden en ben echt sinds het eerste moment verschrikkelijk enthousiast. Het is oprecht een erg veelbelovende game.

Het idee van Hytale is om Minecraft te maken hoe het gemaakt zou moeten worden, de fouten die Mojang heeft gemaakt met Minecraft op te lossen en gewoon simpelweg een veel betere versie te maken. Bij Hytale is je imagination echt het limiet, die waarschijnlijk niet eens bestaat.

Voor developers zoals ik zit dit echt verschrikkelijk interessant, je kunt alles doen in dit. Het heeft verschrikkelijk goede support voor het customizen van de game en servers. Waaronder live scripting, waarbij je kan programmeren en de veranderen instantly plaatsvinden.

Ik kijk echt heel erg uit naar de release van dit spel; en ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken met de community.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit gaat werken met betrekking tot de IP van Minecraft. Ik zie zo niet dat ze expliciet gesteund worden door Microsoft, die hier dus eigenaar van is. Kan me voorstellen dat als het te veel op elkaar blijft lijken, dit gevolgen gaat hebben. (Los van de discussie over IP in het algemeen)
Nou, dat zal wel meevallen hoor. Ik spreek uit ervaring gezien ik in 2011 een minecraft clone heb gemaakt en daar helemaal mee weg ben gekomen.
Het enige waar ik ooit iets van gehoord heb is het gebruik van het minecraft keyword op de playstore description, waar mojang natuurlijk volstrekt gelijk in had.
Er bestaat niet zoiets als copyright op gameplay.
Dit gaat uiteraard wel een stuk verder dan gameplay. Daarom ben ik ook heel benieuwd waar de lijn getrokken wordt, er zijn voor minder duidelijke vergelijkingen copyright zaken geweest, dus ik denk zeker dat het risico er is. Vooral als het populair blijkt te zijn en speler wegtrekt bij Minecraft zelf.
Hoezo gaat dit verder?
Ze gebruiken hun eigen assets, hun eigen verhaal, hun eigen monsters, hun eigen servers, hun eigen code. Ze hebben alles voor deze game zelf gemaakt. Het concept is alleen nagenoeg hetzelfde als dat van minecraft: je hebt wereld gemaakt van blokjes en in die wereld komen monsters om je werk kapot te maken (even heel kort door de bocht). Volgens mij is de lijn duidelijk: als je iets kopieert wat iemand anders gemaakt heeft dan schend je diens copyright. Dat is in mijn ogen hier niet het geval.
De enige uitzondering is als je daadwerkelijk een patent zou hebben op de gameplay, maar volgens mij zijn dergelijke gameplay patenten nog nooit toegekend of serieus genomen.
Daarom geef ik ook aan dat ik benieuwd ben hoe dit precies werkt. Aangezien het inderdaad hun eigen assets en verhalen zijn, maar deze wel heel erg op die van Minecraft lijken. Als je dit naast het feit legt dat het ontstaan is uit Minecraft, is er wel degelijk sprake van een connectie tussen beide spellen. Minecraft heeft bijvoorbeeld ook veel merchandise, zoals kleding en speelgoed. Daar zit ook copyright op lijkt me?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er voorstander van dat dit moet kunnen. Maar ben benieuwd of Minecraft/Microsoft er ook zo over denkt. En/of ze er uberhaupt iets aan kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door II Stevow II op 14 december 2018 15:46]

Ben heel benieuwd
Heb zelf een gevoel van een mix tussen CubeWorld en Minecraft als ik de trailer zo zie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True