Archos komt met 21,5"-all-in-one met Atom-processor voor 400 euro

Archos heeft een all-in-one aangekondigd met een 21,5"-scherm, Atom Z8350-soc, 4GB ram en 32GB emmc-opslag. De hardware is achter het scherm verwerkt. De Archos Vision 215 komt in mei uit voor vierhonderd euro.

De Intel Atom Z8350-soc is een quadcore met een snelheid van 1,9GHz en een Intel HD Graphics 400-gpu. Het systeem is voorzien van 4GB lpddr3-geheugen en de opslagruimte bestaat uit emmc-flashgeheugen. Het is mogelijk om de opslag uit te breiden door middel van een micro-sd-kaartje, of een 2,5"-hdd of -ssd.

In de all-in-one zitten stereoluidsprekers en het scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels. De hardware is verwerkt in de achterkant van de behuizing en daar zit ook een netwerkaansluiting, samen met vijf usb-poorten en een 3,5mm-jack. Verder is er een hdmi-uitgang aanwezig en de all-in-one is voorzien van wifi en bluetooth 4.0. Het apparaat weegt 2,25kg

Archos toont de all-in-one tijdens het Mobile World Congress, dat op 26 februari van start gaat in Barcelona. In mei moet de pc uitkomen, waarbij het apparaat in Nederland een adviesprijs van vierhonderd euro krijgt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-02-2018 • 11:33

131 Linkedin

Reacties (131)

131
130
107
5
0
10
Wijzig sortering
Zoals hier al vermeld.

Ze hadden beter een Apollo Lake N3450 gebruikt of nog beter en pas gelanceerde N4100.

Ik gebruik niet graag eMMC bijna altijd traag. Gelukkig kan je er een 2.5" SSD inzetten.
32GB eMMC is ook omdat Archos dan een goedkope Windows 10 licentie kan toevoegen.
N3450 kost ruim $ 100,- per stuk, terwijl de prijs van de Z8350 rond de $ 21,- ligt.

N3450 : Recommended Customer Price $107.00
Z8350 : Recommended Customer Price $21.00

Bron : https://ark.intel.com/pro...50-2M-Cache-up-to-2_2-GHz
Bron : https://ark.intel.com/pro...he-up-to-1_92-GHz?q=z8350

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 februari 2018 14:54]

32 GB is dus echt te weinig voor de updates alleen al. En als je data wilt opslaan moet je externe opslag gaan gebruiken.
Ik heb deze atom chip en met 32GB emmc, hij kan 4k aan, maar verwacht niet dat je dit soepel draait, maar je punt van updates is correct, je hebt minimaal 8GB nodig voor nieuwe updates, dat heeft hij leeg niet eens. Dus rest er niks anders dan externe opslag te gebruiken of herinstalleren van windows met laatste versie. Ik doe dat laatst want er staat nu lunbuntu op.
Heb dit boordje uit china gehaald en er zit een andere heatsink op + je kan hem tweaken om betere prestaties te krijgen maar het houdt echt niet over.
Mee eens. Dit apparaat had mooi een 500 gb ssd mogen hebben imo.

Ik sit er niet op te wachten om een externe hdd te kopen omdat mn all in one te kleine opslag heeft 8)7
Je kan met een 2,5" HDD of SSD. Die hoeft niet extern te zijn, maar kan intern.
Dus je moet wat extra werk doen maar dan heb je wel je 500 GB SSD erin.

Voor deze prijs was een 500 GB SSD waarschijnlijk niet mogelijk..
ook al is dat misschien waar, 32gb is ECHT te weinig voor windows 10,
mijn vriendin had eerst zo'n acer flip, latptopje van iets meer dan 200 euro, met een of andere celeron en een 11 inc scherm - echt een prachtding en de behuizing en het toetsenbord waren ook nog eens subliem te noemen voor die prijs. toch had het ding 1 onvergefelijk mankement. 32emmc opslag zonder uitbreidingsmogelijkheden.

ik heb nog een tijdje geprobeerd om er met linux mint (dat is wat lichter, EN vraag aanzienlijk minder ruimte) iets van te maken, maar de touchscreendrivers inder linux zijn het gewoon niet helemaal, en ook de wifi chipset wilde niet heel erg prettig werken. ze deden het wel, maar er waren gewoon te vaak kleine glitches die het onprettig en irritant maakte.

zou er een 64gb ssd in hebben gezeten, of beter nog een 128gb, dan zou het een prachtding zijn geweest. nu heb je er zo goed als niets aan.

en AiO als dit is dan ook naar mijn idee hooguit leuk als smartTV vervanger met OpenEelec ofzo geïnstalleerd. vooral als bij de volgende upgrade widevine onderdeel wordt van kodi zodat ook netflix worden gekozen.
Ja, ik had de surface 3 met 32gb emmc geprobeerd. Nooit weer dus 8)7 De terreur die ik heb moeten doorstaan om het apparaat te updaten naar w10......
Je bedoelt een Surface 2? Surface 3 begint bij 64gb
Nee, een surface 3. Er was een Surface 3 EDU in de omloop met 32GB ;) Écht waar.
Was ook niet op de hoogte van het bestaan van een 32GB variant, deze config is verrijkt met o.a. 2GB RAM en een Intel Atom x7-Z8700. Voor remote desktops kan dit op zich nog wel werken, maar je moet geen verwachtingen hebben van die tegen de >64GB modellen.

Pricewatch:

https://tweakers.net/pric...ncl-stylus-aluminium.html
Wie wil hier nu Windows10 op draaien. Lijkt mij een mooie Linux bak.
Idd.. Of OSX... Geen idee of dat compatible is met deze hardware maar die hackintoshes van vroegah waren lekker snel, misschien dat OSX tegenwoordig ook wel zo lomp is als W10 geen idee.
MacOS zal zeker met 4GB ram en 32GB emmc-opslag goed werken maar niet met de Atom Z8350-soc

MacOS is echt geen lomp OS
Ja, de nieuwe osx is ook minstens net zo lomp, al dan wel niet lomper als windows 10.
Snap niet waar het trage zware vandaan komt over windows 10.
Mijn oude laptop doet het juist perfect met deze update, en de macbooks van dezelfde leeftijd wil je niet eens hebben op de nieuwste osx versie.
Niet alleen te weinig de z8350 is al achterhaald door goedkopere quad core n3450 die sneller is.
Kijk je op bijv geekbuying zie je daar nu al goedkope laptops met n3450 6gb en 64gd eem voor rond de 200 euro.
Een 21.5 inch scherm kost misschien eens 120 euro.

Conclusie oude hardware voor te hoge prijs
Hoezo zou je een LAPTOP met een ALL-IN-ONE vergelijken ?
Appels met peren vergelijking dit..
Het punt is dat je vergelijkbare hardware kan kopen voor minder. Dat is dan weliswaar in een andere vormgeving, maar niet per definitie compleet andere hardware. Overigens, als je wil 'wegen' zou ik zeggen dat een notebook dan nog eerder duurder zijn vanwege de benodigde miniaturisering om het geheel draagbaar te maken.
Denk niet dat de onderdelen van een laptop veel kleiner zijn dan in deze AiO..

Maar heb in mijn reactie hier boven uitgelegd dat de prijs niet alleen wordt bepaald door de hardware die erin zit, maar er meerdere factoren zijn die de prijs bepalen.

Dus wanneer is iets "te duur". Kom met een vergelijking van een andere AiO die betere specs heeft voor een aanzienlijk lagere prijs, en dan kan je misschien zeggen dat deze te duur is..
Waarschijnlijk is de hardware inderdaad identiek aan die van huidige modellen netbook's. Maar dat was slechts bij wijze van illustratie en bewijst enkel mijn punt. De all in one's zoals ik ze in het verleden zag voorbij komen waren desktop replacements. Dit apparaat ligt kwa hardware dichter bij een netbook.

Volgens mij zie je de scheiding iets te zwart wit, want zou een auto met 3 wielen (ze bestaan) niet meer te vergelijken zijn met wat we doorgaans onder 'auto' (4-wielen) verstaan ? Er is een stukje fysieke hardware en er is een bepaalde toepassing daarvoor. Op grond daarvan maken we hier een ruwe vergelijking en constateren we dat de prijs hoog lijkt te zijn voor wat er geleverd wordt. Geen van ons heeft exacte details, dus het blijft bij schattingen en aannames. Punt blijft dat ik na overweging er niet dit bedrag voor neer zou leggen. Die menig wordt schijnbaar gedeeld door anderen.
Denk niet dat de onderdelen van een laptop veel kleiner zijn dan in deze AiO..
Maar het scherm wel. Dat is een belangrijke factor in de vergelijking. Een 21" scherm is iets anders dan een laptop. Maar oke, ze zijn er wel; zelfs met 'touch'. Duurder, maar toch.

https://www.alternate.nl/...duct/1384874?event=search
Jip en janneke uitleg dan maar.

Laptop met n3450 6gb en 64gb kost rond de 200 euro ex btw.
Daar zit een 14 inch beelscherm in.
Zeg prijs voor beeldscherm 50 euro.
Hou je dus voor hardware ca 150 euro ex btw

Met scherm 2.15 inch moet het dan 400 euro kosten = 330 euro ex btw
21.5 inch scherm betaal je dan 180 euro ex btw voor / 217 euro incl

Een kijken op prijswatch tweakers tussen de 100 en 120 euro zit je dan
conclusie je betaald voor dit scherm met cpu er in gewoon 100 euro te veel.
Maar nog steeds slaat je vergelijking nergens op.

Als je dus een iPhone neemt dan kan kost alle hardware ook een klein % van de vraagprijs. Betekent niet dat je meteen TE VEEL betaald, wel als je kijkt naar puur de hardware, maar misschien niet als je kijkt naar het totale plaatje.

Er zij meer punten die een prijs bepalen ; design (vind deze AiO er erg mooi uitzien), merk, R&D, support (bij aanschaf, maar ook bij problemen) etc etc..

Als je allemaal losse auto onderdelen bij elkaar sprokkelt kan het ook goedkoper zijn, maar in elkaar gezet geeft dat je nog geen degelijke auto van een bekend merk..
Apple koop je als merk om de naam en uitstraling.

Ter info losse auto onderdelen ben je 3 tot 4 keer zo vel kwijt.

We hebben het hier niet over een design merk, nog over iets speciaals, het is gewoon een kleine 2.15 inch monitor (niet eens touchscreen) met op de achterkant verouderde hardware met te weinig geheugen.

Als je Archos gelijk wil stellen aan Apple lijkt het me verder zinloos.
Nee, gaat erom dat Archos een (bekend) merk is en die zooi die jij net noemde een chinees onbekend merk zonder support of what so ever.

En Apple in mijn bericht kan je vervangen voor Samsung, HTC, Sony etc etc.. Die vragen allen veel meer dan de hardware daadwerkelijk kost.
Archos is een bekend merk, vooruit bekend budget merk dat nu denk meer te kunnen krijgen voor iets dat al jaren achterhaald is als het op de markt komt.
Met dat verschil dat bij de dingen die je noemt mensen veel betalen en ook veel krijgen.

Hier krijg je minimale specs waarmee je net wel/net niet uitkomt in het gebruik. Als je zoiets koopt dan ben je een koopjesjager dus dan telt de prijs/kwaliteitverhouding wel. Aangezien dit gewoon alsnog een hoop geld is voor zeer matige specs valt het niet in de categorie aanraders...

Ik vrees dat net als met vroeger de netbooks dit gekocht gaat worden door onwetenden die dus jarenlang een matige computerervaring zullen hebben.
Ja, die dingen zijn leuk. Ik heb een Jumper EZBook 3 Pro: 13.3" 1920x1080 IPS LCD, 6G RAM, 64G flash (met ruimte voor een M2 22/42 SSD), 802.11ac wifi, N3450, strakke aluminiium behuizing (denk MacBook Air 13), 1.4kg.

En dat voor €200,=...
Volledig mee eens. De hardware, minus het scherm, kost daarnaast ruimschoots minder dan €100. Laatst zelf vergelijkbare hardware in huis gehad maar gelijk weer retour gestuurd omdat de eerste de beste windows update al voor problemen zorgde vanwege de beperkte ruimte.

Toevoegen van storage is ook niet zonder meer een optie tenzij je die volledig in kan zetten als boot device.

Mijn conclusie was dus ook dat dit te prijzig is. Ik zie ook geen specifiek doelgroep, tenzij je argeloze mensen die je geldt uit hun zakken kan kloppen daartoe wil rekenen.
I heb een Asus t100 met 32gb en dat is meer dan genoeg voor W10 en alle updates en ook genoeg voor programmas.
Het is natuurlijk wel te weinig als je films of veel data erop wilt zetten.
Hoe dan? Ik kwam met 32gb gewoon te kort geinstalleerd waren slechts: windows 10, Office365 student, Acrobat reader DC, Google chrome, Esset internet security skype-desktop en de store app van spotify. daarmee had ik nog maar +/- 1,9gb over voor cash, temp, downloads en persoonlijke bestanden. dat was na een kleine maand vaak al te weinig voor een windows update rondje (zelfs als ik voordien nog even schijfopruiming deed).

De enige nog enigszins werkbare oplossing is het gebruik van een 64gb SD kaartje, maar de klaarlezer komt dan weer niet verder dan class10 en dat is echt te weinig voor een beetje prettig werken.
Je kan 2.5" uitbreiding gebruiken, is besproken in het artikel.
Het is mogelijk om de opslag uit te breiden middels een micro-sdkaartje, of een 2,5"-hdd of -ssd.
Gewoon Linux gebruiken, dat is mijn plan.
Die 32GB komt wss omdat Windows dit oplegt ivm een goedkope licentie.
't Is eigenlijk meer een slim scherm dan een AIO.
Deze processor kan eerlijk gezegd echt niet meer tegenwoordig. De goedkope Chinese Android 5.1 + Windows 10 laptops draaien hier soms nog op en zelfs daarop draait het al niet bijzonder soepel.

Het had ze gesierd als ze hier op zijn minst de N3450 in hadden geplaatst. Een krachtiger ding en niet meteen zo achterhaald.
De Celeron N3450 is wel direct 5x duurder dan de x5-Z8350 en slechts 1,5x zo snel. Als je dan gaat kijken naar performance per dollar, snap je wel waarom ze voor de Atom x5 hebben gekozen.

Celeron N3450 : https://www.cpubenchmark....0+1.10GHz&id=2907#history

Atom x5-Z8350 : https://www.cpubenchmark....0+1.44GHz&id=2774#history

In mijn optiek hadden ze prima voor een AMD Ryzen 3 2200G kunnen kiezen. Die presteert ruim 4x beter dan de N3450 (6x beter dan de x5-Z8350) en kost slechts $ 99,- (vast minder als je er als fabrikant heel veel koopt ...).
Wellicht bij Intel goedkoop een restpost van deze oude SoC's kunnen inkopen. De x5-Z8350 zit qua single-thread prestaties op exact hetzelfde niveau (417 punten) als de AMD E1-2200 APU uit 2014. Op totale score presteert de x5-Z8350 wel beter, maar blijft dan evengoed op het niveau van de 10 jaar oude Intel Core2 Duo P7370 steken ...

Bron : https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 februari 2018 14:51]

Hoe is de performance van de huidige Atoms? Heb ze al lang niet meer gebruikt. Zijn ze geschikt voor soepel Office en internet?
Wij gebruiken al een hele tijd c series Atoms van 2015 in een paar servers en NAS. Gaat zeer goed en zelfs virtualization met een paar win10 VM's is werkbaar. Dit lijkt me dus echt geen probleem.
C series zijn dan ook wel heel anders dan Z series. C is gericht op servers en Z op passieve cliënt devices. C serie moet vaak ook actief worden gekoeld.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 16 februari 2018 12:15]

Office en internet gebruiken amper, alle chromebooks en cheap laptops gebruiken die atoms.
De celeron N3450 is qua gebruik vergelijkbaar met de z8350 atom maar is weer stukje sneller.
Deze atom zijn eigenlijk al weer stukje ouder en de genoemde celeron geeft je meer snelheid voor je geld.
Een celeron j3455 (4 cores) loopt op 1.5 GHz en heeft een turbo tot 2,53 GHz. Single threading is hij ongeveer gelijk aan een core 2 duo 2.2 GHz en multicore aan een 1e generatie mobile core i3 330M 2.1 GHz. Apollo Lake is 40-60% sneller dan wat in deze AiO zit.
Zie https://www.technikaffe.d...s-intel_atom_x5_z8350-607

Bottomline: Als je video's wilt kijken kun je beter een andere CPU kopen, er zitten geen codecs in de Atom, dus alles moet door de CPU gedaan worden. Prestaties lopen uiteen van ca 25% tot 40% van een moderne i5.
Dan zou ik wel een respectabele bron raadplegen voor je dit soort dingen claimt ;)
Full HW acceleration for decode of H.263, MPEG4, H.264, H.265 (HEVC), VP8, VP9,
MVC, MPEG2, VC1, JPEG.
• Full HW acceleration for encode of H.264, H.263, VP8, MVC, JPEG.
Anoniem: 459575
16 februari 2018 11:37
Geen verkeerd design, maar om nou een beeldscherm ipv een laptop mee te nemen? :?
Daar lijkt ie ook niet voor bedoeld te zijn? Of ga je bij de ''55 televisie ook klagen dat het zo lastig meenemen is?
Lijkt er niet voor bedoeld, maar "Archos toont de all-in-one tijdens het Mobile World Congress"
Ah vandaar, misschien heeft Archos er een opbouwbaar scherm van gemaakt.
Als je hem niet mee wilt nemen is dit een stuk strakke op je bureau en een stuk ergonomischer ook. Als je hem mee wilt nemen pak je natuurlijk gewoon en laptop of tablet...
21,5 inch laptops zijn er niet veel....
...om nou een beeldscherm ipv een laptop mee te nemen? :?
Op het bureau van mijn vrouw zou hij niet misstaan. Een groter scherm dan haar Surface pro 2 en je kunt er rechtop achter zitten in plaats van dubbelgevouwen op een kleiner scherm naar een serie kijken.

Meenemen ? Waarheen ?
Keurig apparaat om te zien voor dat geld.
Nee, 32GB eMMC is te weinig opslag. Ik had namelijk zo'n mini laptopje en kon niet eens de windows update installeren. Zelfs niet met een extra 32GB SD. Dit is gewoon weer een leuk product voor mensen die er geen verstand van hebben, maar dit is super onveilig!
Het was een leuk ding geweest als het een touchscreen had gehad, zoiets lijkt me wel wat als een wall-mounted bedieningspaneel voor m'n domotica systeem.
Exact dat dacht ik ook, of bij mijn werk de webshop in de winkel te laten zien.
Je zou er natuurlijk een apparaatje (sensor) bij kunnen zetten die van een scherm een touch screen kan maken. Wat misschien makkelijker is, is om gewoon een los scherm van zo'n soort formaat te kopen (die zijn er best met touch) en er een Raspberry Pi Zero (5 a 10 eur) achter te hangen, dan heb je ook je oplossing.

Touch monitoren

[Reactie gewijzigd door lololig op 16 februari 2018 13:47]

Je kan er ook een extra hdd of ssd in pleuren.
De vraag is of je dan niet beter direct voor een HP/Dell mini pc kunt gaan.
Voor 480 euro heb je dan een i3 pctje dat je kunt wegwerken achter een monitor waar je meer opslag en meer snelheid hebt dan met deze Archos. Voor iets meer een I5 zelfs.
Omdat je dan nog een (simpel) scherm en eventueel stand moet aanschaffen ben je wel iets meer kwijt dan bij deze Archos, maar je krijgt er veel meer voor terug. Daarbij hebben veel mensen tegenwoordig al een 21"scherm staan die nog prima gebruikt kan worden.
Meer mogelijkheden en groter gebruikersgemak en naar alle waarschijnlijkheid kan je daar langer mee vooruit.

Ik zou dit soort oplossingen van Archos al snel zien als een geval goedkoop wordt vaak duurkoop.
Als je echt een goedkope oplossing wilt voor hele basic functies is dit misschien interessant, anders niet.
Veel mensen hebben ook al een computer staan die nog prima gebruikt kan worden. Dat (en van dat scherm) is een beetje een onzinargument bij zulke systemen.

Feit is dat dit een keurige combinatie is voor 400 euro. De combinatie van PC van €480 + scherm + stand gaat al snel richting €600 totaal, dus 50% duurder. Dat is niet "iets meer", maar véél meer. Bovendien: je bent niet verplicht Windows te gebruiken.
Jij gaat hier wel erg kort door de bocht. Wie ben jij om iets als onzinargument te bestempelen?

"Feit is dat dit een keurige combinatie is voor 400 euro". Nee, dat is geen feit. Dat is jouw mening.
Voor die 400 euro krijg je een instap pc. De vraag is wat de gemiddelde gebruiker aan zo'n instappc heeft.

"die oude pc" die jij aanhaalt is inderdaad vaak al beter dan dit soort configuraties. Stop een oude SSD in die machine en installeer een recenter OS en je hebt meer waar voor je geld dan wanneer je er een budget pc voor koopt.
Wat betreft die 600 euro die 50 procent meer is dan 400, dat is inderdaad waar, maar je hebt dan wel een pc die beduidend sneller is, meer kan en in de regel langer mee kan.

Het spreekt voor zich dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of een dergelijke uitgave interessant is, maar de prestaties van dergelijke machines zijn dermate beperkt dat nogal wat van deze machines uiteindelijk zelden gebruikt worden. Dan is die 400 euro weggegooid geld en had men dus beter door kunnen sparen voor een systeem dat iets (of 50 procent ) duurder is ja.

Prijs/kwaliteit verhouding is bij mij altijd een betere indicator geweest dan zuiver en alleen de prijs van een product.
Heb ook ze een mini laptopje,updates gaan prima als je er een usb stick gebruikt en je extra 32gb sd eruithaalt.
Ik kreeg het niet voor elkaar, er was te weinig opslag voor de fall creators update. Ik heb het laptopje de dag er na terug gebracht naar de winkel.
Ja dat bedoel ik dus, maar ook dat werkte niet. Dat is ook wat ik bedoel! Ik kreeg een error dat de C drive te weinig opslag had. En ik had niets geinstalleerd en alle bloatware verwijderd. Dus was gewoon out of the box.

[Reactie gewijzigd door jeantje op 16 februari 2018 12:12]

Is gek, heb een medion met dezelfde chip en heb 10gb over met Office geïnstalleerd.


De truc is om alle rotzooi te verwijderen en dat is gruwelijk veel. Oa een scala aan spellen die al voorgeïnstalleerd zijn of kunt installeren via MS of derde partij.

Ze komen regelmatig langs voor €100 euro op marktplaats omdat mensen tegen hetzelfde probleem lopen. Chip an sich voldoet prima voor huis tuin en keuken.
Ze zouden er beter ChromeOS op zetten ipv Windows10. Een Atom+4GB+32B storage zijn aardige specs voor een ChromeOS gebaseerd systeem. Zou Chromium erop draaien ? Dan heb je alvast een goed internet systeem voor de familie.
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap het nut van dit soort producten niet zo goed. 21.5" is voor mij aan alle kanten te krap om mee te kunnen werken en ik verwacht bij een AIO juist een touchscreen om het bruikbaar te kunnen maken. Daarnaast is de hardware nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven, 32 GB opslag is echt veel te weinig om mee te beginnen, dat had minimaal twee keer zoveel moeten zijn als er gebruik gemaakt wordt van Windows.

Daarbij: koop voor ~200 euro een monitor met ingebouwde speakers en voor een paar tientjes zo'n HDMI stick uit China en je hebt in mijn ogen een beter product voor minder geld...
21.5" is voor mij aan alle kanten te krap om mee te kunnen werken
Blijkbaar behoor je dan niet tot de doelgroep. Deze AIO niet echt bedoeld om "mee te werken" in een zakelijk opzicht.
Wat betreft de grote, grote aantallen consumenten "werken" momenteel op laptops variërend van 10 tot 17 inch, dus 21,5 inch hoeft zeker niet te klein te zijn.
Misschien ben ik een azijnpisser, maar bij dat soort claims zie ik graag wat onderbouwing in de vorm van cijfers. Ik zie namelijk maar weinig laptops voor werkplekken voorbij komen, dat zijn over het algemeen gewoon reguliere systemen of NUC's met gewoon een groot scherm (22 - 24"), muis en toetsenbord, dus ik kan me niet helemaal vinden in jouw stelling dat dat simpelweg zo is.

Dat ik niet tot de doelgroep behoor lijkt me vrij duidelijk, met minder dan 2x 24" doe ik het niet, dan kakt mijn productiviteit te hard naar beneden. Maar goed, iets met publiek op Tweakers enzo.
maar bij dat soort claims zie ik graag wat onderbouwing in de vorm van cijfers. Ik zie namelijk maar weinig laptops voor werkplekken voorbij komen
Consumenten, en werken tussen aanhalingstekens..... ik heb het dus over simpel thuisgebruik.
Maar goed, iets met publiek op Tweakers enzo.
Het publiek op Tweakers is al jaren niet meer de hobbyist of professional, maar omvat tegenwoordig van alles. Maar daarnaast is het ook handig te weten wat er allemaal op de markt is naast de soort apparatuur die je zelf gebruikt.
Ligt er ook aan wat je doet. Ik doe nog steeds veel programmeerwerk in een 80x24 terminal, dan is een ouderwets 10" 1024x600 netbookschermpje zelfs genoeg om er nog wat documentatie naast te houden, of twee terminals naast elkaar. Eenvoudige IDE's zoals Eclipse en Netbeans werken ook prima, maar bij grotere pakketten zoals Android Studio is een groter scherm wel duidelijk productiever. Zo'n 21" scherm is dan echter weer ruim voldoende.
21.5" is voor mij aan alle kanten te krap om mee te kunnen werken en ik verwacht bij een AIO juist een touchscreen om het bruikbaar te kunnen maken.
Misschien kan dat niet in deze vorm voor dat geld. Maar dan koop je er toch een met touch ?
Wat moeten we nou met dit systeem? Komt aan alle kanten tekort!
Zelfs huis-tuin-en-keuken gebruik is al een uitdaging voor dit beestje.
Het concept is wel goed, alles in één scherm, maar dan kun je nog beter een Apple iMac halen.
Kortom: Zonde van je centen.
Voor de mensen die dit kopen is een imac te duur kunnen ze beter tweedehands kopen of een nuc achter een monitor zetten.
Mensen moeten een systeem zoals dit ook niet kopen puur omdat het de helft v/d prijs is van een iMac. Uiteindelijk geven ze toch die 400 euro uit aan een product wat niet veel levert.
Juist de mensen die weinig te besteden hebben moeten in mijn ogen niet in het lagere segment kopen, dan kan je binnen no-time weer een upgrade o.i.d. gaan aanschaffen.
Persoonlijk zou ik dan wat langer door sparen voor iets wat echt goed is of heel goed nadenken of dit überhaupt wel iets is wat ik zou moeten doen als de portemonnee niet zo gevuld is.
Dus als je weinig te besteden hebt, moet je geen goedkope spullen kopen? :)
Nee inderdaad.
Stel je koopt dan een "goedkoop" scherm-computer voor 400 euro maar na een half jaar heb je al zoiets van hij begint erg langzaam te worden en Microsoft Word e.d. draaien totaal niet soepel omdat je wat bestanden hebt opgeslagen en het geheugen vol begint te lopen dus ga je met steeds meer weerstand ermee aan de slag totdat je er genoeg van krijgt en hem totaal niet meer verbruikt.

@Doane zie jij jezelf wel jaren lang plezier hebben van deze Atom, als je hem nu zou kopen?
Ik hoef geen
Nee inderdaad.
Stel je koopt dan een "goedkoop" scherm-computer voor 400 euro maar na een half jaar heb je al zoiets van hij begint erg langzaam te worden en Microsoft Word e.d. draaien totaal niet soepel omdat je wat bestanden hebt opgeslagen en het geheugen vol begint te lopen dus ga je met steeds meer weerstand ermee aan de slag totdat je er genoeg van krijgt en hem totaal niet meer verbruikt.

@Doane zie jij jezelf wel jaren lang plezier hebben van deze Atom, als je hem nu zou kopen?
Ik hoef geen Archos, submedion-subconsumergrade. :)
Maar wel grappig dat je echt serieus meent dat ook bijstandstrekkers dure hardware *moeten* kopen.
Waarom niet? Als geld schaars is moet je het ook wijs spenderen. Ze moeten er alleen langer voor sparen en het moment van aankoop beter plannen.
Vergelijk het met een goedkope auto waar je iedere paar weken mee naar de garage mag, uiteindelijk ben je meer kwijt dan als je een betere/duurdere auto had gekocht.
zie jij jezelf wel jaren lang plezier hebben van deze Atom, als je hem nu zou kopen?
Ligt eraan wat je ermee doet natuurlijk. Mijn netbook is ook al van 2010, en die werkt nog steeds prima. Zou ik hem als primair systeem willen hebben? Nee. Maar als je naar m'n primaire systeem kijkt, en je denkt daar een andere opslagoplossing bij (een NAS ipv intern) dan komt deze AIO aardig in de buurt, en toch wil ik wel degelijk jaren plezier van dat systeem hebben. Met mijn vorige systeem rond een AMD 4850e en 4GB geheugen (CPU uit 2008) heb ik het ook tot 2017 uitgehouden. En dat was bij z'n introductie ook al geen snelheidswonder. En het was echt niet afzien met zo'n systeem. Officetaken, browsen, films kijken, foto's bewerken, en vergelijkbaar werk ging allemaal soepel.

gallery: RSpanjaard

Vergeet niet hoe krachtig zo'n AIO van €400 al is t.o.v. computers van 10 jaar geleden. En bedenk wat we toen op onze PC's deden zonder irritante vertragingen ofzo... Ons gebruik is sinds die tijd eigenlijk niet veranderd, behalve op gebied van het al genoemde gamen en videobewerking. Natuurlijk is het geen i9, maar voor de andere 95% van wat we op moderne computers doen heb je aan zo'n 'traag' systeem meer dan genoeg.
Een imac kost minstens 1200 euro ik denk dat je beter de middenweg kan pakken voor 700 800 euro ;) bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo V410z 10QV002EMH

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 16 februari 2018 12:46]

Ja bijvoorbeeld. In ieder geval iets wat langer mee gaat en ook daadwerkelijk iets kan draaien aan programma's.
Dit is een scherm, PC, toetsenbord, muis, speakers én windows 10 voor 400 euro, daar kan je geen NUC inc windows 10 voor krijgen lijkt me? En dan nog, de kopers hiervan zijn volgens mij geen mensen die zelf een OS gaan installeren.
Je kunt wel degelijk een betere all in one samenstellen voor die prijs. Toetsenbord en muis worden dan gekocht bij de action (spotgoedkoop) bevat een NUC
[url]=https://tweakers.net/gallery/947477/wenslijst/ [/url]

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 16 februari 2018 13:56]

Niet verkeerd voor dat geld! Niet geschikt voor gamen (tenzij je heel goed bent met 10 FPS) maar voor wat je ervoor krijgt geen slechte optie voor je standaard bureau-werk.

EDIT: Hij wordt zelfs geleverd met muis, toetsenbord en twee luidsprekers! Staat niet in het artikel maar wel in het gelinkte document. Nog meer waar voor je geld!

[Reactie gewijzigd door invalidCards op 16 februari 2018 11:40]

Ik hoop niet dat iemand verwacht dat je er AAA titels van dit jaar mee kan spelen als het ding maar 400 euro kost ;)
Voor steam/xbox in-home streaming is die wel perfect denk ik :)
Denk dat je gelijk hebt. Ik verwacht ook echt niet iemand deze koopt als gaming PC (gewoon je eigen toren in elkaar zetten), maar voor dingen als In-Home Streaming en voor Netflix e.d. kan ie goed gebruikt worden terwijl die niet zoveel ruimte in beslag neemt.
Aangezien de CPU geen hardwarematige h264 kan decoderen, lijkt het mij geen ideaal streaming systeem.
Waar haal je dat vandaan ? Dat doet hij wel. Alleen 10-bit HEVC doet hij via software.
I stand corrected.

Wij hebben hier ThinClients met dergelijke CPU's staan, die lijken h264 echter in software te doen. Dat ligt dan waarschijnlijk aan de software en niet zo zeer aan de CPU.

[Reactie gewijzigd door Abom op 16 februari 2018 14:46]

Jammer van de Atom had liever een i3tje gezien. Uhm meer info over het paneel?
Ik ben ook benieuwd naar de beknopte revieuws.
Hoe is het beeld, is hij goed voor home office en content consumption :)

GeForce NOW erop en gaan! (Witcher 3 bv.)
Office 365 en hij is helemaal rond :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee