Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert e-atx-moederbord voor AMD Epyc-processors

Door , 47 reacties

Gigabyte heeft een e-atx-moederbord voor AMD's nieuwe Epyc-serverprocessors gepresenteerd. Het MZ30-AR0-bord is bedoeld voor servers of workstations en biedt plaats aan één Epyc-processor en zestien ddr4-dimms.

Het moederbord heeft een SP3r2-socket voor de processors uit de Epyc 7000-serie. Er zit geen chipset op het moederbord, omdat de Epyc een complete system on a chip is en alle functionaliteit in de cpu-package is geïntegreerd. AMD presenteerde eerder deze week twaalf cpu's in de Epyc-serie. Drie daarvan zijn geschikt voor systemen met één processor. Het topmodel, de Epyc 7551P, heeft 32 cores en 64 threads.

Het bord heeft zestien geheugensleuven en die ondersteunen bij gebruik van ddr4-reepjes met ecc tot 32GB per stuk voor een totaal van 512GB. Bij gebruik van speciale lrdimms of nvdimms kunnen ook 64GB-reepjes gebruikt worden, voor een totaal van 1TB werkgeheugen. Er zijn in totaal acht pci-e 3.0-sleuven, waarvan vier x16-exemplaren.

Vier SlimSAS-aansluitingen bieden ondersteuning voor het aansluiten van zestien sata-apparaten en er is een m2-aansluiting die gebruikmaakt van vier pci-e-lanes. Een Broadcom BCM 57810S-chip verzorgt de twee 10Gbit/s-netwerkaansluitingen. Verder heeft het moederbord een geïntegreerde Aspeed AST2500-gpu, die een scherm met een resolutie van maximaal 1920x1200 pixels kan aansturen. Onboard audio heeft het moederbord niet.

Het is niet bekend wat het moederbord kost en wanneer het op de markt komt. De Epyc-processors die geschikt zijn voor moederborden met één socket, komen volgens AMD eind juli op de markt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-06-2017 • 13:37

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Misschien een domme vraag/ opmerking, maar is de layout van het moederbord niet erg onhandig?

Je kan toch nooit een een grote extensie kaart in de 3.0 16x Pci-e slot steken zonder dat deze tegen het geheugen aankomst?
Dit zie je vaker bij servermoederborden; de reden dat alles in de "breedte" op het bord zit (RAM slots, etc.) is dat dit bedoeld is om in een rack-mounted chassis te stoppen waar je casefans voor een front-to-back luchtstroom zorgen. In dit geval dus van de CPU/RAM kant van het bord naar de I/O kant. Je wilt dan niet dat je RAM-slots de luchtstroom in de weg zitten omdat dat de koeling minder efficient maakt.
De plaatsing van de power connector is ook een indicator. Deze zit nu aan de bovenkant. Bij veel consumenten borden zit ie aan de rechter kant.
Een server mobo heeft niets aan een fatsoenlijke GPU... wut?

Een beetje high performance server vandaag de dag kan een GPU heel goed gebruiken. Zelfs SQL operaties zijn via de GPU uit te voeren.

Stapje voor stapje worden servers met steeds meer (co-)processoren uitgerust. GPU's zijn al een tijdje een ding, FPGA's beginnen er nu langzaam bij te komen. AMD is al een tijdje aan het kijken of het ARM op soortgelijke wijze kan toepassen.
Om dus nog maar niet te spreken over het feit dat AMD alsmede Nvidia gewoon workstation/server class GPU's (co-processors/accelerators) verkoopt (Quadro, Tesla, AMD Frontier etc) en deze dus wél lange expansiekaarten zijn die op zo'n bord als deze dus alleen in de onderste 2 x16 sloten zouden passen. Als dat is wat je van plan bent, om uiterlijk 2 van deze kaarten per bord te gebruiken, dan is dat natuurlijk prima. En, laten we eerlijk zijn, voor een regulier workstation heb je écht niet meer nodig dan 2 GPU kaarten... voor een (parallele) render server echter waar je het liefst elk PCI-E x16 slot zou willen vullen met een GPU kaart zou dit bord uitermate ongeschikt zijn.
Daar doelde ik wel een beetje op, dank voor aanvulling.

Er zijn ook nog raid controllers of andere disk systemen met hun eigen processoren. Netwerk verkeer idem dito. Audio kan ook over zijn eigen hardware. Er zijn op een beetje high performance server/machine, meerdere coprocessoren te vinden.
Ja maar een highend gpu van bijvoorbeeld nvidia hoeft er niet in.
Er hoeft geen nvidia 1080 ti in tenminste vroeger was dat zo.
Ik zie nu ook dat de tijden snel veranderen.
Dat wordt toch wel lastig om je VDI server voor elkaar te boksen dan. Zonder gekheid servers gebruiken vaak zat lange videokaarten, de tesla m10 die wij in onze servers hebben zijn in ieder geval aardig lang.
Wat is een "grote extensie kaart"
Slot 1 is de onderste en is gen 3 x16 zonder dat er ram sloten achterzitten dus daar is het mogelijk
Slot 3 denk ik ook wel, net langs het onderste ram slot.

[Reactie gewijzigd door SpamLame op 22 juni 2017 14:01]

Het zijn voornamelijk videokaarten die zo achterlijk lang zijn, de meeste PCI-e kaarten die je in een server douwt zijn (stukken) minder lang. Ook helpt het om low-profile geheugen te kopen. Er zijn geheugenlatjes beschikbaar die amper boven de retentieclips uitkomen.
Verder was er natuurlijk uberhaupt weinig keus waar alles te plaatsen. De I/O poorten en PCI-e slots hebben gewoon vaste plekken. De CPU en RAM moesten dus komen op de resterende vrije real-estate.
Valt wel mee volgensmij, zelfs een GTX1080 zou er in moeten passen, en anders zet je em een paar sloten eronder in

[Reactie gewijzigd door Themperror op 22 juni 2017 13:59]

[quote] Het topmodel, de Epyc 7551P, heeft 32 cores en 64 threads.[/quote]

Dit klopt niet het topmodel is de EPYC 7601.
Zowel de 7601,7551 en 7501 hebben 32 cores en 64 threads.

Maar de clocks, turbo snelheden en tdp's zijn anders:
Type--Base--Max--All--TDP
7601--2.2--2.7--3.2--180w
7551--2.0--2.6--3.0--180w
7501--2.0--?--3.0--155w


Edit:
Zoals The Mask terecht opmerkt geld mijn reactie voor Dual socket systemen het moederbord in het artiekel is voor single socket gemaakt.
Geen idee of een 7601 niet in zo'n bord gaat werken. Het verschil wat ik nu vooral zie is een verschil in prijs. De Single socket versies zijn veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juni 2017 15:27]

Dit is een single socket moederbord, daarvoor heb je de Epyc 7551P als topmodel, met daaronder 7401P en 7351P. De eerste is een 32 core 64 thread CPU, tweede 24c48t en de derde 16c32t. Het topmodel van de dual socket exemplaren is wel de Epyc 7601.

Zie ook: nieuws: AMD brengt Epyc-serverprocessors uit en maakt technische details bekend

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 22 juni 2017 14:05]

De dual-socket processoren kunnen ook gewoon in single-socket moederborden, alleen niet andersom.
Heb je daar een bron voor?
Bij Intel XEON kan dit, heb nog geen bronnen dat dit bij EPYC ook werkt.
Zover ik weet heeft dit bij amd nooit gekunt
Vandaar dat ik ook om een bron vraag, ik kan het namelijk niet vinden...
https://en.wikipedia.org/wiki/Opteron

kijk onder het kopje models.

For Socket 940 and Socket 939 Opterons, each chip has a three-digit model number, in the form Opteron XYY. For Socket F and Socket AM2 Opterons, each chip has a four-digit model number, in the form Opteron XZYY. For all first, second, and third-generation Opterons, the first digit (the X) specifies the number of CPUs on the target machine:
1 - Designed for uniprocessor systems
2 - Designed for dual-processor systems
8 - Designed for systems with 4 or 8 processors
For Socket F and Socket AM2 Opterons, the second digit (the Z) represents the processor generation. Presently, only 2 (dual-core, DDR2), 3 (quad-core, DDR2) and 4 (six-core, DDR2) are used.
Socket C32 and G34 Opterons use a new four-digit numbering scheme. The first digit refers to the number of CPUs in the target machine:
4 - Designed for uniprocessor and dual-processor systems.
6 - Designed for dual-processor and four-processor systems.
Ik weet zeker dat de Gigabyte MZ30-AR0 geen full-size E-ATX moederbord is van 12" x 13".
Ook al staat er op de Gigabyte website bij form factor in de specs : E-ATX 305W x 330D (mm).
Full-size E-ATX is inderdaad 305 x 330 mm, oftewel 12 x 13". Maar hier komt het.

Horizontaal zijn er steeds maar 3 schroefgaten. Dat is voor full-size ATX (12" × 9.6").
Bij een full-size E-ATX moederbord (12" x 13") is er altijd een 4de schroefgat in de 3 horizontale rijen. Aan het uiteinde, naast de schroefgaten aan de rechterkant. Om doorbuigen te voorkomen.
EDIT: Zie : http://www.10stripe.com/featured/form/atx.php
Als het moederbord echt 13" breed is i.p.v. 9.6", dan krijg je bij slechts 3 schroefgaten out-of-spec afstanden tussen de schroefgaten. En moet je dus ook een moederbord tray met out-of-spec afstanden tussen de schroefgaten hebben om je moederbord vast te kunnen schroeven.

Het moederbord is zelfs niet extra breed (bijvoorbeeld slechts 0.8" of 1.1", i.p.v. 3.4") voorbij de schroefgaten aan de rechterkant. Dus het is zelfs niet eens een "twijfelaar" (tussen full-size ATX en full-size E-ATX).
Onterecht noemen moederbord fabrikanten en behuizing fabrikanten zulke twijfelaars toch E-ATX.
MSI bijvoorbeeld, in de specificaties van het X99A XPower Titanium moederbord onder de "product specifications" button staat "EATX". Onder de "Detail" button staat : "12.0 in. x 10.7 in. (30.5 cm x 27.2 cm)" "ATX Form Factor".
https://www.msi.com/Mothe...M.html#hero-specification
Phanteks bijvoorbeeld, in de specificaties van de Evolv : "E-ATX *(up to 264mm wide)". En 264 mm is 10.4".
http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-ATX-TemperedGlass.html

In beide voorbeelden dus lang niet de 13" breedte van full-size E-ATX.
Maar omdat het moederbord niet een breder is gemaakt dan de full-ATX standaard, ziet de indeling er ook zo ziek uit.

De positie van de PCI-e slots t.o.v. de DDR slots betekent ook dat je ook alleen het ultra lage server geheugen kunt gebruiken als er veel grafische kaarten gebruikt worden (b.v. als grafisch workstation). Dat server geheugen is vaak niet het beste voor een workstation. Tenzij dit bij Epyc weer niet uitmaakt. Want het is tenslotte een SoC.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 23 juni 2017 15:37]

Dit is gewoon een echte E-atx. Zoek maar eens een plaatje van een normaal atx moederbord erbij, specifiek de schroefgaten. Dat is eerst een breed stuk, en dan een heel smal strookje.

Dit moederbord slaat de gaten over die bij een normaal atx bord de buitenste zijn.
Precies, ik snap ook echt niet waarom hij/zij op +2 stond. Het is een heel lang verhaal met allemaal cijfers en links, maar er klopt echt geen hol van. Maar blijkbaar zo indrukwekkend opgeschreven dat mensen het voor waarheid nemen.
Zoals je zegt, het is gewoon een E-ATX bord en ze slaan inderdaad de meest rechter ATX gaten over. Wat ik overigens niet per se echt heel positief vind, maar het is gebruikelijk.

Voor de mensen die het nog niet helemaal geloven: http://cdn1.bigcommerce.c...tled-1.2.jpg?t=1418404883

Dit GigaByte bord komt precies overeen met het rechter SuperMicro bord.

TIL: Het aantal gaten is natuurlijk niet relevant, de maten van het bord en de positie van de gaten wel.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 23 juni 2017 06:49]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het al doorgehaald.
De eerste herkenning is bij mij altijd het aantal schroefgaten (horizontaal).

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 23 juni 2017 15:40]

Mooi om te zien dat AMD echt weer terug op de markt is.
Dit zal de prijzen bij Intel ook op termijn doen dalen.

Oftopic:
but can it run crysis :P
Lets hope so, ben altijd wel benieuwd hoe dit soort opstellingen zich verhouden bij intensief gamen. Vroeger veel plezier beleefd door AMD's Opteron te gebruiken voor gaming setups (met phase change koeling overigens).
mijn eerste game pc had een AMD Athlon 64 3400+, wat een monster was dit destijds.
(ik had gelukkig goede drivers voor Windows XP 64-bit edition)
Niet zo heel best, de kloksnelheden zijn relatief laag vergeleken met hun desktop varianten.
offtopic:

Wat is er toch gebeurd met het andere adagium: "Imagine a beowulf cluster of these"
Mijn PhenomII X4 965 kan dat al.
Server chips met lage klok om TDP van 4chip comby binnen de perken houden zal zich voor games als midrange CPU gedragen.
8 Pcie sloten ?
Tel er 7 op de foto

Ook wat is CC geheugen moet dit niet ECC zijn ?

Buiten het feit dat er geen usb 3 poorten zijn (komt handig van pas voor image te plaatsen bij installatie) wil ik zo een bordje wel in men server op het werk.
Geen 4/8x maal sloten meer open maken voor 16x kaarten
Geen nutteloze 1x kaarten waar amper iets inkan.
In gebouwde 10GBe :)

Vraag me af wat asus gaat doen voor zijn workstation / server bordjes.
Er is een interne USB 3.0 header zo te zien. En zijn dat vier USB 3.1 headers?
Maar eens. een back IO USB3 port zou toch handig zijn :)
Ik hoop dat snel bekend wordt watvoor bordjes Supermicro en Asrock gaan introduceren voor het Epyc platform. En hopelijk zijn dan complete systemen concurrerend met Xeon E3's te bouwen. Liefst meer cores voor hetzelfdw geld
Supermicro heeft sinds gister hun site al vol staan hoor: https://www.supermicro.nl/products/nfo/AMD_SP3.cfm?pg=SS
Die had gezien ja. En ik zou het niet echt vol willen noemen. Ik hoopte op een plank met wat minder zware specs en waar een Ryzen met 8 cores op kan draaien.
Echt een alles in 1 bordje. 10 Gb, slimSAS enz.. Ik ben bang tot we ergens in de 700¤ + range zitten. Leuk voor Unraid als storage met diverse VM's + Docker spul,
Je hebt geen chipset, dus zal wel mee vallen
Het is wat onduidelijk maar aan de andere kant van de slimSAS kan toch niet alleen SATA gehangen worden, zoals Gigabyte zelf doet vermoeden hier: http://b2b.gigabyte.com/S...rboard/MZ30-AR0-rev-10#sp. Wie handelt dat dan af ? De SOC ? Gaat AMD ervan uit dat mensen met de nood zelf SAS3008 controllers gaan aanschaffen ?
Het zal wel een knappe duit kosten, maar de mogelijkheid om 1TB geheugen te gebruiken is wel erg gaaf. Bij mijn huidige Intel workstation (nieuwste generatie Xeon) is dat erg beperkt.
Als ze dit al in een workstation stoppen dan ben ik benieuwd hoe hun servers er uit zien ;)
volgens de specs zou je ook 64GB LRDIMM/NVDIMM modules kunnen plaatsen, waardoor je tot 1TB RAM op dit bordje zou kunnen prikken (wat de helft is van wat EPYC's maximaal aan kunnen).
Nog een ander leuk extra'tje is het feit dat er 2 CPU-fan headers zijn, waardoor je push-pull combinaties rechtstreeks op de CPU kan steken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*