Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC introduceert HTC U11-smartphone

Door , 137 reacties

HTC heeft dinsdag de U11 aangekondigd, een nieuwe high-end smartphone in het assortiment van het Taiwanese bedrijf. De HTC U11 moet zich onderscheiden met 'knijp'-functionaliteit; door aan de zijkant te knijpen zijn functies op te roepen en te activeren.

De knijpfunctie, die HTC Edge Sense noemt, werkt via druksensoren in de zijkanten van het toestel. Door hier iets te drukken bij het vastgrijpen, zijn apps te starten en bijvoorbeeld de Google Assistent op te roepen. Naast de Google Assistent zijn HTC's eigen Sense Companion- en Amazons Alexa-assistent aanwezig.

De HTC U11 is een 5,5"-toestel met een resolutie van 2560x1440 pixels, waarmee de smartphone iets groter is dan de HTC 10. HTC heeft zowel de voor- als de achterkant voorzien van Gorilla Glass. Het toestel voldoet aan de ip67-classificatie, en is daarmee stofdicht en een halfuur bestand tegen water tot een meter diep.

De camera van de HTC U11 is een twaalfmegapixelmodel met 1,4μm grote pixels en een diafragma van f/1.7. Volgens de fabrikant behaalt de camera een score van 90 bij de DxOMark Mobile-benchmark, iets meer dan de vorige lijstaanvoerder, de Google Pixel. De frontcamera heeft een zestienmegapixelsensor. De smartphone beschikt over 4GB ram en 64GB ufs 2.1-opslag, en de accucapaciteit is 3000mAh. De processor is de Snapdragon 835 van Qualcomm.

De HTC U11 beschikt niet over een 3,5mm-connector voor hoofdtelefoons. De fabrikant levert een usb-c-adapter mee. Verder beschikt de smartphone over luidsprekers met een tweeter aan de bovenkant en een woofer onderop.

De HTC U11 is vanaf de week van 29 mei beschikbaar in de kleuren wit, blauw, zwart en zilver. De adviesprijs bedraagt 749 euro.

Tweakers heeft een preview van de HTC U11 gepubliceerd: HTC U11 Preview - Innovatie is terug met knappe knijptelefoon.

Reacties (137)

Wijzig sortering
Mooi toestel, sinds tijden weer een HTC die ik wel zou willen hebben, mooie specs, waterdicht, goede camera, goed geluid, ruim geheugen, uitbreidbaar EN dual sim. In dat laatste is het echt een uniek toestel op de NL markt.

Ik ga alleen geen 749,- betalen maar het lijkt mij in vergelijking met de concurrentie een gangbare prijs.
Ik moet je helaas wel teleurstellen. In de HTC U11 wordt ook de SIM2 slot dubbel gebruikt. Het is dus of dual sim of SD kaart.

Zie ook de specificaties:
Geheugenuitbreiding: microSD™ van maximaal 2 TB (gebruik SIM2)
Dual sim toestellen zijn er voldoende in Nederland. Zeker niet uniek.
Als er genoeg zijn noem dan eens 3 alternatieven met dezelfde specs leverbaar met NL garantien.
Drie telefoons noemen met een Snapdragon 835 wordt al bijna lastig, in Nederland op het moment nog zelfs onmogelijk. Alleen de S8(+), die in Europa met Exynos soc geleverd wordt, heeft ongeveer dezelfde specs. De Mi 6 is officieel niet in Nederland te krijgen en XZ Premium wordt ook nog niet geleverd.
Beide hebben wel dual sim, ook al geloof ik niet dat de XZ Premium in Nederland geleverd wordt met dual sim.
Ik geloof overigens dat P. vd Loo dual sim telefoons in het algemeen bedoelde en niet per se flagships met dual sim.
Flagships met dual-sim zijn inderdaad zeldzaam, zeker in Nederland.
Van zowel de Samsung Gallaxy S7 als S6 was wel een dual-sim variant, maar verder ken ik geen echte high-ends met.

Vaak ontbreken op de dual-sim-variant weer andere features, heeft die minder geheugen, een andere cpu en dergelijke waardoor die toch weer een klasse lager staat.
Precies dat laatste is wat ik bedoel. Kijk over 3 maanden is er weer een andere toestel met betere specs... Dus het gaat me inderdaad om de flagships. Verder laat ik me niet remmen door grenzen en bestel in het buitenland. Bevalt me prima. De mi5 en 5s zo in huis gehaald en ook zo steeds de dual sim versie van de laatste Galaxy-smartphones besteld. Altijd zonder problemen. Deze HTC is trouwens een mooi toestel.
Je zegt dat dual sim uniek is. En dat is niet zo. Bijvoorbeeld de oneplus 3

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 16 mei 2017 17:40]

Je leest niet goed.
Wat denk je van de Motorola Moto G5 Plus?
pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Zilver

Snapdragon 625
Camera uit de Samsung Galaxy S7
32GB geheugen, uitbreidbaar met SD
Dual SIM

Draait als een tierelier op die SD625 omdat het bijna stock Android is. En dat voor ¤ 275,- :)
ghehe, en die heb ik dan ook gekocht :*) Denk dat ik één van de eerste in NL was.

Maar deze HTC is echt high end/top spec, en de Motorola niet
Ja, mijn vrouw heeft hem anderhalve week geleden gekocht. ;)

Specs an sich boeien me niet zo, de uiteindelijke ervaring wel. Dat mensen met een 3x zo dure iPhone of Samsung staan te kijken van de prestaties van de Motorola zegt mij genoeg ;)
De specificaties staan al online op de website van HTC en in [HTC U11] Ervaringen & Discussie en zijn als volgt:

OS: Android 7.1
Skin: HTC Sense
CPU: Qualcomm® Snapdragon™ 835
GPU: Qualcomm® Adreno™ 540
RAM: 4 / 6 GB
ROM: 64 / 128 GB UFS2.1 (uitbreidbaar tot 2TB)
Connectiviteit: Bluetooth 4.2, , NFC, A-GPS, GLONASS, Beidu, 2,4 / 5 GHz b/g/n/ac
Aansluitingen: USB3.1 Gen 1, Type-C
Sensoren: Omgevingslichtsensor, Nabijheidssensor, Motion G-sensor, Kompassensor, Gyrosensor, Magnetische sensor, Vingerafdruksensor, Sensorhub, Randsensor
Scherm: 5,5" 2k-LCD-scherm (2560x1440px), GG5
Front Camera: 16MP, f/2.0
Back Camera: 12MP (HTC UltraPixel 3), 1,4um, OIS, f/1.7, dubbele led flitser
Accu: 3000mAh met QC3.0
Kleur: Zilver, Blauw, Zwart, Rood en Wit
Afmetingen: 153,9 x 75,9 x 7,9 mm
Gewicht: 169 g
Prijs: ¤749,-
Release Datum: Begin juni
Bijzonderheden: Aanraakgevoelige zijkanten, IP67, dual nano-sim
Accessoires: USonic Earbuds, USB-C to 3,5mm adapter, Clear Case

[Reactie gewijzigd door rens-br op 16 mei 2017 09:23]

Op zich een lijstje mooie specs, ook met die dual-sim.

Alleen weiger ik meer dan ¤300-350 aan een telefoon uit te geven en niks groter dan 5,2".
Als ze hier nu een "mini" van maken met de laatste SD6xx, zonder die glazen achterkant, dan koop ik hem wel. Ik was zeer tevreden met mn HTC One mini (M4) :)
Op zich een lijstje mooie specs, ook met die dual-sim.
Mee eens, eindelijk een high-end die van het begin af in dual-sim is en waar geen eens een single-sim-variant van bestaat. Nu nog afwachten of die ook in de shops van de telefoonboeren komt.
Alleen weiger ik meer dan ¤300-350 aan een telefoon uit te geven en niks groter dan 5,2".
die ¤300 vindt ik al te veel en 5,2" echt te klein. 5,5" is voor mij nu echt het minimum, 5,7" is nog beter. Uiteraard, smaken verschillen, dus mogen er ook kleinere telefoons zijn.
Als ze hier nu een "mini" van maken met de laatste SD6xx, zonder die glazen achterkant, dan koop ik hem wel. Ik was zeer tevreden met mn HTC One mini (M4) :)
Die glazen achterkant is mij ook te kwetsbaar en ik wil de jack terug, liefst zelfs een 6,3mm jack.
Het toestel staat bij Belsimpel.nl online in zowel Dual Sim als Single Sim variant, voor dezelfde prijs. Vraag me af waarom iemand voor de Single-Sim versie zou gaan dan.
Vaak ontbreken op de dual-sim-variant bepaalde andere functies.
De Lumia 640 dual-sim had geen 4G, enkel 3G.
Goed opletten is dus vereist.
De HTC U11 beschikt niet over een 3,5mm-connector voor hoofdtelefoons.
Omdat Apple zogenaamd zo "dapper" was (volgens hun eigen bewoording) om de 3,5mm connector weg te laten, gaan andere fabrikanten ze nu klakkeloos nadoen, zonder aan de nadelen voor de gebruiker te denken 8)7 Betaal ¤ 750 voor een telefoon en dan krijg je er geen 3,5mm-connector bij, want dat is trendy! |:( (De eigenlijke reden is dat de fabrikant graag wil dat je dure draadloze oordopjes of dure verloopkabeltjes bij ze koopt).

Ik hoop dat dit klakkeloos achter Apple aanlopen geen trend wordt en dat andere fabrikanten wél blijven nadenken over wat wel en niet handig is voor hun klanten...

[Reactie gewijzigd door jj71 op 16 mei 2017 09:55]

Dat heeft Apple opgelost door middel van een adapter, Lightning EarPods en AirPods. Genoeg keuze. En als het je niet bevalt, neem je een andere generatie met 3,5mm aansluiting.

Ik snap je punt, maar mis je de diskette? Was ook ooit een dingetje... :)
Je bedoelt het hopelijk als grapje, want anders is je diskette opmerking niet juist. In de tijd dat de diskette uitgefaseerd werd en usb-sticks/cd-roms etc. gebruikt werden was dat simpelweg omdat er ruimte- en snelheid gebrek was. 1,44mb was gewoon niet meer voldoende.
De 3,5mm jack daarentegen is nog prima, doet alles wat het moet doen, is de nog meest gebruikte standaard en is zo ingeburgerd als wat. De diskette was toe aan vervanging, en daar hoorde je niet veel mensen over klagen. Deze onnozele verandering wel, des te meer omdat Apple er een eigen standaard op na houd.

[Reactie gewijzigd door skaars op 16 mei 2017 14:35]

Ook daar hebben zat mensen over geklaagd, zeker niet anders dan nu met de 3.5mm jack.

Het opvallende is is dat er veel meer over geklaagd wordt door mensen die de telefoon niet gebruikt hebben dan die dat wel hebben. Het is echt niet z'n big deal, xD
Kan ik me nochtans niet herinneren , het verschil is er idd.
Diskette werden amper tot niet gebruikt toen men het wegliet, de markt was al overgegaan naar andere media. 3.5mm word veel gebruikt de markt zit daar nog steeds.

EN hoe kan jij weten wie erover klaagt of niet en wat ze hebben? Mijn dochter klaagt er alvast over dat luisteren+opladen niet gaat.
Ik kan het me wel goed herinneren. Al mis ik de dagen dat ik met wat magneetjes mensen op school kon irriteren wel, bij CDs en flash drives werkt dat jammer genoeg niet.

En voor je dochter, lijkt me dat dat een simpel op te lossen probleempje is. Tuurlijk is het niet ideaal, maar het is ook gewoon niet z'n groot probleem als iedereen het hier uit maakt. Als je vraagt aan mensen die het echt gebruiken dan is het antwoord altijd "meh, haven't really noticed it". Denk dat wat nuance soms handig is.
Lijkt me dan eerder iets wat je wil dat het zo was. Nogmaals de diskette op dat punt was al jaren vervangen door CD/USB in een desktop/laptop was het ook gewoon nog beschikbaar gewoon niet meer standaard ingebouwd.

Bij 3.5mm is dat niet het geval ik zou denken dat de meeste muziekaansluitingen nog via 3.5mm zijn.

EN het is idd op te lossen door geld uit tegeven en dat is vooral waar het hem om gaat imho.
In 1998 werden de meeste bestanden ook uitgewisseld via floppys, dus een perfecte analogie met de 3.5mm jack.
In 98 was men niet masaal de diskette drive overal aan het weglaten dat was pas jaren later toen die grotendeels weg was.
In 1998 werden floppy nog volop gebruikt, er bestonden immers geen USB drives. Geklaagd werd er zeker, dat je dat niet meer weet is misschien een geheugenprobleem?
Het opvallende is is dat er veel meer over geklaagd wordt door mensen die de telefoon niet gebruikt hebben dan die dat wel hebben. Het is echt niet z'n big deal, xD
dus als er iets is wat je niet zonder kan moet je toch nog maar gaan kopen? xD
De 3,5mm jack daarentegen is nog prima, doet alles wat het moet doen, is de nog meest gebruikte standaard en is zo ingeburgerd als wat.
Dat gold toentertijd ook voor de diskette, die is daarna ook nog jarenlang heel veel gebruikt geweest.

De iMac kwam uit in 1998 en toen was USB nog helemaal niet veel gebruikt, pas na de introductie van de eerste iMac kwam USB een beetje van de grond. USB-sticks waren toen totaal nog niet mainstream, er was op dat moment nauwelijks USB apparatuur te koop.
Diskette stations werden courant ingebouwd tot 2003-2004, USB drives & cd drives waren op dat moment al het meest gebruikte hoor.

Je kan net zo goed de serieele parralelle poorten aanhalen die men ook weggelaten heeft op een bepaald moment.

Die vergelijkingen gaan echt niet op met iets wat nog quasi zo goed als meestal gebruikt word. Ik ken weinig mensen die louter via bluetooth/andere poort muziek luisteren.
Diskette stations werden courant ingebouwd tot 2003-2004, USB drives & cd drives waren op dat moment al het meest gebruikte hoor.
De iMac komst echter uit 1998. Dat is 5-6 jaar eerder, een eeuwigheid in de IT. Je hebt pas een punt als 3.5mm nog steeds het meest gebruikt is over 6 jaar.

Van Wikipedia pagina over USB: "The first widely used version of USB was 1.1, which was released in September 1998".
De iMac komt uit augustus van dat jaar. Toen deze machine uitkwam was het het eerste mainstream product met USB. Het is dus een beetje onzin om te zeggen dat bij release van de iMac de USB-stick al een alternatief was voor diskettes want er waren toen nauwelijks computers met USB, laat staan dat er USB-sticks waren. Sterker nog: de USB mass-storage specificatie komt uit oktober 1998, 2 maanden NA de release van de eerste iMac.
Die vergelijkingen gaan echt niet op met iets wat nog quasi zo goed als meestal gebruikt word. Ik ken weinig mensen die louter via bluetooth/andere poort muziek luisteren.
En op de dag dat de iMac uitkwam, zonder diskette drive, bestonden USB-sticks niet en gebruikte iedereen nog diskettes.

USB mass storage support kwam in de Windows wereld pas in Win2k (februari 2000) en ME (juni 2000), bijna 2 jaar later dus.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 16 mei 2017 14:20]

Datv de imac in 98 uitkwam maakt niet uit. De imac was een veel kleiner deel van de markt(enkele %'en) dan wat nu al van phones gereleased is zonder 3.5mm .

Apple was zelf niet de eerste een moto z was nog een stuk vroeger.

Nogmaals 2016/2017 is het grootste deel van de connecties die ik zie 3.5mm een groot deel van de telefoons die een groot deel van de markt zullen uitmaken zit nu al zonder.

Hetzelfde punt bij diskette was ergens in 2003/2004 en toen was USB & cd al veelal aanwezig en gebruikt.


"Use in the early 21st century
A floppy hardware emulator, same size as a 3½-inch drive, provides a USB interface to the user

Nonetheless, as of 2002 most manufacturers still provided floppy disk drives as standard equipment to meet user demand for file-transfer and an emergency boot device as well as the general secure feeling of having the familiar device.[11] "

https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk


http://answers.google.com/answers/threadview?id=510517

Sinds 2001 een miljoenen verkoop van thumb drives tegen 2003/4 tientallen miljoenen verkoop.


Cd-rom is van 82/84 tegen de jaren 00 was die compleet aanwezig op de markt .

https://en.wikipedia.org/wiki/CD-ROM
Je bedoelt het hopelijk als grapje, maar anders is je diskette opmerking niet juist. In de tijd dat de diskette uitgefaseerd werd en usb-sticks/cd-roms etc. gebruikt werden was dat simpelweg omdat er ruimte- en snelheid gebrek was. 1,44mb was gewoon niet meer voldoende.
De 3,5mm jack daarentegen is nog prima, doet alles wat het moet doen, is de nog meest gebruikte standaard en is zo ingeburgerd als wat. De diskette was toe aan vervanging, en daar hoorde je niet veel mensen over klagen. Deze onnozele verandering wel, des te meer omdat Apple er een eigen standaard op na houd.
Dat klopt helemaal niet. In de tijd dat de floppy eruit werd gehaald was de floppy nog altijd het enige medium om bestanden te transporteren. Het was nog in vole bloei en was nog helemaal niet aan vervanging toe. Er bestonden toen zelfs geen USB drives. Getuige dit artikel van de NY Times die het weglaten van de floppy flink bekritiseerde: http://www.nytimes.com/19...rs-have-to-be-square.html
Dat is eenvoudigweg niet juist er was iets als CD, je bedoelt misschien van computer naar computer?

En het was helemaal niet in volle bloei getuige je eigen artikel:

'When Steve Jobs says the floppy is dead, I'd take that statement cautiously,'' Mr. Meifert said. But he added, ''The 1.44 is losing functionality because of its size.''

Dus nee het was al bergaf aan het gaan getuige als de markt het verliet ergens in 2003/2004 enkele jaren later toen de alternatieven wel degelijk aanwezig waren.

Als dat trouwens "flink bekritiseerde:" is ...
Bedoel het niet als grapje, je slaat de spijker op zijn kop: ruimtegebrek. Dat is wat fabrikanten aangeven. Ik heb ook liever wel dan niet een 3,5mm, maar merk dat ik het prima red met de Lightning Earpods en inmiddels AirPods. Gewoon overdag muziek en 's nachts aan de lader.
Dat heeft Apple opgelost door middel van een adapter, Lightning EarPods en AirPods.
Eerst creëeren ze zelf een probleem, en dan gaan ze dat oplossen door dure, extra accessoires die je als klant gedwongen wordt erbij te kopen als je een hoofdtelefoon wilt aansluiten. En een adapter is ook nog eens onhandig en niet elegant.

En de vergelijking met de diskette: die is vanzelf uitgestorven omdat er superieure alternatieven beschikbaar waren. Voor de 3,5mm aansluiting is er niets wat overduidelijk zoveel beter is dat je vanzelfsprekend het nieuwe ding wilt hebben. Bijvoorbeeld Lightning EarPods zijn gewoon net als een andere hoofdtelefoon, maar dan met een ander stekkertje. Geen enkel voordeel boven een andere hoofdtelefoon, alleen maar een stuk duurder.
Waarom word je ook alweer gedwongen?Ik gebruik gewoon de adapter en de meegeleverde lightning headphones.
En als je meegeleverde lightnigh headphones op een dag kapot gaan? Dan moet je nieuwe, dure lightning headphones van Apple kopen, of een adapter om andere, conventionele headphones aan te sluiten met een 3,5mm connector.

Het punt is dat het weglaten van die 3,5mm connector alleen maar voor Apple zelf voordelen heeft; ze proberen zich aan je te binden, je moet persé iets van Apple kopen om iets aan te sluiten via hun proprietary aansluiting. Voor jou als klant heeft het verder geen enkel voordeel, alleen maar nadelen, dat er niet gewoon een standaard 3,5mm connector op zit. Maar Apple doet wel alsof ze hiermee vooruitstrevend zijn en alsof het goed voor je is.
En als je 3.5mm headphones op een dag kapot gaan? Tijd voor lightning headphones! En niemand dwingt je om 'nieuwe, dure lightning headphones van Apple' te kopen.
Ik zie het probleem niet, wil je het niet dan koop je het gewoon niet.
En opladen en aansluiten op AUX of hoofdtelefoons op hetzelfde moment? En zeg nu niet: gebruik een adapter.
Dan koop je nieuwe headphones. Maar het punt is dat je dan niet gedwongen wordt om headphones van één bepaald merk te kopen, omdat er een proprietary stekker op zit die alleen maar door dat ene merk gemaakt wordt.

Het punt is dat er geen goede reden is waarom Apple geen standaard stekker (de 3,5mm connector) gebruikt. Dat doen ze alleen maar om vendor lock-in te creëeren. Maar ze verkopen het wel alsof het goed voor jou als klant is.
Met lightning wordt je ook niet gedwongen, waar haal je dat vandaan?
Diskette is wel een behoorlijk slechte vergelijking. Diskette was vervangen door de CD rom schijf.

Nu ben je dus iets kwijt, maar heb je geen vervangende AUX aansluiting. Dan begrijp ik dat z'n loopje wel leuk is, alleen heb ik vaak de volgende combo: Spotify (Aux), Navigatie en charging. Krijg dat maar voor elkaar out-of-the-box.
Het is een behoorlijk goede vergelijking, floppys werden nog volop gebruikt om bestanden uit te wisselen in 1998. USB sticks en drives bestonden toen nog niet.
Der was toen al een behooorlijk tijd vervangingen voor z'n ding.
Sinds 1972 als drive en 1984 om te kunnen branden. En de DVD kwam zelfs in 1995. Het was ook niet dat floppydisk EN cd rom eruit ging. Je kon dus het andere gebruiken, je kwam dus ook niks te kort. In dit gevallen missen we gewoon de AUX zonder dat daar een andere aansluiting voor is.
zonder dat daar een andere aansluting voor is? Bluetooth bestaat al lang hoor.
lol apple fan boy hier hoor :) moet je niet airpods kopen met van die touwtjes eraan zodat je ze niet verliest ?? ow wacht of beschrijf ik nu een normaal headsetje?

Anyway blij dat ik niet op deze gewacht heb maar voor de S8 gekozen heb, had hiervoor ook een HTC maar ik zie niks venieuwends.. lelijk en te standaard ontwerp en je kan in je telefoon knijpen.. joepie :P
Apple heeft geen DAC in de adapter. HTC wel volgens TechRadar.
Ze hebben hem niet zomaar weg gelaten. Je krijgt er USonic voor terug wat alleen via usb-c werkt. Er zit een verloop naar 3,5 in de doos en volgens TechRadar zit er een DAC in zodat je dure koptelefoon beter klinkt dan met een iPhone of S8.

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 16 mei 2017 16:03]

Kijk eens aan: nog slechts een enkele connector die alles kan. Als dat geen vooruitgang is weet ik het niet meer. De oordopjesmarkt zal vast anticiperen door oordopjes met een usb-c connector te produceren.
1 aansluiting die alles kan is heel mooi. Maar stop er dan 2 a 3 van die aansluitingen in. Dan kan je die dingen ook gewoon tegelijk zonder spliters ;)

Zie je het al voor je maar 1 poort op je PC om je video/muis/tobo/geluid/stroom op aan te sluiten ;) leuk dat die poort alles kan, maar daar wil je er toch ook meerdere van hebben.

Je gaat van 2 outputs naar 1 door geluid via usb-c te forceren ipv 3.5mm jack

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2017 11:10]

Denk dat een PC toch iets andere use-cases heeft dan een smartphone. Ben het eens met dat ze er 1 extra poort in zouden moeten stoppen, maar beetje een rare vergelijking.
Hij doet net of alles in 1 poort stoppen positief is, het pc voorbeeld laat zien dat dat dus niet per definitie zo is :)

Wel heb ik liever 10 poorten die alles kunnen dan 10 poorten met allemaal een eigen specifieke functie. Op een telefoon hoef je er natuurlijk geen 10 maar 2 zou wel heel fijn zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2017 12:13]

Vooral met de 3000mAh batterij... Dan wil je echt een 2de poort...
De ruimte is gebruikt voor de speakers (klankkast).

Op 7 minuten kun je het verschil met de HTC 10 horen.
Precies, als er drie usb-c aansluitingen op zitten en er wordt een verloopje naar jack meegeleverd (ik pleit voor de 6,3mm want die is robuster .. krijgt geen draadbreuk) dan heb je gelijk minder klagers.
Alles kan? Kan die laden en muziek afspelen tegelijkertijd?
Leuk al die verloopstukjes die make het alleen maar kwetsbaarder ipv geïntegreerde functionaliteit
Als de doppen zo goed zijn als HTC beweert dan vind ik geen jack geen probleem. Het enige en gelijk grootste nadeel voor mij is dat je niet gelijktijdig de doppen kan gebruiken en de telefoon kan opladen. Draadloos opladen zou dan een uitkomst zijn, maar dat zit er niet op. Dat vind ik een gemiste kans.
Het vervelende daarin is dat de bedrijven natuurlijk gewoon gericht zijn op winst en dan achter Apple aanlopen het beste is omdat de 'meeste' mensen dat ook doen.
Ook mensen die geen iPhone hebben zien Apple vaak als een soort boegbeeld van telefoons, waar ik het overigens compleet mee oneens ben.

Ik ben zelf ook fel tegen het weghalen van de 3,5mm jack en vind het complete onzin, maar ik kan er ergens wel inkomen waarom bedrijven het doen. De massa bepaalt toch of een telefoon goed verkoopt. Kijk maar naar de Nexus lijn van Google, zou me niets verbazen als ze die hebben weggedaan omdat ze eigenlijk alleen werden gekocht door enthousiasten.

Deze telefoon wordt er inderdaad direct een stuk minder aantrekkelijk van, wat erg jammer is. Ziet er uit als een leuk telefoontje, voor mij ook de prima maat. Al moet ik maar eens zien hoe hij er echt uit ziet. De U Ultra zag er op foto's ook leuk uit maar vond ik echt een gedrocht in het echt.
Ik denk dat je gelijk hebt, behalve dat je je werkwoorden in verleden tijd moet zetten. Vroeger werd wel fel gespiegeld aan de iPhone maar nu niet meer.

Wat betreft die 3,5mm jack, waren andere toestellen apple al voorgegaan maar nu apple het ook gedaan heeft, lijkt het geen zonde meer. Voor fabrikanten is het gewoon makkelijker. Had i.p.v. Apple, Samsung het nu gedaan dan was dat voor HTC wellicht ook genoeg om te volgen.

Wat betreft de actie zelf. Er zijn 2 grote nadelen:
- Je kunt niet gelijktijdig laden
- Alle oortjes, headphones, etc wat je al had, kun je nu niet meer zonder verloopstuk gebruiken.

De laatste lost zichzelf op als alle toestellen de 3,5mm jack weglaten en een nieuwe standaard omarmen (die hopelijk niet ook weer na 5 jaar veranderd).
Voor de 1e vraag ik me af of er geen makkelijke alternatieven zijn. Bv een laadkabel met USB-C waar je nog een 2e stekkertje voor je muziek kunt inpluggen?
Dit is zeker niet alleen maar klakkeloos achter Apple aanlopen, dit komt ook deels door druk uit o.a. de copyrightwaakhonden en de entertainmentindustrie. Het zogenoemde 'analoge hole'... waar een audiojack ook onder valt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_hole
Dus dan zouden ze het doen onder druk van copyrightwaakhonden en de entertainmentindustrie, en dus niet in het belang van de kopers van de telefoon. Terwijl het wel vaak lijkt alsof het zo wordt verkocht ("Kijk eens, onze nieuwe telefoon! Hij is heel vooruitstrevend want hij heeft geen 3,5mm aansluiting!").
Werkt deze knijpfunctie ook als je er een hoesje omheen hebt zitten?
Voor de rest vind ik de specificaties wel goed, behalve dat ze opnieuw geen 3,5mm jack doen, had dan tenminste een bluetooth headset bijgeleverd.

Ook had de accu wel wat hoger mogen zijn, we mogen nu echt wel langzaam naar de 2 dagen accuduur toe gaan in mijn ogen (ook al vinden genoeg dat overbodig, omdat je toch dagelijks hem voor je gaat slapen aan de lader doet).
De Jack is er niet meer vanwege de boomsound speaker chambers. Het geluid moet echt goed zijn.
Je krijgt ook een USB-C verloopje erbij als je perse je oude headset wilt blijven gebruiken.
Dat wil je juist niet... Het geluid is/wordt er echt niet beter van.. En daarnaast wil je geen extra overbodig stuk er weer tussen hebben zitten... Daar waren we nu eindelijk vanaf, die tijd moet je niet terug willen... Dus gewoon 3.5mm jack graag... Gewoon niet zo dom doen... Ik dacht dat HTC aan die bullshit (wat dat is het gewoon) niet mee zou doen... Nou reken maar van yes dat ze er keihard op afgerekend gaan worden want 99% wil dit niet en dus zitten er in de high end telefoons van volgend jaar gewoon weer 3.5mm jacks let maar op...
Volgens HTC wel, bekijk de presentatie zou ik zeggen, daar word het besproken.
Ik zou zeggen we zullen zien... 99% geloof ik geen bal van, er zijn ook genoeg mensen die zoals ik die hele jack niet gebruiken. Oftwel beter niet je persoonlijke mening als feit neerzetten.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 16 mei 2017 11:54]

Leuk en aardig die boomsound speakers, maar ik gebruik mijn koptelefoon aansluiting toch echt vaker dan de speakers van de telefoon. Vind het alleen maar vervelend als iemand anders zijn geluid vol open zet van zijn telefoon zonder een koptelefoon te gebruiken. Als ik thuis luister sluit ik hem vaak aan mijn aux- of bluetooth aansluiting aan.
En daarom zit er dus een verloopje bij. Wat is dan het probleem ook al weer?
Ik speculeer nu een beetje maar...

Ik denk dat het wel werkt met een hoesje. Ze halen ook aan dat het werkt met handschoenen aan, en het gebruik van een hoesje ligt daar misschien niet ver vandaan qua druk die je uitoefent. Dus... waarschijnlijk wel?
Ja genoeg die hem inderdaad in de avond aan de lader doen iedere keer, ik niet kan makkelijk 2 dagen op een accu redden.
Maar ja idd een wat langere accu duur zou wel mogen ondertussen, ook voor de gene die wat zwaarder gebruiken.
En dat hoeft dus juist straks niet meer dus overbodig zou ik het niet noemen... Het is eerder overbodig om m elke dag op te laden....
En dat gaat toch echt een keer komen hoor dat je zelfs langer dan 2 dagen meekan zonder te hoeven opladent....
Een tasje eromheen, of een flipcase zoals ik altijd om kinn toestellen heb, verstoren de werking natuurlijk.

Kun je de telefoon met dat knijpen ook nog iets nuttigs laten opstarten of kun je alleen die assistenten c.q. spionerende reclamezuilen oproepen? Voor de Samsung S8 zijn er gelukkig tools om die assistent knop ook een andere fyunctie te geven, ik hoop voor de gebruikers van dit toestel dat dat hier ook kan. Ik was al blij dat ik Google Now op het homescreen kan uitzetten.
HTC doet z'n best maar weet het allemaal net niet te doen.. jammer. De knijpfunctie in combinatie met glas..... Ik heb mijn bedenkingen erbij
Kijk eens een filmpje van Corning en je hebt meer vertrouwen in wat glas kan hebben.

Eerste goede voorbeeld dat ik vond: https://www.youtube.com/watch?v=QvZrVLPXam0

Waarschijnlijk gebruikt HTC rekstrookjes die op de behuizing zijn geplakt en daarvoor hoef je maar een enkele promille rek te hebben. Dat gaat dus echt wel werken in combinatie met hoesjes. Dat gezegd hebbende, ik hoopte ook wel op een HTC 11 zonder glazen achterkant :/ Dit blijft vast niet lang mooi.

Ik ben wel blij dat ze de capacitieve knoppen erop hebben laten zitten.
Kijk eens een filmpje van Corning en je hebt meer vertrouwen in wat glas kan hebben.
Ik heb het scherm van een Lumia 635 (ook Gorilla Glass) zien scheuren en later zien veranderen in een mozaiek. De opvolger kreeg dus mooi een folietje er overheen.
Maar hoe zal het werken nadat je telefoon een paar keer op de grond gedonderd is?
Beetje klamme handen, goede squeeze en ik zie 'm wel gaan als een zeepje (of raket).
Ik denk eerder aan iets te hard knijpen en dan een milde *krak* te horen met als resultaat een barst van links onder naar rechtsboven....
1440p en dan maar een 3000 mAh batterij. Ook geen 3.5mm jack. Weer een gemiste kans voor HTC.

Dat knijpen zal vast een leuke gimmick​ zijn voor een aantal weken, maar kan me niet voorstellen dat je dat echt constant zal gaan gebruiken.

Wanneer gaan we nou weer echte verbetering zien. Nog steeds geen android telefoon die een losse encryptie chip heeft (dus lagere performance met volledige encryptie) , geen Nvme storage (Wat Snapdragon SoC' niet eens ondersteunen) en batterijen blijven constant rond de ~3200 mAh. Ik blijf nog steeds geen reden zien om te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Zenety op 16 mei 2017 09:17]

Het lijkt mij ook niet gebruiksvriendelijker of ergnomischer dan een knop of keyboard.
Precies, waarom niet gewoon een "camera" button zoals de Galaxy S8, die naar willekeurige elke actie veranderd kan worden.
De Bixby button van Samsung is mooi inderdaan. Net als de convenience key bij TLC. Nadeel van de Bixby knop is wel dat je apparte software nodig hebt om hem een andere bestemming te geven. Terwijl bij het vlaggenschip van TLC de rom al is ingesteld op het laten kiezen van de gebruiker van een snelkoppeling.

Ik ben een groot fan van fysieke knoppen met snelkoppeling. Naast dat je direct iets kan openen, kun je dat ook nog eens doen 'op de tast', zonder te kijken waarbij je ook nog eens haptische feedback krijgt die altijd sneller is dan dat er iets gebeurd op je scherm.

Dat is ook wel een nadeel van de knijpmethode van htc, ik vermoed dat het toch wel ontbreekt aan eenduidige haptische feedback, al zullen ze dat vast tactile oplossen.
Het is geen camera button. Ik vermoed dat je het hebt over de Bixby button? Die is door Samsung nu gelocked en kan niet meer remapped worden. Beetje out of date informatie heb jij dus.

Knijpen is gewoon een gimmick inderdaad.
Beetje rare reactie om het dan direct out of date informatie te noemen terwijl je zelf niet eens een simpele google kan doen.

https://play.google.com/s...inate.bixbybuttonremapper

Met root is het natuurlijk altijd mogelijk.
Het gaat om het principe om hoe Samsung het nu ingesteld heeft, net als hoe HTC nu de knijp functie heeft bedacht voor hun nieuwe flagship. Jij bent misschien 1 van de weinigen die hun toestel dan rooten, wilt niet zeggen dat de andere miljoenen gebruikers dus daar kennis van hebben.

Het komt erop neer: Het is "niet" mogelijk. Samsung heeft dus het remappen uitgezet en je kan als gebruiker dit niet meer als een standalone camera knopje instellen.

Mijn reactie blijft staan, want het is niet fout. Maar ik snap je wel omdat je alleen denkt uit het perspectief van een tweaker (de minderheid), maar het gaat toch echt om de meerderheid (doodnormale gebruiker). Dus helemaal niet raar, je bekijkt het gewoon anders dan hoe ik het neerzette!
Dus zoals ik al had aangegeven niet "how Samsung intends it". Leuk :) En daarvoor ben ik opeens een onzin verkoper geworden.

Het ging om het perspectief van de gewone consument, die gaat echt niet door hebben dat er een handig appje voor is.
Gezeur elke keer over die batterij... als ze 'm groter maken is de telefoon wel weer te dik oid.
Mijn HTC10 met 1440p haalt met 3000 mAh met gemak einde van de dag, dus wat is het probleem?
SD 835 is bovendien ook nog een energie zuiniger SOC dan de SD 820. Wacht eerst de praktijk eens af zou ik zeggen.
Gezeur elke keer over die batterij... als ze 'm groter maken is de telefoon wel weer te dik oid.
Inderdaad, het is nooit goed voor iedereen.

Ik vind mijn telefoon ook te dun. Gelukkig heb ik er een hoesje om.
Mijn HTC10 met 1440p haalt met 3000 mAh met gemak einde van de dag, dus wat is het probleem?
Mijn telefoon zit met 4000 mAh aan het einde van de dag meestal op 75% dus haal ik prima 2 dagen als het moet misschien drie. Toch zijn er dagen dat ik het einde van de dag niet haal, dat het ding tussen 21:00 en 23:00 uitschakelt.
De S8 heeft ook 3000mah en dat is geen probleem.
1440p en dan maar een 3000 mAh batterij.
1440p is nog altijd meer dan standaard 1080p van de Galaxy S8. Waarom is dat dan slecht?
Ik doelde op de combinatie van een niet al te grote batterij en veel pixels. Een 1440p scherm vraagt gewoonweg meer power dan een 1080p scherm.
Waarschijnlijk heb je gelijk maar een OLED scherm verbuikt typische meer dan een LCD.
Ik zie toch wel wat nadelen aan deze telefoon:
  • Overmatig gebruik van Glas dus, breekbaar.
  • Die knijpfunctie is meer een gimmick dan ergonomisch
  • Geen 3.5mm jack
  • Met een prijs van ¤750 duur zeker icm een korte updatecyclus.
Ik snap echt niet waarom ze op glas overgestapt zijn, zeker niet als ze niet eens draadloos laden ondersteunen (ondanks dat ik die technologie nog redelijk nutteloos vind).
Prijs is gewoon in lijn met de rest van de markt.
1) Hoeft niet als het design goed doordacht is (dus niet zoals Samsung :9 )
2) Kan je nog niet beoordelen, lijkt mij juist heel handig,bv als shutter 'knop'
3) Is lang niet voor iedereen een issue.
4) Prijs valt juist mee in vergelijking tot z'n naaste concurrenten.
Betere camera dan de Google Pixel, en die is al HEEL indrukwekkend. Hiermee wordt het een een erg interessante telefoon! Toch jammer van die breekbare glazen behuizing...
Leuke telefoon maar simpel blijft, geen 3.5mm jack geen aankoop.
De 120 miljoen iPhone 7 kopers vinden het alvast geen probleem
Hoewel ik het een mooi toestel vind, en ook wel een beetje HTC fan ben, vind ik dit toch wel jammer. :/

3000mah batterij? HTC, dit was nu juist jullie kans om je te onderscheiden van de concurrentie door een 4000mah batterij in te bouwen! Camera zal best goed zijn, Sense is (IMO) de beste UI voor Android en de telefoons werken altijd fijn en zijn van goede kwaliteit. Echter geen echte USP behalve die knijp functie waar denk ik niet heel veel mensen op zaten te wachten.

HTC, wil je weer een goedverkopend toptoestel? Doe dan het volgende:

-Stop er een zo groot mogelijke batterij in, dan zijn jullie de enige westerse OEM met een dikke batterij in hun flagship.
-Maak er alsjeblieft weer een onverwoestbare metalen behuizing bij zoals de HTC M7 t/m M10. Hier stond HTC bekend om, heb vaak vergelijkingen met Nokia gehoord.
-Gooi Sense erop en beloof een updatebeleid van minimaal 2 jaar.

Maak hier dan ook een budget/midrange model van voor een goede prijs (net zoals Samsung met z'n A series) welke een kenmerkende stevige HTC behuizing heeft, óók goede batterijduur en SD6xx SOC en verkoop deze voor ¤350.

Niks staat HTC echt in de weg van hun succes behalve hunzelf. Ze hebben de naamsbekendheid en zijn groot zat maar het lijkt wel alsof ze elke keer weinig toestellen willen verkopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*