Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia zegt raytracingprestaties te verhogen vanaf nieuwe Battlefield V-update

EA en Dice hebben een trailer uitgebracht van Battlefield V: Tides of War Chapter 1: Overture. Deze update voegt vanaf 4 december onder meer een oefenmodus, multiplayermap en een nieuwe singeplayermap toe. Nvidia komt met een driver die raytracing flink zou moeten verbeteren.

Nvidia heeft de update van 4 december aangegrepen om een nieuwe driver te introduceren, die volgens de fabrikant leidt tot raytracingprestatieverbeteringen tot 50 procent. Volgens het bedrijf achter de GTX GeForce-videokaarten is het met de nieuwe driver mogelijk om Battlefield V met de GeForce RTX 2080 Ti op een resolutie van 2560x1440 pixels met 60 fps te spelen, waarbij de raytracingreflecties op ultra zijn ingesteld.

Met de RTX 2080 zou een resolutie van 2560x1440 pixels met 60 fps mogelijk zijn als de reflecties op medium worden gezet. En de GeForce RTX 2070 zorgt volgens Nividia voor 60 fps bij een resolutie van 1920 x 1080 pixels en de raytracingreflectieinstellingen op medium. Overigens bevat de nieuwe driver ook verbeteringen voor een aantal andere games, zoals World of Warcraft: Battle For Azeroth en Just Cause 4 en Insurgency Sandstorm. Nvidia meldt niets over de overige toegepaste grafische instellingen.

Dice meldt dat de Battlefield V-update vanaf dinsdag op alle platforms beschikbaar komt. Het nieuwe singleplayeravontuur genaamd The Last Tiger, waarvan in een nieuwe trailer filmische beelden zijn te zien, draait om een Duitse bevelhebber van een Tiger-tank die in Duitsland oog in oog komt te staan met een Amerikaanse overmacht. Verder wordt de op tanks gerichte en in België gesitueerde multiplayermap Panzerstorm toegevoegd, evenals een oefenmodus.

Dice liet onlangs ook weten dat de zogeheten time to kill en time to death nog niet worden gewijzigd. Daar was eerst sprake van, nadat Dice klachten kreeg van spelers dat ze te snel het loodje legden in Battlefield V. Een medewerker van de ontwikkelaar liet echter doorschemeren dat er op dit vlak nog niets wordt veranderd bij de update van dinsdag. Er volgen wel een aantal veranderingen die die balans op het vlak van de wapens moet verbeteren.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-12-2018 • 17:26

101 Linkedin Google+

Reacties (101)

Wijzig sortering
Lijkt me vooral een gimmick op dit moment, dat hele Ray tracing gedoe. Wel interessant natuurlijk dat het kan, maar zo'n dure kaart kopen om vervolgens in 1080p te spelen, waarschijnlijk niet op ultra settings. Meh
Gimmick of niet. Het ziet er wel heeeeeeel mooi uit. Op YT staat de presentatie ervan samen met de game BFV en ik vind het toch wel heel erg gelikt hoor. Maar bij een snelle MP game kijk je er een keer naar en dat was het wel.

https://m.youtube.com/watch?v=pVFxGgiVE1g

Maar ik las ergens dat ray tracing al heel er lang bestaat (oude Matrox kaarten) en dan vind ik de uitvoering heden ten dage ervan maar belabberd. Je verliest zo 40fps als je het aan zet.
Raytracing bestaat inderdaad al best een tijd. Minimaal sinds begin jaren 80. Wat we hier zien, dus realtime raytracing, is behoorlijk nieuw. Nividia moet ook flink wat trucjes uithalen om de prestaties een beetje oké te houden. Het aantal rays dat ze gebruiken is dan ook héél wat lager dan wat je ziet in pre-rendered materiaal. Op dit moment is er geen enkele gaming PC ter wereld die volwaardige raytracing realtime kan verwerken zonder dat het een slideshow wordt.

Verder wel eens met @Swindowmasher dat het momenteel vooral een gimmick is. Ja, het ziet er mooi uit, maar het voegt niet perse heel veel toe en je levert best wat prestaties in. Het is wel goed dat Nvidia er mee bezig is want het opent de deur naar verbeterde implementaties. Ik hoop wel dat het geen exclusief dingetje wordt. Dat game X wel DXR-implementatie heeft maar niet de AMD-variant bijvoorbeeld. Thanks @Splitinfinitive voor de opheldering :)

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 3 december 2018 18:27]

DXR ia onderdeel van de dx12 api. Nvidia heeft hier alleen 44n marketing term van tensor cores en RTX aangehangen. Als het goed is kan AMD bij een volgende generatie hier tijdens het chipontwerp gewoon rekening mee houden.

Ikzelf dacht eerst ook dat DXR nvidia only was maar het is blijkbaar tot stand gekomen in samenwerking met Microsoft en AMD. Er is op het moment gewoon geen AMD kaart die de hardware ervoor aanboord heeft
Dat wist ik dan weer niet. Even snel opgezocht.
DirectX Raytracing (DXR) is a feature of Microsoft's DirectX that allows for hardware real-time raytracing, a significant advancement in computer graphics first seen on the consumer level in GPUs such as the Nvidia GeForce 20 series announced in 2018. DXR will not be released as part of a new version of DirectX but rather as a compatible extension to DirectX 12.
Ik dacht serieus dat DXR een Nvidia-dingetje was maar het is dus gewoon een afkorting voor een DirectX-feature. Weer wat geleerd :+
DXR is wel door een samenwerking van nVidia en Microsoft tot stand gekomen. Ik gok er zelfs op dat nVidia er het voortouw in heeft gehad met de start van de hardwareontwikkeling en naar Microsoft is gestapt voor de DirextX implementatie.
https://www.pcgamesn.com/nvidia-rtx-microsoft-dxr-raytracing
https://nl.hardware.info/...real-time-ray-tracing-aan
( https://nl.hardware.info/...are-gaat-het-ondersteunen )

Geheel toevallig heeft Microsoft DirectX Raytracing en nVidia de RTX core op dezelfde dag aangekondigd, dat geeft wel blijk van hun samenwerking.

Snap je nu ook mijn andere comment, nvidia is slim hier nu al in te stappen, ze hebben een grote invloed op de DXR implementatie gehad, dus hun hardware zal wellicht beter geoptimaliseerd zijn dan wanneer AMD in de ray tracing stapt. AMD heeft trouwens aangegeven er pas in te stappen als het ook in de low-end GPU beschikbaar wordt.
https://nl.hardware.info/...er-reageren-op-raytracing
Ik lees dat dit gewoon op alle kaarten mogelijk is? Dus als er een update zou komen zou het ook op de 10 generatie moeten werken?
Schijnt te kunnen, maar speelbaar is het niet meer vanwege de te zware wissel die het trekt op kaarten zonder tensor cores. Wel leuk voor screenshotfanaten dus 8-)
Ik gok dat het softwarematig gewoon niet te doen is. Anders hadden ze het wel gedaan. Ik gok zonder de juiste cores aanboord heb je zo'n performance hit dat het gewoon niet speelbaar is. Pin mij hier niet op vast, ik zit er namelijk niet al te diep in
Battlefield 5 ziet er zonder RTX al heel goed uit. Ik vind de effecten van RTX maar minimaal, zelfs op stilstaande plaatjes moet ik nog goed zoeken naar de verbeteringen.
Ik vind de reflectie in de ramen anders een wereld van verschil. Kijk maar eens naar het filmpje en dan bijna aan het eind.

Maar zoals gezegd, in een snelle MP game heb je niet eens de tijd om je te apegapen ernaar want dan lig je al onder de zoden haha. Dat was ook de reden dat ik toch maar de 1080Ti heb gekocht na twee maal een RTX20xx als DOA heb mogen ontvangen.
Ik zie het verschil wel, maar in alle jaren dat ik Battlefield heb gespeeld, ben ik nog nooit voor een raam stil gaan staan om de reflecties te bewonderen. Met RTX aan doe je dat wellicht een paar keer, om vervolgens weer over te gaan tot waar Battlefield om draait, punten overnemen en vijanden omleggen.
Maar als je naast het horen van enemies deze ook nog eens kunt zien in reflecties? ;) Dan kan dat een flinke impact hebben op gameplay, immers is silent-walking dan niet (altijd) effectief meer.

Een potje CSGO zou bijv. met real-time reflecties in het voordeel van de RTX speler zijn ;)
Succes met zoeken naar ramen en spiegels in cs go waar dit zou kunnen. Die zijn er gewoon bijna niet eens.
Het was dan ook maar een voorbeeld wat RTX "kan" betekenen voor een competitive shooter.
Ook zónder ramen/spiegels kan belichting een veel prominentere rol spelen. Wat gebeurt er bijv. met belichting/shadows wanneer iemand voor een verlichtingsbron ( kunstmatig of zonlicht ) loopt? Huidige shadow technieken zijn alles behalve dynamisch.

Real time raytracing (mits goed geïmplementeerd) kan een totaal nieuw perspectief bieden voor competitive FPS.

Zie:
https://thelibrarycsgo.files.wordpress.com/2012/09/mid.jpg

Als die ramen ( 2 rechts en 2 achter ) geen luiken, maar glazen zouden hebben, dan verandert dat de hele balans van Inferno.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 december 2018 14:44]

Je moet het m.i. over het geheel zien, anders hadden we nu nog steeds genoeg voldoening aan graphics van 10 jaar terug. Nu blaast de wind sneeuw of zand op, of bij explosies zie je veel meer effecten dan vroeger.
Dit wordt dan weer toegevoegd om weer mooier te maken.
Als je ziet over het geheel dan is de stap van Wireframe naar flat shaded een grote 7 mile stap.
En deze RT meer icing on the cake.
Met of zonder je hoeft de rest er niet meer bij te verzinnen.

Maar in het begin zijn de stappen crucialer waar je van abstract naar stap richting realistischer look & feel gaat.
Als game experience.

Deze subtiele verbeteringen moet je ten eerste bewust van zijn om naar te zoeken en uit je game ritme gaan maar als beeld gfx reviewer er naar kijken.

Hoe dichter je bij foto realistischer komt hoe meer compute power en hardware je er tegen aan gooid maar de beleving steeds subtieler beter wordt.
Deminishing Returns.
Dat het niet op valt komt omdat het natuurlijk aanvoelt. Dat is met alles wat er beter uit ziet.

De verbeteringen zijn heel simpel: reflecties en lichtbreking. Dat is waar raytracing voor gebruikt word. Dat je het niet zo heel snel op valt is omdat het al jaren gefaked word waardoor het lijkt als of veel spellen het al hebben. Je ziet het verschil direct als een reflectie bijvoorbeeld iets niet statisch moet weergeven. Dit is ook waarom ze bijvoorbeeld de explosie met reflectie in de lak van de auto gebruiken als voorbeeld.

Een paar oude voorbeelden van hoe te faken:
MGS 2: reflecties in de vloer, gewoon letterlijk het level (deels) spiegelen onder een semi transparante vloer.
Spiegels: Een tweede camera "achter" de spiegel en die dan renderen in de spiegel.

En dan de veel gebruikte cubemaps en screen space reflection maps.
Ik volg de ontwikkelingen op grafisch gebied al jaren, omdat ik het heel interessant hoe het zich ontwikkeld.

Ik weet nog goed dat ik vroeger Need for speed 3: hot pursuit speelde op mijn PC. Toen ik dat spel draaide op de PC van mijn vader kon ik de reflecties op de auto's aanzetten, wat een wereld van verschil was.

Nu maakt het me echter niet uit of de reflecties realistisch zijn of gefaked met handige truuks. Het water in Sea of Thieves vind ik bijvoorbeeld adembenemend mooi en daar komt geen Ray Tracing aan te pas.

Ik zie ook zeker in dat Ray Tracing, of zelfs path tracing de toekomst is voor games. Het is echter nog te zwaar voor deze en waarschijnlijk ook de komende generaties videokaarten. RTX is waarschijnlijk door nVidia bedacht om te zorgen dat de nieuwe kaarten toch vernieuwend waren, ondanks de minimale prestatie toename.
Wat ik juist fijner vind aan Raytracing is dat je dan van die artifacts niet meer hebt of hoe je dat ook noemt.
Misschien is een voorbeeld ervan handiger, dat is het enige nadeel op moment van SSR's.

Dit bedoel ik: http://prntscr.com/lq8ph8
Heb je al eens naar video's over raytracing in Batttlefield V gekeken? Ik zag daar eindelijk een oplossing voor die nep spiegels waar we het al decennia lang mee moeten doen. De reviewer ziet zijn weerspiegeling in zijn scope en in een spiegel van een willekeurige bus. Als je bijvoorbeeld The Crew 2 opstart dan zie je dat anno 2018 je auto nog steeds geen werkende spiegels heeft. Forza heeft wel werkende spiegels, ziet er alleen niet uit. Ray traicing gaat dat dus in ieder geval oplossen.

Verder vond ik het indrukwekkend hoe realitsich de weerspiegeling veranderde in de overgang van het metaal van de auto naar het autoraampje. Hier de hele video https://youtu.be/nYLLvOFSHCU.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 december 2018 01:44]

Minimaal zou ik de prestatie toename niet noemen.
Uit enkele titels die ik momenteel heb getest, kom ik toch aan een verschil van 30-35%.
Ook heb ik mijn kaart nog niet warmer gekregen dan 55°C, wat bij mijn vorige kaart toch 80°C was.
Het is grote Gimick waar de waarde sterk per game varieerd.
In frantic FPS bunny hop shooter is Productie kapitaal verspillend. Beter dat in meer belangrijke features stoppen. Core features
In opensandbox adventure waar omgeving moet verkennen geeft het stuk veel meer waarde.

Daar is GFX ook sterk aanwezig in de game experience dus value van Fotorealistisch is dan ook groter.
Het spel heeft toch ook single player? Ik denk juist dat dit meerwaarde heeft in spellen die juist niet grote sandboxes zijn maar juist kleiner zijn. Daar zie je meer van de details terug.

Maar deze techniek maakt het wel mogelijk om te zien of er iemand achter je staat om je neer te steken of om de hoek komt, meerwaarde in een shooter waar mensen je proberen in de rug te steken. Maar misschien ook een oneerlijke voordeel als je geen RTX hebt.
wel gaaf zo tank in camouflage metallic lak :+
Onder bepaalde omstandigheden, in scene's met veel reflectie, is het een ontzettend duidelijk effect.
Of Battlefield als tamelijk snelle shooter eigenlijk wel de juiste etalage is voor deze techiek is wel de vraag. Ik gooide vroeger altijd die grafische settings van Battlefield compleet naar beneden om zo veel mogelijk frames uit mijn videokaart kaart te persen. In Multiplayer ligt de prioriteit gewoon niet op grafische poespas.
Helemaal mee eens. Daarnaast kun je je ook afvragen of RTX nu überhaupt wel ergens goed voor is. Ontwikkelaars zijn zo goed geworden in het faken van bepaalde effecten, dat deze er toch goed uitzien en ook nog eens geen aanslag zijn op je FPS. RTX daarentegen ziet er minimaal beter uit, schijnt toch nog wel wat werk nodig te hebben om juist te worden geïmplementeerd en is erg zwaar voor je systeem.
moet je even zoeken op een engine die Realtime reay tracing al een Jaar native ondersteund, zoals de Unreal engine dan zie je het verschil pas echt.

Bijna near CGI in realtime.
Typische reactie voor een AMD fan. Bekijk het filmpje eens, dat zijn geen minimale effecten.
Sorry, maar ik ben een zeer tevreden nVidia GTX 1080Ti gebruiker. En in mijn tweede PC heb ik al jaren een nVidia GTX 980 draaien. En de filmpjes heb ik bekeken, de effecten voegen voor mij niks extra's toe (mening). Ik heb ook de RTX videos van de nieuwe Metro gezien en daar vind ik het er zelfs beter uit zien wanneer RTX uit staat (mening).

Ik heb in 1 van de systemen wel een AMD processor zitten. Die haal ik er iedere avond voor het slapen gaan even uit en geef ik een kopje warme chocolade melk, terwijl ik mijn Intel processor en nVidia kaarten met jaloezie laat toekijken. Daarna stop ik hem in in een wam bedje met een lekker kruikje, terwijl de rest in een ijskoude behuizing mag blijven hangen. AMD 4EFFER!
Hoezo is de uitvoering belabberd? Dat het al heel lang bestaat betekend niet dat het heel simpel te implementeren is.
En naast de implementatie, is er natuurlijk ook het gebruik ervan. Om dat plaatje in Battlefield te renderen zijn er best veel rays gebruikt, en die kunnen allemaal ook nog bouncen wat weer extra informatie oplevert en dus meer rekenwerk.

Het blijven gewoon hele dure berekeningen.
Dan moet je je even beter inlezen. De techniek van Ray tracking bestaat inderdaad al lang het is echter nog nooit real time in games toegepast simpelweg omdat het te veel performance kost. Ook niet door matrox. Nvidia vangt dit nu af met de AI tensor cores die de missende pixels kunnen aanvullen. icm normale rasterisation en DLSS kunnen de tensor cores1440p upscalen naar 2160p, moet het nog wel door een game ondersteund worden.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 december 2018 18:19]

Vroeger was het fps verlies van raytracing nog groter. Dat is waarom men zo lang ermee gewacht heeft, omdat er eerst genoeg rekenkracht moest zijn.

Voor de rest is het gewoon het probleem dat iemand de eerste zet moet maken. Er zullen nooit games komen die er gebruik van maken als er geen hardware voor is.
Bitboys konden het vele jaren geleden al real time :)
Was dat niet met die GPU die nooit op de markt gekomen is en ik dacht zelfs nooit verder dan de tekentafel?
Werelds #1 vaporware ja. Maar er bestaan prototypes, die zijn destijds op eBay langs gekomen.
Ja, maar nooit van de legendarische Glaze3D die hun vlaggeschip had moeten zijn.

Alleen een Pyramid3D en nog een ander geloof ik, die bij lange na niet de specs hadden die de consument werd beloofd in vorm van de Glaze3D
Er is "genoeg" rekenkracht.
Het is dat rasteration methode ook gevolueerd is van oer Quake tot wat er nu mogelijk is.

En Rasteration in beginnen van heel karig tot nu heel feature packed is geworden. Nu de grafische verwachtingen dus de lat zo hoog gezet is dat "Niet genoeg" als niet genoeg tov wat er nu met Rasteration behaald wordt.

Maar heel lang geleden werd er al fullscreen geraytraced maar ja toen was HD niet eens in.
Dat klopt niet, de rekenkracht van de Matrox kaarten zou nooit voldoende kunnen zijn om raytracing mogelijk te maken.

Ik denk dat ze Environmental mapped bump mapping bedoelen.

En dat is later aan alle GPU's toegevoegd.
Klopt wel, Matrox kaarten waren toen uitstekende kaarten voor raytracing. Enkel niet real-time.
Indrukwekkend maar moet erg lachen om de tellsell reagerende dude ,de presentator die heel relaxed praat heeft er vo :) lgens mij ook moeite mee
maar zo'n dure kaart kopen om vervolgens in 1080p te spelen, waarschijnlijk niet op ultra settings.
Heb je het artikel wel gelezen of de video bekeken? Met deze verbeteringen kan ray tracing op 1440p op 60 fps gehaald worden.
Nogmaals, uit het artikel:
Volgens het bedrijf achter de GTX Geforce-videokaarten is het met de nieuwe driver mogelijk om Battlefield V met de Geforce RTX 2080 Ti op een resolutie van 2560x1440 pixels met 60 fps te spelen, waarbij de raytracingreflecties op ultra zijn ingesteld.

Met de RTX 2080 zou een resolutie van 2560x1440 pixels met 60 fps mogelijk zijn als de reflecties op medium worden gezet.
Nvidia kondigt realtime raytracing aan met Battlefield V als het paradepaardje. Ze brengen de 2080ti uit die tussen de 1100 en 1200 euro kost. Vervolgens haal je nog niet eens 60fps op 1080p met DXR op ultra.

Het is absurd dat 60fps op 1440p als positief gezien wordt bij een kaart van meer dan 1000 euro. Nvidia heeft gewoon flink mis gegokt met hun raytracing. Mooi dat het er is maar dat je concessies moet doen met zo'n kaart is vrij absurd.

De 20-serie van Nvidia is vooralsnog een flinke flop. Veel DOA's, slechte prestaties met DXR aan en véél te duur. Als klap op de vuurpijl is er vooralsnog maar één game die de unieke features van die kaarten ondersteunt. Dit is gewoon een herhaling van PhysX. Groots geïntroduceerd, maar uiteindelijk niet zo'n succes destijds. Inmiddels wordt het nog wel her en der gebruikt maar volgens mij is het lang niet zo groot geworden als Nvidia had gehoopt.
Of had iedereen niet realistische verwachtingen van ray tracing? Dat moet jij toch weten met je games-badge op tweakers :) . Er is nooit gemeld dat ray tracing direct op 4k mogelijk zou zijn. Iedereen met een klein beetje kennis weet dat ray tracing zeer rekenintensief is en dat het dus afwachten was op wat de performanceimpact zou zijn voor welke resoluties.

Ook zijn er in het verleden wel vaker nieuwe technieken gekomen, zoals anti-aliasing technieken, die eigenlijk pas ook goed toepasbaar werden op een nieuwere generatie kaarten. Kip en het ei verhaal en als iedereen niets doet gebeurd er niets, nvidia heeft de aftrap gedaan. Goed of niet, het begin is er.

En de rest van de problemen staan los van ray tracing, dus niet van inlvoed op dit onderwerp, ongeacht of je gelijk heb of niet.
En dat er niet veel games zijn die het ondersteunen is logisch toch, dat moet ingebouwd worden.

Het mag misschien een niche zijn, maar nvidia heeft gewoon het voortouw genomen, want ze zien dat het de toekomst gaat worden voor realistischere effecten, op deze manier zonder concurrentie zullen games naar hun hardware geoptimaliseerd worden, en tuurlijk, dat kan zo omslaan als amd er ook mee komt. Mijn inziens pakt nvidia het gewoon slim aan om de markt meer naar zich toe te trekken, of dat goed is voor de markt is een andere discussie, maar vanuit nvidia's oogpunt slim.
Nieuwe techniek ? Ray tracing bestaal al 15 jaar, en zover ik weet kan je ray tracing doen op alle Radeon kaarten van laatste 13jaar ofzo.
Dan weet je ook dat het altijd uren per frame was, met een beetje geluk minuten. Dus het verandert verder niets aan de hoeveelheid benodigde operaties.
15 jaar maak er maar 35 jaar van. De amiga's uit 1985 draaiden al raytracing demo's
Ray tracing als techniek bestaat al veel langer, maar real-time ray tracing in games op special hardware, de RTX cores, is nieuw, mede als Microsoft's DirectX Raytracing implementatie, DXR.
Ga je nu echt de raytracing van 1 frame per uur vergelijken met deze real-time raytracing?
Had ik iets gezegd over realtime raytracing ?
Quote: Ook zijn er in het verleden wel vaker nieuwe technieken gekomen
Het is geen nieuwe techniek. Zelfs Realtime raytracing is niets nieuws op GPU.
AMD ondersteunt dat in Vulkan: https://www.youtube.com/watch?v=kZNznb-mJFE (heel interessante presentatie).
https://wccftech.com/amds...uting-in-games-this-year/
Ik kan me goed vinden in het verhaal... Zo kunnen ze weer mooi voortborduren op het feit dat je al jaren de beste kaart kan kopen maar nog steeds niet tevreden kan zijn met de performance die je krijgt omdat er inmiddels meer mogelijkheden bestaan..

Zo ook het anti aliasing verhaal.. leuk als je 10 jaar terug een dikke kaart kocht.. zette je aliasing aan dan gingen de frames richting kelderklasse... wat een domper als je net een dik bedrag hebt neergelegd en er achter komt dat je de nieuwe spellen alleen op high kan spelen...
1200 euries 1 game geen deftige 4k dan kan zo veel lippenstift en parels aan het zwijn hangen.
Het blijft een varken.
Wat een gezwam allemaal. De video met de devs geeft duidelijk aan dat er nog meer optimalisaties aan komen. De 20-serie is wat dat betreft geen flop. Ray tracing is het wellicht wat minder handig voor een shooter als BF V waar hoge FPS belangrijk is, maar er is ook nog een single player. Daarnaast komen er ook andere games aan waar RT beter aansluit zoals Tomb Raider.
RT is niet vergelijkbaar met Physx (dat is appels met peren vergelijken). Real-time RT gaat echt niet weg, het is namelijk de volgende logische stap.
Dat er nog niet veel games zijn, komt omdat de techniek heel erg nieuw is. Dus enige geduld is nodig, want het is complexe materie.

Wolfenstein ondersteunt overigens nu Adaptive Shading wat ook een feature van de nieuwe 20-serie kaarten is.

Je verhaal klinkt mij allemaal als 'afgunst' in de oren.
Nvidia kondigt realtime raytracing aan met Battlefield V als het paradepaardje. Ze brengen de 2080ti uit die tussen de 1100 en 1200 euro kost. Vervolgens haal je nog niet eens 60fps op 1080p met DXR op ultra.

Het is absurd dat 60fps op 1440p als positief gezien wordt bij een kaart van meer dan 1000 euro. Nvidia heeft gewoon flink mis gegokt met hun raytracing. Mooi dat het er is maar dat je concessies moet doen met zo'n kaart is vrij absurd.

De 20-serie van Nvidia is vooralsnog een flinke flop. Veel DOA's, slechte prestaties met DXR aan en véél te duur. Als klap op de vuurpijl is er vooralsnog maar één game die de unieke features van die kaarten ondersteunt. Dit is gewoon een herhaling van PhysX. Groots geïntroduceerd, maar uiteindelijk niet zo'n succes destijds. Inmiddels wordt het nog wel her en der gebruikt maar volgens mij is het lang niet zo groot geworden als Nvidia had gehoopt.
Ik weet niet hoe lang jij al gamed maar denk eens terug aan eerdere innovaties. Zaken als ambient occlusion resulteerde steevast in <30 fps. De meeste van de eerste DX10 titels waren ook geen pretje om te spelen. Dit zijn nog vrij recente voorbeelden. Persoonlijk had ik voor ray tracing 30 fps op 1080p verwacht en ik was bij launch dus al positief verrast dat 60 fps haalbaar was. Die nieuwe settings doen in het begin altijd even pijn, over een jaar of 4-6 weten we niet beter ;).

Groot verschil met PhysX is dat dit gepushed wordt door Microsoft binnen DirectX. Zowel AMD als Intel kunnen er dus ook mee aan de slag (ja Intel komt in 2020 met een videokaart). Bovendien is de drempel voor ontwikkelaars wat kleiner doordat Nvidia dit geen exclusief onderdeel van Gameworks heeft gemaakt. Dit maakt de overlevingskans van DXR stukken groter dan die van PhysX.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 december 2018 01:55]

"Het is absurd dat 60fps op 1440p als positief gezien wordt bij een kaart van meer dan 1000 euro."

Helemaal mee eens. Ik ben reeds in 2012 ingestapt in 1440p gaming. Met een dikke alienware en de toen bijzondere GTX690, destijds een peperdure kaart, beter was er haast niet.

Een flinke miskoop, naiviteit ten top, achteraf gezien. Maakt op zich niet veel uit, ik koop eens in de tig jaar gewoon een zeer dikke desktop en doe er dan eeuwig mee.

Wat schrijnender is dat bijna 7 jaar later, 1440p gamen nog steeds wordt gezien als bijzonder, waar je nog steeds die 1000 euro kaart voor nodig hebt. En dan alsnog moet je bidden om 60fps te halen. Laat staan dat je 4K wilt gamen, wat is daar wel niet voor nodig, terwijl een 4K monitor toch echt niet zeer speciaal is, je wordt er mee doodgegooid.

Ik vind dat bitter weinig voortgang. Uiteraard zijn ondertussen de games wel iets mooier geworden, maar ik denk dat het euvel veel meer zit in slechte code. Slechte ports, code die teveel op de CPU leunt, oude crappy legacy software engines, kortom: software die hardware niet ten volle benut.
Het is wel erg kort door de bocht om af te geven op resolutie, games zijn er ook mooier uit gaan zien en dat kost rekenkracht. Overigens kan je met de nieuwste high-end kaarten gewoon op 4K spelen, afhankelijk van welke kaart je hebt is er nog wel verschil in settings(medium-high-ultra zeg maar).

En vandaag de dag is 1440p gamen helemaal niet speciaal. Het is ray tracing wat nieuw is in games en wat een grote performance impact heeft(iedereen die iets van ray tracing weet weet dat het heel rekenintensief is), misschien iets beter inlezen op de materie :) .

En ray tracing is dus iets nieuws in games en moet dus nog goed geimplementeerd worden dan wel geoptimaliseerd worden en daar is men nu mee bezig. Het klopt dat de eerste beelden van games met ray tracing inderdaad op 1080p waren. Maar dat was zoals nu wel blijkt uit dit artikel eerder een haastklus dan een echte goed implementatie. Nu met een eerste optimalisatieslag is ray tracing ook op 1440p haalbaar en speelbaar geworden, al zij het met de RTX 2070 op een iets lagere instelling.
En zoals gezegt is het vaker voorgekomen met nieuwe technieken dat die een dergelijke performance impact hadden dat het pas echt speelbaar werd op een nieuwe gneratie videokaarten, zoals ik al zelf eerder zei is anti-aliasing zo'n techniek en zoals @sdk1985 hieronder aangeeft is ambient occlusion nog zo'n techniek.
Tuurlijk niet misgegokt... alleen een beetje verkeerd neergezet... Deze techniek is gloednieuw voor gebruik in real-time... ze hadden dit als 'het begin' van realtime raytracing moeten noemen...

Daarnaast is raytracing in BFV een haastig iets geworden. Want zelf hadden de Dev's ook wel door dat ze opeens 30fps halen i.p.v. minstens 60. Waarschijnlijk geen tijd meer voor toen de deadline naderde en het crunch-time is.

Ik voorspel dat met komende generaties, 3000, 4000 maar zeker 5000 we hele toffe dingen gaan zien. Ik werd de oude belichting techniek (rasterization) helemaal zat... ik ben zo blij dat realtime raytracing begint te komen als vervanging.
Dit is raar, ik speel bf5 op ultra op QHD en haal tussen de 80 en 115 FPS met een 1080. Mis ik iets?
Ray tracing misschien
Dus dat -zoals ik het zie- minimale verhaal zorgt voor zo een performance hit? Ik zie de advantage dan precies niet. Ff de update op bf afwachten misschien.
Wanneer is het een gimmick en wanneer is het een feature? Je kunt op een gegeven moment niet meer verwachten dat het verschil dag en nacht is als het al realistisch lijkt.

Raytracing is gewoon de volgende stap naar realistische belichtings simulatie. Daar kun je gewoon niet omheen.
Voor en nadelen aan verbonden.
Als je onder een vrachtwagen ligt zie je reflecties van andere spelers in een waterplas die onder de truck is wat je wel een advantage kan geven.

Aan de andere kant, ultra settings zijn ook niet boeiend voor competitive multiplayer.
Mesh en terrain op laag zetten geven je een substantieel voordeel tov spelers op ultra, ongeacht de framerate. Er wordt veel minder gras en hoog gras in het speelveld gerenderd en als je bv prone gaat zie je veel meer wat er voor je gebeurt omdat je geen hopen gras hebt die je gezichtsveld belemmeren.

Voor MP, low is the way to go. Geeft teveel advantages. Echt spijtig dat ze zo'n dingen niet gewoon kunnen 'locken' want is echt een unfair advantage. Ik zou veel liever hebben dat iedereen op ultra kan spelen voor de eyecandy maar voor een even balance speel je beter op lagere settings helaas.
tja, dus zo'n dure kaart kopen om met mooiere visuals te spelen.. Anders zou je ook altijd kunnen stellen dat 4K ook maar een gimmick was op het moment dat de eerste gpu's uitkwamen die dat konden ondersteunen, en hetzelfde met alle andere grafische opties. Liever op 60fps en deze mooie visuals dan op 120fps en 4k.. Zelf vind ik het wat betreft belevenis heel wat toevoegen als ik de verschil video's zo zie.
Mwah, het is wel echt iets nieuws. Heb het nu op een aantal gelegenheden gezien in Demo's en nu ook in BF V zelf, naast eerste versies van productiesoftware.


Echter is het in BF 5 best een gimmick. Het is mooi enzo, maar je gaat er toch niet naar kijken. Je bent in deze game specifiek vooral bezig met dekking en positioneren en het continue afspeuren naar bijzonder onopvallende tegenstanders. Er zijn namelijk al veelsteveel effecten in BF5 die dat lastig maken.


Daarnaast is de performance ook gewoon té laag, maar goed dat dat verbeterd zou worden zat erin. Ondanks dat was het naar mijn mening borderline speelbaar op een 2080Ti onder water met aardige OC op 3440x1440... kijken hoe het morgen ervoor staat.
Ik ben het er niet mee eens dat het een gimmick is. Je kijkt er inderdaad niet bewust naar, maar ik vind wel dat dat soort effecten bijdragen aan de volledigheid van een game. Zodra dit gemeengoed is blijft het aan de ene kant een gimmick die je niet ziet, maar als je dan een oudere game speelt en je ziet opeens geen raytracing, dan pas zal je wezenlijk zien wat je mist aan realisme en detail.
Ik heb de RTX 2080 Ti gekocht omdat het nagenoeg de enige kaart is die gamen in 4k met 60fps mogelijk maakt. Mensen doen hier soms net of ray tracing de enige verbetering is die de RTX 2080 Ti naar de markt brengt, maar het is op ieder gebied een absoluut beest. Ray tracing is een mooie technologie, maar gaat vermoedelijk pas groot worden over een aantal generaties.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 december 2018 17:54]

Wat een onzin. Ik heb de 2080 en speel ook 4k 60fps, steady.
Ik heb hiervoor een GTX 1080 Ti gehad en die kon echt niet alle games in 4k met ultra settings @ 60fps draaien, zelfs niet met een flinke overclock.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 december 2018 19:42]

Dat is jammer. Ik tot nu toe wel met mijn 2080.
Toch een keer wat andere games gaan spelen dan. :)

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 4 december 2018 02:56]

Haha ja, ik ga speciaal games spelen die ik misschien niet leuk vind om jou gelijk te geven. Nee ik speel mijn BF5 en nier automata prima nu
Dat verschilt gewoon erg per game - de 2080ti kan dat met meer games, zo simpel is dat.
Wat een onzin. Ik heb de 2080 en speel ook 4k 60fps, steady.
Er zijn voorlopig nog akelig veel games waar zowel een 2080 als een 2080 Ti geen 60 fps gemiddeld halen. Als ik techpowerup er even bij pak dan halen deze games geen 60 fps:
  • AC Origins (2080 ti wel)
  • Deus Ex: Mankind Divided
  • Ghost Recon Wildlands
  • Hellblade: Senua's Sacrifice (2080 ti 59.2 fps)
  • Monster Hunter World
  • Middle-earth: Shadow of War
  • Rise of the Tomb Raider
Dat zijn 8 van de 23 games. Bovendien moet je niet vergeten dat 30 + 90 / 2 ook gemiddeld 60 fps is. Met andere woorden 60 hoeft niet genoeg te zijn voor soepele gameplay.

Dan denk je wellicht 8 games dat wordt alleen maar meer. Dan maak je echter een denkfout. Immers voorlopig zal de 2080 Ti echt wel de komende 2 jaar de snelste kaart blijven. Ondertussen worden de games wel zwaarder. Ik zou het voor een desktop monitor dus voorlopig even bij maximaal 2560x1440 houden.
Bespaar je de moeite, als iemand met droge ogen durft te beweren dat een RTX 2080 alle games zonder problemen in 4k met 60fps en de hoogste instellingen kan spelen dan stopt de discussie al snel. Dit is meer het blind verdedigen van je kaart zonder enige vorm van onderbouwing.
Gelukkig zeg ik niet alle games, maar de games die ikzelf tot nu toe ermee gespeeld heb.
Goed lezen misschien ;)
Meste mensen zullen niet 2080 ti kunnen kopen dus ik gok op 2070 of 2080.
In video kan je zien dat 0:42 dat je met 2070 bij 1080p op LOW RTX on 72 fps haal.

Denk nog steeds dat je kan best wachten tot volgende generatie, ben met mijn 1080ti zeer tevreden en voor MP vind ik RTX niet interessant, voor singel player mode zo als Metro 2033 wordt het stuk aantrekkelijker :P
Ik heb de RTX 2080 Ti

En zit er super cool uit!, heb op alles max staan met Ray op ultra
Er zijn wel wat bugs maar dat zijn bij alle games,

Wat ik nou hoop dat Nvidia oude games ook effe driver update geven
Want zoals planet coaster is het niet te spelen :S en cpu op 99% tot 100%
en dat op core i7 6700K,

Agja kost allemaal tijd, maar het is een verbetering ^.^
Eerst riep iedereen dat ray tracing niet echt bruikbaar zou zijn deze generatie vanwege de performance impact, maar ze hebben nu toch flinke stappen gemaakt met de update (zie filmpje).

Ik vind het wel veel toevoegen, echt een grote stap in realisme! _/-\o_
Op de huidige generatie is Raytracing nog steeds niet dat wat het zijn moet, en men probeert bij Dice nu allerlei extra technieken te verzinnen om ervoor te zorgen dat de performance omhoog gaat zonder kwaliteit te verliezen. Wat ze wel beter lukken, maar je zult ook met de 2080ti water bij de wijn moeten doen.

Ik moet bekennen dat het er echt goed uit ziet, en zeker wel meer toevoegt. Alles oogt gewoon veel realistischer. Al moet men wel oppassen dat men niet te veel prikkels op het scherm toont. Het is en blijft een multiplayer game. De echte fanatieke spelers vinden het belangrijker een stabiele game te hebben zonder te veel poespas.

Persoonlijk denk ik dat je beter kunt wachten op een volgende generatie, met de belachelijk hoge prijzen hoop ik gewoon dat niemand de kaarten koopt. Prijsverhogingen bij nieuwe generaties zien we overal, maar ik kan me nog herinneren een Asus GTX 970 gekocht te hebben voor ronde de ¤370,-. We zijn nu twee generaties verder en de 2070 kost meer dan ¤579,- |:(
Het gaat om het visuele resultaat en de performance, als ze dat bereiken met shortcuts, prima! :)

De prijs is schandalig en daarom sla ik deze serie ook over. Mijn 1080Ti gaat nog wel 2 jaartjes mee :Y)
...raytracingprestatieverbeteringen...
Joris (de auteur) heeft vandaag zeker gewonnen met Scrabble? :+
Al denk ik niet dat dit woord op het bord past,. ;)
tja..het blijft fors inleveren qua performance voor iets wat bijna geen verschil maakt qua graphics of beleving.

Dit doet mij erg denken aan het 3dfx tijdperk. 16 vs 32 bit. een aantal kaarten kon op 32 bit kleuren renderen , maar dat kostte veel performance. 3dfx deed dit op 16 bit , maar draaide beter. het verschil is dan wel dat 32 bit er zeker beter uit ziet.
later kwamen de kaarten die 32 bit deden zonder noemenswaardige performance hit.

straks ondersteunen alle kaarten ray tracing en zal het geen of nauwelijks nog performance kosten en is het een standaard feature zoals 32 bit t
rendering nu is.
Raytracing boeit niemand.

Maar 1 nieuwe multiplayer map, oef. Erg mager allemaal hoor. Ik hoop ook dat tanks verbeteringen krijgen, dingen zijn niet te gebruiken als tanks, voornamelijk om van een afstand te gaan schieten/campen. Rij je naar de vijand toe, dan ben je binnen no time kapot.
Het boeit genoeg mensen. Maar het staat nog in de kinderschoenen.
Precies ik vind het namelijk wel erg interessant. Een beetje tweaker houdt van technologische ontwikkelingen.
Raytracing boeit niemand.
Er zijn genoeg spelers die het wel boeit, gezien de reacties op diverse sites en fora. :)
Maar 1 nieuwe multiplayer map, oef. Erg mager allemaal hoor.
De game is net uit, wat verwacht je dan? :?
Ik hoop ook dat tanks verbeteringen krijgen, dingen zijn niet te gebruiken als tanks, voornamelijk om van een afstand te gaan schieten/campen. Rij je naar de vijand toe, dan ben je binnen no time kapot.
Tja, dacht je dat de tanks toen de laser guided wapens had die anno 2018 wél op tanks zitten? :? De strategie om effectief te zijn met een tank was voor die tijd gewoon heel anders dan nu. Weet niet wat je verwacht van tanks, maar als ik jou zo lees verwacht je dat het laser geweren heeft. En campen is natuurlijk sowieso erg slecht hé. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 december 2018 18:43]

Tanks waren van oorsprong bedoelt om ondersteuning te geven aan infanterie.
Bepaalde modellen van de Britten en Duitsers hadden enkel machinegeweren aan boord.

Later, zijn tanks dan doorontwikkeld om te strijd aan te gaan met andere tanks.
Sommige landen zijn hier echter eerder mee begonnen dan andere.
Als ik me niet vergis had Duitsland tijdens WWII het eerst tanks met langere kanonnen en AP rounds.
Terwijl de Sherman van de US hoofdzakelijk ten velde kwam met een kort low-velocity kannon en HE rounds.
BS, je bedoelt raytracing boeit JOU niet... genoeg mensen die het wel boeit..
Ah persoonlijke meningen generaliseren naar iedereen. Klassieke fout.
Ik baal ervan dat ik nog steeds niet de win10 1809 update heb gekregen. En via de update assistant lukte het niet. Dan maar wat geduld hebben.

Wil wel eens kijken of het de moeite is in singeplayer van battlefield V.
Voor multiplayer zou ik hem niet aanzetten aangezien je veel fps moet inleveren.
Als je een beetje handig bent met browser extensions, kun je eens zoeken op user-agent switchers. Die spoofen de user-agent. Wanneer je die op Linux zet kun je gewoon vanaf https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO de ISO's downloaden. :) Vervolgens zijn er diverse tools waarmee je deze ISO als bootable USB-stick om kan zetten, of je brand het (ouderwets) op DVD.

Voor Chrome gebruik ik User-Agent Switcher and Manager.

En deze patch zorgt dus dat een boel performance terugkomt. Single player heeft BFV niet echt, dus daar ben je zo doorheen, dat is geloof ik net de tutorial hoe je de game spelen moet. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 december 2018 18:40]

50% verbetering is een flinke stap, maar nu zijn de prestaties met RT aan de helft minder, dus met 50% meer prestaties zit je nog steeds op 25% minder prestaties met RT aan t.o.v. RT uit.. Ik vind het geen issue, dit soort nieuwe technieken zijn altijd zwaar om te draaien en je kan het altijd uitzetten als je de prestaties met te slecht vindt.. Ik vind het wel gaaf, realtime reflecties en schaduwen etc.. Nu nog zwaar, maar straks weten we niet beter en zit het in elke game..
Nu maar hopen dat de voorraad van de RTX 2080 Ti een beetje gaat lopen. Weet iemand hier meer van?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True