Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung kondigt enkele specificaties van zijn gddr6-vram aan

Door , 30 reacties

Samsung heeft bekendgemaakt dat het bedrijf werkt aan de ontwikkeling van gddr6-ram. Dit grafische werkgeheugen kan volgens de fabrikant een doorvoersnelheid van 16Gbit/s aan op een lagere spanning dan gddr5.

De gddr6-ram wordt benoemd in een vooraankondiging van enkele prijswinnende producten die tijdens CES 2018 te zien zullen zijn. De volledige aankondiging met alle specificaties laat vermoedelijk daarom nog op zich wachten totdat de beurs op 7 januari 2018 van start gaat.

Wat Samsung wel in de vooraankondiging vermeldt, is dat het geheugen met 16Gbit/s beelden kan verwerken op een spanning van 1,35V, tegenover de 8Gbit/s en 1,5V van gddr5. Overigens kan het snelste gddr5x-geheugen dat op dit moment beschikbaar is, een maximale snelheid van 14Gbit/s aan. Anandtech speculeert dat Samsung gebruikmaakt van 8Gb-chips, die op een 18nm-procedé zijn gebakken.

Vorig jaar maakte Samsung al bekend dat de fabrikant vanaf 2018 gddr6-geheugen wil gaan produceren, waarmee het bedrijf, gezien de aankondiging tijdens CES 2018, op schema lijkt te liggen. Micron heeft aangekondigd dat het bedrijf dit jaar nog gddr6-geheugen op de markt wil brengen en SK Hynix heeft ook al een gddr6-chip laten zien.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

14-11-2017 • 19:25

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Wat ik mij afvroeg. Waarom wordt het geheugen nog op basis van een 18nm-procedé gemaakt en niet op bijvoorbeeld 10nm?
Wat ik mij afvroeg. Waarom wordt het geheugen nog op basis van een 18nm-procedé gemaakt en niet op bijvoorbeeld 10nm?
Geloof het of niet, maar die twee zijn praktisch 'even groot'! Geheugen (NAND, DRAM) processen worden van oudsher qua 'nanometers' anders opgemeten dan reken- (logic-) processen. Zie hier op pagina 8 een mooi plaatje voor de situatie anno 2010.

Het Samsung 10nm-proces is voor 'logic', De 'kleinste afstand tussen de metalen verbindings-lijntjes' (Minimum Metal Pitch) is in het geval van Samsung 51nm (Wikipedia). De helft hiervan, dus 'half MMP' is 25,5nm.

DRAM-processen werden van oudsher, in ieder geval tot Hynix 44nm, aangeduid met de 'half world-line pitch', de halve afstand tussen cellen. En die is weer ongeveer gelijk aan de halve metal pitch, zoals gedefinieerd door ITRS. Dus als Samsung die op 18,5 heeft weten te krijgen, betekent dit dat de 'half minimum metal pitch' voor 18nm-DRAM kleiner is dan voor 10nm-logic.

Dat is dan echter weer niet zo, omdat net als bij 'logic', soms wel de 'bit-cellen' verkleind zijn, maar niet per se de 'half-MMP': Dit ziet u in de link van Hynix hierboven, waarbij 44nm en 31nm dezefde MMP hebben, maar 31nm toch kleinere cellen oplevert.
hoe kleiner de proceduree, hoe groter de kans op een defecte chip, er zijn dan drie mogelijkheden. Een groter proceduree gebruiken om het aantal defecten te verlagen, de prijs verhogen om det grotere aantal defecten te compenseren of je procuct onderverdelen onder meer kleinere chips. ik vermoed dat voor het eerste is gekozen
Maar je moet wel zeer specifieke toepassingen hebben om snel geheugen nodig te hebben. In vrijwel elke gebruikerstest lijkt de snelheid van geheugen vrijwel niets uit te maken. Mooi voor benchmarks en ik heb mijn 3600 reepjes ook op 3800 draaien maar dat is meer voor de gein dan om een beter lopend systeem te hebben.

edit typo

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 14 november 2017 19:37]

Dit gaat over videokaart geheugen, niet over werkgeheugen. En bij de Pascal videokaarten maakt een geheugenoverclock best wel een verschil in performance. +500mhz (9ghz effectief) op de mem van mijn Hall of Fame geeft me zo 10fps meer in games

[Reactie gewijzigd door fifty_seven op 14 november 2017 19:43]

Wat ik me dan weer afvraag. GDDR is zoveel sneller (toch) waarom gerbuiken we dat dan niet als geheugen op het moederborden? Is de fault tollerance te hoog ofzo?

Ik begrijp date de bus grootte bij GDDR veel groter is, daardoor er meer data gepompt kan worden, maar waarom zou dit niet bij DDR kunnen? Daar zitten we nu al te klooien met double en tripple channel configuraties om toch een hogere bandbreedte te kunnen halen.
Weet niet of een bord met quad data rate geheugen overweg kan. En de kosten zullen wel hoger liggen dan double data rate geheugen
Jouw ddrx is heel wat anders dan gddrx.

Sorry spuit11

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 14 november 2017 19:59]

Nou nee, als jij een dikke cpu/gpu hebt en je gaat nog eens overklokken dan maakt snel geheugen wel degelijk uit, dit kan wel 20+ fps schelen ;)
Kom maar op met de Pascal vervangers en stop dit geheugen er maar op. Dan kan mijn 1070 HoF met pensioen :*)
1070 al met pensioen? Is toch nog steeds een erg leuke kaart!
Klopt, maar een vervanger is ook leuk
1080ti? Sneller geheugen is leuk maar echt niet alles.
Bij Pascal geeft een geheugen oc mij de meeste performance erbij. Core clocksnelheid verhogen doet bijna niets. Maar de opvolger van Pascal krijgt natuurlijk niet alleen sneller geheugen. De gehele performance krijgt een boost mag ik aannemen
Maar waar gebruik je het voor dan? En hoeveel merk je daar in de praktijk van. Dat soort verschillen. Serieuze interesse

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 14 november 2017 23:40]

Waar ik die overklok voor gebruik bedoel je neem ik aan? Opzich gebruik ik het voor de fun. Nodig heb ik het niet echt aangezien ik op een gsync monitor game en dus makkelijk onder de 60fps kan gamen. Ik was vooral benieuwd hoe ver ik mijn kaart kon krijgen terwijl het systeem stabiel blijft lopen. Mijn 1070 Hall of Fame draait stabiel op 2139mhz core / 2249mhz memory. De winst in games ligt zo rond de 10 fps.

[Reactie gewijzigd door fifty_seven op 14 november 2017 20:45]

Vraag me wel eens af hoeveel rauwe kracht je op een bepaald moment nodig hebt en in hoeverre je het maximaal per prijs benut.
Bij games zit je op een gegeven moment toch aan het dak van wat binnen de mogelijkheden van de ontwikkelaar valt.

Ik noem maar wat. Random title X op 8k 90fps.
Als de game niet eens 4k assets heeft.

Voor VR is al die brute kracht natuurlijk wel super boeiend alleen geldt daar weer beetje hetzelfde. Er moet voldoende te verdienen zijn om grote projecten te financieren. Dan wordt het echt leuk bij projecten van 100 miljoen. Of laten we gek doen. Droom scenario. 300 miljoen :P

Maar je standpunt helder hoor :) het is ook gewoon een mooie hobby.
Zozo jij hebt een echte hof 1070 en hij moet met pensioen? Voor welke games? Worms? Koop je toch gewoon een 1080 ti als je 1070 niet toereikend is?
Bestaat er ook een nep Kfa2 Hall of Fame videokaart? :9

Mijn 1070 is voor de games die ik speel nog zeker toereikend (Dayz, Arma 3, Gta 5, Pubg). Al helemaal in combi met mijn gsync schermpjes. Maar ik koop niet altijd nieuwe spullen omdat ik het nodig heb. Ook omdat ik het gewoon wil hebben. Omdat het kan. Dus als er een mooie Hall of Fame uitkomt in de Volta/Pascal refresh met gddr6 er op is er een grote kans dat de 1070 HoF in mijn vitrinekast beland en de nieuwe in mijn behuizing (wat met een tg zijpaneel ook net een vitrinekast is, zie mijn inventaris)

[Reactie gewijzigd door fifty_seven op 14 november 2017 22:27]

Beter gaat Samsung eerst de productie van DDR4 eens opschroeven verdorie. Heb je die prijzen wel eens gezien...
Ja dat zou wel lekker zijn ja. Kan ik eindelijk de witte reepjes voor een wat normalere prijs kopen.

Al was er laatst een bericht dat Samsung de Dram productie aan het verhogen was

[Reactie gewijzigd door fifty_seven op 14 november 2017 21:11]

Dat hebben ze een week geleden gedaan. Voordat je klaagt eerst even zorgen dat je up-to-date bent met het nieuws ;)
Ik snap niet helemaal wat hier de lol van is als die nieuwe reepjes links en rechts voorbij gerend worden door gddr5x en hbm.
Dit gaat dus over gddr6x, de opvolger van gddr5x...
Ah wacht, 16 Gbit/s > 14 Gbit/s, uiteraard. Ik las de cijfertjes verkeerd blijkbaar. Maar dat is alsnog veel lager dan hbm natuurlijk. Is deze nieuwe technologie simpelweg goedkoper dan hbm?
Elke variant van GDDR is (nog) goedkoper dan HBM.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8