HTC ontwikkelt een blockchainsmartphone

HTC ontwikkelt een smartphone die is gebaseerd op de blockchaintechnologie. De Exodus krijgt een universele wallet die de protocollen van onder meer Bitcoin, Ethereum, Dfinity en Lightning Networks ondersteunt.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat Exodus het gehele blockchain-ecosysteem zal ondersteunen. HTC wil met de Exodus-smartphones 'het aantal nodes voor Ethereum en Bitcoin verdubbelen of verdrievoudigen', zo staat op een website van de fabrikant waar verder nog geen specificaties of nadere details te vinden zijn. Naast de universele wallet ondersteunt de telefoon gedecentraliseerde apps.

Het Exodus-project wordt geleid door Phil Chen, die ook verantwoordelijk was voor het vr-project dat uiteindelijk de HTC Vive opleverde. "Ik wil een wereld waarin de consumenten daadwerkelijk hun eigen data bezitten zonder de noodzaak van centrale autoriteiten", zo schrijft hij. Het draait bij de telefoon sterk om de beveiliging van gegevens.

De smartphonemaker is van plan om een eigen blockchainnetwerk te ontwikkelen waarin alle Exodus-smartphones als nodes de handel met cryptocurrency faciliteren tussen Exodus-gebruikers onderling. De fabrikant overweegt cryptocurrencies als betaalmiddel voor de smartphone, al is de prijs nog niet bekendgemaakt. Het is ook nog niet duidelijk wanneer de Exodus wordt uitgebracht.

De Exodus is niet de eerste blockchainsmartphone die is aangekondigd. Ruim een maand geleden bleek dat de Startup Sirin Labs 25.000 exemplaren bij Foxconn heeft besteld van zijn blockchainsmarthphone Finney. Deze telefoon moet vanaf oktober beschikbaar komen.

Door Joris Jansen

Redacteur

16-05-2018 • 07:41

77 Linkedin

Reacties (77)

77
66
46
2
0
0
Wijzig sortering
Kan iemand mij uitleggen hoe blockchain en decentrale apps samengaan? Blockchain werkt naar mijn idee juist doordat het een grote keten is, die juist verbonden is. Dit gaat naar mijn idee tegen het idee van een decentraal systeem. Of zijn het twee parallelle systemen op 1 platform?
Decentraal betekent dat er geen centraal punt (een server is), maar dat informatie uit talloze bronnen kan komen. Een blockchain kan de waarheid van deze data dan verifiëren.
Net zoals een torrent (decentraal) talloze bronnen kan hebben, terwijl een 'normale' download (ftp oid) slechts een bron heeft (centraal).
Wat @kpg zegt. Blockchain op zichzelf is een decentraal systeem omdat het dus niet een 'master' server heeft waarmee elke client communiceert. De chain is aanwezig op elk verbonden systeem en alle verbonden systemen kunnen samen berekenen wat de juiste informatie is omdat deze (als het goed is) op de meerderheid van de systemen aanwezig is. Een decentrale app maakt dus handig gebruik van deze decentrale structuur blockchain!
Ik krijg nog een punthoofd van al die blockchain toestanden. Is dit dan zo een Wondermiddel?
Ik krijg nog een punthoofd van al die blockchain toestanden. Is dit dan zo een Wondermiddel?
Iedereen weet dat je een ddos kan voorkomen door een smart blockchain te joinen. Dat is in onze hacking community algemeen bekend. Toen ik nog voor de geheime diensten werkte leerde dat door encrypted IP te gebruiken en DNS-Chaining een aanvaller alleen via zero days kan intruden. Maar gelukkig kun je een zero-day detecteren met de blockchain. Door crypto transacties te versleutelen met een 5-way hashing is een bank niet te hacken. Dit doet Rusland en Noord Korea al jaren.

Ik voorspel dat deze telefoon dan ook voornamelijk gebruikt zal worden door de geheime diensten over de hele wereld om encrypted via de blockchain te communiceren.

[Reactie gewijzigd door useruser op 16 mei 2018 08:07]

Al is blockchain nog zo snel de NSA achterhaald het wel !
https://www.coindesk.com/...scrap-bitcoins-anonymity/
Ik denk dat de doelgroep van HTC niet de geheimedienst is. Het blijft een commercieel bedrijf en wil graag een deel van de markt pakken die de grote jongens ( Samsung en Apple) laten liggen. Het zal dus ingestoken worden op gebruiksvriendelijkheid en laagdrempelig pogen te zijn. De veiligheid hangt af van de Blockchain apps die ondersteunt gaan worden. Van een node draaien of een wallet beheren gaat de gebruiker niet meer privacy of veiligheid ervaren.

Edit: ik lees nu je post pas echt goed: touché

[Reactie gewijzigd door Beaulion op 16 mei 2018 09:06]

"Without a winking smiley or other blatant display of humor, it is utterly impossible to parody a Creationist in such a way that someone won't mistake for the genuine article." :)
Dangit gast, je vergat "dark blockchain" in je sarcasme verhaal, gemiste kansen :P
Hoewel de techniek ervan interessant is is het nu gewoon een hype. Alles met blockchain in de naam en het komt vast wel goed. Of het is een wondermiddel(volgens een bepaald boek :p )

Als ze eens gewoon alle updates zouden uitrollen is het ook al veiliger met Android.
Maar dat is niet de essentie van dit artikel. Als men inderdaad geïnteresseerd is in het beheren van zijn eigen cryptovaluta is dit volgens mij niet verkeerd.
Daarnaast zou Google altijd nog met jouw mee kunnen kijken.
Dat kan al met een paar Apps, hoef je geen 'telefoon voor te ontwikkelen'
Maar dat is ook te voorkomen.
Blockchain als techniek wel, maar een van de praktische uitvoeringen van die techniek, de cryptocurrencies, zijn dan weer niet echt het financiële wondermiddel wat de voorstanders er ook over zeggen, dat zit ergens tussen beleggen in high risk CFD's en alles op rood in het casino zetten in qua risico zoals je aan de diverse koersen kan zien ervan.

Met blockchain techniek kan je bijvoorbeeld eigendom waterdicht vastleggen, dat is een van de redenen waarom het Nederlandse kadaster hier naar kijkt. Idem het eigendom van concertkaartjes, via blockchain technologie kunnen we eindelijk die vermaledijde scalpers buiten spel zetten.
Hoezo? Heb jij nog geen blockchain fietsbel dan? Die kocht ik nadat mijn iFietsbel uit de mode raakte.
Kortom: Snake oil.
Dan weet je iig dat je een authentieke fietsbel hebt, daar zorgt de blockchain voor ;)
Ik krijg nog een punthoofd van al die blockchain toestanden. Is dit dan zo een Wondermiddel?
Het is een hype, dus dat moet worden uitgebuit. Tegen beter weten in...
Blockchain is een geweldige oplossing, maar niemand weet zeker voor welk probleem.
(Ik ben benieuwd hoeveel data er ongemerkt door zo'n Blockchain node stroomt als je vergeet de alleen-via-wifi optie aan te zetten.)
Ik zat hetzelfde te denken. Het is niets minder dan meeliften op een hype.
Meeliften naar de uitgang? Het toestel heeft wellicht niet voor niets de naam "exodus".(uittocht...)
Het gaat niet zo best met HTC.
Ik krijg bij HTC steeds meer het idee dat ze elke keer nog een paar stuiptrekkingen hebben. Ze zetten in op dingen waarmee ze het toch niet gaan redden
Jammer. HTC was het eerste merk dat een werkbare smartphone heeft gemaakt! Bij andere "slimme" telefoons uit die periode (alhoewel, zo slim waren ze niet, het was eerder een organizer met ingebouwde telefoon) gingen wel eens niet over als je ze belde terwijl het organizer-deel het te druk had met iets anders...
HTC is altijd al vooruitstrevend geweest met haar flagship smartphones. Helaas was het altijd nét niet, en ook de marketing schoot tekort.
Enkele voorbeelden:
  • Beats en HD audio (one X)
  • Fullmetal unibody (one m7)
  • Stereo speakers (one m7)
  • Zoë (live photos) (one m7)
  • dubbele camera (one m8)
allemaal dingen die de concurrentie (lees: voornamelijk iPhone) pas (veel) later had, en welke nu allemaal standaard zijn.
Met name Apple en hun iPhone komen over als “hé, HTC heeft een geweldig idee, laten wij dit ook doen, maar beter” (nvdr: beter in my opinion)
(Ps: ik ben fanboy van beide HTC en Apple, dus dit is geen flame post)

[Reactie gewijzigd door efari op 16 mei 2018 11:34]

HTC was dan ook naast Nokia (maar daar kon je niet omheen vanwege de enorme patentportfolio) de enige smartphonemaker die een patentdeal kreeg met Apple en dus ook gewoon een aantal proprietary functies en designelementen van Apple mocht gebruiken en vice versa. Natuurlijk hebben ze eerst in de rechtszaal gestaan (waar HTC een geniale strategie voerde), maar volgens mij had Apple best respect voor HTC en diens innovaties en visie. :)

Dat HTC tenonder aan het gaan is, is dan ook een groot gemis. Maar ze hebben het er zelf een beetje naar gemaakt. ;( De Desire HD en M7 waren het trouwens juist wél. :P Dat waren allround geniale toestellen. Snap ook nog steeds niet wat men te zeiken had over UltraPixel. In die tijd maakte dat spectaculaire foto’s en opnames in low-light, enkel Nokia kon er tegenop. Ja het had marginaal minder detail in daglicht als je flink ging inzoomen ten opzichte van de concurrentie... /care, lowlight en audioopnames waren top; eerste telefoon die ik had waarmee je zelfs vlak voor een podium een optreden kon filmen en het geluid kraakhelder was (incl bass en drums) ipv dat het klonk alsof iemand keihard in de microfoon aan het ruften is.

Ik ben trouwens ook heel blij dat Apple Zoë heeft “overgenomen”. Niet alleen is ‘t vet, je kan er ook net een betere foto door kiezen. :)
Ultrapixel, inderdaad nog zoiets.
in principe een geniaal idee! en initieel werkte dat super goed. maar het werd geplaagd door de slechte implementatie van de camera-module zelf.
die werd namelijk redelijk warm, en kon slecht die warmte afstaan. waardoor de sensor (en je foto's) altijd een paarse gloed hadden.
na verloop van tijd kon je wel je toestel binnenbrengen om dit tegen garantie te laten herstellen, maar op dat moment had ik al van "ach, ik ben er nu aan gewend dat ik lelijke foto's neem" en "ik heb nu geen zin meer om dit te laten herstellen en mijn gsm kwijt te zijn, of in slechtere staat terug te krijgen" (want indertijd werkte HTC met Dynafix, wat een heel slechte reputatie had)

vandaar heb ik eigenlijk zelden het voordeel van Ultrapixel gemerkt. nogmaals spijtig voor HTC.
ik hoop nog steeds dat ze er gezond en wel kunnen uitkomen.
het is nu al het zoveelste jaar op rij dat ik zie "HTC maakt verlies, maar door verkoop van bedrijfsonderdeel X staan ze op het einde van het boekjaar toch niet in het rood. HTC hoopt dat de verkoop van product Y heel goed gaat doen om er bovenop te komen"

het zou een groot gemis zijn in de smartphone wereld. (ik vraag me af of Apple gewoon HTC niet zou overkopen? zou imo een mooie combinatie kunnen zijn)

[Reactie gewijzigd door efari op 16 mei 2018 11:33]

Dat is mij gelukkig bespaard gebleven, wel een enorm vage lens maar dat was met wat tandpasta en een wattenstaafje zo opgelost. :+
De M7 heeft wel na 23 maanden een kapotte speaker gekregen, waarop HTC het toestel verving voor een nieuwe.

Nee, Google neemt HTC’s smartphonedivisie grotendeels over. Ergens logisch vanwege de affiniteit met Android.
HTC is (was) een belangrijke vernieuwer. Maar de eerste zijn is tegenwoordig niet meer genoeg, je kunt beter iets later zijn, maar dan wel de beste.
Je hebt zeker een punt, de One X, M7 en M8 waren zeker bijzondere en innovatieve toestellen. In die tijd ging het ook helemaal niet zo slecht met HTC.

Echter, het laatste toestel wat je noemt, de M8, kwam uit 2014. We zijn inmiddels 4 jaar verder. Wat heeft HTC de afgelopen 4 jaar nog voor innnovatiefs gedaan? In de tussentijd betaalde je wel altijd een premium prijs voor een HTC.
Anoniem: 421923
@efari16 mei 2018 11:19
de iPhone was de eerste fatsoenlijke smartphone. Op dat punt hebben ze dus niet het idee van HTC overgenomen.

Ik was overigens zeer tevreden met die Google Nexus One van HTC waar ik naar overstapte van m'n iPhone 3G. Jaren plezier van gehad, nadat ik ontevreden was over het iTunes update mechanisme van iPhone.
Nou, jij hebt duidelijk geen Treo650 gehad. De snelheid van een agenda item aanmaken is mijns inziens nog steeds ongeëvenaard.
Misschien dat Windows5/6 niet al te best was maar uiteindelijk is HTC de eerste geweest die een succesvolle Android telefoon heeft gemaakt ***nadat*** ze al een succesvolle Windows smartphone (HD/HD2) hadden.
Voor het succes vsn Android was er tevens de iPhone die de smartphone bij het niet tweakers publiek populariserende.
Nou, jij hebt duidelijk geen Treo650 gehad. De snelheid van een agenda item aanmaken is mijns inziens nog steeds ongeëvenaard.
Ik heb verschillende Palm's gehad, en dat waren fantastische organizers! De Treo was volgens mij na de eerste HTC phone.
Misschien dat Windows5/6 niet al te best was maar uiteindelijk is HTC de eerste geweest die een succesvolle Android telefoon heeft gemaakt ***nadat*** ze al een succesvolle Windows smartphone (HD/HD2) hadden.
Dat is precies wat ik zeg. HTC had de eerste werkbare smartphone, en dat was gebaseerd op Windows (CE volgens mij).

De eerste Android telefoons hadden een fysiek toetsenbord, pas na de eerste iPhone (met alleen maar scherm, geen toetsen) kreeg Android een iOS-uiterlijk.
De Treo 650 was er al eind 2004! HTC begon pas in 2008 met de levering van smartphones na de aankoop van Dopod International in 2007.
In 2002 had HTC een telefoon op basis van het Pocket PC OS, dus nog voor Windows CE / Mobile / Phone...
HTC bestond toen nog niet eens. Kan je vertellen welke telefoon het was want volgens mij was Windows CE in 2002 er vooral voor PIM organizers en niet voor telefoons. Pas in 2003 was die er voor telefoon en om die nu al smartphones te noemen...

Dan kan je beter de Ericsson 9000 noemen, die is er al rond 1999/2000.
Met alleen smartphones redden ze het niet gezien er praktisch alleen door Apple Samsung en Huawei nog geld verdiend wordt aan telefoons. Dus het is juist goed dat ze naar andere manieren kijken om geld te verdienen.
blockchain wordt een bit hit als middel ;) dus misschien zijn hun de ''grondlegger'' van een stabiele goed werkende blockchain smartphone. Het kan allemaal.

Hun waren vroeger altijd ''innovatief'' en kwamen vaak met iets aparts aan. Hopelijk doen ze dat deze keer weer. Als ze echt vertrouwen hebben in het product redden ze het ook wel.
Man, man, man, hun?????

Het is :
Hun product.

En:
Zij waren innovatief.
Zelfs als htc fan, mee eens :(
Ja er is al jaren een exodus gaande :+
Duidelijk... HTC is het volgende Blackberry wat dat betreft.
In Nederland zal dit als smartblockchainphone op de markt komen :+
Zou deze telefoon ook compatibel zijn met de Smart Block Cloud?
Wat is de smart block clowd?
:X
Waarom zou ik willen dat mijn telefoon onderdeel wordt van het bitcoin, Ethereum of ander netwerk? Waarom zou ik mijn (kostbare) batterij capaciteit hiervoor willen inzetten?
Dit klinkt echt als een of ander bullshit product die je alleen maar denkt te verkopen omdat er trendy termen in de productnaam staan
heeft deze Exodus telefoon iets te maken met de populaire Exodus wallet? (Prima wallet trouwens!)

edit: Nee. :) Ik heb het net even gevraagd in de facebookgroep.

[Reactie gewijzigd door mixil op 16 mei 2018 14:16]

Een wereld waarin consumenten daadwerkelijk hun eigen data bezitten.
Het toestel draait dus niet op Android?
Het toestel draait dus niet op Android?
Lijkt me een relevante vraag: al deze features lijken me 100% implementeerbaar in software, dus als het op Android draait kan het ook op andere telefoons draaien en is het niet echt een uniek toestel, meer een marketingstunt. Als het dedicated hardware heeft wordt het interessanter, als het niet Android draait wordt het (tegelijkertijd) een niche.
Kan beide, je deelt pas data met 3de als je bepaalde diensten gaat gebruiken. Als ik een foto maak dan staat die enkel op mijn telefoon, mijn data dus ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2018 08:16]

Sorry maar dat geloof je toch zeker zelf niet.
De berichten gemist waar duidelijk werd dat Google de locatie bijhoudt zelfs wanneer je dit expliciet uit gezet hebt?
Met Android is je data van Google en daar doe je niets aan.
Maar als dit systeem Android gaat gebruiken. Dan deel je zeker jouw gegevens wel. Ze kunnen precies weten wanneer jij een foto maakt...
Ik weet wat Android is. Zolang op tweakers niet expliciet vermeld wordt dat het om een "schone" Android gaat, ga ik daar ook niet van uit.
Je hebt gelijk dat het niet het zelfde is.
'Android' in de volksmond (en ook hier op Tweakers) betekent Android met Google Apps. Dat framework verstuurt veel gegevens naar Google. Wat de gebruiker betreft is het dus 'Android' dat gegevens verstuurd.
Zou wenselijk zijn, maar is zeer bijzonder onwaarschijnlijk: 1) HTC heeft een groot publiek nodig, 2) zonder de Store is het te lastig voor het grote publiek om de gewenste apps te installeren (zelfs Signal kan niet), dus 3) HTC gaat waarschijnlijk GApps meeleveren en dus.. wat Jeroen zei: 'Maar als dit systeem Android gaat gebruiken. Dan deel je zeker jouw gegevens wel.'

PS Je hebt gelijk hoor! Maar precies zoals je zei: 'pas als je bepaalde diensten gebruikt...' -> maakt Android interessant voor het grote publiek. Dit is zoals je waarschijnlijk weet gewoon strategie van Google geweest: open source OS maken, daarna van bijna alle (voor de meeste mensen) noodzakelijk features strippen en in GApps stoppen -> profit.

[Reactie gewijzigd door Dooxed op 16 mei 2018 10:29]

Jij weet net zo goed als ieder ander hier dat Android zonder Play Store geen kans van slagen heeft.
Daarbij was hier gisteren nog te lezen dat Google grote investeringen doet in HTC, dus welke versie van Android draait erop denk je?
Lijkt me vrij logisch toch
Kan beide, je deelt pas data met 3de als je bepaalde diensten gaat gebruiken. Als ik een foto maak dan staat die enkel op mijn telefoon, mijn data dus ;)
Die foto staat ook meteen in de cloud, tenzij je dat expliciet uit hebt gezet!
Dat is flauwekul, foto's uploaden naar cloud is echt een overduidelijke opt-in.
Bij Android gebruik je standaard veel diensten van Google, en ze zijn niet allemaal uit te zetten...
En als je daarvan in slaap valt, is dat goed, maar zeg niet dat je het niet wist!

Overigens geldt hetzelfde voor iOS en Apple, al is de verzamelwoede van Apple veel kleiner dan die van Google, en respecteert Apple je privacy wat meer.
Zeg je Android, dan zeg je Google diensten, je ontkomt er niet aan!
Kun je dan ook nonstop crypto minen met deze telefoon? Of is ie dan leeg in een uurtje? :+
Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet. Hoe meer berekeningen je doet, hoe meer crypto je mined, hoe meer energie je gebruikt. Dus ja, je kan non-stop minen op een mobiele telefoon, en dat voor dagen achter elkaar, als je de berekeningssnelheid maar laag genoeg zet. Maar zelfs op de hoogste stand zal een mobiele telefoon geen interessante prestaties op dit gebied neerzetten. Niet willen dus.
Het draait bij de telefoon sterk om de beveiliging van gegevens.

Als ze nou eens beginnen met langer android (beveiligings) updates geven ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee