Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omzet T-Mobile daalt ondanks groei aantal abonnees

De omzet van T-Mobile was in het afgelopen kwartaal 7,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat komt onder andere door het afschaffen van roaming in de EU. Wel groeide het klantenbestand van de provider.

Volgens T-Mobile groeide het totale aantal mobiele klanten in de afgelopen drie maanden naar 3,97 miljoen en daarvan hebben er 3,42 miljoen een abonnement. In het afgelopen kwartaal kwamen er 87.000 nieuwe abonnees bij. De groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is 10 procent. Het aantal prepaidklanten daalde flink, met 24,5 procent. Het aantal klanten met vast internet van T-Mobile Thuis groeide in het kwartaal met 12.000 naar in totaal 210.100.

De kwartaalomzet van T-Mobile was 318 miljoen euro, een daling van 7,8 procent ten opzichte van het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. T-Mobile zegt dat die daling komt door het afschaffen van roaming in de EU en door mindere omzet uit de verkoop van smartphones. Mensen kiezen vaker voor een sim-only-abonnement na het ingaan van de BKR-regels vorig jaar. De brutowinst of ebitda bedroeg 109 miljoen euro, een daling van 8,4 procent ten opzichte van vorig jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-08-2018 • 08:20

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Roaming zou sowieso afgeschaft moeten worden, wereldwijd. Het is toch van de zotte dat je extra betaald voor een beetje data puur omdat je ergens een -vaak denkbeeldige- landsgrens overgestoken bent?

Alsof je extra betaald voor een email die naar China gaat of een hoger tarief betaald omdat je streamed vanuit het buitenland met een vaste verbinding. De infrastructuur ligt er, die is vaak al 100x afbetaald, maar puur omdat je ergens anders woont betaal je woekerprijzen? Wat een onzin.

Het is imho dan ook niet dat de omzet 7,8 procent gedaald is bij t-Mobile, maar meer dat de omzet na het normaliseren van de roaming op een normáál niveau terecht komt. We hebben simpelweg 7,8 procent teveel uitgegeven de voorgaande jaren.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 9 augustus 2018 08:33]

Maar dan zouden ze ook gratis bellen moeten invoeren en gratis sms. Omdat je toch al van de ''zotte'' zoveel betaald voor een subscription. Maar gratis bellen in/uit het buitenland is er ook niet.

Ik begrijp providers wel. Je sluit een contract af met ze voor het land waar je inwonend bent dus daar de gratis diensten kan gebruiken. Buitenland is dan weer een apart verhaal.

Maar als ze ''roamingkosten'' afschaffen moeten ze ook gratis bellen/smsen ook invoeren in alle EU landen. En ook als het moet in de rest welt.

Want dan zouden de ISP's ook bijvoorbeeld de hot-spots vrij moeten maken In het buitenland gebeurd ook niet. Totdat je per day/week/month daar moet betalen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 9 augustus 2018 08:38]

Maar als ze ''roamingkosten'' afschaffen moeten ze ook gratis bellen/smsen ook invoeren in alle EU landen.
Je bent niet helemaal op de hoogte.
en tevens 'gratis' is niet de juiste woord, aangezien je nu ook niet ineens gratis kan internetten in het buitenland, maar je kunt je bundel gebruiken, ook voor telefonie.
Woont u in een EU-land, dan kunt u volgens de EU-regels in elk ander EU-land uw mobiele telefoon gebruiken zonder dat u daarvoor meer betaalt dan thuis: " roam like at home". Dit geldt voor bellen (naar vast en mobiel), sms'en én surfen in een ander land.
https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm
Ik ben wel op de hoogte. Ik neem daarom ook geen FUP (Fair Use Policy) aanbieders. Vooral voor mijn werkomstandigheden. Woon in Duitsland en werk in Luxembourg. Maar bellen naar andere niet Duitse nummers is voor mij dus betalen wat dus jammer is.

Ik heb al vaker bericht gestuurd naar Vodafone Duitsland maar geen resultaat.

Bellen vanuit Duitsland naar een duits nummer binnen de EU is gratis. Maar bellen naar een niet duits nummer binne/ buiten Duitsland is niet gratis.
Ik erger me daar ook dood aan, ik woon in Berlijn maar mijn ouders bellen in NL kost flink centjes. De EU regels mogen wel wat strakker ;-)
Gewoon doen wat de rest ook doet, ga via een app bellen, bijvoorbeeld via whatsapp naar whatsapp, over de wifi kost het zelfs geen data.
Of neem bijvoorbeeld een Skype abonnement, dan kun je NL nummers erg goedkoop bellen.
"a minute of WhatsApp call costs around 0.15 MB to 0.20 MB of data" lees ik.

1 MB voor 5 minuten bellen. Dan kan je dus best heel lang bellen met je bundel.
Oh, ik bel ook meestal via Skype. Maar dat kost dan weer data, ja, dat irriteert me wel. En sowieso werkt het niet altijd even betrouwbaar...
Dat is inderdaad erg krom. Hier was de stomme situatie dat je vanuit Nederland niet gratis naar andere EU-landen kon bellen, maar eenmaal over de grens wel. :+ KPN heeft dat nu rechtgetrokken waardoor ik alle vaste en mobiele nummers binnen de EU onbeperkt kan bellen vanuit alle EU landen, dus ook vanuit NL.
De providers willen natuurlijk wel wat terugzien van de kosten die ze maken voor de masten die ze moeten plaatsen. Als er elk jaar 16 miljoen toeristen gebruik maken van de masten in Amsterdam snap ik best dat die ook mee mogen betalen. Al hoeven de toeristen uit de EU dat niet meer te doen.
Maar het mooie is, die toeristen betalen in eigen land ook hun abonnement en belasten het netwerk dáár dus niet wanneer ze in Amsterdam zijn. Dat heft elkaar mooi op zou je zeggen. En toch betaal je in je vakantie net zoveel abonnementsgeld als daarbuiten.
Intern rekenen de telco's wel nog de (door EU gemaximaliseerde) kosten voor roaming op elkaars netwerken. Dus als een stel EU toeristen in Amsterdam data verbruiken, verdienen Tmo/Voda/KPN daar wel gewoon aan. Anderzijds betalen zij ook voor Nederlanders die in een ander EU land data verstoken.
Ik denk dat je bij roaming meer betaald voor het gebruik van het laatste stuk infrastructuur dus de zendmasten. Daarom is roaming dus wel goed. Anders zouden providers in vakantielanden hoge kosten hebben aan vakantiegangers die hun netwerk gebruiken, maar daar niks voor ontvangen.
In dat geval zouden we dus ook extra moeten betalen om op buitenlandse wegen te rijden. Ook de niet tol-wegen. Want die slijten ook, terwijl we er geen wegenbelasting betalen. Of water uit de kraan in het buitenland betalen, want ook daar betalen we geen waterschapsbelasting. :P

Uiteindelijk zou je voor alles een verdienmodel kunnen maken waarbij buitenlanders extra moeten betalen. Helaas is het providers destijds gelukt om dit daadwerkelijk door te zetten.
Dat gebeurt ook.. Zie de vignetten voor Zwitserland en Oostenrijk, de tolwegen in Frankrijk, Italie en Spanje...
Ja maar tolwegen is niet overal. En er is een gratis alternatief.
Bij providers zou zich dat vertalen in 4G betaald en 3G gratis.
Je haalt hier overheidszaken en commerciële diensten door elkaar. Heb je ook voorbeelden van commerciële diensten of producten die voor buitenlanders gratis zijn maar waar je in je eigen land wel voor moet betalen?
Maar dat is juist onzinnig. Iemand in Nederland die naar Griekenland is op vakantie, als voorbeeld, maakt géén gebruik van de zendmasten in Nederland. Dus bezuinig je daar weer op. Zeker als providers internationaal werken (denk bijv Vodafone) blijft het binnen hetzelfde netwerk of holding of wat dan ook. De belasting wordt niet hoger, misschien wel wat meer verplaatst.

En gratis bellen... Tsja... als je dat abonnement afgesloten hebt bij je provider en daar dus ook voor betaald hebt, zou dat inderdaad moeten kunnen. Volgens mij is dat nu ook zo, ik heb een onbeperkt bellen-abonnement en dat geldt ook in de EU dan. En m.i. zou het erbuiten ook moeten gelden.
Er gaan veel meer Nederlanders naar Griekenland dan andersom. Hoe wilde je de aanleg van de zendmasten in Griekenland dan gaan bekostigen? Nog los van het feit dat infrastructuur daar aanleggen waarschijnlijk een stuk kostbaarder is dan hier in Nederland (bergachtig terrein, zee, etc.)
Ik geloof niet dat Griekenland wat te klagen heeft qua geldstromen richting de staatskas de laatste jaren.
En hoe profiteren private mobiele operators daarvan? Hoe bekostigen zij het aanleggen van netwerken?

Voor Griekenland mag je ook een land als Spanje of Frankrijk invullen hoor. Punt blijft staan, providers moeten elkaar vergoeden voor het aanleggen en instandhouden van netwerken.
Stel in Nederland wordt 5% van de capaciteit van het netwerk gebruikt voor roaming. In Griekenland (of andere vakantielanden), zou dat zomaar het 4-voudige kunnen zijn. Dan ga je richting de 20%. Dan is de verhouding zoek en daarom is er roaming.

Waarom je met jouw abonnement niet buiten de EU niet gratis kunt bellen? Een deel van jou abonnementskosten bestaat uit roamingkosten. Dat zie je niet op je rekening, maar je betaalt het wel iedere maand. Dat is een relatief klein bedrag omdat er binnen de EU goede afspraken zijn gemaakt over de kosten die providers elkaar mogen rekenen voor roaming. Het is dus niet dat je nu gratis belt binnen de EU. Je betaalt ervoor, maar het maakt niet uit of je 0 minuten of 1000 minuten belt.

Als je 'gratis' buiten de EU zou kunnen bellen, zijn die verborgen kosten relatief hoog. Omdat providers onderling woekerprijzen mogen rekenen.
Er is een fundamenteel verschil tussen email ontvangen/versturen en roaming. Email kun je vergelijken met een telefoongesprek van jouw thuisnetwerk naar een iemand in een netwerk in het buitenland. Beiden heb je een abonnement waarmee (deels) de infrastructuur bekostigd wordt, om te kunnen bellen en gebeld te kunnen worden in het land waar je een abonnement hebt.

Roaming betekent dat jij gebruik maakt van een infrastructuur, waar anderen voor betaald hebben. Om dat te mogen gebruiken betaal jij tol (=roaming kosten). Die roamingkosten zijn nu netjes in jouw abonnement verrekend.

Ben het helemaal met je eens dat de omzet bij T-Mobile nu meer genormaliseerd is. Roamingkosten zijn acceptabel, maar niet tegen woekerprijzen. Daar heeft de EU gelukkig een stokje voor gestoken en daar zou wereldwijd ook best nog wat aan gedaan mogen worden.
In het geval van die email: een attachment van 10Mb belast het netwerk minstens net zo zwaar als een gesprek van, zeg, 5 minuten. (Ik ken de compressieverhoudingen niet uit mn hoofd.. maar even als vergelijking).

En tuurlijk gebruik ik het netwerk daar op dat moment. Maar daar tegenover staat dat ik het netwerk in Nederland niet belast gedurende die periode. Terwijl ik wel gewoon mn abonnement betaal. Heft dat elkaar niet op?

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 9 augustus 2018 09:01]

Klopt, maar jij verzendt een email via de provider/netwerk waar jij een abonnement voor hebt. De ontvanger ontvangt de email via de provider/netwerk waar hij een abonnement voor heeft. Jullie betalen dus beiden voor het deel van de infrastructuur die jullie gebruiken.
Sterker nog. Het internet verkeer wordt eerst getunneld naar Nederland als je in het buitenland zit. Zo kan de provider precies zien hoeveel data je gebruikt.
Zoals inmiddels wel bekend is: Prijzen hebben vaak niets te maken met de daadwerkelijk kosten. Zo is een Ferrari niet 10x duurder dan een VW omdat er 10x meer/beter materiaal of expertise in zit. Er is gewoon een groep die bereid is het te betalen.

Bij roaming is/was dit precies zo. Men heeft lange tijd de behoefte gehad om in het buitenland de telefoon te gebruiken en daar zeer fors voor te betalen, vooral zakelijk was dat een melkkoe. Tant Bep aan de Costa wachtte tot in het hotel waar er wifi was, want die had geen zin in een rekening die 8x hoger is dan normaal.

In de EU is dit spelletje voorbij, waag je het om in de US een paar honderd MB te gebruiken met een standaard abo, dan wacht je nog steeds een verrassing.

T-Mobile & KPN: EUR 2,50/MB

[Reactie gewijzigd door Joepla op 9 augustus 2018 09:35]

Bij KPN zijn er ook bundels voor trouwens. Betaal je 0,07 per min/sms/mb, dat is al een stuk aangenamer dan die buiten de bundel kosten ala superveel per mb. :+ Het kan ook al vanaf 0,00094 cent per mb en onbeperkt bellen in de VS, maar dan moet je wel flink stoken en meteen 100GB kopen. (Of 0,00198 per mb indien niet compleet; limiet is dan 50GB)

Niet de beste deal maar als je een paar weken gaat kan het dus een stuk goedkoper dan 2.50 per MB.
Uiteraard verslaat niets gewoon een lokale SIM kopen. :P
Klopt inderdaad. Vandaar mijn opmerking "standaard" abo. Met US/World bundels wordt het al gunstiger (/minder schandalig duur), zakelijk is er ook eea af te spreken.
Ja he het is echt van de zotte dat het ene bedrijf moet betalen voor een dienst van de ander.
Altijd weer die economie, die zou afgeschaft moeten worden niet waar? Het is toch van de zotte dat bedrijven geld vragen voor hun producten.
Ja, wel als je binnen hetzelfde netwerk blijft, dan sowieso. En het is inderdaad achterlijk dat je veel teveel betaald voor het gebruik van het Nederlandse netwerk terwijl je in het buitenland bent - mijn abonnement wordt niet goedkoper terwijl ik het Nederlandse netwerk niet belast, maar ik moet wél apart nog roamingkosten betalen naast het abonnementsgeld??
Roaming zou sowieso afgeschaft moeten worden, wereldwijd. Het is toch van de zotte dat je extra betaald voor een beetje data puur omdat je ergens een -vaak denkbeeldige- landsgrens overgestoken bent?
Je maakt anders wel verbinding met een andere zendmast. Ik kan me voorstellen dat daar toch wel degelijk administratieve handelingen bij horen om dat te regelen.
De infrastructuur ligt er, die is vaak al 100x afbetaald
Euhm, wat? Alle providers hier in Nederland bouwen nog elke maand masten bij waar ze nieuwe glasvezelkabels naar toe leggen. Laat staan dat de miljarden die voor frequenties betaald zijn al terugbetaald zijn.
Probleem is natuurlijk ook dat dit (mede) bepaald wordt door de providers in het land waar jij op vakantie gaat. Die willen geld zien voor het gebruik van hun netwerk, het zal jouw provider niet heel veel uitmaken of je nu in Nederland zit te bellen of in China.

Het zal dan aan de regering zijn van die landen om het EU voorbeeld te volgen. verwacht niet dat providers dat zelf gaan opgeven.
Zo wie betaalt dan de gebruik van de netwerken van de buitenlandse provider? En wat over de infrastructuur die aangelegd moet woorden voor roaming? Want zonder deze kun je niks kijk naar wat de storing bij Comfone deed bij Tele2 klanten.

Roaming tarieven zijn soms absurd hoog, maar helemaal afschaffen wereld wijd, dat zie ik nog niet gebeuren.
Ik denkbaar je je stevig vergist als je denkt dat de apperatuur al 100x is afbetaald. Steeds nieuwe technieken en zendmasten updaten, zodat jij en honderd anderen tegelijk YouTube kunnen kijken, kost echt serieus geld.
Je weet duidelijk niet hoe een netwerk in elkaar zit. Wat jij wilt is kennelijk 1 groot monopolistisch netwerk. Dan kan het wat jij zegt.
T-Mobile zegt dat die daling komt door het afschaffen van roaming in de EU

Ook wel vertaald: we kunnen onze klanten niet meer afzetten met roaming kosten en moeten nu eerlijker geld gaan verdienen. Laat ook gelijk zien hoeveel omzet daaruit werd gehaald en invloed dit heeft op hun resultaat.
Vooral voor een bedrijf als Telekom die eigen netwerk heeft in veel landen waar Nederlandse T-Mobile cliënten graag op vakantie gaan, alles bleef dan soort van thuis.

Maar goed, ze zijn nog een cash cow kwijft, verzinnen ze zeker een nieuwe, buiten EU roaming is nog steeds erg duur, ze willen samen met Tele2 gaan om "de strijd tegen KPN en Vodafone aan te gaan" en wat ik lees is "Geen vervelende Tele2 meer hebben die ons forceren om ons prijs stukje lager te houden....

Ik ben ook benieuwd als RCS ooit van de grond komt als dat gaat werken in Europa, want uit traditie was SMS ook een cash cow hier.
De enigste cash-cow die ik op dit moment zie is het herinvoeren van een harde data-limit, alleen wie durft.


Smartphones en abbonementen zijn hard op weg common goods aan het worden alleen het verdienmodel is er nog niet op aangepast. Uitbreiden naar andere landen waar genoeg potentie in zit, zit er niet in, die zijn er niet meer,
talloze extra diensten aansmeren is ook niet interessant, gros kan via internet.

De omzet zal langzaam teruglopen wat een problematisch verhaal wordt voor een aantal providers.

En dat in een periode waar ze langzaamaan moeten gaan denken aan 5G, die ‘veiling’ komt in 2019.
T-mobile heeft Tele2 al weggewerkt,
de vraag is hoe andere partijen er bij zitten op dit moment. Vodafone, en met name moederbedrijf in VK zit er ook niet comfortabel bij met de brexit.
De enigste cash-cow die ik op dit moment zie is het herinvoeren van een harde data-limit, alleen wie durft.
Er zijn nu alleen twee partijen die Unlimited leveren voor een oké prijs zonder al te veel grenzen, met andere MVNOs zit je snel tegen een limiet van ~20GB waar je weer langzaam internet krijgt.

Als de fusie door mag gaan, en T-Mobile Tele2 uitschakelt, kan T-Mobile de Unlimited korting verwijderen (Unlimited kost 50¤ p/m maar iedereen krijgt standaard een korting gedurende de looptijd van het contract) en zou T-Mobile nog steeds de "beste optie" zijn, alleen de klant is flink achteruit gegaan... Dit is als ze Unlimited blijven aanbieden, iedereen kent de geschiedenis van pre-iphone internet abonnementen en wat de jaren erna gebeurt is.
Unlimited kost niet echt ¤50 maar T-Mobile wil voorkomen dat iedereen voor de prijs die je werkelijk betaald jaren aan een stuk op het zelfde abonnement blijft zitten. Waarom zouden ze iedereen gedurende de contracttijd zoveel korting geven?
Dus? Juist mijn punt, officieel kost Unlimited 50¤, als ze niet meer de druk van Tele2 hebben om de prijzen laag te houden kunnen ze de korting verminderen of helemaal afschaffen en technisch gezien is er geen sprake van prijs verhoging.
De enigste cash-cow die ik op dit moment zie is het herinvoeren van een harde data-limit, alleen wie durft.
Wie durft? Vodafone heeft na je bundel weer bijbetalen per MB op haar abonnementen al aangezet, maar klanten kunnen er nu nog voor kiezen een extra (nu nog gratis) Blox te nemen die maakt dat je na verbruik van je hele bundel op lagere snelheid door kan surfen. In de praktijk krijg je meestal die "Blox" er nog standaard geactiveerd bij. Maar hoe lang nog? In andere landen betaal je 2,50 tot 5,- euro voor zo'n aanvullende bundel. Die je dan nog wel vaak als extra korting terug krijgt, maar eigenlijk let niemand daarop.

Het kan een start zijn van oude trend: de bundels en prijzen blijven gelijk, maar de onderliggende voorwaarden worden anders. De klant ziet geen verschil in de winkel, maar de provider gaat onverwacht toch weer verdienen. Gevolg: boze klant.

Waar zitten nu de verschillen tussen de providers bij je gebruik binnen de EU:
  • Hoe groot is je EU data bundel bij je unlimited abonnement (afhankelijk van je abonnementsprijs, maar dus niet unlimited. Meestal 9 of 10 GB).
  • Hoeveel kost bellen vanuit Nederland naar een EU land (dit gaat van inbegrepen in je bundel, via enkele tientallen minuten per maand, naar niet inbegrepen en dus dik per minuut bijbetalen).
  • Dan: je krijgt de volle databundel, maar in het buitenland geen 4G (Telfort, Tele2)
  • Het laatste verschil is welke landen binnen de EU vallen bij jouw povider.(Wel of niet Andorra, Gibraltar, Zwitserland, etc.)
Bij Tele2 is het na je bundel sowieso al bijbetalen per MB voor nieuwere klanten. De optie om na je bundel met lagere snelheid door te surfen is afgeschaft.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 9 augustus 2018 11:56]

Ik denk dat unlimited juist een cashcow is. Mensen die maar een paar gb per maand nodig hebben en toch tegen een (forse) meerprijs voor unlimited gaan zie je aardig wat voorbij komen.... Marketing werkt. En in het buitenland werkt het voor geen meter én krijg je een lullig datalimietje.

Nee dat unlimited is juist de grote cashcow. De paar klanten die echt veel data verstoken zal ze een rotzorg zijn. :)
Wat is er mis met geld verdienen een aan dienst? Of geven jullie op het werk alles weg?
Omzet betekend biet automatisch winst, providers vroegen elkaar ook een godsvermogen voor roaming.

T-mobile mag dan wel genoeg zusterbedrijven hebben, maar het zijn toch allemaal appart opererende bedrijven, die meer om hun eigen winst geven dan dat ze samen zullen werken met de zusterbedrijven.

T-mobile moest in Duitsland nagenoeg 1-1 aftikken wat jij ervoor betaalde als klant.
(Dit zijn gegevens die ik intern wist in 2013, deze zijn dus wel wat verouderd maar geeft aan dat providers elkaar graag een rekening stuurden)
Wat een drogreden. De klant betaalde de rekening, niet T-mobile.
T-Mobile NL betaalt T-Mobile DE 10 eu voor roaming Nederlandse klant;
T-Mobile DE betaalt T-Mobile NL 10 eu voor roaming Duitse klant.

Borstzak -> Broekzak of zoiets.
Nee, dat klopt niet wat je zegt. Providers uit kleine landen hebben veel meer last van de roamingwijzigingen dat providers uit grote landen. Domweg omdat er vanuit kleine landen meer outbound roamers zijn omdat je eerder het land uit bent.
Eh, nee. Jij praat over iets anders.
Wij hebben het over hoe het vroeger in elkaar stak. Niet over wijzigingen van de afgelopen jaren, dus beter lezen de volgende keer.

Daarnaast, in grote landen wonen veel meer mensen, dus genoeg mensen die ook de grens over gaan.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 9 augustus 2018 14:34]

Voor het hele concern heb je gelijk, maar niet wat betreft alleen T-Mobile NL, in de zin dat de omzet van T-Mobile NL dus wel 10 euro hoger word, maar de winst van T-Mobile NL niet. Dat is wat JBVisual bedoelt.

Tegelijk is het natuurlijk wel zo dat elke Duitser die hier internet in het verleden ook 10 euro betaald - wat dan betaald wordt door T-Mobile DE en dus omzet maar geen winst is daar, maar WEL hier. Uiteindelijk is het effect dus dat roaming geld opleverde, niet van de eigen klanten, maar van de klanten van providers uit ANDERE landen, even ervan uitgaande dat JBVisual's voorbeeld correct is en de providers de prijzen van roaming bijna 1:1 naar de klant doorrekenen en er dus zelf niet veel meer op verdienen.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 9 augustus 2018 10:07]

Maar goed we hebben zogenaamd 1 Europa maar toch kijken we schijnbaar bij dit soort bedrijven nog steeds naar resultaten in de individuele landen. Uiteindelijk gaat het om wat er voor het moederbedrijf onder de streep overblijft.

Kijk je verder dan zul je zien dat ook mobiel bellen en internetten steeds meer naar flat-rate gaat, t-mobile is daar zelf mee begonnen. Dat betekend wel maandelijks een voorspelbare bron van inkomsten maar omzetgroei krijg je alleen door nieuwe klanten. Het is dus een verzadigde markt aan het worden, waarbij groei dus allen komt van nieuwe klanten, jongeren en klanten van de concurrentie.
Maar goed we hebben zogenaamd 1 Europa maar toch kijken we schijnbaar bij dit soort bedrijven nog steeds naar resultaten in de individuele landen. Uiteindelijk gaat het om wat er voor het moederbedrijf onder de streep overblijft.
Ik ben het deels met je eens, maar als Nederland in die zin geen geld meer oplevert zou het zomaar kunnen zijn dat ze zich terugtrekken omdat het alleen maar geld kost. Dit is iets waar we best rekening mee kunnen houden.
Roaming kosten zijn denk ik maar van toepassing voor een klein deel van de gebruikers.

vooruit tijdens de vakantie krijgen de doorsnee gebruikers en 2-3 weken mee te maken, wie vaker op vakantie gaat meer.
Dan zakelijke gebruikers die soms in het buitenland zijn.
Dan heb je vrachtwagens die internationaal zijn.

Toch zal de massa gewoon voor het grootste deel in Nederland blijven.
Als je winst of verlies afhangt van roaming kosten dan heb je een verkeerde calculatie lijkt me.
Maar zelfs als het zo is nog steeds de vraag of die roamingkosten binnen de eigen groep blijven of naar externe partijen gaat.
Ik ben het ook weer met je eens. Roamingkosten zouden niet mogen nekken maar is toch wel 7,8% schijnbaar.
Zoals gezegd je moet uitsplitsen roaming kosten binnen de eigen groep en daarbuiten.
Daarnaast heb je ook weer inkomende roamingkosten van buitenlanders in Nederland en ook daar weer binnen de eigen groep of daarbuiten.
Pas als je die cijfers hebt kun je eigenlijk meer zeggen.

KPN zou er meer last van moeten hebben zonder deel van een groep en geen buitenlandse netwerken.
vodafone heeft bijv veel eigen netwerken in veel landen dus daar is roaming veel minder een probleem binnen de groep.
ik denk niet dat T-Mobile echt veel minder omzet haalt uit het verkopen van buitenland bundels, maar gewoonweg omdat veel meer mensen nu daadwerkelijk zijn gaan roamen in het buitenland waar men vroeger internet via mobiele data in het buitenland had uitstaan. T-Mobile moet dus veel meer aan buitenlandse providers betalen vanwege het "gratis" roamgedrag van zijn klanten.
ik denk niet dat T-Mobile echt veel minder omzet haalt uit het verkopen van buitenland bundels, maar gewoonweg omdat veel meer mensen nu daadwerkelijk zijn gaan roamen in het buitenland waar men vroeger internet via mobiele data in het buitenland had uitstaan. T-Mobile moet dus veel meer aan buitenlandse providers betalen vanwege het "gratis" roamgedrag van zijn klanten.
Voorheen kocht ik een lokale prepaid in het buitenland en droeg ik bij aan het klantenaantal en resultaat van de lokale provider daar. Sinds de EU regelgeving er is, heb ik mijn bundel verhoogd en breng ik het hele jaar mijn Euro's naar T-Mobile Nederland.......

Ze hebben zelf de kans gekregen zelf als sector roaming te reguleren, maar dat hebben de providers voorbij laten gaan. Het voorspelde vervolg is wettelijk ingrijpen en daarop heeft men gewacht. Nu is dat werkelijkheid geworden.

.......Wat kunnen die providers jammeren zeg!

Wie weet is het zelfs strategie: hoe armer T-Mobile nu is, hoe groter de kans dat door de mededinging autoriteiten toestemming wordt gegeven voor een fusie met Tele2.
ik denk eerder dat dit als argument gebruikt gaat worden om de reguliere abo-prijzen omhoog te gooien
Hoezo "afzetten".

Het was gewoon een verdienmodel.
Als het om "afzetten" gaat zoals jij aangeeft is iedereen die winst wil maken fout bezig.
Maar zoals velen Tweakers dit weten, T-Mobile en andere providers hebben jaren op roaming in de EU dik op verdient als ik me niet vergis. Dus dit is altijd extra geweest, kan me de tijd nog herinneren dat ik bij T-Mobile anno 2010 2 euro per mb betaalde.. tja en als je daar per ongeluk op internet kwam liep de rekening hard op (zelfs voorheen nog 10 euro per mb).

Dus dat T-Mobile deze omzet nu mist lig ik niet wakker van.
TMNL heeft niet heel erg veel verdient aan de roamingkosten aangezien het meeste afgedragen moest worden aan de buitenlandse providers, dan ze ontvingen.
Ach, daar hebben veel mensen ook weer een "gratis" telefoon voor gekregen die tijd.

En daarnaast kun je natuurlijk altijd overstappen, er zijn in Nederland genoeg alternatieven.
Hoeveel hebben ze dan verdient? Wat was de netto marge die roaming (inbound/outbound) opbracht?
Grappig ik had anno 2010 een onbeperkt internet abonnement bij ze voor ik meen 15 euro in de maand.
Ook in het buitenland? Dacht dat dat er niet bij in zat. En daar gaat het roamen over he.
Grappig. Ik had anno 2010 1GB data voor 15 euro per maand (zonder roaming, dat was nog 50ct per MB erbij) en geen gratis belminuten - wel 1000 SMS per maand. Dat was toen "by far" het beste data aanbod op de Belgische markt tot zeker 2011-2012 toen andere spelers volgden.

Nu betaal ik 45 euro (drievoudige) maar krijg er 40GB voor, onbeperkt bellen naar nationale nummers + vaste Europese nummers, en uiteraard gratis roaming binnen de EU, en als extraatje de VS, Canada, en nog een aantal andere landen die populair zijn bij toeristen.
Ben benieuwd naar dit in vergelijking met andere telecomproviderds. Dit is een beetje een n=1 situatie voor het kijken naar de effecten van Roaming. Het kan, lijkt mij, niet zo zijn dat alleen t-mobile dit zou merken. Dus KPN, Vodafone etc. Laat maar weten wat roaming gekost heeft aan omzet.
Die hebben er ook last van, maar hebben het met andere inkomsten kunnen beperken:
https://www.bnr.nl/nieuws...t-omzetdaling-te-beperken
Vind het verschil nogal absurd: T-mobile probeert 7,5% omzet daling te verklaren door oa roaming. KPN 1,5%. Grappig ook dat beide artikelen vermelden "onder andere door roaming..." T-mobile noemt daling smartphone verkoop secundair en KPN de moordende concurrentie.

Met andere woorden, krijg het gevoel dat de telecom providers van te voren moord en brand hebben geschreeuwd over dat het niet zou kunnen om dit af te schaffen en uiteindelijk valt het allemaal erg mee. Ze voelen echter wel de noodzaak toch nog even aan te stippen dat het geld heeft gekost en proberen het een beetje op te blazen.

Voor de rest lopen ze allebei met een dikke zak winst naar huis. Er is dus, lijkt mij, geen reden tot klagen van TelCo's over het afschaffen van deze tarieven.

[Reactie gewijzigd door vluggejapienl op 9 augustus 2018 09:51]

KPN heeft nog heel veel vaste telefonie. Daar heb je uiteraard geen last van de roaming wetgeving. Als je vooral mobiel doet uiteraard wel.

Maar jij bent kennelijk ook zo iemand die het gewoon zonder meer accepteert als een externe partij zomaar jouw inkomsten wilt gaan beperken. Stel dat er een EU regel komt die stelt dat jouw werkgever de inkomsten moet halveren. Wat doe jij dan? Lijdzaam toezien en niet klagen?
Er even van uitgaand dat je in Nederland woont en werkt; Je gaat daar elke maand mee akkoord op het moment dat je werkgever je belasting afdraagt en daarmee effectief jouw inkomsten halveert.

Hier zijn af en toe wijzigingen in tarieven die de regering bepaalt. Neem bijvoorbeeld de BTW wijziging. Hiertoe kies jij elke 4 jaar mensen bij verkiezingen die dit beleid opstellen.

Dus: Het is allemaal in het systeem. Om onderdeel te zijn van dit vredige, stabiele systeem waarin (vrijwel) iedereen het veel te goed heeft (fort Europa), moet je ook betalen. Zowel particulieren als ondernemingen.

Dus klaag niet zo ;)
Heb toentertijd gehad toen ik bij T-Mobile zat (dan paar ik over een jaar of 5 geleden) dat ik telefonisch roaming aan kon laten zetten, maar kon niet meer uitgezet worden voor de rest van mijn abonnementsduur, uitzetten "kon het systeem niet" niet aldus de servicedeskmedewerkster, daardoor zou ik elke maand standaard 10 euro extra betalen, ook al was ik niet in het buitenland.
De reden dat ik een paar jaar geleden naar T-Mobile ben gegaan zijn de schappelijke tarieven voor roaming en hun prepaid data bundels in het buitenland. Bij KPN heb ik tweemaal een verrassing op de mat gevonden met een rekening die net zo duur was als de hele vakantie. Ik kan me dus niet echt voorstellen dat Vodafone en KPN er niet meer last van hebben dan T-Mobile.
Ik vraag me af of de effecten op de omzet door de verminderde verkoop van smartphones niet veel groter zijn dan die van de roaming en de komende twee jaar (wanneer de lopende contracten met smartphone zijn afgelopen en deels door sim only contracten vervangen worden) nog veel zwaarder zullen wegen. Een smartphone op afbetaling levert tientjes per maand aan omzet op, roaming tientjes per jaar aan omzet.
T-Mobile heeft duidelijk zijn zinnen gezet op de whole-sale klant. KPN en ZiggoVodafone zijn op dat gebied de marktleiders maar als Tele2 en T-Mobile hier de handen in een slaan ontstaat hier een marktpartij met veel power die dit machtsblok wellicht kan opbreken. (Internet over de kabel kan ook best wel wat concurrentie gebruiken)
T-Mobile compenseert een deel van de misgelopen omzet op het gebied van handsets door op de zakelijke markt toe te slaan.
Als de overname van tele2 slaagt, zijn er nog maar 3 grote netwerkpartijen in Nederland. De ACM en de Europese commissie (Met o.a. Margrethe Vestager van de google boete) vrezen dat de overname kan resulteren in een beperkter aanbod en minder innovatie. Anderzijds zou het T-mobile wel in de positie brengen het huidige machtsblok op te breken en wellicht meer omzet te genereren. De uitslag van het onderzoek zal in ieder geval bepalend zijn voor de 5q veiling, Deze veiling wordt uitgesteld totdat het onderzoek klaar is.
Ik denk dat de reductie in smartphone verkoop niet alleen in de BKR registratie zit. Dit komt ook door de minimale vooruit gang in smartphone technologie. Tuurlijk er komen hier en daar wel mooie features naar voren maar het is niet beter of sneller dan wat vooraf ging. Daarnaast zijn de ARM-Chips in de laatste jaren zo snel dat ene upgrade voor de meeste mensen niet waard is als de telefoon die ze al hebben nog goed werkt.

Ik ben vrij Tech-Savvy, het ka nvoor mij niet snel genoeg in de meeste gevallen. Ik heb momenteen een Sony Xperia X. Deze heeft een SD 650. De telefoon is bijna 2 jaar oud en werkt nog fantastisch. In mijn geval is ee upgrade naar een SD 820/21/45 een vrij minimale upgrade in mijn gebruik wat vaak alleen bestaat uit Spotify, Whatsapp, discord en soms eens twitter heel zlefde een youtube filmpje. Momenteel betaal ik bij kpn ook een vrij hoge prijs. als ik naar sim-only ga betaal ik de helft permaand.

Dit is voor de meeste mensen een rendabelere keuzen dan weer een ander toestel te nemen die, voor hun gebruik, minimale vooruitgang bied

Maar dit is ook mijn 2 cent.
Woon in Australië.... $45 (~¤30) per maand voor 30GB, onbeperkt bellen + sms en 1000 minuten naar NL (plus een berg andere landen). (Vodafone)

Roaming is $5 per dag, maar dan gebruik je gewoon je eigen data plan etc. dus daarnaast geen extra kosten.
How is $5 Roaming charged?
We’ll only charge you the $5 fee on days that you make or receive a call, send an SMS or PXT or use data in an included country. Receiving messages is free and won’t trigger the $5 fee. Once you’ve paid the $5 fee, you’ll be able to use your plan for the day.

Days are calculated in 24 hour blocks from when you first use your phone overseas.

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 10 augustus 2018 00:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True