Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Recente VLC-nightly voegt werkende Chromecast-ondersteuning toe

Een recente nightly-versie van de mediaspelersoftware VLC heeft ondersteuning toegevoegd voor casten naar een Chromecast. De ondersteuning kwam voor het eerst in een nightly-versie terecht in 2016, maar had vaak problemen.

Het gaat om de zevende release candidate van VLC 3.0.0 voor Windows, die sinds kort te downloaden is via de nightly-pagina van de software. Tweakers testte deze versie met een Chromecast Ultra en een mp4-bestand, dat uiteindelijk naar de Chromecast te streamen was. De functie zit in VLC onder het menu 'playback' en vervolgens 'renderer'.

In eerste instantie wilde VLC de Chromecast niet detecteren, terwijl er in de Windows Firewall-pop-up een uitzondering voor de nightly-versie was aangemaakt. Na het uitschakelen van de firewall en een herstart van de testlaptop werd de Chromecast alsnog gedetecteerd en was het mogelijk om na het accepteren van het certificaat het bestand af te spelen.

De eerste nightly-builds met Chromecast-ondersteuning verschenen al halverwege 2016, maar leverden toen nog problemen op met afspelen en werkten niet vlekkeloos. De VLC-mediaspeler is erg populair, omdat de opensourcesoftware voor een scala aan platformen beschikbaar is en tal van codecs out-of-the-box ondersteunt. Door Chromecast-ondersteuning toe te voegen, kunnen gebruikers via VLC inhoud van een smartphone of desktop casten naar een televisie.

Door

Nieuwsredacteur

88 Linkedin Google+

Submitter: j4cc-o

Reacties (88)

Wijzig sortering
Na het uitschakelen van de firewall en een herstart van de testlaptop werd de Chromecast alsnog gedetecteerd en was het mogelijk om na het accepteren van het certificaat het bestand af te spelen.
Hebben jullie daarna de firewall weer ingeschakeld en werkte het streamen naar de Chromecast toen ook nog? Als je je firewall moet uitschakelen om het te laten werken heb je er nog weinig aan, imho.
Je zou ook gewoon je firewall kunnen instellen toch? Daarnaast kan een installer ook gewoon een firewall regel toevoegen waarmee VLC/Chromecast toegang krijgt.
Jouw vraag klinkt logisch, maar de kracht van Chromecast is dat ik het mijn moeder ook kan uitleggen: filmpjes en beeldscherm doorsturen naar de TV. Die firewall instellingen gaan voor veel mensen nog een stap te ver. Afwachten op die laatste verbeteringen, en GO.

[Reactie gewijzigd door Guus Leeuwis op 23 januari 2018 10:31]

Dat ben ik helemaal met jouw eens :9

Echter gaat dit natuurlijk over VLC streamen naar chromecast en dan ook nog een een nightly build. Om daar aan te komen ben je volgens mij al niet echt helemaal een leek :)
Volgens mij zou er voor VLC geen verschil tussen Firewall uit en een exceptie moeten zijn. Is dit geen issue met Windows zelf dan? :?
Doet ondertiteling het nu ook?
Inderdaad, hier ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben op zoek naar "iets" dat een videobestand mét .srt ondertitelingsbestand gewoon kan streamen naar mijn televisie. Standaard vanuit Windows 10 heb je de "Cast To" optie, maar die ondersteunt geen ondertitelingsbestanden. En die gare Chrome-extensie om je hele beeld mee te delen werkt ook niet dus een oplossing zou wel welkom zijn!

*EDIT*
OK, cool, bedankt voor jullie input! :*) Voor degenen die met hetzelfde "probleem" zitten, is hier 'n lijst van aangedragen oplossingen.
  • Videostream for Chromecast - zou out-of-the-box moeten werken.
  • Plex - zou voor subs toe te voegen niet moeten transcoden
  • Soda Player - ken ik niet maar op hun homepage staat dat subs (meestal) niet getranscode moeten worden
  • Emby - ook onbekend voor mij maar ziet er veelbelovend uit met als extra dat het via je smartphone kan bediend worden
  • Cyberlink PowerDVD 17 Ultra - betalend maar betrouwbaar en erg instelbaar
  • Beamer - betalend maar zou zonder hassle moeten werken; voor macOS
Ik heb dus best wel wat uit te proberen ondertussen :9

[Reactie gewijzigd door SanderL op 22 januari 2018 15:20]

Voor het geval je werkt met een laptop en een TV met draadloze netwerkverbinding: mogelijk heb je ondersteuning voor WiDi/Miracast in huis. Dan is het een kwestie van Win+K indrukken op je laptop, TV aanklikken, en dan kun je alles casten wat je maar kunt bedenken. Werkelijk briljante techniek _/-\o_
Aan transcoden doe ik liever niet, er even vanuitgaande dat je dit bedoelt. Het is echt een simpele netbook waar m'n film op staat dus die zie ik niet even een hele H.264/HEVC video on-the-fly transcoden om gewoon wat ondertitels op het scherm te toveren. De CPU zou het eigenlijk wel hardwarematig moeten kunnen maar dan nog. Hetgene ik vraag, ondertitels weergeven op een film, is iets dat met een overlay kan dus transcoden is overkill in mijn ogen. Daar komt nog eens bij dat mijn TV eigenlijk al met H.264 en ondertitels overweg kan. Nu gewoon iets dat de combinatie kan doorsturen zonder de ondertitels echt "in te bakken" in het videobestand.

@WeeJeWel Die kan ik eens proberen vanavond! :Y)
Tegenwoordig hoeft Plex bijna nooit meer te transcode voor ondertiteling. Richting een Chromecast in ieder geval.
Videostream for chromecast
Kijk anders eens naar Soda Player, is voor mij in ieder geval perfect.
Hè die problemen herken ik wel. Als oplossing gebruik ik zelf nu hiervoor de Emby-media server in samenwerking met de Emby-client uit de Google Play store. Werkt perfect. Wat ook de aanrader is is Yatse welke ook in de Play store te vinden is.
Ik gebruik Cyberlink PowerDVD 17 Ultra en heb nooit problemen met streamen naar een chromecast. Helaas is het wel betaalde software.. Voordelen: Subs worden meegenomen, je kunt video-kwaliteit instellen.
Ik gebruik zelf Beamer App en dat werkt prima tot nu toe
Videostream is volgens mij gewoon een NodeJS achtig iets, en ja die werkt prima. Premium heeft geen reclame, en kan je subtitle van OpenSubtitles.org halen. Ook is Videostream vanaf telefoon te bedienen.

Voor macOS geluid kan ik Airfoil aanraden. Beiden kosten wel wat geld, niet open source, en waren in reclame tijdens Black Friday.

Emby is overigens ook open source.
Lange hdmi kabel naar laptop bij bank?
Ook 'n optie, mijn huidige optie zelfs, maar dat werkt echt niet gemakkelijk. Al was het maar omdat m'n HDMI-kabel geen meters lang is en je al vlug je laptop aan de stroom mag hangen bij een langere film omdat alles daarop gerendered wordt. Voor je het weet moet je je laptop zo gaan positioneren in je huiskamer dat ie perfect tussen een stopcontact en je televisie zit 8)7
Een 5M HDMI-kabel kost bijna niets bij ome Ali.
https://airflowapp.com

Doet het perfect op m’n MacBook Pro. Is er ook voor Windows.
Voor de mensen die t willen afspelen vanaf pc of laptop naar chrome cast kunnen nu ook videocast* gebruiken. Het is een chrome plugin en werkt naar mijn mening nagenoeg perfect. Deze toevoeging van VLC verwelkom ik maar al te graag!

[Reactie gewijzigd door Firecrash op 22 januari 2018 17:02]

Ik denk dat de autocorrect heeft toegeslagen en hij de Chrome-extensie VideoCast bedoelt.
Pfff Haha zal 't aanpassen. Dank
Link? Kan videocassette nergens vinden.
Ik heb het sinds ik plex heb nooit meer gebruikt maar kan je niet gewoon een video bestand in je Chrome openen en dan de in gebakken cast functie gebruiken? Of is dat inmiddels uit geschakeld?
Zou je zo makkelijker dikke 4K films naar je TV kunnen casten? Heeft zo'n ingebouwde chromecast geen 1080p beperking? Mijn Sony 4K TV heeft ingebouwde chromecast en draait ook Kodi. Alleen is de
CPU/GPU niet krachtig genoeg om 4K films probleemloos af te spelen.
een standaard Chromecast gaat geen 4k content afspelen. Daar heb je de speciale 4k chromecast voor nodig BRON
Ze hebben het in het artikel specifiek over een Chromecast ULTRA.
Deze chromecast heeft een 4k en HDR output
Nee, ze hebben het niet specifiek over een Chromecast Ultra. T.net heeft het ZELF getest met een chromecast ultra, dat zegt verder helemaal niets over 4k content over ingebouwde Chromecasts in TVs.
'Tweakers testte deze versie met een Chromecast Ultra en een mp4-bestand, dat uiteindelijk naar de Chromecast te streamen was'

Dus of dit hebben zij later toegevoegd in het artikel of je hebt er overheen gelezen. Hoe dan ook, toen ik het artikel las was het voor mij duidelijk dat het om een Chromecast gaat met 4k functionaliteit.
Oude Chromecaste heeft maximaal 1080p als output en is ook beperkt in de maximale bitrate, 8MBps
Als je mee bent met alle systeemupdates én updates in de Play Store op je TV kan je normaal via de ingebouwde Chromecast 4K kijken, onder andere in YouTube.

De codecondersteuning is identiek aan die van de Chromecast Ultra.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 22 januari 2018 20:23]

wow dat zou echt mooi zijn, even testen.
Tip. Gebruik Plex of https://getvideostream.com.

Doen het beide super met mijn Chromecast.
Het probleem van plex is dat deze niet mijn videokaart kan gebruiken voor het decoderen van h265 HEVC bestanden. mijn i5-6500 kan de dit helaas niet zelf zonder het beeld te laten stotteren.
Recente updates van de Plex Server zouden hardware acceleration moeten toevoegen: https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
Hardware encoding is echter een Plex Pass feature en zo is het van wel meer dingen afhankelijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 januari 2018 15:26]

Wordt je alleen niet zo gelukkig van, de kwaliteit gaat erg naar beneden met graka-encoding.
Op hogere bitrates is hardware encoding juist weer interessanter, dan levert dat weer een betere beeldkwaliteit op. Het ligt dus ook heel erg aan de bitrate van de content. ;)
Die Videostream vind ik ook wel goed.
Van wat->wat transcodeer je dan? Dat klinkt wel heel erg vreemd.
Een 4k-HDR film van 137GB groot.

Deze stream ik dan (via een bekabeld netwerk) naar mijn tv. (Het gehele netwerk ondersteund ook echt 1gb full-duplex). ook als ik de video op de pc zelf af speel met een speler anders dan vlc, loopt de video compleet vast.
Zou me niets verbazen dat op de TV stiekem een 100mbit poort zit, zoals bij mijn LG Oled. Koop je een dure tv, zit er een 100mbit poort op :'). Dat bestand zou best wel eens een bitrate kunnen hebben met alles eraan waardoor de 100mbit poort erg krap wordt.

[Reactie gewijzigd door Denizz op 22 januari 2018 14:00]

Aha. Dat ligt niet zozeer aan de codec, maar aan de resolutie/bestandsgrootte. Doorgaans wordt geadviseerd 4K eerst om te zetten naar een DirectPlay formaat (h264/mp4) en het dan door Plex heen te jagen :)
Voor een Chromecast maakt DirectPlay (een Windows technologie) vrij weinig uit. Afgezien van de HDR, zou de chromecast dat bestand af moeten kunnen spelen op zijn hardware decoder, ook met h265 (Ultra).

En plex moet gewoon de h265 streamen naar een device wat die codec support. (Dat er wat rare bugs zijn nu daargelaten, daar is het plex voor)
Plex gebruikt ffmpeg voor encoding en decoding, dus als het al bugs zijn vanuit Plex, zijn het waarschijnlijk bugs vanuit ffmpeg, die wordt immers gebruikt voor encoding en decoding.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 januari 2018 15:22]

Plex moet wel de capability detectie doen aan de clientside, en er zijn aardig wat forum threads die er overgaan dat dat niet altijd goed gaat. (Of dat het Chromecast Ultra profiel niet klopt).

ffmpeg zal het probleem niet zijn dat doet gewoon wat je het vraagt.
Plex gebruikt dezelfde terminologie dmv DirectPlay en DirectStream iirc. Ik doelde in ieder geval niet op de DirectX tech. En als je PC het niet aankan om die 4K om te zetten, dan ligt het niet aan Plex. Je hebt momenteel namelijk wel een beest van een PC nodig om 140GB in 4K on-the-fly om te zetten.
dat is het hem inderdaad, VLC kan het namelijk wel afspelen en gebruik hiervoor de Nvidia GTX1060. Maar de cpu kan dit weer niet aan.

VLC gebruikt de videokaart
Plex gebruikt de cpu
Het zijn natuurlijk ook twee hele verschillende beestjes. Plex encode het om compatible te raken met honderden verschillende devices (PS4/Chromecast/Mac/browser/Win app/etc) en VLC speelt het gewoon direct lokaal af. Daar is VLC natuurlijk niet uniek in. Mplayer, MPC e.d. doen dat ook gewoon. Uiteindelijk bepaalt het device wat er gebeurt.

Als jij naar een Chromecast een 140GB mkv wil casten, dan gaat Plex lopen encoden, want de CC accepteert die formats niet. Hetzelfde zal denk ik gebeuren wanneer je via VLC een soortgelijk bestand tegen die CC aangooit.
Zoals al eerder aangeduid gebruik ik geen chromecast maat plex ;)
ik meende dat plex juist ideaal was in dit soort situaties.

misschien toch maar een "nvidia schield pro tv"aanschaffen film s lokaal op af te spelen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "geen x maar Plex"

Plex is een server, die een aantal clients heeft voor verschillende platformen, waaronder Chromecast. Je kunt dus bvb. best Plex for PS4 gebruiken, of de web-variant in Chrome, maar dan ben je nog steeds overgeleverd aan het platform erboven. Chrome kan geen .mkv afspelen, dus Plex zal gaan transcoden. Met mp4/h264 zal dit direct afspelen.
Dat is niet zo handig van Plex, want de Ultra heeft wel dergelijk een h265 decoder (Netflix 4K). En de mkv maakt verder niets uit, dat is hoogstens een remux.

En ja VLC zal het om moeten zetten naar een chromecast protocol (welke video/audio codecs dat dan ook moge zijn). Met Plex zou het theoretisch niet hoeven, ware het niet dat de standaard chromecast profielen het in ieder geval halverwege vorig jaar nog niet goed waren (en dus dacht de client dat h265 niet ondersteund werd).
het is geen chromecast waar ik gebruik van maak, maar de native plex app van de Samsung tv zelf.
(of plex moet van het chromecast protocol gebruik maken maar dat betwijfel ik)
Dan ligt het waarschijnlijk aan het feit of de Plex client kan zien of er een h265 decoder in je samsung TV zit. (Als je 4K netflix kan kijken dan zit hij er in)

Dus uiteindelijk moet er ergens door de client verteld worden aan de server welke codecs de client kan slikken om te voorkomen dat er getranscode wordt.
Vreemd, klinkt niet echt als een compressed video waar de CPU al te veel moeite voor hoeft te doen!
Wordt er niet bedoelt de 7de versie van 4.00

Bij 3.00 zie ik alleen maar release datums tot 2017 ....
Ze staan er wel. Het is release candidate 7 van 3.0.0. Van 4.0.0 zijn nog geen rc's.
De laatste 4.0.0 met datum 22-01-2018 (0507) versie heeft de chromecast optie ook.
Mis ik iets? Dit is al meer dan een jaar beschikbaar in de weg branch van VLC 3.0.0
ja, dat wel maar heeft niet eerder goed gefunctioneerd
Dat duurt wel heel lang dan. Sowieso zijn updates van VLC echt enorm schaars (2 keer per jaar een update). Het is open-source en je kunt gemakkelijk helpen of doneren, en toch gaat de development enorm traag.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 22 januari 2018 13:17]

Top, ga ook even testen of dat beter werkt als mijn huidige methode.

Ik open op dit moment video bestanden met Google Chrome, die dat vervolgens kan streamen naar de tv.
Ik gebruik al enkele jaren Videostream (extensie voor Chrome) en dat werkt perfect.
Das leuk, maar dan moet je wel Chrome gebruiken, en dat wil ik liever niet.
als het video formaat door Chrome ondesteund wordt...