Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EvLeaks: Chinese fabrikant gaat smartphone met gebogen scherm maken

De Chinese fabrikant Doogee komt volgend jaar met een smartphone die een gebogen scherm heeft. Dat stelt Evan Blass op zijn Twitter-account @evleaks. Daarbij toont hij ook twee foto's van het gebogen scherm, dat een 18,5:9-verhouding heeft.

Op de foto's is alleen het flexibele scherm te zien, zonder behuizing. Het is dus nog niet duidelijk in hoeverre de smartphone van Doogee gebogen zal zijn. Volgens @evleaks gaat het om een toestel met 6GB ram en 128GB opslagruimte. Andere specificaties zijn nog niet bekend.

Doogee zal vermoedelijk een oledpaneel gebruiken, omdat dit schermtype eenvoudig te buigen is. De schermverhouding van 18,5:9 komt overeen met de verhouding van de schermen in de Samsung Galaxy S8-telefoons, maar of Samsung ook het scherm zal leveren, is niet bekend.

Smartphones met gebogen schermen zijn niet nieuw. Samsung maakte in 2013 de Galaxy Round, die een kromming over de breedte heeft. LG kwam in 2014 met zijn eerste G Flex-smartphone, met een kromming over de lengte. Een jaar later kwam LG nog met de G Flex2, maar sindsdien zijn er geen nieuwe smartphones met kromme schermen meer verschenen.

LG G Flex2

Door

Nieuwsredacteur

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
En alleen dit jaar al 10 nieuwsberichten op Tweakers.net over komende of uitgestelde vouwbare smartphones:

https://tweakers.net/nieu...MBYkVJKanBmdWpSpZGRoY1AIA
De Apple iPhone 6 was een gebogen toestel met een recht scherm, telt dat ook?
Buiging van dat toestel viel niet onder 'intended use' :)
'Iets kroms is iets rechts wat gebogen is'
Bul Super
ZTE heeft zojuist een dubbel scherm uitgebracht. zelfs unbox therapy vond het een leuk ding. LTT trouwens nog niet over gehoord...

valt niet onder de kwalificatie van "vouwbaar" maar volgens mij wel klikbaar :+ het is een begin
Unbox therapy vindt dan alleen wel alles wat ze krijgen "een leuk ding", het is een kanaal voor entertainment maar nou niet voor een goede recensie. Ben wel benieuwd wat Linus er van zal vinden.
Gebogen is wel wat anders dan flexibel of opvouwbaar...
Die laatste over de iPhone is natuurlijk wel waar. Sinds de iPhone 6 bestaat het glas uit gebogen randen, precies zoals het artikel omschrijft. Dat het LCD paneel zelf niet gebogen is, staat hier los van...
Dacht even dat ze schermproblemen gingen repareren.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut hiervan is? Of is dit weer gewoon omdat het kan?
Totaal zinloos, en net als curved gaat dit een kort leven leiden.
Curved? In welke zin, monitors, tv's, mobieltjes? Voor mijn TV heb ik 't niet echt nodig. Voor mijn monitor (PC) is het des te prettiger (21:9 verhouding) en werkt voor mij beter dan een plat scherm. Voor mobieltjes zou ik 't ook niet direct willen, ik heb mijn mobiel vaak op m'n bureau liggen en dan zit je met zo'n gebogen telefoon op een wipwap te typen...
Want als de voorkant gebogen is, is de achterkant dat ook?

edit: -1? was een serieuze vraag

[Reactie gewijzigd door Aardappel op 16 november 2017 11:10]

Want als de voorkant gebogen is, is de achterkant dat ook?
Eigenlijk helemaal zo'n slecht idee nog niet, aangezien die afmetingen maar blijven oplopen. Dan past -ie wel mooi in de achterzak, net als een zakflaconnetje.

Nog ff wat anders: ...de schermverhouding van 18,5:9
Zullen we dat 27:18 gaan noemen, misschien? Een decimaal in een fractioneel getal, daar krijg ik echt de kriebels van.
37:18 bedoel je...

Maar verder helemaal mee eens. Er is al veel te veel ver-idiotisering en minachting jegens wetenschap en technologie. Nu ook nog de annotatie van breuken gaan laten bepalen door marketing types is onacceptabel.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 16 november 2017 14:59]

Gezien de onhandigheid van een vorm waarbij dat niet zo is, ook qua ruimte voor de componenten binnenin en de hang naar 'zo plat mogelijk', is het extreem onwaarschijnlijk dat de ene zijde qua kromming afwijkt van de andere.
Gezien de voorgangers / renders van andere toestellen is de verwachting er wel dat ook de achterkant krom is. Maar je hebt gelijk, ze zouden ons kunnen verbazen :)
Ja, voor monitoren heeft het wel nut. Voor TV's weer niet.
Hoe meer curved (hol naar de beschouwer), hoe meer scheerspiegel effect en reflectie van de achtergrond.
Hier heb je toch niets aan?
Buitendien we zijn gewend platte vlakken te aanschouwen, de vertekening aan de randen corrigeert het brein full automatically!
Weetniet wie hier -1 op geeft, ff de regels lezen denk ik.....

Je hebt gelijk, zinloos dit, hype train.
Hype train? Dan zou iedereen dit doen. Zonder dat is er geen hype een geen train.
nee dat betekend niet dat iedereen het zou doen.
Met jouw redenatie gaat het dan toch de goede kant op? Eerst een andere fabrikant, dan Apple en is het innovatief, en dan komt de rest weer (de 'na-apers').

Verder is je reactie een beetje kortzichtig. Een fabrikant probeert eens wat anders, en misschien dat het wat wordt, en misschien niet. Hoeft geen Apple-haat bij gehaald worden.
Ik weet niet maar, dat Apple geroep in elk draadje begint een beetje aan te voelen als de Godwin.

Doe het gewoon niet ;) Dat bedrijf is al jaren over het hoogtepunt heen en doet niets speciaals meer. 13 in a dozen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 november 2017 11:00]

Maar is baseer dit op historische momenten toch.

Voorbeelden:
- iPhone, de eerste kwam met een touch scherm. Opeens iedereen had het. Ondanks dat het niet nieuw was.
- touchID, opeens had iedereen het.
- de tablet een hele goede voorbeeld.
**ondanks dat het misschien al er was. Was het nooit een succes zonder Apple.

Het is raar maar echt waar.
Klopt, maar er loopt nu geen hond meer met een first gen Iphone rond, en in deze branche is de ontwikkeling van twee jaar terug allang niet meer relevant. Er zijn ondertussen talloze andere ontwikkelingen die niet van Apple komen en die Apple ook niet groot heeft gemaakt, ergo: Apple heeft er geen ruk meer mee te maken.

Het enige dat Apple nog groot maakt de afgelopen vijf jaar is zijn eigen winstmarges en de toestellen zelf.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 november 2017 11:15]

Ik denk dat je er naast zit.

Met faceID zullen nu ook geheid alle fabrikanten komen.

En dan nog de zogenaamde edge-to-edge displays. Ondanks dat het er al was komt binnenkort meerdere daarmee. Apple beÔnvloed nou eenmaal de andere is een feit.

Zelfs met de prijs proberen andere het ook te doen. Nog steeds 1300,- andere vragen bijna 950,- ja het is zeker wel een grote naam + speler en af en toe innovatief. Vooral met de faceID ...
Laten we wel zijn, voor al het geneuzel rond Apple heeft het nog steeds ommenabij de 10-12% marktaandeel tov de rest. Apple is gewoon een leuke soundbite net zoals Google dat is, voor de onwetende consument die eigenlijk weinig met tech heeft. Om even 'de meesten gaan volgen' wat perspectief te geven. Als de rest namelijk volgt doen ze dat met ťťn of twee toptoestellen, niet het gehele portfolio. Zo belangrijk is 't dus echt.

Dat Face ID, het zal allemaal wel, en natuurlijk in een landschap en markt waar de innovatie nu uit de plee moet worden getrokken omdat alle echt zinvolle features al op een toestel zitten, valt zoiets nog op ja... en de rest gaat mee want anders 'loop je achter' maar het gaat nergens meer over, biedt geen enkel voordeel ten opzichte van bestaande methoden, en dat geldt net zo hard voor gebogen schermen, edge-to-edge dat de meest broze telefoons ter wereld oplevert, enzovoort.

De realiteitszin is vaak heel ver weg bij dit soort innovatie. Je moet immers iets doen om die hoge flagship-prijzen te verantwoorden. Maar eigenlijk is het geen verantwoording, het is een probeerseltje waar niemand ooit om vroeg, en vaak zijn het ook problemen op zoek naar een nieuwe oplossing.

Hoedanook is het allang niet meer vergelijkbaar met wat Apple met de Iphone 1 deed, want dat was inderdaad revolutionair in gebruiksgemak. Dat stadium zijn we al jaren gepasseerd en het is goed om dat verschil te onderkennen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 november 2017 14:18]

Zie er ook geen nut van in, sterker nog het lijkt mij een nadeel, zo'n ding reageert op je vinger (of zo'n pen maar laten we van een vinger uitgaan), bij een normaal scherm gebeurt het al regelmatig dat je per ongeluk net de verkeerde letter intypt omdat je vinger iets te groot is of omdat je net een pixel mis zit. Logischer wijs is de kans hier op groter bij een gebogen scherm.
Ik vind het niet perse logisch dat een gebogen scherm de kans op het missen van een knop vergroot. Ik kan me voorstellen dat het ook juist kan helpen. Uiteindelijk zit je duim vast aan een gewricht waar omheen hij rond kan draaien. Dit is dus in principe een ronde beweging, waardoor een gebogen scherm wellicht juist helpt in de nauwkeurigheid.

Een voorbeeld hiervan is te vinden bij de Steam Controller. Daar is het mogelijk om een licht gekromde beweging van de duim te corrigeren naar een rechte beweging, omdat het moeilijk is om met alleen het bewegen van je duim exact een horizontale lijn te maken op touchpads.
Als ie over de lengte-as een kromming heeft, valt ie wat beter tegen je been in je broekzak lijkt me. Maar daar blijft het dan ook wel bij voor wat betreft het nut...
Dit lijkt me typisch zo'n ontwikkeling die begint als nutteloze gimmic, maar uiteindelijk toch heel nuttige doelen vind.

Zo stel ik me voor dat ze beginnen met een telefoon omdat het een klein behapbaar scherm gebruikt. Maar juist door het kleine formaat is het bij een telefoon minder nuttig.

Telefoons zijn door de rappe vervangingscyclus echter wel de ideale markt om technieken op uit te werken en onderhand wat van je investeringen terug te verdienen.

Zo stel ik me voor dat er uiteindelijk ook grotere schermen (tablets, TV's) komen die zich laten oprollen, en dat heeft direct alweer meer praktische nut.
Minder kans op breken of minder erge schade als je het laat vallen lijkt me.
Als heel de smartphone dan weer flexible is dan kan het al bijna niet meer breken denk ik dan.
Dat is heel erg afhankelijk van de technologie.
Gebogen schermen worden nu soms als plat LCD op een gebogen lens gelamineerd. Hierdoor zitten er juist veel meer spanningen in het glas.

Daarbij is, wanneer het flexibel is, is het geen glas. Dat kan nadelige effecten hebben op slijtage en touch performance.
Behalve dat het glas vrijwel altijd breekt en niet het scherm zelf..
Uiteraard! Wat dit verder doet geen idee, ga er vanuit dat de hardware erachter niet mee buigt...
Wat is het nut van een printje op je t-shirt?
Zit wat gemakkelijker in de achterzak.
Ik zie er wel een voordeel in, niet zozeer voor telefoons maar wel voor wearables.
Het zou toch fantastisch zijn als je om je pols een armband te hebben met een gebogen scherm. Dan kun je gebruik maken van een veel groter scherm als een smartwatch en kan op den duur de smartwatch en telefoon combineren.

Een beetje zoals die van lenovo:
https://youtu.be/jlIv7FZw73Q

[Reactie gewijzigd door yorroy op 16 november 2017 12:59]

Mijn ervaring met Doogee is nou niet echt denderend, touchscreens die spontaan uitvallen of slecht/gedeeltelijk beginnen te reageren, onderdelen die spontaan loskomen.... dit is nog echt een Chinees merk en zou ik persoonlijk niet kopen als ik langer dan een jaar met een toestel zou willen doen.
Ik denk dat jij net pech had met je doogee ik heb n doogee y300 nu 2jaar en nog steeds naar alle tevredeheid.
In vergelijking met n samsung sony of i phone kan je voor de prijs van n doogee dit toestel 5x vervangen.
Hoe zit het met software updates bij Doogee? Is de camera goed?
Doogee is vooral goedkoop. Voor fatsoenlijkere telefoons moet je bij merken als Xiaomi, UMI, ZUK, Honor of voorheen LeTV zijn. Die laatste heeft veel financiŽle problemen, dus die zou ik voorlopig niet aanraden.

En als je al iets koopt, doe dan bij voorkeur een telefoon met minimaal een Snapdragon vanaf de 625. Die zijn krachtig genoeg voor de meeste mensen en is goed ondersteund met custom ROMs mochten de updates stoppen. Zelf heb ik erg goede ervaringen met Xiaomi, mede dankzij hun lange support van beta-updates (6 jaar gemiddeld).

/EDIT: Deze site is handig gebleken voor de basisdingen van het importeren van Chinese telefoons: https://xiaomikopen.nl/xiaomi-kopen/

[Reactie gewijzigd door RalphM. op 16 november 2017 12:06]

UMI is een oem / odm gebruiker, die soms uit dezelfde fabrieken komt rollen als Doogee (en zich niet als Doogee op de export richt).UMI heeft zich moeten hernoemen naar UMI DIGITAL of iets dergelijks vanwege problemen.
ZUK bestaat inmiddels niet meer. Lenovo heeft het hoofdstuk ZUK afgesloten.
LeEcoo (LeTV) maakt inmiddels ook geen telefoons meer. :)

Honor (subbrand van Huawei), ZTE, Xiaomi, Meizu (tot op zekere hoogte) zijn wel de betrouwbare merken.
Wat een chaos, en ik ben dan iemand die het over het algemeen vrij goed bij houdt. ;) Maar ja, ZTE en Meizu zijn idd ook aanraders. De meeste merken in mijn lijstje kun je overigens nog prima kopen. En bij UMI heb je ook gelijk dat je niet de goedkoopste modellen moet hebben. In de regel houdt ik aan dat je tussen de 150 en 250 euro (in de aanbieding) de leukste dingen kunt vinden.
Ik kreeg af gelopen week n doogee mix binnen en deze geeft ota updates voor als nog tot nu toe 3 updates binnen gekregen en er op gezet werkt perfect.
De mix heeft n amoled scherm van samsung .
fotoos zijn goed.
De y300 fotoos waren van iets mindere kwaliteit maar daar stond tegen over dat hij n perfekte film opname maakt.
T mooiste van de mix vind ik 6gb werk geheugen en 64 gb opslag. :)
.
.
Ik ken meerdere personen met een Doogee, zeker de touchscreen problemen kwamen bij iedereen voor.
Evenals het loslaten van het touchscreen overigens, maar dat is wel op te lossen met nieuwe lijm.
Het is eigenlijk heel simpel. Chinese merken die hun spullen niet op de eigen chinese markt verkopen moet je niet serieus nemen. Waarom slaan ze de makkelijk te betreden en goedkope eigen markt over ? Omdat ze qua kwaliteit niet kunnen concurreren met de andere lokale spelers. Hun voornaamste afzetmarkt is Afrika, Zuid amerika en andere plekken waar de prijs belangrijker is dan kwaliteit en aftersales.
Mja, het probleem is, hoe weet ik als niet Chinees/insider welke merken er wel en niet op hun eigen markt verkocht worden? :P
Ik kreeg ook erg het idee dat het vooral Xiaomi kloons waren.
DooGee nieuws op Tweakers?
De chinezen zijn echt aan het oprukken! ;-)

Wat betreft buigbare schermpjes, Ik zie wel een toekomst voor openklapbare phones die in een tablet kunnen veranderen. Als het weer een G-flex achtig toestel is....Meh.
Precies dit! Als je je smartphone kan veranderen in een mini-tablet heeft dat zeker voordelen. Denk aan het lezen in het openbaar vervoer oid. Dan is een iets groter scherm best wenselijk. Het enige waar ik mij zorgen over maak is het feit dat het scherm de grootste aanslag op je batterijcapaciteit doet. Als je dus in feite 2 schermen heb, gaat dat dus 2 keer zo hard. Dat is niet erg als er dan ook 2 keer zoveel batterijcapaciteit in zit, maar daardoor wordt je smartphone weer veel dikker.

Ik ben dan ook bang dat de eerste toestellen met zo'n opvouwbaar scherm het formaatje "Communicator" gaan krijgen.

Wat in hemelsnaam het voordeel van een gebogen scherm bij een normale smartphone moet zijn, heb ik in bovenstaande reacties nog niet kunnen ontdekken.
Een jaar later kwam LG nog met de G Flex2, maar sindsdien zijn er geen nieuwe smartphones met kromme schermen meer verschenen.
Mijn LG G4 heeft ook nog een hele lichte kromming in het scherm. Ik vind dat persoonlijk wel prettig, als hij met het scherm naar beneden ligt dan raakt het glas net de tafel niet. Daardoor krijg je minder snel krassen. Mijn iPhone SE heeft dat niet en dat scherm is al vele malen meer bekrast. Overigens valt het me op dat die laatste sowieso super snel krast... Geen enkele telefoon die ik ooit heb gehad, krijgt zo snel krassen als dat scherm. Voor het eerst dat ik dacht: hier had ik een screen protector op moeten plaatsen.
Wellicht ben ik de enige maar geef mij maar gewoon een mooi plat scherm.

Heb van Samsung vele modellen gebruikt met de curve erin en steeds als ik dan weer een plat scherm gebruik denk ik van YES eigenlijk veel mooier en rustiger voor het oog.

Wellicht dat ze nu denken aan een andere ronding maar wat mij betreft is mooi plat mooi genoeg ;)
Voor een telefoon zie ik het nut niet echt. Maar er zijn genoeg leuke gadgets te bedenken waarbij een gebogen scherm van pas komt.

Misschien een horloge met de vorm van een polsband, die een-en-al scherm is? Waarbij met een gyroscoop er voor gezorgd kan worden dat de informatie op het scherm altijd boven is.
Wie zit er nu te wachten op een telefoon met een gebogen scherm? Niemand toch?

Samsung en LG hebben het al geprobeerd en zijn er al jaren geleden vanaf gestapt. Er is gewoon geen vraag naar. Het is eigenlijk alleen maar onhandig.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 16 november 2017 12:13]

Gewoon een brede (sem-flexibele) armband van maken die rondom je pols kan. Dan geb je een XXXL-smartwatch als phone ! :Y)
En dus meteen je antwoord waarvoor gebogen scherm handig zou zijn.

Ik heb in mijn jeugd een brede leren armband gedragen dus zoiets zou ik niet afwijzen.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 16 november 2017 12:39]

nu maar hopen dat de prijs dan rond de 150-200 ligt. dan is het teminste betaalbaarder, dan duurdere high-end phones.
met vergelijkbare specs

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*