Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers moeten minder tijd kwijt zijn op Facebook door wijzigingen nieuwsfeed

Facebook gaat de komende maanden wijzigingen doorvoeren in zijn algoritme om posts in het nieuwsoverzicht te tonen. Daarbij komen posts van contacten meer bovenaan te staan. De bedoeling is dat gebruikers minder tijd op Facebook gaan doorbrengen.

Facebook brengt de wijziging aan, omdat het meer interactie tussen menselijke gebruikers van het sociale netwerk wil bewerkstelligen. Facebook zal de nadruk leggen op posts, waarvan het denkt dat mensen ze graag delen of erop willen reageren. Dat zou het welzijn van gebruikers bevorderen, zo redeneert Facebook.

Pagina's van bedrijven, media en organisaties zullen hun bereik zien afnemen, waarschuwt Facebook. Dat kan grote gevolgen hebben voor sites die in hoge mate afhankelijk zijn van het sociale netwerk voor het verkeer naar hun website. Facebook benadrukt dat posts van pagina's zullen blijven opduiken in de nieuwsfeed, maar minder dan nu. Het is nog onbekend hoe groot het effect van de veranderingen precies zal zijn.

Het bedrijf laat zijn oude model niet zomaar los. Zo zal het gelivestreamde video's van pagina's hoog blijven neerzetten, omdat het veel reacties uitlokt. Pagina's die niet veel reacties krijgen op posts zullen de grootste terugloop in verkeer zien. Het is vooral voor veel kleinere media een risico om afhankelijk te zijn van het Amerikaanse bedrijf voor bezoekers op de site en dus inkomsten.

Facebook-topman Mark Zuckerberg verwacht dat door de veranderingen mensen minder tijd op de site en in de app zullen doorbrengen. Die tijd moeten mensen zien als waardevoller. De wijzigingen lijken een reactie op een eerdere discussie die onder meer een oud-topman aanzwengelde over de verslavende werking van Facebook. Daarop reageerde het bedrijf dat passief gebruik, zonder liken van en reageren op posts, schadelijk is. De nieuwe wijzigingen moeten dat passief gebruik tegengaan, zo lijkt het.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-01-2018 • 07:22

104 Linkedin Google+

Reacties (104)

Wijzig sortering
Vind het echt schandalig dat een bedrijf gaat bepalen wie belangrijk voor mij is. Geef iemand gewoon de tools om te ontvolgen, frequentie van berichten te verlagen als diegene te irritant word en klaar.
Hoezo schandalig?
Facebook is gratis en je zit er vrijwillig op😎
De enigste wat ik schandalig vind, is dat Facebook altijd de top verslagen toont, ook al pas ik het aan, dat ik alleen de meest recente verslagen wil zien, toch veranderd Facebook de volgende dag naar top verslagen. Dit heeft niks met cookies te maken, maar meer met het feit dat Facebook je meer reclame kan laten tonen.

Ook bij Instagram hebben zij het flink veranderd, de foto's zijn niet in chronische volgorde meer...

Het mag dan wel gratis zijn, maar gebruiksvriendelijk (lees: de bediening), mag op sommige punten wel wat simpeler.
Check deze plugin: http://www.fbpurity.com/

Facebook was weer bruikbaar. Nu ben ik er recentelijk gewoon mee opgehouden, maar dit was wel echt veel fijner.
Installeer de Social Fixer plugin, heb je gelijk ook bijna geen reclame meer in je feed.
Installeer een adblocker met social widgets & annoyances blocker. Worden alle pagina's die naar Facebook refereren gelijk gefilterd. Alle like knoppen worden weg gefilterd en het internet is gelijk een stuk schoner.

Ik heb nog nooit Facebook, Twitter, Google Plus begrepen. Misschien ben ik er te nuchter voor. Ik kan je wel zeggen dat ik soms een vriend over de vloer krijg en die zit zelfs als we uit eten zijn op Facebook. Vaak moet ik hem attenderen dat we in sociale gelegenheid zijn en later als ie in de trein zit dat dit dan het moment van Facebook is. Over verslaafd gesproken. Een social media product zorgt ervoor dat mensen juist asociaal worden.

Ik zat vroeger veel op Skype. Ben er zo goed als mee gestopt. Ik heb veel meer nuttige tijd gekregen.

Laatst was ik jarig. Mensen bellen niet meer. Nee ze doen het op de goedkope manier via Facebook of Whatsapp. Ik lees wel Whatsapp berichten maar verdom het om deze te beantwoorden. Bel je mensen terug wat mij beter afgaat dan schrijven, dan ineens neemt men niet de moeite om de telefoon op te nemen ondanks dat je ze al 3 maanden niet gesproken heb. Lekker sociaal die sociale netwerken.

Noem me van de oude stempel. Maar iemand zijn stem horen zorgt ervoor dat je ook intonaties kan horen. Hiervan krijgen mensen door misvattingen juist ruzie

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 januari 2018 10:20]

Facebook attendeert mensen er op: 'aliberto is vandaag jarig. Feliciteer hem!'

Mensen zijn kuddedieren. Dus men klikt massaal er op en typed een onzin zinnetje. Of je er als jarige echt blij van moet worden is de vraag.

Een buddy had op zijn Facebook profiel expres de verkeerde geboortedatum opgegeven (hij is een beetje paranoide over privacy).... Mooi dat hij 100+ felicitaties kreeg op de verkeerde dag! :+
Je hebt helemaal niks te eisen... je bent het product, gedraag jw daar dan ook naar.
gewoon meest recent openen, en dan dat url als favoriet opslaan.
Dat vrijwillige karakter lijkt niet iedereen meer te beseffen.
Dat klinkt een beetje als ' ik vind het echt schandalig dat een autofabrikant beslist hoe mijn auto eruit ziet'
Bovendien kreeg je die auto gratis.
Maaarrr, al je vrienden hebben ook een gratis auto en organiseren hun feestjes door allemaal op de snelweg te rijden.
Ik denk dat ze, als je de analogie doortrekt, eerder allemaal gezellig in hun gratis auto in de file staan, terwijl er een hele batterij reclameborden langs de weg staat...
Meer dat er elke dag een andere auto voor de deur staat met al dan niet een stuur of zonder deuren :+

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 12 januari 2018 09:05]

Facebook vraagt me steeds om mijn telefoonnummer om "mijn account veiliger te maken", nu vragen ze ook om 3 tot 5 goede vrienden te selecteren, zogenaamd voor dat zij mij dan een code kunnen sturen in het geval dat ik de toegang tot mijn account kwijtraak(?). Hoe ontzettend doorzichtig.
Daarnaast hebben ze alles nu (nog verder dan eerst) dat ze daadwerkelijk alles wat je doet tracken.
Ben ze echt helemaal zat.
Wat doe je dan nog op Facebook? Ik lees vaak dat mensen enerzijds moeite hebben met Facebook en anderzijds toch niet zonder willen. Wat heeft/doet Facebook dat iemand in zo'n impasse komt?
Er zijn bepaalde evenementen waar ik graag van op de hoogte blijf, waar ik anders niet van geweten zou hebben. Dat is echt het enige.
Facebook vraagt me steeds om mijn telefoonnummer om "mijn account veiliger te maken"
Ja super irritant! Maar, eerlijk is eerlijk, *alle* grote tech bedrijven doen dit inmiddels. MS, Google, Facebook, Twitter... ze willen allemaal je telefoon nummer en allemaal 'voor de veiligheid'.

Google heb ik er aan toegegeven omdat
1) Ze het echt heel fanatiek bleven vragen (ik weet het, zwak)
2) Ik het wel moest om 2-factor aan te kunnen zetten, wat weer verplicht was bij een 3rd-party website
Minder tijd? Ze bestaan door advertenties te verkopen dus beetje een vreemde ontwikkeling.
Less is more. Soms moet je als bedrijf een beetje inbinden om op de lange termijn een beter resultaat te krijgen. Bedrijven stoten zo vaak bedrijfsonderdelen af, ook als ze winst maken, bv. omdat het netto resultaat te laag is, of omdat het niet bij de kernactiviteiten past.

Voor Facebook is het welzijn van haar gebruikers belangrijk, omdat als dat verkeerd is het ook invloed heeft op het imago van Facebook, en omdat Facebook aan niet gelukkige gebruikers op de middellange termijn ook niets heeft.

Het is dus gewoon in wederzijds belang voor Facebook en gebruiker dat het goed gaat met de gebruiker.
Natuurlijk wil Facebook winst maken, dat wil elk bedrijf. (zoals elk mens inkomen wil genereren).
Volgens mij is het onnodig om bedrijven direct te wantrouwen omdat ze geld willen verdienen. In de zakenwereld is het ideaal gewoon een win/win situatie waarbij zowel de gebruiker als de aanbieder tevreden zijn, dat is namelijk de meest duurzame situatie voor beide partijen.
Voor Facebook is het welzijn van haar gebruikers belangrijk, omdat als dat verkeerd is het ook invloed heeft op het imago van Facebook, en omdat Facebook aan niet gelukkige gebruikers op de middellange termijn ook niets heeft.
In mijn ervaring is ongelukkigheid juist facebooks business model. Wie denk je dat er langs meer posts scrollt en gevoeliger is voor reclame (koop dit en je bent populair): iemand die gezond en gelukkig is en tevreden over zn sociaal contact of een onzeker beinvloedbaar emotioneel wrak?

Btw: er bestaan ook bedrijven zonder winstoogmerk.

Mensen die geld het belangrijkste ding op aarde vinden moet je altijd wantrouwen. Ze zouden hun moeder nog verkopen als het kon. Als je ze niet wantrouwt dan winnen zij en verliest de rest. Ze vinden nml. geld ook belangrijker dan jouw belang of het maatschappelijk belang.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 12 januari 2018 08:59]

Persoonlijke ervaringen zijn irrelevant en kunnen nooit gextrapoleerd worden. Verder veel psychologie van de koude grond.
De opmerking over 'mensen die geld het belangrijkste ding op aarde vinden' is volledig irrelevant voor deze discussie.

Een beetje meer rationaliteit in deze discussie graag, ipv al die onderbuik uitspraken.
helaas is het niet zoeen onderbuik gevoel wat hij uit spreekt. VPRO Tegenlicht had vorig jaar de repo 'what makes you click', waar wel wat aardige inzichten gegeven worden in hoe de social media policies werken.

Dat facebook maatschappelijk niet zo best is, zie je ook terug in deze wijziging: ze zijn louter reactief op deze punten en steeds pas als er een storm van kritiek komt, waarbij ze het eerst ook met een flutonderzoek menen te moeten afhandelen 'het is schadelijk als je niet liked op facebook'-geneuzel.

In de zakenwereld is een win/win natuurlijk prima, maar wat die 'win' is voor de consument is een 2de :) Dat hoeft echt niet te zijn dat jij happy bent. Jij moet er 'iets' aan overhouden liefst, misschien dat je even blij wordt ervan, of dat je medische conditie vooruit gaat / niet ahteruit gaat, verzin maar iets. Maar het betekend ook dat wanneer ik je verslaafd maak aan het liken/sharen/posten/aandacht krijgen, dat jij meent een win te hebben door te blijven deelnemen eraan. In gechargeerde vorm: de heronedealer heeft een win/win model, hij krijgt geld, de junk krijgt zijn rush. Of het een gezonde relatie is, daar zullen we beide onze twijfels over hebben :P
In de zakenwereld is het ideaal gewoon een win/win situatie waarbij zowel de gebruiker als de aanbieder tevreden zijn, dat is namelijk de meest duurzame situatie voor beide partijen.
Helemaal waar!

Dit is wat heel veel mensen niet lijken te snappen. Als je zelf iets moet maken kost het je meer en wordt het minder goed dan als je dit door een expert laat doen. Die is er beter in, heeft beter gereedschap, kan materialen goedkoper inkopen etc.

Dus je betaalt MINDER en je krijgt meer. Tegelijkertijd maakt het bedrijf winst. WIN-WIN!

Hoe hoger de winst voor het bedrijf, hoe beter het bedrijf blijkbaar in staat is jou als klant meerwaarde te bieden. De som van de kosten van het bedrijf ligt bijvoorbeeld op 100,- terwijl je als klant met liefde 200,- betaalt omdat het een goed iets is en je het zelf niet kan maken of alleen maar duurder uit bent dan. Zo'n bedrijf doet het dan dus BETER dan een bedrijf dat jou iets biedt waar je 200,- voor over hebt maar daar 150,- aan kosten voor moet maken. En al helemaal veel beter dan een bedrijf dat jou iets biedt dat je 200,- waard vind, terwijl het ze 250,- kost om het te maken. En dat is maar goed ook want iedereen kan snappen dat je nooit lange termijn duurzaam iets voor 200,- kan verkopen dat 250,- kost. Zulke bedrijven gaan dus failliet.

ALS je dus naar de winst van een bedrijf gaat kijken om een waardeoordeel te vormen over dat bedrijf dan moet je als je rationeel bent het bedrijf dat het MEEST winst maakt het hoogst beoordelen. Dat bedrijf biedt zijn klant namelijk de hoogste waarde tegen de laagste kosten en gaat dus het slimst om met grondstoffen e.d.
Less is more. Soms moet je als bedrijf een beetje inbinden om op de lange termijn een beter resultaat te krijgen.
Dus ze gooien eindelijk de 'Top Stories' er uit en ik wordt niet elke 3 posts lastiggevallen met 1 of andere post waar een random vriend op heeft gereageerd maar die ik amper spreek, laat staan dat ik de post interessant vind?
Dat stoort mij vanaf de eerste dag.
Hoe vaak je 'top verslagen' ook op 'meest recent' zet.
Het helpt niets....Het gaat steeds weer op 'top verslagen'.(net getest)
Lijjkt me inderdaad een vreemd doel voor een bedrijf als Facebook. Als ik een gok mag doen, is het benoemen van 'minder tijd doorbrengen op FB' puur een trucje om mensen die het als een verslaving zien tevreden te houden. Ze laten nu juist posts zien, waarvan Facebook denkt dat jij daarop wilt reageren/liken. Ik denk dat ze voornamelijk de nadruk willen leggen op dit sociale aspect, om je juist meer verslaafd te maken.
Ja, er zijn echt miljoenen mensen met dwangmatig gedrag.
De meeste mensen op mijn facebook kijken er slechts enkele minuten per dag. En de enkeling die dat langer doet, doet dat bij gebrek aan betere activiteiten.
jaren facebook gehad, opgezegd [..] en die periode daarna, stiekem best vaak (onbewust) de pagina bezocht of app opgestart. Viel me op dat er echt een soort van 'ontwenningsperiode' aanvast zat :+ inmiddels paar jaar clean :)
Zelf wil ik ook afkicken :+ van Facebook. Hoe doe je dat als al je vrienden erop zitten?
Wat ik heb gedaan is een post plaatsen "ik ga over 2 weken van FB af, stuur me een bericht als je mijn nummer nog niet hebt dan kun je me daarna daarop bereiken", en vervolgens 2 weken later mijn account verwijderd. Ook al zitten al je vrienden erop, als ze je nodig hebben weten ze je echt wel te vinden, ook als je geen Facebook meer hebt ;-)
Ik overweeg hetzelfde te doen.
De posts van mijn vrienden interesseren mij zelden. Zelf post ik ook niets.
De hoofdreden dat ik FB nog heb ik omdat ik veel bands (voor nieuwe releases) en festivals volg. n ik heb contacten in het buitenland die ik natuurlijk erg weinig zie.

Het valt mij op dat die nieuwsfeed sowieso n grote bende is. Als ik mijn feed open op mijn mobiel n mijn desktop, dan zijn de feeds totaal verschillend. Na een refresh is alles wr anders.
Nu snap ik dat er z veel informatie is dat een algoritme onmisbaar is. Maar het gebrek aan filters en instelmogelijkheden zorgen er wel voor dat ik toch regelmatig dingen mis die ik wl wil zien.

Een alternatief: Alle mensen uit mijn vriendenlijst verwijderen. Mijn vrienden zie ik toch regelmatig en zij kunnen mij mailen, bellen of appen. Mijn buitenlandse contacten, bands, festivals en wat andere bedrijven laat ik staan.

Iemand anders hier die hetzelfde doet?

Edit: @SonataArctica: Dat zou een oplossing zijn. Ik heb echter (nog) geen Spotify. En ik volg ook veel underground/obscure bands waarvan ik zomaar gok dat die niet op Spotify zitten. En wanneer is de aankondiging van een nieuwe release? Ik houd namelijk als vinyl liefhebber altijd de pre-orders in de gaten omdat platen nogal eens snel willen uitverkopen...

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 12 januari 2018 09:21]

Doe zoals mij. Ik heb de Facebook app van men gsm gegooid. Messenger heb ik wel nog. Gevolg ? Ik kijk misschien nog max 5 keer / week op een pc naar Facebook , ipv 10 keer per dag. Wat een verademing :)
Wat je dan wellicht beter kunt doen (dat doe ik ook) is Spotify gebruiken om de releases van die bands te volgen. Ik ben ook een muziekliefhebber en liep tegen hetzelfde probleem aan, maar heb het 'opgelost' door alle bands die ik op FB volgde nu in Spotify te volgen. Je krijgt dan een mailtje als de bands die je volgt hun nieuwe releases op Spotify zetten.

Edit: Als aanvulling, je hebt ook de wekelijkse Release Radar die je kunt checken, daar komen vaak ook nieuwe releases van bands die je volgt in te staan, en daarbij ook nog bands die er op lijken. Zo ontdek ik zelf meerdere toffe bands per maand die ik anders nooit zou zijn tegengekomen :-)

[Reactie gewijzigd door SonataArctica op 12 januari 2018 09:19]

je vrienden verwijderen maken weinig verschil. Ik had contacten die ik al jaren niet gesproken/gezien heb, deze verwijderd maar het gaf weinig verschil. De posts die mij werden voorgeschoteld bleven nog steeds aanbevolen, shared, liked etc.. In middels een jaar geen Facebook meer en of dat ten goede is gekomen van mijn privacy mwah dat zal wel mee vallen maar meer rust in het dagelijks leven is zeker een feit. Ook is er meer tijd vrij gekomen voor contacten die er toe doen en heb ik nieuwe mensen ontmoet IPV eindeloos te zitten staren naar een scherm.
Ik ben 40 en heb nog nooit in me leven een Facebook account gehad :Y)

(Omdat ik geen Facebook account heb wordt gemod naar -1 dit is de DOMSTE wat ik hier ooit heb mee gemaakt)

[Reactie gewijzigd door cem. op 12 januari 2018 12:04]

Ik heb gewoon mijn account opgezegd.
mijn "echte" vrienden hebben mijn contact gegevens al.
De rest heb ik / je toch nooit echt "contact" mee (gehad), dat is meer een "vriend" omdat dit via FB zo makkelijk gaat naar mijn mening

Tevens merk ik dat sinds het opzeggen mijn interesse naar de activiteiten van vrienden veel groter is geworden dat je veel leukere ontmoetingen hebt als je ze IRL ziet

[Reactie gewijzigd door ChemoNL op 12 januari 2018 09:02]

Wat ik gedaan heb is het verwijderen van alle shortcuts naar Facebook. (Telefoon homescreen, bladwijzers) Daarnaast ook notificaties beter afgesteld naar mijn eigen wensen waar ik dacht behoefte aan te hebben.

Nu gebruik ik Facebook nauwelijks zonder dat ik het echt daadwerkelijk heb hoeven verwijderen. Hier en daar heb ik Facebook nog nodig om in te kunnen loggen..
Ik ben zelf ook gestopt met Facebook. Dat was doordat er nooit echt iets leuks op is en allemaal maar de "gesponsorde meuk" op mijn tijdlijn stond. Na minuten scrollen kom je eens iets tegen van een van je vrienden en daardoor begon ik het meer te zien als een reclamemuur.

Ik betrapte mezelf er op dat ik er wel op zat maar er niks aan voldoening uit haalde. "Ik deed het omdat het moest".

Ik ben aan het begin van de kerstvakantie gestopt en ik heb van nog niemand gehoord dat ik van Facebook af ben. Ja, eerlijk is eerlijk, er zijn wel wat momenten gewest dat ik moest zeggen dat ik geen Facebook heb en dan wordt er wat raar gekeken maar dan geef je je nummer of mail en kan je via die manier in contact blijven.

Zou dit zijn dat er steeds meer mensen met Facebook stoppen? (is dat zo?) of dat er steeds meer kritiek op komt?
Naar China verhuizen :D!

VPN's werken bijna niet meer en dan gaat het vanzelf wel :)!
Idem, zelf een terugval gehad en opnieuw aangemaakt, denk nu een half jaar compleet clean en oh god, wat voelt dat fijn! Kwaliteit van leven en daadwerkelijk sociaal contact is dan ook met stappen vooruit gegaan
[...] doet dat bij gebrek aan betere activiteiten.
Mee eens. De keren dat ik Facebook bezoek, en dat is zo'n 6x per dag een paar minuutjes, zijn op de momenten dat ik mij mateloos verveel, zoals bijvoorbeeld in een bus of wachtkamer. Sociaal contact in real life zit er niet meer in, want anderen doen precies hetzelfde. En praat je met elkaar, waar moet je het dan over hebben; het weer? Dat is zo kortzichtig.

Ik moet toegeven dat, nu ik mij heb aangemeld bij een paar (voor mij) interessante groepen, ik diepgaande gesprekken op Facebook heb. Die gesprekken had ik eerst op GoT, Reddit of Fok!. Maar op Facebook is dit net wat persoonlijker.

Uiteindelijk zie ik Facebook graag als een alternatief op Reddit; en als ik de wijzigingen zo lees, is Facebook dat ook van plan. De interface leent zich er alleen (nog niet) voor.
Minder tijd doordat ze beter weten wat jij wel interessant vind is zeker wel goed voor facebook zelf. Dit betekend namelijk ook dat de advertenties gerichter kunnen en dus nog meer kans hebt dat mensen er op klikken. Het hebben van 1000 ads views waar 1 klik op komt is veel minder waard dan 100 ad views waar 2 kliks op komen.
Mwah, ze schroeven het bereik van bedrijven naar beneden, om dat te compenseren zullen bedrijven waarschijnlijk meer advertenties moeten kopen. Ik denk dat dit juist is om meer advertenties te verkopen.
Wat is daar vreemd aan. Minder advertentieruimte betekent dus vechten voor je plaatsje in iemands tijdslijn. En dus hogere prijzen. Slim gezien van FB.
Helemaal niet vreemd. Ze hebben in het verleden wat rare keuzes gemaakt om zichzelf te profileren als een bedrijf waar je "organische groei" kon bereiken met je merk. Het idee was: als je een pagina op Facebook maakt en regelmatig posts plaatst, zullen influencers jouw posts liken en krijgen alle vrienden van die influencers jouw posts te zien. Daarom pasten ze het algoritme ook aan dat bepaalt welke posts je te zien krijgt.

De praktijk is weerbarstiger en de organische groei die je op Facebook als bedrijf kunt halen is erg beperkt. Daar is Facebook inmiddels ook achter en zetten ze er dus minder op in - er is veel meer winst te halen met simpele advertenties, maar die hebben weer als nadeel dat veel gebruikers het irritant vinden steeds weer dezelfde advertenties te zien. En advertentie zien kan nog een positieve indruk achterlaten, twintig advertenties zien zorgt alleen maar voor irritatie en is dus niet gewenst.
Het achterliggende doel van facebook is het verzamelen van interesses van de mensen om vervolgens heel gericht advertenties te kunnen aanbieden. Op Facebook zag je de laatste jaren steeds minder persoonlijke posts maar steeds meer items van omroepen, websites, filmpjes, cartoons etc. Men wil de mensen juist weer triggeren om persoonlijke dingen te delen.
Verbeteringen hebben vaak een negatief gevolg. Voor mij dan toch. Zoveel tijd geleden werd ook de nieuwsfeed aangepast en zag je ook niks terug. Ik wil gewoon alles kunnen zien op chronologische volgorde.
Precies, gewoon chronologisch in plaats van een stiekem model.

En als het even kan ook alleen Posts van mijn vrienden zelf. Reclame snap ik (voor niets gaat de zon op), maar alles wat vrienden hebben geliked of op hebben gereageerd bij mensen die ik helemaal niet ken hoef ik niet te zien.

De onzin in het overzicht is een mogelijke reden om te stoppen. Voorlopig is het nog te handig om met verre vrienden in contact te blijven.
Ja dat is het enige. Soms wat chatten en daar houd het voor mij inmiddels mee op :) Hopelijk is het dit keer een "goede verbetering" al denk ik van niet. Maar we zullen zien.
'Pietje heeft zijn profielfoto gewijzigd'

En dat dan 50 keer. Lekker belangrijk. Als Facebook mij alleen echte posts van mijn vrienden en hun vrienden zou laten zien zou ik er elke dag op zitten waarschijnlijk. Echter in de praktijk zijn er 2 vage kennissen die de hele dag zitten te facebooken en daaromheen duizend man die ik helemaal niet ken maar waarvan Facebook denkt dat ik het belangrijk vind dat die hun profielfoto hebben aangepast.... Of nog erger, 'Lisa heeft gereageerd op de profielfoto van Pietje'... Ja dag Facebook.
Ook ik erger me hier stuk aan, maar het is wel terug te zetten (je moet het alleen elke keer dat je op de site zit weer opnieuw doen....

Klik op de "..." links bovenin, naast "Nieuwsoverzicht", klik vervolgens op "Meest recent".
Je kunt ook de volgende URL gebruiken: https://www.facebook.com/?sk=h_chr

Let op, klik je op het "Facebook" logo links bovenin dan ga je terug naar https://www.facebook.com en ben je dus je "Meest Recent" overzicht kwijt, en zul je deze opnieuw aan moeten klikken!

EDIT: Typo

[Reactie gewijzigd door Jelledenkik op 12 januari 2018 08:30]

Ja, daar irriteer ik me dus hopeloos aan, ik weet van het "meest recent" af. Maar ik merk dat ik steeds minder achter facebook zit. Soms eens om iemand een bericht te sturen maar echt naar facebook kijken wat mensen geplaatst hebben. Nee eigenlijk niet meer.
Ik wil gewoon alles kunnen zien op chronologische volgorde.
En dat kan je ook gewoon.
Niet helemaal.

Als ik op chronologisch klik krijg ik een paar berichten te zien, daarna houdt het overzicht op. In het 'gewone' overzicht kun je eindeloos doorscrollen, maar krijg je berichten van een paar dagen (of weken) geleden gemixt met recente berichten; ook die van een paar uur geleden die niet in het chronologisch overzicht staan...
Ik breng sowieso al minder tijd door op Facebook, ik heb gewoon 350 soort van vrienden verwijderd.

Al die mensen die ooit 1 keer gezien heb in vakantie weg, of oude vrienden die je al half jaar of langer niet meer gezien of gesproken heb weg.
Ook alle oude klasgenoten tot de basisschool aan toe die ik nooit zie weg.

Heb nog iets van 80 vrienden nu veel overzichtelijker, zijn mensen die ik echt ook nog zie op regelmatige basis.
En zo zie ik ook nog eens de groepen waar ik lid van ben, door die 400 vrienden waren de berichten van groeps pagina`s bijna niet te zien.
Ik ben helemaal gestopt met Facebook 3 maanden terug. Het geeft je echt een heerlijk en sociaal leven voor terug met een stuk minder stress en ergernissen. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Daarnaast werd ik helemaal gestoord van die nutteloze posts in de tijdlijn, dus dit is wel een goede stap van Facebook.

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 12 januari 2018 08:30]

Als een sociaal netwerk als FB je zo emotioneel laat benvloeden ligt dat dan aan FB of aan jezelf?
Het is hoe je onbewust met dingen omgaat. Ik weet zeker dat het mensen zijn die beter zonder dan met Facebook af zijn. Iedereen lekker persoonlijk aan een schandpaal hangen zonder schuldgevoel waar vervolgens half Nederland om moet lachen . Zo ga je niet met mensen om, en dat zijn dingen waar ik mij aan kon irriteren.
Wellicht ligt dat dan aan jezelf maar wat is je punt precies? De een is nu eenmaal gevoeliger voor bepaalde dingen dan de ander.

Ik ben blij dat ik geen Facebook meer gebruik. Ik heb nog een account maar heb er al maanden niet meer op ingelogd. Heerlijk rustig, ik wond me soms nogal op over bepaalde uitlatingen van mensen. En ja, dat ligt aan mij. Dus heb ik er zelf voor gekozen om me niet meer zo te laten opjutten. App van telefoon, niet meer kijken. Nogmaals: heerlijk.
Dat is heel het punt niet. Facebook is een tijdzuigende activiteit en haalt je uit het hier en nu. Als je ermee stopt heb je simpelweg meer rust en automatisch minder stress.
Daarnaast staan op Facebook alleen de hoogtepunten van andermans levens wat hoe dan ook de illusie wekt dat mensen om je heen het alleen maar leuk hebben.
Kun je heel stocijns over emoties doen, maar dit benvloed elke Facebookgebruiker.
Als je stress krijgt van facebook dan stop je er inderdaad beter mee. Maar veralgemeen niet, dit is niet voor iedereen zo.
Feit blijft dat elke gebruiker benvloed wordt door Facebook. Of je “last” van ervaart weet ieder voor zich het beste. Het hele algorithme is er op ingericht om zo verslavend en verleidelijk mogelijk te zijn. Ieder voor zich of die hier aan blootgesteld wil worden.
Ik ben niet gestopt maar dit vind ik al een hele verbetering, daarbij kijk ik ook niet eens dagelijks.
Ik kan gerust facebook dagen niet bekijken ben toch blij dat ik het heb, ik ben hierdoor toch weer in contact gekomen met een oude vriendin van mij.
Ik had haar al echt 8 jaar niet meer gezien of gesproken, was gaan samen wonen met haar vriend ver weg.

Nu is dat dus over en kwam ik via een vriendin daar achter, ze is nu ook in Utrecht gaan wonen dus dichtbij.
Dus wel leuk dat ik weer eens contact met haar heb kunnen zoeken, dus om nu helemaal te verwijderen nee.
Maar goed om nu nutteloze post dagelijks te zien hoeft ook niet, daarom heb ik de meeste mensen verwijderd en kijk ik gewoon niet dagelijks.
Heb ik ook gedaan. Het is verdorie toch geen LinkedIn!
Ik kijk er zelf zelden op en plaats af en toe alleen vakantiekiekjes van de kinderen voor familie en vrienden die dat leuk vinden.