Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus stopt na half jaar met verkoop 3T-smartphone

Door , 118 reacties, submitter: AnonymousWP

OnePlus stopt na een half jaar met de verkoop van zijn OnePlus 3T-smartphone. Het toestel kwam in november vorig jaar uit. De Chinese fabrikant noemt niet expliciet waarom het juist nu gestopt is met de productie van zijn smartphone.

Als de huidige voorraad op is, dan zal de fabrikant stoppen met de verkoop van het toestel, zegt een medewerker op het supportforum. Waarom dat precies is, laat de forumpost in het midden. Wellicht nam de interesse af, omdat de OnePlus 5 eraan komt.

De Chinese fabrikant noemt expliciet dat het de OnePlus 3 en 3T zal blijven ondersteunen met updates, maar leden van het forum van OnePlus tonen zich daar kritisch over. Volgens hen liet de support van de OnePlus X en OnePlus 2 nadat deze uit de handel gingen ook te wensen over. Gebruikers startten daarover vorige maand een actie.

OnePlus beloofde regelmatige beveiligingsupdates met nieuwe patches voor de 2 en X, maar voor beide telefoons komen die updates nauwelijks uit en ze bevatten bovendien oudere patches. Daarnaast liet de Android 6.0-update voor de OnePlus X lang op zich wachten en lijkt de fabrikant de Android 7.0-update voor de OnePlus 2 helemaal niet meer uit te brengen.

Het uit de handel halen van modellen die binnenkort een opvolger krijgen of net hebben gekregen is niet gebruikelijk in de telecomindustrie. Veel fabrikanten bieden toestellen van een voorgaande generatie nog een tijdje tegen gereduceerde prijs aan.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26 mei 2017 08:01

118 reacties

Submitter: AnonymousWP

Linkedin Google+

Reacties (118)

Wijzig sortering
De toestellen van Oneplus zijn qua specificaties en prijs zeer interessant, maar het belangrijkste in het hele verhaal -de updates en patches- oftewel de support van het toestel is een totale afknapper. In deze tijd kan dat echt niet meer met exploits die gevonden en misbruikt worden. Dat is tegenwoordig het eerste waar ik naar kijk, hoe veilig een telefoon is met betrekking tot de zes-wekelijkse updateronde vanuit Google.
Ik heb voor het eerst een OnePlus sinds een jaartje (OP3) en ik heb nog nooit zoveel updates gehad van een fabrikant als bij OnePlus.
Nu nog wel ja, maar zie de reactie boven je. De Oneplus 2 en X hebben bij lange na niet de 18 maanden support gekregen die Google graag wenst, geen updates, geen patches, wel beloftes maar niets van dat alles komt naar de gebruikers. Het is triest hoe snel de support gedropt wordt zodra er nieuwere toestellen zijn.
Nu nog wel ja, maar zie de reactie boven je. De Oneplus 2 en X hebben bij lange na niet de 18 maanden support gekregen die Google graag wenst, geen updates, geen patches, wel beloftes maar niets van dat alles komt naar de gebruikers. Het is triest hoe snel de support gedropt wordt zodra er nieuwere toestellen zijn.
echter heeft de OP2 op 12 april nog een update gehad, wat dus uitkomt op 21 maanden support (release 28 juli 2015). dat is vooralsnog langer dan bij elke andere android telefoon die ik gezien heb

Het is wel zo dat het voor een developer lastig is om meerdere toestellen in 1x te onderhouden door hoe android gemaakt is.
Het had fijn geweest als google daar vanaf versie 1 rekening mee had gehouden, dan hadden security patches gewoon direct vanuit google door gepushed kunnen worden. Echter gaan ze daar nu pas wat aan veranderen

[Reactie gewijzigd door mschol op 26 mei 2017 10:57]

Dan heb je blijkbaar niet veel toestellen gezien.

Enkele voorbeelden van Samsung:
De Galaxy S6, uitgekomen op 10 april 2015, update naar Android 7 was op 17 mei afgerond voor alle toestellen. Dat is ruim 25 maanden.
De Galaxy S5 heeft begin mei nog een beveiligingsupdate gehad, toestel is 11 april 2014 uitgekomen, dus bijna 37 maanden aan ondersteuning.
Ik denk dat hij eerder doelt op "gezien, in die prijsklasse
Ga je kijken naar een S5 mini of galaxy A-reeks, dan is het ineens heel wat minder bij samsung
oxygen OS......
ga gewoon naar Lineage OS en klaar, heb ik ook gedaan met mijn One. Heel stabiel al.

https://download.lineageos.org/oneplus3
https://download.lineageos.org/onyx
https://download.lineageos.org/oneplus2
Probleem van lineageOS, is dat het tot nu toe allemaal nightly's zijn en dat ik daar behoorlijk slechte ervaring mee heb.

Als ze gewoon een stable uitbrengen, wat ik niet zie gebeuren de komende tijd, zou ik best wel willen switchen.

Ik zit nu lekker op ResurrectionOS en dat werkt beter dan OxygenOS ooit heeft gedaan.
De bacon zit momenteel op een weekly nightly :)

en ik moet zeggen heb nu 3 weken op rij een update gedaan en die zijn heel stabiel. Ook in de change log zie je dat er amper problemen zijn.

Kan natuurlijk gerust dat dit anders is voor andere modellen. Spreek hier enkel over de originele One.
Op mijn m8 zijn de updates ook stabiel. Ik zie geen verslechtering, laat staan opstartproblemen.
Ik draai al jaren CM en nu Lineage op een oneplus 1 en 3. Heel soms zit er een kleine accu drain in een Nightly, maar dat is zo'n beetje het enige wat voorkomt.
En je hebt volkomen gelijk, ik heb mijn One bijna 3 jaar (juli 2014) nu, technisch een perfect toestel. Mijn accu gaat bij middelzwaar gebruik 2 dagen mee en ik werk altijd met de laatste nightlies!
Ik heb hierover een vraag. Ik zal mij waarschijnlijk de opo 5 kopen en daar zal ook lineage os op komen.
Is het de bedoeling dat je elke update flashed? Of hoef je maar 1 laatste versie te flashen en is deze dan te updaten via bijv instellingen software update(gelijk bij samsung)?
1 versie flashen en vervolgens via OTA's updaten, die zijn volledig optioneel en ik zou alleen updaten als je echt last hebt van bugs
Inderdaad. Oneplus X heeft in november 2016 de laatste security update gehad en is dus na een jaar al abandonned. Het valt nu te zien hoe lang de 3T ze nog krijgt, maar eenmaal Oneplus stopt met de verkoop, zal updates een tijd(je) daarna ook wel stoppen.
Het zou beter zijn als ze duidelijk communiceren hoe lang security updates er zullen komen want buiten de fanboys zullen velen niet alles vanuit goodwill blijven aanvaarden.
dat doen ze allemaal { lg,samsung,htc....enz } na 1.5j gaat de update op low lvl.
andere fabrikanten zijn ook in gang geschoten sinds een goed jaar. Als je maar 1 toestel hebt, dan kan je geen objectieve vergelijking maken
Draai de allerlaatste androidversie 7.1 op mijn Oneplus 3 die nu ongeveer een jaartje oud is...
Als er 1 bedrijf is die updates redelijk serieus neemt, dan is het wel Oneplus.
En de OnePlus 2 dan? Dat de 3 goede updates krijgt betekent niet dat OnePlus het over de gehele productlijn goed doet.
De OP2 heeft op 12 april nog maar een update gekregen?
What's new:
  • Updated Google security patch to 1st March 2017
  • Fixed echo issue in Duo video calls
  • Fixed persistent network drops
  • Fixed data roaming issue in certain countries
  • Improved audio compatibility
  • General bug fixes
OxygenOS versies (zonder community builds) op OP2:
2.2.0 = 2015-12-21
2.2.1 = 2016-02-26
3.0.2 = 2016-06-04
3.1.0 = 2016-08-26
3.5.6 = 2017-01-05
3.5.8 = 2017-04-12
Sure, het zijn meer verspreide updates met enkele maanden tussen, maar er komen toch nog steeds updates uit? Alsof veel andere merken op dit prijsniveau het beter doen?
Even vlug naar Android 7.x.x updaten met tal van nieuwe bugs zou ook geen plezier zijn.. Nougat heeft geen enkele nieuwe feature die ik gebruik op de OP3. (yay dual window op zo'n klein schermpje, gaat het toetsenbord open, zie je opeens het bovenste scherm niet meer..) :+

OxygenOS versies (zonder community builds) op OPX:
2.1.4 = 2015-12-16
2.2.0 = 2016-01-22
2.2.1 = 2016-04-02
2.2.2 = 2016-07-28
2.2.3 = 2016-09-01
3.1.3 = 2016-09-29
3.1.4 = 2016-11-10
Bij de OPX zijn er zo te zien geen updates meer.

OxygenOS versies (zonder community/beta builds) op OP3:
3.1.2 = 2016-06-06
3.2.1 = 2016-07-05
3.2.2 = 2016-07-25
3.2.4 = 2016-08-06
3.2.6 = 2016-09-14
3.2.8 = 2016-12-05
4.0.2 = 2017-01-20
4.0.3 = 2017-02-13
4.1.3 = 2017-04-17
Bij de OP3 zijn er veel Open Beta's ertussen beschikbaar en juist daardoor kunnen ze nu wss ook veel sneller releases uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 26 mei 2017 10:49]

Wat maakt mij het verleden uit als men het nu goed doet?
Er was onenigheid tussen oxygen en cyanogenmod, dat is nu opgelost.

Ik heb sneller updates ontvangen dan een 750euro kostende galaxy s7, htc of sony.
Wil ik ze vanaf seconde 1, dan koop ik wel een nexus, maar die zijn dan weer 200euro duurder.

Moest men evenredig veel vitten op updates van andere merken, dan was deze topic 1000+ posts...

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 26 mei 2017 10:03]

Jij probeert van een mug een olifant te maken. Als je echt software updates zo belangrijk vind, ga dan gaan roepen bij het kamp van Sony, Samsung, HTC, LG, etc.
Enkel hun flagship krijgt een redelijke support.
Denk maar niet dat hun 400¤ kostende telefoons 18maandn support krijgen. De meeste blijven zelfs hangen op de release software...

Gedaan met zeiken nu.
Doe het bij de juiste merken!
Hoeveel exploits worden er daadwerkelijk misbruikt op Android Marshmellow/Nougat op dit moment? En hoeveel last heb je ervan als je een non-rooted toestel hebt?

Even afgezien van de discussie of je op een toestel van 2 jaar oud nog wel/geen updates zou moeten krijgen, ben ik nou wel eens heel erg benieuws hoeveel Android-gebruikers dagelijks last hebben van exploits, virussen, rootkits en andere zaken op een "stock ROM zonder root privileges".

In een aantal gevallen, niet alleen omtrent Android, lijken die "paar duizend gebruikers" natuurlijk de overhand te hebben als het gaat om het aantal klaag-posts. Maar zo uit mijn hoofd zijn er wereldwijd meer dan 1.6 miljard Android devices in omloop; dan had ik wel verwacht het afgelopen jaar minstens 1 of 2 kritieke nieuwsberichten terug te vinden over misbruik van die devices.
Geen van alle genoemde toestellen is twee jaar oud, de Oneplus 2 en X komen nu in de buurt van de 18 maanden waar Google graag support binnen ziet. Het feit dat ze echter al lange tijd geen support meer hebben vanuit de fabrikant is niet bepaald okay te noemen. Qua misbruik en berichten daarover is het niet zo heel lastig, je hoort regelmatig over malafide apps.
[quotwe]je hoort regelmatig over malafide apps[/quote]
En je hoort regelmatig over zero-days, en over malware, virussen en exploits. Maar als het probleem echt zo groot is als ik zou verwachten, als je foto's, internetbankieren, zakelijke e-mails en privéchats niet veilig zouden zijn op een Android telefoon, en als dat maar in 1% van de gevallen mis gaat, dan moeten we allemaal iemand kennen die in grote problemen is gekomen. Maar ik heb nog niet eens een verhaal gehoord van iemand die iemand kent die gehoord heeft dat het mis ging... dus waar zijn al die theoretische problemen?

Daarmee praat ik het updatebeleid van Androidfabrikanten absoluut niet goed, ik snap alleen niet waarom 'de hel nog niet uitgebroken is' (en ik voel er weinig voor om er op te wachten, dus voorlopig geen Android voor mij).

@HotFix Je hebt gelijk dat ik ook niemand ken die last heeft (gehad) van Wanna Cry, maar ik heb in elk geval in het nieuws gehoord dat er slachtoffers waren. Over lekke androidtelefoons heb ik tot nu toe alleen maar van theoretische slachtoffers gehoord op websites als Tweakers.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 26 mei 2017 09:07]

Ik heb dan weer 2 vrienden waarbij hun telefoon in een botnet zat. Hun telefoon werd af en toe enorm heet, dus heb ik ESET gedownload die meteen de twitter-botnet detecteerde. (Twitoor geloof ik).

Edit: mijn vriendin heeft ook sinds kort die rare charging-screen-malware, waardoor soms als zij haar telefoon aansluit allemaal reclames krijgt.

Het gebeurt wel. Het gebeurt (te) vaak.

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 26 mei 2017 10:49]

tja je kan patchen en beveiligen wat je wilt. Maar zolang je niet een lading aan apps installeert, geen gekke websites bezoekt, mail via de browser leest en attachments niet zomaar download dan zou er weinig kunnen gebeuren.
Het enige wat mijn vriendin had gedownload was WhatsApp en een betaald spelletje van de Play Store. Het scheen in dat spelletje te zitten.

Het wordt allemaal lekker gecontroleerd in de Play Store dan. Dit is echt een gigantisch probleem, dit zou niet zomaar mogen kunnen.
Als je de telefoon uit zet dan kan er helemaal niks gebeuren!
Daarom kopen we een telefoon met 64Gb aan opslag en 3GB aan RAM om hem niet te gebruiken.

Het moet in het begin vanuit de OS in orde zijn, daarna kan een gezonde dosis paranoia nog helpen. Maar dat geldt niet voor de mensen die niet op Tweakers zitten. Zoals onze schoonmoeders of schoonbroer die een hele goede schrijnwerker is maar niks van IT kent.

Mijn OPO ben ik altijd heel tevreden van geweest tot er geen updates meer kwamen. En dan naar een custom ROM gaan? Dat stadium van tweaken ben ik beu, het moet out of the box goed zijn.

[Reactie gewijzigd door Chevy454 op 26 mei 2017 16:16]

"Gekke websites" zouden geen exploits mogen kunnen gebruiken op je toestel.
Apps uit de play store zouden geen probleem mogen veroorzaken.
Mail via de inbox app is (voor mij) een primair gebruiksgemak.

Om al deze dingen veilig te houden patch je juist.
M.i. zit het android ecosysteem fundamenteel scheef. Fabrikanten zijn duidelijk niet in staat om dagelijks of wekelijks te patchen. Dat zou gewoon voor het hele OS via de play store moeten kunnen lopen.
Je reageert vanuit een sample size n=1. Heel simpel gezegd, de statistiek spreekt je tegen.
Dat een probleem procentueel gezien niet veel voorkomt betekent niet dat het niet bestaat. Kijk anders ook even naar de uitbraak van ransomware pas geleden. Heb je niemand in je netwerk die daar last van heeft gehad? Ik ook niet namelijk. Toch heeft het ontzettend veel impact gehad en dus is het een wezenlijk probleem.

Tweede punt; veel van de genoemde exploits zijn er juist bij gebaat zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven. Een ongepatchte gebruiker kan zomaar drager zijn van malafide software zonder dat hij of zij dat door heeft. Dus, patchen patchen patchen
veel van de genoemde exploits zijn er juist bij gebaat zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven
Dit is iets wat veel mensen niet snappen. Het zou me niet verbazen als er op dit moment gigantisch veel telefoons en laptops op een botnet zijn aangesloten, maar dat dit gewoon niet gedetecteerd is omdat 1) de signature niet bekend is bij antivirusdatabases (die databases zijn eigenlijk altijd after-the-fact..) 2) het botnet nog niet is geactiveerd.

Ik lees en hoor vaak mensen zeggen dat ze niet updaten omdat ze het te lang vinden duren of omdat hun telefoon er langzamer door word, waarna ik zeg "okee, ik hoop dat je geen privé-foto's op je telefoon hebt staan". Meestal zeggen ze dan iets in de richting van "Nee, ik heb niets te verbergen" of "mwah het zal wel loslopen."
Google is tegenwoordig vrij goed in het weren van malafide apps. Kijk bij Android kun je alles erop gooien wat je wil en je krijgt netjes een WAARSCHUWING als je iets sideload buiten Google om maar ja mensen doen maar wat 8)7
Google is tegenwoordig vrij goed in het weren van malafide apps.
Niet goed genoeg dus. Een betaald spelletje had malware erin zitten, direct van de Play Store gedownload.
N=1. Het is niet goed, maar het is nou ook weer niet zo dat het hele systeem dus niet deugt.
Wat nou N=1? Toen ik zocht op de issue die ik had kreeg in een hele lijst met apps waarin de malware zit, allemaal op de play store.

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 29 mei 2017 13:15]

Google is tegenwoordig vrij goed in het weren van malafide apps.
Het is beter dan niets (en ik heb geen iedee hoe goed de anderen het doen) maar een google search op 'play store apps malware' levert mij het volgende op:eerst 2 links naar Malwarebytes en dan:
1) Judy Malware Has Hidden In Play Store For Over A Year
3) Google Boots 41 Apps Infected with "Judy" Malware off the Play Store
2) Android WARNING: Millions of smartphones infected by malware
En nog een aantal links naar hetzelfde issue.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 31 mei 2017 10:26]

De Oneplus 2 heeft buiten 1 kleine update 3-4 maanden geleden al zeker jaar geen updates maar gehad. Erg jammer de Oneplus 2 de software was best brak toen ik deze kocht. Gelukkig kwam er begin 2016 (maart ofzo) een grote update toen waren bijna alle problemen opgelost. Hierna zijn er niet veel updates maar uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 26 mei 2017 09:20]

Dat vind ik dan eigenlijk precies goed: de fabrikant zorgt ervoor dat (beveiligings)problemen opgelost worden. Als je nieuwe features wil moet je een andere telefoon kopen.
De OP2 heeft op 12 april nog een update gekregen.
What's new:
  • Updated Google security patch to 1st March 2017
  • Fixed echo issue in Duo video calls
  • Fixed persistent network drops
  • Fixed data roaming issue in certain countries
  • Improved audio compatibility
  • General bug fixes
edit: welke nieuwe feature van Nougat wil je dan zo graag gebruiken?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 26 mei 2017 10:53]

Vage apps sideloaden is je eigen schuld hé. Dan vraag je erom.
Daar gaat het niet om, het gaat om het nakomen van beloftes. Het gebeurd wel vaker (zoals met "onbeperkt data voor altijd" bundels op mobiel), netjes is het niet dus logisch dat mensen gaan klagen.
Hoeveel exploits worden er daadwerkelijk misbruikt op Android Marshmellow/Nougat op dit moment? En hoeveel last heb je ervan als je een non-rooted toestel hebt?

In theorie: allemaal. En je komt er pas achter wanneer het te laat is.
Ernstige bugs van na de laatste patch datum van Oneplus X zijn er zeker. Neem bijvoorbeeld deze die al heel smerig is.

Echt belangrijke dingen zoals bankzaken doe je beter niet op toestel zonder ondersteuning want vroeg of laat wordt het misbruikt.
aan de andere kant heb je een besturing systeem dat maandelijks gepatched woord maar ook dagelijks misbruikt woord....
Windows is echter ook een prachtig doelwit. Heel veel mensen werken onder Windows gewoon als administrator (Equivalent aan root onder Linux).

Android heeft als voordeel dat de cultuur altijd al geweest is om in hoge mate alles vanuit een centrale store te accepteren, geen root standaard enz. Dat verhoogt de veiligheid al aanzienlijk.
De recente uitbraken van ransomware komen vooral binnen via e-mails (besmette pdf documenten enzo). Zelden hoor je dat er een massa infectie is door een misbruik van een openstaande poort ofzo.
Rooted of niet heeft er helaas weinig mee te maken :)
Als ik naar mijn LG G4 (introductie mei 2015) kijk is de laatste beveiligingspatch van juli 2016. :X Android nougat komt pas na druk van Koreaanse consumentenorganisaties en een jaar na introductie van nougat.

Support van Android toestellen blijft imo een ramp bij een aantal fabrikanten.
Ik heb de oneplus 3 inmiddels bijna een jaar op een paar weken na en ik krijg nog steeds updates, zit nu op Android 7.1.1
Die updates zijn maar voor heel weinig mensen belangrijk, laat staan het belangrijkst. En welke exploits worden er allemaal misbruikt? De enige exploit die op mijn toestel draaide was degene die ik zelf gebruikte om het toestel te rooten zonder de bootloader te unlocken.
Ik krijg gewoon nog maandelijkse updates hoor... Geen idee waar jij dit vandaan heb.
Vraag maar aan een willekeurige OP2 gebruiker. Al maanden geen updates meer, alle beloofde features en upgrades komen niet meer...

Andere ROMs zijn geen oplossing, de ondersteuning HOORT vanuit de fabrikant te komen.
Hmm dat is inderdaad niet netjes. Gelukkig is de support voor de 3 en 3T (nog) goed.
Ik ontvang om mijn 3t ook echt niet maandelijks updates, zit op dit moment op de security patch van Maart 2017.
Als je maandelijkse updates wilt, dien je de open beta's te installeren:
http://downloads.oneplus.net/devices/oneplus-3/
Tsja, je kunt nu ook weer niet echt stellen dat de ondersteuning goed is omdat je betasoftware moet gebruiken om überhaupt ondersteuning te krijgen..
Behalve dan die update van 12 april? Grappig hoe iedereen hier die blijkbaar vergeten is.
Na heel veel gezeur hebben ze inderdaad een security update uitgebracht. Maar de beloofde Android 7.0 of 7.1 update komt niet meer...
Welke feature zou je dan willen gebruiken van 7.x?
Moet zeggen dat ik eigenlijk geen nieuwe zaken doe met m'n OP3 op 7.1 tov de 6.x tijd.
Dit is 1 van de redenen dat ik op mijn OP2 een Custom ROM heb draaien. Ik heb nu gewoon een volledige Android 7.0 draaien op mijn OP2 met heel veel andere leuke toeters en bellen.

Het is niet netjes inderdaad dat ze het wel aangaven dat ze zouden blijven updaten en dat vervolgens niet doen. Maar mij stoort dit minder, omdat ik nooit de planning heb gehad om mijn telefoon standaard te laten.

Ik heb de OnePlus 2 gekocht omdat ik m'n garantie niet kwijt ben als ik hem flash met andere software.
Snap ik, ik heb zelf een 3t met Lineage er op, maar mijn vrouw heeft een 2 en wil die gewoon kunnen normaal kunnen gebruiken zonder te pielen met custom ROMs, e.d.
De OP2 krijgt, zoals @OverSoft al zei, niet de beloofde updates. De beveiligingspatch van 1 maart is de meest recente.
Heb jij zelf een OnePlus?
Volgens mij niet want ik heb absoluut niet te klagen over hun updates.
Vergelijk ik dat met andere merken dan doet OnePlus het in mijn ogen zeker niet slecht.
Mijn OP1 werd goed ondersteund, de OP3 krijgt ook nog steeds updates, regelmatig zelfs.
Dat men bij de OnePlus X stopte met ondersteuning was te verwachten, dit soort kreeg ook geen opvolger meer. Het is zuur als je wacht met kopen van een toestel tot de prijs zakt maar daarmee verkort je ook voor jezelf de "houdbaarheid" van het toestel. Bij andere fabrikanten is dat ook het geval. Ik zal maar niet vertellen hoeveel updates ik van meneer Samsung en HTC heb gehad op mijn vorige toestellen... da's echt om te janken hoor. Op mijn zakelijke HTC heb ik zelfs nooit een update gehad, en daar loop ik nu al vele jaren mee rond.

De OnePlus toestellen zijn bij annoncering goedkoper dan de high-end toestellen van de grote jongens. Als je in dezelfde prijscategorie kijkt dan heb je een middenklasser en daar is het pas echt slecht gesteld met updates van meneer HTC, Samsung.... enz
Leuk verhaal, maar in je verhaal komt de OnePlus 2 niet voor en die heeft schandalig slechte support gehad in mijn ogen. Nog steeds geen Nougat en het is erg stil vanuit OnePlus als het over de 2 gaat. Er is eigenlijk maar één fabrikant met een grote naam die net zo is en dat is Motorola sinds het door Lenovo is overgenomen. De andere flagship telefoons uit die generatie zitten inmiddels in elk geval wel op 7.0.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 26 mei 2017 09:57]

@Frietsaus
Grappig dat je geen antwoord op zijn eerste vraag geeft:

"Heb jij zelf een OnePlus? "

:O
De toestellen van Oneplus zijn qua specificaties en prijs zeer interessant, maar het belangrijkste in het hele verhaal -de updates en patches- oftewel de support van het toestel is een totale afknapper. In deze tijd kan dat echt niet meer met exploits die gevonden en misbruikt worden. Dat is tegenwoordig het eerste waar ik naar kijk, hoe veilig een telefoon is met betrekking tot de zes-wekelijkse updateronde vanuit Google.
Ik snap niet dat mensen nog steeds Android toestellen kopen als ze weten dat het update beleid van de gemiddelde fabrikant ruk is. Het is inmiddels zo standaard geworden dat Android toestellen slecht geupdate worden dat je mijn inziens eigenlijk geen recht meer van klagen hebt als je een Android toestel koopt en er vervolgens - shock and horror - weinig tot geen updates voor uitkomen.
Ik als trouwe Android gebruiker begin ook wel steeds meer de wenkbrauwen op te trekken vanwege het versplinterde landschap voor Android aanbieders (lees: telefoonbouwers).
Bij de meeste telefoons ontbreekt het aan een goed update beleid. Een telefoon is een device wat qua kwaliteit zeker 4 tot 5 jaar mee zou kunnen en gedurende deze periode zou je in ieder geval de security patches moeten krijgen (nieuwe versie van Android is een pré, maar niet altijd mogelijk).
Absoluut geen Apple lover, maar die heeft het beter voor elkaar.... OK, ze hebben weinig toestellen te onderhouden, maar voor de gebruikers is dit wel een garantie..... en volgens mij gaat het om de gebruiker.
Ik moet maar zien of OP de 3 en 3T langer blijft ondersteunen. Doen ze dit niet (en met de X en 2 in het achterhoofd) zal ik OP een volgende keer ook niet meer op mijn lijstje hebben
Apple heeft wel controle over hardware EN software itt google
Verder is 700¤ voor een telefoon aan niet veel mensen weggelegd.
Google doet het goed met de Nexus want heeft daar ook beide onder controle

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 26 mei 2017 18:35]

Tja, niet iedereen heeft 900 (er voor over) om een Iphone te kopen. En Apple speelt naar mijn mening gewoon een zeer smerig marketingspelletje.

Ten eerste hebben hun telefoons nog steeds LCD schermen ipv OLED (zelfs in mijn 125 euro kostende lumia 650 zit een OLED scherm). Ten tweede moet alles gesloten zijn van Apple. Dus alles wordt zo gemaakt dat je alleen Apple kunt gebruiken. En dan komt er nog bij dat je 2x teveel moet betalen voor de opslag die je krijgt en een tussenmaat bij Apple niet bestaat.
welke optie is er dan? zeg niet de iphone die is ook ruk!!!
Of je zoveel keuze hebt. Bij de meeste toestellen houd het snel op. Als er een grote communitie achter zit heb je wel meer kans op een costum rom
Misbruikte exploits? Wat? Er worden lekken in de software gevonden, en die worden gepatched, maar echt gehackte toestellen hebben allen 1 ding gemeen: apps van buiten de play store gedownload, of gekopieerde malafide apps die kort in de play store hebben gestaan (hier valt google wel wat te verwijten).
Als je normaal en verstandig om gaat met je telefoon is er niets aan de hand.

Niemand loopt te zeiken over mensen die hun pc vol trojans download door allerlei sketchy dingen te doen, maar bij telefoons wordt er wel een grote bek opgezet.
Dat baseer je op wat? Er zijn waarschijnlijk meer mobiele telefoons in gebruik dan pc's. Dus het kan zomaar interessanter zijn om smartphones te hacken dan pc's.

Dus ja je kunt het bagatalliseren maat het is een wezenlijk probleem.
Waar baseer je op dat hacks wel hebben plaatsgevonden? Iedere keer bij een bericht over een patch of ontdekte security flaw zegt het desbetreffende artikel dat er geen aanvallen gedocumenteerd zijn.

En je zegt heel stellig, waarschijnlijk zijn er meer telefoons in gebruik als pc's. Het antwoord is nee. Je zegt maar wat. Je doet geen onderzoek naar je claims. Hoe moet ik je reactie serieus nemen.
Waar zeg ik dat de hacks hebben plaatsgevonden. Ik zeg dat door de installbase van smartphones het interessanter is geworden voor hackers om smartphones te targetten.

En iets stellig noemen terwijl ik juist "waarschijnlijk" zeg is. ;)

Hoeveel er in gebruik is kan ik nu niks over zeggen maar er worden wel veeeeel meer smartphones verkocht dan pc's. Zie: https://www.gartner.com/newsroom/id/3560517

Dus nee ik ben niet stellig. Maar mijn punt is dat je niet moet doen alsof er geen probleem is. Stel dat 10% van de android foons onderdeel van een botnet. Good luck with that.
Installeer je toch een custom rom?
Als je updates wilt moet je Apple nemen :)
Je kunt op Tweakers geen bericht over smartphones lezen of een commentaar a la dat van jouw komt voorbij.

Ik vind dit inmiddels zo erg, als in veel voorkomend, dat als dit voor alle toestellen op waarheid berust je dus eigenlijk geen enkel toestel hoeft te kopen want het is qua updates altijd tenenkrommend slecht.

:/
Want jij, of iemand in je naaste omgeving is weleens gehacked dmv een exploit door een niet geüpdate android versie?
Ik ben het er mee eens dat je van een fabrikant enige ondersteuning mag verwachten maar dat geneuzel over onveilige telefoons en het "enorme gevaar van de vele exploits" dat is naar mijn mening toch echt zwaar overtrokken hoor. Zolang je geen apps uit onbekende bronnen installeert heb je meer kans om de hoofdprijs in de loterij te winnen dan dat er iemand dmv een exploit in je telefoon gaat komen. Een computer met Windows loopt meer risico dan een telefoon met Android en dat wordt toch jaren regelmatig van updates voorzien en beveiligd met anti-virus etc...
Mijn ervaring is net andersom. Voor de OnePlus had ik een Samsung Galaxy Note, en die heeft welgeteld een OS versie upgrade gekregen, en af en toe eens een update.
Voor mijn OnePlus One, die ik nog steeds gebruik en die nog steeds prima is, heb ik een 'shipload' aan upgrades en updates ontvangen.
Mja, het is simpel: of je koopt een iPhone voor 800 euro en bent zeker van support en patches voor de komende jaren. Of je betaalt de helft en je mag blij zijn dat je nog 1 jaar support en patches krijgt.

Sommige mensen zeggen; ik koop gewoon welk elk jaar een toestel voor de helft. Maar dan nog denk ik dat een dure iPhone in the long run nog steeds goedkoper is. iPhones hebben in de regel nog minstens 4 jaar na launch support in de vorm van nieuwe OS'en en security patches. Als je dat met een OnePlus voor elkaar wil krijgen dan ben je minstens het 4-voudige kwijt en dan is de iPhone ineens de helft goedkoper :-D
Ik zie op de website van oneplus dat er een ROM van 12-4-2017 voor de oneplus 2 beschikbaar is.

Dit lijkt me toch wel nog support? :?
Dat was een bug fix van den paar mb, als ik mij niet vergis (zit zelf op LOS). Laatste echte fatsoenlijke update is van 2016.
De link in het bericht laat zien dat er vele beloften zijn gedaan, welke tot op heden niet zijn nagekomen.
Mijn lichtjes verouderde Moto X 2014 is aan vervanging toe en ben vol verwachting aan't kijken naar al het nieuws rond de OP5.

Ik had toch echt wel gehoopt dat ze de 3t zouden blijven aanbieden aan pakweg 300-350 euro. Ik wou een 5 kopen, maar als ik al die berichten hoor dat hij vermoedelijk rond de 600 zal kosten, ga ik dat niet doen. Als ze de 3t dan ook stoppen, dan ga ik niet naar OP.

Ik zal niet de enige zijn die zo denkt vermoed ik.
Ik denk dan ook dat de prijs niet té hoog zal zijn. Ofwel misschien een soort X2?

Achja, dan koop ik me misschien een Moto Z2 play of de nieuwe X op de release :)
Het blijft een moeilijke keuze: wachten ...wachten...wachten tot de prijs zakt en dan toch te laat zijn , of de 5 kopen tegen een hogere prijs maar wel het nieuwste van het nieuwste hebben.
Ik heb de OnePlus3 (zonder T) en dat toestel is gewoon super, veel "bang for buck". Je weet inmiddels van OnePlus dat ze iedere keer de prijs verhogen bij een nieuw toestel dus dan kom je op een bepaald moment op het punt dat je het te duur gaat vinden.

Zelf zou ik niet wachten en gewoon nog de "oude" 3T kopen zolang dat kan, maar ja... ieder moet zelf de keuze maken. Op dit moment is hij nog te koop voor ¤439.
(shit, textwall incoming :p)

Maar dat bedoel ik net, de 3t is een toptoestel.
Als ik de verwachtte specs van de 5 zie, vind ik het normaal dat de prijs hoger ligt. 500 euro zou ik geen probleem vinden, maar 650 zoals op verschillende plaatsen naar boven komt, dat vind ik er toch echt wel over.
Maar ook omdat OP altijd een 'flagship killer' is geweest, dankzij hun goede prijs vooral, denk (hoop) ik vooral dat ze nog een voordelig toestel gaan bouwen, zijnde een X2, zijnde de 3T aan verlaagde prijs. Als ze al hun eieren in de mand van de OP5 leggen, en hij slaagt misschien niet meer zo goed aan door de hogere prijs, wat dan? Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat de eerste X ook ruime tijd na de OP2 kwam? OP2 was toen ook al een pak duurder en sloeg minder aan, maar de X kwam ongeveer een half jaar later als ik me niet vergis. Dus die plannen zullen er al wel geweest zijn, maar omdat het bij één reeks bleef denk ik dat het een oplossing was om hun omzet te vergroten. Daarom denk ik nu ook dat er een X2 in de pijplijn kan zitten voor in het geval dat de 5 met zijn hoge prijs niet zou aanslaan.

En natuurlijk, van mij mag OP gerust naar de topmarkt gaan om nog een concurrerende speler in die high end markt op te werpen, maar ik denk niet dat ze die strijd ooit echt kunnen aangaan. Apple en Samsung hebben hun aanhangers, LG, Huawei en HTC hebben een bekende naam. Hoewel ik de marktstrategie van OP echt bewonder, als dit hun bedoeling was om hun merk op te bouwen naar een high end merk, vind ik wel dat het enorm goed geslaagd is. :D
Ik heb vanmorgen, na het lezen van dit artikel, bij OP aan iemand van de service gevraagd wat de reden was om de 3T helemaal uit de schappen te halen. Volgens hem was het puur om de marketing reden en de focus volledig op één enkel vlaggenschip te leggen. Het werkt wel, want ik twijfel nu als een malle om een halve maand te wachten op de 5, in de hoop dat de prijs enigszins meevalt (max 500), met de grote kans dat de 3T tegen die tijd uitverkocht is.
Je zal indd niet de enige zijn.

Ik heb OP1 gehad en was hartstikke tevreden over. OP2/3/3T heb ik links laten liggen voor me N6P.

OP5 had ik wel intresse in maar als is boven ¤450/500 gaat kosten,dan hoef ik em ook niet.

OP probeert stiekem de apple/google prijzen te serveren. Met de support en update beleid gaat dat 'm niet worden,gok ik. Voor mij wss ook geen OP5
Een nexus 6P kostte beduidelijk meer dan de OP2/3/3T.
De prijzen stijgen lichtjes van Oneplus omdat de flagship ook constant duurder worden...
Een iphone kost nu 800euro, een paar jaar geleden had je die nog voor 600euro
Ik vermoed dat ze nu gestopt zijn met het maken van de 3T om al te starten met de productie van de 5 zodat ze een buffer hebben en daardoor niet een tekort hebben wanneer de vraag groot blijkt te zijn met de launch.
Het zou vreemd zijn als OnePlus slechts 1 telefoon kan fabriceren in hun fabriek (fabriek van een oem-leverancier). Alsof echt elke OnePlus liefhebber persé het nieuwste van het nieuwste moet hebben...
Ik verwacht dat er over een half jaar nog steeds mensen zijn die graag een OPT willen aanschaffen als die een stuk minder zou kosten dan de aankomende OP5.
OnePlus is geen Apple of Samsung.
Zie houden relatief weinig voorraad aan.
De reden dat je het oude model van de grote merken nog kan kopen voor een lagere prijs, is dat die fabrikanten enorme voorraden hebben. En die moeten op.
Daarnaast is de marge van OnePlus veel lager. Dus als ze flinke kortingen gaan geven, dan maken ze verlies op de telefoon. Die dingen zijn al de helft van de prijs van de grote merken met vergelijkbare specs.
Het gaat mij om productie, niet om voorraad.

Chinese bedrijven zoals Oppo (nauwe banden met OP), Xiaomi, LeEco, Vivo (top 10 smartphone fabrikanten, maar tevens redelijk onbekend), kunnen met zeer kleine marges ook diverse telefoons uitleveren /produceren en sommige geven zelfs meerdere jaren software ondersteuning.
Deze merken maken weinig tot geen winst op hun smartphones en besteden ook nagenoeg geen geld in reclamecampagnes. Hierdoor kunnen zij de prijzen laag houden, net als OnePlus. Dat OnePlus net iets hoger is gepositioneerd qua prijs, heeft denk ik te maken met de redelijk goede verkrijgbaarheid in Europa. Bij die andere merken ben je vaak gewezen op de Aziatische markt.

Ik vergelijk niet met de 2 grootste jongens, maar met andere fabrikanten uit de top-10.
Op Marktplaats staan er ook amper, degene die er staan zijn van handelaren die de nieuwprijs vragen.
Volgens mij hebben ze zich bij OP gewoon vergist in het simultaan onderhouden en updaten van zowel OnePlus 2 en X. Want de One en de 3(T) hebben altijd netjes voldoende ondersteuning gehad terwijl de eerste twee altijd de zorgenkindjes bleven. Zou me niks verbazen als ze vanaf nu gewoon weer 1 serie doen, dus OP5, OP6, 7 etc
Mijn aanname: Met de 'reguliere' OP3 werd de productie ook snel stopgezet toen de OP 3T om de hoek kwam. Ik denk dat OnePlus samenwerkt met 1 vaste leverancier/producent/'assembler' en daar alle productieruimte inkoopt. Nu de OP5 er aan komt switch men daar over; en is het een kwestie van de laatste voorraden verkopen.
De oneplus T3 is een super toestel hij is sneller dan Samsung Galaxy S6 edge allebei zijn hé Android 7.0 dus waarom klagen jullie over ik heb de beide toestellen dus ik kan de speedtest doen
Zodra ik een OnePlus5 heb, heb ik een OnePlus3T 128GB in de aanbieding voor de liefhebber. Mits de prijs voor de OnePlus5 meevalt natuurlijk.
Ik zit te spelen met hetzelfde idee. Maar ik wacht eerst af om te zien hoe het zit met camera, batterijduur, audiojack en nog een paar kenmerken die klein maar belangrijk zijn.

Camera is eigenlijk bij de 3T het grootste mankement imo. Snel en goede beeldkwaliteit maar niet flagship waardig. Vooral bij weinig licht. En dat zegt veel over hoe goed de rest van het toestel scoort.

Ik hoop op Google Pixel-achtige camera kwaliteit. Voor merkbare snelheidsverhoging moet je niet upgraden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 26 mei 2017 16:04]

De camera kwaliteit was bij aanschaf ook mijn grootste manco, maar mijn Samsung Note 4 was het aan het begeven. Net buiten de garantie. De geruchten gaan dat er zowel voor als achter een 16MP camera in zal zitten.

Nou doe ik zelf niet aan selfies, maar natuur fotograferen als ik het tegenkom is iets wat ik wel leuk vind. Dat hoef ik met de huidige camera niet te proberen.
Ik heb zelf de OPO (OnePlus 1) nog, en al een hele ruime tijd geen enkele update ontvangen. Mijn laatste update was namelijk op 1 September 2016. Voor de support zou ik dus zeker geen OnePlus kopen, helaas.
Je kan gewoon lineage installeren, er zijn genoeg guides. Dan heb je elke week een update. Ik draai het zelf ook en Nougat is toch wel leuk hoor :p
Ja dat zou ik idd maar eens moeten doen.. maarja dit heet #lui haha
Oké even serieus. Ik heb nog nooit werkelijk echt nog nooit iemand in mijn omgeving of daarbuiten überhaupt nog nooit horen klagen dat zei geen nieuwe updates kreeg voor zijn toestel.
Wel hoor ik regelmatig iemand klagen als ze juist wel een update gekregen hadden omdat er dan weer iets niet werkte of veranderd is.
Alleen mensen die wat verder geïnteresseerd zijn of bredere interesses hebben in de telefoon hoor je klagen (Tweakers enzo)
Ik ben zelf tevreden over de updates van de Op3. Maar als een toestel prima werk zit ik opzich niet op updates te wachten.

[Reactie gewijzigd door Cosmo_nl op 27 mei 2017 13:10]