Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung start productie gddr6-vram met bandbreedte van 18Gbit/s

Samsung is gestart met de productie van gddr6 voor videokaarten met een capaciteit van 16Gbit en een bandbreedte van 18Gbit/s per pin. Dat is goed voor een doorvoersnelheid van 72GB/s. Samsung maakt de chips op zijn 10nm-class-procedé.

De gddr6-geheugenchips hebben een verdubbelde datadichtheid ten opzichte van de gddr5-varianten die op 20nm werden gemaakt, zegt Samsung. Het 10nm-class-procedé is een aanduiding van Samsung voor chips met een node tussen 10nm en 19nm.

Volgens Samsung gaan de gddr6-chips hun weg vinden naar de volgende generatie high-end videokaarten en verbruiken ze minder dan gddr5, omdat de chips werken op 1,35V. De langzamere gddr5-chips werken op 1,5V.

Bij een recente vooraankondiging van het gddr6-geheugen sprak Samsung nog over een snelheid van 16Gbit/s. Ook toen Samsung in 2016 voor het eerst details gaf over zijn gddr6-geheugen, werd de snelheid lager ingeschat en verwachtte Samsung pas in 2020 de hoogste snelheden te halen.

Concurrent Micron produceerde eind vorig jaar zijn eerste gddr6-geheugenchips met bandbreedtes van 12 en 14Gbit/s en wil later met 16Gbit/s-chips komen. SK Hynix had al eerder gddr6-chips met een capaciteit van 8Gbit gereed, met snelheden van 10 tot 14Gbit/s.

Fabrikanten van videokaarten hebben nog geen modellen aangekondigd met gddr6, maar vermoedelijk komt daar binnenkort verandering in. Vermoedelijk gaat Nvidia het geheugen gebruiken op videokaarten voor consumenten en blijft het hbm2 voorbehouden aan absolute topmodellen zoals de Titan V.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-01-2018 • 08:27

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Zeer interessant. Knap dat ze de snelheid zo snel opgeschaald krijgen, ben benieuwd of het de concurrentie ook lukt. Wat me opvalt is dat de chips dus nu ook 2GB groot zijn, met nog steeds een 32-bits bus. Daarmee zijn de volgende combinaties mogelijk:
  • 4GB - 64-bit - 144 GB/s
  • 8GB - 128-bit - 288 GB/s
  • 12GB - 192-bit - 432 GB/s
  • 16GB - 256-bit - 576 GB/s
  • 24GB - 384-bit - 864 GB/s
De snelheid per GB opslag blijft dus hetzelfde als 9 Gb/s GDDR5X, maar dan met een kleinere bus. Het zou heel goed kunnen dat we daarom kleinere bussen gaan zien op de volgende generatie videokaarten, wat geld bespaart. Alles hangt natuurlijk wel af van de prijs, maar die zou wel eens lager of even hoog kunnen liggen, hoewel dat ook sterk afhangt van wat de markt doet. Voor Samsung dalen de kosten per Gb echter.
The 10nm-class 16Gb GDDR6 also brings about a 30 percent manufacturing productivity gain compared to the 20nm 8Gb GDDR5
Lijkt verder precies op tijd voor een Q2 release van Nvidia's Ampere, 26 maart op GTC de aankondiging en daarna verkrijgbaar.
Met een 1080ti heb ik net geen 500GB/s met 11GB, theoretisch zou dit dan een achteruitgang zijn (even los van de kostenbesparing/zuiniger zijn)?
Straks heeft de nieuwe versie daarvan dan vast 16GB - 256-bit - 576 GB/s. Makkelijker chip en printplaat ontwerp bovendien als de bus smaller wordt. HBM2 als het nog sneller moet... dit als het nog een beetje betaalbaar moet blijven.
Het prestatieverschil tussen de GTX 980 en 1080 is volgens http://gpu.userbenchmark....vidia-GTX-1080/2576vs3603 gemiddeld tussen de 30% en 40%. Zouden 576GB/s voldoende zijn om voor GTX 1180 weer zo een stap te zien?

Edit: vast wel. ik zat met de getallen van de GTX 1080 Ti in mijn hoofd.

Hier even een opstelling van de memory bandwidth:

GTX 980: 224GB/s
GTX 1080: 320GB/s (+42.9%)
GTX 1080 Ti: 484GB/s (+116% / +51%)
potentiele GTX 1180 (Ti): 576GB/s (+157% / +80% / +19%)
potentiele GTX 1180 Ti of Titan: 864GB/s (+286% / +170% / +79% / +50%)

Een GTX 1180 met 576GB/s zou dus 80% meer bandbreette bieden als de GTX 1080.
Een GTX 1180 Ti met 864GB/s zou ook rond 80% meer bandbreette bieden ten opzichte van GTX 1080 Ti.

[Reactie gewijzigd door gelmir op 19 januari 2018 00:50]

Er is ook meer op performance gebied dan alleen geheugenbandbreedte. De 1080 TI heeft bijvoorbeeld 50% meer geheugenbandbreedte, maar is niet in alle spellen ook exact 50% sneller dan een normale 1080.

Er wordt bovendien steeds meer compressie gebruikt om geheugenbandbreedte te besparen. Met wat andere verbeteringen erbij kun je dan alsnog bijvoorbeeld 50% hogere frame rates halen ook als de bandbreedte zelf met 'slechts' 19% stijgt.
Kan iemand mij uitleggen hoe deze 2 zinnen samen gaan:
"Volgens Samsung gaan de gddr6-chips hun weg vinden naar de volgende generatie high-end videokaarten"
"Vermoedelijk gaat Nvidia het geheugen gebruiken op videokaarten voor consumenten en blijft het hbm2 voorbehouden aan absolute topmodellen zoals de Titan V."

Wat ik gok dat bedoelt wordt is dat hmb2 inderdaad voor de duurste kaarten blijft, en daar onder gddr6..
dan blijft de vraag over wat er dan onder gddr6 komt als het niet in de low end videokaarten komt.
Blijft gddr5 daar dan?
Nvidia gebruikt nu gddr5 voor alles tot de GTX 1070 Ti. De 1080 en 1080 Ti hebben gddr5x. Het zou best kunnen dat een volgende generatie ook nog kaarten heeft met gddr5(x). In ieder geval wordt gddr6 eerst verwacht in het high-end segment. Sowieso worden bij nieuwe generaties videokaarten meestal eerst snelle modellen aangekondigd (1080/1070) en volgen de langzamere/goedkopere varianten later.

Het is voorlopig speculeren, maar Nvidia heeft nog geen hbm gebruikt op consumentenkaarten, in tegenstelling tot AMD. De Titan V komt het dichtst in de buurt, maar dat is een kaart van 3000 euro.
Was het ook niet zo dat AMD voorrang had/heeft op het inkopen van HBM memory?

nieuws: Gerucht: AMD heeft voorrang bij afname HBM2 van Hynix

[Reactie gewijzigd door Archcry op 18 januari 2018 08:50]

Dat is een gerucht uit 2015. Kan er inmiddels best anders voor staan :) Er zijn nu meer partijen die hbm maken. Hbm(2) is bij mijn weten ook vooral duur. Gddr6 met deze snelheden komt bovendien dicht in de buurt van hbm2.
Ja daarom vroeg ik het inderdaad, volgens mij is ook nooit echt bekend geworden of dit gerucht daadwerkelijk waar was.
Er zal wel enige waarheid inzitten, het is AMD die het geheugen in samenwerking met Hynix heeft ontworpen. Dit zal vooral voor HBM versie 1 hebben gegolden.
De zinnen lijken inderdaad wat raar als je ze naast elkaar leest, maar uiteindelijk wordt er bedoelt dat gddr6 gebruikt zal worden voor de high-end kaarten van het consumentensegment. Het professionele segment zal vermoedelijk gebruik blijven maken van hbm2. Al zie ik het ook wel gebeuren dat er een 1180Ti uitkomt die dan tóch hbm2 naar de consumenten brengt, gewoon voor geld uit de zakken van de early adopters te slaan.
Wat ik gok dat bedoelt wordt is dat hmb2 inderdaad voor de duurste kaarten blijft, en daar onder gddr6..
dan blijft de vraag over wat er dan onder gddr6 komt als het niet in de low end videokaarten komt.
Blijft gddr5 daar dan?
Waarschijnlijk wel, meestal hebben de low-end kaarten een iets oudere versie qua GDDR e.d.

Zie hier

[Reactie gewijzigd door useruser op 18 januari 2018 08:39]

Um.. is er zekerheid om te zeggen dat de komende kaarten Vega 2 en Refresh Pascal zijn of toch Volta ? en wanneer ?

Ik was van plan om meer met de PS4 bezig te zijn en had mijn Videokaart verkocht maar mis mijn Steam bibliotheek dus was aan het kijken naar iets als gtx 1050TI voor 1080P gaming.
Gtx 1060 3gb vebruikt ook niet veel en als je de pricewatch een beetje in de gaten houdt, komt hij met enige regelmaat voor ongeveer 235 voorbij. Voorraad is wel een beetje slecht. Maar de kaart is wel een aardig stukje krachtiger, zover ik het me kan herinneren.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 18 januari 2018 09:54]

Hi dikki en inderdaad ik heb dezen ook in het vizier pricewatch: Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G 230¤ pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 Ti Aero ITX 4G OCV1 en 150¤

Dus ja een 80¤ meer uitgeven en wanneer komen er nieuwe kaarten.. het probleem van PC :D keuzes maken en dan verandert het weer!
Van de week was precies die nog beschikbaar voor 235, maar ook alweer snel uitverkocht.
Ouch.. ach zo gaat het met leuke kaartjes voor een leuke prijs en ik kijk ook dagelijks op de sites zelf voor open verpakkingen of refurbished of demo modellen :)

Was deze week ook verrast met Mediamarkt die hadden een Asus gtx 1050TI Strix voor 180¤ maar ook deze was de volgende dag uitverkocht.

Geen idee wat de echte reden is dat de vraag en prijs van videokaarten zo hoog is maar als het puur door mining komt dan Bedankt Miners het milieu en ik zijn u dankbaar :+
Ik denk idd wel het mining gebeuren. De altcoins zaten aardig in de lift de afgelopen tijd, voordat de bitcoin koers inzakte. Dus misschien dat ze binnenkort weer ruim voorradig zijn :)
Oh fijn.. we worden bewuster van fossiele brandstoffen tot opwekken van schone energie en dan zijn de Videokaarten niet aan te slepen omdat sommigen denken miljonair te worden van dansende vonken uit het stopcontact...

Excuus aan de Miners die vandaag of morgen kapot gaan door de stroom rekening en coin valuta maar ik heb meer medeleven met het milieu en gamers.

Diegene die echt geld verdienen zijn bedrijven die Videokaarten en Stroom leveren 8)7 vandaag of morgen PloP! en daar gaat de bubbel en de energie rekeningen blijven maar komen..
Excuus aan de Miners die vandaag of morgen kapot gaan door de stroom rekening en coin valuta maar ik heb meer medeleven met het milieu en gamers.
Allereerst, denk dat er weinig miners zijn die om je excuses geven :+

Ten 2de dat het vandaag of morgen kan barsten horen we gelukkig al een jaar of 7 :Y) Draai het eens om, de wereld kan ook morgen vergaan, zijn we voor jan lul zuinig aan het doen...

Als laatste, er zijn daadwerkelijk mensen miljonair geworden, dus wat wil je precies zeggen?

PS de videokaart in mijn PC gebruik ik om te minen en om te gamen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 januari 2018 19:08]

Um.. is er zekerheid om te zeggen dat de komende kaarten Vega 2 en Refresh Pascal zijn of toch Volta ? en wanneer ?

Ik was van plan om meer met de PS4 bezig te zijn en had mijn Videokaart verkocht maar mis mijn Steam bibliotheek dus was aan het kijken naar iets als gtx 1050TI voor 1080P gaming.
Ja een Geforce GTX 1050 Ti of Geforce GTX 1060 6GB of Radeon RX 570 of Radeon RX 580 zijn erg mooie kaarten om te hebben om te gamen op 1080P.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 januari 2018 17:08]

Hey Amigo :)

Bedankt en ja dezen zijn meer dan voldoende voor 1080P en dan merk je het verschil ook niet zo als van PC naar Console :P

Vindt Bloodborne een heerlijk spel maar van PC DS naar BB of andersom dan merk je duidelijk het verschil in frames (Dark souls van PC naar console hetzelfde) en er wordt te weinig met opties van Framemodes en Resolutiemodes gedaan..

Baal ook gigantisch van Scorpio (vandaar ook de verkoop spel pakket) een modus van 60 frames zou standaard moeten zijn voor elk spel als de hardware voldoende is.

Hopelijk gaan de Consoles meer in de richting van PC want is het nu zoveel moeite om Console spelers 2 a 3 opties te geven van frames en resolutie ?

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 18 januari 2018 18:06]

Hopelijk gaan de Consoles meer in de richting van PC want is het nu zoveel moeite om Console spelers 2 a 3 opties te geven van frames en resolutie ?
Ja vind het ook jammer dat ze dat niet doen, dat is/was wel mooi met de Amiga CD32, daar kon je bij verschillende spellen settings aanpassen zo dat de spel beter liep, meer fps.
Ah bedankt en sorry ben nooit mee Amiga mee bezig geweest en zo zie je maar weer dat je niet op een platform moet staren want dan beperk je jezelf en je plezier :+

Nintendo was mijn evangelie en vindt het jammer voor de spelwereld en de Fans dat het zo gegaan is met bedrijven als Amiga, Atari, Sega want mogelijk hadden de PC en Consoles elkaar eerder beïnvloed dan nu.

Vanuit Computers zijn Consoles gekomen en heb het idee dat Atari en Amiga te dichtbij Computers zijn gebleven ook Sega kwam met Upgrades etc. en nu gebeurt iets vergelijkbaars van Phat naar Slim en naar Pro en Scorpio.

Scorpio en Pro hebben beiden een handjevol spellen die geoptimaliseerd zijn met hogere resolutie of frames terwijl waarom is dit niet standaard...

Op de PC kun je een 100 settings instellen (geen idee of het precies 100 zijn) en de consoles hebben (als je een opgevoerde versie hebt) 1 a 2 opties in resolutie of frames.

Het hoeft geen Amiga, Atari, Magnavox scenario te worden met eerst 10 minuten bezig met opwinden en instellingen voordat je bezig kunt maar als Multiplatform speler juich Modulaire Consoles toe _/-\o_ upgrade setjes in plaats van Slims of Pro's en keuze in frames en resolutie voor iedereen!!
Ja het is erg jammer dat de Amiga, Atari, Sega consoles er niet meer zijn, maar Commodore (en dus Amiga) is kapot gemaakt door Irving Gould and Mehdi Ali, anders zag de computer wereld er anders uit nu ;(

Ja het is jammer dat je nooit de Amiga computers heb mee gemaakt.
Zo zeg dat is een verhaal waar ik rode oortjes van krijg en het klink zelfs verdacht.. succesvolle zakenman en hoog aangeschreven talent vernielen alles van product tot saamhorigheid en imago.

Daar zullen wel meerdere boeken over geschreven zijn en ondanks alles gaat het leven en de zaken van deze grapjas gewoon verder 8)7 krankzinnig...

Of het gunstig was voor de gamewereld dat deze 3 iconen zijn verdwenen (op papier bestaan hun nog) denk het niet.. het is een verlies waar anderen van profiteren.

Als Nintendo fan en fan van Playstation exclusives (geen fan van Sony) is het vreemd om te zeggen dat ik Atari, Amiga, Sega weer een plek gun als platform want het zou ten koste gaan van 1 of 2 van de huidige platformen.

Mogelijk zou zijn een samenwerking met Steam want ASA (AmigaSegaAtari) hebben wel de software maar is het genoeg ?

Bij een samenwerking zou Steam tientallen Classics erbij krijgen en samen als SASA (SteamAtariSegaAmiga) ieder een eigen soort Steambox kunnen krijgen met Big picture en dus Indies ;)

Vanuit daar opwerken naar volledig eigen hardware en weer investeren in software maar als Steambox blijven doorgaan want ik denk wel dat er vraag naar Classics en Indies is en blijft en Atari en Sega dachten dat ook met hun Atari box en Mega mini :)
Ja het heel apart hoe die mannen een enorme bekende bedrijf als Commodore zo kapot konden en mochten maken.

Ja dat zou ook leuk wezen ja als er meer van hun in Steam stonden, maar er is al wat uit gebracht op Android:

Alien Breed

Worms 2: Armageddon

R-TYPE

R-TYPE II

Another World

Gobliiins Trilogy

En Steam:

From Bedrooms to Billions: The Amiga Years

C64 & AMIGA Classix Remakes Sixpack

C64 & AMIGA Classix Remakes Sixpack 2

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 januari 2018 00:50]

2de handse GTX970 heb je stukken meer aan. Voor de zelfde prijs als een nieuwe 1050Ti.
Bedankt voor de suggestie en misschien is het voor anderen interessant maar een 1050ti met garantie kost ongeveer 170¤ nieuw en verbruikt 70w.

Een tweedehands 970 zonder garantie kost tussen de 150¤ en 180¤ en verbruikt tussen de 150w en 190w en presteert iets van 15 frames meer maar ik vindt het stroomverbruik het niet waard.

Ik kijk ook voor een tijdelijke kaart voor 1080P tot dat er nieuwe kaarten zijn als refresh pascal of volta.
15 meer fps bovenop 15 fps = 2x meer fps :o :D
lol kan zijn maar de 50 serie als 750ti, 950, 1050ti waren voor mij genoeg op 1080p rond de 30 a 40 frames :D het beeld was tenminste vloeiender dan consoles.

Ik bespaar liever 100 extra wats door 1 of 2 instellingen iets lager te doen of de resolutie op 1600 als het nodig is ;)
mijn 1050ti haalt op 2560x1080 alles op very low behalve view distance makkelijk 75+ FPS in PUBG.
Mooi om te horen en PUBG is een vrij nieuw spel die niet soepel draait (geen idee of er nu updates zijn) dus op hoge settings op 1080p kun je wel 30 a 40 frames krijgen met hedendaagse spellen :)

Mijn soort zijn Dark souls, Fallout, Bioshock, Tomb raider, Lords of the fallen, etc. en benchmarks laten mooie frames zien met GTX 1050ti dus het is mij wel een 170¤ waard voor een 4 a 6 maanden en dan de kaart verkopen voor een 130¤.

Tenminste als er de komende 6 maanden nieuwe budget kaarten komen maar als High end de voorrang heeft ja.. dan maar even langer wachten.
Ik zelf ga proberen het vol te houden met de 1050ti totdat de 1160 uitkomt en dan hoop ik dat die wel enigszins verkrijgbaar zijn. Dan kan ik daarna weer jaren vooruit.
Prima plan en ik zou het doen :D tenminste dat is mijn plan maar als je toch van plannen verandert ik heb wel een 120¤ over voor jouw kaartje ;)
tegen de tijd dat een gtx 970 niet meer ondersteund word koop je alweer een nieuwe/2e hands kaart ter vervanging. Nvidia ondersteunt nu nog de gtx 400 series, de 480 kun je dus mooi upgraden met een 970-980 :)
RX580(niet echt een beest van een kaart) op 3440x1920 dikke 60FPS op high voor PUBG hoor :P
Pubg was volgens mij ook erg afhankelijk van je cpu dus dan heeft een dikke gpu niet veel zin