×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Archos presenteert goedkope 'bouwvakkersmartphone' met 4,7"-scherm

Door , 72 reacties

Archos heeft op elektronicabeurs IFA in Berlijn een goedkope 'bouwvakkerssmartphone' met 4,7"-scherm aangekondigd. Volgens de fabrikant is het mogelijk om met het toestel te zwemmen zonder dat hij schade oploopt.

De Archos Sense 47x heeft een verstevigde behuizing om klappen op te vangen en kan tot een meter onder water voor dertig minuten. De fabrikant heeft geen certificeringen gegeven, zoals ip68. De 4,7"-ips-lcd heeft een resolutie van 1280x720 pixels. Het toestel is 145x75x10,8mm groot, waarmee de bezels veel breder zijn dan bij andere smartphones. De telefoon weegt 190 gram.

De Sense 47x draait op een MediaTek MT6737T, een quadcore-soc met vier Cortex A53-kernen op maximaal 1,3GHz en een Mali T720MP2-gpu. Archos heeft daar 1GB aan lpddr3-geheugen bijgestopt, terwijl het toestel 16GB emmc-opslag heeft. Dat is uitbreidbaar via een microsd-kaart. Archos heeft Android 7.0 op de smartphone gezet. De Sense 47x gaat 159 euro kosten.

Naast de stevige smartphone heeft Archos nog veel producten gepresenteerd. In de Sense-lijn komt ook een tablet uit, de Sense 101x. Daarnaast komen er zes andere smartphones uit: de Access 4, Access 4.5, Access 5, Access 5.5, Core 5 en Core 5.5. De cijfers verwijzen naar de schermdiagonalen. De toestellen hebben socs van Speadtrum met Cortex A7-processorkernen. De prijzen lopen uiteen van 49 euro tot 169 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-08-2017 • 20:55

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Daarnaast komen er zes andere smartphones uit: de Access 4, Access 4.5, Access 5, Access 5.5, Core 5 en Core 5.5. De cijfers verwijzen naar de schermdiagonalen. De toestellen hebben socs van Speadtrum met Cortex A7-processorkernen.
Hebben deze smartphones nog wel bestaansrecht ivm. A7 SoCs? Er staan niet zoveel 32-bits (A7) in de PW (onder meer Wiko) en in de dezelfde prijsklasse barst het van de goedkope(re) 3G/4G toestellen (met A53 of beter).
Too little too late idd, al maak ik me veel meer zorgen om het RAM dan om de SoC. Een vriend van mij had aan 1 GB RAM niet genoeg, 3 jaar geleden, op zijn Galaxy S3.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 31 augustus 2017 23:14]

En waarom had hij daar niet genoeg aan?
Omdat websites tegenwoordig RAM vreten.
omdat de ads op websites ram vreten.

javascript libraries zijn ook een groot euvel, maar de helft is ads. probeer nu.nl maar eens te laden over 3g
Sommige ads zijn echt belachelijk groot! Dingen met animaties erin, soms op hoge resolutie ook nog... Je telefoon wordt er zo traag van.

Ik heb net een nieuwe telefoon en moest verplicht 72 uur wachten voordat ik hem kon rooten. Ik was even vergeten hoe zuur al die 'free' apps op Android zijn. Chrome trok meteen het hele systeem dicht als ik naar een website zoals c.net, nu.nl ga.

Op Tweakers zag je op de mobile versie maar één banner bovenin. Dat is te doen en die vind ik niet erg om te zien omdat Tweakers ook zijn geld moet verdienen, maar ook weer erg storend dat eerst de pagina laadt, dan die banner komt en daardoor alles naar onder schuift... Waardoor je als je net wilde klikken ineens verkeerd zit.

Ben erg blij dat er initiatieven als AMP zijn, die onder druk van Google een beetje normale websites weer proberen te maken. Want van het huidige mobiele internet wordt je data bundel en je RAM niet blij.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 31 augustus 2017 10:31]

dat initiatief van google is alleen maar een actie die ervoor moet zorgen dat google meer marktaandeel krijgt, zodat zij nog meer voor je kunnen bepalen welke ads acceptabel zijn en welke niet. wij van wc eend...
Zou goed kunnen. Maar als de 'bijvangst' is dat ik sneller pagina's met minder ads, minder bloat en geen bergen aan JS krijg over een 4G verbinding dan noem ik dat een win-win situatie voor zowel Google als mezelf.
probeer noscript https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/

het is op de korte termijn win-win, totdat google zo'n groot marktaandeel heeft dat ze de winst kunnen gaan maximaliseren door zelf weer nog irritantere flitsende ads te gaan serveren omdat er geen concurrentie meer mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 augustus 2017 11:31]

Werkt die ook op Android Firefox dan? Op mijn Desktop heb ik alles al geblockt, maar op mijn telefoon heb ik alleen een HOSTS file met een waslijst aan ad-domains, dit houdt veel tegen maar JS niet.
dat heb ik niet getest, heb nu een windows phone dus geen firefox, maar afaik werken veel addons ook op de mobiele versie van ff.
Geen probleem. Adblocker houdt de rommel wel buiten.
ligt eraan welke adblock je gebruikt, sommige krijgen betaald om google ads door te laten
Op Android werkt imho DNS66 goed. Gratis, opensource, telefoon hoeft niet geroot te worden. Beste oplossing die ik tot nu toe heb gezien.
Daarom kan je nog prima surfen met een iPhone 6...
Tuurlijk Android verbruikt iets meer. Maar daarom kan 1gb nog wel genoeg zijn.
Ja hoor, speciale markt voor dit soort toestellen.

Vraag me wel af: hoeveel weken stand-by tijd is 3000 mah??
Misschien bedoelen ze a73 dan? Die max prijs van 169 euro voor de zes extra modellen klopt ook niet. Wie weet is het gewoon een of andere mediatek SoC.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 30 augustus 2017 23:03]

"Volgens de fabrikant is het mogelijk om met het toestel te zwemmen zonder dat hij schade oploopt."
en
"De fabrikant heeft geen certificeringen gegeven, zoals ip68."

In de gegeven link (een PFD-bestand) lees ik toch echt "It meets the IP 68 standard". Maar, dit wil zeker niet zeggen dat je ermee kan zwemmen! Sterker nog, 99% van alle toestellen die IP68 gecertificeerd zijn gaan kapot wanneer je ermee zwemt, al is het maar even. De reden is dat de IP certificering getest is in een laboratorium op een toestel dat uit staat en in stilstaand water. Wanneer je zwemt geeft dit aanzienlijke druk, wat maar weinig telefoons aankunnen.

Ik weet niet of je ongestraft met dit model kunt zwemmen, maar ik betwijfel het. Koop een goede Sonim als je dat wil. En zoek je een waterbestendige smartphone, dan kun je misschien beter voor dat geld een Doogee S30 of voor wat meer geld een Doogee S60 uit China bestellen.
"Volgens de fabrikant is het mogelijk om met het toestel te zwemmen zonder dat hij schade oploopt."
en
"De fabrikant heeft geen certificeringen gegeven, zoals ip68."

In de gegeven link (een PFD-bestand) lees ik toch echt "It meets the IP 68 standard". Maar, dit wil zeker niet zeggen dat je ermee kan zwemmen! Sterker nog, 99% van alle toestellen die IP68 gecertificeerd zijn gaan kapot wanneer je ermee zwemt, al is het maar even. De reden is dat de IP certificering getest is in een laboratorium op een toestel dat uit staat en in stilstaand water. Wanneer je zwemt geeft dit aanzienlijke druk, wat maar weinig telefoons aankunnen.
IPx8 betekent op zich gewoon weinig, het is in theorie wel de maximale rating tegen immersie van water maar op zich zegt dat vrij weinig, het is de fabrikant die de omstandigheden aangeeft.
Als de fabrikant vervolgens gewoon zegt dat je ermee mag zwemmen, dan... zal dat dat wel betekenen zeker?
Aangezien er maar weinig smartphones zijn waarmee je daadwerkelijk kunt zwemmen, lijkt me dit nogal een sterk verkoopargument. In het persbericht van de fabrikant wordt dit niet genoemd. Dus of Archos heeft een kans gemist, of is dit een onjuiste aanname van de auteur. Aangezien de IP-certificering in het artikel niet overeenkomt met het persbericht, gok ik op het laatste.
Aangezien er maar weinig smartphones zijn waarmee je daadwerkelijk kunt zwemmen, lijkt me dit nogal een sterk verkoopargument. In het persbericht van de fabrikant wordt dit niet genoemd. Dus of Archos heeft een kans gemist, of is dit een onjuiste aanname van de auteur. Aangezien de IP-certificering in het artikel niet overeenkomt met het persbericht, gok ik op het laatste.
Klopt, inderdaad niets te vinden in het persbericht. Dan vraag ik me inderdaad ook af hoe dit in bovenstaand artikel geslopen is.
Galaxy s4 active kon ik prima mee zwemmen altijd. Met de S7 durf ik het eigenlijk niet zo goed. Een gevoel zegt mij dat dit toestel minder dicht is rond de knoppen en dergelijke.
Heeft een van de high-end LG toestellen niet een ip68 *en* een ip65 certificering? Ik dacht dat bij ip68 je alleen beschermt bent voor onderdompelen en niet tegen een spuit water.
Niet *en* denk ik want je hebt 1 rating voor een apparaat en hoe hoger het getal hoe beter.
Dit is niet waar, een rating van IP68 zeg alleen:
The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. Normally, this will mean that the equipment is hermetically sealed. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects.
Dus helemaal niks over "heavy jets of water".

IP66 zegt dan weer dit:
Water projected in powerful jets (12.5mm nozzle) against the enclosure from any direction shall have no harmful effects.
Er is geen garantie dat wanneer je telefoon IP68 is, dat het ook IP66 is.
de druk van continue in 1 meter water liggen is hoger dan "heavy jets of water". bovendien laat ip66 "light immersion" (lichte doordringing) toe. dus ip68 is beter dan ip66.
Ik denk dat ze bedoelen, zwemmen en met 1 hand de telefoon boven water houden. ;)
offtopic:
Je vergeet alleen de 21%btw, vervolgens 42% inkomstenbelasting, zelf sparen voor vakantiegeld, apparatuur, verzekeringen en pentioen.
Dan blijft er van die ¤60 per uur niet zoveel meer over.
Ik ben zelf ook ZZp'er, in een hele andere tak(fotografie), maar het blijft jammer dat mensen alleen maar die bruto uurprijs zien en denken dat je stinkend rijk bent ofzo.


Verder is zo'n telefoon natuurlijk bestendig tegen het bouwstof. Daarnaast valt er wel eens wat, en je staat vaak toch hoog. Je wilt niet weten hoe snel gewone apparatuur kapot gaat in de bouw. Je hebt echt aangepaste apparaten nodig, zoals deze archos telefoon. Of een speciale hoes om je normale telefoon. Ook laptops zijn een drama en gaan vaak niet lang mee in de bouw, zelfs de rugged machines van Lenovo / IBM hebben het zwaar.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 30 augustus 2017 21:58]

Dat ZZP'en doe je niet helemaal goed als je je niet beseft dat je over je telefoon (=gereedschap) 21% BTW mag terugvragen en al helemaal geen 42% inkomstenbelasting betaalt ;)

Verder: Inderdaad, zo'n bouwvakkerstelefoon hoeft echt niet per se waterbestendig te zijn. Handig is het wel, want een beetje bouwer loopt gewoon door als het regent (zeker als hij factureert ipv loonbriefjes krijgt).
Waarschijnlijk bedoelt Mud.Starr de btw over inkomsten. Over je inkomsten dien je als ZZP'er 21% (of soms 6%) btw te rekenen die vervolgend afgedragen moet worden aan de belastingdienst.
Natuurlijk bedoelt hij die. Echter krijg je over je investeringen 21% btw terug. Een telefoon voor tijdens je werk is zo'n investering.

Je betaalt alleen belasting over waarde die je toevoegt, dus niet over je kosten. Ook niet als die indirect zijn.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 31 augustus 2017 00:14]

Het ging mij erom dat hierboven beweerd wordt dat een bouwvakker 2x zoveel verdiend als een 3-tier manager. Ik probeer ermee te zeggen dat hij waarschijnlijk het bruto uurloon tegen het netto uurloon van die manager vergelijkt, omdat er als zzp-er nog een heleboel vanaf gaat.
Tuurlijk probeer je zoveel mogelijk te investeren in je eigen zaak, en dat scheelt je weer in de belastingen. Maar het is echt niet zo dat bouwvakkers bakken met geld verdienen.
Klopt. Sowieso wordt het inkomen van ZZP-ers vaak schromelijk overschat, puur op basis van een uurtarief.
Weinig aan te doen helaas.
Precies dat, helaas.
Wat dacht je van zweet?
Dat bestond ook al voordat er allemaal waterdichte toestellen waren. Is nooit een noemenswaardig probleem geweest, hoewel veel toestellen bij reparatie wel vochtindicatoren hebben die "aan" zijn.
Ik zweet niet bij mij oor nog mond(en dan hou ik hem ook niet direct tegen mijn gezicht). Maar de vochtindicators zullen denk ik toch echt van regen afgaan. Of lekker in de badkamer leggen terwijl je aan het douche bent.
Bel jij de hele dag dan?
Bij mij zit m'n telefoon het grootste gedeelte van de dag in m'n broekzak.

Misschien nodeloos gedetailleerd, maar daar wil het bij mij wel eens zweterig zijn op hete dagen zoals dinsdag ;) En dan heb ik niet eens fysiek werk.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 31 augustus 2017 10:54]

Ik zweet daar niet. Nu ik er over na denk. Gebeurt nog regelmatig dat hij met regen in mijn broekzak zit.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je niet merkbaar zweet?
Zo slaap ik ook weleens "zonder te zweten". Toch laat een gemiddeld mensenlichaam in een nacht zo'n 350ml vocht in een matras verdwijnen. Stof kan dat redelijk goed opnemen, maar in je broekzak is die dun.

Ik kwam eigenlijk nooit met m'n telefoon in de regen (leaseauto, altijd een paraplu bij me, etc.), maar toch verving Microsoft van mijn vroegere Lumia tijdens een reparatie twee vochtindicatoren. Bij navraag bleek dat dit wel vaker gebeurde, dat men geconstateerd had dat het "normaal gebruik" was en om in de toekomst een duidelijke indicatie te kunnen krijgen deze altijd verving.
Ik krijg zo vaak bij mijn S8 dat de vochtindicators afgaan na regen als ik hem probeer op te laden, terwijl ik mijn OnePlus 3 altijd ook gewoon in de regen gebruikte en daarna gewoon oplaadde. Soms denk ik dat het niet zo slim zou zijn geweest om mijn OP3 later eventjes aan het stroomnet te laden, maar gelukkig is er nooit wat gebeurt _/-\o_

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 31 augustus 2017 13:18]

Die ze dan zo'n beetje elke 2 weken kunnen gaan vervangen? Beetje bouwvakkerstelefoon heeft een berg aan certificeringen tegen water, vuil, valschade of bepaalde stoffen, niet of iets bling bling is.

(en secondair, nee, ze verdienen ver van de hoofdprijs, er is een enorme vraag naar bouwvakkers, maar wel tegen laagste prijs mogelijk).
Dat was mijn gedachte inderdaad ook. En op z'n minst een scherm wat niet breekt als je er naar kijkt. Nu wordt er niet eens gezegd of het saffierglas, Gorrila glass v3 is of papier mache. Dat is de reden dat o.a. m'n vader zo lang mogelijk gewoon "domme" telefoontjes heeft gekocht, zónder zo'n groot glazen scherm e.d.
Dan was de Motorola droid turbo 2 wat voor hem. Die krengen zijn bijna niet kapot te krijgen.
Er valt juist wat voor te zeggen om geen Gorilla Glass toe te passen in dit soort toestellen.
Gorilla Glass barst, de oude LCD-schermen krasten vooral.
Ja bij "bouwvakkerstelefoon" denk ik toch dat een stevig scherm minstens net zo belangrijk is als stof- en waterdicht. Had hier ook meer info over verwacht
Telefoontje voor ruwe prutsers in rauwe omstandigheden. :+

Beter?


Het was me van de titel duidelijk dat het om een stevig toestel ging, waterdicht, stofresistent en dat je ermee mag gooien.

[Reactie gewijzigd door anessie op 30 augustus 2017 21:00]

Archos is altijd prut geweest. Om er nou mee te gaan gooien ... Ik zou het er niet op aan laten komen.
Ik neem aan dat ze deze telefoon onder werktijd gaan gebruiken onder verschillende omstandigheden, een iPhone 8 zou ik dan in de auto laten ;)

"Professionals, sports enthusiasts and, more generally, all those who take part in outdoor activities,
request materials that are resistant to less cozy environments and more intense rhythms: exposure to
mud, falls, salted and sweet water, weathering, dust."
- Uit bron

[Reactie gewijzigd door pvink op 30 augustus 2017 21:01]

, vindt het dan ook en beetje denigrerend om een goedkoop telefoontje een "bouwvakkerssmartphone" te noemen.
vind
Een "bouwvakkerssmartphone" is een degelijke gooi-en-smijt-bestendige phone. Je gaat geen beton storten met een iphone in de achterzak van je overall.
Thuis hebben ze misschien die iPhone wel en een lelijke B&O televisie van dertien ruggen..
Je snapt het niet. Dit is geen bouwvakkers telefoon omdat hij goedkoop is, maar omdat hij robuust is en tegen water, stof en impact kan. Een telefoon heeft in de bouw gewoon veel meer te verduren, al is het maar door al het stof (ook nu er stofvrij gewerkt moet worden). Dat stof slijt en schuurt op de raarste plekken alles door. En ik weet niet of je ooit bouwvakkershanden hebt gezien? :).
Mee eens, bijna iedereen op de bouw loopt gewoon met een iphone of een samsung.
Ben bang dat deze de Russische testmethode voor echte bouwvakker telefoons niet gaat overleven :+ :
https://www.youtube.com/watch?v=k-mgqStkICw
(3,5 minuut aan zeer zwaar geweld tegen een mobieltje, onvergetelijk)
Tip: beter het bovenstaande niet proberen met je nieuwste iphone of samsung........ :X
Ben bang dat deze de Russische testmethode voor echte bouwvakker telefoons niet gaat overleven :+ :
https://www.youtube.com/watch?v=k-mgqStkICw
Nice, iPhone neem een voorbeeld ;)

Je kun er mee voetballen en hem in de pis hangen en hij blijft werken.
Zo hoort een bouwvakkerstelefoon te zijn. Hulde.!
die ip68 standaard is natuurlijk ook maar prut. als je wilt weten wat een telefoon allemaal aankan test het dan zelf. de cat b25 op het fimpje is wel een echte bouwvakkerstelefoon ;)
Die Archos van 50,- met een 10,- hoesje wellicht een betere optie? Kun je hem drie keer vervangen tegenover dit toestel.
Die wil je niet kopen. Regelrechte bagger.
Wat doe je nou met je smartphone? Berichten, video, spelletje dat op 5 jaar oud spul nog fatsoenlijk draait. Kan zelfs een 50,- kosten telefoon prima aan vermoed ik. Paar jaar terug had ik het sterk afgeraden maar nu? Natuurlijk lever je dik in op camera, batterij en is het een plastic ding. Maar alsof je op de bouwplaats die features vaak gebruikt.
Het punt is dat die toestellen van Archos alles behalve soepel draaien, ook al gebruik je amper iets.
Je slaat de plank volkomen mis.
Bouwvakkerphone slaat op gebruik op de bouw. Stof, vuil, nattigheid, valgevaar...
Daar is deze phone tegen bestand.
Doelgroep mobieltje dus, net als die met grote toetsen voor senioren.
Welke bouwvakker gaat er zwemmen? Die opmerking staat totaal haaks op de titel van het bericht.. Logischer zou zijn om een emmer water oid te noemen..

Dat persbericht vermeldt dat het aan de IP68 standaard voldoet, beetje raar dat het in bericht hierboven staat dat de fabrikant dit niet zou hebben gegeven?

Er wordt nergens vermeldt welk glas er gebruikt wordt voor het scherm. Beetje moeilijk in te schatten hoeveel het daadwerkelijk tegen een stootje kan.
Naar het schijnt zijn bouwvakkers ook wel eens niet aan het bouwen, en schijnt zwemmen een vrij gebruikelijke vrijetijdsbesteding te zijn. Of denk je dat ze na het werk een aparte "zwemtelefoon" hebben?
Die 4 inch van 50 Euro is wel grappig als reserve of festival telefoon of zo... :)
Ook resistent tegen zand?
Zand + Gorila glass 3 = kras
Mijn Moto G (2013) lag na bouwstage onder de krassen. Maar spatwaterdicht is een Moto G ie zeker. Alleen in de regen reageert de touchscreen slecht door regendruppels op het scherm. 8)7

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 31 augustus 2017 11:34]

Ook resistent tegen zand?
Zand + Gorila glass 3 = kras
Een echte bouwvakker huilt niet bij een krasje. Als het ding blijft functioneren is het goed genoeg.
Huilebalken zijn geen echte balken maar dansemarietjes. ;) :+
Wanneer gaat Archos en consoorten nu 's deftig gaan patchen - goedkoop moet ik niet - ik wil dienstverlening voor een medium-end-telefoon gedurende minstens 5 jaar - gewoon updates - security-fixes - moeilijk kan dat toch niet zijn?