Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chris Broesder

Redacteur mobile

HTC U11 Preview

Innovatie is terug met knappe knijptelefoon

Door , 151 reacties

Preview

HTC is een fabrikant die ons sinds het prille begin van Android mooie smartphonetechnologie heeft gegeven. De fabrikant maakte toen deel uit van de Open Handset Alliance en bracht in samenwerking met Google de eerste commerciële Android-smartphone uit: de HTC Dream, in Nederland beter bekend onder de naam T-Mobile G1. In de jaren erna zou het bedrijf nog een aantal hoogtepunten kennen, zoals de Legend: een mooi stukje smartphoneontwerp waarbij de behuizing uit één stuk metaal bestaat.

Het bedrijf kreeg het in de laatste jaren echter zwaar met de enorme concurrentie op de Android-markt en hoewel HTC inmiddels minder verlies maakt door inkrimping, is de omzet nog altijd geen schim van wat die geweest is. Daar heeft ook de HTC 10 van 2016 geen verandering in kunnen brengen, terwijl die toch weinig verkeerd deed. Misschien komt het juist door het op veilig spelen en weinig innovatief zijn dat het toptoestel van vorig jaar geen verkoopsucces was, in combinatie met de vrij hoge prijs natuurlijk.

Met de U11 lijkt de innovatieve kant van HTC weer langzaam op gang te komen. We hopen dus dat de fabrikant de kneepjes van het vak nog kent en waren benieuwd of de U11 vernieuwend is. Er zijn twee dingen die op dat gebied direct opvallen. Het eerste dat je innovatief kunt noemen, is de overgang van metaal naar glas, hoewel HTC daarin niet de enige is, en het tweede is de mogelijkheid om in het toestel te knijpen. We beginnen met het eerste.

Glas

Metaal lijkt een beetje uit de mode te raken bij high-end toestellen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de redelijk gebouwde, metalen smartphones die je inmiddels voor een prikkie op de kop kunt tikken. Voor HTC is dit best een grote stap, aangezien het naam heeft gemaakt met zijn metalen unibody-smartphones.

Hoe dan ook, de overstap naar glas is een feit en bij onze eerste aanrakingen bleek dat HTC het ontwerp van de U11 serieus heeft genomen. Er zit Gorilla Glass 5 op de voor- en achterkant van het toestel, met daar tussenin een metalen frame. In die zin lijkt het toestel een beetje op de Samsung Galaxy S8, zeker van de zijkant gezien. De randen van het scherm zijn echter niet alleen aan de zijkanten gebogen, maar ook aan de boven- en onderkant. Dat is best een kunststukje, want glas laat zich niet makkelijk op die manier vouwen. Denk maar aan een papiertje dat je om een rechthoek met afgeronde hoeken wil vouwen; je komt dan bij die hoeken in de knel en zult bijvoorbeeld een stukje moeten wegknippen om het enigszins mooi te krijgen. Ook lijkt het toestel enigszins op de U Ultra, maar het grote verschil daarmee is dat het schermglas van dat toestel helemaal niet gebogen is.

Het is wel jammer dat het glas aan de boven- en onderkant niet zo nauw aansluit op het metalen frame als bij de Galaxy S8, waar de beide materialen bijna naadloos in elkaar overgaan. De toestellen bij de previewsessie waren weliswaar van het preproductietype, maar HTC verzekerde ons dat de behuizing en bouwkwaliteit niet meer veranderen. Ondanks de iets minder strakke afwerking dan bij de Galaxy S8 is het ontwerp van de U11 onderscheidend en doet het luxe aan. Daarbij ligt het toestel door zijn rondingen lekker in de hand. Ook de vingerafdrukscanner aan de voorkant konden we na een wat vreemde plaatsing van de scanner bij de Samsung Galaxy S8 waarderen en hij herkende onze vinger bijzonder snel. De scanner, die ook dienstdoet als thuisknop, zit wel wat laag, evenals de hardwarematige Android-navigatieknoppen.

Toestel HTC 10 HTC U 11 HTC U Ultra
Schermdiagonaal (inch) 5,2 5,5  5,7
Hoogte (mm) 145,9 154 162,4
Breedte (mm) 71,9 76 79,8
Dikte (mm) 9 8 8
Gewicht (g) 161 168 170
Relatieve schermgrootte 71,1% 71,1% 69,1%

Wat het toestel in tegenstelling tot recente high-end modellen als de LG G6 en de Samsung Galaxy S8 niet heeft, is een van de norm afwijkende schermverhouding en daarmee kleine bezels. De lcd van de HTC U11 heeft gewoon een 16:9-verhouding en heeft dezelfde schermgrootte in verhouding tot de afmetingen van de behuizing als de HTC 10.

Aangezien het toestel een 5,5"-scherm heeft, met 2560x1440 pixels, en de HTC 10 een 5,2"-scherm, is het wel wat groter. Dat scherm ziet er trouwens erg mooi uit. Natuurlijk heeft het niet de perfecte zwartwaarden van een oledscherm, maar het is contrastrijk en heeft goede kijkhoeken. Aangezien de HTC 10 last had van een lage maximale helderheid, zijn we ook even naar buiten gegaan met het de U11. Helaas was het scherm niet heel goed af te lezen in de zon en we vermoeden dan ook weer een relatief lage maximale helderheid. Dat gaan we natuurlijk nog meten voor onze review.

Een onzichtbare wijziging aan de behuizing ten opzichte van de HTC 10 is dat de U11 water- en stofdicht is volgens de ip67-classificatie. Het toestel kan een halfuur onder water op een diepte van één meter. Wel weer zichtbaar is de camera, die dankzij zijn beperkte omvang een subtiele plek op de achterkant inneemt. De camera steekt wel een beetje uit, maar veel minder dan bij de HTC U Ultra en de HTC 10.

De HTC 10 was een tank. Er zijn maar weinig toestellen van 2016 die in de buurt komen van de degelijkheid van die telefoon. We hebben de HTC U11 bij de previewsessie proberen te buigen en dat ging aanzienlijk makkelijker dan bij de HTC 10 en ook makkelijker dan bij de Samsung Galaxy S8. Dit stelde ons een beetje teleur, maar we moeten de diverse toestellen nog wel even goed vergelijken op degelijkheid om een definitief oordeel te kunnen vellen.

We dachten in eerste instantie even dat de HTC U11 stereoluidsprekers had, omdat het geluid zowel uit de bovenkant als uit de onderkant van het toestel komt. Het blijkt geen stereo te zijn, maar wel om twee luidsprekers te gaan. De hoge en middentonen komen uit de tweeter aan de bovenkant en deze heeft volgens HTC meer ruimte, waardoor het geluid voller zou klinken. De lage tonen komen volgens HTC uit de woofer onderop en ook deze zou beter klinken dan de luidspreker van de HTC 10. We hopen dat het inderdaad zo is, aangezien we niet onder de indruk waren van het geluid van de HTC 10. Het volume leek in elk geval behoorlijk hoog te kunnen en op het eerste gehoor klonk het ook prima, maar daar kunnen we beter over oordelen zodra we hem op Tweakers HQ hebben.

Knijptelefoon

De tweede duidelijke innovatie van de HTC U11 heet Edge Sense en hebben we nog niet eerder gezien bij smartphones. Edge Sense behelst dat je in het toestel kunt knijpen. De smartphone heeft druksensoren in het onderste deel aan de zijkanten, waarmee hij 'voelt' hoe hard je in het toestel knijpt. Je kunt ook instellen hoe hard je in de telefoon moet knijpen voordat hij het registreert. We vonden de zachtste knijpstand veruit het fijnst, omdat het na een tijdje vervelend wordt als je kracht moet zetten. Wel vragen we ons af of de telefoon dan soms onbedoeld een kneep registreert als hij bijvoorbeeld in je zak zit, maar daar komen we pas achter als we hem daadwerkelijk in gebruik hebben.

De vraag rijst natuurlijk waarom je in vredesnaam in je smartphone zou willen knijpen. Het antwoord is simpel: je kunt er apps mee starten, je zaklamp mee aanzetten, een spraakopname mee maken en bijvoorbeeld Google Assistant mee oproepen. Je kunt kort en lang knijpen, waardoor er dus twee acties zijn die je aan je knepen kunt koppelen. Eerlijk gezegd denken we niet dat HTC door die functionaliteit alleen veel telefoons gaat verkopen. Toch is het best praktisch. Zelf dachten we meteen aan het instellen van de zaklamp met een lange kneep en de camera met een korte, en dat zouden we in de praktijk zeker gebruiken. Standaard staat Google Assistant op de lange kneep en dat is ook zeker handig als je dat gebruikt. Toch stelt de knijpfunctionaliteit eigenlijk niet veel meer voor dan een extra knop op je telefoon, waarbij je functies kunt activeren zonder het scherm aan te hoeven zetten.

We hadden graag gezien dat HTC meer uit het concept had gehaald, met bijvoorbeeld een aanraakgevoelige zijkant waarmee je door apps en widgets kunt navigeren, en kunt knijpen om er een te starten. Ook kunnen we ons voorstellen dat de telefoon zou kunnen voelen hoe hoog je hem vast hebt, op basis waarvan elementen van het besturingssysteem zich verplaatsen, zodat je er altijd bij kunt. De mogelijkheden zijn in elk geval talrijker dan wat HTC op dit moment heeft ingebouwd. Wel zei HTC nog meer knijpfunctionaliteit toe te gaan voegen aan de U11, zoals Edge Sense voor elke gewenste app. Op de vraag of je een hoesje om de telefoon kunt doen met behoud van de knijpfunctionaliteit, antwoordde HTC dat dit aan het gebruikte materiaal ligt. Met flexibele materialen moet het blijven werken.

Specificaties op niveau

Over de camerakwaliteit van de HTC U11 kunnen we nog niet veel zeggen. Het toestel drukt snel af en focust ook behoorlijk snel, maar de camerasoftware is nog niet definitief en we mochten dan ook geen met de U11 gemaakte foto's plaatsen in deze preview. De specificaties zijn prima, met een twaalfmegapixelsensor, 1,4μm grote pixels en een diafragma van f/1.7, wat even lichtsterk moet zijn als de Galaxy S7 en S8. Ook heeft de camera optische beeldstabilisatie en HDR Boost. Daarbij combineert het toestel, net als de Google Pixel, tien foto's voor een beter dynamisch bereik.

Ook op het gebied van focustechnologie lijkt het toestel op de Galaxy S7 en S8. Dat toestel gebruikt alle pixels om te focussen, waar fasedetectie-autofocus normaliter met slechts een klein deel van de pixels focust. De HTC U11 heeft dezelfde technologie aan boord en noemt het niet Dual Pixel-autofocus, maar UltraSpeed-autofocus. Het focussen gaat sneller en als het goed is accurater, wat je vooral merkt bij matige lichtomstandigheden. De gebruikte camerasensor is zeer waarschijnlijk de IMX362-sensor. De frontcamera is waarschijnlijk de IMX351 met zestien megapixel en dat is aanzienlijk voor een frontcamera. Hij heeft een lensopening van f/2.0.

De U11 moet zich echt onderscheiden van de concurrentie met zijn geluidsopnames, bijvoorbeeld bij het opnemen van video's. De smartphone heeft namelijk vier microfoons en je kunt kiezen of je daarmee lossless audio, geluid met hoge kwaliteit, wil opnemen of surroundgeluid. De microfoons focussen zich volgens HTC op het geluid waar je bijvoorbeeld op inzoomt tijdens het filmen.

HTC levert een usb-c-adapter mee, omdat er geen 3,5mm-poort op het toestel zit, maar ook HTC Max 320-oordopjes. Die kunnen volgens de fabrikant via de Adaptive Sound 2.0-technologie geluid produceren op basis van de vorm van je oorschelp, op basis waarvan een equalizer wordt aangepast. Je zou dan bijvoorbeeld het volume niet al te hard hoeven zetten, omdat alles even goed hoorbaar is, doordat de verschillende frequentiebereiken worden aangepast op jouw gehoor. Bij de HTC 10 zagen we overigens al iets vergelijkbaars.

De HTC U11 is ook een van de eerste telefoons met de Snapdragon 835, zeker als we de sd835-versie van de Galaxy S8 buiten Europa niet meetellen. Op dat gebied doet HTC dus geen concessies, waar LG dat met de G6 dat wel deed en er een oude soc in stopte. Het toestel draait bijzonder soepel op de sd835. Apps starten enorm vlug, multitasken gaat als een trein en we vlogen door de Android-menu's heen. We kunnen niet wachten tot we hem op kantoor hebben en mogen kastijden met benchmarks.

HTC heeft 4GB werkgeheugen en 64GB opslaggeheugen in de U11 gestopt. De accucapaciteit viel ons met 3.000mAh iets tegen, maar dat is natuurlijk niet het enige wat bepaalt hoe lang het toestel het volhoudt op een acculading. De U11 heeft in elk geval Quick Charge 3.0-technologie, waarmee het laden snel gaat.

Volgens HTC wordt Google Assistant gecombineerd met de eigen kunstmatige intelligentie van HTC. Er worden steeds meer functies toegevoegd, zoals Smart Alarm in juni. Dit is een van de functies waarbij de U11 gebruikspatronen probeert te doorgronden en op basis daarvan suggesties geeft. De software is overigens niet heel drastisch aangepakt en er werden dan ook geen specifieke nieuwe functies uitgelicht in de presentatie van de U11. In het verleden vonden we de software van HTC fijn en we zullen er natuurlijk nog uitgebreid in duiken bij de review die we spoedig gaan schrijven. De U11 draait op Androidversie 7.1.1.

Al met al hebben we gemengde gevoelens bij de HTC U11. Hoewel we het kunnen waarderen dat HTC weer aan vernieuwing denkt, zullen dingen als een glazen buitenkant, goede audio-eigenschappen en knijpfunctionaliteit geen features zijn waarmee je de markt verovert. Ondanks het mooie ontwerp heeft het toestel verder niet de futuristische allure van een Galaxy S8 en de minimale bezels van een LG G6. Aan de specificaties zijn echter weinig concessies gedaan en als het toestel bijvoorbeeld met zijn camera een grote slag slaat, kan het best zijn dat het alsnog hoog eindigt op ons verlanglijstje van 2017.

De HTC U11 is vanaf de week van 29 mei beschikbaar in de kleuren wit, blauw, zwart en zilver. Het is nog onbekend of de kleur rood in Nederland zal verschijnen.

Reacties (151)

Wijzig sortering
De specificaties staan al online op de website van HTC en in [HTC U11] Ervaringen & Discussie:

OS: Android 7.1
Skin: HTC Sense
CPU: Qualcomm® Snapdragon™ 835
GPU: Qualcomm® Adreno™ 540
RAM: 4 / 6 GB
ROM: 64 / 128 GB UFS2.1 (uitbreidbaar tot 2TB)
Connectiviteit: Bluetooth 4.2, , NFC, A-GPS, GLONASS, Beidu, 2,4 / 5 GHz b/g/n/ac
Aansluitingen: USB3.1 Gen 1, Type-C
Sensoren: Omgevingslichtsensor, Nabijheidssensor, Motion G-sensor, Kompassensor, Gyrosensor, Magnetische sensor, Vingerafdruksensor, Sensorhub, Randsensor
Scherm: 5,5" 2k-LCD-scherm (2560x1440px), GG5
Front Camera: 16MP, f/2.0
Back Camera: 12MP (HTC UltraPixel 3), 1,4um, OIS, f/1.7, dubbele led flitser
Accu: 3000mAh met QC3.0
Kleur: Zilver, Blauw, Zwart, Rood en Wit
Afmetingen: 153,9 x 75,9 x 7,9 mm
Gewicht: 169 g
Prijs: ¤749,-
Release Datum: Begin juni
Bijzonderheden: Aanraakgevoelige zijkanten, IP67, dual nano-sim
Accessoires: USonic Earbuds, USB-C to 3,5mm adapter, Clear Case

Wat de preview vergeet te melden is dat de HTC U11 ook uitkomt met 6GB ram en 128GB opslag.
Helaas, antwoord van HTC is dat de 128/6GB-versie niet uitkomt in Nederland. Het wordt van de website gehaald.
Vreemd inderdaad dat die versie op de website staat. Bij de previewsessie had HTC het alleen over de versie met 64GB opslag en 4GB werkgeheugen. Goed gespot, ik heb het nagevraagd en wacht op antwoord.
Met de 6GB versie vermoedelijk alleen in China (aldus reddit en fora), spijtig :/
Dat word dus alsnog de Oneplus 5 kopen :)
Hmmm, om nou het afstappen van metaal om vervolgens naar glas te gaan innovatief te noemen gaat mij wat ver, maar then again is het ook nooit goed. Niemand interesseert het een drol dat de S6/7/8, LG G6, en ook de iPhones volledig van glas zijn, maar HTC wordt het blijkbaar extra kwalijk genomen als ze met de meute mee gaan.

De camera van de HTC10 was al een stuk beter dan andere HTC's, maar deze 12Mpix/1.7 camera met die ultraspeed komt wel een beetje laat voor mijn idee (de S7 en nu de S8 hebben het ook), maar ze zijn op zijn minst weer on par met de S7/8 hiermee; aangezien de S7/S8 nog steeds als de allerbeste camera bestempeld wordt, mag gezegd worden dat HTC dan wel een flinke inhaalslag gemaakt heeft: van jarenlang achteraan lopen nu in één keer voorop met de maatstaf zeg maar.

Toch vind ik de keuze van materiaal voor de behuizing wel teleurstellend; het is vaak gezegd en wordt ook in deze review aangestipt, maar HTC stond wel bekend om hun goeie stevige body's en ik geloof best dat het overgaan naar glas is wat men wilt (meer luxe gevoel e.d.), maar wat mij betreft is dit een achteruitgang. Dit is namelijk ook één van de redenen waarom ik nooit een Samsung kies; het is me te fragiel en het risico op een gebroken scherm of achterkant is me gewoon te groot.

Ook de dual-speaker setup van de HTC10 die nu ook in de U11 zit ben ik niet over te spreken; het geluid klinkt gewoon off t.o.v. mijn M8. Ik heb toch een HTC10 gekocht omdat het gewoon een supernselle telefoon is, sense heeft en een tank-design heeft; iets dat ik niet vond in een Samsung telefoon. De frontfacing stereospeakers heb ik al moeten opgeven en nu moet ik ook al het stevige design opgeven. Het enige dat voor mij overblijft nu is de camera die nu wél tot de top behoort en sense, maar ik merk dat de stevigheid van de body nog steeds één van mijn belangrijkste eisen is.

Ik vraag me ook een beetje af wanneer je precies innovatief hoort te zijn; voor mij moet een telefoon een combinatie zijn van niet alleen maar alles van hetzelfde, maar niet achteruit gaan in kwaliteit.
Zo'n M8 design wordt gewoon terecht geroemd, ook de frontfacing stereospeakers.
Ik weet niet hoe er bepaalde keuzes met welke redenaties gemaakt wordt, maar ik ben toch wel echt benieuwd hoe HTC's beleidsvoering is omtrent het maken van dit soort keuzes.

Tweak het design van die M8 een beetje naar huidige standaarden, knal die goeie speakers erin (er is nog steeds geen andere telefoon dan de M8/M9 die zo'n goed geluid geeft), nieuwste SoC, een contrastrijk en helder LCD of OLED, de huidige S7/S8 camera (lijken ze nu gedaan te hebben) en een grotere accu. Dan heb je het stukje kwaliteit wel gecovered zonder al teveel nieuwe dingen die extra geld kosten omdat je designs hergebruikt. Wil je dan een stukje innovatie erbij gooien, knal dan een 2e camera van gelijke kwaliteit erbij maar zet daar dan een 50mm lensje voor, en zorg dat je in de software dan kunt zorgen voor een 2x optische zoom waarbij je dan switcht naar de andere camera. Dat is volgens mij toch echt iets dat mensen zoeken in een telefoon.
Ik weet niet of het allemaal zo simpel is, maar HTC moet zoiets toch ook de revue hebben laten passeren lijkt me zo?
Ik vind het dan moeilijk te geloven dat ze zoiets dan te duur vinden terwijl ze wel met premiumprijzen komen voor een U Play en U Ultra...

Ik kijk er dus erg naar uit wat OnePlus te bieden heeft, hoewel zij tegenwoordig ook flink omhoog gaan qua prijzen, blijven ze nog steeds onder de flagshipnorm qua prijs en hebben tenminste niet alles van glas.
Ik moet zeggen dat de eindeloze verwijzingen naar de S8 in deze preview me behoorlijk storen.
Tja, dat is blijkbaar de "benchmark" tegenwoordig. Samsung is voor mij het Apple onder de Android telefoons geworden, iedereen schaarst er maar achter met een hopeloze tunnelvisie: "als het niet Samsung is zal het wel niet zo goed zijn". Ieder toestel heeft zijn gebreken, zijn sterke en zwakke punten.

Dat HTC nu Apple "volgt" omdat ze geen 3.5" jack meer hebben; ik zie het anders. HTC is opzoek naar beter geluid, dat zie je al jaren lang. Verschil met Apple is, dat ze niet standaard oortjes meeleveren met een andere connector, want tja, dat zijn die Apple earbuds. Nee, ze gaan verder met usonic en active noise cancellation. Ik ben helemaal blij met HTC BoomSound op de HTC 10, en ik verwacht dat deze U11 minimaal hetzelfde neer weet te zetten. En voor mensen met 3.5" oortjes, er zit ook gewoon een converter in de doos. Ik zie niet waarom een extra tussen kabeltje zo'n bizar groot probleem is.

Het scherm dat ze hier vergelijken met de HTC 10 kan ik me enigszins wel in vinden. Het is niet super helder op de 10, maar problemen met aflezen in direct zonlicht? Vorig jaar ben met de 10 in zuid China geweest met een zeer sterk brandende zon. Met of zonder zonnebril had ik nooit problemen met aflezen. Wat ik nadeliger vind is dat ze een extra trucje uithalen als de sensor fel licht ziet: de brightness verhogen van het beeld, waardoor alle kleuren er fletser en platter uitzien. Ik hoop wel dat Tweakers dit jaar wel een lamp op de telefoon zet voordat ze de maximale nits meten, HTC is niet de enige die de backlight een extra boost geeft bij veel licht, zelfs in manual mode.

En dan nog even over de camera, als laatste puntje. De 10 werd compleet genegeerd door tweakers in vergelijkingstests na de grote smartphone camera review. Samsung werd neergezet als koning. Maar als je dan DxOMark moet geloven, die hun metingen op ISO standaarden baseren, stonden ze gelijk aan elkaar: https://www.dxomark.com/Mobiles
Iedere telefoon heeft zijn sterke en zwakke punten, tuurlijk. Vooral in het begin moet ik toegeven dat HTC nog wat kon sleutelen aan zijn auto mode. Maar als mijn main shooter in China heb ik nergens spijt van gehad.

Ik snap dat Tweakers alleen maar goede bedoelingen heeft en ik geloof dat jullie allemaal goed jullie best doen, maar het voelt soms wel een beetje biased. Ik mag dan misschien wel een beetje HTC fanboy zijn, maar eerlijk gezegd, als je Samsung maar niks vindt en je zoekt iets anders: HTC is een goeie keus.

</rant> :+
HTC is opzoek naar beter geluid

En hoe gaat het niet aanwezig zijn van een jack aansluiting daar bij helpen? Het gaat uiteindelijk om hoe goed de DAC is (en de versterker). Als je voor beter geluid wilt gaan kun je dat allemaal prima doen zonder de jack aansluiting te verwijderen. Als je helemaal klantvriendelijk bent zorg je dat je beide opties biedt.

Als je de usb poort gebruikt om analoog door te sturen, dan zou je dus net zo goed de jack aansluiting kunnen gebruiken. Die is veel universeler en heeft andere voordelen (kan draaien en gaat vrij makkelijk los als je blijft "hangen" achter iets).

Als je het geluid digitaal gaat sturen moet de headphone dus een DAC hebben. Dan krijg je dus duurdere headphones of er wordt zo bezuinigd op de DAC dat het geluid nog slechter wordt.

Ik heb tot nu toe nog geen 1 goed argument gezien hoe dit in het voordeel van de consument gaat werken.
However, HTC has done everything it can to make up for the loss by including a rather robust 3.5mm headphone jack adaptor… with a digital audio converter in it.

This made the sound quality insane coming out of the HTC U11, with a pair of Sony headphones offering sublime audio quality from a very basic audio file.

Via: http://www.techradar.com/reviews/htc-u11
Tja, die uitspraak over die DAC getuigd niet van al te veel technische kennis.
Een DAC heb je altijd nodig voor analoog geluid. Het is de vraag of het een goeie DAC is, met een goeie amp. Gezien ze een losse goede DAC en amp in de HTC 10 hadden gestopt ipv "onboard" geluid van de snapdragon is dan wel weer hoopvol dat ze hier ook voor een goede hebben gekozen.
Als je fanboy bent is het lastig om reeel te blijven. De galaxy's zijn nu eenmaal de benchmark en dat heeft niets met tunnelvisie te maken.
Ik heb ze allemaal gehad en de Galaxy's zijn de laatste jaren gewoon de beste allround smartphones in Android land.

Het ligt er natuurlijk aan wat je belangrijk vind en daarom zeg ik ook allround en niet specifiek één bepaald onderdeel. Het is een optelsom van factoren wat een toestel "de beste" maakt.

DxOmark zegt ook niet alles en moet je zien als een synthetische benchmark net als dat Displaymate zegt dat de Amoled displays de beste zijn.
Gewone menselijke reviews zijn het belangrijkste een daar speelt gebruiksgemak ook een grote rol in.

Persoonlijk vind ik dat HTC teveel geld vraagt voor zn toestellen. (Samsung ook maar die kunnen dat maken) Wil je marktaandeel veroveren dan moet je naar Oneplus kijken.
Een perfecte strategie door heel goedkoop, hele goede hardware te leveren.
Waarom kan Samsung dat wel maken? Om hun marketing te betalen?

De snelste Android (https://twitter.com/ikadmy/status/864548105445937155) met de beste camera (https://www.dxomark.com/M...ew-The-new-DxOMark-leader) en het beste geluid is op dit moment de U11 en die mag niet duur zijn en de S8 met de mooiste voorkant wel.... 8)7

Iphone, Galaxy S, U serie...ze zijn gewoon allemaal te duur als je het mij vraagt.
Hoezeer je Samsung ook verdedigt, het blijft subjectief.
Ik vind Samsung allround duidelijk slechtere toestellen maken dan bijvoorbeeld de HTC 10 en zelfs de Microsoft Lumia 950.
Simpele reden? Eén ding wat belangrijk is aan een toestel is stevigheid. Weegt voor mij heel zwaar, en getuige de opkomst van alle reparatieshopjes stellen meer mensen prijs op een werkende telefoon. De Galaxy S vanaf ongeveer de S3 tot en met nu hanteren een strikt vorm boven functie beleid. De Ativ S was ooit qua ontwerp de mooiste Windows phone maar ik heb er wel 3 versleten. Met nog geen enkel ander Windows-toestel (van HTC, Nokia, Microsoft) heb ik een barst in het scherm gehad, laat staan erger.

De populariteit komt mijns inziens echt uit het marketingbudget van Samsung.
Zelfde geldt voor Apple, ongeveer vanaf de iPhone 5 is men lang niet meer zo innovatief.

Al die consumenten denken er nauwelijks over na, maar als je er langer dan 2 seconden over nadenkt is een telefoon van glas ontwikkelen gewoon echt een investering in je eigen reparatieafdeling. Gorilla Glass, "me reet" zouden ze hier in Rotterdam zeggen. Glas vlekt en gaat stuk. Klaar.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 17 mei 2017 12:46]

Ach ja... dit heb ik al zo vaak geroepen. Wat je uiteindelijk op en bij Tweakers ziet is dat bij de redactie de reclameslogans, de perstrips en de marketingbullshit toch effect hebben, niet in de laatste plaats omdat er ook in de comments nogal wat bezoekers zijn die die marketingnonsense als makke schaapjes komen herhalen en het zelfs gaan verdedigen.

Dat gebeurt overal. Ik vind het jammer om te zien dat bij de redactie er nu zo goed naar de community wordt geluisterd dat het vaak lijkt alsof er iemand aan de zijlijn staat in te fluisteren hoe je dingen het beste kunt opschrijven. Men heeft geen eigen smoel meer, en daarmee verliest het aan geloofwaardigheid.

Moet eigenlijk zeggen dat ik alleen bij de TV-reviews nog meerwaarde zie in het serieus lezen van de review. De rest... onvolledig, veel te laat, of gewoon bizar slecht.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 mei 2017 11:58]

Helemaal mee eens niet alleen in deze review maar ook in andere, zo ook de iphone.
Jammer.

Waarom stappen we nu van metaal weer over naar glas? Het klinkt misschien premium, maar je ziet binnen de minuut vingerafdrukken zitten, het gaat bij de eerste val kapot, en het heeft 0 grip.

Doe mij maar een high end telefoon met een soft rubber touch. Of de sandstone finish van de eerste Oneplus telefoon. Breekt niet, betere grip en laat niet alle viezigheid zien.

Maar ja, glas klinkt wel lekker premium hè. Typisch form over function.
Doe mij maar lekker een plastic behuizing. Prima ontvangst, overleeft iedere val, goeie grip, geen vingerafdrukken, en je trekt makkelijk de achterkant eraf om bijvoorbeeld bij de batterij te kunnen. :)
Helemaal mee eens, waar zijn de tijden van de galaxy S2 gebleven...
Ideaal formaat, krasvaste en verwijderbare achterkant met veel grip.
En als deze onverhoopt van een bar of tafel valt, nauwelijks tot geen schade.
Gebruik zelf nog een note 3 wn ik zou echt qua meteriaal niets anders willen.
Wij(ik op de ICT afdeling) hebben als bedrijf zowel plastic telefoons(diverse samsungs), metalen(unibody) telefoons(met name HTC) als "glas"(Sony Zx) telefoons gehad.
Het ene merk is het andere niet, maar we hadden beduidend meer brokken aan de glazen telefoons. Gorilla Glass "5" of niet, als je 500 medewerkers met dezelfde telefoon binnen je bedrijf hebt, dan laat iedere dag wel iemand z'n telefoon serieus stuiteren.
Ik heb het idee dat recente glazen telefoons gewoon veel minder duurzaam/stevig zijn dan "vroeger".
Daarnaast vind ik metaal toch nog altijd het meest "premium" voelen. Is Glas ook niet gewoon veel goedkoper om te maken? Het het idee dat we ons een beetje laten neppen met termen als "premium" en "pro". De prijs gaat omhoog, maar de kwaliteit en prijs van de gebruikte materialen omlaag. Het enige wat er echt merkbaar op vooruit gaat is de camera.
Helemaal mee eens. Ik heb nu even een S6 die we nog op de zaak hadden liggen, tot ik een nieuwe telefoon vind om mijn kapotte Nexus 5 te vervangen. Ik erger me dood aan die glazen achterzijde. Ik ben eigenlijk blij dat de camera wat uitsteekt, zo heb je toch nog iets van houvast op de achterzijde. Ik hoef geen telefoon met een glazen achterkant, geef mij maar metaal/plastiek/rubber. Zeker als daarmee de prijs van de telefoon ook wat daalt ;)
Ik had tot een maandje terug hetzelfde probleem.
Ik had al mijn hoop gevestigd op de LG G6, maar die was teleurstellend qua specs en prijs.
Toen heb ik toch maar een HTC 10 gekocht en er nog bij lange na geen spijt van gehad.
Heerlijke telefoon, snel, mooi en zoals het artikel al zei, een tank als het gaat om degelijkheid.
Het mooiste is toch nog wel de prijs die fors omlaag is gegaan, serieus de overweging waard kan ik je vertellen! ;)
Neem een 5x?
Ik ben het hier helemaal me eens! Daarom ben ik ook enorm blij dat Sony de achterkant van mijn Xperia XZs gemaakt heeft van ALKALEIDO finished aluminium. Het ziet er op de lange duur een stuk beter uit dan glas.
Hmm soft rubber, met een lichte bolling zodat ie in je hand past. De eerste Motorola Moto G deed dat erg goed. Jammer dat je dat nergens anders ziet.
Helemaal mee eens. Geen enkel probleem met het metaal van mijn HTC One M8. Een stuk beter dan het geëloxeerde aluminium van Apple dat spekglad is.En inderdaad de vingerafdrukken op glas zijn een ergernis, hoewel dat enorm afhangt van het soort glas. Want op mijn iPad Pro is het standaard scherm een vlekkenmagneet maar nu er een MobiPart H9 protector van glas op zit (aanrader) is het al een stuk minder.
Ik heb zowel een M8 als een iPhone 6 gehad, tegelijkertijd, en ze waren naar mijn ervaring beiden gewoon ontzettend glad. De M8 minder dan de iPhone, maar toch nog steeds glad. Je kreeg bij de M8 ook standaard zo'n rubberen case. Dit zal niet voor niets geweest zijn.
Ik ben het hier compleet mee eens, echter sinds de telefoons idioot groot/lomp geworden zijn gaat er (in ieder geval bij mij) toch gewoon een hoesje omheen. En een dik, lederen hoesje vangt veel impact van een val op en daarbij is leer erg prettig om in de hand te hebben.
De eerste xperia z had geloof ik echt glas. Deze had je echt wel veel grip op. echter inderdaad wel snel vinger vlekken. is dit met het meeste materiaal niet zo ?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Glas gaat inderdaad sneller stuk dan metaal. Maar mijn galaxy s7 heeft de meeste schade op de metalen rand rondom het toestel. Daarnaast had ik bij de (metalen) HTC toestellen vaak het gevoel dat hij snel uit mijn hand zou glijden omdat hij zo glad was. Dat merk ik bij mijn glazen galaxy s7 een stuk minder. En ja het "premium" gedeelte. Dat is volledig subjectief alhoewel glas en metaal over het algemeen beide goed ontvangen worden door smartphonegebruikers.
(Gorilla) Glas is hard en beschadigd dus niet snel, helaas is het wel broos en breekt het dus snel.
Metaal is omgekeerd, je ziet snel krassen, maar het zal niet breken bij een val.

Wat dat betreft kan kunststof het beste van 2 werelden combineren, maar helaas niet het premium gevoel/uiterlijk.
(Gorilla) Glas is hard en beschadigd dus niet snel, helaas is het wel broos en breekt het dus snel.
Metaal is omgekeerd, je ziet snel krassen, maar het zal niet breken bij een val.
Helemaal mee eens!
Wat dat betreft kan kunststof het beste van 2 werelden combineren, maar helaas niet het premium gevoel/uiterlijk.
Ja inderdaad, sommige fabrikanten hebben in het verleden wel wat innovatieve kunststof back plates ontworpen die het beste van beide werelden combineerden. Maar door het gebrek aan het premium gedeelte is dit niet zo succesvol als de materialen die wel premium ogen, helaas.
Niet alleen dat maar ik vind de prijs ook belachelijk, ¤750,- betalen voor een telefoon nee dank u, ik koop wel een Xiaomi Mi6 of Lenovo ZUK 3 of OnePlus 5 met zelfs CPU/GPU en OLED scherm, maar dan voor een stuk minder.
Met het normaal aanbieden in een winkel komen ook kosten kijken. Net als degelijke garantiesupport. Met Oneplus het het geloof ik, wel goed geregeld, maar je Xiaomi mag lekker terug naar China en dan mag je afwachten hoe snel het allemaal gaat en òf het allemaal goed gaat. Verder, als je waarde hecht aan een goede naar het Nederlands vertaalde interface mis je daar ook het eea.

Als je hier allemaal geen bezwaar tegen hebt is het natuurlijk prima. Maar je moet wel een beetje realistisch zijn over het gegeven dat er nu eenmaal kosten verbonden zijn aan het aanbieden en supporten in een land zelf. Daarnaast gaat het ze sowieso niet om de losse verkoop, maar om de combinatie met abonnementen.

Wat dit betreft is het wel interessant hoe de markt zich gaat ontwikkelen met de voorwaarde van een kredietcheck. Geen idee of dit internationaal ook een ding is of wordt.
Zal allemaalnwel kloppen, maar ¤750,- voor een telefoon is gewoon te veel vind ik, en support is met Xiaomi en Lenovo ook wel goed, aangezien ik het koop bij BangGood en dan loopt de support bij hun, en zij hebben een Europese plek waar kapotte spullen heen gaan, en dan sturen ze gewoon meteen weer een nieuwe naar je op als hij daar in Europa binnen is, en +/- 2 a 3 weken later heb je weer een nieuwe apparaat, als je nog garantie heb natuurlijk.
Geldt dit voor alles? Of alleen voor spullen die uit de zgn. 'EU warehouse' komen? Anyway, als die optie er is, wordt het natuurlijk wel interessanter. Nemen ze ook de Europese garantie van 2 jaar over? Overigens is 2 weken wel wat anders dan 5 dagen. Ik heb zelf zakelijke abonnementen verkocht, en dat zijn de grootste afnemers en import is geen optie voor deze afnemers.

Ik vraag me af hoe duur die toestellen zouden worden als ze officieel hier uit zouden komen.
Ja dit geld voor alles, heb veel bij DX (DealeXtreme) China gekocht, en kon het gewoon naar de warenhuis in Engeland sturen, en als het daar binnen was werd er vanuit China een nieuwe opgestuurd, zo ging mijn vaders Tablet stuk en werd het zo vervangen, en wat ik weet werkt BangGood ook zo.

En ja als die toestellen officieel hier uit zouden komen, woorden ze ook veel duurder denk ik.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 mei 2017 14:41]

Ik vind het ook doodzonde dat er overgestapt wordt op dat vervelende glas. Inderdaad erg besmettelijk, glad en het kan niet tegen een stootje. Daarnaast vind in het gewoon lelijk. Naar verluidt stapt Apple helaas ook over op glas, dat zou echt vreselijk zijn.
Het klinkt misschien premium, maar je ziet binnen de minuut vingerafdrukken zitten, het gaat bij de eerste val kapot, en het heeft 0 grip.

Om dezelfde reden dat we niet allemaal met grijze overall-kledij en meeste vrouwen ook niet zonder make-up en sieraden rondlopen. O-)
aye, en bijna iedereen die ik ken stopt hem in een rubberen of hardplastic cover. bye bye glass :)
Draadloos laden is alleen mogelijk met een niet geleidende achterkant. Puur nuttig dus. En kwetsbaar.
Mijn S7 edge zonder bescherming heeft toch verschillende nare vallen overleeft. Dat terwijl mijn Note 2 met bescherming al een barst in het scherm had bij de eerste val. Mijn Note 3 met bescherming heeft ook verschillende vallen overleeft, al is de plastic rand rond het scherm heel erg lelijk geworden.

Ja mijn S7 edge heeft nu krasjes en je ziet op de randen val beschadigingen, ook heb ik last van de pink line die veroorzaakt wordt door vallen. Maar ondanks dat, ondanks de vele vingerafdrukken, is het scherm nog helemaal heel en is dit zeker weten de beste en mooiste telefoon die ik gehad en gezien heb. (Ik vind de S7 mooier als de S8.)
Glas heeft echt meer grip dan metaal sorry. Try an iphone without a case.
Hangt echt van het type af. Je had bijv. de Nexus 4 die van de zijkanten gewoon softtouch had, maar wel een glazen voor en achterkant, en die begon bij de meest beperkte hoek al te glijden, op werkelijk ieder materiaal. Ik heb een iPhone 6 gehad die ook meermaals bijna uit mijn handen viel, terwijl bijv. mijn Nokia E71, die ook van 'gaaf' metaal was, totaal niet glad was. Mijn HTC Legend overigens ook niet.
Zeg dat tegen mijn Xperia Z3 met glazen achterkant die van de tuintafel afgleed omdat een plank ietsje scheef zat :') (en ook meteen afgeschreven was, had hem net 3 dagen) Mat/melkglas maakt het wel iets beter, maar normaal glas heeft echt nul grip.
Hangt net af van het soort glas, plastics zijn vaak zat ook best glad. Textuur in het oppervlak helpt natuurlijk wel voor de grip, maar dat wil je niet bij glas. Sommige glassoorten breken ook bijna niet, maar krassen dan vaak wel weer makkelijk
Klopt, een rubberen behuizing zoals de one X+ had vond ik ideaal, helaas moet ik het met melkglas doen op mijn Xperia :P
Tja. Is het toevoegen van gimmicks werkelijk innovatief?

Fijn hoor, dat je functies toe kan voegen aan lang en kort knijpen, maar hoeveel zal je dit in de praktijk gebruiken? De enige apps waar ik direct van m'n lockscreen toegang tot zou willen hebben zijn m'n camera(zit al onder dubbel drukken op de power knop) en m'n zaklamp, welke al onder het lang inhouden van m'n homeknop zit. Alle overige apps open ik wel middels de oude methode van op het icoontje klikken.
Deze 'gimmick' is wel degelijk handig. Ik snap niet waarom het bij HTC is opgemerkt, mijn oudere Xiaomi Mi4c heeft ook aanraak gevoelige zijkanten, twee keer tikken is terug gaan of een app afsluiten of een foto maken. Wekt zelfs met een rubber hoesjeIk heb al eerder aangegeven in een topic dat deze feature erg handig is. Gebruik het dagelijks en tik nou op een andere telefoon ook zoals ik ook op beeldschermen tik zonder touch. Mooie uitbreiding zou zijn als je met de zijkant kan scrollen.
Ik snap niet waarom dit niet door andere fabrikanten is opgepakt.
Eerlijk gezegd denken we niet dat HTC door die functionaliteit alleen veel telefoons gaat verkopen. ... Toch stelt de knijpfunctionaliteit eigenlijk niet veel meer voor dan een extra knop op je telefoon, waarbij je functies kunt activeren zonder het scherm aan te hoeven zetten.
Tweakers spreekt zichzelf ook tegen wat dat betreft. Ze lokken met een titel waarin ze het innovatief noemen, en vervolgens zeggen ze zelf ook dat het niet zo bijzonder is.

Het is een typisch voorbeeld van noviteit vs innovatie. Dit is een noviteit.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 mei 2017 11:55]

Iemand moet de eerste zijn. Het kan best zijn dat deze functionaliteit een stille dood sterft. Van de andere kant is het misschien iets dat in de praktijk zo goed werkt dat het steeds vaker gaat voorkomen. Iemand was ooit ook de eerste met een vingerafdrukscanner, of iemand was de eerste met het starten van de camera door bepaalde knoppen lang in de houden.
Het is wel degelijk innovatie in de letterlijke betekenis van het woord. Dat wil echter nog niet zeggen dat het ook per definitie fantastisch is.
Die innovatie valt immers vies tegen want er was nogal wat om te doen over Edge Sense. Vooral door Hct zelf in de wereld geslingerd, geanimeerd met filmpjes. Maar nu blijkt het een instelbare knijp-knop-rand te zijn. Niet echt innovatief hetzelfde kan gezegd worden over het weglaten van de 3,5 mm jack.
Ik heb in elk geval nog geen betekenis van innovatie gevonden waarin staat dat het ook bijzonder moet zijn. Je zegt dat het in tegenspraak met elkaar is en dat ben ik daarom niet met je eens.
De vraag rijst natuurlijk waarom je in vredesnaam in je smartphone zou willen knijpen.
Ik vind het ook een bijzonder onergonomische handeling om onder in een telefoon (hard) te moeten knijpen. Meer een gimmick dan dat het echt gebruikvriendelijk is, of meer waarde toevoegd dan een knop of keyboard.
hoe makkelijk is het om inderdaad de foto functie te kunnen starten door kort aan de onderkant te knijpen. Meestel hou ik mijn telefoon overdwars om foto's te maken. Even kort knijpen om dan de foto app te starten is super makkelijk.
Extra knopjes vind ik juist verschikkelijk.
Probeer je telefoon maar eens stabiel te houden terwijl je er in knijpt om een foto te maken. Ik voorspel vele onscherpe foto's door bewegingsonscherpte. Maar het starten van de camera app lijkt me dan wel enigszins functioneel.
Ja ik heb het ook alleen over de app starten. Ik weet niet hoe hard je moet knijpen, maar als je niet te veel kracht hoeft te zetten hoef je geen onscherpe foto's te krijgen.
Aanraak gevoelige zijkanten heeft xiaomi mi4c ook al een jaar (edge touch).
Mooi voor het design maar je hebt wat minder feedback als een fysieke knop.
Dat is wel een beetje te compenseren met tactile feedback maar er gaat niets boven de haptische feedback van een echte knop vind ik.
De tweede duidelijke innovatie van de HTC U11 heet Edge Sense en hebben we nog niet eerder gezien bij smartphones. Edge Sense behelst dat je in het toestel kunt knijpen.
In hoeverre is dit dan anders dan de 3D Touch functionaliteit op de iPhone? Want daar kun je ook hard drukken (of knijpen) om extra functies uit te voeren langs de randen van het scherm en midden op het scherm.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 16 mei 2017 09:48]

Het grootste verschil is dat bij de U11 het onderste deel van de zijkanten drukgevoelig is en bij de iPhone het scherm zelf.
Mooie vervanging van me stressball
Nu nog een rubberducky app :+
Dit lijkt me eerlijk gezegd een betere optie dan de S8. Die kneepjes lijken me echt handig, terwijl dat randloze ontwerp van de S8 heel gevoelig zal zijn voor onbedoelde commando's. Dat heb ik ook bij de S7 Edge, dus ik weet waar ik het over heb.

En dan de plaats van de Home button op de S8. Serieus?

Voorts ben ik zeer teleurgesteld in het updatebeleid van Samsung. Mijn S7 Edge zit nog steeds maar op de Security Patch van januari 2017. Het is al half mei! Ook ervaar ik steeds meer lag, zoals bij de camera. Heb al verschillende fotomomenten gemist. En sinds Nougat zit er een irritante App killer in, waardoor de app switcher gewoon waardeloos is.

De S7 Edge wordt alom geprezen in de reviews. Sindsdien neem ik die met een korrel zout. Het was mijn miskoop van 2016...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 16 mei 2017 11:11]

Oh wat een onzin zeg. De S7 edge is echt wel heel wat anders dan een S8. Vriend van me heeft een S7 edge en ja, die rand is gevoelig, maar met mijn S8 nog nooit last van gehad. Daarnaast is de bolling op een S8 niet zo erg als op de S7.

De S8 heeft overigens een hele fijne home button. Dus, ja, serieus :)

/een tevreden overstapper van M8 naar S8
Hier ook overgestapt van een M8 naar een S8 na altijd HTC's gehad te hebben. S8 bevalt me uitstekend.
Laat ik nu net de RODE willen kopen. Die is echt mooi! Maar komt dus niet in Nederland uit. of toch?

[Reactie gewijzigd door Tweak-me op 16 mei 2017 11:58]

Vooralsnog niet nee..
Ik wilde ook een rode M8 en later een rode HTC 10, maar HTC is een kampioen rode toestellen niet bij launch in NL uitbrengen.
Als je mazzel hebt komt ie later nog, maar toen had ik bijvoorbeels zelf al een zwarte 10 op zak.
Zo jammer dat niet alle kleuren overal beschikbaar zijn. Niet echt een HTC ding, dat doen wel meer merken, maar het blijft jammer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*