Tweakers zegt: 8,5

HTC U11 Wit Review

GotDisconnectedTestpanel 9 augustus 2017, laatste update op 9 augustus 2017, 340 views

HTC U11 Wit (Testpanel)

Goede prestaties, reageert vlug op de aanrakingen apps te openen/starten/laden. Voldoende capaciteit van de batterij om zéér ruim een dag mee door te komen. De kwaliteit van de foto's zijn mooi. 'Edge sense' feature is even wennen. Naar mijn mening wat aan de grote kant. Helaas geen 3.5mm aansluiting.

Pluspunten

• Voelt stevig aan
  • Snelle fingerprint scanner
  • ..opent/start/laad apps snel
  • Prima batterij
  • Kwaliteit van de foto's

Minpunten

• Naar mijn mening wat aan de grote kant
  • Geen headphone jack (3.5mm)

Hoi Mede-Tweakers!

Enige tijd geleden was er een nieuws item over het testen van de HTC U11 ( plan: Tweakers en HTC zoeken tien testers voor de HTC U11 ).

Ik vul wel vaker een poll in op Tweakers.net om wat te testen, alleen wanneer ik denk dat ik er ook daadwerkelijk iets aan heb. Bijvoorbeeld een smartwatch te testen laat ik links liggen simpelweg omdat ik geen horloge (wil) draag(en) en het testen van een smartwatch dan graag aan anderen overlaat welke er meer affiniteit mee hebben / gebruik van (willen) maken of vergelijkingen willen maken met hun huidige smartwatch.

Ik heb nooit een HTC telefoon gehad. Heel vroeger Motorola Gsm’s (M3888, C333, E1120) en Sony Ericsson Gsm’s (K800i, C902) gehad en mijn eerste smartphone was een Samsung Galaxy S (de eerste, i9000), daarna een Samsung Galaxy S4 (i9505) en sinds kort ook een iPhone 6s van/voor werk.

Met zowel de Samsung Galaxy S1 en de S4 heb ik een aantal jaren gedaan, de S4 gebruik ik nu iets meer dan 4 jaar. Door gebruik te maken van ROMs (bijv. CyanogenMod en LineageOS) waren de telefoons altijd up-to-date te houden lang nadat de officiële software support van Samsung was opgehouden. De S4 draait nu zelfs op Android 7.1.2.

Anyway.. Ik gebruik een smartphone (men kan bijna niet meer zonder) dus de poll ingevuld dat ik graag de HTC U11 wil testen. Ik had niet verwacht dat ik daadwerkelijk ook uitgenodigd zou worden om de telefoon te testen, dat was een fijne verassing!

Wat zit er in de doos!?

De telefoon wordt bezorgd in een witte doos, met daarop de tekst “HTC U11” in het zilver:
Het doos’je’ waar de HTC U11 in zit.

Mogelijke kleuren
De telefoon is in verschillende kleuren beschikbaar, de keuze is als volgt:
  • ‘Solar Red’ (rood)
  • ‘Brilliant Black’ (zwart)
  • ‘Ice White’ (wit)
  • ‘Sapphire Blue’ (blauw)
  • ‘Amazing Silver’ (zilver)
Op de onderkant van de doos staan de volgende codes: IMEI, S / N, P / N, EAN, DAS / SAR, Model ID en waar deze geproduceerd is: Made in Taiwan. Maar ook de kleur van de telefoon(!), mijn exemplaar heeft de kleur ‘Ice White’ (wit).

Op de achterkant van de doos staan een aantal specificaties van de telefoon en de grote van de interne opslag (64GB):
  • Qualcomm Snapdragon 835
  • Qualcomm Quick Charge 3.0
  • Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac
  • 4G LTE
  • NFC
Maar dat had je ook hier (met nog meer specificaties) op de Tweakers.net productspecificatie pagina kunnen vinden.

Wanneer je de doos open maakt, zie je prominent de telefoon liggen:
De geopende verpakking waar de HTC U11 in zit.

Wat mij meteen opvalt, is dat de telefoon wat aan de grote kant is. Maar hierover verderop, met een kleine vergelijking, meer.

De doos volledig uitgepakt en uitgestald:
Alle onderdelen welke in de HTC U11 verpakking zaten.

Van links boven naar rechts onder:
  • Garantie boekje
  • HTC U11 ‘Quick start guide’
  • Microfiber/Stofdoekje
  • De HTC U11
  • Twee verschillende maten oordop sets
  • De USB-C oordoppen
  • Oplader/data-kabel
  • HTC USB oplader unit
  • USB-C naar 3.5mm jack converter
  • ’Clear case’
  • SIM houder prikker
De naakte telefoon, met daarnaast de ‘Clear case’ welke bij de telefoon geleverd wordt:
De achterkant van de HTC U11 schuin zodat je reflectie / het kleur verschil kan zien. En het (hard) plastic berschermhoesje wat je erbij krijgt.
Shiiiny.

De kleur van de achterkant van de telefoon is wit maar wanneer er vanuit een bepaalde hoek licht op de telefoon schijnt lijkt de kleur enigszins een combinatie van roze/oranje te zijn.

De clear case is een hard plastic hoesje wat je om de telefoon kan doen, om zo de achterkant en de hoeken van de telefoon te beschermen tegen mogelijke krassen. Waarschijnlijk zal het weinig helpen om ‘echte’ schade van bijvoorbeeld het vallen op een stenen vloer tegen te gaan. Maar het is fijn, voor veel mensen, om (alvast) iets bij de telefoon te krijgen om deze te beschermen. Denk ik.

Ik gebruik mijn telefoon graag zonder een hoesje, want daarvoor zijn ze ontworpen. Wel maak ik gebruik van een (leren)‘pouch’ om de telefoon in te doen in mijn broekzak om krassen op de telefoon van mijn sleutels welke in dezelfde broekzak zitten, tegen te gaan.

En de ‘black mirror’-side a.k.a. de voorkant van de telefoon:
De voorkant van de HTC U11, schuin.

Zoals ik al iets eerder aangaf, is de HTC U11 naar mijn idee wat aan de grote kant. Dus toch maar even mijn andere telefoons en de telefoon van mijn vriendin ernaast gelegd:
V.l.n.r. HTC U11 doosje.. De HTC U11, iPhone 6s, Samsung Galaxy S4 en de Motorola Moto G (2014).
De HTC U11 is beduidend groter.
V.l.n.r.: HTC U11 doosje.. De HTC U11, iPhone 6s, Samsung Galaxy S4 en de Motorola Moto G (2014).

Misschien niet de beste foto maar het moge duidelijk zijn dat de HTC U11 een stap groter is dan de andere telefoons.

Zo.. genoeg plaatjes van de telefoon zelf!

Featureset

De HTC U11 komt naast de (wat je kan verwachten van een recente high-end mobiele telefoon) features zoals een vingerafdrukscanner, 4k video opnamen, 64GB opslag en 4GB RAM ook met een aantal ‘HTC only’ features, de ene wat handiger dan de andere.

Om meteen met de hand-igste (pun intended) feature te beginnen:
Edge Sense
Uniek!
Edge Sense is een feature waarbij je in de telefoon moet knijpen om een ingestelde (default is de camera openen) app te openen / uit te voeren.

De bedoeling is dat je met een in te stellen druk, de telefoon net onder het midden in de zijkanten te knijpen. Dit kan je zowel met je hand(en) doen, tussen je benen, tussen de deurpost en de deur, met je voeten en wellicht met aardig wat moeite zelfs met je tenen.. Vervolgens wordt er een app geopend. Standaard is de camera ingesteld om te openen, deze Edge Sense feature kan je zelfs vanuit sleep mode direct gebruiken wat in sommige situatie handig kan zijn. Je kan vrijwel elke app openen met de Edge Sense, zo ook de flashlight functie.

Met de advanced optie aangezet kan er nog een extra Edge Sense functie worden aangeroepen door langer te knijpen. Dus op het moment zijn er twee Edge Sense mogelijkheden, kort knijpen en lang knijpen.

Bij de eerste keer opstarten van de telefoon waarbij de gebruikelijke Android instellingen ingesteld moeten worden, wordt er ook de tutorial voor de Edge Sense uitgevoerd. Prima gedaan, goede uitleg wat het kan en de visuele representatie van de druk die je uitoefent op de telefoon is fijn. De instellingen kan je later in de systeem opties van Android gemakkelijk weer terug vinden om aan te passen naar wens.

HTC U11 Edge Sense settings 01, sensitivity
De squeeze force!

HTC U11 Edge Sense settings 02, advanced mode enabled
Edge Sense, met advanced settings aangezet.

De Edge Sense is een feature welke best fijn en goed werkt en tegelijk ook enige opties geeft om verschillende programma’s te openen. Op het moment dus ‘maar’ twee manieren om deze knijpfunctie te gebruiken, wellicht worden met updates ook instelbare knijp-combinaties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan 3x snel knijpen of lang-knijp+’chop’ beweging van de telefoon voor nóg meer knijpmogelijkheden.

Na iets meer dan een week staat de default kort-knijp nog steeds ingesteld om de camera te openen. Hand-y!
USonic (geluid)
Omdat de HTC U11 een 3.5mm jack mist.. moet er gebruik gemaakt worden van de USB-C aansluiting om koptelefoons aan te sluiten. HTC levert zowel een USB-C naar 3.5mm jack converter, alsook hun eigen HTC USonic koptelefoons (in-ear) bij de telefoon.

De meegeleverde HTC koptelefoon klinkt aardig en heeft een handzame aansluiting, namelijk direct USB-C zodat er geen verloopstukje nodig is om deze aan te sluiten op de telefoon. Wat ik jammer vind is dat wanneer ik mijn beter klinkende Sennheiser koptelefoon wil gebruiken, een onhandig en naar mijn idee afbreek gevoelig verloopstukje nodig heb om deze te kunnen gebruiken in de HTC U11. Spijtig. Maar toch fijn dat HTC een degelijk setje koptelefoons meelevert met de telefoon.

HTC U11 USB-C > 3.5mm converter
De HTC U11 meegeleverde USB-C naar 3.5mm jack converter.

De USonic software heb ik (nog) niet uitgeprobeerd. In de HTC USonic koptelefoon zit een microfoon om de koptelefoon in te stellen naar jouw oren. Dit doet de software door de feedback in je oren te meten en daarop in te spelen, aldus de website.

Mijn verwachting is dat er minimale invloed zal zijn op de geluidskwaliteit van de HTC USonic koptelefoon en ik alsnog liever mijn Sennheiser koptelefoon wil gebruiken maar dat toch minder zal doen omdat de USB-C > 3.5mm converter niet fijn is om te gebruiken. En deze converter ook niet moet vergeten mee te nemen.
Sense Companion
De Google Assistant van HTC? Nee, bedankt.

Ik ben geen fan van Google Assistant / Siri. Siri was het eerste wat ik uitzette op mijn iPhone en Google Assistant niet geconfigureerd / geïnstalleerd op mijn S4. Wellicht weet ik niet wat is mis maar ik heb geen behoefte om deze uit te proberen. Ik kan prima zelf mijn kalender beheren en inschatten wanneer ik weg moet.

Voor de geïnteresseerden hoe HTC Sense Companion wellicht werkt, klik dan >hier<.

Bereik

Het bereik van de telefoon is simpel gezegd, goed. Ik heb geen problemen ondervonden qua bereik in welke vorm dan ook. Dit kan ook deels verschillen per mobiele provider. Met mijn S4 was het bereik van het mobiele netwerk binnenshuis ook goed, voornamelijk groen / geel met héél soms wat rood. Hetzelfde geldt voor de HTC U11, voornamelijk groen / geel met héél soms wat rood binnenshuis.

In de grote boze buitenwereld is het ontvangst ook gewoon goed, ik heb niet het idee gehad dat de telefoon moeite had om een degelijk mobiel netwerk signaal te ontvangen.
Het opzetten van een GPS signaal gaat ook vlot, Google Maps had in no-time mijn positie. Opzoeken van bepaalde plekken en navigatie is daarom ook geen probleem. Waar mijn S4 af en toe nog wel eens moeite had om mijn positie te bepalen twee straten van mijn huis vandaan, lukt het de HTC U11 vrijwel direct om wél mijn positie te bepalen.

Ook Wi-Fi werkt, mijn thuis netwerk is helaas 2.4Ghz en het internet abonnement is 40/4 Mbit/s dus daar valt, naar mijn idee, weinig boeiends aan te testen.
Bellen
Het bellen met de telefoon is super! De kwaliteit van de microfoon (er zitten er 4! op, voor 3D audio recording weliswaar.. maar goed) is zeer degelijk. Ik heb mijn vriendin gevraagd om met de HTC U11 een aantal keren naar mijn S4 te bellen, zodat ik het verschil zelf kon horen. Dit wilde ze niet doen. grapje. De achtergrond geluiden van bijvoorbeeld mensen in de supermarkt worden goed weg gefilterd, voorbijkomende auto’s net zo, of in ieder geval tot een niveau waar het gesprek niet door werd beïnvloed.

Het gebruik maken van de bijgeleverde HTC USonic koptelefoon (met microfoon) werkt ook goed. Maar tijdens het fietsen komt er toch aardig wat wind-geraas langs de microfoon aan de kabel waardoor het gesprek minder goed te volgen was. Maar dat is begrijpelijk. Zonder gebruik te maken van de HTC USonic koptelefoon, bellen tijdens het fietsen (FOEI!, twee handen aan het stuur hé!) is het gesprek wél goed te volgen.

Batterijduur

Aha, de batterij. Deze telefoon heeft er eentje van 3000mAh.
Niet een bijzonder grote capaciteit, ter vergelijking met mijn S4 heeft de HTC U11 ‘maar’ 300mAh meer. Maar wat de HTC U11 er mee kan is best impressive.

De zondag na het ontvangen van de telefoon zijn mijn vriendin en ik naar het centrum van Amsterdam geweest en hebben we veel gebruik gemaakt van de telefoon. We vertrokken rond 10.00uur s’ochtends en s’avonds rond 23.00uur thuis gekomen. Een groot gedeelte van de dag hebben we gebruik gemaakt van de telefoon, waaronder de camera (dingen fotograferen), Google Maps (GPS, om dingen op te zoeken), spelletje in de trein spelen (ter vermaak, op de telefoon), wat browsen (potentiele restaurants menu’s opzoeken), Gmail (e-mail lezen) en Whatsappen (chatten met bekenden). Bij thuiskomst was de batterij van de telefoon rond de 15%. Dat is behoorlijk impressive. Mijn S4 zou met dezelfde intensiteit waarschijnlijk halverwege het uitje al onder de 15% resterende batterij gebruik zijn.

De afgelopen dagen heb ik er nog wat meer aandacht aan besteed (maar jammer genoeg niet veel screenshots gemaakt), met gemiddeld gebruik is 4uur scherm-aan-tijd goed te halen. Een boven verwachting lange batterijduur.

HTC U11 batterij gebruikHTC U11 batterij gebruik
Opladen
Het opladen van de telefoon is dankzij de Quick Charge 3.0 zeer snel, zo heb ik gemeten van 15% resterend batterij vermogen de oplader aangesloten:
- na 10min alweer op 32%
- 10 minuten later (20min. totaal) 51%
- 10 minuten later (30min. totaal) 64%
- 10 minuten later (40min. totaal) 75%
- 10 minuten later (50min. totaal) 85%
- en nog eens 10min. later (1uur in totaal) 90%
Pretty quick, indeed.

Gebruiksgemak

Android vind ik een fijn systeem voor een mobiele telefoon. Ik ben, tot voor kort, niet anders gewend om met Android op een smartphone te werken. Vrijwel alles is aan te passen naar wens en wanneer dit niet kan, is er vast een andere mogelijkheid te vinden op het wereldwijd web om het tóch te kunnen. (rooten, unlocken, andere ROM installeren.. etc.)

De HTC U11 maakt gebruik van Android, met daaroverheen van HTC de ‘Sense’ skin. Waar gelukkig relatief weinig van te merken is *kuch*TouchWiz*kuch*. Er zijn een aantal apps voor-geïnstalleerd welke je wellicht nooit zult gebruiken maar met 64GB opslag is dat op zich geen direct probleem en ook in mijn optiek niet direct storend. Wat wel storend was, was de ‘Blinkfeed’ app welk één volledige (home)scherm in beslag nam (een nieuws overzicht scherm) maar deze was gemakkelijk uit te schakelen door de gehele homepage weg te gooien (en ook weer gemakkelijk terug te brengen, mocht je dat willen).

Na het opstarten van de telefoon en de gebruikelijke Android instellingen ingesteld te hebben (en ook de ‘Edge Sense’ ingesteld te hebben), wordt je met het volgende hoofdscherm gegroet:
De HTC U11 default home screen na de eerste keer starten.

En meteen wat updates te downloaden, waaronder ook een HTC systeem update. Ik heb deze updates direct geïnstalleerd om met de meest recente HTC updates de telefoon te gebruiken:
De HTC U11 upd00ten na de eerste keer starten.

Direct te merken is dat de telefoon soepel reageert op de aanrakingen op het scherm. De apps worden snel geopend/gestart/geladen. Tegenover mijn S4 is dit een verademing, flink sneller en gewoonweg fijn.
Software
Op het moment van schrijven is Android Nougat 7.1.1 op de telefoon geïnstalleerd.

Android Nougat.

Waar ik stiekem op had gehoopt was dat de eerdergenoemde HTC systeem update, de update naar Android Nougat 7.1.2 zou zijn maar dat was ‘em niet.
Geen echte teleurstelling maar dan vraag ik me toch af waarom niet 7.1.2?
Android 7.1.2 kwam in april 2017 uit en de HTC U11 in juni 2017, zou je er dan niet alles aan doen om de nieuwste versie van Android voor je flagship telefoon (desnoods met een OTA release update) te leveren? Niet het einde van de wereld, 7.1.1 is ook goed.
(Zowel mijn S4 als mijn vriendin haar Moto G zijn voorzien van LineageOS 7.1.2, nightlies living on the edge. Dus wellicht ben ik een beetje ‘verwend’ in het up-to-date zijn.)

Hopelijk blijft HTC de U11 komende jaren, minimaal 2 jaar?, netjes updaten naar nieuwere Android versies. In ieder geval naar major versies zoals Android 8. Zo niet, dan hoop ik dat er tegen die tijd alternatieven zoals LineageOS beschikbaar zijn voor de telefoon om tóch van nieuwere Android versies (en daarmee bug-fixes, mogelijk nieuwe features, security updates, etc.) gebruik te maken.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Hier kan ik, eindelijk, heel kort over zijn:
Tot zo ver, nog geen enkele crash gehad van de telefoon zelf. Wat natuurlijk goed nieuws is! Want je wilt niet dat je telefoon crasht in het midden van je selfie-sessie.. ofzo. Zonder gekheid, Android 7.1.1 met de HTC Sense skin is stabiel en betrouwbaar. Gebaseerd op iets minder dan twee weken de telefoon getest te hebben.

Scherm

Het scherm, waar je naar kijkt als je de telefoon wilt gebruiken. Eén van de, of juist het belangrijkste onderdeel van de gehele telefoon. Het scherm van de HTC U11 heeft de volgende specificaties:
  • Grote: 5.5 inch
  • Resolutie: 2560 x 1440 pixels (Quad HD)..
  • Dots per inch (DPI) a.k.a. Pixels per inch (PPI): ..wat neerkomt op 534 DPI/PPI
  • Scherm type: ‘super LCD’
  • Gorilla Glass versie: 5
Dat zijn aardige specificaties. 2560x1440pixels in 5.5 inch proppen, dat levert een behoorlijk hoge DPI op (534DPI).
Het scherm van mijn S4 had 441 DPI (1080p, 4.99inch en ‘Super Amoled’) en nu naar het HTC U11 scherm te kijken.. valt het mij niet écht op dat het een hoger resolutie scherm is en daarmee meer DPI heeft. Dat ligt ook aan hoe dichtbij je de telefoon bij je ogen houdt. Over het algemeen houd ik schijnbaar mijn telefoon ergens tussen de 30 en 40 cm van mijn ogen af (Dat heb ik werkelijk waar zonet gemeten met een rolmaat.. attention to details). Wellicht dat het op deze afstand gewoonweg niet opvalt dat het een hoge(re) resolutie en DPI heeft, in ieder geval niet voor mij dus.

Het beeld is naar mijn mening zeker goed te noemen, in de grote boze buitenwereld met een beetje zon (wat schaars is de afgelopen paar dagen, de zon) is het beeld ook prima te zien en aftelezen.

Design

Het design van de telefoon, daar valt over te twisten. Meningen verschillen hierover. Collega’s vinden dat de HTC U11 op een combinatie van de Samsung S3 en een iPhone lijkt.
De voorkant van de HTC U11, schuin.
Tja, ik vind de telefoon niet lelijk maar nou ook weer niet ‘super’ mooi. Voor een telefoon van het jaar 2017, waar Samsung met de S8 nog nauwelijks bezels aan de voorkant overhoudt, heeft de HTC U11 (nog) fysieke knoppen in de bezel aan de onderzijde. De ‘back’ touch-sensitive knop en de app switcher touch-sensitive knop. En de ruimte tussen de vingerprintscanner en de onderkant van het beeld zit aardig wat tussen, loze ruimte.
Dat is een keuze geweest maar absoluut niet revolutionair/innovatief.

De achterkant van de telefoon ziet er wel shiny en fancy uit, iets waar ik niet écht op zat te wachten en wellicht juist met de witte versie net iets meer opvalt dan met de zwarte versie. De achterkant is ook ontzettend vingerafdruk gevoelig, aangezien ik mijn telefoon graag zonder een hoesje wil gebruiken zit de telefoon in no-time vol met vingerafdrukken. Dit is op zich niet zo’n probleem maar blijf ik de telefoon geregeld schoon maken met een kledingstuk wat ik op dat moment aan heb.

Nogmaals de foto van de achterkant van de telefoon:

Ondanks bovenstaande, voelt de telefoon wel stevig aan. De gebruikte materialen geven een premium feel en ligt de telefoon best goed in de hand. De grote van de telefoon is voor mij toch nog even wennen.

De camera

“De nummer 1 smartphone camera op de markt”, aldus de HTC U11 website. Dat is een beste claim hé.
Ik ben geen professionele fotograaf maar heb ‘gewoon’ wat foto’s gemaakt. De camera app start snel op, zowel met de Edge Sense is het heel gemakkelijk om snel foto’s te maken.
De foto’s zijn, naar mijn idee, aardig goed gelukt. Hieronder vindt je een selectie van de gemaakte foto’s.

Te

lui

om

overal

iets

te

typen.

In zowel de schemering, zonsopgang en tegen de zon in, zien de foto’s er goed gelukt uit.
De claim dat het de nummer 1 camera van de markt op dit moment zou moeten zijn, zou best waar kunnen zijn maar hier kan ik helaas niet over mee praten aangezien dat een vak apart is om daar écht een goede uitspraak over te kunnen doen en mijn vergelijkingsmateriaal is alleen mijn S4 waarmee ik ook niet veel foto’s mee heb gemaakt.
Zo ver zijn de foto’s ‘gewoon’ goed, ze lijken beter en ik ben sneller tevreden met de gemaakte foto ten opzichte van mijn S4.

De prijs, een beetje een lastig onderwerp omdat ik deze telefoon niet zelf heb hoeven betalen (Tweakers.net testpanel).
Op het moment van schrijven is de zwarte HTC U11 versie ¤649, - en de witte versie is er vanaf ¤695, -. Dat zijn flinke bedragen maar zo is het nu eenmaal in het high-end segment van de smartphones. Een prijskaartje van tussen de zes en zeven honderd euro is niet ongewoon.

De Samsung S8 is te verkrijgen vanaf ¤625, -, dat is net iets goedkoper maar in dit (high-end) segment zullen die paar tientjes niet hét verschil maken tussen de keuze van telefoon. Dan zit het ‘em meer in de vetste of nieuwste features / grootste of hoogste resolutie beeldscherm / nieuwste, snelste of efficiëntste processor / meeste opslag / hoogste megapixel camera / ‘luidste’ speakers en wellicht naamsbekendheid.

De HTC U11 is een prima telefoon, de prijs is niet te hoog want de gebruikte onderdelen en opgegeven specificaties komen aardig overeen met de smartphones in dit segment.

Goede batterij duur, soepele reactie op aanrakingen, apps worden snel geopend/gestart/geladen (goede performance), goede gesprekskwaliteit (bellen) en een goede camera.
Naast deze punten heeft de HTC U11 een aantal andere features (Edge Sense, USonic) waardoor het zich matig weet te onderscheiden tussen de andere high-end smartphones. Het is maar net wat je zoekt in een smartphone. En dat maakt deze telefoon niet direct een telefoon welke ik zou kopen.

Geen 3.5mm aansluiting is toch nog wel een ding wat ik écht mis op de telefoon. De converter die je erbij krijgt is OK.. maar deze is net te groot/onhandig om te gebruiken wanneer je je telefoon meeneemt in je broekzak en muziek wil luisteren tijdens het fietsen/lopen als je de converter al niet vergeet om mee te nemen.

Het scherm, of eigenlijk de voorkant van de telefoon, ziet er best mooi uit. Maar heeft niet de look van een telefoon anno 2017. Fysieke buttons ben ik van mijn S4 gewend maar die is ondertussen alweer zo’n 4 jaar oud en had ik liever een iets gedurfde voorkant willen zien zoals de Essential Phone, Samsung S8 of Xiaomi Mi MIX, waar bijna geen bezel meer zichtbaar is.

Als je fan bent van HTC en op zoek bent naar een nieuwe HTC telefoon, dan is dit niet een verkeerde keuze.
Mocht het merk je niet uitmaken, is dit nog steeds geen slechte koop. De hardware is snel en de telefoon reageert vlot maar ik vindt dat de HTC U11 zich niet goed/sterk genoeg weet te onderscheiden van de andere telefoons in dit segment. Daardoor zal mijn keuze voor een nieuwe telefoon in het high-end segment niet snel op deze telefoon vallen. Ik zou dan eerder overwegen een Samsung S8, Essential Phone, OnePlus 5 of Google Pixel 2 aan te schaffen (of in ieder geval daar ook een aantal reviews van lezen).
Maar ook deze smartphones zijn overkill voor mij en mijn smartphone-gebruik.

Hopelijk heeft mijn review over de HTC U11 geholpen om informatie over de telefoon in te winnen.

Met vriendelijke groeten,

GotDisconnected.

Heb jij ook een HTC U11 Wit?

Prima review!

Nu nog bedenken of ik m'n kortingscode alsnog zal gebruiken ;-)
Dankjewel!

Mocht je het overwegen om deze telefoon te kopen, zullen alle beetjes helpen om 'em iets goedkoper te maken dus die kortingscode komt goed uit dan :P