×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nokia stopt met ontwikkeling Ozo-vr-camera en ontslaat personeel

Door , 71 reacties

Nokia heeft bekendgemaakt dat het stopt met de ontwikkeling van zijn Ozo-vr-camera, waarvan er geen nieuwe versies zullen uitkomen. Daarnaast ontslaat het Finse bedrijf 310 medewerkers in het thuisland, de VS en het VK.

Nokia zegt dat het stopt met de camera en aanverwante hardware omdat de vr-markt zich langzamer ontwikkelt dan verwacht. Het bedrijf belooft zijn 'verplichtingen tegenover bestaande klanten' nog wel na te willen komen. Nokia vroeg tienduizenden euro's per exemplaar voor zijn Ozo-camera. De aangekondigde ontslagen vallen binnen de afdeling Nokia Technologies, waar naar eigen zeggen ongeveer 1090 medewerkers aan de slag zijn. De afdeling richt zich onder meer op consumentenproducten in de markten van digitale media en digital health.

Het Finse bedrijf kondigt verder aan dat het zich meer op dat laatste gebied wil richten. Het verwijst naar zijn overname van wearables-maker Withings, die in 2016 door Nokia werd afgerond. Bij de overname zei Nokia dat het daarmee een stap wil zetten op de markt van gezondheidsproducten. Verder wil de onderneming de nadruk leggen op het in licentie geven van zijn merk en technieken, zonder een wijziging aan te brengen in zijn activiteiten op het gebied van patentlicenties. Het Nokia-merk wordt bijvoorbeeld gebruikt door HMD, dat onder die naam smartphones produceert. Tweakers reviewde onlangs de Nokia 8.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-10-2017 • 09:04

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Als Nokia de camera kon laten zweven zoals in de film Prometheus (Aliens film), dan is het geschikt voor het mappen van de ruimtes.
Het is maar een suggestie, Nokia :P
https://vimeo.com/127434715
Dat vind ik echt geweldig!
Gisteren nog het nieuws van Intel, vandaag Nokia, vorige week Tom Tom. Het lijkt niet zo best te gaan met VR, wearables en gerelateerde producten?

[Reactie gewijzigd door Dupje op 10 oktober 2017 09:13]

Het is het technisch allemaal nog net niet. De brillen zijn te lomp, de graphics nog niet voldoende om je het idee te geven dat je echt in een andere wereld zit.

Heb de Rift (DK2) gehad, en heb nu de Vive. Vooral de laatste was wel even leuk (Google Earth!!) maar ligt inmiddels ook al weer langzamerhand stof te vergaren.

Daarnaast is het grootste voordeel van VR direct een (vind ik) groot nadeel. Het feit dat je volledig afgesloten bent van de buitenwereld is in een sociale omgeving (gezin) wel eens een dingetje. Alleen op je zolderkamer geen probleem, maar in de woonkamer met anderen wat lastiger.
Helemaal met je eens. Ik heb een Vive en het was even leuk, maar inmiddels ligt hij ook op de plank. Het is gewoon geen prettige ervaring. Je krijgt het warm, het drukt op je neus al die kabels waar je op staat en in struikelt. Laatste keer dat ik hem aan had staan zat er een irritante judder die elke 10 a 20 seconden terug kwam en ik met geen mogelijkheid weg kreeg. Driver updates gedaan, lighthouses verplaatst etc. Op een gegeven moment was ik er echt klaar mee en had zoiets van weet je laat ook maar zitten eigenlijk. En dan heb ik het nog niet eens gehad over motion sickness, gelimiteerd VOF, screendoor effect etc.

Het werkt allemaal wel en de eerste keer dat je een VR bril opzet is het ook echt WOW. Maar daarna wordt het normaal en beginnen de de nadelen het WOW effect te overheersen. Hoe meer ik er mee bezig was hoe meer ik begon te merken dat VR totaal nog niet klaar is voor de massa. Het is gewoon niet iets waar je wel even een paar uur achter elkaar mee wil slijten. En dat is jammer want de potentie is geweldig!

Ik heb wel hoop nog voor de toekomst dat het ooit zo ver komt. Maar voor nu lijkt het weer net zoals in de jaren 90 een hype die gaat overwaaien, omdat de technologie de verwachting gewoon niet snel genoeg kan waar maken.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 oktober 2017 11:38]

Die toekomst zou wel eens heel dichtbij kunnen zijn, dus best wel sneu dat dit nu gebeurt.

Ik ben zelf een designer/webdeveloper met hooguit gemiddelde technische skills, maar ik hoop binnenkort een eerste experimentje te kunnen gaan doen met Mozilla A-frame. Best makkelijk om daarmee echt leuke dingen te maken met WebVR.

Stap 2 zou dan de aanschaf van een camera zijn. Zal wel een GoPro-achtig iets worden dan.
Ik denk dat de VR toekomst nog redelijk ver van ons af staat. Op het eerste gezicht lijkt het alsof VR inderdaad op de voordeur staat. Maar wanneer je er echt mee aan de slag gaat merk je dat er nog heel veel hobbels zijn te nemen voor het echt een prettige ervaring wordt waar je langdurig gebruik van kan maken.
Ik krijg er steeds minnetjes voor hier op Tweakers maar ik blijf het toch gewoon zeggen, de VR markt voor PC/console/huis is nog niche en dat zal voorlopig zo blijven. Waar men zich momenteel op moet richten is VR op mobile devices zoals smartphones, daar zit veel potentie in waarmee je de consument kan introduceren in de wereld van VR. Samsung snapt dat en daarom promoten ze steeds hun VR kits met hun Galaxy toestellen, want niet iedereen heeft een killer PC of huiselijk apparaat waarmee ze VR kunnen gebruiken maar zowat iedereen heeft wel een smartphone.
Ik ben het wel met je eens dat het nog een niche ding is. Maar dat het voor consumenten op mobile devices wel potentie heeft zie ik ook anders... Ik heb namelijk zo'n Samsung bril en na een paar keer proberen is het toch vooral een gimmick die in de kast ligt. Ik ben wel benieuwd naar de echte user statistics van die brillen, maar ik geloof er niets van dat hele volksstammen daar regelmatig gebruik van maken. Bovendien is de experience nog lang niet heel 'engaging', dus als mensen nu kennis maken met VR kan het ook een hele negatieve perceptie creren.
Playstation VR was al meer dan 1 miljoen keer verkocht in juni. Zoek de definitie van niche nog maar eens op.
Heb ik gedaan: vliegtuigbanden zijn ook een nichemarkt, niet omdat ze weinig verkocht worden maar omdat het een kleiner deel is van de totale bandenmarkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nichemarkt
Dus of VR een nichemarkt is, dat ligt eraan in welke markt je het plaatst, bijvoorbeeld gaming, en dan kijkt naar de aantallen.
Op 7 miljard mensen valt dat nogal mee... Daarnaast is de vraag hoe actief het gebruikt wordt.
Voorlopig blijf ik net als Tim2010 van mening dat VR al 25 jaar de toekomst is, en nog minimaal 10 jaar toekomst zal blijven.
Op 7 miljard mensen, dan is bijna ieder product op de markt een niche product...
Locale brood bakker kan beter ook de deur sluiten met zijn commonsense....
Wat een onzin. 1 miljoen is gewoon teveel om van een niche te spreken. Het aantal aardbewoners is daarbij volstrekt irrelevant. VR bestaat en dat is een feit (lees: niet aan meningen onderhevig).
3D-TV bestaat (bestond?) ook, en er zijn er een pak meer dan 1 miljoen van verkocht. Toch wordt nu bijna geen enkele 3D-TV meer uitgebracht en noemen de meeste het nog steeds een niche. In dat licht bekeken is VR nog een extreme niche zelfs...

Er zijn ook bv. veel meer dan 1 miljoen Windows Phones verkocht sinds 2010. Loopt er nog iemand rond die niet denkt dat het hele WP/W10M-verhaal op zijn einde aan het lopen is? En dan ben ik zelf nog steeds een van de niche-gebruikers, loop nog steeds tevreden met een Lumia 950 rond (en een VR-bril, en een 3D-TV) ;-)
Hoeveel 3D-TV's werden er verkocht omdat ze 3D-TV's waren, is eerder de vraag.
(Op de meeste high end toestellen zat/zit dat er namelijk "gewoon" op, maar geen kat die hem speciaal daarvoor koopt, bij gebrek aan content, en omdat het effect zelf veel meer een gimmick is dan bij VR. )
Probeer maar eens een high-end TV uit 2017 te vinden met 3D. De meeste zijn er alweer mee gestopt. Beter nog, de mogelijkheid zit er bij UHD-Bluray's niet eens meer in.

Feit blijft dat 3D wellicht meer werd gebruikt dan VR -> op dit moment <-, dus VR voorlopig een niche noemen is zeker en vast terecht.
Maar je moet ergens beginnen en dat is nu gelukkig gebeurd. Er zijn maar weinig zaken die direct mainstream worden, dus een beetje geduld. Maar support is wel nodig natuurlijk anders blijft een niche product op haar best niche. Dus als iedereen nou een Game VR set koopt .....
Welnee, je moet helemaal niet ergens beginnen. sommige dingen floppen en worden nooit meer iets. De industrie probeert wanhopig dingen te pushen en ons aan te praten dat dat the next big thing wordt, maar wat daarvan aanslaat moet je maar afwachten.
Op 7 miljard mensen valt alles mee. Volgens jouw redenering is dan zelfs zoiets simpels als brood een niche markt. Je kan beter die 1 miljoen vergelijken met de install-base van de PS4. Dan valt het overigens nog steeds mee. Ik kan trouwens niet voor iedereen spreken natuurlijk maar mijn PS VR wordt redelijk actief gebruikt. Mijn kinderen zijn er dol op en ik speel regelmatig een potje RIGS of EVE Valkyrie.
en hoeveel gebruiken het nog dagelijks?

Met jou logica zijn de volgende dingen geen flop geweest;

Dreamcast
CD-I
Eyetoy (PS3 + PS2)
PS Move
Vita
PSP

want ze zijn redelijk verkocht, dit terwijl de situatie toch iets anders is.
Eyetoy was volgens mijn alles behalve een flop te noemen. Er waren best veel games ervoor te krijgen en games als Singstar werden goed verkocht. De eerste PSP een flop noemen, met ongeveer 80 miljoen verkochte units? daarin is zelfs de Vita geen flop ook al was de ondersteuning van Sony qua first party minder. Andere en vooral indie ontwikkelaars zijn nog steeds actief.
Dreamcast is ook geen flop, misschien voor SEGA maar de Dreamcast fans hebben er nog steeds veel plezier van. Worden nog steeds spellen voor uitgeven. Zelfs exclusives :P. Heck Volgar the viking is gratis op de Dreamcast. :P.

https://www.comiccrusader...st-game-released-in-2017/
https://en.wikipedia.org/..._Dreamcast_homebrew_games
Nu kun je wel zeggen "Das homebrew!!!!" maar ze krijgen gewoon physical releases hoor :). En ook de online play van de Dreamcast werkt weer, voor veel titles is dat gewoon weer speelbaar. Er is een hele goede dev community voor dat dingetje en een actieve fan groep die geen problemen heeft met het kopen van spellen op het apparaatje :).

Dus vind dat niet echt een flop, en helemaal niet slecht voor een machine die doodverklaard werd door de Judassen bij SEGA ;).
Dreamcast ben ik het dan mee eens, ik was niet op de hoogte dat er nog actief voor ontwikkeld werd :)

Ik doelde met niche meer op het hoekje, joystick, stuurtjes, flightsim apparatuur. leuk concept, maar voor de overgrote massa (90%+) gewoon nutteloos
Dat zijn inderdaad geen flops.

Overigens; het is niet alleen deze 1 miljoen PSVR's. Het zijn ook 7 miljoen GearVR's, honderdduizenden Rifts en Vives, duizenden softwaretitels, miljardeninvesteringen door ongeveer elk groot techbedrijf. Als je dan nog van een 'niche' of 'flop' durft te spreken ben je gewoon dom.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 10 oktober 2017 10:00]

Een stuk vol fouten op een of andere Belgische website en dus de mening van 1 persoon. Dat is geen argument.
en dus de mening van 1 persoon. Dat is geen argument.
Geldt dat ook niet voor jou dan?
Nieuwe cijfers van IDC tonen echter aan dat de VR/AR-markt allesbehalve ontploft is. Facebook verkocht het afgelopen half jaar ongeveer 500 miljoen exemplaren van de Rift, HTC versleet net iets minder
Hahaha klopt niks aan die link..
En ze worden bij bosjes tegelijk geparkeerd op Marktplaats :+
En smartphones hebben dan weer een trage gpu waardoor smartphone VR evenzeer een nichemarkt is door de lage kwaliteit terwijl bijv de oculus rift wel kan overtuigen, enkel is de gpu + bril nog erg duur. (1000euro plus) Dus ik dat opzicht klopt uw redenering niet want beide zijn een niche en de 10dollar brilletjes voor smartphones hebben VR niet van grond gekregen gewoon omdat mobile gpu’s te zwak zijn en de 360 3d videos onvoldoende meerwaarde geven in dagdagelijks gebruik. Enndat zal nog wel enkele geberaties duren.

Als VR mainstream wil worden (en dus doorbreken) moet de prijs laten omlaag in combinatie met een duidelijke meerwaarde/relevantie. En dat zal niet in slartphone-land gebeuren maar wel in console + PC. Dat is echt relevant, de beleving is nu al knap. Het is gewoon wachten maar zodra de pc/laptop/ console standaard VR zal ondersteunen. De rest volgt vanzelf.
3 bedrijven stoppen met een bepaald product en jij trekt de conclusie dat het niet best gaat met een hele industrie? Lijkt me kort door de bocht. Er zijn honderden bedrijven volop bezig met VR, wearables etc en duizenden softwaretitels zijn in ontwikkeling. Miljoenen VR headsets zijn al verkocht. Smartwatches en fitnesstrackers verschijnen als paddestoelen uit de grond. Lijkt me vooralsnog aardig goed te gaan.
het zijn misschien maar drie bedrijven maar die drie hebben meer onderzoekscapaciteit dan die honderden samen (om het beetje overdreven te stellen).

Smartwatches en fitnesstrackers mogen dan wel als paddestoelen verschijnen, volgens mij liggen de verkoopaantallen toch een heel stuk onder de verwachtingen. Was het niet Google die nu ook stopte met zelf die "smart wear zaken" (weet juiste benaming niet) te verkopen ?
Nou dat valt allemaal wel mee. In dit geval (Nokia) betreft het een camera van tienduizenden euro's die geschrapt wordt. En bij Intel en Tom Tom gaat het specifiek om wearables voor sporters (sporthorloges en een of andere AR-bril). Dus het valt wel mee met die enorme onderzoeksafdelingen die geschrapt worden. Het gaat eerder om een paar producten die gecancelled zijn.

En van wie zijn die verwachtingen van verkopen dan precies? Het feit dat er enorm veel wearables uit blijven komen en haast iedereen wel een smartwatch of fitnesstracker bezit wijst er op dat er wel degelijk vraag naar is.
Als je Valve volgt is het *hot* https://uploadvr.com/lenses-valve-custom/ 3 grote games in ontwikkeling. Gelukkig heeft Valve genoeg winst uit ander producten om dit gewoon verder te ontwikkelen.
Valve's main business is Steam, de rest is bijzaak/hobby..
Gisteren nog het nieuws van Intel, vandaag Nokia, vorige week Tom Tom. Het lijkt niet zo best te gaan met VR, wearables en gerelateerde producten?
Het frappante van bovenstaande bericht vind ik dat Nokia zich terugtrekt uit VR, maar juist wil inzetten op digital health en dus wearables (getuige de overname van Whiting). Maar zoals je terecht aangeeft is het kennelijk voor TomTom in die markt ook niet makkelijk. En ik ken verschillende mensen met een TomTom Runner, maar niemand met een product van Whiting...
Het gaat lang niet slecht met VR, de producten zijn vrij matuur en de markt groeid nog gestaag maar wel trager dan gedacht waardoor R&D wat op een lager pitje komt te staan.

Soms concluderen mensen dat VR dood is maar het is springlevend. De Ozo is trouwens een 360camera die ook VR ondersteund. Erg knappe beleving trouwens. Je kan gewoon 360beelden bekijken op uw smartphone in 2D.

VR voor pc gaming werkt erg goed, enkel worden er weinig VR-brillen verkocht omdat de aanschafprijs van een stevige GPU + dure bril (die uw minitor of tv-scherm trouwens niet kan vervangen) ruim boven de 1000euro aankomt. Gewoon veel geveel om door te breken maar dat was wel voorspeld.

Deze Ozo beelden kan je perfect bekijken via een kartonnen VR brilletje op een moderne smartphone. Enkel zijn de toepassingen eerder speels terwijl je opneen oculus rift volwaardige games kan spelen in 3D, die beleving is al erg matuur maar net nog veeel te duur. Zodra een midrange gpu ook VR aankan, consoles standaard VR aankunnen en VR headsets goedkoper worden trekt de markt wel aan en ligt zon’ bril standaard in de huiskamer. En pas dan zullen er veel meer ozo 360, 3d camera’s verkocht worden.

De ozo technologie blijft overigens gewoons bestaan, ze gaan het gewoon niet verder ontwikkelen maar over 3jaar liggen de kaarten gewoon anders en komt de ozo2 wel weer op de markt.
Waarom beargumenteer je dat met twee nieuwsberichten die bijzonder weinig met VR te maken hebben?
En toch lijkt het straks, als Microsoft met z'n platform en betaalbare brillen instapt een goede boost te krijgen. Misschien kunnen (willen?) Ze niet concurreren met gevestigde computerbedrijven die de kosten lager kunnen houden door hun schaal?
Ik ben een ontzettend fanatieke Windows Phone gebruiker, maar als wat MS daar doet een voorbode is voor het VR-platform dan zie ik het minder positief in dan jij.
Time will tell. Het is in ieder geval een goed teken dat alle partners, Dell, Asus, Lenovo, HP en Samsung een VR/MR bril op de markt brengen. Dat is toch wel een signaal, in tegenstelling tot Windows Phone/Mobile waar Samsung (behalve in het begin begin, en HP aan het einde) de moeite namen een telefoon te maken!
Huh? Wat heeft Windows MR dat het met Windows Phone te vergelijken is?
De spelers op VR markt? De app situatie? Eigen MR devices?
3x nee. Het is alleen beide uit de hoed van Microsoft.
Nou, dan gaan we ook maar met Office, Xbox ea vergelijken 8)7

Edit:
Of heel simpel gezegd:
- Windows Phone/Mobile heeft de app markt niet voldoende kunnen trekken. Geen voldoende apps en geen vooruitzicht op verbetering en dus een onvoldoende basis om door te gaan.
- Windows MR/VR heeft alle Windows Store apps n dit jaar nog SteamVR apps.
Compleet andere situaties dus.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 10 oktober 2017 14:52]

Alleen zijn al die MR headsets ook gewoon te gebruiken op steam, dus als MR zelf niet aan slaat dan is er nog altijd Steam, en zal niet lang duren voordat die headsets ook op andere systemen kunnen draaien.
Vandaar dat ze al heel lang bestaan....
Dat is meer te danken aan Windows en Office. Die twee producten hebben een behoorlijk lange rij van flops gefinancierd. Wie herinnert zich MSN Music nog? Of daarna Plays4Sure? En daarna Zune? Zelfs Windows heeft nog een redelijk aantal halfbakken versies gehad, met Windows ME, Vista, of 8.

Goed, er was een Xbox, en die is inmiddels een redelijk succes. Maar als we van de XBos RROD iets hebben geleerd, dan is het wel om zeker niet de eerste generatie Microsoft hardware te kopen. Dus ook bij deze bril zou ik afwachten.
Ah.. consumenten gericht... jammer, had meer verwacht
Je kan het beste nooit direct een eerste product kopen. Dat is niet alleen bij Microsoft zo.
Ga ik zo meteen met Windows MR wel doen }>
De kin xD

Maar goed microsoft doet heel veel en dus hebben ze ook een lange lijst aan gefaalde producten. Daarentegen is er ook een lange lijst aan succesvolle. Het is maar hoe je het bekijkt.
Nou, mijn eerste Natural keyboard van MS was super en is nog steeds super, kan ik niet zeggen van die flut Logitech bordjes.
Ik vind het ook niet gek dat het bedrijf dit doet. Te veel bedrijven stapte op de hypetrain voor vr. Harde werkelijkheid is dat vr eigenlijk nog te weinig toepassingen heeft.

Dit gebeurt er dus als je in een technologie investeert waar je zelf geen verstand van heb.
En als bedrijven dat niet zouden doen zou bijvoorbeeld Philips nu nog steeds alleen maar gloeilampen maken, o nee toch niet...
Uhm dat doet Philips tegenwoordig wel weer.
tja.. 10k voor een vr ''camera'' die in heel veel punten tekort kwam het was gewoon te duur en als je je R&D en kosten eruit wilt halen dan kan je het niet goedkoop in de markt zetten.

kijk naar de oculus rift, niemand kocht hem tot er opeens een aanbieding kwam waar er bijna 250 euro vanaf ging, die dingen waren niet meer aan te slepen opeens..

had deze voor 5k verkocht en ze zouden als warme broodjes over de toonbank gaan.
Hij kwam uit rond de 25k en als je de bijbehorende software en overige hardware wilde hebben, kwam je uit op 60k. Maar er waren dan ook geen producten die ook maar in de buurt kwamen qua beeld en geluid. Vooral ook het directe 3d geluid met de bekende Nokia microfoons was een flinke stap vooruit. Maarja, als bijna niemand VR content maakt omdat niemand het koopt, tja. Dan is een camera van 25-60k wel een onhandige investering. Zelfs het verhuur van die camera's werd niets.
te kleine markt te dure camera..

wat ik al zeg het was allemaal te duur..

ik vind de sphere van teradek opzicht wel een mooie alleen jammer dat ze de resolutie per camera niet omhoog wippen (maar dat heeft puur met de hardware/processing power te maken)

en ook zelfs deze units verkopen bijna niet helaas..
Het geluid ok, dat is heel goed met een headset op maar het beeld was ondermaats in mijn ogen helemaal vokr dat geld.
Ik heb zelf een paar maanden een Oculus Rift en vindt het echt wel een gaaf ding en het is anders gamen dan normaal. Ik zie het wel meer als een Arcade ervaring en even kort een spelletje op doen juist omdat het behoorlijk intens is en ik ben nogal een luie gamer. Vooral auto racen in Project Cars is een unieke ervaring. Ik was hiervoor vaak aan het gamen in 3D op een 3D monitor om meer realisme te krijgen, maar dit is toch een stap verder en de toepassingen zijn groot. Ik denk dat je VR vooral moet zien als een nieuw soort monitor met 360 graden zicht. Er komen nu zelfs nieuwe VR headsets uit van Acer voor ongeveer 300$. Als de prijs omlaag gaat, gaan meer mensen het kopen en komen er vanzelf meer games. En ik moet zeggen, de Oculus werkt ontzettend goed. Ik had niet verwacht dat de ervaring zo goed zou zijn. Behalve de resolutie vind ik de techniek echt al volwassen. Maar de resolutie zal vanzelf hoger worden in de komende jaren omhoog gaan als ook de videokaarten verbeteren.
Ik begrijp dus echt niet waarom niet alleen zoveel mensen maar ook de media zo negatief op VR af lopen te geven... termen als "overhyped", "zinloze gimmick" en "nu al voorbij" terwijl buiten het "echt doen" niks vergelijkbaar blijft met bijvoorbeeld racen in VR met een goed force-feedback stuur, daadwerkelijk rondlopen en dekking zoeken in een FPS, virtueel paragliden, ruimtereizen en noem maar op 8)7

Ik blijf onder de indruk en het allemaal vermakelijk vinden, en kan me niet anders voorstellen dan dat met hogere res per oog en lichtere, draadloze brillen het "alleen maar beter" kan worden.. maar alsnog blijft het gevoel dat het hele platform bewust tegen wordt gewerkt bij me toenemen.
Ik denk dat het met name nog de combinatie is van "hardware nog te duur", "hardware nog niet goed genoeg" om de VR nog steeds in de niche te houden waarin de software onvoldoende ontwikkeld wordt, waardoor het tot dusver een gimmick blijft. Ik geloof ook zeker dat het nog wel komt, maar voordat het "normaal" is dat je een VR set thuis hebt staan....
Ergens is het wel jammer dat er een aantal bedrijven afhaken op VR. Als dat zo doorgaat wordt VR natuurlijk nooit verder ontwikkeld tot iets wat wel goed is.
Er moet gewoon weer iets nieuws komen op elektronica gebied. 3D, gebogen schermen en VR gaan dat mijns inziens niet worden. .
-

[Reactie gewijzigd door leploep op 10 oktober 2017 10:49]

Klopt, maar het is wel een toepassing binnen de VR-headsets
Het is nogal voorbarig van Nokia om nu al te stoppen met VR.
Je zal gaan zien dat dankzij het VR platform(mixed reality) van Microsoft icm steamVR en het platform van Samsung (Galaxy/Gear VR) volgend jaar en de jaren daarna de VR markt explosief met sprongen zal groeien. De platformen van samsung en microsoft zijn pas net uitgebracht en stomen langzaam op gang. Maar het is net een auto die je nog moet voorgloeien.

Als dan volgend jaar of het jaar er na het moment is gekomen en de VR markt explosief groeit dan is Nokia al te laat om er weer terug in te springen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*