Samsung brengt externe X5-nvme-ssd uit met Thunderbolt 3

Samsung brengt in september externe ssd's uit die gebruikmaken van het nvme-protocol en via Thunderbolt 3 met apparaten verbonden worden. Er komen versies van 2TB, 1TB en 500GB. Het goedkoopste model kost 410 euro.

De Samsung X5-ssd's hebben een type-c-aansluiting, maar werken alleen middels Thunderbolt 3. Er is dus ook een laptop of computer nodig met Thunderbolt 3. Daarmee kan de ssd met een theoretische bandbreedte van 40Gbit/s communiceren met het aangesloten apparaat. Samsung geeft sequentiële lees- en schrijfsnelheden op van 2800MB/s en 2300MB/s voor de 2TB- en 1TB-versies. De 500GB-variant haalt een schrijfsnelheid van maximaal 2100MB/s.

Samsung stopt de X5-ssd's in een metalen behuizing, die 150 gram weegt en afmetingen heeft van 119x62x19,7mm. Een val van twee meter hoogte is volgens de fabrikant geen probleem. Ook hebben de ssd's een 'intern koelsysteem', dat de hitte die vrijkomt bij hoge snelheden binnen de perken moet houden.

Hardware.Info heeft een review van de externe ssd gepubliceerd. De site concludeert dat de Samsung X5 erg snel is en dat de behuizing ervoor zorgt dat de temperaturen binnen de perken blijven. Wel tekent de review aan dat het product erg duur is voor 'een 970-Evo-in-een-doosje'. De ssd maakt gebruik van 64-laags 3d-tlc-nand met een slc-cache. De controller is dezelfde als die in de 970 Evo-ssd.

De nieuwe X5-ssd's zijn een stuk duurder en wat groter dan de externe ssd's in de T5-serie, die eind vorig jaar werden uitgebracht door Samsung. Die varianten gebruiken hetzelfde nandgeheugen, maar werken met het sataprotocol, waardoor de maximale snelheid beperkt is.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2018 • 17:45

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
Samsung 970 Evo 500GB - € 149,90
TB3 NVMe enclosure - € 156,36
Totaal : € 306,26 En dan heb je nog een compacter (en mooier) doosje ook.

Van die € 104,- kan je lekker uit eten met de vrouw om de aanschaf goed te maken :-)
Realiseer je wel dat die enclosure je transfer protocol omwerkt van PCI-E naar AHCI.

Volgens deze bron betekent dat een max transfer van 10Gb/s >> 1,25 GB/s en dus niet het theoretisch maximum van een een NVMe drive die 'gewoon' via PCI-E binnen Thinderbolt praat. Dit zie je overigens ook terug in de benchmark @ AliExpress: Daar is de max read 1170 MB/s (exclusief overhead zit je dan dicht tegen theoretisch maximum van 1250 MB/s (de 10Gb).)

Die 960 EVO (Polaris controller) kan max 3200 MB/s uitspugen (max read), dus de bottleneck van AHCI-transfer is overduidelijk aanwezig. Dit kastje kost je de zo helft van je max transfer speed.. Tenminste, dat is uiteraard wèl onder ideale condities!

Want daarvoor heb je ook wel een snelle CPU (dus GHz, niet cores) plus doelschijf nodig die aan die snelheid kunnen doorduwen. Write speeds van de getoonde 960 EVO trekken aan dat lijntje toch al niet vol (~740MB/s write op die benchmark die je ziet op AliExpress), dus bronschijf op PC doet er minder toe dan :Y)

Enfin je bouwt daarmee dus geen 40 Gb/s (500MB/s) drive met USB-C poort.
@360Degreez • 28 augustus 2018 22:42
Realiseer je wel dat die enclosure je transfer protocol omwerkt van PCI-E naar AHCI.
Waar zie jij dat te staan? Het staat niet bepaald helder aangegeven, maar de verkoper lijkt te stellen dat zowel NVMe als AHCI SSD's worden ondersteund, zolang het maar een M.2 connector heeft. Er staat nergens aangegeven dat NVMe niet over Thunderbolt zal worden doorgegeven. Overigens wat bedoel je precies met "PCIe naar AHCI"? NVMe naar AHCI of AHCI over Thunderbolt?

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 29 augustus 2018 01:59]

Hij legt toch uit waarom hij dat denkt?

Simpelweg door naar de transferspeed van die ssd te kijken via nvme (intern) en in die enclosure (extern)...
Dan kan het best zijn dat de benchmark screenshot komt van een AHCI SSD en niet van een NVMe model. Hier is dezelfde enclosure te koop en spreekt men over 3000Mbps/20000Mbps max transfer speeds.

Het blijft echter wat onduidelijk. Daarom maar even wachten tot de reviews ;-)
Um... nee? Hij keek waarschijnlijk naar de product illustraties en zag de 960 Evo, waardoor hij waarschijnlijk dacht dat die in de benchmark is gebruikt, en ging er daarom van uit dat NVMe naar AHCI wordt omgezet. In de benchmark chart staat toch echt duidelijk aangegeven dat de 'BXW2500Q' is getest, wat een firmware is voor de AHCI variant van de Samsung SM951.

Edit: @360Degreez was me voor. ;)

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 29 augustus 2018 15:05]

Um... nee?
Uhm.... JA!

Hij legt wel uit hoe hij daar op gekomen is, dat dat mogelijk niet het correcte antwoord geeft is prima mogelijk :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2018 17:57]

Heb je ook een doel in deze discussie? Of is het discussiëren het doel op zich? ;)
Ha hé watercoolertje heeft gelijk hier. Dat de screenshots niet overeenkwamen (960 EVO herkenbaar in twee screenshots en dan met een andere drive getest) was mij niet opgevallen. Goed gezien PostHEX.

Overigens zijn er meerdere redenen om een review even af te wachten. Helaas zijn jullie reacties niet +2 of hoger geëindigd en had ik ze daarom niet eerder bekeken. (Ik heb lui gereageerd door direct de alert in de balk bovenaan te klikken en verder het 'schijnbaar niet relevante meningen gebeuren' niet open te klappen. Zowel 360Degreez als PostHEX droegen nieuwe feiten aan; van mij de oproep aan éénieder om dat voortaan stug +2 te blijven modden. Daar zal overigens vast wel weer iets op tegen zijn; schijt aan, utiliteit gaat voor -in my educated opinion- ;) :Y) )
Als dat zo was, waarom maxed de doorstroom dan uit halverwege de read performance van de gebruikte M2 drive? Pcies, omdat de gebruikte AHCI interface (de keuze dat dit apparaat enkel via AHCI kan transporteren) de bottleneck is.
Edit = Bij de screenshots (eerst Ali's CDN-scripts inladen op de pagina) staat die benchmark waaruit dit blijkt.
Edit2 = Zoals opgemerkt door 360Degreez en uitgewerkt door PostHEX: De benchmark en showcasing in de screenshots blijkt niet overeen te komen. Onnodig verneukeratieft op Ali dus, maar het is wel zo. De vraag blijft natuurlijk wel wáárom dan een AHCI drive getest werd.. De rest van deze respons laat ik daarom ongemoeid ;)
Óók: Bij de specificaties -en de titel- staat dat enkel een AHCI drive gebruikt moet worden "Thunderbolt 3 >> PCI Express PCI-E >> NVME NGFF M-key AHCI SSD Convert Case Cartridge Enclosure" Daarbij hanteren ze ook NGFF wat de werknaam van M.2 was vóór de officiële M.2 standaard gepubliceerd was.. dat, en het overvloedig uitleggen waar de inkepinkjes op het kaartje en dergelijke voor zijn, belooft toch ook niet state of the art :+

(Een beter en vooral minder gekleurd overzicht van snelheden<>hardware dan dat van die verkopers op Ali: Hier (ArsTechnica) En meest relevante info hier: TomsHardware: M.2 AHCI vs M.2 NVMe SSDs)

Overigens als je bedoelt dat ik de terminologie wat warrig door elkaar hussel; dat klopt. - Waar ik zei protocol bedoelde ik dat meer procedureel (voorgebakken keuzes) dan technisch (de taal die chipjes spreken met elkaar). Enfin, niet zo schoon van mij; bij dezen de toelichting. Verder zal ik ook niet beweren dat ik mij er meer in verdiept heb dan nodig trouwens :Y) ..

De conclusie dat deze enclosure evident een extra bottleneck plaatst tussen CPU en drive is, bij de prijzen van die laatste beiden genoeg om te concluderen dat gebruik van zo'n enclosure economisch bezien waanzin behelst. Je gaat niet twee componenten van ieder €150+ aan elkaar hannesen met een derde apparaat -aan nòg zo'n kost- die voor dat geld de maximum snelheden met maarliefst driekwart reduceert. 8)7

Mijn punt is: > Het is NVMe (non volatile Memory) tot aan de AHCI 'interface' (evolutie van SATA/ oorsprong wèl volatiel geheugen) Vanaf dan is de bottleneck 1,25GB/s (10Gb/s). Je krijgt dus nièt de max 5GB/s (40Gb/s) van NVMe (koppeling CPU<>Drive, die je wel zou krijgen zonder dat omwerken naar legacy/volatiel).

[Reactie gewijzigd door BStorm op 30 augustus 2018 17:14]

Groot gelijk. Slaat nergens op dat ze er zoveel voor vragen.

Mocht ik hier in geintereseerd zijn dan zou ik inderdaad ook voor jouw optie gaan en gewoon die enclosure apart bestellen.
Thanks voor de link! erg benieuwd naar de prestaties van dit ding.
Mijn huidige externe 2,5'' HDD's gebruik ik voor de helft ook als cold storage backup (2x2TB + 1x4TB). Daarvan weet ik dat ik ze na een jaar weer kan aansluiten met een erg hoge kans dat alle data er nog benaderbaar op staat. Hoe zit dat met dit soort SSD's? Is daar na een jaar zonder stroom nog data vanaf te halen? Anybody?
Jahoor, beter zelfs zover ik weet. Als een hdd een klap krijgt kan hij zo kapot zijn, ssd zijn daar beter tegen bestemd.
SSD's die aan de JEDEC standaard voldoen moeten minstens 1 jaar zonder aangesloten te worden zijn de geschreven data kunnen behouden. Zie hier voor meer: https://www.anandtech.com...-about-ssd-data-retention

Tenzij je jouw cold storage veel verplaatst en het dus veel schokken te verduren krijgt, zou ik gewoon HDD's blijven gebruiken voor cold storage, omdat daar meer over bekent is over de duur van data retention, en omdat het goedkoper is. Een ander alternatief voor nog betrouwbaarder cold storage zijn optische schijven (de beste opties zijn DVD gold, M-Dics, Bluray), mits je er voor zorgt dat ze niet chemisch kunnen worden aangetast (juiste temperatuur, donker, droog, etc bewaren). Je bent echter dan wel 2x meer kwijt voor je opslag, en je kan het medium veel minder keer herschrijven, maar je bent dan wel veel meer resistent tegen bit rot (en ander aspect waar je rekening mee moet houden naast data retention).
Dank je voor de link naar het uitgebreide artikel. Erg informatief en na het lezen sluit ik me bij jouw conclusie aan. Dat wordt nog een tijd lang HDD's gebruiken. Als HDD's verdwijnen uit het hardware landschap (waarvan ik hoop nog niet al te snel) zal het of bluray of toch good old tape worden. In het laatste geval neem ik aan dat ik per tape meer data kwijt kan dan per bluray. En ook geen idee of moderne tape backup nog betaalbaar is voor de particulier met modaal inkomen. Komt tijd komt raad.

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 29 augustus 2018 07:45]

als de HDD's uitstaan kunnen ze ongeveer 200G's aan. Als men stpreekt over colstorage denk ik aan het alleen aan zetten van de storage wanneer deze nodig is. Dus qua schock resistant zit het wle goed, tenzij deze aanstaat, dan is het veel gevoeliger. dna kan je bij een stootje al schade toebrengen.. SSD's zijn in dit opzicht veel beter omdat dit veel minder snel gebeurd.
Ik vraag mij af hoe het met "TRIM" zit bij externe SSD's. Wordt dat via de firmware zelf geregeld ? Heb zelf een m.2 over USB 3.0 SSD, maar daar valt niks aan te optimaliseren.
Volgens Anandtech werkt trim netjes als het hoort op Windows.
Was zelf erg te spreken over de Samsung Portable SSD T1 (inmiddels alweer opgevolgd door de T5 als ik het goed zeg). Niet alleen was de performance perfecto, het design was simpllistisch en strak. Dit komt wel erg 'space'-achtig over op mij.

Als de prijs nog wat lager is en het design met een volgende iteratie op de schop gaat beland deze ongetwijfeld weer eens in een winkelmandje van me. :)
Is thunderbolt 3 voor fabrikanten duur om te implementeren?
Intel en Apple licenties, deze zouden wel binnenkort moeten aflopen volgensmij. Maar het zijn malse licenties, ook de reden dat het zo weinig geadopteerd is terwijl het de snelste en gemakkelijkste aansluiting is op de markt.
Thanks.
Want zij hebben de techniek ontwikkelt, of hebben zij de rechten gekocht?
En als de licenties vervallen, dan zouden de kosten vervolgens meevallen?
@Xtuv
40GB/s
40 Gb/s, oftewel 5 GB/s (na overhead eerder 4 GB/s).
Je hebt al een 2TB (zei het een Intel 760P 2TB voor 499,-, en dan is de goedkoopste, ergo 500gb voor 410,-? Sorry, pass..... ook een Samsung heb je voor 699 in 2TB
Wat? Dat is een interne schijf, kan je niet vergelijken. Dit dient een hele andere markt.
Thunderbolt is best duur en dit is de eerste ssd met thunderbolt, hij is duur maar het valt nog te rechtvaardigen.
Maar op Apple na zijn er maar weinig low/mid end laptops die tb3 hebben, en die hebben meestal ook nog wel een open slot, mijn. AW317R4 heeft er 3 intern, dus ja, is een kromme vergelijking, maar niet als je het in het segment plaatst

Tenzij portabiliteit een must is natuurlijk, maar dan betaal je dus wel een extreme premium.

[Reactie gewijzigd door zion op 28 augustus 2018 18:33]

Ala portability een must is dan is dit bij uitstek een schijf die je in no-time weer terug verdient. Raw footage van een DSLR of 4K video overzetten en direct kunnen editten op locatie is in sommige gevallen een enorme pre.

Wat ik dan weer jammer vind is dat er geen daisychaining ondersteund wordt. Iets wat je juist bij dit soort duurdere schijven verwacht. 40Gbit/s krijg je met 1 schijf bij lange na niet vol en een raid setup van 2 van deze apparaten is bijvoorbeeld erg interessant, maar alleen i.c.m. Daisychaining.

Ik zie een vriend van mij hier wel mee lopen. Met 4K video schiet hij rustig enkele honderden GB’s per uur vol. Alvast op locatie kleurcorrectie kunnen doen (LUT) terwijl je de rest importeert is erg interessant.
Iemand die nvme snelheden met thunderbolt nodig heeft zijn ook maar erg weinig mensen. Dit is een niche product en als je dit koopt zal je ook het maximale eruit kunnen halen, en niche producten zijn duur omdat ze een kleine markt dienen.
Correct, maar niet mijn punt, noch de jouwe in eerste instantie, en ik ga geen wellus nietes discussie aan, dus, jij hebt gelijk in jouw punt. Daar hou ik het bij.
Maar op Apple na zijn er maar weinig low/mid end laptops die tb3 hebben
errrrr... Wanneer heb jij voor het laatst een low/mid end laptop van Apple gezien?
Ofwel: Nee, er zijn überhaupt geen low/mid end laptops met TB3. Dat is ook niet bedoelt voor de instap-markt, dat is bedoelt voor de high end laptops. En laten die nou tegenwoordig vrij standaard met TB3 uitgerust zijn.

Deze SSD is ook helemaal niet bedoelt voor gebruik bij een low/mid end laptop. De SSD zelf is duurder dan zo'n apparaat dus dat is geen goed idee.
Eiiiiiiiiiiiiiiiindelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (de 2TB versie wel nog iets goedkoper svp)

[Reactie gewijzigd door derhenno op 28 augustus 2018 19:01]

Hij is momenteel 4x zo duur als een normale essd, nvme is al opzichzelf 1,5-2,5 maal zo duur en dan nog thunderbolt. Valt mee hoe duur hij is aangezien er licenties betaald moeten worden en het de eerste is van zijn soort.
aangezien er licenties betaald moeten worden
Een licentie kost inmiddels 0 euro:

https://appleinsider.com/...turers-before-end-of-2017
Onder het mom: als er 1 (zeer groot) schaap over de dam is hoop ik uiteindelijk op aanbod van meerdere fabrikanten, waardoor de (gerechtvaardigde) hoge prijs uiteindelijk nog wat zal zakken. Het begin is er naar mijn mening nu een grote speler zich heeft gemeldt!
Vorig jaar heb ik een usb-c adapter kabel gekocht naar sata-3, op deze manier kon ik tot 6gbit/sec interne ssd met sata3 verbinding op mijn iMac aansluiten. Deze lezen en schrijven rond de 250 en 500 mb/s afhankelijk van de ssd. Ik kan niet wachten tot ik een t3 -> nvme kabel heb om enkele 2gb/s ssd die ik over heb dan extern te gebruiken.
Zal ie werken op een Thunderbolt 1 port dan zou hij op mijn mac kunnen en daarop opstarten wat ik nu doet via usb 3.0.
Alleen die ssd draaid op halve kracht uiteraard.