Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VideoLan brengt grote VLC 3.0-update uit met Chromecast-ondersteuning

VideoLan heeft versie 3.0 van zijn VLC-mediaspelersoftware uitgebracht voor verschillende platformen, waaronder Windows, iOS en Android. Het gaat om een grote update, onder meer met Chromecast-ondersteuning en hardwareversnelling voor 4k- en 8k-decoding.

De organisatie meldt dat het streamen naar een Chromecast niet gebeurt aan de hand van de officiŽle sdk, waardoor dit op alle platformen mogelijk moet zijn. Andere vernieuwingen zijn hardwareversnelling voor het decoderen van 4k- en 8k-video, ondersteuning voor hdr, weergave van 360-gradenvideo's en 3d audio, toegang tot netwerklocaties via onder meer smb, ftp en nfs, hd audio-passthrough en ondersteuning voor BD-J-menu's. VideoLan heeft een changelog met een volledig overzicht van alle vernieuwingen online gezet.

Chromecast-ondersteuning liet lang op zich wachten. De eerste nightly-builds met Chromecast-ondersteuning verschenen al halverwege 2016, maar leverden toen nog problemen op met afspelen en werkten niet vlekkeloos. Bij de laatste release candidate van VLC 3.0 werkte de functie uiteindelijk.

VideoLan-ontwikkelaar Geoffrey Mťtais schrijft dat er verschillende redenen waren dat ondersteuning zo lang op zich liet wachten. Zo moesten de ontwikkelaars onder meer een eigen Chomecast-stack bouwen, omdat de sdk van Google niet open source is. VLC is dat wel. Daarnaast moet VLC zich voordoen als http-server en video realtime in een met de Chromecast compatibel formaat omzetten.

Om de nieuwe release te draaien is minimaal Windows XP nodig, al zijn er volgens de organisatie dan enkele beperkingen. Andere minimale softwareversies zijn onder meer macOS 10.7, iOS 7 en Android 2.3. De huidige release is inmiddels te downloaden, al is er nog geen 64bit-versie te bekennen. Volgens VideoLan moet die eveneens vrijdag nog beschikbaar komen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-02-2018 • 17:42

112 Linkedin Google+

Reacties (112)

Wijzig sortering
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom 32bits nog steeds de facto standaard is bij vele software waaronder VLC? Want onderhand zijn er meer 64bit machines dan 32bit.
Normaal gesproken gaat het compileren van 32-bit software flink wat sneller dan 64-bit software. Zo neemt het maken van 32-builds van mijn set aan applicatiers op een stevige i7 in Embarcadero zo'n 15 tot 20 minuten in beslag. De 64-bit build van dezelfde software neemt bijna 1,5 uur in beslag op dezelfde computer.

Vooral voor debuggen is dat tijdsverschil een crime.

En als men heel eerlijk is, de meeste taken die het gros van de computergebruikers uitvoeren passen met gemak in het geheugen dat 32-bit applicaties maximaal aan kunnen sturen (2GByte). Applicaties moeten wel heel lui omspringen met de beschikbare resources om . Ook is het zo dat een 32-bit build minder opslagruimte inneemt.

Neem ik opnieuw mijn set aan applicaties als voorbeeld, dan is dat verschil toch wel: 64-bit = 32-bit x 1,75 (bijna 2 keer zo groot).

Begrijp me niet verkeerd, 64-bit applicaties zijn hard nodig, zeker in video en foto- bewerking, en ook het deep learning, AI, complexe rekenmodellen voor accurate weersvoorspelling en dat soort "gein". Maar dat is niet waar het gros van de gebruikers hun computers voor inzet.

Het is mijn persoonlijke inschatting (welke op niks anders is gebaseerd dan mijn eigen persoonlijke indruk van de algemene computer gebruiker) dat 75% van alle computergebruikers gemakkelijk met 32-bit applicaties nu en in de toekomst hun computer taken kunnen blijven doen.

Niet bedoeld als opmerking om te 'trollen', maar dat geld ook voor het gros van gamers. De videokaart(en) in een game computer handelen normaal gesproken de berekeningen en afhandelingen van (super) hoge kwaliteit af, code voor het spel zelf heeft daardoor veel minder nood aan 64-bit dan je zo 1-2-3 zou denken. En dat is zelfs zo voor de meeste AAA titels.

Natuurlijk kan voor dit doel 64-bit heel nuttig ingezet worden, maar een keiharde vereiste hoeft het niet te zijn.

Daar tegenover staat de stelling van een grote groep gebruikers die meent dat alle 32-bit applicaties niks waard zijn, alleen omdat zij een 64-bit besturingssysteem gebruiken. Voor iemand die inziet hoe en waar beschikbare computer resources nuttig/efficient ingezet kunnen worden, is dat een compleet kansloze stelling in mijn optiek.

Mocht je tegen de limitaties van 32-bit applicaties aanlopen, kan je ook eens gaan kijken waarom je tegen die grenzen aanloopt en gaat kijken waar je je code efficienter zou kunnen maken. Van die efficientere code heeft een 64-bit compilatie van je software ook (heel) veel profijt.
Heb de hele hype rondom 64bit ook nooit begrepen. Ook Firefox is nu 64bit, wellicht als je heel erg veel tabs heel regelmatig openzet nuttig, maar voor het gros van de gebruikers dus niet nuttig en minder efficiŽnt gebruik van je resources.
Maar we hebben het hier over Chromecast-ondersteuning en hardwareversnelling voor 4k- en 8k-decoding. Zeker op 8K lijkt mij dat die 2 Gb al snel vol zal zitten dan.
Je kunt (vrijjwel altijd) wel 32 bits software draaien op een 64 bits OS, maar nooit 64 bits software op een 32 bits OS.
Dus als je geen zin hebt om twee versies te onderhouden, is 32 bits de weg.
Vaak gaat het om plugin support. Veel plugins zijn vaak nog 32bit. App ontwikkelaars zijn bang dat wanneer ze de 32bit versie laten vallen dat er hoop users weglopen omdat legacy plugins dan niet meer willen werken.
Zeg eens waarom je 64 bits wil in geval van een videoplayer? Wat doet 64 bit meer dan 32 bits?
De automatische updater van de MAC versie geeft nog steeds versie 2.2.8 als laatste versie aan.
website geeft op dit moment ook nog aan dat 2.2.8 laatste versie is https://www.videolan.org/vlc/index.nl.html
Kopieer het linkadres van de downloadlink en verander 2.2.8 naar 3.0.0 en daar heb je je link. :) Werkt ook voor Windows.

Windows (geen x64): https://get.videolan.org/vlc/3.0.0/win32/vlc-3.0.0-win32.exe
macOS: https://get.videolan.org/vlc/3.0.0/macosx/vlc-3.0.0.dmg

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 9 februari 2018 18:03]

Crasht bij mij direct als ik een 4k hdr atmos bestand wil afspelen. 1080p doet het prima though.
@SamPep Zou het kunnen dat je dus de 32-bit versie gebruikt en dat bij het openen van deze video al meteen te weinig RAM beschikbaar is, waardoor deze crasht? Misschien is het dus geen bug in VLC, maar gewoon een beperking van de 32-bit versie. Helaas is de 64-bit versie voor Windows nog niet beschikbaar. Ben benieuwd of dat het probleem zal oplossen.

Edit: dit kun je testen door hier de laatste Release Candidate van VLC 3.0 64-bit te downloaden, te installeren en het dan te proberen: https://nightlies.videola...-3.0.0-rc9-20180206-0505/

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 9 februari 2018 19:05]

Bedankt voor de link! Had me al suf gezocht... _/-\o_
Ik dacht als de top reactie 2.8.0 naar 3.0.0 waarom niet win32 naar win64 veranderen.
Zojuist de macOS versie geprobeerd: streamen naar Chromecast werkt hier in ieder geval nog niet.
idem hier op win10 64-bit met de 32-bit versie van vlc
Heb voorheen RCs en daily snapshots geprobeerd. Bij macOS kreeg ik het ook niet aan de praat, op Windows wel (64 bit). Maar het werkt niet lekker, en het werkt al maanden niet lekker. Ben aangewezen op Videostream. Maar dat is eigenlijk gewoon Chrome...
Ik kan je in dat geval Soda Player aanraden om te streamen. Werkt flawless voor het streamwerk met zowel Chromecast als AirPlay.
die werkt helaas niet op een chromebook
Werkt bij mij wel op oude iMac(high sierra) en 32bit versie. Super handige feature!

[Reactie gewijzigd door davince72 op 12 februari 2018 12:59]

Ook grappig dat hier wel een front page artikel van is, maar het niet op de meuktracker gemeld wordt.
Er is wel een map aanwezig op de FTP-server, maar niet voor win64.

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 9 februari 2018 18:06]

Windows geeft zelfs 2.2.6 als meest recente versie aan die geen update behoeft. Deze grote update zal echter wel gefaseerd uitgerold worden en als je hem meteen wil hebben, kan je hem zelf downloaden en installeren.
Krijg ik ook. Misschien omdat het een 64-bit versie is?
Ik draai de 32-bit versie.
Heb zojuist de 3.0 gedownload en geinstalleerd, aangezien 'Op updates controleren' nog steeds zei dat ik op de meest recente versie zat.
Update functie werkt vaak niet goed, gewoon effe via website downloaden :)
automatische updater staat op een vertraging zodat niet in een keer de hele wereld de update krijgt
Klopt, mijn ervaring met VLC is dat het soms makkelijk weken kan duren. Niet alleen spreidt het de belasting op de downloadservers, als er een flinke bug blijkt te zitten in de 3.0 versie kun je dan ook besluiten de automatische updaters te laten wachten op 3.0.1 waar de fix in zit.
De 64-bit versie is ook nog niet beschikbaar van 3.0.0.
Ik draai nog steeds 2.2.6 terwijl 2.2.8 al lange tijd uit is. De automatische updater geeft aan dat er geen updates beschikbaar zijn :S
Ben ik de enige misschien die deze software al gebruikt sinds ongeveer het begin van deze eeuw? :)
Het blijft denk ik een van de meest praktische/eenvoudige 'alles spelers' die er is.
VLC bestaat inderdaad al langer en wordt heel veel gebruikt. Maar waar veel mensen (waaronder ik) naar uitkijken is de ondersteuning voor Chromecast: dat is nieuw vanaf de versie! :)

On-topic: ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor de concurrentie met CC-ondersteuning gaat komen!
er is toch al vrij lang cc ondersteuning in bijvoorbeeld Infuse (wat wel betaald is, maar de functionaliteit is ook een stuk beter).

Als je veel video kijkt vanaf een nas of een pc op de ipad, dan zou ik zeker infuse bekijken.
Edit: hier een link naar meer informatie: https://firecore.com/infuse

Edit 2: infuse had al chromecast support sinds 2015, zie https://www.iculture.nl/nieuws/infuse-chromecast-video-app/

Maar ik ga er nu even vanuit dat je wil streamen vanaf een ios device, misschien heb je het over windows of iets dergelijks? Dat is niet uit je bericht te halen.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 9 februari 2018 20:26]

Ik stream inderdaad vanaf IOS.
Maar het gaat niet om mij hoor, ik wilde @litebyte uitleggen waarom er zoveel aandacht is voor deze versie van VLC.

Maar dank voor de tip, ik ga Infuse toch eens bekijken :)

Edit: Infuse bekeken. Pro versie nodig voor streamen naar Chromecast. Kost 16,99 of een (nog) onduidelijk abonnement: Laat dus maar. :o

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 11 februari 2018 18:15]

Ik ben jaren geleden overgestap op Daum Potplayer. VLC is als backup. Daum is naar mijn ervaring een stuk beter op de resources en heeft meer features. Ondersteund alleen minder formats.
Het is ook gemakszucht en gewenning dat het op vrijwel alle media apparaten bij ons geÔnstalleerd is, maar zullen ongetwijfeld betere spelers zijn.

Met die formats herken ik wel, alles wat je in VLC player gooit speelt het af.
Ik vind dat VLC onderdeel dient the zijn van elk systeem. Gewoon omdat, zoals je al zegt, het echt alles afspeelt en in het ergste geval maakt die het afspeelbaar. Daum is gewoon persoonlijke voorkeur, primair omdat het er gewoon strakker uitziet/werkt en features zoals xinput.
Handig, maar niet voor serieuze playback. XBMC/Kodi is daar veel beter in. Vooral CPU gebruik is dan veel lager.
Die kan streamen naar Chromecast?
Ik gebruik het ook al jaren.. hij speelt bijna alles en blijft qua programma heel ligt en zover ik weet gebruikt het ook heel weinig Ram geheugen.. maar op dit punt kan ik ernaast zitten.
Ben ik de enige misschien die deze software al gebruikt sinds ongeveer het begin van deze eeuw? :)
Het blijft denk ik een van de meest praktische/eenvoudige 'alles spelers' die er is.
Nee, waarom zou je kunnen denken, dat je Łberhaupt de enige ergens in zou kunnen zijn ?

Naast VLC zijn er prima andere spelers te vinden, MC classic, die op zijn beurt ook weer een aantal 'mods' heeft, en er zijn zelfs mensen die gewoon nog steeds zweren bij Windows Mediaplayer.
Mwah, jij bent wel de enige die de vraag letterlijk gaat beantwoorden, dus het kan wel blijkbaar :+
Is dit al een officiŽle release? Ik zie bijvoorbeeld geen x64 versie in de lijst staan.
3.0 is officieel uit, maar het duurt enkele dagen voordat alle builds overal beschikbaar zijn. De 64bit builds zullen op een later tijdstip komen en zijn voor de meeste mensen ook minder belangrijk.
Hoezo is 64bit-build minder belangrijk?
Omdat de meeste mensen gewoon 1080p kijken en dat kan prima met x86. Als je 8k, met Dolby Athmos en HDR wil afspelen, dan is x64 bit wel handig. ;)
Denk het niet, de website geeft ook nog 2.2.8 als laatste versie. Zal vanzelf wel komen.
De x64 versie komt altijd ietsje later.

De Nightly van de x64 bit kan je wel downloaden via:
https://nightlies.videolan.org/build/win64/

Of de RC variant:
http://download.videolan....4/vlc-3.0.0-rc8-win64.exe

[Reactie gewijzigd door JustinoFTW op 9 februari 2018 18:20]

Ik heb wel een x64 van 3.0.0, moet je toch ff zoeken.
Hier is de volledige changelog uitgebreide: https://www.videolan.org/developers/vlc-branch/NEWS

Raar dat er nog geen x64-versie is: https://get.videolan.org/vlc/3.0.0/
Volgens mij ijlt die altijd wat na bij VLC. Op zich wel vreemd ja want je zou toch verwachten dat er inmiddels meer 64 bits machines zijn dan 32 bits.
Maar de 64 bit machines draaien toch gewoon prima de 32 bit versie? Of is meer dan 3,3GB aan memory gebruiken een broodnodig dingetje bij VLC?
Ik heb toch nog software die alleen de 32b versie zoekt, en de filters daarvan gebruikt

( http://www.inmethod.com/airvideohd/index.html )
Er is wel een Release Candidate versie 8 van 26 januari in 64 bit beschikbaar: http://download.videolan....64/vlc-3.0.0-rc8-win64.7z

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 februari 2018 18:02]

Ik zie dat BD J support is toegevoegd. Ik hoop dat vlc nu ook blue ray discs afspeelt!
Of dat het eraan komt.
Kans erop lijkt me vrij klein omdat de beveiliging van blu-ray's redelijk wisselt. ;)
Of dat het toevoegen van de drm lins nu eenvoudiger is. Met dvd lukte het me wel, bluray niet.
Waar staat de Chromecast button dan heb hem er op en mijn PhilipsTV heeft ingebouwde chromecast, maar zie nergens in VLC een button waar ik het beeld mee kan casten??
Afspelen>Renderer, maar het werkt hier niet. Het beeld blijft hangen en de video start niet op
Werkt hier wel, afgezien van 2 seconden zwart beeld en verschrikkelijke kraakruis tijdens het starten van elke nieuwe video... Daarna uitstekend beeld + geluid.

[Reactie gewijzigd door max2k9 op 9 februari 2018 20:43]

Alleen 480p cast hier goed :(
Hier net ook even getest, titel + laadbalk voor een periode (1080p mkv ~ 1.7gb x264)
krijg geen hdr logo in beeld met deze,(met mpc + madvr wel)
Voor Android is de 3.0.0 update inderdaad beschikbaar, maar in de changelog staat : "Chromecast support (beta)"

Blijkbaar is de ondersteuning dus nog niet ideaal.
Hier via een MacBook probleemloos mkv aan het streamen. Zeer fijne nieuwe feature. Kan Airflow weer in de prullenbak.