Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Modders krijgen Coffee Lake-quadcore werkend op 100 Series-moederbord

Modders zijn er in geslaagd om een Core i3 8100-quadcore, een chip van Intels achtste Core-generatie, werkend te krijgen in combinatie met 100/200 Series-chipsets. Volgens Intel zijn de processors niet compatibel.

De Core i3 8100 draaide stabiel op het 100 Series-moederbord, melden leden van het Overclock-forum. De leden wisten de quadcore werkend te krijgen door Coffee Lake-microcode en de juiste versie van de Management Engine in combinatie met het moederbord te gebruiken. Om de geÔntegreerde gpu compatibel te krijgen moest het video-bios en de Graphics Output Control-driver bijgewerkt worden naar de Coffee Lake-versies. Daarnaast waren er problemen met de niet werkende pci-e x16-interface, die verholpen moesten worden.

De modders tekenen aan dat de truc waarschijnlijk niet bij elke Coffee Lake-processor werkt. Ze raden bijvoorbeeld af om de modificatie in combinatie met de Core i5 8600K en Core i7 8700K te gebruiken, omdat deze meer stroom vergen. De Core i3 8100 is een quadcore zonder HyperThreading met een tdp van 65W. De Coffee Lake-hexacores in de K-serie hebben een tdp van 95W en de Core 8350K van 91W.

Volgens Intel zijn Coffee Lake-processors alleen compatibel met 300 Series-chipsets. Die gebruiken net als de 100/200 Series-voorgangers de LGA 1151-socket, maar bij de 300 Series zijn meer pins toegewezen aan de voeding van de chip en kunnen ze meer stroom aan. De modders beschrijven hun stappen op Win-Raid.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

05-03-2018 • 17:28

42 Linkedin Google+

Submitter: -The_Mask-

Reacties (42)

Wijzig sortering
De VRM's van een Z170/Z270 moederbord kunnen natuurlijk met gemak een 8600K of 8700K van stroom voorzien. Een 6700K / 7700K kan je zonder problemen op een high-end Z170/Z270 mobo op 5+ Ghz knallen met bijv. een vCore van 1,40v , dat levert verder geen problemen op als we kijken naar de VRM stroomvoorziening (de CPU koel houden etc. is dan weer wel een mogelijk issue).

Het enige dat echt nog getest moet worden is of de CPU z'n internal power gates genoeg stroom kunnen halen uit de ongebruikte socket pins van het 'oude' 1151 socket. Bij de 8000 serie zijn de power pins namelijk meer verspreid en is de power draw ietsjes hoger. Meer VCC (power) pins, meer VSS (ground/aarde) en minder reserved pins.

Mijn verwachting is dat een stock 8600K of 8700K prima werkt op een kwalitatief goed Z170/270 bord omdat ik verwacht dat er genoeg marge in het 'oude' socket zit. Maar het blijft een hypothese die ik niet kan hard maken natuurlijk . Voor hetzelfde geld zorgen de 2 extra cores namelijk voor teveel power draw op het oude socket en werkt het instabiel of frituurt de CPU en/of het socket of de beveiliging zorgt voor een shut-down, who knows. Maar de moederbord VRM's kunnen het lachend aan, daar zal de bottleneck niet zitten.

Dus ja, Intel's 'claim' dat een 8e generatie hexacore overkill is voor de oude S1151 blijft staan, puur omdat deze nog niet objectief getest is. De claim is nog niet gevalideerd noch gefalsificeerd voor zover ik weet. Wel erg tof dat ze een i3 8100 werkend hebben gekregen, hopelijk gaat iemand het proberen met een i5 8600K!

[Reactie gewijzigd door stin00 op 5 maart 2018 18:23]

Het lijkt mij eerder gewoon een zaak van geen risico lopen. Intel kan lastig adverteren dat de Coffee Lake generatie compatible is met de 100 of 200 Series Chipsets en aan halve compatibiliteit binnen een generatie doet Intel voor zover ik weet niet, uit mijn hoofd is iedere cpu uit een generatie ook compatible met alle chipsets voor die generatie, al zullen natuurlijk wel wat features niet werken als je een K sku in een B/H Sku mobo gooit. Terwijl ze natuurlijk niet alle 100 en 200 series borden kunnen testen die ooit uitgebracht zijn. En je wil ook niet krijgen dat iemand een 8700K in zijn super budget B150 of H110 bordje gooit en daarmee de boel frituurt omdat ze eigenlijk alleen in de high end Z170/270 borden zouden kunnen werken.

Ik verwacht dus het eerder een veilige zet is van Intel omdat ze gewoon weg niet kunnen garanderen dat ieder 100 of 200 series bordje ooit gefabriceerd ook daadwerkelijk correct om kan gaan met alle Coffee Lake modellen (en dan vooral de 6 core K Sku's), waardoor ze gewoonweg zeggen "niet compatible" en aangeven dat er officieel alleen compatibiliteit is met de 300 series moederborden. Dat een paar modders als deze ze dan aan de praat krijgen ok is leuk voor de community, maar als anderen het ook gaan proberen en die blazen per ongeluk de handel op kan Intel of de mobo fabrikant veilig zeggen "Sorry, maar dat was dan ook niet supported".

[Reactie gewijzigd door Dennism op 5 maart 2018 18:37]

mwa, ik denk dat je "planned obsolescense" ook niet moet uitsluiten. In de pricewatch kun je zien dat S1151 "v1" cpu's tot 91 watt gaan; s1151 v2 cpu's gaan tot 95w, dat is slechts 4% meer. Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat de boel zo krap berekend is en ik geloof ook niet dat het nou zo moeilijk geweest was om de chip 4 watt minder te laten verbruiken.

//edit
O wacht.. Ik zie nog een ding over het hoofd: draait de 8000-serie misschien op een lagere spanning?

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 5 maart 2018 19:19]

Ik zou juist denken dat tegenwoordig alles krap is aangezien Intel echt wel het laaste uit zijn 14nm kast lijkt te halen om toch maar snellere processors op de markt te kunnen brengen. Al kan dit ook schijn zijn om toch regelmatig met een refresh te kunnen blijven komen wat jouw planned obsolescence scenario nog niet zo gek.
Ik begrijp werkelijk geen woord van wat je zegt. Dat ligt niet aan jou, maar aan mij. Ik ben er aan toe een nieuwe rig te bouwen, maar de processornamen die Intel gebruikt zeggen me niets meer. Tijd om eens bij te lezen.
En dan zit je hier bij Tweakers natuurlijk heel goed! Vast prima topics over op GoT
Ik vermaak me al jaren prima hier :)
Dacht dat de gehele pin layout anders was bij de coffeelake moederborden ?
Nee, de pinlayout is vrijwel het zelfde, echter zijn er uit mijn hoofd qua aantal 32 pinnen die bij Skylake en Kaby Lake nog de status "RSVD" hadden bij Coffee Lake in gebruik voor VCC (Power) en VSS (Ground). Het is echter niet lastig te bedenken dat deze 32 pinnen eigenlijk enkel bij de 6 core modellen gebruikt worden en niet bij de 4 core i3's, de 4 core modellen van de Skylake en Kabylake generatie hadden die pinnen immers ook niet nodig.
Wat zou de reden zijn dat intel die pins als "reserved" markeerd en niet gewoon al (enigzins) juist aansluit voor coffee lake? ze waren vast al begonnen aan het design van coffee lake, maar ik weet niet genoeg van processor R&D om daar iets nuttigs over te zeggen.
Zeker weten 1 cpu design duurd 1-1/2 jaar
Zou je natuurlijk een verloopstuk voor kunnen maken.
Mochten ze hier verder mee komen wordt dat natuurlijk een interessant trucje!
Doet me denken aan Xeons op 775 bordjes :*)
Het lijkt me dat de high end Z170/Z270 een 8600K/8700K wel zouden kunnen trekken, daar sommige moederborden gemaakt zijn met flink overklokken in het achterhoofd. Iemand die daar iets meer van weet? :P
beste tweakers, deze mod werkt enkel met quadcore coffee lakes en asrock moederborden dat zag ik in een forumpost van winraid. een i7 7700K blijft dus de allerbeste upgrade voor een Z270 moederbord.

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 5 maart 2018 18:07]

Wordt er ook een reden genoemd waarom deze mod niet geport kan worden?
Bij niet asrock moederborden werd een foutmelding verkregen. Intel i5jes en i7 zijn hexacore.
Maar dat is toch geen duidelijke indicatie van een hardware limitatie? met een port kan er om eventuele software limitaties heengewerkt worden en het alsnog werkbaar zijn op andere moederborden.
hoe kom je erop, wat zou het voordeel zijn, cpu tov chipset?
Simpel, als je een dual core CPU heb, zo als de i3, en dan upgrade naar de quad core i3.
Simpel, als je een dual core CPU heb, zo als de i3, en dan upgrade naar de quad core i3.
Denk dat het in dat geval makkelijker en goedkoper is om gewoon een compatible i5 processor te pakken.
Nee dat is het niet, de goedkoopste i5 (Intel Core i5-7400) die er op past kost §157,51.

De goedkoopste quad core i3 (Intel Core i3-8100) kost §105,95, dat is §51,46 goedkoper, en is iets sneller, dus ja dan lijkt het mij logischer om de Intel Core i3-8100 te kopen.

En als je DEZE video bekijkt zie je dat de Intel core i3 8100 iets sneller is dan de Intel core i5-7400 in benchmarks en spellen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 maart 2018 19:34]

dat is §51,46 goedkoper
Bij aanschaf bespaar je 5 tientjes. Maar je vervangt je pc 2 jaar eer eerder ivm performance issues.

Lijjkt mij een verkeerde manier van bezuinigen waarbij je uit eindelijk duurder uit bent.
Tweakers gaan in dat opzicht alleen niet voor makkelijk toch?

En ja. Zelfs dan kun je nog verder kijken naar een beter gespeccte i7. Die kun je nu wel leuk 2e hands ergens vandaan toveren.
Als je nog een 100 serie bordje hebt liggen, of wil upgraden van skylake bespaar je de kosten van een nieuw moederbord.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon een leuke uitdaging. :)
Als je nog een 100 serie bordje hebt liggen, of wil upgraden van skylake bespaar je de kosten van een nieuw moederbord.
Is dan wel ironisch, aangezien je een redelijk prijzig moederbord nodig hebt...
Dat is dan ook een investering geweest die je nu niet nog een keer wil doen ;) vandaar dus dat het qua ironie wel iets meevalt. Eenzelfde bord voor officiele support is weer net zo duur als die andere toen. Dus bespaard je toch 1 keer een klap geld (als je iedere keer upgradet).
Dat is dan ook een investering geweest die je nu niet nog een keer wil doen ;) vandaar dus dat het qua ironie wel iets meevalt.
Nah, als je een duur moederbord kan kopen, is het bij een upgrade natuurlijk aan de andere kant ook wel enigszins hypocriet als je wťl een Coffee Lake CPU wilt, maar weigert om een bijpassend moederbord te kopen om jezelf potentiŽle problemen te besparen. ;)

De modders zelf hebben dit in mijn optiek dan ook vooral gedaan 'omdat het kan' en om Intel ongelijk te laten zijn, terwijl ze zelf ook paal en perk stellen aan de mod zelf, omdat ze niet de volledige verantwoordelijkheid willen nemen voor mensen die het met de duurdere i5's en i7's gaan proberen. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 maart 2018 19:22]

hopelijk ook op een h110M werkend krijgen.
Een 8700K op een H110 betekent rookwolk en huilen. Die low end meuk moet je geen high end CPU op knallen.
dan bedoel ik geen xxxxK ding maar gewoon een i3 8100.
Daar heb je maar tijdelijk voordeel van, gezien geschikte moederborden zonder overklokken in de pijplijn zitten bij Intel. Dus waarom moeilijk doen met toch wel oude H110 als je op korte termijn toch beter kan krijgen voor vergelijkbare prijzen.
Support is helaas een relatief begrip. Voor mijn E350 Fusion zijn geen Windows10 drivers uitgebracht. Uiteindelijk bleek dat je zelf een inf mod kon doen: https://community.amd.com/docs/DOC-1311#comment-4111

Het nut van het lang ondersteunen van een soc is daarnaast ook beperkt. AMD heeft in het verleden inderdaad lang dezelfde soc ondersteund alleen kon je de laatste jaren daar geen serieuze upgrade in kwijt. Dus dan levert het uiteindelijk alsnog niets op.

Technisch en commercieel is een verse start natuurlijk voor de cpu producent veel interessanter.

Bovendien is het een users die een cpu gaat vervangen is natuurlijk een enorme niche. Tegenwoordig heb ik een verwijderbare moedebord tray en een koeler die ik in 2 minuten kan monteren maar dat was 5 jaar geleden toch echt een hele operatie (Scythe Mugen 2 Rev B, wat een feest was dat maar niet heus).

Al met al zou het voor AMD ook niet zo gek zijn om Zen2 gewoon een nieuw socket te geven.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 maart 2018 20:37]

Tja dat is hoe Intel werkt helaas.
Verschilende MB fabrikanten hadden het ook al aangegeven, het zou makkelijk moeten werken maar Intel wil het niet hebben.

Dan nemen we gewoon een AMD, die support het geheel een heel stuk langer, presteert hetzelfde en kost zelfs nog minder. ;)
Ik ben Intel ook wel een beetje zat na 10 jaar.

Mijn volgende word weer AMD.
Dan toch een koffie leek op mij Z170 :)
Wat is het voordeel van een i3 8100 t.o.v. bijvoorbeeld een i5 6600K?
Zuiniger en aanzienlijk goedkoper aan te schaffen? Hij is wellicht niet even snel maar wel een stuk sneller dan de i3 6th generatie.
ongeveer 100 euro ?
Niets eigenlijk, zijn beide quadcore cpus, de i3 8100 zal een 1 of 2 % sneller zijn per clock, ligt aan de aplicatie.
Of die op de z170 chipset ook een paar procent sneller is dan de i5 6600 weet ik niet.
Ik ben recentellijk geŽmigreed naar AustraliŽ... zit hier met m'n slaperige kop een beetje te scrollen en van m'n bak koffie te genieten. Keek toch even op van de headline die ik in eerste instantie dacht te lezen:

"Moeders krijgen Coffee Lake-quadcore werkend op 100 Series-moederbord"

[semi-ontopic]
Vind dit soort dingen toch wel gaaf hoor. Wordt echt weer eens tijd dat ik me in ga lezen in het hele CPU gebeuren. Heb het wel gevolgd, maar het begint weer wat rommelig te worden in de line-up.
Helemaal nu Intel een paar jaar geleden van "tick-tock"is afgestapt en de high-end en low-end cpu's niet meer in dezelfde generatie zitten.

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 5 maart 2018 22:06]