Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Archos richt zich met Junior Tab en Junior Phone van 80 euro op kinderen

Archos kondigt de Junior-productlijn aan en komt daarin met een tablet en smartphone voor kinderen. De fabrikant levert de hardware inclusief een abonnement op een applicatie voor ouderlijk toezicht van Qustodio.

Volgens Archos is de tablet geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar en de smartphone voor kinderen vanaf 7 jaar. Beide apparaten worden geleverd met software van Qustodio, waarmee ouders via een dashboard op een pc of smartphone in de gaten kunnen houden wat hun kinderen online doen en restricties op kunnen leggen.

Het gebruik van de applicatie kost normaal 43 euro per jaar, bij de telefoon en tablet krijgen kopers het eerste jaar gratis. Verder zegt Archos een kindvriendelijke zoekmachine mee te leveren, Qwant Junior. Daarnaast zijn de tablet en telefoon voorzien van de YouTube Kids-app en andere educatieve apps.

Zowel de Archos Junior Tab als de Junior Phone zijn voorzien van een niet nader gespecificeerde quadcore-soc met een snelheid van 1,3GHz voor de tablet en 1,2GHz voor de telefoon. Hoeveel ram er in de apparaten zit, zegt Archos niet, maar er is 8GB opslagruimte aanwezig en dat kan worden uitgebreid met een micro-sd-kaartje.

De tablet heeft een 10,1"-scherm met een resolutie van 1024x600 pixels, de telefoon is een 5"-model met een resolutie van 854x480 pixels. Opvallend is dat beide apparaten van een tn-paneel gebruik zouden maken. Tn-schermen hebben slechte inkijkhoeken en worden vrijwel niet meer gebruikt in telefoons en tablets. De hardware draait op Android 7. Archos brengt de tablet en telefoon in juni uit en noemt voor beiden een prijs 'vanaf' 80 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-04-2018 • 20:32

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
De SoC is waarschijnlijk de Mediatek MT8321. Deze komt uit 2014 en was destijds al erg traag. Koppel dat aan de rest van de specs en je krijgt waarschijnlijk eerder een zeurend kind dan een tevreden kind...

Ik gok dat de meeste mensen nog wel een oude tablet in een la hebben liggen (gekocht tijdens de iPad hype) die qua functionaliteit anno 2018 weinig tot niets onder zal doen voor deze Junior Tab van Archos.
Verder kan ik enkel adviseren om een paar tientjes meer uit te geven voor aanzienlijk betere producten.

Ook de software voor ouderlijk toezicht is grotendeels GRATIS op te vangen met ingebouwde functionaliteit in Android zelf en verschillende gratis apps.

Alles lijkt er dus op dat Archos ergens in een loods nog een stapel ongebruikte tablets heeft gevonden en deze onder een ander label aan potentiële slachtoffers wil verkopen. En alsof de hardware nog niet erg genoeg is proberen ze je ook nog eens een abonnement van grotendeels nutteloze software door je strot te duwen...

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 24 april 2018 23:31]

Tja, kind gaat ook zeuren of huilen als het scherm gebarsten is omdat ermee gegooid is, ouders gaan dan ook huilen als ze weer bij de kassa komen om een nieuwe ipad te kopen. Dan is zo'n goedkoper ding ideaal. :)
Je kan veel betere kwaliteit krijgen voor enkele tientjes meer. Enkele voorbeeldjes:

- https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_641529.html

- https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Admin-edit:Referrals verwijderd

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 25 april 2018 15:57]

Een paar tientjes -> je bedoeld 150$ and 200$ uit Amerika, wat dus betekent dat je voor dezelfde prijs 2 (of 3) tablets kan kopen en je gehuil krijgt met garantie omdat je als iets stuk is je het moet terug sturen naar Amerika.

Maar goed, ik zou inderdaad ook voor iets duurders gaan dan een onding te kopen dat je uiteindelijk het liefste als snijplank of frisbee gebruikt.
Het klonk in eerste instantie als een goed idee, totdat ik last over de prijs van de jaarlijkse subscriptie. Dan kan je beter zelf een device kopen en de subscriptie er apart bij nemen. De software kan je dan namelijk op veel meer devices gebruiken.
SMALL PLAN
¤42.95/Year
Same as ¤3.58/month
For Small Families
Protect up to 5 devices with all Premium Features

MEDIUM PLAN
¤73.95/Year
Same as ¤6.16/month
For Most Families
Protect up to 10 devices with all Premium Features

LARGE PLAN
¤106.95/Year
Same as ¤8.91/month
For Large Families
Protect up to 15 devices with all Premium Features
P.s. De software heet Qustodio (en niet Qustudio)
“Subscription” kan je beter vertalen als “abonnement”.
Ik zie het verdienmodel al. Als je het abonnement niet betaalt werkt 't apparaat niet meer,
Voor deze prijsklasse zou ik toch lekker gaan shoppen "In China". Bijvoorbeeld Teclast tablets en
verschillende smartphones voor minder geld en betere specs. soms zelfs voor minder dan de helft van deze Archos met dezelfde specs. kunnen ze nog een keer kapot gaan, het blijven toch kinderen.
Mooi wel, buiten dat je voor dit geld hoogstwaarschijnlijk troep in huis haalt. Het kan niet zo zijn dat deze telefoon en tablet langer dan een paar maanden relevant blijven en ze zullen denk ik vanaf het begin al traag zijn. Verder gok ik op een gebrek aan opslagruimte (8 GB is toch echt wel behoorlijk karig als je ook wat spelletjes wilt installeren) waarmee het apparaat na maximaal een half jaar al waardeloos is en gaat liggen stoffen in de kast.

Voor dit soort hardware geldt toch echt: goedkoop is duurkoop. Beter een ietsje duurdere tablet of telefoon kopen en dan zelf voor apps/software kijken om hem geschikt te maken voor je kind.

[Reactie gewijzigd door Liveshort op 24 april 2018 20:45]

Archos is geen Samsung die een bepaald bedrag om ze producten kan vragen wegens het naampje wat er op staat.

Daarbij zijn de specs niet geweldig, lage resolutie, ,tn paneel en een nog niet bekende SoC maar ik verwacht toch wel al 2-3 jaar oud is en daardoor met een spotprijs is ingekocht en als partij "anders gooien we het weg".

In feite kan het nog even lopen maar aangezien het kids gericht is zou je vooral denken dat ze eerder sneuvelen dan dat ze hun End of Life halen.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 25 april 2018 00:19]

In feite kan het nog even lopen maar aangezien het kids gericht is zou je vooral denken dat ze eerder sneuvelen dan dat ze hun End of Life halen.
Exact dit, ik snap ook niet waarom iedereen denkt dat kinderen met een iPhone X rond moeten (kunnen) lopen...

Ik had vroeger een PC die nog net GTA San Andreas aan kon, en verschillende games maar minimaal renderde, en alt-tab een minuut duurde (etc).
Wordt je niet verwend van en leer je geduld te hebben ;)
Wachten terwijl dat niet nodig is, dat geeft een leuk signaal af... Namelijk dat hun tijd blijkbaar waardeloos is.

Dat is nou precies wat je níet zou moeten willen.

Fijn, dat je denkt dat dat mensen leert om geduldig te zijn. Maar uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed.

Afwachtend of assertief is uiteindelijk vrijwel gelijk aan geduld of ongeduld. En afwachtend zijn in de huidige maatschappij is een doodsteek.
Hoeveel zou het kwaad kunnen dat je niet het nieuwste en snelste hebt? Het leert je gewoon om te gaan met de spullen die je hebt. Niet alles werkt altijd even snel ;)

Ergste geval komt je kind naar je toe dat Jantje een beter apparaat heeft want Jantje klikt op facebook en het staat gelijk open. Als het je niet bevalt ga je niet op facebook of ga je maar werken en koop jezelf een nieuw apparaat. Krijgen ze ook gelijk het besef van geld mee. Iets wat Jantje niet hoeft want die krijgt alles maar van ze ouders dus waarom zou die gaan werken en ze tijd verdoen?

Zonder enige vorm van toelichting slaat dit natuurlijk nergens op. Maar stel je voor dat "Jantje" ze ouders beide werken, beide 2.5k verdienen dan blijft er genoeg over voor het beste van het beste. Maar als "je kind" uit een familie kwam met een alleenstaande ouder en net 1.6k~1.8k inkomen heeft en er is simpelweg geen geld voor het nieuwste speelgoed? Betekend dat dat de alleenstaande ouder het kind verwaarloost en hierdoor niet mee kan komen in de maatschappij? Nee, als je het kind goed genoeg stuurt om te leren hoe de maatschappij werkt dan maakt dat apparaat met 3 seconden laadtijd niet uit.

Als je bij een baan terecht komt waar tijd geld is krijg je 9 van de 10 keer al een apparaat van de zaak wat voldoet en zo niet. Dan zou het bedrijf het ermee moeten doen wat er bij de werknemer op locatie staat.

TL;DR
Onderaan de streep, niemand kan van je verwachten dat je altijd maar het nieuwste van het nieuwste in je zakken hebt.
>Onderaan de streep, niemand kan van je verwachten dat je altijd maar het nieuwste van het nieuwste in je zakken hebt.

Daar ben ik het mee eens, maar dat is dan ook niet nodig om irritaties mbt wachttijden te vermijden in het gros van de situaties.

Maar zodra je dagelijks minuten verspilt aan wachten op je elektronica is het tijd voor een upgrade.

Mijn vorige generatie i7 kan nog wel een jaar of 2-3 mee. Het werk wat écht tijd kost laat ik het ding 's nachts wel doen. En zodra ik regelmatig opsta voordat hij klaar is is het tijd voor een upgrade.

Idem met mijn telefoon. Als ik langer dan een minuut per uur écht moet wachten is het tijd voor wat nieuws.

Ik ben belangrijker dan zo'n apparaatje. Onze spullen moeten op ons wachten, hun werk zsm doen en dan weer wachten. Niet andersom.
Maar wat is irritatie, dat je even moet wachten tot de app klaar is met laden? Heeft dat niet meer te maken dat je geen geduld hebt of altijd het nieuwste van het nieuwste hebt gehad waardoor laadtijden voor jou niet in je leven horen te bestaan?

Dan vraag ik me echt af wat je je pc laat doen in de nacht. Even er vanuit gaand dat dat ding minimaal 8 uur staat te knallen op iets. Er zijn ongetwijfeld scenario's en wellicht met hele goede redenen maar kan je dan niet beter gaan kijken naar een systeem wat er opgebouwd is om die taken te doen en aan te zetten wanneer nodig?

Ik ga het met je eens dat als het je persoonlijk te lang duurt dat het tijd is voor wat nieuws maar wat als je nu geen geld hebt? Ga je het apparaat dan niet meer gebruiken want het apparaat verspilt 1 minuut over het uur of kies je er dan maar voor die 1 minuut voor lief te nemen en het beste ervan te maken?

Ik denk zo als een kind 2 keer het antwoord nee krijgt het kind het beste ervan gaat maken met wat het kind heeft.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 25 april 2018 17:20]

Waarom moeten kinderen perse iPhones en Samsungs hebben?? Die horen juist met hun leeftijdgenoten te spelen buiten en of console/PC games te spelen en niet voortdurend gaan fakebooken, twitteren en vooral helemaal geen Crapchat gedoe.

In de tijden toen smartphones er nog niet waren, waren dat zeker echt leuke tijden. Zoals je zegt dat je een PC die nog net GTA San Andreas aan kon. Ik had in 2006 mijn laptop dat GTA SA ook net aan kon maar damn, dat spel was en is superleuk en verslavend en dan ook nog eens met mods, wel heel LQ carmods want anders zakt je FPS nog dieper de stront in maar anders dan dat, dat waren echt leuke tijden. En films kijken deed je toen ook niet vaak alleen zoals dat nu gebeurt omdat je dan vaak TV keek of naar de bioscoop ging en niet in je eentje films ging bekijken op je smartphone.

En nu in deze gekke tijden met inbreukk op privacy zou ik geen kind willen blootstellen aan zulke tabs/smartphones.
Sorry hoor, maar ik lees dit:


Waarom moeten kinderen perse iPhones en Samsungs hebben?? Die horen juist met hun leeftijdgenoten te spelen buiten en of console/PC games te spelen en niet voortdurend gaan fakebooken, twitteren en vooral helemaal geen Crapchat gedoe.

En jij zegt dit:

In de tijden toen smartphones er nog niet waren, waren dat zeker echt leuke tijden. Zoals je zegt dat je een PC die nog net GTA San Andreas aan kon. Ik had in 2006 mijn laptop dat GTA SA ook net aan kon maar damn, dat spel was en is superleuk en verslavend en dan ook nog eens met mods, wel heel LQ carmods want anders zakt je FPS nog dieper de stront in maar anders dan dat, dat waren echt leuke tijden

Is dat niet wat hypocriet? Dan zit je alsnog achter een scherm toch?

Daarnaast, we moeten echt ophouden met het geneuzel dat vroeger alles beter was. Het "probleem" is gewoon verplaatst. Vroeger zat je achter de tv, de playstation 1, de computer, whatever. Iedereen denkt maar dat kinderen alleen maar op smartphones zitten en de hele dag zitten te snapchatten en te instagrammen. Maar ik zie ook zat kinderen gewoon met Lego spelen, en ook op tablets spelen. Want ja, het is 2018, mag het ook ff? Er zijn zat leerzame en leuke content te vinden op tablets en telefoons.

Wat een conservatieve gedachte zeg. Bah.
Ook al heb je een punt. Ik moet zeggen dat het schermgebruik van kinderen in de laatste jaren wel toegenomen is. Bij mij thuis werd er een doos Lego neergezet en ik hoefde het 3 dagen lang niet op de ruimen. (Daarna kwam te stofzuiger en moest het weg (dus ging je snel opruimen) Een hele trein rails die zelfs onder mijn bed doorliep en een groot kasteel in het midden. Vervolgens een hele stad eromheen. Tuurlijk, ik heb ook age of empires en knights and merchants gespeeld. Maar als die lego tevoorschijn kwam zat ik niet achter de pc.

Nu is zie je koters overal met zon tablet lopen. En toch vraag ik me dan af of er ergens bij zo iemand thuis zo'n doos lego staat en of de buurjongen komt helpen om de stad op te bouwen of de treinrails aan te leggen. (Tijdens het typen bedenk ik me dat wij mannen eigenlijk niet opgroeien maar alleen ouder worden)

Nu is het eigenlijk nog steeds wel een beetje zo dat als ik een excuus heb om niet te gamen ik het gewoon niet doe. het is mooi weer dus de mountainbike uit de schuur en de amerongse berg op. spreek met vrienden af om de gaan fietsen etc.

Gamen is leuk maar we weten allebij wel dat het verslavend kan werken. denk aan het civilization nog 1 turn effect. of nog een potje voordat ik naar bed ga en hop het is 12 uur. En met al die lootboxen en microtransacties heb ik het er niet zo op.

Dus samengevat, je hebt gelijk, ik mag niet beschuldigend wijzen ik deed vroeger (en nu nog steeds) ook gamen en dergelijke. maar ik begrijp OP zijn reactie ook heel goed. op een gegeven moment is dat het enige wat ze nog interesseert. En daar moet je kinderen in mijn ogen wel tegen beschermen.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 25 april 2018 08:42]

Jij had vroeger Lego, kinderen tegenwoordig doen hetzelfde en meer in Minecraft. Wat is nu je punt, omdat het echte blokjes zijn is het per definitie beter? :/
Lijkt me voor de motoriek inderdaad wel beter...
Zou je die vraag aan een oogarts stellen dan zou het antwoord stellig ja geweest zijn. Is het verkeerd om spelletjes op een PC, tablet of console te spelen van tijd tot tijd? helemaal niet. Maar zodra dat het enige is waar een kind zich voor interesseert (of het enige wat hij doet) wel.

En dat was mijn begrip voor OP. Games zijn niet het grote kwaad dat met vuur verdelgd moet worden ofzo. Maar Je kinders moeten zich ook kunnen ontwikkelen op het gebied van motoriek en creativiteit. Zet je permanent achter een scherm en dan zijn het van die dichtgegroeide tonnetjes waar liters cola en kilo's chips in verdwijnt Terwijl ze 0 beweging krijgen. Da's niet gezond.

Maargoed misschien denk ik ook conservatief. Maar ik wil geen zwartwit beeld schetsen. De boodschap van mijn verhaal is dat je als ouders (die zijn verantwoordelijk) hier erg verstandig mee om moet gaan. Vind een balans.
Tja, maar diezelfde oogarts zal je vertellen dat dat met een paar minuutjes je ogen "trainen" tegen te gaan is.

Laat zo'n functie op elk apparaat ingebouwd worden svp. Gewoon op elke laptop, telefoon, tablet etc.
Amen.

Ook ik ken de verhalen van pc's die niet meer helemaal mee kunnen maar waar je toch maar het beste van maakt want mama en papa (of andere verzorger) gaat je geen nieuwe pc geven. Keuze is dan niet of wel spelen dus de opties zijn simpel.

Mogen wat mij betreft meer ouders doen want ook de mijne gaat niet het nieuwste van het nieuwste krijgen. Als je dat wilt ga je er maar voor werken, krijgen ze ook gelijk een besef van geld mee. :)
Ik had vroeger een PC die nog net GTA San Andreas aan kon, en verschillende games maar minimaal renderde, en alt-tab een minuut duurde (etc).
Wordt je niet verwend van en leer je geduld te hebben ;)
Volgens mij leer je daar helemaal geen geduld van te krijgen, ik kan mij nog goed de overgang van 1 hdd naar 4 in raid 0 en van die raid setup naar de eerste generatie SSD's.

Je hoeft maar 1 dag op een sneller apparaat te werken en het oude voelt gelijk aan alsof het uit het stenen tijdperk komt.

Als 'het snelste' wat je kent op dat moment je standaard is dan weet je niet beter, maar zodra die kinderen bij vriendjes of de telefoon/tablet van de ouders onder ogen krijgen en zien hoe snel het ook kan zijn dan is die trage Archos troep echt niet meer leuk om mee te spelen. Daar kweek je geen geduld mee, maar frustratie.


Mijn overgang van een Samsung Galaxy note 2 naar een note 4 was niet heel bijzonder, maar als je een maand later je oude telefoon nog eens pakt dan is het niet meer vooruit te branden. Dit heb ik nu ook weer nu ik recent van de 4 naar de 8 ben gegaan.

Ik heb recent ook een andere auto met 50% meer pk's en je hoeft mij echt niet meer in die oude auto te zetten, ondanks dat ik daar toch regelmatig dacht als eerste weg te zijn bij het stoplicht...

Ik kijk zo af en toe voor vrienden en kennissen naar laptops en computers, maar als daar dan een HDD in zit ipv een SSD weet ik al gelijk dat ik 5 avonden druk ben in plaats van een middagje.

TL:DR;

Als 'trage' apparatuur je standaard is dan weet je niet beter, maar zodra je bekend bent met en de beschikking hebt over sneller spul dan is het geduld heel snel op.
Ik doe regelmatig nog wat freelance geneuzel in de buurt maar als ik met een HDD moet werken ipv SSD raad ik toch snel aan me dat ding te laten vervangen.

Het merendeel help ik gratis als er wat kleins is, zeker als ze zelf even langskomen maar met een HDD? Nee, dan reken ik gewoon mijn normale uurloon. En als ze pech hebben is dan een simpel probleem oplossen vaak duurder dan de HDD overzetten op een SSD, de SSD installeren én het probleem oplossen...

En daarnaast is dan zelfs een laptop van 10 jaar oud vaak ineens weer prima te gebruiken.
ik geef mijn kinderen mijn oude galaxy S8 met kids mode & youtube kids en koop mezelf een S9
Inderdaad, daar sla je de nagel op de kop met "goedkoop is duurkoop".
Het merk Archos is van zeer bedenkelijke kwaliteit, heb ik zelf al mogen ervaren. Nooit koop ik nog iets van dit merk en er zijn tal van alternatieven om een degelijk toestel kids proof te maken :)
De indoctrinatie kan niet vroeg genoeg beginnen!
Welke indoctrinatie?
RAM staat gewoon gespecificeerd a 1GB, specs en uiterlijk zijn hetzelfde als de Archos 101 Access serie tablets die al tegen een zelfde prijs verkrijgbaar zijn.
Dat ik me het nu afvraag: hoe veilig is de software die word gebruikt door de ouders om hun kind te monitoren op de telefoon? Het klinkt namelijk zo dat er binnen een jaar een makkelijke manier word gevonden om in te breken.
Archos, nee ik heb al diverse tablets van Archos in mijn handen gehad, maar het is echt troep.
Blijf er van af!!!!
Ik koop voor daar geld (ok het mag de helft meer zijn) heel wat meer qua spec voor mijn kinderen. En beheer hun browser en applicatie gedrag via een Google account waar nodig.

Maar ik geloof graag dat er een markt hiervoor is. Met name voor de mainstream user. Die kiest voor minder spec Maar wel gemak in toezicht.

Die 8 GB opslag is een issue met kinderen omdat ze die binnen no time volg geprikt hebben met hun eigen gemaakte foto's. Hun spelletjes en applicaties.

Die cpu snelheid en het scherm zijn een issue in een reeks van applicaties. Wil je dat het lekker loopt.

En dan kun je als ouder alsnog ze uitleggen hoe er meer ruimte gecreëerd kan worden door wat ze niet als essentieel zien te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Extrema op 25 april 2018 00:39]

Dit heeft voor de kinderen geen zin hun willen spelletjes spelen zoals clash of clans en deze tablet draait dat al met moeite!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True