Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Battle Royale H1Z1 komt eind mei naar PlayStation 4

Battle Royale H1Z1 komt naar de PlayStation 4. Op 22 mei gaat een open bèta van start en geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor een gesloten bèta die eerder zal plaatsvinden. De game wordt aangepast en krijgt onder andere veel airdrops.

Op het PlayStation-blog zeggen de makers van de game dat de PS4-versie wordt aangepast met meer wapens, meer voertuigen, een aangepaste interface en controls die zijn toegespitst op consoles. Dat alles zou snellere potjes op moeten leveren.

Daarnaast worden airdrops toegevoegd, kratjes die uit de lucht komen vallen met daarin betere gear. Spelers kunnen veel van deze drops verwachten, met daarin onder andere zes nieuwe wapens. Ook laten de makers het gas wat het speelgebied beperkt sneller bewegen. Ieder potje duurt daardoor maximaal vijftien minuten.

Spelers kunnen zich via de website van de makers aanmelden voor de gesloten bèta. Vanaf 22 mei hoeft dat niet meer en kunnen alle PlayStation 4-bezitters de free-to-playgame downloaden. Ook dan zal het nog om een bèta gaan.

De pc-versie van H1Z1 kwam begin maart uit Early Access en kreeg toen een nieuwe toevoeging in de vorm van Auto Royale. Een week later maakte Daybreak Game Company, de studio achter het spel, de game gratis speelbaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-04-2018 • 20:57

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Wel een goede ontwikkeling dat er steeds meer Free to play games komen. De prijs van de spellen is veel te hoog (voor mijn kids). Ook wel grappig is dat deze spelen thuis meer gespeeld worden dan de gekochte. :)
Ik vind het juist een verschrikkelijke ontwikkeling. Het free to play concept is juist verschrikkelijk voor kinderen, simpelweg omdat die games ook geld moeten verdienen en dit dus voor 99,9% gaan doen dmv lootboxen of iets dergelijks.

Het is goed als je als ouder daar geen gehoor aan geeft, maar helaas krijgt het merendeel vd kinderen itunes tegoed of iets dergelijks en die besteden dat dan aan dit soort lootboxen. Buiten het feit dat de games vaak pay2win worden (lees vaak, natuurlijk niet alle games, maar wel veel) en dat je, zeker op het begin, vaak geen kwalitatief goede game hebt. (Want het geld moet nog binnenkomen).

Nee van mij mogen ze terug naar een fixed prijs voor games en daarmee basta, geen lootbox flauwekul, geen auction house met echt geld etc.

Ik dacht laatst ook een onderzoek te hebben gezien hiernaar waaruit blijkt dat games met lootboxen veel meer opleveren en dat mensen veel maar dan ook echt veel meer uitgeven aan zulk soort spellen dan aan full version games met een vaste prijs. (Weet niet meer waar ik dat ergens gelezen had) buiten dat kunnen lootboxen kinderen verslaafd maken aan een vorm van gokken (want dat zijn lootboxen).

Ik snap dat dit niet voor iedereen geldt, maar ik vind die f2p/p2w games echt verschrikkelijk.
Je doet net of alle games tegenwoordig free2play zijn. Alle grote uitgevers zullen gewoon prijzen vragen voor hun games, vooral op de consoles. Het probleem is echter dat ze opties implementeren die bedoelt zijn voor free2play games, zoals lootboxes en andere zaken. Of dat ze bij willen verdienen met zaken die eigenlijk standaard in de game horen.

Ik heb tot op heden nog geen spel gespeeld die een pay2win principe hanteert. Deze zijn eenvoudig te vermijden. Welke grote game gebruikt een pay2win principe? De meeste games waar lootboxes bij gebruikt worden zijn de items puur cosmetisch. Het principe achter de lootboxes is helemaal niet zo verkeerd, het is alleen uit de hand gelopen omdat men er achter is gekomen dat hier heel veel geld aan te verdienen is.

Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij iedereen zelf, voor minderjarigen is dit een ander verhaal. Ik verwacht ook dat het niet lang duurt dat men alleen lootboxes of andere ingame aankopen in een game mag stoppen als die geschikt is voor 18 jaar of ouder. Hoeveel er op uitgedaan wordt is een ander verhaal. Maar goede voorlichting is gewoon belangrijk van zowel ouders als kinderen.

OT: Wordt de game H1Z1 überhaupt nog veel gespeeld, ik dacht dat de meeste mensen wel overgetapt waren naar PUGB of Fortnite. Ik zie men nog niet zo snel terug gaan, ook niet op de Playstation.
Dat is nog erger inderdaad, ik zeg niet dat alle games f2p zijn, helaas hebben wel bijna alle games de elementen ervan overgenomen zoals je zelf al aangeeft. Ik begrijp dat die games eenvoudig te vermijden zijn, maar dan noem ik eens even een spel zomaar: Candy Crush. Dat klinkt als een onschuldig spelletje en is volledig gratis te spelen, maar achterliggend is het een pay2win game als je het competitief wilt spelen. Zelfde geldt voor games als Clash Royale of iets dergelijks. Is allemaal gratis te spelen, en zelfs volledig gratis te spelen tot je erbij neervalt. Maar als je serieus progressie wilt maken dan zul je er geld in moeten steken. (En nee ik heb het niet over de uitzonderlijke jongens die toevallig heel goed zijn in zulk soort games). Bij candy crush zul je je afvragen wat dan? Simpel, het spel is timegated, oftewel wil je progressie maken als je geen levens meer hebt? Ga maar betalen of wachten. Stel, je spreekt samen met iemand af candy crush te gaan spelen en kijken wie er na een maand het verst is gekomen. Degene die er geld in stopt zal waarschijnlijk veel verder zijn dan degene die er niets insteekt. En voor mij persoonlijk is een game pay2win als je progressie kunt kopen, op wat voor manier dan ook. Xp boost? Pay2win! Ik zal echt niet zeggen dat je daadwerkelijk beter wordt, maar progressie kunnen kopen is voor mij gewoon pay2win.
Een F2P game heeft als voordeel dat de drempel om te beginnen met het spel enorm laag is. Daarmee is je potentiele afzetmarkt ook heel groot. Ik vind het concept juist heel goed en een perfect voorbeeld van hoe je een geode F2P game neerzet is Path of Exile. Ik heb daar ondertussen al een keer of 3 rond de 50 euro aan uitgegeven voor punten waarmee ik stashtabs en cosmetics koop. Wat voor mij ook absoluut mee speelt om weer eens wat punten te kopen is om het spel te blijven supporten. Voor een goed spel zijn mensen altijd bereid om geld neer te leggen of dit nu in de vorm is van lootboxes, cosmetics of whatever dat maakt niet uit.

Als het spel niet bevalt zullen mensen ook geen geld uitgeven aan lootboxes of ander spul.

Ik zit het ook bij mijn jongens. Die spelen veel Fortnite en willen af en toe V-bucks kopen voor battlepasses of cosmetics e.d. Als ze zich netjes gedragen of een tijd niet over hun avondeten zeuren dan koop ik voor een paar euro V-bucks voor ze. Ik vind het prima werken.

Er is wel verschil tussen F2P en P2W waarbij F2P wel goed is maar P2W niet :)
Daar ligt natuurlijk ook een groot grijs gebied... wanneer is iets leuk om te hebben en wanneer geeft iets je echt voordeel t.o.v. andere spelers.

Toch, juich ik het F2P model toe omdat het ontwikkelaars wel een soort van dwingt om iets te brengen wat het publiek wil.
Maar daar zeg je het al goed, je hebt al 3x ¤50 uitgegeven, simpelweg omdat de zaken die je wilt achter een betaalmuur zitten. Ik kom nog uit de tijd waar je de hele game kreeg voor een x bedrag. De hele game, niet een halve. Ik weet dat dat vrij cru klinkt en zo bedoel ik het niet. Path of Exile is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan, maar de grind in PoE is lang, ik vraag me dan ook echt af hoe de game was geweest als we er wel voor hadden moeten betalen. Is verder geen probleem, maar net als ik hebben veel mensen niet de tijd om uren te gaan grinden a la Classic World of Warcraft, maar als het free is prima.

Het probleem is, en zeker met kinderen, dat er heel veel games zijn waar een p2w factor in zit, en laat dat nou vaak net de games zijn die kinderen het leukst vinden. Fortnite heeft een redelijk goede aanpak, maar nogmaals jij geeft 3x ¤50 uit aan een game die wanneer er gewoon een normale prijs aan vast zat gewoon max ¤50 had gekost. Hetzelfde geldt voor Fortnite, je kroost wil af en toe punten hebben, dus geef je af en toe wat euro’s uit. Uiteindelijk heb je straks meer uitgegeven aan die games dan dat ze gekost zouden hebben wanneer ze gewoon verkocht zouden worden en daar zit juist het probleem.

League of Legends is ook zo’n voorbeeld. Ja alles is gratis te spelen, maar wil je een skin? Dan ga maar betalen (sommige skins lopen op tot de ¤20) en geloof me maar dat ik letterlijk niemand ken die het speelt en er geen geld in heeft gestoken. (Ik zelf overigens ook, maar goed dat bedoel ik dus haha).

Wat dat betreft mogen games echt terug naar de goeie ouwe tijd. Waar je gewoon ¤60 betaalde voor bijv. een command & conquer en de hele game kon spelen. Oh ja, en niet te vergeten (aangezien je zei dat f2p laagdrempelig is) vroeger kregen we gewoon demo waar we de games mee mochten testen voor x uur of x levels. En dan kon je alsnog beslissen of dat je een game ging kopen of niet.

Ik snap je punt wel hoor, maar mij persoonlijk komen de f2p lootboxes me echt de keel uit, ik kan nog geen spel downloaden uit de Appstore zonder dat er met bonussen en loot gesmeten wordt. Log iedere dag in voor extra bonussen, spendeer nog eens ¤1,99 voor nog betere kisten etc etc etc.

Gelukkig begint er beweging in te komen in de EU zoals tweakers vandaag zelf alweer over bericht.

nieuws: Belgische Kansspelcommissie dreigt met miljoenenboetes voor lootboxes...
Er zijn genoeg spellen die je kan kopen voor een fixed fee.. het is niet zo dat nu ineens alles F2P is.

F2P is een bepaald soort Genre (Zie de MOBA's, MMO's en nu dus BattleRoyale) waar constant updates, skins, content, maps... aan toegevoegd worden. En dit alles voor gratis.

Oplossing voor kids geef je zelf al aan - gewoon zakgeld - alles op aan de lootboxes? Tsja, dan kan je geen snoep kopen of sparen voor een nieuwe console of GPU :P

Enige kritiek is meer op hoe microtransacties ansich ineens in 'one-time-fee' games worden geplaatst die er niks mee te maken hebben. Neem bijv. Middle-earth: Shadow of War, maar daar zie je ook dat het niet werkt.. en dus verdwijnt het.
Als het een goede f2p game is dan heb je vaak ook grote userbase en iedereen heeft het erover. Dat houd ze bezig.
Echt Free-To-Play is het natuurlijk niet. Ze azen wel op je geld doormiddel van in store purchases. Nu vind ik persoonlijk een veel slechtere ontwikkeling dan de prijs van de spellen.
De kwaliteit van de spellen gaat hierdoor drastisch omlaag.
Trailer opgenomen in bovenstaand artikel heeft grafisch gezien de kwaliteit van ondermaatse old-gen console game. Echt bizar dat er zo een grote markt voor dergelijke games bestaat..

Als ik zo kijk rondom mij dan betreft het dezelfde groep gebruikers, welke Facebook gebruiken en vervolgens sterk kritisch reageren wanneer blijkt dat er toch een verdien model achter zit.

Deze groep is echter dusdanig groot dat de grootste releases zich hier op gaan richten, wat zorgt voor kwalitatief ondermaatse games. Stagnatie is tegenwoordig een algemeen goed geworden, zoals bijvoorbeeld ook zichtbaar bij de smartphone markt.

Erg jammer, maar ik zie dit niet snel veranderen.
10 maanden geleden had H1Z1 nog 150k spelers op de PC, nu nog maar ~7,5k. Dus het spelersaantal is gigantisch ingekakt. En dan willen ze nu naar de PS4 terwijl Fortnite daar de dienst uit maakt. Dat kan bijna alleen maar falen :X
Denk dat H1Z1 toch wel een soort van de pijn verlicht voor PS4-gebruikers die graag PUBG willen spelen.
Ik denk dat je dan bedrogen uit komt :+ H1Z1 is namelijk veel meer arcade dan PUBG. Een soort mix van de gameplay van Fortnite (minus het bouwen) met de look & feel van PUBG.
Volgens mij zijn er genoeg battleroyal fans die niks met het bouwen van fortnite hebben en PUBG the hardcore vinden.
Ik denk dat er juist wel een kans ligt, doordat je op de ps4 helaas nog geen PUBG kunt spelen.
Ook daardoor is Fortnite groot; er is geen alternatief.
De kritiek die er is is gericht op de cartoony stijl en het bouwen. Net H1Z1 vallen beide weg dus er is zeker potentie.
Ja ik vind dat bouwen ook een minpunt. Mag van mij wel anders geimplementeerd worden dan met een druk op de knop een hele schutting bouwen.
7,5k spelers voor een game die half af is niet eens zo heel gek. Denk eerder dat sommige fortnite spelers op de ps4 ook eens een andere gratis battle royal game een keer willen proberen.
H1Z1 is uit de bèta gegaan en is ''af''. Er worden nog wel aanpassingen gedaan.
Ik ga dit zeker weten spelen op de PS4 Pro, want ik vind Fortnite niks met dat bouwen en cartoon style.
Ik mis in de PC versie de scopes heel erg. Enkel te verkrijgen via die speciale drops, maar niet los in het speelveld op te rapen zoals bij bijvoorbeeld PUBG.
Zodat iedereen alleen nog maar op afstand elkaar probeert af te maken.

Nee dankje.
Ik vind dat nou net wel leuk, het is maar net wat je zoekt. Ben ook gewoon heel erg matig in close combat, dat zal ook wel meespelen 😂.
Want dat is ook het enige dat je ziet in PUBG :+ Ondanks dat er genoeg scopes te vinden zijn hebben we meer close combat situaties dan sniper-situaties. Natuurlijk schieten we wel eens op lange afstand, of worden we vanaf een afstand beschoten maar in de meeste gevallen heb je meer dan genoeg aan je Red Dot, Holographic of 2x Scope :)
Mwaa red dot voor close combat en 4x voor mid/long ;)
Dat valt wel mee, fifty fifty is mijn ervaring. Maar dat zou ook wel samenhangen met hoe ik speel of een ander speelt. Ben erg voorzichtig, probeer de beste routes te nemen met zoveel mogelijk cover.

Vind pubg echt geweldig, de graphics en mogelijkheden. Moet wel lachen dat men en ik nu ook altijd op blote voeten lopen, minder lawaai. In het echt natuurlijk ondenkbaar.

H1Z1 is niet slecht maar voor mij persoonlijk een 7 en pubg een 9. Fortnite is ook wel grappig en mooi op z'n eigen manier maar voor mij teveel multitasken, bouwen, schieten en springen. Toch speel ik het regelmatig.
Ik had deze een aantal maanden gespeeld toen het in 2014 of 2015 uitkwam en toen was het eigenlijk al een soort Battle Royale maar dan met zombie NPC’s er tussen door.
Het vetste was dat iedereen friendly naar elkaar riep om te kijken of je niet gelijk werd neergeknald 8-)
Tof dat het nu naar de PS4 komt maar volgens mij is er wel een hoop veranderd.
Dat friendly gedoe is nu wel voorbij. Het is gewoon 1 grote ffa.
Das ook de bedoeling toch? :P
oh klinkt goed, krijgt de game Trophies?
Meh, zal denk ik wel iets van aandacht trekken dan de huidige PC game... Maar toch, de developers lieten eigenlijk hun kansen liggen (op PC) en werkten alleen aan dingen waarom de 'community' niet echt had gevraagd. Betwijfel of het heel erg veel meer publiek gaat trekken naar het al dan niet karige publiek op PC.
Laatste kans voor H1Z1 om nog iets van een playerbase te verkrijgen.
Ik zie ze echt geen spelers afsnoepen van fortnite hoor, heb alle BR games gespeeld, ook de gratis BR games die de laatste weken/maanden zijn uitgekomen op Steam maar vind ze echt wel te saai en gelimiteerd. Laat staan dat Fortnite baas is op console, vooral nu met de mediahype en alles erond, iedereen speelt fortnite met vrienden, dan zie je minder rap een volledige groep vrienden afstappen van fortnite. Alsook is H1Z1 2x niets, de recoil is niet realistisch, de recoil gaat horizontaal van links naar rechts, rechts naar links, dat is niet hoe en wapen werkt waardoor ook het gevoel na een kill niet goed aanvoelt als een "skill-kill". het enige wat ik vroeger eraan leuk vond was de rappe actie die je had, droppen en direct wapens vinden en vechten, zoals Fortnite dus. Voor de rest had je een uitstekende ranking systeem die ik aantrekkelijk vond voor de stijl Battle Royale, daarbuiten zijn ze niets en zal Fortnite altijd beter zijn.
Ontwikkelaars zouden eens een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld Monster Hunter World.
Daar heb je geen lootboxes. Ja de prijs van het spel is met 60 euri best hoog. Maar wat je ervoor terug krijgt:
- Gratis DLC in de vorm van nieuwe monsters.
- Regelmatig content updates en events.
- Een game die in eeste opzicht al helemaal af was zonder de DLC.
- Reacties uit de comunity worden aangepakt en verbeteringen worden snel doorgevoerd.

Ja je kan extra money uitgeven om stickers ofzo te kopen als je het echt leuk vindt. Maar 100 uur verder en ik heb geen extra cent uitgegeven. Je wordt er ook totaal niet mee geconfronteerd in de game zelf. Topgame zonder al die lootbox meuk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True