Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bunq gaat samenwerken met TransferWise en voegt Facturen Scannen toe

Bunq gaat een samenwerking aan met TransferWise, waardoor gebruikers van de bank geld kunnen overmaken in vijftien verschillende valuta vanuit de bunq-app. Ook introduceert de bank een optie om facturen te scannen en automatisch te betalen.

Middels TransferWise worden internationale overboekingen gedaan tegen de daadwerkelijke wisselkoers en niet een afwijkende wisselkoers die door een bank wordt gehanteerd. Volgens bunq is het overmaken van geld via TransferWise veel goedkoper dan bij andere banken. Zo zou het overmaken van 250 euro naar het Verenigd Koninkrijk bij bunq ongeveer 1,5 euro aan kosten met zich meebrengen, terwijl dat bij andere banken tussen de 6 en 11 euro is.

Daarnaast zegt bunq als eerste Nederlandse bank geen wisselkoersopslag te rekenen voor aankopen buiten de Eurozone die met de betaalpas worden gedaan. De bank noemt dat ZeroFX, naar de zogenaamde FX fees die banken hanteren op pasbetalingen in buitenlandse valuta. Bunq rekent alleen de uiteindelijke wisselkoers door aan de gebruiker.

Verder introduceert bunq de optie Facturen Scannen in zijn app. Daarmee kunnen gebruikers een factuur scannen en zo automatisch een betaling genereren, zonder handmatig de gegevens in te hoeven vullen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-11-2018 • 21:16

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Daarnaast zegt bunq als eerste Nederlandse bank geen wisselkoersopslag te rekenen voor aankopen buiten de Eurozone die met de betaalpas worden gedaan.
Vrijwel alle Nederlandse banken hebben dit tot 2011 ongeveer aangeboden. Daarna hebben ze het geld geroken en zijn ze allemaal ¤ 2,25 per transactie gaan vragen, en sommige banken zelfs nog een extra koersopslag. Daarom ben ik toen naar alternatieven gaan zoeken en heb een rekening bij de Duitse DKB bank geopend, die ik nog dagelijks gebruik voor kosteloze transacties in valuta anders dan ¤. Ook N26 en Revolut zijn interessant.
En vergeet niet de nog eens extra (verborgen) opslag van een paar procent door een kunstmatige, verkeerde wisselkoers bij banken.
De meeste Nederlandse banken hanteren de koers van Mastercard + 1%-3% koersopslag.
En ja, de koers van Mastercard is geen marktkoers, maar een koers waarmee zij structureel geld verdienen.

Voor de duidelijkheid: iets als een marktkoers bestaat niet. Veel mensen zullen dat onder andere vooral weten sinds ze op een exchange in cryptovaluate handelen. Marktkoers is laatste prijs voor een valuata. Maar als dat een aankoop was is die automatisch duurder als bij een verkoop. Spread = verschil tussen hoogste bieder en laagste verkoper. Bij de grote valuta is de spread minimaal dus is de marktkoers hele gelijkmatige lijn.

Transferwise hanteert hierom een zogeheten midmarket rate. Dat is het exacte midden in de spread en dus absoluut de eerlijkste manier van prijsbepaling.

De extra kosten die Transferwise berekent zijn heel transparant en vooraf inzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 6 november 2018 23:09]

Maar als dat een aankoop was is die automatisch duurder dan bij een verkoop.
Bij een transactie is er altijd zowel een koper als een verkoper.

In een voldoende transparante en vrije markt zijn er 2 altijd winnaars: zowel de koper als de verkoper vinden de ruil de moeite waard (het verkregen vs. het geofferde goed).
Marktkoers is inderdaad niet eenduidig. Een nuttige definitie hangt ook af van de markt (valuta, huizen, kunst, levensmiddelen). Geen 'beschermd' begrip.

Zelfs bij de supermarkt heb je het recht om te onderhandelen en een lager bod te doen. Of het geaccepteerd wordt is een tweede...
Ik heb meestal amper cash op zak. Er was eens een storing met hun betaalterminals, en ik moest 11,XX euro betalen. Kon niet pinnen, en had toevallig een briefje van ¤10 in mijn broekzak zitten. Ben toen mogen weglopen met mijn aankopen in ruil voor die 10 euro.

Dat was ook een onderhandeling, ik had net zo goed kunnen voorstellen 1 van de spullen achter te laten. Gelukkig (voor mij) is het een buurtsuper en kom ik er meermaals per week, en wisten ze ook dat ik altijd pin - en dat, indien ze zouden weigeren, ik misschien wel naar de Lidl zou gaan die net om de hoek is geopend. Dat gaf mij "leverage" :)
Ik denk dat ze diezelfde avond een fles champagne hebben opgetrokken, om te vieren dat het ze is gelukt jou als klant te behouden.
Wat ik nog van tijdje teurg weet is je het de girale wisselkoers en de papieren wisselkoers.

Giraal, 1 dollar kopen kost je dan zeg 1,11 euro, verkopen krijg je er 1,106 euro voor terug. Klein verschil.
Papiergeld kopen 1 dollar kost je dan zeg 1,14 euro, verkopen krijg je er 1,08 voor terug.

Bij luchtvracht bijv werd de papierdagkoers berekend waardoor je dus al snel 3% meer moest betalen. Verkapte winst dus van dit soort bedrijven.

sinds de euro moeten banken dan ergens anders hun winst pakken en dat kan dan met buitenlandse valuta. Dat bunq dit nu wil veranderen alleen maar goed.
Die is niet verborgen en die heet 'koersopslag'. De middenkoers van de grootbanken zelf is gewoon eerlijk. Geldwisselkantoren zijn een ander verhaal. 'no commission' maar inderdaad stiekem een slechte wisselkoers

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 6 november 2018 22:45]

Ben het niet met je eens. Het is wel verborgen. Ga je bij ABN AMRO op Schiphol je Euros bijvoorbeeld omwisselen voor een andere valuta, dan krijg je een bepaald bedrag volgens een koers die getoond wordt op een digitaal bord, maar nergens wordt duidelijk gemaakt dat deze koers afwijkt van de "midmarket rate". Tevens wordt ook niet getoond hoe groot de afwijking is van de "midmarket rate".
Bij die wisselkantoren staan toch altijd grote borden met koersen voor kopen en verkopen, waar je meteen ziet dat er een enorme verschil tussen die twee koersen is. Of hebben ze die borden op Schiphol niet meer?
Volgens mij zie je daar (bij ABN iig) alleen de interbank koers. Dus niet de werkelijke koers die je via bijv. Google kan vinden. Ik denk dat de meerderheid van de reizigers die misschien eens per jaar een keertje ver weg gaan, niet door hebben dat deze interbank koers aanzienlijk verschilt met de werkelijke koers die je bijvoorbeeld krijgt via TransferWise. Dat verschil zou naar mijn mening zichtbaar getoond moeten worden, dan weet je als klant wat je betaald.

Toen ik voor mijn vriendin Euros wilde omzetten naar Thai Baht eind 2017, schrok ik van het verschil met de werkelijke koers. Als ik me goed herinner was de werkelijke koers ergens rond de 38 - 39 Baht per EUR, maar ABN wilde mijn vriendin iets van 32 Baht per EUR betalen. Dat is naar mijn mening diefstal, dus heb haar toen aangeboden dat ik de EUR van haar zou ontvangen en het geld wel zal overboeken via TransferWise.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 7 november 2018 09:41]

Ik ben het er niet mee eens omdat ik 1 voorbeeld kan noemen waarbij ze niet transparant zijn terwijl dat voorbeeld helemaal geen betrekking heeft op de discussie die gevoerd werd? Tjah, als je er zo tegen aan wilt kijken is dat je goed recht.

www.valutacentrum.nl

DAT is de koers voor geld overmaken, ontvangen, pinnen-en-betalen in het buitenland. En die koers is gewoon eerlijk. Zoals ik al zei, geldwisselkantoren zijn niet altijd even eerlijk. De bank zelf wel, wat betreft koersen dan.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 november 2018 08:21]

Klopt. De koers op dat bord word de verkoopkoers genoemd. Dat is een optelsom van alle kosten, bovenop de wisselkoers. Belangrijk is te vermelden dat een bank gewoon geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Of je bereid bent deze koers te betalen voor je product is feitelijk hetzelfde als een keus maken tussen Albert Heijn of Aldi.
Slechte vergelijking. In feite heb je amper keuze, je staat in het buitenland, hebt geld nodig en hebt maar 1 pinpas logischerwijs.

Ik weet niet wat de banken erop verdienen hoor, daar heb ik het niet over.
Onzin, er is geen enkele Nederlandse bank die 2,25 voor deze dienst vraagt, wel hebben ze vrijwel allemaal een koers opslag.
Bij de Rabo (zakelijk) volgens mij toch altijd ¤10 + koersopslag betaald bij euro naar dollar. Absurde bedragen natuurlijk. Blij dus dat ik zakelijk ook over ben op bunq :-)
Zakelijk is heel wat anders, maar ook zakelijk klopt dat niet, rabo rekent geen kosten voor betalen in niet euro landen buiten de koersopslag van 1.1%
Volgens de site is het voor particulieren best kostbaar:
U als opdrachtgever betaalt de kosten van uw eigen bank én de kosten die de ontvanger normaal gesproken aan zijn of haar bank betaalt. Hiervoor geldt een toeslag van 0,1% van het over te maken bedrag (minimaal ¤ 5 en maximaal ¤ 25).
Zakelijk begin je al met een tientje en komt bovenstaand er bij.
We hebben het over betalen in de winkel met je pinpas in het buitenland. Dat is gewoon gratis op de koersopslag na. Die koersopslag heeft me in het verleden veel gekost. Bunq zerofx is daar best fijn in. Hoewel ik dat al via andere banken/diensten had is dit de eerste Nederlandse partij zonder koers opslag.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 6 november 2018 22:43]

Vergeten erbij de vermelden dat ik als OUR moest overboeken, anders kreeg mijn leverancier ook nog kosten van zijn bank die bij elkaar meer waren als ik die voor mijn rekening nam. Terug gekeken op afschrift en idd ¤10,00 + koersopslag.

Voor de duidelijkheid gaat het hier dus om een overboeking en niet pasbetaling in het buitenland (waar bunq nu TransferWise voor inzet)
Volgens mij doen de banken van De Volksbank dit.
Voor wat? Opname in buitenlandse valuta? Zeker wel. ING vraagt 2,25 kosten + koersopslag ( 1-2 % ) . En volgens mij doen ze dat bijna allemaal.
Voor betalen in andere valuta met je pinpas.
In winkels is het anders. Kost 10-20ct bij ING geloof ik.
Kost 0 bij ING + koersopslag van 1.1%

Alleen volksbank banken rekenen enkele centen hiervoor naast de koersopslag. (ASN SNS enzo)

Die 1.1% kan overigens snel oplopen dus die nieuwe alternatieven anno 2018 zijn zeker welkom daar niet van.
Even gekeken, maar je hebt idd gelijk. De kosten bererekend zijn de opslagen, geen vaste kosten extra.

Kennelijk zit mijn routine rond de bedragen die ik noemde :P

[Reactie gewijzigd door Basszje op 7 november 2018 08:37]

Lees ik goed dat transacties met de VISA credit kaart bij DKB 1,75% opslag krijgt? Wel opvallend dat alleen N26 en Revolut die kosten niet vragen bij Mastercard/VISA transacties.

EDIT
En bunq blijkbaar ook, zoals ik zie in het artikel.

[Reactie gewijzigd door LongBowNL op 6 november 2018 21:39]

Ik heb vergeleken wat de verschillen zijn tussen Rabobank en TransferWise (EUR uit NL naar USD in the US) door met beide systemen tegelijk 500 euro over te maken. TransferWise is echt super veel voordeliger. Ook al rekent de Rabo maar 10E transactie kosten, het verschil met de wisselkoers is enorm. Dus transferwise rekent iets meer transactiekosten maar de wisselkoers is zoveel gunstiger. Ik weet niet meer precies wat het verschil was maar op 500EUR was het een paar tientjes verschil al. Dit scheelde enorm toen ik geld moest overmaken om een aanbetaling te doen op mijn huis hier.

[Reactie gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 7 november 2018 00:59]

Wat heb je nodig om een Duitste bankrekening te openen?

Ik zoek zelf een goedkope manier om geld te sturen naar naar Turkije. Transferwise is leuk met kleine bedragen, maar bij hogere bedragen wordt het al snel duurder dan de bank zelf, omdat ze een percentage hanteren. Het voorbeeld van Tweakers is dan ook net zo misleidend als dat ze zelf mee adverteren.
Ze laten in de app ook de prijzen van de concurent zien mits ze zelf goedkoper zijn. Zodra de concurrent goedkoper is, halen ze het eruit en staat er een vaag reclame uiting over hoe goedkoop ze welniet zijn.
Daarnaast was het in mijn specifieke geval niet mogelijk om geld te sturen naar Turkse rekeningen in die euro valuta. Je wordt verplicht om in lira's te sturen, terwijl het gewoon om een euro rekening gaat. Transferwise reageert ook niet op supportverzoeken hierover.
bij n26, moet je over je telefoon bewijzen in een videogesprek dat jij, jij bent. Dacht ik, dmv ID kaart laten zien.

[Reactie gewijzigd door darioboy75 op 7 november 2018 09:54]

Dankjewel, heb n26 even bekeken en die werken ook met Transferwise, dus schiet ik niks mee op. Ik wil euro's sturen naar Turkse iban's.
Ook N26 en Revolut zijn interessant.
Die kunnen gratis werken omdat ze nog geen winst hoeven te maken. Zodra de investeerders geld willen gaan verdienen, houdt het gratis bankieren op. Begin dit jaar nog 160 miljoen euro opgehaald, omdat ze blijkbaar wat geld te kort kwamen. Mocht de boel omvallen, dan zal dat geen verrassing zijn.
Die ¤2,25 is (iig bij ING) alleen voor geld opnemen bij de automaat van toepassing. Niet bij betalingen (bijv. in een winkel of restaurant). Dat ze de bij Bunq de koersopslag achterwege gaan laten is natuurlijk wel mooi.
[...]

Vrijwel alle Nederlandse banken hebben dit tot 2011 ongeveer aangeboden. Daarna hebben ze het geld geroken en zijn ze allemaal ¤ 2,25 per transactie gaan vragen, en sommige banken zelfs nog een extra koersopslag. Daarom ben ik toen naar alternatieven gaan zoeken en heb een rekening bij de Duitse DKB bank geopend, die ik nog dagelijks gebruik voor kosteloze transacties in valuta anders dan ¤. Ook N26 en Revolut zijn interessant.
Vergeet ook niet dat alle banken keiharde marketing leugens verkopen wanneer ze claimen dat je met hun pas "wereldwijd" geld kunt opnemen. Vooral maestro werkt totaal niet wereldwijd. Bunq is hier eerlijk over wanneer je een land toevoegt via de app (je krijgt dan een "limited support" waarschuwing). Andere banken doen net of hun neus bloedt wanneer je meldt dat je geen geld kunt opnemen met hun pas in het buitenland. Ik denk dat je gerust kunt stellen dat Maestro in de meeste landen wereldwijd NIET werkt. In alle niet-westerse landen kun je het sowieso vergeten. Of er nou wel of geen "maestro" sticker op de pin automaat staat.

Elk ander bedrijf dat op deze manier in gebreke zou leveren zou niet meer bestaan, maar bij banken hadden we tot voor kort geen keus (even los van het feit dat ze toch overal wel mee weg komen).

Toch mooi dat er nu een banken bestaan die voor nomaden als ik toch wel duidelijk een verschil maken; N26, revolut, Bunq, enz...

Het scheelt mij als reiziger makkelijk 500 EUR aan bankkosten per jaar ten opzichte van een traditionele bank...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 7 november 2018 10:19]

Zojuist een test transfer van Bunq naar mijn Monzo account gedaan. Dat is dus naar GBP. Het versturen was enkele seconden en had het binnen 4 minuten op de Monzo rekening.

In dit geval herkent de app dus welke gevens het nodig heeft (sortcode + account number) waar dan netjes om word gevraagd. Ik zeg, goede move van Bunq. IMO zijn dit de eerste features die daadwerkelijk iet wat "premium" beginnen te voelen

Edit:
De kosten voor een overboeking van ¤5,- waren ¤0,80. Het uiteindelijk ontvangen bedrag was £3,65 met een wisselkoers van 0,8718. Wisselkoers, kosten en status blijf je zien bij de transactie in de bunq app.

[Reactie gewijzigd door xvilo op 6 november 2018 22:01]

Poeh, duur, daar ben ik bij Revolut 0 voor kwijt. En mijn revolut kan ik altijd gratis instant 'aanvullen' via een willekeurige creditcard (en bunq met ideal, ook handig)
Op £100 zouden de kosten ¤1,10 zijn.
Welke kosten? Als je jouw Revolut rekening aanvult met een EU consumer debit/creditcard, dan is 100% gratis.
Op 1 pence en op 1000 pond zijn de kosten bij revolut voor mij 0. Transferwise heb ik jaren geleden wel eens gebruikt voor boekingen naar UK en inderdaad echt duur was het niet vergeleken met oude banken, maar vergeleken met sommige nieuwe alternatieven is iets betalen oneindigveelduurder dan niets betalen.
Dit idd. daarom heb ik ook een revolut en N26 kaart.
bunq heeft wel meer aangekondigd. Volledige release van Update #9 is hier te vinden: https://together.bunq.com/d/5034-bunq-update-9/3
Facturen scannen betekend ook het scannen van acceptgiro's. Net uitgeprobeerd, de app neemt alle informatie netjes over van een acceptgiro en je kan gelijk verzenden (net als tijdens de presentatie) :)
De livestream bekeken. Ben zelf vanaf bijna dag 1 een bunq gebruiker. Zakelijk ook, echter begreep ik nooit waarom ze niet de basis van bankieren ‘overmaken’ hadden. (Compleet dan) En laat ik nou net zakelijk en prive met enige regelmaat buiten de EU geld overboeken. Heel leuk dat Transferwise, maar nu kan wel een 3e externe partij mijn overboekingen zien. Had dit graag als ‘optie’ gezien naast op een normale manier overmaken naar non-EU rekeningen.

Maargoed, bunq doet veel goeie dingen, dan ook wel weer.
Ook als je bij een 'normale' bank geld overmaakt naar het buitenland is er 100% kans dat derden dit verwerken/in hun systemen krijgen. Ik doe uitdrukkelijk geen uitspraak over of onveiliger is dan Transferwise, maar het is niet zo dat bank->bank je data/transacties 100% in hun systemen houdt.
Toch heb ik meer vertrouwen in de derde partijen van de internationale bankenstandaard, dan een relatief nieuwe niet-Europese fintech.

Edit: (Wikipedia:) TransferWise is an Estonian developed and UK-based money transfer [...]

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 6 november 2018 21:46]

Toch heb ik meer vertrouwen in de derde partijen van de internationale bankenstandaard
Dat is dan op basis van blind vertrouwen en niet gebaseerd op ervaring/kennis... Al die internationale bankstandaarden worden geëxploiteerd door mensen die alleen maar $$$ zien, dat gaat ook niet altijd goed.
Klopt. Ik heb inderdaad geen enkel verstand van de bankenwereld. Mijn beredenering is enkel dat de traditionele banken hun bestaansrecht volledig verlenen aan het vertrouwen in hen. Fin-techs hebben dit probleem veel minder, dus ik ben bang dat de drempel naar big-data applicaties (ten koste van mijn privacy) veel lager ligt.
Estonia zeg je? Dus Estland. En dan denk ik direct aan witwassen... Dat is in de baltische staten een serieus probleem, eentje waarbij het schandaal van ING in het niets valt.
Dat artikel betreft Danske Bank (Deens en niet Estlands). Zo een schandaal is een mega klap voor een bank.

Tot voor kort was Danske Bank ook mijn hoofd-bank. Maar ik heb daarna direct mijn rekening opgezegd, en ben ik overgestapt.
Correct, dat is Danske. Maar het probleem is daar veel groter dan Danske. En met de fintechs wordt het er niet beter op, die doen vrijwel niets aan AML. Procentueel verwerken die partijen veel meer frauduleuze transacties dan de traditionele banken die wel iets (kuch) doen aan AML en KYC. Maar dat betreft dus ook de fintechs buiten de baltische staten, dus ook Bunq, N26, Revolut, etc. Ze worden door de toezichthouders getolereerd omdat het geldvolume nog relatief klein is en er grotere vissen zijn, denk aan ING en Danske. Maar binnen één á twee jaar komt daar ook een inval van de (lokale) FIOD vanwege betrokkenheid bij witwassen.
Transferwise is top. Ik maak er via N26 gebruik van. Daarnaast hoor ik ook goede ervaring met de bankkaart van Transferwise, op welke je veel verschillende valuta kunt hebben.

[Reactie gewijzigd door Pyramiden op 6 november 2018 22:33]

Ik denk dat je Revolut in je hoofd hebt, N26 heeft alleen een euro saldo.
N26 maakt voor niet-euro betalingen gebruik van Transferwise. Of Revolut een third party gebruikt voor hun conversie, weet ik niet.
De Mastercard van Transferwise zelf, gekoppeld aan de app kan weldegelijk verschillende valuta hebben, ben niet in de war met Revolut.
Weet iemand waarop hun invoice scanning qua technologie is gebaseerd? Ziet er heel slick uit, en ik ben benieuwd hoe ze bepalen welke string wat betekent.
Voordat je gaat scannen staat er dat ze Google Vision gebruiken.
Hier een screenshot: https://i.imgur.com/kVcsmJ0.png
Hehehe, dus Google leest alle facturen mee en slaat ze op in hun cloud?

Overigens nooit van gehoord, wel interessant. Ik vroeg me al af of iedere bank of boekhoudprogramma het wiel opnieuw probeert uit te vinden door zelf OCR software te maken...
Ik denk niet dat Google Vision de documenten opslaat. De Google Vision API is een vrij simpele API waarbij je een plaatje stuurt en vervolgens de plain text terugkrijgt. Daarnaast is de image opgedeeld in Blocks/Paragraphs/Words/Symbols, van elk onderdeel krijg je de zekerheid terug en de positie op de originele afbeelding. De verwerking daarvan moet je daarna zelf doen.

Will the image I send to the Cloud Vision API, the results or other information about the request itself, be stored on Google servers? If so, how long and where is the information kept, and do I have access to it?
When you send an image to Cloud Vision API, we must store that image for a short period of time in order to perform the analysis and return the results to you. The stored image is typically deleted in a few hours. Google also temporarily logs some metadata about your Vision API requests (such as the time the request was received and the size of the request) to improve our service and combat abuse.

Zie ook:
https://cloud.google.com/vision/docs/data-usage
In dat geval ben ik nieuwsgierig naar welke technieken gebruiken om de geparste tekst te analyseren en classificeren. Een totaalbedrag onderscheiden van bijvoorbeeld een BTW bedrag of verzendkosten is lastiger dan het lijkt. Of factuurdatum van vervaldatum onderscheiden. Wellicht kijken ze naar de daadwerkelijke bedragen, waarvan ze het hoogste bedrag uithalen en dat als totaalbedrag schatten. Evenals met datum, dat ze de eerstgenoemde datum als factuurdatum gebruiken. Maar dan zit je nog wel vast aan bepaalde edge-cases.
Klopt. Ik werk bij een bedrijf wat dit doet. En het is inderdaad lastig. Nou zit er vaak wel een bepaalde structuur in facturen waardoor je je meeste facturen wel (gedeeltelijk) kan parsen. Bunq pakt alleen de velden Bedrag/Naam/IBAN/Factuurnummer. Hierdoor zit je niet met complexe zaken als BTW en datums.

Ik heb een paar facturen geprobeerd te scannen met de bunq app en ik kreeg in bijna geen geval alle velden ingevuld, dus daar zie je al aan dat het met alleen die velden al lastig is.
Wanneer gaan ze crypto ondersteunen? Zo vernieuwend vind ik deze bank nog niet.
Gaat gewoon over TLS hoor...
Als ik via transferwise geld wil overmaken naar het buitenland dan dien ik eerst vanuit mijn ABN geld over te maken naar transferwise, dat kost mij ongeveer 9 euro. Dat is een heel ander bedrag dan in de tekst vermeld? Zoveel goedkoper is transferwise dan toch niet?
Ik probeer dit ook helder te krijgen. Daarnaast wordt TransferWise volgens mij duurder naarmate je hogere bedragen overmaakt. In zulke gevallen ben je bv. bij ABN alsnog goedkoper uit.
Als je via bunq (Powered by TransferWise) of via TransferWise.com 250 EUR omzet in GBP, dan kost het 1,55 EUR.
Als je het rechstreeks via TransferWise.com doet, dan kun je met iDeal of SOFORT de 250 EUR "overmaken". Je kunt het ook eerst vanuit je ABN rekening overschijven naar TransferWise, maar dan moet je eerst afwachten tot het geld bij TransferWise aankomt.

Als je een hogere bedrag wilt omzetten naar GBP, dan betaal je ook meer kosten. Bij ABN betaal je vaste prijs van 9 EUR per overschijving in GBP. Daarnaast betaal je bij ABN ook een wisselkoersopslag. Bij TransferWise heb je (vandaag) een GBP aankoopkoers van 0.87360. Bij ABN is de aankoopkoers vandaag 0.7817.

Conclusie:
Bij TransferWise heb je dus 250 EUR - 1.55 EUR * 0.87360 = 217,05 GBP
Bij ABN is dat 250 EUR - 9 EUR * 0.7817 = 188.39 GBP
Ik moet als ik geld naar het buitenland betaal in USD, geld overmaken naar transferwise via international transfer (heb geen optie voor ideal). Dan brengt ABN Amro mij dus 9 euro in rekening.
Dus hoe krijg ik geld bij Transferwise zonder die 9 euro bankkosten van de ABN?
Eerst moet je überhaupt een gratis account openen bij TransferWise. (Waarschijnlijk moet je er ook één voor je bedrijf openen. Dit is ook gratis.)

Er zijn bij TransferWise een paar goedkope opties om het geld te laden: iDeal, SOFORT, en Bank transfer.
- iDeal is geen optie voor jou.
- Bank transfer is wellicht een optie. Je hoeft het geld niet naar Engeland te sturen. TransferWise heeft een bankrekening in Duitsland waar je het bedrag in Euros naartoe kan sturen. Bij ABN kost het volgens mij niets om in euros geld te versturen binnen Europa. Het vervelende is dat je een dag extra moet wachten om het geld bij de eindbestemming te krijgen.
- SOFORT lijkt op iDeal. Bij SOFORT vragen ze je jouw IBAN en ABN-pasnummer. Je moet daarna je pas in de e.dentifier steken en de response code invullen. Het geld wordt dan meteen van de rekening gehaald en meteen naar eindbestemming gestuurd.

[Reactie gewijzigd door Rex op 7 november 2018 20:38]

Overmaken via Revolut is nog steeds een beter alternatief. Je betaalt dan helemaal geen transfer kosten. Heb de vergelijking gedaan. Voor mij dus Bunq Euro -> Revolut Euro -> Revolut GBP. Duurt wel een uurtje langer, maar op grote bedragen pak je toch een paar euro terug.
Dat is dan ook alleen pounds aangezien ze UK-based zijn? Ik zie bv bij dollars dat het gewoon via Swift gaat en dat is meestal de duurste optie?
Via Revolut zijn alle overschijvingen (wereldwijd) gratis. Het wisselen van geld is ook gratis.
Je kunt dus bijv. 3000 EUR omzetten in USD en dat dan sturen naar China. Allemaal gratis.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.