Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ESA lanceert sonde die onderzoek naar Mercurius gaat doen

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft een raket gelanceerd met aan boord een sonde die in een baan om Mercurius moet gaan draaien. Het duurt echter nog tot 2025 totdat de sonde, met de naam BepiColombo, bij de planeet is aangekomen.

De Ariane 5-raket met aan boord de BepiColombo steeg vrijdagnacht op vanaf een lanceerbasis in Frans-Guyana. Enige tijd later gaf het ruimtevaartuig het signaal dat alles goed was verlopen, waardoor er koers kan worden gezet naar Mercurius. De bedoeling is dat BepiColombo in 2025 zijn definitieve baan vindt om de planeet, die het dichtste bij de zon staat.

BepiColombo is een samenwerkingsverband tussen de Europese en de Japanse ruimtevaartorganisatie. Waar de ESA de module heeft gebouwd om de sonde mee te dragen, bestaat deze in feite uit twee verschillende delen; een Europees en een Japans deel. Het Europese deel van de sonde gaat met name de planeet zelf onderzoeken, terwijl het Japanse deel zich juist op de zonnewind gaat richten. Tijdens de reis naar Mercurius zullen de beide sondes al een deel van hun instrumenten kunnen gebruiken. Daardoor kan er relatief snel worden begonnen met het vergaren van gegevens.

Mercurius staat niet alleen het dichtste bij de zon, maar het is ook de kleinste van alle planeten binnen ons zonnestelsel. Tijdens de reis moet de sonde temperaturen tussen de -180 graden en 450 graden zien te overleven.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

20-10-2018 • 09:30

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
De sonde is genoemd naar Giuseppe Colombo, een Italiaanse wetenschapper en wiskundige die o.a. gewerkt heeft aan het concept van fly-bys etc. Deze man heeft ook meegewerkt aan de Mariner 10 missie, de eerste missie die Mercurius heeft bestudeerd (1974-1975).

De missie gaat gebruik maken van de techniek van fly-bys die door o.a. Colombo is bedacht. Hij maakt één fly-by van de aarde, twee fly-by's van Venus, en maar liefst 6 fly-by's van Mercurius zelf, voor hij in een baan om de planeet zal komen

Deze missie is pas de derde missie naar Mercurius (en de eerste Europese), na de eerder genoemde Mariner-10 is alleen MESSENGER bij Mercurius geweest voor onderzoek (2011-2015).

Ik ben zeer benieuwd wat de bevindingen gaan zijn. Van Mercurius weten we op dit moment bijzonder weinig in vergelijking met de meeste andere planeten, dus extra kennis is altijd mooi meegenomen :)

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 20 oktober 2018 09:52]

De missie gaat gebruik maken van de techniek van fly-bys die door o.a. Colombo is bedacht. Hij maakt één fly-by van de aarde, twee fly-by's van Venus, en maar liefst 6 fly-by's van Mercurius zelf, voor hij in een baan om de planeet zal komen

Dit doet men omdat wanneer er direct richting Mercurius wordt gevlogen de 'aantrekkingskracht' van de Zon zo sterk is dat het onmogelijk wordt om af te remmen wanneer Mercurius bereikt wordt
Ik krijg ineens een flashback van kerbal space program waar 1 van de planeten ook zo een ingewikkelde manoeuvre vereist.

Iedereen die aardig ver is gekomen met het spel weet wat ik bedoel ;)
niks wat je kan compenseren met een idiote hoeveelheid aan orange tanks.
Vroeger (toen ze nog early acces waren) was het sowieso makkelijker. Toen had je nog zoveel onderdelen die geen “physics” hadden
dus: meer tanks en motoren.

en struts, heel veel struts...
struts, de gaffa van KSP :+
Mercurius is helaas wel een van de minst interessante planeten door het gebrek aan atmosfeer (heeeeeeeeeel ijl). Ik ben zelf meer geïnteresseerd in onderzoeken naar Venus want door de dikke atmosfeer is het bijna giswerk om te weten wat er op het oppervlak gaande is.

Ben ook benieuwd hoe ze de zonde gaan beschermen tegen de gigantische zonnekracht en zonnewind die prominent aanwezig zijn rond Mercurius

Overigens snap ik de hype om mars wel want dat is waarschijnlijk de enige planeet waar we mensen op kunnen zetten (niet te ver weg en vrij rustig op het oppervlakte)
Aanradertje: https://www.youtube.com/watch?v=P4aXmnQzJ0o

De meeste planeten hebben wel iets nuttigs, of cools.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 21 oktober 2018 14:25]

Mercurius is helaas wel een van de minst interessante planeten door het gebrek aan atmosfeer (heeeeeeeeeel ijl). Ik ben zelf meer geïnteresseerd in onderzoeken naar Venus want door de dikke atmosfeer is het bijna giswerk om te weten wat er op het oppervlak gaande is.
Wat bedoel je precies met "interessant"? Met andere woorden, interessant in welk opzicht? Puur wetenschappelijk (zoveel mogelijk verkennen en onderzoeken), voor het beginnen van een kolonie, via volledig geautomatiseerde mijnbouw grondstoffen winnen, ...? Hoe interessant elke planeet is hangt nogal af van wat je er wilt gaan doen; persoonlijk vind ik het zonde dat de atmosfeer van Mercurius (en Mars) zo ijl is, maar als we er mensen naartoe gaan sturen: liever dat dan de dikke atmosfeer van Venus... vol zwavelzuur.
Overigens snap ik de hype om mars wel want dat is waarschijnlijk de enige planeet waar we mensen op kunnen zetten (niet te ver weg en vrij rustig op het oppervlakte)
Absoluut niet de enige! Veruit het makkelijkst? Ja, dat wil ik nog wel geloven, maar tegen de tijd dat op Mars wonen normaal geworden is en we het kunstje geleerd hebben zouden er veel meer bestemmingen mogelijk moeten zijn. Tenminste, zolang je niet vereist dat we nederzettingen op het oppervlak bouwen, maar het ook "telt" als we een soort luchtschepen gebruiken. Dan zouden Venus en de gasreuzen in aanmerking komen. Als we "planeet" vervangen door "hemellichaam", dan neemt het aantal realistische bestemmingen nog veel verder toe. De kunst is om met creatieve ideeën te komen. Ken je het Youtube kanaal van Isaac Arthur? Die is erg goed in "outside the box" denken. Zijn presenteer-skills zijn minder; het onderwerp moet je boeien want hij leest heel saai zijn script voor.

@Mr777: Oh ja, dat ook, maar na twee of drie van zijn video's was ik eraan gewend. Mijn opmerking hierboven ging echt over zijn gebrek aan enthousiasme en intonatie.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 20 oktober 2018 11:33]

Interessant in dat Mercurius qua oppervlakte en atmosfeer niet heel erg verschilt met onze maan. Ook de compositie van de planeet verschilt nauwelijks met onze maan. Ook is het minder interessant om van dichtbij te bekijken omdat je werkelijk alles van een afstand kan zien (want een verwaarloosbare atmosfeer)

Edit: ik zie dat mijn reactie, nu ik het teruglees, eventueel verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Met oppervlakte bedoel ik hoe het er uit ziet, niet het “formaat”

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 20 oktober 2018 13:10]

Interessant in dat Mercurius qua oppervlakte en atmosfeer niet heel erg verschilt met onze maan.
Ik heb zo snel geen bronnen bij de hand om te controleren of dat waar is, maar ik geloof je gemakshalve even op je woord.
Maakt dat Mercurius niet juist super interessant? Hoezo hebben twee hemellichamen die zo ver van elkaar verwijderd zijn bijna dezelfde samenstelling? Zeker als er een ander object tussenin staat (Venus) dat een compleet andere samenstelling heeft. Lijkt me dat we een boel kunnen leren over de geschiedenis van het zonnestelsel door te onderzoeken hoe dat precies zit! :)
Ook de compositie van de planeet verschilt nauwelijks met onze maan. Ook is het minder interessant om van dichtbij te bekijken omdat je werkelijk alles van een afstand kan zien (want een verwaarloosbare atmosfeer)
Voor de oppervlakte geldt dat grotendeels (al kun je nou ook weer niet alles zeggen over een object door er vanaf afstand naar te kijken), maar wie weet wat er onder de grond zit? Misschien, super saai, alleen maar meer van hetzelfde. Misschien ook juist iets totaal onverwachts; maar dat kunnen we alleen ontdekken door een rover met een boor te laten landen (dat deel van de missie is helaas geschrapt... :( ).
Mercurius lijkt kwa uiterljk misschien op onze maan, er bestaan ook grote verschillen.
Mercurius heeft bijvoorbeeld een magnetisch veld en heeft een superijle atmosfeer.Verder heeft Mercurius waarschijnlijk een relatief grote ijzerkern.Daarom is het mooi dat er weer een sonde naartoe gaat om dit verder te onderzoeken,
Ken je het Youtube kanaal van Isaac Arthur? Die is erg goed in "outside the box" denken. Zijn presenteer-skills zijn minder; het onderwerp moet je boeien want hij leest heel saai zijn script voor.
Hij heeft een spraakgebrek, en biedt daarom ondertitels aan bij zijn video's. Te activeren via het CC-icoontje.
Hij heeft het afgelopen jaar zeer hard gewerkt aan zijn "spraakgebrek"
Vergelijk maar een filmpje van afgelopen Donderdag met 1 van een jaar terug.

Maar zelfs, toen was zijn "spraakgebrek" niet hinderlijk voor mij.
Niet interessant?

Het is een van de weinige planeten in ons zonnestelsel met een magneetveld dat op een zelfde manier werkt als het magneetveld van de aarde.

Mercurius draait gehoekt om zijn as, waardoor er delen van de planeet nooit zonlicht zien. En daar is waterijs terug te vinden. Ook niet iets wat je zo 1-2-3 zou verwachten op een planeet die zo dicht om onze zon cirkelt.

Deze missie zal de mensheid helpen een beter inzicht te krijgen over hoe het zonnestelsel werkt. Dat inzicht zal echt wel helpen om Mars te terraformen en bemande ruimtevluchten haalbaarder te maken.

Mars kan je als een soort van backup beschouwen, maar als de mensheid de trip er naar toe niet overleeft, dan heb je er niet zo heel veel aan.
Mooi dat hij dit allemaal voor ons heeft uitgeplozen want dit is niet echt iets dat je trial-and-error kunt doen.
Mooie link. Ga ik ff lezen, dank.

-edit-
Sjeemig er staat bijna niets over deze man.
Misschien iemand die italiaans kan vertalen van de .it site naar .com .nl? :+

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 20 oktober 2018 11:47]

maar het is ook de kleinste van alle planeten binnen ons zonnestelsel.
Pluto !!
Ben zeer benieuwd naar de beelden, die ze gaan terug sturen.
Pluto wordt tegenwoordig niet meer beschouwd als een reguliere planeet, maar als een dwergplaneet. Samen met andere dwergplaneten als Ceres, Eris, Haumea, Makemake etc vormt hij de grootste 5 dwergplaneten van ons zonnestelsel.
Nope, classificatie van planeet is al enkele jaren herroepen. domme beslissing imo gezien de recente ontdekkingen van seizoenen, zeeën e.d.
Nope, classificatie van planeet is al enkele jaren herroepen
De IAU benoemt Pluto nog steeds als een dwarf planet/minor planet. Niet iedereen is het daarmee eens, maar officieel is het dus nog steeds een dwarf planet, en geen reguliere planeet :)
Een dwerg planeet is ook een planeet, alleen dan kleiner. Ik snap niet dat er bij planeten zo moeilijk gedaan word. Op aarde is het een stuk makkelijker. We zien Vaticaanstad ook als land terwijl als je kijkt naar hoe klein is het is dan is het maar amper een dorp te noemen met minder als 1000 inwoners.
+1Anoniem: 167912
@triflip20 oktober 2018 11:48
Een dwerg planeet is ook een planeet, alleen dan kleiner.
Nee, dat is niet de definitie van een dwerplaneet.
Een dwergplaneet heeft zijn baan niet vrijgemaakt van andere objecten, in tegenstelling tot een planeet.
Volgens de definitie van het IAU-congres zijn dwergplaneten hemellichamen die:
- in een baan rond de Zon draaien en geen energie produceren door kernfusie (in tegenstelling tot sterren),
- genoeg massa hebben zodat ze door hun eigen zwaartekracht bolvormig geworden zijn en dus in hydrostatisch evenwicht zijn (in tegenstelling tot kleinere planetoïden),
- hun baan niet vrijgemaakt (schoongeveegd) hebben van andere objecten,
- geen satelliet zijn.
(wikipedia)
edit: overigens is grootte geen criterium (hoewel dat ongetwijfeld wel speelt bij het bereiken van het hydrostatisch evenwicht)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 167912 op 20 oktober 2018 11:50]

Ik vraag me af waarom de classificatie van een object in ons zonnestelsel zo belangrijk is. Pluto wordt niet groter, waardevoller, mooier of interessanter door een ander label. Je maakt mij niet wijs dat het hele gedoe rond de classificatie van Pluto zijn oorzaak vind in het ego van wat wetenschappers?
Wat zie ik over het hoofd?
0Anoniem: 167912
@multikoe22 oktober 2018 13:17
De wetenschap classificeert alles wat we tegenkomen. Dat laat toe om op een eenvoudige en voor iedereen (die er iets van kent) begrijpbare manier over iets te spreken.
Als we hemellichamen niet zouden classificeren zou het verschil tussen pakweg een ster en een kuiperbeltobject niet gemaakt worden. Nu kan je zeggen dat dat verschil toch vanzelfsprekend is - en dat is het ook - maar dat is juist omdat we door de verschillen de classificatie ook in ons hoofd maken. De wetenschap maakt daar objectieve criteria van die ondubbelzinnig voor iedereen hetzelfde zijn. Of dat iets interessanter of mooier maakt is niet relevant. Er zijn duidelijk verschillen tussen dwergplaneten en volwaardige planeten, Pluto voldoet perfect aan de definitie van een dwergplaneet, niet aan die van een (volwaardige) planeet. Er is dan ook weinig discussie mogelijk voor mij. Degenen die anders beweren zijn niet objectief en willen de definitie zodanig aanpassen dat pluto terug een planeet wordt, wat de omgekeerde weg is. Als pluto een planeet is zijn andere objecten dat ook, toch pleit niemand ervoor om daar ook planeten van te maken.

Zodra we een beter beeld hebben van andere planetenstelsels is het erg nuttig om dergelijke classificaties te maken.

Je kan je dezelfde vraag stellen over pakweg fossielen van dinosauriërs. Regelmatig blijkt dat een of ander fossiel dat eerst tot een bepaalde diersoort werd gerekend plots een aparte diersoort wordt omdat een of andere beenkam net wat anders is dan hetgeen we kennen van die eerste soort.

Elke classificatie is in min of meerdere mate artificieel.
Hoezo domme beslissing? Enig idee hoeveel dwergplaneten er waarschijnlijk zijn? Honderden, misschien wel duizenden.

Het wordt dan een onoverzichtelijke puinhoop. We hadden gewoon een nieuwe classificatie nodig.
Pluto wordt nooit meer een planeet. Geen idee waarom deze misleidende onzin geplust wordt. Het is foutief en getuigt van een gebrek aan inzicht.
Ja, weet ook wel dat een paar wetenschappers bepaald hebben dat het geen planeet, maar een dwergplaneet is.
Maar die discussie is nog lang niet gestreden en ik schaar bij onder het groepje wat vind dat Pluto een planeet is.
Was Pluto nu pas ontdekt, dan hadden waarschijnlijk maar weinig mensen het een planeet gevonden. De discussie rond Pluto kent veel sentiment, ook onder wetenschappers. Ik heb er zelf geen mening over, het boeit me verder weinig. Het is een beetje een zinloze discussie, het wel of niet planeet zijn verandert niets aan Pluto zelf. :+