×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus, ASRock, Gigabyte en MSI tonen Z370-moederborden

Door , 63 reacties

Asus, ASRock, Gigabyte en MSI hebben hun lijnen van Z370-moederborden gepresenteerd. De moederborden komen waarschijnlijk beschikbaar rond 5 oktober, als Intels Coffee Lake-processors op de markt komen.

Asus brengt vijf Z370-moederborden in de Maximus-lijn uit, waarvan de Maximus X Hero in een versie met en zonder wifi-ac uitkomt. In de ROG Strix-lijn verschijnen zes modellen, de TUF Z370 komt in een Plus- en Pro-model en ook het Prime-moederbord verschijnt in twee varianten. Asus verduidelijkt dat zijn ROG-borden voor de enthusiast-markt zijn en de ROG Strix-modellen voor e-sports en coregamers. TUF Gaming is voor de instapmarkt en Prime neemt een plek in naast ROG Strix en TUF voor de mainstreammarkt.

Eerder deze week onthulde ASRock zijn Z370-lijn, waarvan de Fatal1ty Z370 Professional Gaming i7 het moederbord met de meest uitgebreide specificaties is. In totaal brengt ASRock tien Z370-borden op de markt in onder andere zijn Fatal1ty-, Taichi-, Killer- en Pro 4-serie. Het gaat om zeven atx-, een micro-atx- en twee mini-itx-moederborden.

MSI toonde tot nu toe zijn high-end moederbord Z370 Godlike Gaming en de Z370 Gaming Pro Carbon voor het middensegment. Het gaat om respectievelijk een e-atx- en een atx-moederbord. Het Godlike-bord beschikt over vier pci-e 3.0 x16-sleuven, terwijl het Gaming Pro Carbon-bord het met drie pci-e 3.0 x16-slots moet doen.

Begin deze week was het al Gigabyte dat zijn elf Z370-moederborden onthulde, waarvan zes borden voor gamers onder de Aorus Gaming-naam en vijf overige modellen. Het topmodel, de Z370 Aorus Gaming 7, moet zich onder andere onderscheiden met zijn ESS Sabre-dac en Killer E2500-controller voor gigabitethernet.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-09-2017 • 12:41

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Zijn ze compatible met oudere Intel chips? Ik weet dat de nieuwe chips niet compatible worden zijn met Z170 of Z270, maar hoe zit het met oudere chips op de Z370?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 29 september 2017 13:15]

Ik vraag me af of dit komt omdat de Intel chipset/BIOS de CPU identifiers weigert of dat het daadwerkelijk een hardware limitatie is.
Volgens Guru3D is er geen hardware/software limitatie maar is het puur Intel die weigert ondersteuning toe te voegen http://www.guru3d.com/new...el-will-not-allow-it.html
Ik las (ik mee bij GamersNexus) dat Intel het wel heeft getracht werkend te krijgen maar dit uiteindelijk niet heeft willen doorzetten omdat er teveel moederboorden problemen gaven met de stroomtoevoer.
Maar dat ligt toch aan het moederbord en niet de chipset? Als de moederbordfabrikant het werkend krijgt zonder stroomproblemen dan moet dat toch gewoon kunnen?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 29 september 2017 20:26]

Klopt idd, dit las ik nog op toms hardware : ''Intel provided a few technical reasons for the lack of backward compatibility, with the requirement for an improved power delivery subsystem being one of the most important. We know that the existing Z270 motherboards can provide enough power to push quad-core processors, as we see now with the Coffee Lake Core i3 processors, but Intel noted that the additional two cores proffered on the i5 and i7 would require more power.''
http://www.tomshardware.c...70-motherboard,35554.html

Op diverse moederboorden heeft het wel degelijk gewerkt maar omdat er dus teveel moederboorden niet aan deze eis voldeden heeft intel de deur voor Z270 als geheel dicht gegooid. Krijg mijn andere bron niet zo snel meer gevonden 8)7
Wat ik me afvraag en misschien een domme opmerking;
Laten ze de test overnieuw doen en de iGPU uitschakelen (het gaf code:26 Graphics issue)? Of ,laten ze een bordje pakken dat 2 BIOSjes (BIOS backup) heeft en 'vergelijkbare' moederbord; merk/type de Z270 BIOS inladen op de Z370 moederbord en kijken wat het doet? Als het dan toch een micro-code beperking heeft om het te laten werken? Anders de backup BIOS inladen/activeren als het faalt.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 30 september 2017 14:28]

Socket LGA 1151 is momenteel alleen op de Z170, Z270 en de Z370
Z370 heeft een andere chipset waardoor 8th gen niet op Z170 en Z270 kunnen.
Dus helaas zullen alleen 8th gen Intel chips compatible zijn met deze mobo's
Dat wist ik dus al, ik bedoelde juist andersom.
De Zx70 is de chipset. Z170 en Z270 zijn dus ook twee verschillende chipsets. Maar die zijn wel onderling uitwisselbaar, mits het BIOS van je specifieke moederbord niet lastig doet. Verschillende chipsets kunnen dus best compatible zijn. Maar Intel heeft er bij Z370 voor gekozen dat niet toe te laten.
Zoveel keuze, ik zie door het bos de bomen niet meer! Is er veel kwaliteitsverschil tussen deze merken of gebruiken ze grotendeels dezelfde onderdelen? Zijn er bepaalde dingen waar je op moet letten bij de keuze van een moederbord (behalve de juiste chipset en netwerk chip)?
Meesten zijn reference modellen, dus ik verwacht niet veel kwaliteitsverschillen.
Moederbordfabrikanten halen hun onderdelen(zoals caps) van verschillende bronnen, hebben dus ook verschillende phase-power. De MSI Z370-A Pro bijvoorbeeld heeft een 18-phase VRM.

Wat je zegt klopt dus totaal niet, er is wel duidelijk kwaliteitsverschil.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 30 september 2017 09:52]

En dat is wat ik bedoel met niet veel. Voor jou misschien een duidelijk verschil, maar met normaal gebruik zal je ondanks nét wat verschillende onderdelen weinig merken. Het is niet dat er gigantisch veel producenten zijn van de onderdelen. Veel merken zijn gewoon rebrands van een ander, met name bij de goedkope onderdelen zie je dat. Die anno 2017 niet altijd meer gebruikt worden op moederborden e.d.
Nouja als je een Z-bordje pakt dan wil je ook overklokken, dus dan worden zaken als de VRM wel degelijk relevant. En zeker als het TDP van de procs ook hoger ligt, gaat dat zwaar meewegen. Er zijn wel degelijk maar een kleine selectie bordjes waarop je echt het uiterste uit een chip kan halen. De rest, inderdaad, veel copy/pasta.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 september 2017 11:58]

Snap ik. Maar als je een Z-, H- of B-chipset met elkaar wat dat soort dingen aangaat gaat zitten vergelijken, vergelijk je appels met peren. ;) Er is immers een reden voor dat de moederborden met de B-chipset het goedkoopst is immers. Onderling voor de chipsets zul je echt weinig verschil zien. Ik dacht eigenlijk dat dat toch wel enigszins vanzelfsprekend was, eigenlijk.
Ehm.. dit artikel gaat alleen maar over Z370 releases hoor. Ik heb het nooit over H of B gehad.

Jij roept over 'normaal gebruik' maar als je een K processor met een Z chipset pakt, dan heb je meer plannen, of je bent geld aan het weggooien. Bij een OC zijn de details juist van groot belang, en daar zit echt nog wel wat verschil in, denk alleen al aan hoe de BIOS eruit ziet en welke tools je daar krijgt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 september 2017 12:02]

Hardware.info maakt vaak een goede vergelijking tussen de verschillende specificaties van het gros van de modellen. Behalve extra overclock functionaliteiten zit het vaak in extra aansluitingen -> USB3, SATA, FAN header etc. Of beter audio, wifi, netwerk-chips. Of betere stroomvoorziening door meer fasen of betere kwaliteit mosfets.

Op een paar uitschieters na, ontloopt het over het algemeen elkaar niet zoveel.
Helaas in veel gevallen ook in de stabiliteit van de bios software. Meestal is het hoe meer functies, hoe vager de problemen. Als je een bord koopt trap dan niet in de marketing van duizend en één functies maar kies de functionaliteit die jij nodig hebt en wat je eventueel nodig gaat hebben.
Elk merk heeft goeie en slechte borden voor de prijsrange, gewoon iets zoeken met alle io die je wilt en dan een review opzoeken, past t niet zoek je verder. Meestal is het kwaliteits verschil minimaal.

[Reactie gewijzigd door t link op 29 september 2017 16:52]

Jeemig wat een monsters van mobo's maken ze tegenwoordig..
Idd, word steeds lelijker. Geef mij aub een mooi strak zwart bordje zonder GAMING TURBO GODLIKE kenmerken aub.

Edit deze is best te pruimen.

[Reactie gewijzigd door westergas op 29 september 2017 13:02]

MSI's SLI / SLI Pro moederborden zijn nog steeds de meest neutrale van uitstraling imho. Zijn ook de bordjes die ik quasi altijd gebruik.
De EVGA moederborden zijn dacht ik ook neutraal zwart
Die grote heatsinks zijn tegenwoordig voor deze CPU's gewoon nodig. De styling kan eventueel anders maar het formaat heatsinks is een ander verhaal.
Hoezo voor de CPU? Die worden niet meegeleverd met het bord. Bedoel je de VRM sinks omdat er meer stroom en fases nodig zijn of bedoel je wat anders?
De VRM heatsinks inderdaad. Voor de komende hexacore CPU's moeten de VRM's harder werken. Je ziet al bij een selectief aan Ryzen boards dat dit problematisch kan zijn en de VRM's te warm worden.
Vraag het me eerlijk gezegd af: de heatsinks zijn qua formaat inderdaad enorm, maar het koeloppervlak lijkt steeds kleiner te worden. Ze kunnen misschien heel wat hitte opnemen, maar qua afgifte aan de omgeving lijken de oudere heatsinks mij VEEL effectiever.

https://www.vortez.net/in...cles&action=file&id=18568
Dit bedoel ik dus.

Die nieuwe koelblokken zien er heel mooi en imposant uit, maar het zou mij niks verbazen als dit nieuwe "design" de boosdoener is bij o.a. het X299 fiasco
Een andere optie is een gesloten case, dan maken de looks ook niet meer uit. ;)
En dat ze er voor alles wat lief is het moederbord niet volproppen met RGB LEDjes.
De Formula borden zien er niet zo goed uit vindt ik en de Code ziet er het beste uit naar mijn mening. Al is het lcd schermpje in de Formula wel leuk.

Als ik een algehele keuze moest maken dan zou ik voor de Godlike gaan van Msi.
Prachtig moederbord en ik weet toevallig ook al wat er in de doos zit van wat je er allemaal bij krijgt.
Gezien op de lijn van OC3D op Facebook waar ie ALLE inhoud in een video liet zien. En zoveel mooie en nuttige inhoud heb je nog nooit gezien bij een moederbord. Ook nieuwe dingen die je nog niet eerder hebt gezien en waarvan je denkt.......waarom was dit er eerder nog niet.

Link: https://www.facebook.com/.../videos/1822107934496778/

Zal wel een aardige cent gaan kosten, maar dan heb je ook wat :)

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 29 september 2017 13:18]

Ik vond de Godlike er ook zeer goed uit zien. Maar ik wacht netjes nog even op de flagships en met name de ROG Extreme. Met een zelfde monoblock als op de voorganger ben ik meteen om!
Daar wacht ik ook op hoor......Heb toch liever Asus als het om moederborden gaat.
En inderdaad zoals jij al zegt......met een monoblok zoals de vorige.......jammie jammie :D
Weet iemand of deze borden ook geschikt zijn voor de nieuwere 8 core Coffee Lake chips die voor volgend jaar op het programma staan? Of moet je daarvoor perse een van de nog te releasen Z390 borden hebben?

-- update--
typo verholpen.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 29 september 2017 14:50]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar!
dat zijn een hoop mobo's. Veelal mooie PCB's hoor!
Dat word dus weer een maandje wachten op de Maximus X Extreme :'(

Edit: In de formula zit wel een mooi Oled schermpje _/-\o_
Ik weet niet of youtube linkjes toegestaan zijn maar hier is dan een preview van de Maximus X formula.
https://www.youtube.com/watch?v=HGpgPwQivn4

[Reactie gewijzigd door Surpunt op 29 september 2017 13:06]

de gigabyte zien er wel weer mooi uit. netzoals die van asus. die van msi zien er helaas te duur en te strak uit. alleen blijf ik nu wel even bij de AM4 serie ;)
Jammer dat allen de ROG (non strix) borden een hex display hebben bij Asus. De Gene is altijd mijn vafo bordje geweest. Maar de laatste generaties is Asus wat terughoudend met de Hex displays op deze bordjes.
Ik vraag me af wanneer de soundeffects gaan komen om er een echte kermis van te maken.

On-topic: Er wordt tegenwoordig gelukkig wel gelet op kleuren, voorheen was alles rood-zwart en af en toe was er nog een andere kleur, geef mij maar deze mooie grijze moederborden waar je zelf een kleur kunt instellen of helemaal uit kunt zetten. Voor mij zou witte verlichting al voldoende zijn, maar het is leuk om de keuze te hebben.
Ook handig om te zien waar die fan, die je de hele tijd hoort, nu echt tegen tikt waardoor je langzaam maar zeker krankzinnig wordt (om er vervolgens achter te komen dat de lagers niet meer goed zijn).