Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar brengt jailbreak uit voor iOS 11.2 en 11.3

Een Amerikaanse ontwikkelaar heeft een jailbreak uitgebracht voor iOS 11.2, 11.3 en 11.3.1. De jailbreak werkt met aparte exploits voor gebruikers met ontwikkelaarsaccounts. Het gaat om een jailbreak die gebruikers na elke reboot moeten heractiveren.

Om te jailbreaken moeten gebruikers via de tool Cydia Impactor op desktops een ipa-installatiebestand op hun iOS-apparaat zetten, blijkt uit de webpagina van Electra. De versie voor betaalde ontwikkelaarsaccounts maakt gebruik van een exploit in multipath-tcp, die vaker lukt op iOS-apparaten dan de vfs-exploit voor alle andere gebruikers. Eletra zit bij versie 1.02, zegt ontwikkelaar Coolstar.

Gebruikers die alle updates en upgrades installeren voor hun iOS-apparaat, zitten bij iOS 11.4 bij de stabiele versie of bij een bŤta van iOS 12. De publieke bŤta van iOS 12 kwam twee weken geleden uit. Daarmee zijn iOS 11.2 en 11.3 oudere versies geworden, die door Apple niet meer van updates worden voorzien, waardoor jailbreaks vermoedelijk blijven werken.

Er zijn wel beperkingen aan de jailbreak. Downloadwinkel Cydia werkt slecht op iOS 11.3, maar er is een tool van Electra om jailbreakapps te installeren. Ook moeten gebruikers de jailbreak na elke reboot opnieuw instellen. Coolstar bracht al eerder een jailbreak voor iOS 11.0 tot 11.2 uit.

iPhone X

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-07-2018 • 10:48

125 Linkedin Google+

Submitter: EValentino

Lees meer

Reacties (125)

Wijzig sortering
Waarom zou je een jailbreak willen die je na elke reboot moet heractiveren? Ik zie het nut daar niet echt van in.
In de iOS jailbreak-wereld noemen ze deze jailbreak een Semi-untethered jailbreak. Semi, omdat je wel een app op het toestel kan gebruiken om te jailbreaken, en je in principe geen PC/Mac nodig hebt om te jailbreaken.
Een untethered jailbreak (als je een reboot geeft is de iPhone alsnog gejailbreakt) op iOS software is tegenwoordig extreem lastig te realiseren; er is een userland/kernel exploit nodig, die niet snel meer worden gevonden, omdat Apple zijn beveiliging behoorlijk op orde heeft.

Daarnaast, even over het artikel:
"Downloadwinkel Cydia werkt slecht op iOS 11.3, maar er is een tool van Electra om jailbreakapps te installeren."

Dat klopt niet helemaal: Coolstar levert middels deze Electra-jailbreak een gemodificeerde Cydia versie mee (met de nodige door hem zelfontwikkelde dependecies). Dit is omdat @Saurik (de ontwikkelaar van Cydia) de support heeft laten vallen (hij geeft geen updates uit en doet niets met nieuwe jailbreaks). Deze gemodificeerde Cydia werkt (op de standaard betalingen via de app zelf na) perfect. Daarnaast werkt deze geleverde versie van Cydia ook gewoon op iOS 11.3.1.

Note: de Electra versie met de multipath tcp exploit werkt het beste om de jailbreak te activeren en daar is niet perse een ontwikkelaarsaccount voor nodig als je gebruikt maakt van diensten als https://ignition.fun/index.php?lang=en (die overigens wordt aangeraden door Coolstar zelf). Daarnaast heb je hierdoor dus geen PC/Mac nodig om de jailbreak-app (Electra) te installeren.

[Reactie gewijzigd door joostiphone op 9 juli 2018 13:05]

Diensten als kun je gerust vervangen door de term πracy stores. Het maakt niet uit wat Coolstar aanraadt, ze bieden zonder toestemming (gemodde) apps aan. Verder heel handig natuurlijk en het maakt mij persoonlijk niet uit wat iemand gebruikt, maar dat is wel de reden dat deze diensten omstreden zijn.
Hoe vaak reboot jij je iphone? Ik zelden namelijk.

Verder ben ik het met je eens dat ook voor mij Jailbreak sowieso geen optie is en ik er het nut niet van in zie, maar er zullen vast voorbeelden zijn waar het een meerwaarde heeft.
Persoonlijk denk ik dat als je wil tweaken aan een telefoon je beter voor een android (xda) kan gaan dan voor een Iphone.

[Reactie gewijzigd door ourplayground op 9 juli 2018 11:09]

Ik vind een Android gewoon niet lekker werken een iPhone wel. De jailbreak is “nodig” voor multi user support (kids mogen niet in mijn mail op de iPad) en voor rarigheden die mij irriteren. (Bluetooth gaat uitzichzelf weer aan tenzij je helemaal naar instellingen gaat om t uit te zetten) de knop Bluetooth uitzetten zet nu Bluetooth uit tot ik het weer aanzet niet als ik van locatie verander. Daarnaast heb ik een 2-tal apps die niet beschikbaar zijn voor Android.
Ik vind de toevoeging van een jailbreak toch echt niet opwegen tegen het hebben van de laatste iOS met alle beveligingspatches. Dat ik dan wifi of BT niet makkelijk uit kan zetten neem ik dan maar voor lief.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 9 juli 2018 16:46]

Dat was een simpel voorbeeld. Bluetooth was de meest recente wijziging waarvoor ik en jailbreak gebruik. Een uitgebreidere lijst;

Multiuser voor de iPhone (werk/thuis), iPad (vrouw kinderen). Installatie van XBMC/Kodi/ Ik heb al mijn series/films e.d. naar een webdav gezet. Toch lekker als ik op vakantie ook kan kijken. Permanent uit kunnen schakelen van de Bluetooth/WiFi niet dat half gare tijdelijk van nu.

Semi-illegaal, Emulators. (Ik zeg semi want ik heb een gameboy en het spel maar wil gewoon niet NU nog het vliegtuig in met mijn gameboy advance).

Cydia Apps zoals bijvoorbeeld Unify waardoor de notificaties een stuk beter zichtbaar zijn. (Horseshoe, Colorbanners, Eclipse4, CCrecord (must have om tutorials/how-tos te maken voor het bedrijf), Zeal (perfect voor de lange roadtrip).

Eigenlijk heb ik mijn punt ondertussen wel gemaakt en kan ik nog een flinke tijd doorgaan. Het enige "illegale" waarvoor ik jailbreak is de emulators. Haal dat weg en ik heb nog 90% aan tweaks/cydia apps die iOs voor mij een heel stuk prettiger maken.

Dat ik dan 1-2 11.x achter loop neem ik voor lief. Een android die geen updates meer krijgt is dan net zo "veilig".
Dat ik dan 1-2 11.x achter loop neem ik voor lief. Een android die geen updates meer krijgt is dan net zo "veilig".
Onveilig bedoel je.

Maar je kunt je Android gewoon makkelijk up-to-date houden via LOS hoor.
Nou is het sinds iphone os 4.x geleden dat ik een fruittelefoon heb gehad. Weet niet hoe het nu zit maar toen tertijd was je beter met een jailbreak en een paar cydia patches dan met je officiŽle updates.

Zo was er zeer snel een patch voor de prachtige www.jailbreak.me in de cydia store maar moest je toch wel een volledige maand wachten voor apple deze exploit gefixt had. Gezien de ernst van de exploit (met een pdfje kon je code uitvoeren) en de simpliciteit van de jailbreak toch maar gedaan.
Je kunt ook een restricted mode instellen die je aan en uit kunt zetten en waarbij alleen bepaalde apps geopend kunnen worden.
Maar verder wil Apple natuurlijk dat je Kids een eigen iPad krijgen :+
Ik snap oprecht niet dat je hier downmods op krijgt.. Of fanboys verzieken de community! </offtopic>

Ik ben het met je eens, of je nou een Android of iOS gebruiker bent met een duidelijke voorkeur, je moet gewoon gebruiken wat je wil. Als je er meer uit wil halen dan wat standaard kan, dan is het fijn dat er jailbreaks zijn!

Persoonlijk vind ik de semi-untethered jailbreaks, zoals deze, erg fijn omdat er in geval van f’ ups geen permanente schade is (in tegenstelling tot hoe ik mijn iPhone 4 destijds gebrickt heb).
Ik gebruik de jailbreak voor onderanderen om telefoon gesprekken op te nemen.

Dit klinkt als muziek in de oren!
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met willen, maar dat het noodzakelijk is om de jailbreak te activeren en dat het een workaround is hirevoor.

[Reactie gewijzigd door Bender op 9 juli 2018 13:58]

Hoezo noodzakelijk? Als je een open systeem wilt neem je toch gewoon wat anders dan een iPhone/iPad?
Noodzakelijk in de zin dat als je wil jailbreaken EN je een iOS device wilt dit voorlopig je enige oplossing is.
nee, dat doe je dan niet, want waarom zou je je beperken tot een os wat je niks vind als je op deze manier het os kunt gebruiken die je fijn vind waarmee je alsnog dingen kunt aanpassen. ik zou echt niet meer naar android gaan nu ik ios gebruik, en als er een keer toevallig een jailbreak is voor de versie die ik heb ga ik het wel proberen, maar mis het niet
Omdat je dan dus gebruik kunt maken van alle mogelijkheden die de jailbreak biedt.
Hoe vaak reboot jij je toestel?
Ik bijna niet, meestal alleen doordat de batterij leeg is.
Het opnieuw jailbreaken is een kwestie van 2x klikken, dus daar hoef je het niet voor te laten.
omdat sommige apps niet werken door jailbreakdetection
Velen hoeven niet constant een gejailbreakte iphone te hebben. Die willen eenmalig jailbreaken, enkele aanpassingen doen en dan mag de iphone weer dicht totdat het nodig is om nog een aanpassing te doen.
De aanpassingen die je doet verdwijnen zodra je reboot. Je hebt dan praktisch weer gewoon vanilla iOS, totdat je opnieuw de jailbreak uitvoert. Dan zie je alles pas weer terug.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 9 juli 2018 12:30]

Ligt aan de aanpassing. Menig aanpassing wordt niet teruggezet na een reboot.
Hmm dat klopt niet hoor, alles wat je doet in de jailbreak, is weg als je opnieuw opstart en komt pas weer terug als je hem weer jailbreakt.
Ik heb in iOS9 toch echt configuratiefiles aangepast via een jailbreak. Die jailbreak zelf was verdwenen na een reboot maar die aanpassingen in die files bleven gewoon actief.
volgens mij kun je wel systeembestanden aanpassen als de jailbreak actief is, en die blijven gewoon staan na een reboot
Ehh omdat je anders geen jailbreak hebt?
Waarom niet? Dit was ook enkel op deze manier maar mogelijk bij de Surface RT. Genoeg mensen die er blij mee waren. Scheelt ook dat het bij de huidige computers weken of maanden kan duren voordat het een keer herstart wordt.

Wel leuk om te zien dat het een paar jaar heeft geduurd voordat Apple eindelijk op hetzelfde security niveau zit.
Serieuze vraag: Wat is tegenwoordig nog de reden om je iPhone te jailbreaken? Vroeger (iPhone 3G/3GS tijd) deed ik dit om extra functionaliteiten toe te voegen die standaard niet in iOS zaten (tethering, filmen met je camera, landscape keyboard etc.) maar tegenwoordig doet iOS wel bijna alles toch?

[Reactie gewijzigd door Whis! op 9 juli 2018 10:56]

Simpele zoekopdracht op internet geeft antwoord op je vraag. Toegang tot het bestandssysteem, aanpassen van control center, notificatiescherm, cachebestanden kunnen opruimen, (animatie)gedrag van het springboard veranderen, thema's installeren, native apps aanpassen, apps van derden aanpassen (bijv. Adblock voor youtube) en nog veel meer. Maar inderdaad, zo noodzakelijk als het vroeger was, is het niet meer. En voor veel mensen is het dus niet meer nodig. Het verbaast me wel dat zelfs op Tweakers er zo denigrerend over wordt gedaan tegenwoordig. Iedereen loopt hier zijn hardware te tweaken, maar met het gesloten systeempje van Apple hoeft niet geknoeid te worden.

Edit: cruciale toevoeging op het artikel is dat het heractiveren van de jailbreak gebeurt op je telefoon, via een gesideloade app. Dus je hoeft hem niet aan je pc te hangen, maar op een knopje drukken op je telefoon terwijl je in vliegtuigstand zit, is genoeg.

[Reactie gewijzigd door nino_070 op 9 juli 2018 11:26]

Toegang tot het bestandssysteem, aanpassen van control center, notificatiescherm, cachebestanden kunnen opruimen, (animatie)gedrag van het springboard veranderen, thema's installeren, native apps aanpassen, apps van derden aanpassen (bijv. Adblock voor youtube) en nog veel meer.
Maar...dan koop je toch een Adnroid, wanneer je dat wilt? ;)
Naar mijn idee voelt Apple meer aan als 1 geheel, terwijl android aanvoelt als een kern met daaromheen allerlei puzzeltstukjes.
Maar met Cydia ben je toch juist puzzelstukjes aan het toevoegen aan een OS?

Ik gebruik mijn telefoon absoluut niet zo intensief dat ik me stoor aan bovenstaande genoemde punten.
Het zijn wat voorbeelden, er zullen vast wel andere dingetjes en datjes zijn.
En er is een gezegde in de trand van "Je weet pas wat je wilt totdat je het hebt".

Maar hey, het is een keuze he, een jailbreak. Geen verplichting. Ik probeer jullie niet over te halen, maar puur de handigheid te laten zien. Ik blijf er lekker bij omdat het is wat ik wil :)

Jullie hebben jullie ding, prima. Let it be.

}:O
Ik wil ook niemand veroordelen. Net wat je zegt. Ieder zijn eigen ding.
Het mooie van de Jailbreak is dat daaraanvast de community zit.
Juist door de jailbreaks zijn er een heleboel tweaks op eerdere versie van IOS'en gekomen die pas later officieel door Apple werden geintroduceerd.
Het naar boven swipen en je snelmenu krijgen om je lampje, BT en vliegtuigmode te benaderen zat al in IOS4. En zo vele kleine tweaks.
Daarnaast ook handigheidjes die je "van Apple niet mag" zoals folders in folders en meer dan 9 apps per folderpagina. Kleinigheidjes die een subtiel verschil maken zoals je volume / belsignaal semi transparante weergave geven als je de knoppen gebruikt in Youtube (en daardoor nog wel alles ziet). Je wekkers op de minuut zetten en niet beperkt tot 5,15 of 30 minuten. Foto's naast je contacten, in plaats van alleen de namen. Het automatisch afdwingen van de update uitschakelen (je 1 cijfertje en niet stiekem ineens de melding dat hij vannacht wel je versie update)

Daarnaast zijn (waren?) er een hoop creatieve whizzkids die nog meer handigheden verzonnen, waar Apple later de vruchten van plukte / met de eer streek.
Doordat deze community dood is / lijkt is de enige input van Apple zelf en weet ik zeker dat er wensen onvervuld blijven.
Ben ik zeker wel mee eens, maar juist jailbreaken en dan verschillende tooltjes uitproberen en bij elkaar verzamelen voelt dan juist weer als puzzelstukjes verzamelen, dus wat dat betreft weer hetzelfde als Android.

Ik zie de meerwaarde van jailbreaken niet echt als je juist voor Apple kiest voor het totale plaatje.
Dan heb je waarschijnlijk zelf nooit een jailbreak gehad.
Dus zodra een jailbreak staat op je telefoon, staat het geheel er nog.

Ik doe het puur om fine te tunen, zo vind ik vrijwel alle systeemmeldingen irritant.
"U heeft nog 20% batterij over".. Hiervoor is simpelweg een tweak beschikbaar dat er geen meldingen meer voorkomen (bron: http://cydia.saurik.com/package/org.thebigboss.automa/)

Ook zien anderen bij mijn Whatsapp niet wanneer ik online of offline ben, een heerlijke hack die alleen met een jailbreak mogelijk is.

Mijn homescreen: https://imgur.com/a/FnLznmc


Oh en als ik gebeld wordt? Dan neem ik op als een pokemon meester: https://www.reddit.com/r/...wer_calls_like_a_pokemon/

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 9 juli 2018 12:02]

Jawel hoor, jailbreak op ios4 t/m 6 gehad, daarna beetje mee opgehouden.

En ik deed het eigenlijk puur alleen voor emulators. Dat gedoe op die cydia stores met shit dat vaker niet werkt dan wel heb ik nou nou echt een toegevoegde waarde gevonden op een systeem als ios. Zoek je een specifiek tooltje, moet je een vage repos toevoegen (omdat 9/10 die je probeert down zijn) en je hebt serieus gewoon malware op je telefoon, laat maar lekker doen. Wellicht is dat tegenwoordig beter, maar ik mis op het moment niet echt iets aan mn telefoon waardoor ik het weer zou willen proberen (behalve, nog steeds, emulators).

Maar goed, ieder zn ding natuurlijk (persoonlijk vind ik dat opnemen als een pokemon meester ontzettend kinderachtig en cringey (dat terwijl ik met name emulators wou om pokemon te spelen), ik geef in ieder geval echt geen hol om dat soort customisations, de andere puntjes kan ik nog wel begrijpen), maar ik zou toch liever Android pakken dan daarmee te klooien.

Edit: Ohja, ook wel praktisch, bluetooth controller kunnen pairen en laten linken aan onscreen knoppen. Heb tijdje goed geowned in multiplayer first person shooters :p

[Reactie gewijzigd door Zoop op 9 juli 2018 12:12]

@kevinr1 Welke tweak gebruik je voor WhatsApp? Watusi werkt bij mij niet op 11.3.1 namelijk
Ik heb nog Cydia Substrate, iOS 9.3.3, zodoende.
5s die vier jaar oud is. Loopt als een zonnetje.

En ik gebruik 'ABetterPrivacyforWhatsApp', van CydiaGeek.
Watusi is vrij ruk.

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 9 juli 2018 13:42]

Tot op zekere hoogte waar. Alhoewel het voor de laatste release niet echt meer geldt. Maar goed, da's mijn mening. En het perfecte OS bestaat niet, blijkt maar weer.
Precies mijn gedachte. Zoveel moeite moeten doen om iets te bereiken wat ergens anders minder geld kost en 'out of the box' werkt.
alleen bereik je datgeen niet met ergens anders wat minder geld kost, want android werkt gewoon totaal anders en ziet er totaal anders uit.
Meer keuze is toch altijd beter? Sommige mensen willen misschien liever een iPhone vanwege de fabrikant (en synchronisatie met Macs), of vanwege de hardware. En het zijn maar kleine modificaties aan het OS he, het komt bij lange na nog niet in de buurt bij de werking van Android. Het is niet zo zwart-wit dat iedereen die een jailbreak neemt beter af zou zijn met een Android.
Ads blocken is altijd welkom.
als je dan ook de hele ios ervaring op android kunt krijgen, dan ben ik over.
dit is hetzelfde als zeggen "als je die ios launcher op android installeert, waarom neem je dan geen iphone".

al die aanpassingen hebben niks met android te maken, android kan ook het controlcenter niet aanpassen (ja je kunt de toggles verplaatsen en toevoegen/verwijderen, maar dat kan ios ook), android kan verder het notificatiescherm ook niet aanpassen (ja met root), ook kun je geen thema's installeren op stock android of native/3rd party apps aanpassen.
Edit: cruciale toevoeging op het artikel is dat het heractiveren van de jailbreak gebeurt op je telefoon, via een gesideloade app. Dus je hoeft hem niet aan je pc te hangen, maar op een knopje drukken op je telefoon terwijl je in vliegtuigstand zit, is genoeg.
Precies, dat maakt deze jailbreak tot een semi-untethered jailbreak.
Ik heb wel een beetje moeite met die term hoor. Electra moet via de Impactor ingeladen worden na een week, omdat dan het certificaat verloopt. Dus dan zou je alsnog 1x per week een pc nodig hebben (toch?).
In principe en mits compatibel kun je een Extender gebruiken zodat je automatisch on-device een nieuw certificaat tekent, maar met semi-untethered jailbreaks heb je met een gratis Apple ID na 7 dagen inderdaad een computer nodig Šls je een reboot of harde reset hebt uitgevoerd. Daarom noemen we het ook semi-untethered. Semi-tethered is niet geheel functioneel na een herstart en tethered is geheel niet functioneel. Semi-untethered is altijd functioneel wat betreft Apple ťn App Store apps en dus periodiek untethered.
Er zijn genoeg zaken te bedenken en per persoon zijn andere dingen belangrijk.

EverythingApplePro heeft bv in zijn video een paar voorbeelden en ik heb er zelf ook een paar:
1. Ik vind het irritant dat notificaties verdwijnen van je lockscreen, ook als je deze nog niet hebt geopend. Banner Sounds 11 fixed dit.
2. Transities in iOS zijn vaak onnodig sloom. NoSlowAnimations fixed dit (Als is de iOS11 versie nog niet klaar)
3. iOS heeft geen picture in picture op telefoons > PIPEnabler
4. iOS heeft geen split screen op telefoons > Gorgone (nog niet gefixt)
5. Mensen vinden het irritant dat Wifi niet echt uit gaat als je op de knop in het Control Panel drukt
6. iOS 11 heeft geen groepering van notificaties, en de manier van iOS 12 is ook niet hoe veel mensen het voor zich zagen > Unify (werkt nog niet met iOS11) (en nog enkele andere met hun eigen interpretaties)
7. Als je iPhone boven 80% oplaadt schakelt deze automatisch batterijbesparing uit terwijl je dat misschien niet wilt.

Zaken die ik minder interessant vind maar wel leuk kunnen zijn:
8. Meer icoontjes op je homescreen > BetterFiveColumnHomescreen
9. Text van je icoontjes laten verwijderen zodat je homescreen er mooier uitziet > HidelabelX
10. Icoontjes aanpassen > Anemone
11. Misschien wel de leukste: Je callscreen aanpassen zodat het lijkt alsof je een Pokemon gevecht start! https://youtu.be/OFFrjo_dPrw?t=9m7s

Als je bovenstaande lijst neemt zie je dat je iOS dmv jailbreaken het grootste voordeel van Android meegeeft: customizability. Sommige tweaks maken iOS handiger en efficienter in gebruik, sommige maken het gewoon leuker of mooier. Je kan vragen waarom deze mensen dan geen Android nemen, maar iOS heeft zijn eigen sterke punten, en dmv van deze jailbreak heeft iOS zowel zijn eigen sterke punten als die van Android!

[Reactie gewijzigd door thefal op 9 juli 2018 12:12]

Mooi lijstje, maar een paar vraagjes.
3. PIPEnabler werkt bij mij niet op iOS 11, ForceInPicture daarentegen wel.
6. Unify werkt volgens mij niet op iOS 11 of zie ik wat over het hoofd?
Ik gebruik een home button mod op de iPhone x
Ik vind het vooral geinig dat de meeste punten die je aangeeft nog niet werken op 11. Wat voor mij ťťn van de redenen is dat is eigenlijk al jaren niet meer jailbreak. Je kan wel meer, maar veel spul is het eigenlijk net niet. Of je zit te klooien om het werkent te krijgen.

Ik mis het niet, en een variant (wat volgens mij tegenwoordig steeds vaker het geval is) waarbij je het bij een reboot kwijt bent maakt het nog minder aantrekkelijk.

Mijn laatste jailbreak zal een iPhone 4S geweest zijn denk ik.
De jailbreak is dan ook net een dag oud he ;) Nog een week of 2 wachten en de meeste populaire en semi-populaire zullen wel werken.
True True, maar had toentertijd toen ik het deed met vee dingen hetzelfde gevoel, mogelijk dat dat nu beter is.
Mooi was die tijd he? Tethering was wel een dingetje hoor, en videos met ca. 1 fps...
allemaal opties om uitgebreidere lockscreens in te stellen, je iphone liep dan wel 40 keer vast op een dag, maar je had wel een "uniek" lockscreen die het weer kon weergeven.
Haha ja je hele eigen Iphone samen stellen, tot de muziek speler aan toe icoontjes etc aanpassen.
Ik vond dat toen echt wel leuk om eens te doen, in mijn geval was het dan een Ipod Touch.
Het is maar net wat je gewend bent. De nieuwe iOS versies hebben inderdaad veel van de jailbreak tweaks overgenomen, maar er is altijd ruimte voor verbetering, om maar even een paar tweaks/apps te noemen: EzLocation ( tweak om de locatievoorziening Toggle in het ControlCenter te krijgen.) Springtomize tweak om o.a. de icoon lay-out aan te passen. (Heb zelf 5 iconen in het Dock en ook alle pagina`s 5 kolommen. Cercube YouTube tweak die het mogelijk maakt om muziek/video’s te downloaden en te beluisteren zelfs wanneer je het scherm uitzet of in andere apps bezig bent. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Youtube beluisteren kan zonder jailbreak met Musi.
Zelfs apps side loaden kan. Kwestie van handmatig de ontwikkelaar toestaan op je telefoon. Das wel lekker als je een app van een of andere crypto exchange wil installeren. Geen app store nodig. Wel een flink risico!
Waarom zou je dat willen. Je kan met namelijk ook buiten de app store apps installeren. Er is dan alleen een certificaat nodig die aangemeld is bij Apple en klaar. Daarnaast... waarom zou je de beveiliging van je telefoon zo naar beneden brengen? Er zijn naar mijn weten genoeg web-apps die prima werken in safari.
Op het moment dat je een certificaat accepteert geef je nogal wat rechten aan de beheerder van het certificaat...
Dat is zeker waar. Als je het alleen via Apple zelf doet zie ik het probleem niet.
Om een paar voordelen te noemen (meeste zijn vooral bedoeld voor de iPhone X):
* batterij percentage in je topbar (X)
* Een darkmodus door alle applicaties heen
* Meer icoontjes per scherm
* Meer opties in je control center
* Het verkleinen van je volume hud, die massieve ding die nooit weggaat.
* FaceID constant laten scannen als hij misgaat. (X)
* Een alwayson display feature (X).
* Betere notificatie meldingen en gegroepeerde notificaties.

Kortom genoeg om nog te verbeteren en apple heeft er zelf ook profijt aan. Heel veel handige features die gemaakt worden door de comunity waarna apple het overneemt en verbeterd.
Gekraakte apps draaien. Enige reden dat ik mij kan bedenken.
Voor mij, eerder apps die ik graag op een mobiel apparaat zie, maar niet mag van apple, denk aan emulators. Tot nu toe altijd enige reden geweest om te jailbreaken, de hoeveelheid gratis apps of in ieder geval goedkope apps vind ik niet echt de moeite waard om apps illegaal te kunnen draaien.
Je kan apps sideloaden via je telefoon. Hiervoor is geen jailbreak nodig. Daarnaast kan je met jailbreaken ook andere dingen dat gehackte apps draaien. Voor de meeste is het dus niet eens een reden om te jailbraken, laat staan de enige.
Waarom blijf je dan bij Apple? Alternatieven genoeg.
Omdat emulators zo'n beetje de enige reden zijn, dus, niet reden genoeg
met een emulator draai je toch ook games illegaal
Dat kan, maar niet per definitie
Nog eentje; de tijd weergave op je lockscreen disablen. Ik zie liever een volle wallpaper zonder een enorm grote tijd display op m'n lockscreen.
Zijn er nog steeds mensen die hun toestel jailbreaken? Wat is hiervan het voordeel ten opzichte van de reguliere variant van iOS?
In de tijden van de iPhone 4 en 5 kon ik me nog wel voorstellen dat er wat belangrijke functies miste, maar tegenwoordig is iOS toch wel een stuk uitgebreider. Als je dan echt Open Source wilt, ga je toch naar Android?
Daarnaast lijkt me het onhandig om elke keer na een herstart opnieuw te moeten beginnen. Daarmee zijn alle 'voordelen' toch meteen weg?
Echt open source? Android zonder Google is aardig waardeloos geworden de afgelopen jaren.

Kunnen we Android nog echt open source noemen zoals we dat Linux kunnen noemen?
Nee. iOS heeft ook een open source basis genaamd Darwin. Als een belangrijk deel dichtgetimmerd is is het geen OS meer.
OS als in Open Source of OS als in Operating System?
Dank u :). De context van je reactie verandert aardig als het de ander was geweest ;)
Dat is gewoon een veel te snelle conclusie. Als jij helemaal niks met Google hebt, dan kun je gewoon AOSP installeren en heb je een open source OS. Is Linux ook niet meer open source als je Office zou installeren? ( als dat kon uiteraard, maar voor het voorbeeld. )

Tuurlijk niet. Het OS is gewoon open source, maar zodra je Maps, de Play Store en Gmail wil, moet je closed source apps installeren. Hoezo maakt dat het OS niet open source :?
AOSP is een ander OS. Google stopt steeds meer in een dichtgetimmerde laag en zonder die laag hoeft de gemiddelde consument het niet. Dat AOSP objectief gezien een functioneel systeem is wil niet zeggen dat het echt Android is zoals men het doorgaans kent.
Dat is gewoon echt onzin! Ja, die laag is er ja. Heb je gezien hoeveel ROM's er zijn? Daar installeer je Gapps achteraf.

Doe je dat niet heb je nog steeds een volledig functioneerend OS. Alleen geen Google dingen zoals ik eerder al aangaf.

In tegenstelling tot Apple, werkt een Android telefoon ook gewoon met andere stores, volledig open source. Je kunt echt alles compleet open source maken als je wil, maar je bent wel je gemak kwijt. Dat maakt mijn stelling niet onwaar.
AOSP is momenteel niet nuttig en nauwelijks werkzaam als mobiel OS. Vandaar dat ik de vraag stelde of je Android nog wel open source kan noemen
Zeker wel hoor, nooit van XDA gehoord zeker? Stuk voor stuk allemaal AOSP. Niet bruikbaar zegt tie. 8)7
Of je maakt je eigen fork.
Je begint niet opnieuw, je moet alleen een knop drukken binnen een applicatie om je jailbreak weer te activeren. Alle wijzigingen worden gewoon weer hervat. Dit is dus handig als je even geen jailbreak wilt, bv voor bij het langs gaan bij een apple store, of het openen van apps die jailbreak detectie hebben. In feite is het rebooten terug gaan naar stock ios waarbij terug naar jailbreak vrij gemakkelijk is.
tja, ieder heeft zo zijn/haar voorkeuren/behoeften.. En dat starten na elke herstart is niet zo'n probleem, hoe vaak herstart jij je telefoon? als het nou na elke unlock zou zijn, tja dan was het een ander verhaal.
En sinds wanneer kun je Android draaien op een iPhone (ofwel mensen die zweren bij Apple hardware maar niet altijd even blij zijn met de software).
het android wat je op je telefoon hebt is voor een groot gedeelte closed source. met jailbreaken zorg je trouwens ook niet dat je opensource hebt.
en volgens mij is het bij semi-unthethered ook alleen nodig om de sideloaded app te starten om de jailbreak weer te activeren, maar hoef je verder niks opnieuw te doen.
Heeft de gewone iOS een file browser?
Ja/Nee, je zit in de stock file browser in een sandbox. Dus je kan niet door heel je telefoon heen. Maar die sandbox is genoeg voor het managen van documenten en dergelijke.
Waarom zou je die zelfs nodig hebben? Ik heb 'm nog nooit gemist. Foto's in de foto's app, video's staan in de video app, muziek in iTunes. Welke files ga je nog op je iPhone zetten?
Synchronisatie vind ik echt niks, handmatig dingen op mijn telefoon zetten vind ik vele malen handiger.
Ook kan ik dan iets downloaden op mijn telefoon als ik niet thuis ben, om dan later naar mijn computer te verplaatsen via USB.

Ik had vroeger een 2de gen ipod touch, de accu is ondertussen defect, en gebruikte die voor muziek omdat mijn mobiel van die tijd z'n eigen aansluiting had voor audio en alleen oordopjes bood. Later heb ik een microsoft phone gehaald en nooit meer terug gekeken. Ik kan bestanden heen en weer gooien wat ik wil, of het nou via cloud, usb of wat anders is, het kan, ik heb de optie, bij de ipod touch moest ik telkens synchroniseren om nummers er op te krijgen, verschikkelijk, gewoon drag&drop is voor mij optimaal.
Je kan drag en drop (via iTunes) door te kiezen voor "Handmatig muziek beheren". Het gaat niet via Explorer (op Windows), maar anderzijds, vanop een Mac krijg ik ook nooit iets gekopieerd naar Android zonder (het ongebruiksvriendelijke) Android File Explorer.

Het argument dat je aanhaalt om je phone te gebruiken als USB-stick voor het overzetten van bestanden, is inderdaad wel een geldig argument. Daar is geen workaround voor, al kies ik zelf dan liever om de link op te slaan en het op mijn PC zelf te downloaden :p
Voor iedereen is natuurlijk iets anders "het beste", smaken verschillen enzo. Ik omschrijf mijn mobiel dan ook vaak als een "USB-stick met een web browser". Ik heb iTunes altijd een ramp gevonden, deels omdat de interface zo vaak veranderd, dus om naar explorer over te gaan was echt een geweldige ervaring :P
Ik gebruik FileExplorer om vanaf mijn iPad downloads naar mijn NAS te kunnen saven.
Dark mode, five icons, betere notificatie management, control center tweaks en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vooral de darkmode op de X is gewoon geweldig.
Als je op 11.4 zit , kan je downgraden naar 11.4 beta 3 (zie YouTube hoe je dat doet) , deze is ook te jailbreaken met Electra.
Waarom zou je op iPhone nog jailbreaken? Voor android begrijp ik het nog. Bijvoorbeeld nieuwe ROM etc.
Waarom begrijp je het op Android wel maar op iOS niet? Het concept is verschillend maar de meeste voordelen zijn gelijk, namelijk maar aanpassingsmogelijkheden. iOS heeft voor bepaalde mensen veel voordelen (iCloud, formfactor, snelheid enz) en als je op deze manier de voordelen van zowel Android als iOS kan krijgen, waarom niet :)
Dus met jailbreaken krijg je de voordelen van Android? Ik heb het idee dat je de voordelen van Android niet kent. Dat is wel een hele zwart witte uitspraak. Ook zijn de meeste voordelen van root vs jailbreak niet gelijk. Sterker nog, de meeste jailbreak functionaliteiten zijn op android te realiseren zonder root rechten(of custom rom)

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 9 juli 2018 16:46]

Je bevestigt mijn uitspraak eigenlijk met je laatste zin. Veel jailbreak functionaliteiten zijn dingen die op iOS niet kunnen maar op Android wel. Dus door te jailbreaken haal je voordelen van Android naar iOS ;)

Ik zeg trouwens niet dat je Šlle voordelen van Android krijgt, maar je krijgt er wel veel, zoals het kunnen bewerken van het bestandssysteem, icoontjes aanpassen op je homescreen, lockscreen helemaal naar wens kunnen aanpassen, gedrag van volumesliders naar je wens aanpassen, animatiesnelheid aanpassen etc. Dit zijn inderdaad dingen die Android van zichzelf kan zonder root of custom ROM, maar ik heb dan ook nooit gezegd dat dat niet zo was ;)

Voordeel van rooten is dat je dingen kan doen die zonder root niet mogen. Voor mij was dit vooral dingen doen in de /data en de /app mappen, aanpassen van config files, of bv system wide ad blockers. Dit soort dingen is met een jailbreak ook te doen. Je krijg met een jailbreak dus ook enkele voordelen van root.

Voordeel van custom ROMs is dat het dingen verder aan kan passen die je zelfs met root niet of moeilijk aan kan passen, zoals de notitication shade, Recents menu, en de structuur van het settings menu.En ook dit soort dingen zijn met een jailbreak weer mogelijk. Je krijgt met een jailbreak dus ook enkele voordelen van Custom ROMS.
Toch zie ik dat je de vergelijking niet goed kan maken. Voor zover jij uit legt is het aanpassen van de config files de enige overeenkomst tussen root en jailbreak. System wide ad blocking is namelijk mogelijk met een non-root setup van Android. De meeste voordelen van root vs jailbreak op basis van jouw comments zijn dus in mijn ogen niet gelijk.

Een custom rom staat in principe buiten deze vergelijking aangezien het hier gaat om verhoogde rechten op een origineel OS. Wel kan een jailbreak voor (enige) functionaliteit zorgen die een custom rom geeft. Ook enkele, al dan niet alle van de voorbeelden die jij noemt zijn wel mogelijk zonder root. Dus nogmaals, ik denk dat jij de vergelijking niet goed maakt. Niet dat ik dat wel kan, ik weerleg jouw verhaal alleen en de punten die jij aangeeft.

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 9 juli 2018 18:39]

waarom zou je dan bij android een nieuwe rom willen installeren, je kiest toch juist voor android omdat je dan niet hoeft te jailbreaken? maar dan installeer je vervolgens wel een andere rom, wat toch iets verder gaat dan een jailbreak.
Ik wil niet afhankelijk zijn van Google ;) daarin tegen te veel sheize apps in iOS en Android die je niet wilt hebben etcetc.

Ik kan hele waslijst voor je opnoemen.

En het installeren van een ISPW file is bijna het zelfde ;) moet je ook in een vage DFU modus zitten ISPW bestand laden/installeren. Nee zoveel verschilt het niet.

TWRP / CUSTOM is iets wat je totaal zelf in beheer hebt. Als je bijvoorbeeld alleen wilt rooten is TWRP + Magisk genoeg om de meest gangbare zaken te doen.
Jammer dat die geen untethered is het is wel een dealbreaker dan.
Er is al flinke tijd geen untethered jailbreak meer geweest. Die zijn tegenwoordig ook bijna niet meer mogelijk met hoe Apple zijn systeem heeft dichtgetimmerd. Echter, ik heb de vorige Electra jailbreak een tijdje gebruikt voor 11.2.1 en dat werkte prima. Mijn iPhone 7 reboot praktisch nooit. Die gaat snachts aan de lader en dan heb ik nog 20-30% over na een dag van redelijk gebruik.
Ik vind het dus vreemd dat je bij windows PC wel adminstrator bent maar bij je i/smartphone nog moet rooten/jailbreaken om er de baas over te zijn.
Wat bedoel je met de baas over zijn?
Je weet dat je een iPhone/iPad koopt met een 'gesloten' systeem. Een afweging die je voor de koop moet maken.
bij ms windows op de pc heb je vele mogelijkheden zoals ads blokkeren en ongewilde troep verwijderen maar bij smartphones moet je hiervoor rooten of jailbreaken.
Nu vergelijk je een Windows pc met een iPhone/smartphone?!
Ik ben niet aan het vergelijken maar ik vroeg mij af waarom gebruikers minder vrijheden hebben dan op PC.
Volgens mij hebben alle mobiele systemen minder vrijheden dan een desk-/laptop. Ik weet eigenlijk niet waarom. Apple laat op macOS ook meer toe dan op iOS. Veiligheid zal een ding zijn maar wellicht zijn ze er ook zo mee begonnen en werd het geaccepteerd.
Je ziet ook dat Android de duimschroeven wel meer aandraait om veiligheid te garanderen.
In hoeverre ben je administrator bij Windows? Ik kan me niet herinneren dat wij onze gebruikers admin rechten geven op een nieuw..RBAC is voldoende ;)
maar die administrator kan nog steeds alleen datgene wat microsoft toestaat met de instellingen en andere mogelijkheden. bovendien vergelijk je nu een mobiel os (eigenlijk een embedded systeem) met een desktop os.