Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google test advertenties in virtual reality

Google is aan het experimenteren met reclameformaten in virtual reality. Volgens het bedrijf moeten de vr-advertenties makkelijk te implementeren zijn door ontwikkelaars en moeten ze bruikbaar en niet te opdringerig zijn voor gebruikers.

Google claimt te zijn begonnen met de experimenten voor vr-reclame op basis van feedback van ontwikkelaars. Die zouden manieren willen hebben om geld te verdienen met hun vr-applicaties. Een eerste idee van Google voor een advertentieformaat is om gebruikers een kubus voor te schotelen.

Door naar de kubus te staren of erop te klikken, verschijnt een videospeler die de reclamevideo toont. Linksonder de video is een 'close ad'-knop waarmee gebruikers de advertentie eenvoudig zouden kunnen sluiten.

Het gaat nog om werk in een vroeg stadium benadrukt Google. Het bedrijf werkt eraan in zijn Area 120-workshop voor experimentele ideeën. Wel roept Google geïnteresseerde ontwikkelaars op om zich aan te melden voor een early access-programma, waarbij het bedrijf toegang geeft tot een sdk.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-06-2017 • 08:36

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
Die zouden manieren willen hebben om geld te verdienen met hun vr-applicaties.
Nou, wat dachten ze van gewoon verkopen, net als producenten van fysieke goederen?

What's next? "Automakers gaan reclame tonen op de voorruit omdat ze een manier nodig hebben om geld te verdienen aan hun auto's"?
In car purchases.

Tesla is er al mee bezig en voor vele anderen klinkt dit an sich echt heel goed. Het idee is dat je achteraf kunt upgraden zonder dat je er de hoofdprijs voor betaald. ¤3K voor 15KWh extra is bijvoorbeeld geen absurde deal en vereist veel minder moeite (en dus extra kosten) dan je auto terugbrengen voor installatie van een extra accupakket.

Hiermee kun je letterlijk extra batterij downloaden.

Voor laptops zou dit ook een bijzonder goed idee zijn. Gewoon via je settings extra ram kunnen kopen bij een laptop met gesoldeerd geheugen omdat je bij aanschaf het geld nog niet had of uiteindelijk blinkt dat je toch die 16GB had moeten hebben.

Ik denk dat ik Tim cook maar even ga bellen met dit briljante idee. Hoe vaak zie je niet dat mensen toch te weinig opslag of geheugen hebben besteld?
Ik zie een nog grotere markt voor het hacken/rooten van de hardware waar dit al ingebakken is en alleen softwarematig ontgrendeld moet worden.
Dan koop ik wel de goedkoopste versie en kraken maar. Of nog beter een product dat net of bijna uit de garantieperiode is.
Aangezien mac OS bijvoorbeeld al rootless en met SIP draait is het voor een consument niet zo heel makkelijk. Daarentegen is het voor diezelfde consument wel heel eenvoudig om gewoon extra ram te "downloaden". als je dit dus goed implementeerd (met maandelijkse validatie of zoals office dat heeft bijvoorbeeld) dan is dat ook nog wel goed te controleren. Tuurlijk zullen er altijd een handjevol mensen zijn die misbruik maken van de mogelijkheden, maar gezien het feit dat het met iOS al lastig is om in app purchases te faken (was vroeger ook behoorlijk simpel met een JB) kan ik me zo voorstellen dat er alleen een select groepje "hackers" is en een paar bedrijfjes die er net wat minder geld voor vragen, maar nog steeds te veel om het risico te lopen.

Kijk als een upgrade naar 16GB ¤200 kost dan is het dat al waard ten opzichte van een nieuwe machine kopen. Voor veel bedrijven een prima deal.

Koppelen ze die purchase aan volume licensing programms dan kan het erg voordelig zijn om dat eens in de zoveel jaar te doen.
Zakelijk sluit je onderhoudscontracten af en verloopt garantie sowieso al anders. Niet vergelijkbaar lijkt mij.

Als consument moet je het maar doen met 2 jaar standaard winkelgarantie. (Is dat eigenlijk ook op een nieuwe auto van toepassing?)
Of een eventueel langere fabrieksgarantie. (Eerder uutzondering dan regel)

Aangezien zodra je aan het einde van die periode zit het dan toch niet meer uitmaakt zullen de meeste consumenten kiezen voor de "officiële" upgrade, maar eerder de gratis of heel goedkope variant door die handige tweaker/beunhaas die ze kennen.
Vooral de oudjes en goedgelovige mensen die ook verlengde garanties (binnen de officiele garantieperiode) bijkopen zullen erin tuinen.
Het maakt wel degelijk uit als de implementatie goed is gedaan waardoor dat soort beunhaas praktijken het een maandje volhouden en dan geblokkeerd raken omdat de "in car/app purchase" stiekem helemaal niet geregistreerd staat
Dat zou bijna alleen maar gaan als er een soort van always online DRM achtige praktijk aan gekoppeld word. Denk dat je dan nog wel andere problemen krijgt.
Zoals software die steeds geupdate moet worden maar niet meer ondersteund word door de fabrikant....
Alle niet regelmatig controlerende oplossingen worden op een gegeven moment wel gekraakt door iemand. Alleen al vanwege de uitdaging die het vormt.

Als ze slim zijn gaan ze gewoon zorgen dat ze bij dit soort ingebakken spullen langere garantie geven zodat mensen minder snel geneigd zijn buiten de officiele kanalen te gaan.
Oftewel gewoon goede kwaliteit leveren.
Maar dan nog. Is het product uiteindelijk uit de garantie periode dan kraken maar.
Zit er de always online check etc in? Gewoon nooit aan beginnen. 😉
Oke we zijn tweakers.

Maar we hebben het hier wel over Mac Os en Apple. Als er iemand is die weet hoe het wel moet met apps verkopen en dit goed op de markt zetten (zonder illegale praktijken als concurrent) dan is het Apple wel.

Als bedrijf is het niet heel makkelijk om een beunhaas een laptop te laten kraken (gewoon omdat je niet weet wat er nog meer met het systeem gebeurt qua data beveiliging) en omdat zo'n eenmalige aanschaf natuurlijk vele malen simpeler is en qua tijd en moeite uiteindelijk veel minder kost (je moet je systeem een dag of twee wegbrengen en je ount dan al niet meer goed doorwerken). Ieder uur dat ik of een collega niet aan het werk kan kost gewoon veel geld. Dan is eenmalig ¤200 (voor 8GB extra) een schijntje.
Daarom, zakelijk is niet te vergelijken met consumenten.
Daar kijk je naar productiewinst/verlies vs eenmalige investeringskosten. Een upgrade zodat het systeem, de auto of wat dan ook nog 2 jaar mee is een heel stuk goedkoper dan vervangen en iemand weer laten wennen/instellen etc.

Voor een consument kost het alleen tijd en mogelijk een garantie.
Of het dan bij Apple makkelijker is dan bij Tesla of een andere fabrikant maakt weinig uit.
Denk dat het verschil meer zit in wie die producten koopt (en daarmee de vraag) dan of het kan of niet.

Maar we wijken een beetje heel ver van VR reclames. 😅
Tjonge... moest gelijk denken aan mijn AMD phenom x3 x4 bedoel ik ;)
Dat kan al op downloadmoreram.com.

Even serieus, onderdelen kosten geld om te maken.
Weet ik, maar dan heeft het ook serieus nut ;).

Ja onderdelen kost geld om te maken. Vrij logisch, maar je kunt wel iets besparen doordat je nu maar een productielijn nodig hebt voor de logicboards.

Daarnaast kan je die kosten al verdelen over de totaal aantal verkochtte machines en de upgrade dan alsnog even duur laten. Levert alleen maar meer geld op terwijl mesne anders niet zomaar even een nieuwe macbook kopen omdat er eigenlijk toch te weinig opslag of geheugen in zit.
Je hebt toch maar een logic board en later solderen ze er de benodigde chips op en anders heb lege plekken.
Als je dan lege plekken hebt kun je dus alsnog bij een beunhaas die chips er op laten zetten zou je zeggen dan?

Ik ben bang dat het niet zo eenvoudig is. Anders zouden we wel bedrijven zien die die upgrades aanbieden of memory reparaties doen.

Ik denk dat het voor het consumenten gemak wel lekker is. Upgradeable ram via in-app putchase staat ook wel leuk op de doos.

Daarnaast wat kosten 2 4GB lpddr3 chips nou?
Ik bedoel niet er later op solderen maar ik bedoelde dat ze een logicboard hebben en dan de chips erop solderen, zo hebben ze maar een board desing nodig voor de verschillen de uitvoeringen (4GB, 8GB, 16GB).
Normaal gesproken wel, maar ik vraag me af of Apple dat ook op die manier doet aangezien ieder stukje ruimte is meegenomen (zeker bij de macbook) en dat het verschil 8GB if 16GB een aantal vierkante CM scheelt.

Maar als controller ed wel aanwezig zijn dan zou het dus misschien mogelijk zijn om later extra gehuegen toe te voegen. Interessant. Ga eens met de AASP hier overleggen.
[...]
Nou, wat dachten ze van gewoon verkopen, net als producenten van fysieke goederen?
Het blijkt toch duidelijk uit de verschillende app stores dat mensen liever applicaties met reclame hebben dan dat ze ervoor willen betalen.
De meeste smartphone applicaties zijn ook veel te simplistisch om voor te betalen. Wie gaat er betalen voor een fart-app of website in app verpakking?
Games op de console of PC verkopen toch ook prima? Ik denk dat je VR beter daar mee kunt vergelijken. Goede VR is tenslotte een stuk meer werk om te bouwen dan 99% van de smartphone apps. Of zou jij het ok vinden om ¤60 te betalen voor een AAA-game om vervolgens nog bestookt te worden met reclame?
Of zou jij het ok vinden om ¤60 te betalen voor een AAA-game om vervolgens nog bestookt te worden met reclame?
dat gebeurt gewoon hoor...
Ingame ads op plaatsen waar je dat in het echt tegenkomt (zoals billboards in een grote stad of borden naast een voetbalveld) zijn natuurlijk iets heel anders dan video's die ineens beginnen te spelen he...
Jouw voorbeelden zijn inderdaad reclame, maar ook het toevoegen van realisme. New York zou toch niet "echt" aanvoelen als er geen schreeuwerige reclame hing?
Zelf gebruik ik VR momenteel voornamelijk om 360°-filmpjes te kijken. Daarvoor ben ik voorlopig nog niet geneigd te betalen. In die context zou reclame een motivator kunnen zijn om voor meer content te zorgen...
Ik heb zelden een, gezien de context van het bericht, dermate onheilspellende illustratie bij een Tweakers-bericht zien staan... :/
Inderdaad. Jullie zijn gewaarschuwd.!
Deze Japanse korte film geeft zo mooi aan waar het naartoe gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs
Zo hee, blij dat ik geen boodschappen doe. ;)
Een eerste idee van Google voor een advertentieformaat is om gebruikers een kubus voor te schotelen.
Het is VR jongens. Waarom niet de mogelijkheid geven om een billboard te plaatsen? Je weet wel. Zoals IRL. Bij sommige games in een kubus wel een idee. Daar worden kubussen ook gebruikt voor powerups. Dan past het binnen de stijl van de game.
Ubisoft deed dit in een aantal spellen. Zoals de eerste Ghost Recon Advanced Warfighter. Daar stonden in de spelwereld reclame borden met AXE reclame. Dat stoorde niet en maakte het weer iets echter.
Reclame in VR klinkt niet leuk, het hangt er echter vanaf hoe ze het toepassen.
Precies. Product placement is ook niet erg. Bij series en op YT zie je het ook steeds vaker en het vervelende is dat het tegenwoordig aangegeven moet worden anders heb je het vaak niet eens door. Dat is aan de andere kant ook juist weer lekker. Heel fijn dat het niet opvallend is, maar wel aanwezig om zo een beetje kosten te kunnen drukken. Op sites als tweakers vind ik advertorials ook niet erg, aangezien ik er voor kan kiezen om ze te lezen en ik denk dat je daarmee meer geïnteresseerden trekt dan random een ad neerzetten.
Of gewoon product placement... VR figuren die kleding van keten X dragen en bellen met GSM'en van merk Y. Lijkt me minder storend
Dat werkt helaas alleen bij bepaalde type games. GRA is bijvoorbeeld een franchise waar dat niet werkt en waar je overduidelijk moet laten merken dat er geen enkele link is met de echte wereld. Naast dat het het spel hilarisch maakt heb je dan ook veel minder liability als het gaat om de echtheid van spel vs real life.

Zou wat zijn als ze in die ene scene van de storyline en GtaV een galaxy Note 7 hadden gebruikt...
Juist, dat is wat ik ook dacht. Lekker in de wereld onderbrengen maar gepast en dus in geheel met de wereld. Voor alles is een oplossing.
Oké. We gaan dus veel gratis vr apps krijgen, maar volgepropt met reclame. Dus hetzelfde verdienmodel als mobile apps.
Jammer. Dacht dat google serious was over VR, maar goed om het lekker te verneuken en de meest vervuilde mobile branch erin te verwerken om een beetje geld te verdienen ook goed.

Dacht zoizo dat VR ging over immersion maar zolang er geld uit te melken is maakt dat niet uit blijkbaar.
Een app developer kan er nu al voor kiezen om reclames in te bouwen in een VR app, dat hou je niet tegen. Dus snap goed dat Google daar een graantje van mee wil pikken. Daarbij heb ik liever dat ze een methode verzinnen die minder opdringerig is en dat VR app developers zich moeten houden aan die standaard dan dat er een vrijloop van reclames in VR komt. Als de reclames in een app irritant of opdringerig zijn, moet je bij de developer klagen.
Waar ik bang voor ben zijn pop up ads en ad bars in mijn VR ervaring. Daarnaast zit de mobile app markt vol met tumors die vooruitgang in VR zullen beperken zodat ze het voor elke laatste cent kunnen melken.

Ik heb helen hoge verwachtingen voor VR en kan niet meer zonder Ublock origin dus dit is voor mijn ogen slecht nieuws
Oh absoluut, ik hoop ook echt dat VR developers gaan beseffen dat mensen liever wat betalen dan reclames overal. Al geldt dit natuurlijk minder voor bv websites en meer voor apps, de meesten gebruiken gewoon een ad-blocker voor sites ipv te betalen.

Maar het is ook aan de gebruiker zelf om dit terug te koppelen. Als ik bv een goeie app vind met reclames en deze heeft geen optie om tegen betaling de reclames weg te halen, dan geef ik dit als feedback op de Playstore en haal vervolgens de app van mijn telefoon.
Mijn inziens laat dit juist zien dat Google serieus is over VR. Veel van het geld bij Google wordt binnen gehaald met Ads, als er geen geld kan worden verdiend met VR gaat het sowieso uitsterven. Dat Google nu begint na te denken over hoe er geld mee verdiend gaat worden laat volgens mij enkel zien dat ze er echt serieus voor willen gaan.

Daarnaast is dit early-stage prototype, het lijkt me dat Google de ads het liefst ook zo geïntegreerd mogelijk ziet. Juist met minder opvallende, maar meer relevante advertenties zijn ze groot geworden.
Ze zouden het mischien in games kunnen verwerken als etelage van winkels en posters, maar waar ik bang voor ben zijn pop up ads en ad bars die je volledig uit je ervaring trekken. Dit zijn dingen die de mobile app markt plagen als een tumor.

Ik hoop dus ook dat hier weinig mee verdient wordt en echte development in VR goed verdient zodat ze de focus leggen op vooruitgang in plaats van de beste manier om er geld uit te melken
The Google I was passionate about was a technology company that empowered its employees to innovate. The Google I left was an advertising company with a single corporate-mandated focus
Bron: https://blogs.msdn.micros.../03/13/why-i-left-google/

Google is niet meer dan een ad company met een heleboel hobbies....
Inderdaad, en nadat ze het hele internet vol hebben lopen spammen met hun lage kwaliteit advertenties proberen ze nu ook de virtuele wereld gaan lopen vol spammen. Een vr applicatie zal contact moeten maken met een Google server voor het ophalen van advertenties dus ook dat kan worden afgevangen met zoiets als een pi hole voor vr.
Of sneaky product placement: karakters die Pepsi drinken op een Ikea bank...
Dat zou ik niet eens zo heel erg vinden, Als je een billboard in een game ziet ofzo mag dat van mij best een echte reclame zijn, maar dan moet het wel in het spel passen.
In het algemeen vind ik product placement niet erg als het bij de content past. Sport spellen (zoals Fifa en F1) hebben bv reclames die er gewoon bij passen. In films wordt het natuurlijk ook al veel gebruikt. Ik heb er pas moeite mee als het totaal niet bij de setting past.
Haha, zat eraan te komen. Geen problemen mee als het de vr ervaring niet stoort, maar dan wel alleen als de kosten hierdoor dalen, en geïnvesteerd word in betere ontwikkekling. Ben er ook stiekem zeker van dat er ook dan adblockers hiervoor gemaakt worden. :+
Net zoals er Adblockers zijn voor smartphone apps? ;-)
Ik hoop dat pi-hole er raad mee weet.
Off topic: Wie legt er een thee zak in de cup voor dat er water inzit :+
Iedereen die het verschil tussen espresso en thee kent
espresso is koffie en thee is thee?
Thee moet trekken en espresso wordt onder grote druk gezet. Het verschil tussen koffie en thee is veel kleiner als je dat proces niet respecteert, vergelijk maar eens een thee en een koffie uit een koffieautomaat. Beide worden in veel te korte tijd gezet, beide smaken naar een bittere, donkere drank. Slechts het verschil in kleur herinnert aan het feit dat de ene koffie voor moet stellen en de andere thee.
Ah :D zou thee wat je door een normaal filterkoffiezetapparaat laat maken (thee blaadjes in de filter) ook nog goed smaken aangezien het langzaam en zonder druk gebeurd.
Yup, denk het wel.
Haal maar een aantal theezakjes los, leg het in een koffie filter in een koffiezetapparaat en theezetten maar!
Er word ook thee zonder zakjes verkocht :p
Wel een goed idee om een uit te proberen trouwens, nu nog 2 verschillende thermoskannen voor bij mijn filterkoffiezetaparaat.
En maar klagen dat er steeds meer mensen een adblocker gebruiken. Werkelijk alles wordt volgepropt met reclame.
Google is en blijft een advertentiebedrijf. Ze doen alles om met jouw gegevens geld te verdienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True