Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Foto toont prototype van OnePlus 5 met dubbele camera'

Door , 86 reacties, submitter: AnonymousWP

AndroidAuthority heeft een foto online gezet die een prototype van de OnePlus 5 zou tonen. Het toestel heeft een dubbele camera, maar volgens de website is het niet zeker dat die dubbele camera ook naar het uiteindelijke toestel komt.

Een anonieme bron heeft AndroidAuthority voorzien van een foto van de achterkant van het toestel. De metalen behuizing lijkt op die van de OnePlus 3T, maar er is een dubbele camera te zien. Dat komt overeen met schetsen die eerder op Weibo verschenen.

OnePlus maakte begin deze maand bekend dat de OnePlus 5 in de zomer wordt geïntroduceerd. Of het toestel daadwerkelijk een dubbele camera krijgt, is niet zeker. Het prototype zou ook een studiemodel kunnen zijn.

De bron van AndroidAuthority stelt dat de OnePlus 5 duurdere componenten gebruikt en dat OnePlus de telefoon vermoedelijk voor een hoger bedrag dan de huidige 3T gaat aanbieden. Er gaan geruchten dat het toestel een Snapdragon 835-soc en 8GB ram krijgt. Niet alleen de onderdelen, maar ook het ontwerp van het toestel zou een rol spelen bij de hogere prijs.

OnePlus verkoopt zijn 3T momenteel voor 439 euro. Daarmee is het toestel nog altijd goedkoper dan veel modellen van de concurrentie met vergelijkbare specificaties. Wel is de prijs van OnePlus-toestellen met de komst van ieder nieuw model gestegen. De eerste OnePlus One was te koop vanaf 269 euro.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17 mei 2017 14:02

86 reacties

Submitter: AnonymousWP

Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Ik kwam ergens een prijskaartje tegen van $622 (zal de bron nog even opzoeken). Als dat waar is, dan zal dit geen snelloper zijn.

Oneplus koos je voor de prijs. Snelle hardware voor een bijna inkoopprijs.

Maar $622 is geen prijs om mee te concurreren .


EDIT: BRON: https://nl.hardware.info/...aties-oneplus-5-duiken-op

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 17 mei 2017 14:16]

In de comments van je bron staat al dat de aangegeven prijs op geekbuying verlaagd is van 622 naar $450
Tijd voor een update, op Geekbuying is de prijs verlaagd naar 449.99USD
Ligt er maar net aan waarmee je concurreert, die onderdelen kosten ook wat en als ze dan geen compromissen sluiten op bepaalde onderdelen zit je al gauw op zo'n bedrag. Hadden ze er geen dubbele camera, 8GB RAM en 835 in gegooid had dat aardig wat gescheeld getuigende aan de vele Chinese toestellen die veel goedkoper zijn maar dit soort dure features missen. En vergeet vooral de software support, garantie en QC niet.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 17 mei 2017 14:17]

Mee eens, maar...

Als je dan gaat kijken naar modellen waar de OP5 prijstechnisch dan wel mee zou concureren, dan gaat het vrijwel allemaal om telefoons die je ook subsidized kan aanschaffen. Wat dat betreft lijkt de genoemde prijs mij te hoog. Of je haalt een telefoon met abonnement om de kosten te spreiden, of je koopt een telefoon waar je een lichte concessie voor moet doen (minder ram, lagere resolutie, bloates software) maar wel een dikke 100 tot 200 dollar goedkoper.
Ik denk dat de specifieke concurrentie nog onbekend is op dit punt. Voor mij concurreren telefoons op specificaties, software en prijs en niet op prijs alleen. Vooral software support schijnt OP het goed te doen dus voor de tweakers die zo'n telefoon importeren nog best een optie. Wat betreft de gemiddelde consument bestaat heel OnePlus niet want ze liggen hier niet in de winkel.
Vooral software support schijnt OP het goed te doen dus voor de tweakers die zo'n telefoon importeren nog best een optie.
Momenteel met de OP3/T is de software support inderdaad goed en komen er geregeld updates uit zowel in beta als stable, maar de afgelopen modellen zijn erg in de steek gelaten. De OnePlus 2 en X moeten een update naar 7.0 krijgen, maar daar is nog steeds niets van gekomen.

Het is dus de vraag of ook de support van de OP3/T nog fatsoenlijk zal blijven na introductie van de OP5 of dat ze precies hetzelfde gaan doen als bij de 2 en de X.

Als de prijs een stuk hoger wordt en je daadwerkelijke support maar ongeveer een jaar is (al zou de OP3T dan nog een half jaar minstens moeten krijgen en aangezien ze hem hebben gekoppeld aan de updates van de OP3 die dus waarschijnlijk ook) dan is dat wel een tekortschieting.
De Oneplus 2 is een telefoon die Oneplus zelf liever wilt vergeten. Dat jaar was sowieso écht slecht voor de (android) smartphone markt (of iig de hardware) juist door die dramatische snapdragon 810. Als voor de OPO; dat is een telefoon die ondertusen 3 jaar geleden is uitgekomen, en naast de leeftijd begrijp ik door alle drama rondom CyanogenOS wel dat de support daar niet meer voor is (en natuurlijk omdat de SD801 gewoon niet werkt op de officiele Nougat).

Ik verwacht, door het daverende succes van de Oneplus 3 en Oneplus 3T dat ze voor die modellen langer door bijven gaan met het uitrollen van updates. Ook als je bijvoorbeeld ziet dat ze 2 maanden geleden zijn begonnen met een extra stap in hun software ontwikkel cyclus, en niet 'eventjes' voor enkele maanden (tot de 5 uitkomt) zo'n programma opzetten. Bron: https://forums.oneplus.ne...ly-access-program.507605/

[Reactie gewijzigd door Coffee op 18 mei 2017 13:01]

Bloatware is iets waar 1+1 geen last van heeft in tegenstelling tot zo'n "premium" merk als Samsung.

Nee het probleem voor veel China phones is dat ze niet de "brand power" hebben van Apple of Samsung. Hier op deze site zijn we allemaal verlicht maar voor veel mensen zijn telefoons meer een fashion icon dan een gebruiksvoorwerp.
Bij Samsung kan je toch ook veel bloated apps uitschakelen die apps staan toch op de /system partitie dus je kan het geheugen toch niet gebruiken voor apps of foto's ofzo. Tuurlijk zou ik liever zien dat Samsung alle bloated apps in de Play Store zet en je zelf kan beslissen of je ze installeert of niet maar de meeste mensen intresseert het weinig aangezien Samsung toch het meeste Android toestellen verkoopt.
Ik koop gewoon het toestel dat ik wil zonder te lenen. Veel meer mensen hoor. Dat bij een abonnement heeft gelukkig niet iedereen nodig, kosten spreiden is leuk als je als enige grote uitgave af en toe een telefoon hebt. Voor 500 euro is een Oneplus 5 ook prima te doen lijkt me, maar dan moet het ding prijs/kwaliteit wel nog altijd echt hoog scoren. Dat is met een lagere prijs nou eenmaal makkelijker.
Ik zou een OnePlus kopen voor de snelle hardware in combinatie met schone software. Wil je geen zware skins en high-end hardware, dan ben je enkel aangewezen op Pixel en Oneplus. Waarbij de Oneplus met 600 dollar nog altijd goedkoper zou zijn :P

Ter vergelijking: de S7 Edge tegenover de OnePlus 3T en de Google Pixel XL: https://www.youtube.com/watch?v=otwED6s3rCQ
Ditzelfde soort video's leggen de 3T naast een iPhone 7 of een Galaxy S8. OnePlus speelt bijna overal kiet of blijkt nog sneller te zijn.
Nee, iOS is ook een optie. En icm een abonnement kun je een iPhone 7 voor ±600 euro krijgen. Dat is dan ook de reden dat een OP voor veel mensen totaal niet aantrekkelijk is.
Daar kan je een op3t voor kopen en een abonnement voor 2 jaar :+
Ja, maar geen OP5 blijkbaar.
Oh, is de OP5 al ge'announced of gereleased dan? Kun je me ff een linkje sturen, dan schaf ik hem gelijk aan!
Bedragen van ongeveer ¤650 worden genoemd.
Bedragen van ongeveer ¤450 worden ook genoemd.

Speculeren is lachen hoor, maar ik ben er wel zeker van dat de prijs niet meer dan ~10% gaat verschillen t.o.v. de Oneplus 3T (¤440). En dan vooral omdat de duurdere 'flagship' telefoons vrijwel alleen maar met een abonnement verkocht worden. Ik denk dat relatief weinig mensen die 650 (die je in een keer, en van te voren moet ophoesten) gaan betalen.
Voor dat geld kun je ook een S7 aftikken.

Ik denk echt dat het merk zijn beste tijd heeft gehad aangezien een S7 zich meer dan prima kan meten met een 3T.
aangezien een S7 zich meer dan prima kan meten met een 3T.
Right, dat is is inderdaad een goed argument (NOT).

Oneplus doet het met de 3 en 3T veeel beter dan het ooit met de 'One' of de '2' heeft gedaan. Ik zie geen reden dat hier nu verandering in zou komen. Sterker nog, met alle ontwikkelingen waar ze de afgelopen tijd mee bezig zijn zie ik Oneplus alleen maar meer oprukken als een prijsvechter. Sowieso is het anders niet te doen om de markt te penetreren.

Oneplus heeft niet de mankracht (of 'geld voor onderzoek') om zich te differentiëren met unieke features als bijvoorbeeld de infinity display. Ze hebben ook niet de verkoop kanalen die grote spelers als Samsung, Apple, etc hebben. Voor Oneplus is het, in dit stadia, dus slim om een prijsvechter te zijn. Al zie je natuurlijk wel al de eerste tekens van prijsverhoging, zijn ze voor nu nog ~50% goedkoper.
Voor heel veel mensen is iOS ook géén optie - zeker de doelgroep van OnePlus.
Ik vind de software op de axon7 nou ook niet bepaald zwaar. Is vast niet zo clean als die van de 3T of pixel, maar daar tegenover heeft de axon7 weer wat andere pluspunten.
En de prijs zou nu wel eens net ietsjes lager kunnen liggen dan de 3t.
Axon 7 is inderdaad hetzelfde verhaal als OnePlus: een grote, Chinese fabrikant die een toestel met een schoon OS en snelle updates uitbrengt.
Heeft ZTE al een opvolger aangekondigd?
Ze hebben dacht ik alleen wat hints laten vallen tijdens de MWC.
Snapdragon 835 en en dat het een gigabyte phone zou zijn... Wat dat laatste ook mag betekenen... Maar verder nog niks.
Een telefoon met Gigabit-internet, zal doormiddel van Carrier Aggregation een theoretische snelheid van 1 Gbit kunnen halen.
Hoop op een mooie opvolger van de Axon 7, met een wat grotere batterij.
Minpunt van de Axon 7 software is de belabberde vertaling naar het Nederlands, reden genoeg om hem gewoon op Engels te laten staan.
Vergis je echter niet in de vertalingen van Oneplus. Ik heb zelf de Oneplus 3. De vertalingen zijn soms ook gewoon van Google translate gehaald, dan heb ik het over een paar woorden hun eigen apps (zoals het aangepaste software update scherm). Maar ja, dat wil ik wel de vingers zien voor zo'n prijs-kwaliteit verhouding :)

Als de nieuwe inderdaad $622 gaat kosten, dan vrees ik dat ze de afzet zeker zullen zien dalen

[Reactie gewijzigd door DefiniteTmn op 17 mei 2017 15:35]

Je betaalt ook voor de ondersteuning. 622 dollar voor een telefoon die qua updates direct wordt vergeten als de opvolger er is, is niet goedkoop. Gebaseerd op hoe OnePlus tot nu toe met updates om gaat (X, OP2).
Bij de OPO en de OP3 ging het beter hoor :P
Omdat er nog geen opvolger is bij de OP3. OP1 was uit mijn hoofd ook wachten totdat je een ons woog op de versieupdate..

[Reactie gewijzigd door marhalm op 17 mei 2017 18:28]

HTC toestellen zijn vanaf de 10 ook vrij kaal en de U11 blaast in de benchmarks alles voorbij op dit moment. De camera is ook top. https://www.flickr.com/ph...e/sets/72157681759199091/

Maar ja die is dan ook weer een stuk duurder.
Een voorbeeld consument een s7 edge, iphone met een abonnement. Dat is meestal goedkoper dan een oneplus 3t met los simonly (10gb internet, omb. Bel/sms). Met een prijs van $600 of hoger wordt de s8 of iphone 8 aantrekkelijker.

Dus met $600 (of $450) kan het minder aantrekkelijk zijn (voor de simonly in dit voorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 17 mei 2017 17:09]

Tele2 was de laatste provider die nog flinke toestelkortingen gaf, en ook zij zijn daar sinds vandaag (met het Unlimited abo) mee gestopt.
Maar $622 is geen prijs om mee te concurreren .
Het kan zijn dat ze stappen hebben gemaakt in bouwkwaliteit, en voor de 5 er een minder brak updatebeleid is als voor de Oneplus X. Dan is het toestel maar ¤22 duurder dan een Blackberry KeyOne en heeft het op papier wel zwaardere hardware, is het toestel ~150 euro goedkoper dan HTC's en Samsungs topversies.

Het is wel zo dat als er over die $622 dollar eerlijk en netjes nog BTW betaald wordt, het prijsverschil wel heel klein wordt.
Ik heb online en 3t gekocht en op mijn factuur stond 0% taxes vernoemd...
Dat viel wel even tegen want had gerekend op btw aftrek (want voor de zaak gekocht).
Vandaar de 0% btw.
Intracommunautaire verwervingen
Onder intracommunautaire verwerving moet worden verstaan het in België binnenbrengen van een goed dat wordt verstuurd of getransporteerd vanuit een land dat lidstaat is van de EU. Als de Belgische aankoper een geldig btw-identificatienummer heeft, wordt de aankoop in België belast. De factuur vermeldt geen btw. Indien de Belgische aankoper een belastingplichtige is die een periodieke aangifte moet indienen, vermeldt hij de handeling en de belasting in zijn btw-aangifte. Deze belasting is aftrekbaar.
Dit is nu van toepassing in België, maar de toepassing is in héél de EU gelijk.
Dus je geniet wel van een btw-aftrek, zij het rechtstreeks op je aangifte.

[Reactie gewijzigd door Homme op 17 mei 2017 15:14]

Ik heb alleen geen idee hoe ik dat hier in NL moet doen want ik moet altijd het betaalde en ontvangen BTW saldo opgeven. Geen BTW betaald betekent dan niks terug vragen...
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat hier in NL moet doen want ik moet altijd het betaalde en ontvangen BTW saldo opgeven. Geen BTW betaald betekent dan niks terug vragen...
Wij in België moeten IC aan- en verkopen aangeven in specifieke vakken op de btw aangifte.

Je kan dit best even navragen bij jouw boekhouder of bij de belastingsdienst.
Er is pas BTW aftrek nadat je het eerst afdraagt. Dus wat je kan doen is eerst over het bedrag op de factuur btw afdragen, en daarna dat ook weer aftrekken.

Je schiet er dus helemaal niets mee op. integendeel, het kost je een hoop geld. On the other hand, zo lang je het niet doet ontduik je die belasting...
voor 560 euro is het nog niet duur in vergelijking met de s8 en iphone 7 ;)
De laatste dingen van een smartphone die OnePlus bij een release bekend maakt, zijn het ontwerp en de prijs. Alles tot die tijd is speculatie en moet je je niet op richten.
Ook zij zullen nu waarschijnlijk wel overstappen naar de ¤650,- en misschien zelfs hoger voor hun beste toestellen.. Keer op keer bewijst Apple en Samsung, maar ook andere partijen, dat mensen bereid zijn dit te betalen voor hun telefoon.

Zij zouden zich alleen maar in de vingers snijden om deze prijs er niet voor te vragen..
Probleem is dat mensen eerder bereid zijn meer geld neer te leggen voor de namen die het al goed doen in het hogere segment. Als ik kan kiezen om veel geld uit te geven aan mijn telefoon dan is de oneplus nou niet direct een telefoon waar ik over na zou denken.

Hun kracht ligt volgens mij juist in het lagere segment.
Nee, de Samsung en Apple gebruikers zijn bereid dit te betalen, omdat ze dat gewend zijn. OnePlus verkocht hun toestellen altijd voor een flink lagere prijs, en als OnePlus nu die prijzen zo erg verhoogd, dan snijden zij zich juist in de vingers.
Zal denk ik ook wel
Daarom heb ik gewoon de Sony Xperia XZ premium genomen bij T-Mobile
Koste ook 648 euro
Maar daarvoor heb je wel een merk waarvan je betere support krijgt in Nederland
+ je krijg nog een koptelefoon erbij van ong 300 euro nieuw waarden
Ik ben benieuwd naar de voorkant, wel nog soft touch onder het scherm, of weggehaald zoals bij de S8?
Als op de achterkant geen vingerafdrukscanner zit lijkt het me waarschijnlijk dat die nog op de voorkant zit. Scanner in de powerknop zou nieuw zijn voor OnePlus.
-edit- O wacht, ik beantwoord nu een vraag die je niet gesteld hebt... Geen idee, maar ik denk dus dat ze vingerafdrukscanner en touchknoppen behouden.

Zelf hoop ik stiekem dat OnePlus VoLTE (en VoWiFi) gaat ondersteunen voor de NL providers. Dat is voor mij toch wel de grootste vereiste geworden bij een (nieuw) toestel. Maar hoogstwaarschijnlijk gaat dat er niet van komen.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 17 mei 2017 14:23]

Dat is jammer (voor mij persoonlijk dan), ik heb juist een 3T gekocht/niet gewacht op de 5, omdat ik de knoppen aan de voorkant wil behouden. Als blijkt dat de 5 ze nog steeds heeft, had ik beter 2 mnd kunnen wachten en een 5 hebben gehaald :'(.

Jammer van de websites die de geruchten hebben verspreid, dat de knoppen weg zijn gehaald.
De 3T is een echt goed toestel. Als de 5 echt over 2 maanden verkocht gaat worden, dan duurt het nog minimaal een maand voor je het toestel binnen hebt. Dan kun je dus rekening houden 3.5 maand wachten tot je een nieuw toestel hebt. Je kunt het toestel volgens mij terugsturen als je dat echt wilt. Ik zie zelf echter niet zo veel redenen om te upgraden vanaf de OP3. Misschien dat de OP5 sneller is en een ietsjes betere camera heeft, maar als dat alles is?
Ik heb nog een One en zou na bijna 3 jaar wel weer eens iets anders willen en ben dus heel nieuwsgierig naar de 5. Hopelijk wordt deze niet maar dan 450 euro. Anders dan neem ik afscheid van dit merk, dan wordt het echt te duur. Ik ben erg tevreden over de One die zich ook heel erg goed houdt maar de prijs is wat dit merk onderscheid van de rest. Het zal mij dus benieuwen.
Geen problemen met de One? De mijne begint het laatste half jaar echt te haperen.. een tijd veel last gehad van random reboots en nu wil de microfoon niet meer werken in "normale" mode maar wel in speaker mode... weird.
Eens opnieuw installeren ofwel custom rom installeren?
Kijk op XDQ maar eens voor de SultanROM, gebruik deze al bijna zolang ik mijn One heb en momenteel nog zonder problemen (buiten batterij slijtage). Batterij gaat ook langer mee dan de standaard rom.
Weet jij toevallig ook een fix voor een kapotte microfoon (niet de speaker microfoon, die werkt nog, maar de normale belmicrofoon)? Bijvoorbeeld softwarematig switchen? SultanROM staat hier geinstalleerd.
Kapot of zeer stil?
Vele hebben problemen dat dit te stil zou zijn maar hier is een fix voor:https://forums.oneplus.net/threads/fixed-for-good-microphone-issue.222059/

Werkt je micro als je bv een geluidsfragment wil doorsturen via WhatsApp ofzo?
Neen werkt ook niet.
Heb me al rot gegoogled hoor.
Ik weet niet hoe een geluidsfragment het verschil zou moeten maken. Dan is het toch ook nog steeds stil?

Ik geloof dat ik je link al eens geprobeerd heb, maar toen wilde mijn mob niet meer opstarten. Volgens mij heeft fluence te maken met ruisonderdrukking over meerdere microfoons, dus dat uitzetten heeft wel zin. Ik weet alleen niet wat de acbd_id veranderen voor zin heeft. Mogelijk het hardware id van de microfoon? Ik hoopte dat jij meer details zou hebben.