Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Samsung kondigt zijn smartphone met opvouwbare display vermoedelijk begin volgend jaar aan, meldt persbureau Bloomberg. De smartphone kan net als een oude fliptelefoon uitgevouwen worden en zo een veel grotere display tonen, zodat het apparaat als tablet kan worden gebruikt.

Opgevouwen is het een telefoon met een 5"-scherm, uitgevouwen gaat het om een tablet met een 8"-scherm, zegt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Het financiële persbureau maakt melding van een tweede telefoon met een buigbaar scherm, maar meldt niet om welke dat zou gaan. De telefoons vallen buiten de Galaxy S-serie van smartphones, aldus het persbureau.

Het opvouwbare toestel werkt volgens een recente patentaanvraag door een buigbaar element in het midden van het toestel, waardoor de telefoon dubbel gevouwen kan worden. De telefoons staan volgens Bloomberg bekend onder de naam Project Valley, een codenaam die al langer de ronde doet, en zouden klaar moeten zijn voor een presentatie voor of op telecombeurs Mobile World Congress. Samsung grijpt die beurs al enkele jaren aan om zijn Galaxy S aan te kondigen. Dat gebeurde met de Galaxy S5 in 2014, Galaxy S6 en S6 Edge in 2015 en dit jaar met de Galaxy S7 en S7 Edge.

Samsung werkt al jaren aan buigbare oledschermen. Het zichtbaarste resultaat daarvan zijn de gebogen schermen in de edge-versies van huidige toestellen. De technologie hierachter laat Samsung al sinds ongeveer 2008 op beurzen en evenementen zien, maar de problemen zitten in het geschikt maken van hele smartphones als buigbare apparaten, inclusief componenten als pcb's en accu's.

Samsung-patentaanvraag voor opvouwbare smartphone (maart 2016)Samsung-patentaanvraag voor opvouwbare smartphone (maart 2016)Samsung-patentaanvraag voor opvouwbare smartphone (maart 2016)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Naast dat dit concept mij heel erg aanspreekt, ben ook ik bang dat het geen duurzame telefoon zal zijn. De mogelijkheid om van je smartphone een tablet te maken heeft vele voordelen. (zowel zakelijk als privť gezien) maar ik denk dat door het vele buigen connectoren en het display zelf snel kapot zullen gaan. Ook vraag ik me af in hoeverre ze nu een prototype laten zien, of wordt het echt een verkoopbaar apparaat?
Mijn eerste gedachte is dat een dergelijk toestel veel te dik wordt. Als ik het derde plaatje zie, wordt dat (afgaande op de huidige telefoons) toch minstens 2 cm. En alleen daarom al niet geschikt als smartphone.
Ik wil.niet van 5 inch telefoon naar 8 inch tablet. Doe mij maar van 2 inch telefoon naar 4 Inch Smartphone.

In de style van een Motorola Razr ofzo. Maar dan nu met doorlopend scherm.
Dat zou inderdaad wel erg dik zijn, gelukkig is het niks meer dan een tekening van de techniek (patent) an sich waar de dikte niet bepalend is voor het uiteindelijke product.

Die vakjes die van vierkant naar een andere vorm buigen zouden niet te illustreren zijn als die op het oog plat waren ;)


Edit: ik zit nog eens te kijken, maar op het 3de plaatje is de telefoon juist heel dun, wat dik lijkt is ene lijn die er om heen is getekend maar geen onderdeel is van het geheel :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 09:18]

Ja het zal zeker dikker worden. Maar dat hoeft niet erg te zijn. De vroegere HTC touch pro e.d. telefoons met uitschuifbaar toetsenbord waren ook echt wel 2 cm of meer aan dikte. Toch veel verkocht.
Toen wel, maar toen waren alle telefoons dikker.
Oke, maar als je hem vergelijkt met de HTC Touch Diamond is de telefoon zeker 50% dikker dan de niet-toetsenbord variant.

Maar heel veel dikker hoeft het opzich niet te worden. Het scherm is dan 'dubbel' als je hem dicht hebt geklapt, maar de rest van de onderdelen zijn niet direct dubbel uitgevoerd. Tuurlijk zit je met stevigheden en extra materiaal om alles buigbaar te maken en is het een stuk complexer, dus zal (vooral de 1e editie) zeker wel dikker zijn dan een normale telefoon, maar het zou best mee kunnen vallen.
Die was dan wel dik, maar qua voorkantoppervlak was die veel kleiner dan een telefoon van nu. Als zo'n opklapbare telefoon net zo groot wordt als een reguliere telefoon van nu + nog dikker, dan past hij denk ik niet normaal meer in de broek.
Maar het 2e plaatje haalt dat weer onderuit. Die 3e lijkt erg ingezoomed om te laten zien hoe het werkt.
Als het je gaat om van je smartphone een tabblad te maken was de Asus Padfone serie iets voor je. Helaas heeft het concept te weinig handen op elkaar te komen. Anders waren er wel fatsoenlijke opvolgers.

Ik vraag me af hoe graag men van zijn telefoon een tablet wil maken. Zelf gebruik ik de telefoon naast mijn tablet. Terwijl ik toch de padfone infinity had.
Ik zie het wel als interessante optie. Zelf heb ik een computer, laptop en een telefoon. Maar als ik in een vergadering oid zit (ik studeer voor de bouw) dan laat je makkelijker alles met een tablet zien dan op een lompe laptop. Maar om daar nou een tablet voor aan te schaffen is ook weer niets. Dan til ik me helemaal een ongeluk. Ook bij bijvoorbeeld het lezen van documenten in de trein e.d. is het handiger. Voor andere kan het inderdaad niets uitmaken, maar voor anderen is het zeker interessant.
microsoft surface dus zeg maar? ;) laptop weg, tablet weg, surface-concept in de plaats et presto :)
Als ik fatsoenlijk zou kunnen autocadden en andere programma's kan draaien. Sure! Maar volgens mij wilt dat nog niet helemaal :9
Als ik de sys reqs van Autocad 2016 bekijk moet dat makkelijk kunnen op een i5 surface pro in ieder geval. Ik heb zelf een SP3 i7 model en doe daar al mijn editing-werk on the go (Adobe photoshop & Capture NX) met af en toe wat teken en design werk (Indesign & Mischief) , noteer werk (one note) en ben bezig met het leren van Zbrush - en alles werkt als een trein. En dan is de feit dat hij een make-shift Cintiq is ook wel handig (Direct met pressure-sensitive pen retouchen)

Surface book is mischien iets beter; hoe handig ik de SP3 ook vind, zit het keyboard gedeelte natuurlijk "los" zit en hij leunt op de kickstand, heb je meer oppervlakte nodig - dus werken / gebruiken in treinen en/of de vliegtuig is niet echt lekker. Daar heb je dan geen last van met de Surface book en kan je die fijner op je schoot gebruiken of in andere rare posities.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 7 juni 2016 08:52]

De Padfone is compleet iets anders dan een 5" smartphone die open te klappen is tot 8". Dan heb je gewoon 1 apparaat. Bij de Padfone had je alsnog een extra device nodig/om mee te nemen. En het knullige was dat de "tablet" een domme huls was die zonder telefoon niet werkte. Eigenlijk bood het wat voor mij de cloud al jaren biedt; device onafhankelijk met bestanden en data werken.
Het is in mijn ogen logisch dat de Padfone mislukt is, de eerste keer dat ik er over las moest ik al gniffelen. Een smartphone die open te klappen is tot 8" tablet daarentegen... Mits hardware- en software technisch goed uitgevoerd is dat een geweldige innovatie.
Ik mag toch hopen dat ze deze technologie al een tijdje bezitten en er al 1-2 jaar mensen met een prototype op zak lopen om het in de praktijk te testen. Kan me niet voorstellen dat het direct vanuit het lab / testruimte rechtstreeks naar de consument gaat. ... Maar ja er gebeuren wel meer gekke dingen ;)
Samsung is in ieder geval al meer dan 6 jaar bezig met buigbare OLED schermen, in 2011 lieten ze dacht ik hun eerste prototype zien. Nu zullen ze niet al die tijd een complete telefoon hebben natuurlijk ;)

Buigebare OLED schermen zijn er overigens nog langer dan dat :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 11:09]

Ik vraag me vooral af hoe ze dit willen doen. Een OLED scherm buigen is tot daar aan toe. Een OLED scherm als het ware in tweeŽn vouwen, dat is wat anders. Je knikt hem als het ware. Ze zouden wel kunnen voorkomen dat hij helemaal 100% knikt, maar het komt toch aardig in die buurt, of je moet een 'plastic-achtige' kniklijn in het scherm maken, maarja, dan heb je een lijn midden door je beeld lopen in tablet modus.

Daarbij lijkt dit voorbeeld te doelen op dat het tabletscherm aan de binnenkant zit wanneer dichtgeklapt. Ik zou dan eerder kiezen voor dat je hem naar buiten klapt, dus dat hij in telefoon-modus zowel voor als achter als het ware een display heeft. Dan kun je uiteraard de helft van het display uitschakelen, maar hoef je geen twee losse schermen in een device te maken, en dat lost ook direct het probleem op zoals ik hierboven beschrijf, dan is de buigingshoek een stuk minder heftig. :)
Waarom kijk je niet gewoon even naar de afbeeldingen in plaats van te speculeren?

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 7 juni 2016 22:08]

Als de chinezen niet begonnen waren met vuurpijlen hadden wij later nooit op de maan gestaan.
Ik zeg "ontwikkel en laat maar zien"
Maar ja, ik ben dan ook bijna 60 en weet dat (bijna) niets onmogelijk is in de techniek.
De jongelui van tegenwoordig!!!!!
Goed dat Samsung zo'n product ontwikkelt en daar geweldig veel resources voor gebruikt, want net als destijds bij de curved TV is er echt enorm veel vraag naar deze telefoons |:(
er was 20 jaar geleden ook geen vraag naar tablets, omdat niemand nog wist dat die dingen bestonden....

Het nut van een buigbare telefoon (of buigbare display in het algemeen) is wel te zien, dat is niet te vergelijken met een curved TV imo.
Een curved TV interesseert mij niet maar als ze dit goed voor elkaar krijgen koop ik het meteen. En denk dat er genoeg mensen rondlopen die een groter scherm willen maar niet groter kunnen omdat een broekzak nu eenmaal een limiet heeft van wat er in past, een openklappende telefoon is dan ideaal. Ik kan bv niet echt zitten als mijn telefoon in mijn broekzak zit, moet hem er steeds uithalen, als ik hem in 2 kon vouwen was hij wel dikker maar zou ik wel gewoon mijn telefoon in mijn broekzak kunnen laten zitten.
Leuk dat hij uit vouwen is tot 8" maar de breedte is dus vrij smal in verhouding met de lengte. Niet echt een tablet
Dat hoeft helemaal niet, het plaatje is enkel ter illustratie van de techniek, niet van de eventuele uitvoering en maten van het scherm.

http://www.displaywars.com/5-inch-1x1-vs-8-inch-16x9 zie daar een 5 inch scherm wat bijna 2x in een 8 inch past :) Je kan het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 08:43]

Hoe dan ook wordt dit zo ongeveer de spannendste smartphone sinds de introductie van de eerste iPhone. Eindelijk weer een fatsoenlijke innovatie ipv jaarlijks incrementele verbeteringen.
De eerste iPhone was geen eens een smartphone toen die uit kwam (je kon geen apps installeren) ;)
Is dat tegenwoordig het criterium? Ee stonden al wel apps op dus het was zeker een smartphone.
Op alle telefoons staan apps maar het er naar wens op kunnen zetten maakt een telefoon slim.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Dat is altijd het criterium geweest :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 23:44]

Een innovatie is pas echt een innovatie wanneer het echt bruikbaar is en een meerwaarde betekent. Het edge scherm is dat dus niet.
Ja, het edge scherm voegt idd weinig toe. Helemaal mee eens (een van de twee redenen waarom ik de S7 en niet de S7 Edge heb gekocht). Maar een uitvouwbaar scherm waarmee je het bruikbare oppervlak van verviervoudigen als je het nodig hebt zonder een apparaat te moeten vervoeren dat enorme afmetingen heeft, is absoluut wel nuttig. Het zou gewoon echt tablet en telefoon in een kunnen zijn. Maar we moeten uiteraard nog maar zien hoe het uitpakt en of ze het daadwerkelijk al volgens jaar uitbrengen.
Als de scharnier op de zijkant zit, dan verdubbel je de breedte.
Wat ik altijd begrepen heb is dat, wanneer je iets maar vaak genoeg buigt of heen en weer wiebelt dat het op een gegeven moment knapt en stuk gaat.
Hoe zullen ze dat tegengaan zodat zo'n telefoon minstens twee jaar mee kan.
Deze telefoon werkt niet met scharnieren net als de oude flipphone.

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 7 juni 2016 06:59]

Ligt aan de hoek dat je iets buigt. Papier kan je oneindig buigen totdat je het zover doorbuigt dat er een vouw in komt.
Nee dat klopt niet, papier gaat ook uiteindelijk stuk door materiaalmoeheid/slijtage.

Maar ze zullen met radius spelen om zo de buiging te beperken zodat je toch een goede levensduur hebt
De maximale trek bij buiging wordt versimpeld gegeven door σ=Mb/I.
σ is de trek in N/m2 aan de rand van de film, die wil je minimaliseren. b is hier de dikte van polymeer / papier, die wil je ook minimaliseren.

A4 print papier buigt door die geringere dikte beter en vaker dan golfkarton, dus hoe dunner de film hoe minder kracht aan het oppervlak van de buiging. Net opgezocht ook dat door vermoeiing bij polymeer de max trek terugloopt tot ca 14% van wat het materiaal aankan, dus moet 7x zo sterk zijn als zonder vermoeiing. WC papier doet het ook extreem goed omdat het moment klein blijft, de kracht die je nodig hebt om te buigen is namelijk klein en het is dun, komt vast door de losse structuur, minder geschikt voor een beeldscherm.

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 juni 2016 08:02]

Uiteindeljk gaat alles stuk natuurlijk, ook als je het maar lang genoeg stil laat liggen. Het gaat hierbij om wat binnen het toelaatbare valt.
Het zal een ander soort scharnier hebben, met een bepaalde straal, zodat het scherm niet te ver buigt. En zijn veel materialen die heel vaak kunnen buigen, alleen moet je niet te ver doorbuigen. Haren van je tandenborstel buigen, deze slijten door het borstelen, niet door het buigen. De vering van je auto buigt enz.
Afhankelijk van de materiaalkeuze en de mechanische belasting die een filmscharnier te verduren krijgt kan het echt wel een eeuwigheid mee. Kunststoffen gedragen zich niet allemaal hetzelfde.
Dit is Samsung, die willen helemaal niet dat je telefoon langer dan 2 jaar meegaat. Hun update beleid liegt niet...
Samsung s5 krijgt gewoon nog een uodate hoor naar android 6.
Via het officeele updatekanaal?
Anders werken er terug een paar toepassingen niet die ik regelmatig nodig heb en absoluut geen hacks verdragen van je telefoon :'(
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/PHN/ (unbranded)
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/TNL/ (t-mobile)
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/VDF/ (vodafone)

Hier kan je de laatste versie downloaden en flashen met odin, gezien het officiele firmware is wat je daar download zal je knox flag niet aangepast worden en verder gewoon officiele updates ontvangen (als die nog komen). Er komt dus geen root of andere hacks om de hoek kijken.

Je kan elke versie gewoon flashen die ik heb gelinkt, ik zou zelf voor PHN gaan omdat die unbranded is. Uiteraard moetje wel een SM-G900F hebben (dit is het modelnummer van je S5 en te checken bij about phone).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 11:04]

Op mijn s5 met PHN CSC staat gewoon 6.0.1. Alleen is ie op dit moment voor de garantie bij coolblue. Maar het is er absoluut wel. Misschien alleen niet voor alle provider varianten. Ik heb gewoon de unbranded Nederlandse versie.
in Nederland wel sinds 25/04 of 03/05
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/TNL/
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/VDF/
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/PHN/
BelgiŽ nog niet, proximus (& co) laten altijd laaaang op hun wachten.
http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/PRO/

van die site kan je hem ook downloaden en zelf installeren, maar zou ook via KIES moeten werken.
Grappig bijna tegelijk gepost met mij ;)

Anyway je kan natuurlijk ook gewoon een Rom uit een buurland pakken, zolang het modelnummer gelijk is werkt dat gewoon.
tuurlijk voor BelgiŽ werkt de Nederlandse PHN ook.
Welk bedrijf doet niet aan planned obsolescense.

Samsung gaat wel bizar hard qua schermen zeg. Al jaren met afstand de beste schermen op haar telefoons en tablets, toen de gebogen randen, waar (terecht) niet iedereen het nut van in ziet, maar nu dit. Damn ik ben echt benieuwd. Er bestaat nog iets als innovatie in de smartphone wereld, heel fijn!
Mede omdat zulke onderdelen anders een stuk duurder en zwaarder worden. Als het dan een keer stuk gaat door iets anders dan slijtage is het vervangen haast onbetaalbaar en zal de auto ook een stuk duurder zijn in de aanschaf. Ook zijn veel merken al jaren bezig met gewichtsbesparing om brandstofverbruik terug te dringen.
Het komt echter wel goed uit dat deze onderdelen een belaalde hoeveelheid km meegaan, dan kunnen ze preventief vervangen worden zonder dat bijvoorbeeld je motor in de soep loopt..
Nee hoor, dat gaat veel verder. Als een toeleverancier binnen budget terugkomt met een onderdeel dat volgens de testen 250.000 km blijkt te halen, binnen budget en gewichten, dan worden ze teruggestuurd om die kilometers terug te brengen naar 150.000 km. Omdat daar uiteindelijk meer geld aan verdiend wordt... Echt waar, zo erg is het...
Bron? Of loop je wat te trollen?
Mijn bron, iemand die er werkt. Nee helaas geen trol, het is echt triest voor ons de consument. Maar blijkbaar kun je er weinig aan doen.
Mijn bron, dus onzin.
Hahaha, wat jij wil... Een hint, met verkoopmarges van 1-3%, waar moet de fabrikant zijn geld mee verdienen?

In dit topic vind je ook wat terug van iemand die in die branche werkt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650946