Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties

Samsung zou van plan zijn om de volgende versie in de Galaxy Note-serie te voorzien van een flexibel scherm. Van de Koreaanse fabrikant is bekend dat het al enige tijd bezig is met de ontwikkeling van flexibele schermen.

Het gerucht werd naar buiten gebracht door de Koreaanse tak van Zdnet. Die stelt over 'bronnen binnen de industrie' te beschikken, waaruit zou blijken dat Samsung plannen heeft voor een Galaxy Note 4 met een Youm-scherm. Youm is de merknaam die Samsung aan zijn lijn met flexibele schermen heeft gegeven.

De in de geruchten genoemde Galaxy Note 4 zou een scherm krijgen dat tot over de randen doorloopt. Daardoor buigt het scherm enigszins mee met de vorm van de behuizing, tot over de randen. Op deze manier zou de scherm-behuizing-verhouding opgehoogd worden. Samsung vroeg eerder patent aan op een dergelijk ontwerp.

Alhoewel het flexibele scherm door Samsung niet is bevestigd, liet het bedrijf eerder wel weten dat de Galaxy Note 4 een nieuwe formfactor krijgt. Ook is bekend dat het toestel in de tweede helft van dit jaar moet uitkomen. Verder heeft de Koreaanse fabrikant over de specificaties nog niets bekendgemaakt.

Samsung heeft al verscheidene malen flexibele schermen getoond die voor de Galaxy Note-serie gebruikt kunnen worden. Ook werd al eens een prototype-smartphone met flexibel scherm tentoongesteld. Daarnaast bracht Samsung de Galaxy Round uit, de eerste verkrijgbare smartphone met flexibel scherm. Deze kwam echter niet in Nederland uit. Kortgeleden maakte Samsung bekend dat het een miljardenbedrag investeert in flexibele schermen.

Samsung Galaxy Round

De Samsung Galaxy Round met een gebogen scherm.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

De Note 4 zou toch een 2K display krijgen? Het lijkt me stug dat dit dan ook gelijk een flexibel scherm wordt. Zie ook: http://www.allaboutphones...wijzen-op-2k-display.html
De note 3 heeft nu al een 1080p scherm, iets wat (bijna) onder de 2k resolutie valt, die 80 extra pixels (x verticale aantal pixels) ga je waarschijnlijk niet echt zien.

http://www.samsung.com/ca...alaxy-note/SM-N900WZKEBMC (1920 x 1080 Resolution)
http://en.wikipedia.org/wiki/2K_%28resolution%29

edit:
bedankt voor de uitleg PhysicalMagic

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op 20 april 2014 14:02]

Het artikel waar @tweaker2010 naar refereert geeft aan dat het een resolutie van 2550x1440px zou moeten betreffen. Dit zijn weldegelijk een stuk meer pixels.

2550*1440 = 3.672.000
1920*1080 = 2.073.600

3.672.000/2.073.600 = 1.77 zo veel pixels.

Toch vind ik het vrij raar dat er voor de benaming 2K is gekozen, aangezien dit idd vaak zo rond de 2048px horizontaal betreft. Ook is het vrij raar dat de telfoon (in landscape mode) horizontaal 2550 en niet 2560 pixels heeft. Ik ben benieuwd of dit niet een typfout is, want wanneer dat het geval is, is het gewoon een QHD resolutie. Dit kan er natuurlijk ook op wijzen dat het juist geen typfout is, aangezien ze anders die benaming wel hadden gebruikt.

Kortom, het blijft mij een beetje vaag allemaal.. :P

edit: had de uitkomst van de berekeningen omgedraaid

[Reactie gewijzigd door PhysicalMagic op 20 april 2014 14:02]

2560x1440 niet 2550x1440 :)
Het artikel waar @tweaker2010 naar refereert, spreekt toch echt over 2550*1440 (heb je mijn post wel gelezen?)..

Zie hier: http://www.allaboutphones.nl/nieuws/25184/eerste-geruchten-over-samsung-galaxy-note-4-wijzen-op-2k-display.html

Mijn post gaat juist over het feit dat ik het raar vind dat er 2550 en niet 2560 staat..

Bovendien is dit de site waar dat artikel zijn informatie vandaan heeft gehaald, en hier staat ook 2550x1440.

http://news.softpedia.com/news/Samsung-Galaxy-Note-4-Rumors-Point-to-2K-Display-4GB-RAM-64-Bit-CPU-436088.shtml
Over dat stukje had ik heen gelezen. Ik denk gewoon een typ fout. 2550x1440 zou raar zijn. Voldoet niet aan de 16:9 beeld verhouding.
2560*1440 = 3686400
1920*1080 = 2073600

3686400/2073600 = 1,78

Klein verschilletje
Het artikel geeft toch echt 2550x1440 aan en niet 2560x1440. In mijn post probeer ik juist duidelijk te maken dat ik die resolutie zo raar vind, maar dat dit ook de reden zou kunnen zijn dat ze het 2K noemen en niet QHD.

Artikel wel gelezen? Kijk maar even:
http://www.allaboutphones.nl/nieuws/25184/eerste-geruchten-over-samsung-galaxy-note-4-wijzen-op-2k-display.html

En de bron:
http://news.softpedia.com/news/Samsung-Galaxy-Note-4-Rumors-Point-to-2K-Display-4GB-RAM-64-Bit-CPU-436088.shtml
waarom stug kan toch? 2 nieuwe features in 1 telefoon waarvan 1 toch zeker goed is (2k)
Het zou mij ook stug lijken, omdat nieuwe schermtechnieken doorgaans eerst doorontwikkeld moeten worden. Een 2K scherm direct in een dergelijke nieuwe techniek, zou als dat technisch al haalbaar is in het begin onbetaalbaar zijn.
Onbetaalbaar is een relatief gegeven.
In theorie zou Samsung zo'n scherm kunnen ontwikkelen, en in de N4 steken.

De reserves, en te verwchten verkoopaantallen zijn dusdanig dat het er wel uitgehaald zou worden.
Of ze het een haalbaar tijdstip geven, dat is dan eenander onderdeel.
Waarom is 2k goed? Denk jij dat je dat verschil nog echt gaat merken op zo een klein display?
ja denk ik niet weet ik kan bij de note 3 nog pixels tellen zal bij 2k toch moeilijk worden
Komt omdat onze note 3 een pentile indeling heeft net als de S lijn. Waarom ze dat doen geen idee, maar als je op een bepaalde manier kijkt zie je kartels.
400PPI+ ga je heel moeilijk zien op een telefoon. Bij een (hele) grote TV ga je het wel nog merken.

Het verschil tussen 400 en 800 is visueel nihil. Maar qua batterij en performance gaat het echter wel echt een stuk achteruit, zeker nu de accu technologie echt achter begint te lopen.
Waar komt toch dat idee vandaan dat "de accu technologie echt achter begint te lopen"?
In mijn ervaring gaat elke generatie telefoon de afgelopen jaren weer langer mee met de accu dan die daarvoor. Ik kan nu vrij makkelijk 2 dagen doen met mijn One M8, als ik niet uitgebreid filmpjes ga kijken of spelletjes ga spelen. Dat zat er met mijn HTC Hero vroeger echt niet in hoor, daar moest ik me inhouden om het een dag uit te houden.
Als je het gaat vergelijken met oude nokia''tjes, ja ok... maar vergeleken met de oudere androids en de windows mobile toestellen daarvoor staan we er helemaal niet zo slecht voor naar mijn idee.
Dat komt niet zozeer door de accu, maar omdat de SoC/scherm en software steeds meer aan het optimaliseren is. En om het feit dat ze steeds meer de accu aan het proppen zijn. Lipo bestaat nu echt al veel te lang en er zijn (nu nog onbruikbare) nieuwe technologieen waardoor een accu ipv 1 dag straks een hele week mee kan gaan. Check wikipedia eens(staat al best wel wat informatie)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 21 april 2014 00:56]

OP een televisie heeft een hogere PPI dan 400 juist absoluut geen zin. Je zit zo ver van een televisie af, dat de PPI veel en veel lager kan zijn zonder dat pixels te onderscheiden zijn.

Als ik jou was, zou ik je wat meer inlezen in PPI. Het formaat is geheel irrelevant bij PPI en scherpte.
Hoe dichter bij je bij een scherm staat hoe meer PPI je ogen kunnen zien, TOT het moment dat je ogen zich niet meer kunnen bollen om scherp te kunnen zien(10cm?) maar je kijkt bij een telefoon/tablet vanaf ongeveer 30cm. Ik had het dus inderdaad verkeerd. Mijn excuses voor de misinformatie.

Maar vooralsnog is een PPI van ~800 echt niet meer zichtbaar en had ik zelf dan voor een 1440p scherm ipv een 2k scherm gekozen, alhoewel ik 1080p nog steeds meer als genoeg vind. Een 1440p scherm van 6" heeft al een PPI van 489,53, dat eigenlijk al overdreven is(zeker als het een 5" scherm is!).

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 21 april 2014 15:43]

Op welke afstand kijk jij dan ? Mijn normale afstand om naar m'n note3 te kijken is +-25 cm. Ik zie nergens kartels of pixels.
Ik zo'n 40cm, maar er zijn ook zat mensen die er 5cm opduiken en het nog steeds niet zien.
Mij viel het denk op omdat ik van een Note 2 kwam, die had geen vieze pentile indeling.
En omdat mijn verwachting misschien te hoog was dat een Note nooit zo'n goedkoper te fabriceren scherm zou krijgen als de S lijn. Helaas...
Hopen dat de Note 4 een beter scherm gaat bevatten dan een toekomstige S6
De Note heeft ook een slechter scherm op dit moment dan de S5/S4. Beiden beschikken over Pentile schermen maar het verschil is de pixeldichtheid. Daardoor is alles wat kleiner en valt het bij de S4/S5 niet meer op en bij de Note 3 wel als je op 10 cm afstand kijkt.
Omdat Pentile makkelijker te fabriceren is dan RGB.
Omdat Pentile makkelijker te fabriceren is dan RGB.
Wat bij OLED een reden was (weet niet of dat nu nog zo is) is dat een van de kleuren pixels sneller degradeert. Als die pixel groter wordt gemaakt kan die op een lagere helderheid aan het begin van het leven worden gebruikt, en naarmate de telefoon ouder op een hogere relatieve helderheid. Zo blijft de kleur gelijk over de twee jaar dat je de telefoon hebt.
Dat wordt als smoes gebruikt.

Eigenlijk moet je het anders zien. Je koopt een Samsung telefoon met 1920x1080 resolutie. In werkelijkheid heb je 1920x1080 groene subpixels, maar slechts 960x1080 rode subpixels en 960x1080 blauwe subpixels.

Dat noem ik oplichting, want het totale aantal subpixels is veel minder dan bij normale RGB schermen.

Dat sommige kleuren sneller degraderen is leuk, maar geen argument om zo'n misleidende en belabberde pixelindeling te gebruiken. Ze konden net zo goed de subpixels die snel degraderen groter maken dan de andere subpixels. Of 4 subpixels gebruiken om één vierkante pixel te krijgen. Maar dan is de maximale resolutie lager => lagere resolutie dan concurrenten OF meer kosten maken aan R&D =>minder winst.

[Reactie gewijzigd door mohf op 21 april 2014 00:06]

En Dan alsnog gaat her over de subpixels. Ik heb nog nooit een fabrioant zien adverteren met de hoeveelheid subpixels dus her is geen bedrog.
Dat jij het oplichting noemt heeft juridisch weinig impact. Pentile is, zeker bij hoge resolutie schermen, een prima techniek. Wat je zegt is ook onzin: fabrikanten beloven je 1920x1080 pixels, niet 1920x1080x3 subpixels. Bij pentile wordt een subpixel gedeeld en heb je dus effectief 2 subpixels per pixel, maar het blijven 1920x1080 pixels. Als de oled-leveranciers hadden geadverteerd met 3 subpixels per pixel, dan was het oplichting geweest, omdat je dan niet kreeg wat geadverteerd werd.

Het hele punt van die hoge resolutie displays is dat je de individuele pixels niet meer kunt zien, maar het gezeur over pentile blijft bestaan. Vaak komend van mensen die het ergens gelezen hebben, 100% crop plaatjes op internet hebben bekeken (op hun RGB computermonitor) en dan concluderen dat het hun techniek niet is.

In de 2 jaar dat ik mijn Galaxy Nexus had met 720p 4,65" pentile display is er nog nooit _iemand_ geweest die commentaar op het display had. Maar dan ook echt he-le-maal niemand. Geen leek, geen techneut,

En "ze konden net zo goed de subpixels die snel degraderen groter maken" is precies wat ze bij pentile doen 8)7 De snelst degraderende pixels zijn groter, dat is ook wat joost_m zegt: "Als die pixel groter wordt gemaakt kan die op een lagere helderheid aan het begin van het leven worden gebruikt".

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 21 april 2014 13:15]

Dat is allemaal theorie en informatie die je niet krijgt, als je in de winkel opzoek bent naar een telefoon.
Volgens mij draai je het hier even om. Wat jij noemt is theorie, wat ik noem is gewoon even kijken in de winkel. Hoezo informatie die je niet krijgt? Bij een winkel als Mediamarkt hebben ze de winkel gewoon op voorraad, kun je deze aanzetten, kritisch bekijken, voelen, horen, etc... Welke informatie kunnen ze geheimhouden? Als je het niet ziet, waar maak je je dan druk om?

Als Pentile zo lelijk zou zijn, zou het in winkels niet verkopen. Dit is echt een klaagpuntje voor Tweakers :)
Als consumenten een telefoon willen kopen met het scherpste display, dan moet dat aan de hand van de meegeleverde specificaties duidelijk zijn, zonder dat een consument onderzoek moet doen op internet. Jij vindt het dus niet misleidend als jouw "1 Tb" harddisk van de mediamarkt slechts 128GByte blijkt te hebben?
Dat slaat als tang op een varken. Al jaren geven fabrikanten hun hdd-opslagruimte op in veelvouden van bytes, niet bits. Al jaren geven fabrikanten schermresolutie op in pixels, niet subpixels. Snap je?
Mijn laptop (Samsung np900x4d) heeft een RGB 1600x900 scherm, dit betekent: 1.4 miljoen pixels, 4.3 miljoen subpixels

Mijn telefoon (Samsung Galaxy S4) heeft een Pentile 1920x1080 scherm, dit betekent: 2.1 miljoen pixels, 4.1 miljoen subpixels.

Dit betekent dat mijn laptop, met lagere resolutie, meer subpixels heeft dan mijn 1080p Galaxy S4, en dus scherper beeld geeft.
Jij blijft dooremmeren over oplichting alsof je iets crimineels aangedaan is, omdat iemand de resolutie volgens een volkomen geaccepteerde standaard opgeeft. Ik wil ook niet beweren dat het ideaal is, ik ga alleen in tegen de bewering dat het oplichting is en dat het ontzettend lelijk is, want ik blijf erbij dat je het bij een hoge resolutie scherm geen issue is.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 21 april 2014 18:32]

95% van de smartphone gebruikers weet dit ook niet en boeit her niet, ze letten er toch niet op.
Nee, want als ik nu een RGB plaatje open van 2x2 pixels, dan verwacht ik 4 rode subpixels op mijn scherm, maar dit zijn er dan 'maar' 2 rode subpixels. De andere 2 rode subpixels gaan verloren omdat het scherm deze niet heeft ("ze worden verdeeld").
Ik snap heel dat pentile geneuzel wel hoor... Zag op mn (inmiddels) ex dr telefoon (S3 mini) ook altijd spikkels in een patroon bij een effen kleur. Heel lelijk is dat. Stel je hebt die gedeelde subpixel niet nodig, ontstaat er wel een flink gat in het raster wat je dan met het blote oog WEL kan zien.
Ik ben bijziend, en kan zonder bril erg goed dichtbij zien, en zonder bril kan ik nog nauwelijks de afzonderlijke pixels zien. Ik moet dan echt vrij dichtbij mijn scherm turen om pixels te zien. 4K voor een telefoon is absurd. Full HD is echt ruim voldoende, meer pixels zal echt niet wat toevoegen, alleen je batterij leegslurpen. Tevens je telefoon trager maken ivm gpu overbelasting. 4K op een telefoonscherm is puur een 'kijk eens wat wij kunnen maken' feature.
4k zou inderdaad nergens opslaant zijn, full hd is inderdaad al zeer mooi maar voor een 5.5 a 5.7 inch telefoon zou ik 2k nog wel willen hebben
geruchten zijn geruchten he... denk dat samsung eerder voor flexibel gaat
Flexibel scherm is mooi, maar als de batterij niet flexibel is, en als het moederbordje niet flexibel is, etc., dan schiet je er nog niet veel mee op...
Ik zag laatst een concept waarbij het scherm over de rand liep, voor notificaties enz. Als ze daar iets nuttigs van kunnen maken schiet je er wel wat mee op :)

Ze moeten wel met iets komen, een snellere Note 3 met weer een ander achterkantje kunnen ze niet maken..
Beetje tegenstrijdig met het bericht van 2 dagen geleden over de investering van 4,15 miljard voor flexibele schermen.

Citaat hieruit:
"Afgaande op de releases van voorgaande jaren, verwacht BusinessKorea dat de opvolgers van de Galaxy S5 en de Galaxy Note 4 vermoedelijk begin volgend jaar uitkomen en het zou nodig zijn dat Samsung nog dit jaar begint met de uitbreiding van de A3-fabriek. Anders zouden de smartphones niet van een flexibel oled-scherm voorzien kunnen worden. Het plan van Samsung zou zijn om de massaproductie in de fabriek in januari of februari 2015 te laten beginnen."

Lijkt me dus sterk dat de Note 4 een flexibel scherm zal hebben als er nog geen massa productie mogelijk is....

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 20 april 2014 14:20]

Kan iemand mij het voordeel uitleggen van een gebogen scherm op een smartphone? Die kleine kromming voegt imho niet zoveel toe op zo'n klein scherm (ik stel overigens ook mijn vraagtekens bij het nut van een kromme TV 50" tv, maar dat is een andere discussie), het maakt je toestel alleen maar dikker en dus onhandiger mee te nemen in je broekzak.
Het voordeel van een scherm dat kan buigen is dat als je je telefoon laat vallen het scherm buigt ipv barst. Voor het 'kijken' maakt het geen drol uit, die kromming kan je denk ik van voorkant niet eens zien.
De kromming heeft weldegelijk effect op het gebruik. De spiegeling is anders. Een beetje afhankelijk van de kromming wordt dit een lijn of een punt. Neem maar eens een scheerspiegel om het effect te bekijken. In sutuaties met veel licht zal een gebogen scherm met een lagere helderheid gebruikt kunnen worden.
Ik had/heb zelf een S Advance met een gebogen glasplaat(wel met een recht scherm eronder) en in situaties met een beetje zonlicht werkt dat inderdaad soms. Met de nadruk op soms, je moet de telefoon vaak wel draaien om het effect te krijgen. Dan heb je ipv een spiegeld vlak een blauwe horizontale lijn lopen. Maar bij veel licht of als het licht niet gunstig valt maakt het geen verschil is mijn ervaring en is dit voordeel beperkt.
Probleem is alleen dat je nooit weet hoe ver je dat scherm kan buigen.
Of gaat hij soms piepen als je te ver buigt?

Een ander probleem is als je het scherm in 2 richtingen buigt. Je krijgt dan een oppervlak dat eigenlijk niet kan bestaan, en dus samengedrukte pixels.
Gedacht is dat de afstand tussen de linker en rechter hoek (diagonaal) voor je duim niet groter wordt terwijl het scherm dat el doet (halve inch of dergelijke) dit doordat het kromt. Tweede gedacht is dat wanneer er druk op zou komen deze schermen ietwat flexibel zijn waardoor de hardware minder 'foute druk' krijgt.
Misschien dat je daardoor beter aan de andere kant van het scherm geraakt bij éénhandig gebruik?
het voordeel is dat je hem voor meer kab verkopen andere voordelen zijn er niet echt
Dat zou ook mijn eerste conclusie zijn: Een feature waar je geen drol aan hebt.

Maar er moeten toch voordelen zijn?
zal denk iets mooier ogen en als de note daardoor wat flexibeler wordt zit hij makkelijker in je broekzak denk ik
Past beter bij de rondingen van de achterzak.
Daar kan AMD veel meer mee. Die randen bij een scherm opstelling zijn matig irriterend bij Assassins creed of bij Final Cut.
Wellicht de zijkant van het apparaat. Voor notificaties of iets dergelijks. Een krommend beeldscherm zou esthetisch iets kunnen toevoegen. Andere toepassingen in huidige telefoonmodellen kan ik niet echt bedenken. Maar een flexibel beeldscherm kan ook ingezet worden als armband bijvoorbeeld. En dat lijkt me weer wel echt iets unieks.
Misschien maken ze het scherm uitrolbaar, dat je alleen een staafje hebt. Dat zal vast nog jaren duren, maar om daar te komen moeten ze toch wat ontwikkelen en uitproberen. Overigens is de LGflex best innoverend dat ie buigzaam is, en krasherstellend. Jammer dat het technisch verder niks is. Ze hebben wel de eerste stap vast gezet.

We zullen over 10 jaar vast lachen om die ouderwetse niet flexibele smartphones van nu.
Een gebogen scherm is leuk, maar ik wacht nog steeds op een gsm waarop je bijvoorbeeld kan gaan zitten, en die door flexibiliteit niet breekt :p
Ik heb in een eerder artikel op tweakers gelezen dat dit een voordeel is van het gebogen scherm. Zolang je hem met de vorm van je been/kont mee in je broekzak stopt (dat het aansluit zeg maar) en je gaat er op zitten zou het de kracht (beter) op moeten kunnen vangen :*) Ik weet niet of ze daar garantie op kunnen geven maar Amerika zal daar dan wel een uitzondering van worden!
Hoe vaak heb jij op je smartphone gezeten die daarbij brak?
Ik heb nog nooit op een smartphone gezeten maar ik ga niet op m'n iphone zitten want volgens mij gaat die daar niet goed tegen kunnen. Daarbij is iedereen niet even zwaar gebouwd.
Ik heb een keer op een smartphone gezeten. Niet mijn eigen, maar van iemand die hem in de bus had laten liggen. Moest wel een paar haltes eerder uitstappen om in het ziekenhuis mijn broek (en wat daar in zat) te laten hechten. :o
Smartphone was overleden.
De LG flex heeft deze eigenschap: je kunt de telefoon platdrukken op een tafel, zonder dat het breekt. Gelezen in de review of hands-on op deze site.
Tsja, ze moeten qua concept wel wat nieuws brengen. Want als je de vlaggenschepen van de laatste tijd bekijkt, is de vooruitgang op de vorige generatie gewoon zeer beperkt. Wellicht heeft het eea te maken met het gegeven dat Qualcomm gewoon niet op tijd een nieuwe SoC klaar had die echt een stap voorwaarts had moeten zijn, maar dan nog.

De vorige generatie vlaggenschepen hebben een Snapdragon 800 en het verschil met de 801 wat in de huidige vlaggenschapen zit, is gewoon niet zo groot. Wanneer je dan kijkt naar het prijsverschil tussen de huidige vlaggenschapen en toestellen als de Note 3 en G2, is het verschil zo klein, dat het de meerprijs gewoon niet verantwoord m.i.

Tegen de tijd dat de Note 4 uitkomt zal daar wel een 805 in zitten, wat nog steeds maar een beperkte vooruitgang is (die zou met de 810 pas gemaakt worden). Een hoger resolutie scherm zo in het geval van de Note 4 misschien wat kunnen doen, maar uiteindelijk willen mensen natuurlijk ècht wat nieuws.

Op het gebied van de SoC is de rek er momenteel een beetje uit. Je kan toestellen wel sneller maken, maar als de apps die ervan kunnen profiteren er niet zijn, houdt het natuurlijk op.
Correct. De processors zijn al erg goed, zelfs die van vorig jaar. De schermen mankeren ook niet veel aan. De echte innovaties moeten nog komen in de wereld van smartphone batterijen..
Voor de pixel liefhebbers (ik ook) kan er nog verbeterd worden. Ook wat betreft kleurweergave, helderheid en auto-brightness. De batterij kan wel een ontwikkel-boost krijgen. Net zoals de snelheid van het interne geheugen, RAM en overall refresh rate van het OS (Android, maar ook iOS7).

Ik denk echter dat de echte ontwikkeling hem zit in goede en stabiele implementatie van meerdere apparaten die gekoppeld kunnen worden. Smartphones, laptops, cloud, smartwatches en bijvoorbeeld Google Glass.
maar uiteindelijk willen mensen natuurlijk ècht wat nieuws.
Natuurlijk willen mensen wat nieuws maar ik neem aan dat mensen wel iets nieuws willen waar ze iets aan hebben en wat het gebruik bijv. echt gemakkelijker/sneller maakt
Dit is niet hoe verkoopargumenten werken. Het moet op het moment van de verkoop iets zijn dat ze als meerwaarde zien en naar aanleiding waarvan ze het idee hebben dat het de deal beter maakt. Of het ook daadwerkelijk gebruikt wordt of zelfs in de praktijk bruikbaar is, is een tweede.

Goed voorbeeld is de modus op mijn Ducky toetsenbord om toetsen op te laten lichten op het moment dat je ze indrukt. Ik wilde dat perse hebben en heb uiteindelijk 150 euro betaald voor dat toetsenbord. Was die feature er niet geweest, was ik voor een goedkoper mechanisch toetsenbord gegaan. Ik gebruik die feature in principe alleen om het eens te laten zien aan anderen. Van minimaal de helft van alle keren dat ik het buiten die situaties om gebruikte, deed ik alsof mijn hand Michael Jackson in de Billie Jean video was. Kortom ik wilde een feature zonder dat ik er een praktisch gebruiksdoel voor voor ogen had.

Zat mensen kopen ook PC's met specs die ze totaal niet nodig hebben, accessoires voor bepaalde spullen die ze nooit zullen gebruiken, toevoegingen op telefoonabonnementen waar ze niets mee doen. Allemaal omdat ze de schijn geven van een goede deal.
En daarom heb ik laatst een S4 gehaald.

Niks nieuws onder de zon qua vooruitgang de laatste jaren.
Ik heb hetzelfde gedaan. De rek is er een beetje uit in de smartphone markt, het is alleen nog evolutie. Door Een flexibel scherm krijgt de ontwerper meer vrijheid. Het fijt dat een scherm nu altijd plat moet zijn bepaald in grote mate het ontwerp. Aan de andere kant moet je maar afwachten of dat voordeel oplevert. Een platte telefoon is namelijk wel zo praktisch.

Voor wearables kan er wel toegevoegde waarde zijn.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 21 april 2014 13:29]

Echt heel mooi op die manier kan je de telefoon wat kleiner maken, waardoor hij in 1 hand past en toch het scherm groter maken. Op deze manier kan je ook de onscreenbuttons mooi wegwerken. Ik ben echt benieuwd hoe dit eruit gaat zien!
Hopelijk is het scherm indd ook flexibel/ buigzaam zoals die van lg. Dan is hij ook nog beter valbestemdig dan de huidige telefoons. ( op de G flex na).

PS ik ben zelf een iphone gebruiker...
Hoezo kan je hem kleiner maken? Volgens mij neemt het toestel dor de buiging juist meer plaats in je broekzak. Het zal de dikte in ieder geval niet ten goede komt.
Jehoeft geen bezel meer om het scherm. Want hij loopt over de randen heen... Of hij dikker wordt dat hangt af hoe dik deze schermen zijn. Als met flexibele kunnen ze in de vorm buigen waardoor hij minder ruimte inneemt ( je gebruikt eventuele loze ruimte )
Bij nu.nl zeggen ze dat het scherm doorloopt in de randen van het toestel, wat me ook wel fijn lijkt, maar ik weet niet of nu.nl dat goed verwoord heeft.
Verder lijkt een scherm dat over de randen van het scherm doorloopt wel handig. Op mijn Nexus 4 merk ik dat de lichte kroming in de rand van het glas aan de zijkant wel fijn aanvoelt, en als het scherm daarin doorloopt is het alleen maar aan te moedigen, en en groter scherm in dezelfde grootte behuizing is altijd welkom.
En als het scherm (ik denk nog niet bij de note 4) ook aan de zijkant van het toestel zit lijkt mij dat ook een goede toevoeging, vooral bij het gamen.
Bij flexibel denk ik toch heel wat anders, volgens mij zou gebogen scherm een betere benaming zijn en een heel wereld van verschil.
Flexibel is het door de gebruiken kunnen buigen van een scherm in een bepaalde richting.

Ik ben benieuwd wat het voordeel zou zijn van een dergelijk scherm, wat is de werkelijk toegevoegde waarde voor de gebruiker? Misschien het in de hand vallen van het toestel als het hele toestel gebogen is, maar het lijkt mij nadelig te zijn voor de formfactor.
De round was toch niet flexibel? Alleen de gflex
Betreft het nou een flexibel of een gebogen scherm? Nogal een verschil lijkt me...