T-Mobile schrapt 'onbeperkt' roamen bij Go Unlimited-abonnement

Klanten die vanaf maandag het 'onbeperkt'-abonnement Go Unlimited afsluiten, krijgen in plaats van zestig dagen onbeperkt roamen en 10GB per maand vanaf nu alleen 10GB per maand bij het abonnement. Het abo heet niet langer Go Unlimited NL&EU.

In plaats daarvan noemt T-Mobile het abonnement Unlimited NL + 10GB EU. Volgens de provider is de ingreep nodig om in lijn te komen met de Europese regels die vanaf juni gaan gelden bij het afschaffen van roamingkosten en om de prijs voor het abonnement laag te houden. "Gebaseerd op drie maanden feedback, is het duidelijk geworden dat 98 procent van de consumenten Go Unlimited hoofdzakelijk aanschaft voor gebruik binnen Nederland. Ook blijkt uit deze data dat 10GB voor dataroaming voor deze klanten meer dan voldoende is als hierdoor de prijs van Go Unlimited laag wordt gehouden", aldus de provider.

Vanaf juni mogen providers geen extra kosten meer rekenen voor het gebruik van belminuten, sms'jes en mobiel internet in EU-landen. Er zijn wel regels om te voorkomen dat klanten buiten het eigen land abonnementen kunnen afsluiten en de hele tijd roamen in eigen land.

Voor bestaande klanten verandert er vooralsnog niets, maar de wijziging gaat wel in voor klanten die het abonnement vanaf maandag afsluiten. De provider zegt dat Go Unlimited het snelst verkopende abonnement tot nu toe is binnen het assortiment van T-Mobile. In drie maanden hebben 100.000 mensen het onbeperkt-abonnement afgesloten. T-Mobile presenteerde het abonnement in januari en de provider bereikte de mijlpaal begin april.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-05-2017 • 09:14

222

Reacties (222)

222
218
97
8
1
96
Wijzig sortering
Ik heb net de prijzen van T-Mobile bekeken en die zijn zoals ze op hun pagina staan in strijd met de nieuwe Europese regels. Deze gaan slechts in deze zomer, dus ik verwacht dat T-Mobile ze dan aanpast.

T-Mobile is in strijd met de Europese roaming regels bij de duurste optie: 60€ voor onbeperkt NL en 10GB in de EU en VS.

Echter, de nieuwe Europese regels schrijven voor dat je voor 60€ meer data moet krijgen binnen de EU. Meestal kan je de vuistregel gebruiken "je mag je hele bundel ind e hele EU gebruiken", maar voor data is er een uitzondering, specifiek voor unlimited abonnementen of abonnementen met erg goedkoper, erg grote databundels (zonder die uitzondering zou een provider geen unlimited kunnen bieden: op eigen netwerk kan dat wel, maar bij roaming moet de provider wel per GB betalen voor het gebruik van dat andere netwerk).

Hoeveel de provider je minstens moet geven om in de EU te roamen kan je berekenen: de kleinste van deze twee waarden:
  • Je binnenlandse databundel
  • 2 x (Prijs van je abo excl BTW) / 7.7€, zoveel GB krijg je
Bij T-Mobile is de eerste waarde ongelimiteerd, dus moet je de tweede berkening nemen om je minimale roaming in de EU te berkenen: 2x(60/1.21 = 49.59) / 7.7€ = 12.88 GB. Meer dus dan de 10GB die T-Mobile vermeld. Dat je ook in de USA mag roamen is niet relevant: de regels gaan om wat je minstens in de EU moet mogen, en daar zit T-Mobile nu dus onder met het 60€ abonnement. Als T-Mobile dit niet aanpast voor de regels in gaan deze zomer, is dit abonnement (de duurste tier ervan tenminste) in strijd met de wet.

Bron: zie punt 19

Edit: de tooltip van T-Mobile heeft het vreemd genoeg nog altijd over unlimited data in de VS. Slordigheidje van de persoon die de webpagina moest updaten, natuurlijk. Maar het wijst misschien op hoe slordig het aanbod is aangepast? Misschien heeft T-Mobile zelf nog niet eens door dat ze binnen de EU minstens zo'n 13GB moeten bieden?

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 juli 2024 01:40]

Maar die berekening maak je op het EU & USA abonnement.
Het NL onbeperkt & EU 10GB abo kost 35 euro (30 met T-mobile samen).

En dan is de berekening: 2x(35/1.21=28.93)/7.7 = 7.51 GB
Dat is onder de 10GB. Dus wat dat betreft voldoen ze nog steeds aan (de nog in te voeren) wet.

En voor het 10GB EU & USA abonnement, wellicht wordt dat nog aangepast. Het artikel gaat immers over het standaard Unlimited abonnement. En wat dat betreft klopt het dus allemaal en voldoen ze aan de wet.
Klopt. Ze moeten voor de 35€ versie slechts 7.5GB geven, maar geven netjes 10. Zoals ik zei (zie tweede paragraaf) maakt enkel de duurste versie van 60€ inbreuk op de regels als ze die niet aanpassen voor 15 juni.

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 juli 2024 01:40]

zou tmobile niet het Amerika gedeelte er eerst af mogen halen voordat ze de berekening maken? Anders zou je bijvoorbeeld toch ook je extra bundels zoals videoland erbij moeten rekenen, lijkt mij?
Natuurlijk niet. EU+USA is een volledig abonnement, geen extra bundel.
Als je bij je NL+EU bv een bundel zou toevoegen die ook werkt voor USA, dan zou dat wel mogen.
Is dat contractueel ook zo? Wellicht is het alleen in de marketing een "volledig" abonnement, maar jurdisch een abo+bundel?
Hoezo "Natuurlijk niet."?
Weet je hoe dat abonnement in elkaar zit? Weet jij hoe T-mobile dit abonnement gaat aanbieden vanaf juni a.s.?

Bovendien kost het EU abonnement 35 euro. Wil je met USA erbij, dan is dit 25 euro duurder. Wie zegt dat het dan niet als bundel van 25 euro gezien wordt?
Op dit moment kan je bij T-Mobile de nieuwe abonnementen afsluiten. Hier staat ook de NL+EU+USA bij, met bijbehorend de prijslijsten en voorwaarden. Hier staat, eveneens als de NL+EU, niets over bundels.

Derhalve is het dus een regulier abonnement, wat onder deze voorwaarden wel voor wat problemen kan zorgen voor de EU data, wat dus hoger moet komen te liggen.
Het blijven aannames die je doet...

En je weet niet hoe dat abonnement vanaf juni wordt aangeboden, zoals ik in mijn vorige reactie al zei...

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 25 juli 2024 01:40]

Nee. Zelfs als 95% van de abonnementskosten bedoeld zijn voor iets totaal anders (eg een grote belbundel binnen NL) blijft de berekening hetzelfde: 2x<totale maandbedrag> / 7.7 ...
Bekijk het eens andersom: als jij 2.88Gb buiten je bundel verstookt en daarvoor moet betalen, kan je ook niet zeggen 'joh 2.88Gb, is dat niet een beetje mierenneuken?' Dat wordt gewoon grof betalen per Gb.
€ 0.06 per mb.
Ga er eens 2880 Mb buiten je bundel, kost je mooi € 172,80. Dus mierenneuken? Nee
Zoals ik het begrijp is dat afhankelijk van je TM instellingen. Zo schijnt standaard te gelden: EU bundel op = data stop en kan je er voor kiezen (faq) dat je na de bundel het MB tarief gaat betalen of een aanvuller koopt. Het tariefplan (wat is die pdf diep weggestopt) is er vaag over, noemt een data stop niet zo expliciet als op de site.

Edit: deze tekst was aanvankelijk langer ivm tegenstrijdige berichten vanuit TM. Mijn reply is gericht op de €0,06 per MB dat dit mogelijk niet automatisch geldt en de 2880MB met aanvullers dus goedkoper is.

Je punt blijft overigens staan, het is nog steeds een serieus te nemen bijbetaling.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 25 juli 2024 01:40]

T-Mobile rekent dat bedrag niet door. Ik ben een keer 900 euro buiten mijn bundel gegaan met internet. Alle waarschuwingen genegeerd. Kreeg een rekening van ruim 900 euro. Een dag later een herstel factuur van 100 omdat 900 buiten proporties lag.

Denk dat ze nog steeds wel redelijk coulant zijn.
Assumption is the mother of all ....

Nooit er van uit gaan dat, op papier hebben ze het recht je te factureren.
Per juli 2012 moeten providers je beschermen tegen hoge buiten-bundel kosten wat betreft internetgebruik, het limiet voor buiten-bundel gaan met internet ligt op €60,50 incl. btw per maand. Dus eigenlijk heb je meer betaald dan ze mogen rekenen, niet zo coulant dus.
Ik heb vorig jaar dat €50+BTW limiet weggehaald bij Vodafone Spanje, omdat ik 1GB gratis kreeg in EU, maar na 100 MB opgemaakt te hebben kreeg ik te horen dat ik aan de €60,50 zat. (Foutje van VF.) Limiet ging er toen af, zodat ik verder kon en ik haalde de 1GB niet dus ik hoefde die €60,50 niet te betalen.
Een maand later maakte ik 4GB op in het buitenland. Factuur van 1100 euro. Niks coulance. Niet betalen en aanvechten = lijn wordt tijdelijk afgesloten.
Dus uiteindelijk maar betaalt, ook al rekende VF een hogere prijs dan de Eurotariff, maar ik had geen zin/tijd voor een rechtzaak.

[Reactie gewijzigd door Rex op 25 juli 2024 01:40]

Herkenbaar verhaal... Voor mijn werk manage ik zo'n 400 telefoon abonnementen, met name op data gericht (tablets). Toen we nog bij Vodafone zaten én nog geen goede device management software hadden (enkele jaren geleden), kregen wij ook regelmatig torenhoge rekeningen. Preventief blokkeren van de simkaarten kon in eerste instantie in NL pas na 5GB oververbruik als ik het me goed herinner. Vervolgens via de account manager dit op 1GB oververbruik weten terug te brengen (ondanks dat dit "niet in het systeem" kon). Buiten NL lag oververbruik blokkade toen op 100MB.

Zelfs toen bleek dat automatisch geblokkeerde kaarten alsnog meer verbruikten wilde Vodafone geen coulance tonen. Dat is ook het moment dat we naar T-Mobile zijn overgestapt. Duidelijke abonnementen, geen oververbruik meer (oké ook in combinatie met device management, maar in theorie was er met de T-Mobile contracten ook geen oververbruik meer mogelijk), en zelfs een pro-actieve service desk die mij belt als er op een simkaart "raar" gedrag wordt gesignaleerd.

Wat dat betreft kan Vodafone zeker nog wel een lesje of 2 leren van conculega T-Mobile...
Ja, je moet ook echt niet er vanuit gaan dat de providers coulant zullen zijn, zoals @Dutchzilla zegt.
Zelfs al heb je gelijk, en rekenen ze in roaming meer dan het Eurotariff, moet jij als klant er achteraan om je gelijk te bewijzen.
Heb je het ervoor over dat je telefoonnummer wordt opgeheven terwijl de rechtzaak speelt? Heb je zin om in de tussentijd een andere abbo te nemen? En als je uiteindelijk wint, kun je ook niet meer terug naar je provider, omdat je dan alweer een nieuwe abbo hebt lopen.
Teveel gedoe. Je moet heel erg oppassen met de providers. Het gaat 99% goed, maar als je net buiten de boot valt, ben je zwaar de lul.
Recht hebben op 28.8% meer data dan je krijgt? Vind ik toch vrij veel.

2.88GB aan roaming kost je nu zo'n 140€ of meer, btw. En als de regels deze zomer in gaan, mag je provider je, indien je over je bundel gaat tijdens roamen, je daarvoor tot 22.18€ (en dat is denk ik nog excl BTW) voor aanrekenen. Een stuk beter dan de huidige 140€, maar nog steeds niet niks.

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 juli 2024 01:40]

Toch mooi hoe niemand hier schijnt te weten hoe het abonnement werkt, maar wel over hoge bedragen begint.

Data op, moet je een keuze maken... Betalen per mb (wat zou je bezielen) of een aanvuller / pas aanschaffen.

Je kan gewoon een aanvuller kopen van 5 gb voor 15 euro. (Buiten EU / USA / wat je abo is kom je op Travel & Surf passen)
Dat is zeker geen mierenneuken. Namelijk gewoon 28,8% meer data die je hoort te krijgen.
.oisyn Moderator Devschuur® @kiang1 mei 2017 10:14
Goeie, die was mij nog niet opgevallen. Al was het vorige abo natuurlijk ook al in gebreke, alleen pas na 60 dagen.

Maar dan snap ik de gebezigde redenering al helemaal niet. Dat abo had voorheen ook ongelimiteerd in de VS. Dat ze dat nu ook terugschroeven heeft dus helemaal niets met de Europese regelgeving te maken.

Ik denk dat het ze gewoon te nat onder de voeten wordt, ook met die aangespannen rechtzaak omtrent misleiding, en kiezen ze nu eieren voor hun geld.
Volgens mij een gevalletje van zoveel mogelijk klanten binnen proberen te harken om daarna de voorwaarden weer te verslechteren.
En dan maar kijken wat al die extra klanten gaan doen: weer naar een andere aanbieder, of toch nog even blijven; ook vanwege dat mooie toestel dat ze erbij hebben gekocht snel nog even vóór 1 mei.
De meeste mensen zullen blijven, want er is, en daar komen ze op het moment van zoeken achter, niet zo heel veel te winnen bij andere aanbieders...

Edit: @.oisyn en @bbob1970 , jullie hebben gelijk wat betreft de voorwaarden die alleen voor nieuwe klanten gelden; reageerde iets te veel vanuit emotie.
Dan hebben die bestaande klanten met de voorwaarden van vóór 1 mei er geen last van en hoeven ze ook niet over te stappen.

Ik snap niet waarom het Ziggo abonnement erbij wordt gehaald; het gaat toch om T-Mobile klanten?

[Reactie gewijzigd door Raymond Deen op 25 juli 2024 01:40]

.oisyn Moderator Devschuur® @Raymond Deen1 mei 2017 11:06
De meeste mensen zullen blijven, want er is, en daar komen ze op het moment van zoeken achter, niet zo heel veel te winnen bij andere aanbieders...
Dat zie je toch echt verkeerd. Zat mensen met een Ziggo abonnement voor wie Vodafone nu ineens wel heel interessant is. Daardoor heb ik bijvoorbeeld nu 24GB in de EU voor €26 per maand, een stuk beter dan de deal van T-Mobile.

Btw, klanten die voor 1 mei al een abo hadden afgesloten zullen niets merken van deze verandering, die houden hun unlimited aanbieding. Het gaat dus puur om de verlengers of overstappers die ze nu potentieel mislopen.
Wat ik lees is dat de voorwaarden van toepassing zijn voor nieuwe klanten. Bestaande klanten houden de oude voorwaarden.

Neemt niet weg dat de berekening hierboven zegt dat je recht hebt op meer dan 10 gb.
Die regels gelden nog niet, hoe zijn ze dan in gebreke?
.oisyn Moderator Devschuur® @gjmi1 mei 2017 11:15
Ik bedoel natuurlijk dat ze ingebreke zouden zijn vanaf 15 juni als ze de voorwaarden niet hadden aangepast. Met de nieuwe voorwaarden zijn ze nog steeds niet in gebreke - tot 15 juni althans. Maar het is frappant dat ze nu deze wijziging doorvoeren, naar eigen zeggen met het oog op de nieuwe EU regelgeving.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juli 2024 01:40]

VS is alleen onbeperkt op het netwerk van T-Mobile USA... Kosten van eigen netwerk zullen ongetwijfeld geheel anders liggen en mogelijk dat ze dit daarom wel kunnen (blijven) aanbieden?
Anoniem: 532811 @kiang1 mei 2017 10:38
Ik zou die feedback ook naar T-Mobile sturen.
Bij mij vermeldt de tooltip: "Voor USA geldt uitsluitend 10GB internet en onbeperkt bellen op het T-Mobile VS netwerk". Dat lijkt dus inmiddels aangepast?
Aha, aangepast inderdaad. Daarom had ik er meteen een screenshot bijgezet :)
overigens is het ook zo dat die prijs per GB na een interval van meestal een jaar steeds omlaag gaat tot 2,5 in 2022. Dat wil zeggen:

juni tot 1 januari 2018: €7.7 per GB= 28,93 (dit is 35 euro ex btw) / 7.7 = 3,76GB,
1 januari 2018 tot 1 januari 2019: €6 per GB= 4.8GB
1 januari 2019 tot 1 januari 2020: €4.5 per GB = 6,43GB
1 januari 2020 tot 1 januari 2021: €3.5 per GB= 8,3GB
1 januari 2021 tot 1 januari 2022: €3 per GB= 9,64GB
1 januari 2022 tot ... : €2.5 per GB= 11,57GB

met deze vuistregel zou T-Mobile het Unlimited abonnement pas in 2022 moeten aanpassen.

p.s. Ik weet niet of de meesten van jullie al roam ervaring heeft, maar in het buitenland is de latency hoog en de snelheid laag. Dit met gewoon 4G verbinding.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 25 juli 2024 01:40]

?? Ze zijn op dit moment niet in strijd met de regels als die regels pas op 1 juli in gaan.
... je bedoelt 15 juni, en dat staat ook gewoon in mijn eerste paragraaf ;)
In de tweede paragraaf zeg je dat ze in strijd zijn met de regels. Dat is dus (nog) niet het geval
Dat zijn ze ook, maar de regels gelden pas vanaf deze zomer, en dat geef ik duidelijk aan in de eerste paragraaf.

Mijn post leek me al lang genoeg zonder telkens te moeten typen "en dat is in strijd met de regels, of toch als dit zo blijft wanneer de regels deze zomer in gaan, tot dan mag het natuurlijk wel". Ik schatte ook in dat de gemiddelde Tweaker slim genoeg is om te snappen dat ik dit bedoel, omdat ik het zowel in het begin als op het einde duidelijk vermeld.

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 juli 2024 01:40]

Gebaseerd op drie maanden feedback, is het duidelijk geworden dat 98 procent van de consumenten Go Unlimited hoofdzakelijk aanschaft voor gebruik binnen Nederland.
Ja logisch toch, maar we zijn dan ook nog niet massaal met z'n allen op vakantie geweest. Die 60 dagen grens die door T-Mobile werd gesteld was bedoeld om juist in die vakantieperiode ook nog zorgeloos te kunnen internetten. De echte grootverbruikers en tevens frequente EU reizigers zouden om die reden dan geconfronteerd worden met die 10GB limiet. Slechts een héél klein deel van het klantenbestand. Ik neem aan dat T-Mobile vóór de aankondiging van Unlimited in januari alles goed doorgerekend heeft. Daarom vind ik het jammer en vreemd tegelijk dat het volgende wordt gebruikt als argument
Ook blijkt uit deze data dat 10GB voor dataroaming voor deze klanten meer dan voldoende is als hierdoor de prijs van Go Unlimited laag wordt gehouden.
Er is niks veranderd aan de prijs. Het enige wat ik kan bedenken is de T-Mobile Samen korting die naar €5 is gegaan, maar dan praat je over €2,50 extra op een Samen korting die al werd gegeven. Daarnaast kan het zo zijn dat de concurrentie nog niet gereageerd heeft met een concurrerend aanbod (voor de EU), waardoor T-Mobile zich nu milder opstelt.
Dus die 60 dagen limiet verdwijnt ?
Dat is voor grensbewoners relatief gunstig, omdat die al wat vaker nét in het buitenland kunnen zijn.

Ik had in het verleden VF met een 600MB inclusief roaming, en kwam elk jaar toch wel tegen de 40 á 50 connects mbt roaming.
Vaak waren dat enkele KB's omdat de mast er net even niet was, of uitlag in de nachtelijke uren.
Er was niet echt sprake van een (opgelegde) limiet en deze is er wat roaming betreft ook nooit geweest bij dit abonnement. In het kort komt het hier op neer:
- De algemene regel is dat je meer thuis moet verbruiken en/of aanwezig zijn dan onderweg in de EU. Dit monitoren ze dan over een periode van tenminste vier maanden. Als jij dus een grensbewoner bent komt het ongetwijfeld voor dat je vaak een buitenlands netwerk ontvangt, wat dus telt als een roamingdag. Aangezien jij kunt aantonen dat je aan de grens woont, maakt de provider hier geen punt van. Een internationaal vrachtwagenchauffeur die 5 dagen per week in het buitenland zit kom dan echter wel in de problemen. Aan hem mag dan een extra vastgesteld tarief gerekend worden.
- Abonnementen met veel tot oneindig veel GB's mogen worden beperkt. Voor deze abonnementen geldt: voor elke €7,70 (excl btw!) die je aan jouw provider betaalt vanaf 15 juni 2017, ontvang je 2GB's in de EU. Het T-Mobile Unlimited abonnement van €35, voldoet daarmee ruimschoots aan de regels.
€35 incl btw = €28,93 excl btw.
2 * ( 28,93 / 7,70 ) = 7,51GB, waar je van T-Mobile dus 10GB krijgt.

Wat heeft die 60 dagen limiet er dan mee te maken? T-Mobile wilde in eerste instantie voor het gros van de abonnementhouders een onbeperkte mobiel internet ervaring bieden in zowel Nederland als de EU. Het kost T-Mobile echter bakken met geld wanneer jij in het buitenland aan het roamen bent. En hoewel T-Mobile ongetwijfeld goede en scherpte tarieven zal hebben afgesproken met enkele providers in de EU, mogen de providers elkaar vanaf 15 juni nog maar €7,70/GB in rekening brengen. Omdat roamen nog best prijzig kan zijn, heeft T-Mobile gezegd:"Oke, we willen vakantiegangers ook een Unlimited ervaring bieden, maar het hele jaar rond is ons teveel, daarom mag je van ons 60 dagen Unlimited roamen in de EU. Dat moet genoeg zijn voor bijna elke Nederlandse vakantieganger op wat gepensioneerden na ;) Ben je toch vaker in het buitenland, dan leggen wij na die 60 dagen een limiet op van 10GB per maand."

Conclusie
Vanaf 15 juni 2017 moet T-Mobile tenminste 7,51GB's voor de EU bieden voor klanten van het Unlimited abonnement. T-Mobile voldeed daar al aan door tot gisteren een abonnement aan te bieden met Unlimited NL + 60 dagen Unlimited EU en daarna 10GB per maand. Vanaf vandaag is dat dus Unlimited NL + 10GB EU. Nog steeds ruim boven wat de EU minimaal stelt. Wel geldt nog altijd dat je meer thuis dan onderweg moet zijn waarbij telkens wordt gekeken over een periode van vier maanden. Je mag dus niet bij wijze van 183 dagen achter elkaar roamen om vervolgens weer 182 dagen thuis te zijn :)

[Reactie gewijzigd door swv op 25 juli 2024 01:40]

Ik begrijp het punt wel, maar er stond duidelijk max. 60 dagen roaming.
Ga nu niet schermen met "het word wel coulant gebruikt" want dan moet dat duidelijk vermeld worden ( zoals NU pas het geval is, het niet vermelden van die limiet, geeft aan dat die er niet meer is )

In de huidige constructie wordt er niet meer gekeken naar die dagen, in der tijd bij VF was het wel degelijk een harde limiet, ik kreeg een sms met "u heeft XX dagen"
Klagen onder het motto grensbewoner, en door jullie storing 'moest' ik naar de buitenlandse werd altijd afgewezen.
Nee hoor, op het oude abonnement zat geen 60 dagen roaming limiet. Roamingdagen werden niet aan banden gelegd, maar juist het (Unlimited) dataverbruik.

Tarieven T-Mobile Go Abonnementen 16 januari 2017 (pdf)
Het onbeperkt data roamen in de EU kan voor maximaal 60 dagen per 12 maanden. Na de 60 dagen vervallen de kosteloze GB aanvullers, maar krijgt u 10GB per maand in de EU.
Aanvullende Voorwaarden Redelijk gebruik januari 2017 (pdf)
In aanvulling op de Algemene Voorwaarden wordt in ieder geval, doch niet uitsluitend, verstaan onder “Oneigenlijk gebruik” danwel “misbruik”:
- Gebruik dat voortkomt uit de omstandigheid dat de Klant geen woon- of verblijfplaats in Nederland heeft en/of geen stabiele link heeft met Nederland (dit kan zich bijvoorbeeld uiten in het feit dat over een periode van minimaal 4 maanden de aanwezigheid en/of het gebruik van (data) diensten in het buitenland groter is dan in Nederland, de SIM kaart langere periodes inactief is en/of enkel wordt gebruikt om te roamen of enkel wordt gebruikt voor telefoongesprekken in of vanuit de EU of USA;
Roamen mag dus het hele jaar door op de enige voorwaarde dat je meer thuis dan onderweg in de EU bent. Dat meten ze door telkens naar jouw verbruik in de afgelopen vier maanden te kijken. Zoals ook in de voorwaarden van T-Mobile staat. Alleen het verbruik wordt beperkt zoals in de tarieven staat, maar deze beperking zit voorlopig nog steeds ruim boven het absolute minimum (tot 1 januari 2019).
Bedankt voor deze uitleg. Ik ben internationaal chauffeur en sinds de aankondiging van dit abonnement zit ik er over na te denken om over te stappen. Alhoewel dit voor mij wel een wijziging in mijn nadeel is, is dit nog steeds vele malen beter dan mijn huidige kpn abonnement. Misschien dat kpn met nog betere abbonnementen komt deze zomer maar dat zie ik zo 1 2 3 niet gebeuren.
Wat ik beschrijf gaat over wat de providers kunnen doen om misbruik te voorkomen. Dat jij internationaal chauffeur bent, wil niet zeggen dat er voor jou geen mogelijkheden zijn. Over de invulling en het beleid hierover kan je het beste tzt aan jouw (toekomstige) provider vragen hoe ze met deze situatie omgaan. Misschien maken ze er geen punt van als je belooft in het buitenland weinig te verbruiken en/of dit compenseert door in Nederland juist meer data te verbruiken zodat de verhoudingen beter liggen. Ik noem maar wat.

Je weet in ieder geval waar je rekening mee moet houden straks, dus graag gedaan :)

Edit: Trouwens, voor KPN/jouw huidige abonnement gaat dit ook gelden en misschien is KPN wat je zegt straks coulanter. Tenzij je noodgedwongen wilt overstappen op een nieuw abonnement door vervallen kortingen en/of een nieuw toestel, zou je dus ook bij jouw huidige abonnement kunnen blijven. Maar dat zou je dan zelf uit moeten zoeken.

[Reactie gewijzigd door swv op 25 juli 2024 01:40]

.oisyn Moderator Devschuur® @AtlAntA1 mei 2017 13:00
Als je thuis TV en Internet van Ziggo hebt zou ik serieus eens naar Vodafone gaan kijken, want die heeft door de dubbele data voor Ziggo+VF klanten een deal die veel gunstiger is dan T-Mobile.
Alleen heb je met Vodafone bijna nooit bereik (en al helemaal niet binnen). Data in het buitenland is ook een drama met VF
.oisyn Moderator Devschuur® @GamesBond1 mei 2017 21:12
Totaal geen last van. Je probleem lijkt me nogal lokaal :)
Klopt, problemen met Vodafone bereik binnenshuis heb ik alleen in Nederland :+
Dat ben ik ook. Vodafone red super is voor mij gunstiger. 12 GB EU+Zwitserland. Bij t-mobile valt Zwitserland buiten de EU bundel. Combi voordeel van Ziggo. Dus nu 24 GB in de EU te gebruiken zonder dagen restricties.
Kosten €26,- . 1 jarig simonly, friends en family.
De EU heeft ook trouwens rekening gehouden met grensbewoners. Als ze 1x verbinding maken met hun thuisnetwerk, ook al zijn ze heel de rest vd dag aan het roamen, telt die dag alsof je thuis was.
Je kunt dus elke dag in het buitenland roamen (zonder X dagen limiet en zonder dat je bewijs naar je provider hoeft te sturen van dat je in NL woont) zolang je af en toe op je thuisnetwerk zit.
Mijn ervaringen waren met VF, een jaar of 5 geleden ;)
Ondertussen wel iets verbeterd :+
= duo sim kopen als je overwintert en je zoon/dochter in Nederland dagelijks even de andere sim in Nederland aan laten zetten ;)
Eh nee... Zelfs daar hebben ze rekening mee gehouden. ;(
Ze kijken specifiek naar de simkaarten en niet naar de telefoonnumers. Dus zelfs bij misbruik van 1 simkaart kan de provider actie ondernemen.
De contracthouder kan dan een brief krijgen van de provider, nadat ie 4 maanden exclusief in het buitenland is geweest. Hij krijgt dan 2 weken de tijd om zijn gebruik aan te passen, of om te bewijzen dat hij een stabiele link heeft met het land van de abonnement.
Je komt met een reactie van 3 weken geleden.

In het artikel staat duidelijk
Klanten die vanaf maandag het 'onbeperkt'-abonnement Go Unlimited afsluiten, krijgen in plaats van zestig dagen onbeperkt roamen en 10GB per maand vanaf nu alleen 10GB per maand bij het abonnement.

Daar staat dus in plaats van, wat voor mij impliceert dat dat komt te vervallen.

Jouw verwijzing stamt uit de tijd dat het in de vorige voorwaarden viel

edit :
in de PDF'jes bij Tmob iig niets meer kunnen vinden over 60dagen of een limiet op aantal keren, alleen de 10GB limiet & max 300 verschillende internationale nummers die je mag kiezen

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 25 juli 2024 01:40]

Er komt een nieuw EU limiet van 4 maanden. Na 4 maanden roamen, mag de provider je documentatie vragen om te bewijzen dat je een "sterke band" hebt met het land waar je SIMkaart vandaan komt. Voor grensbewoners, gepensioneerden, Erasmus+ studenten, en vergelijkbare groepen zijn er uitzonderingen gemaakt zodat ze niet getroffen worden.
DING FLOF BIPS voordat je op vakantie gaat altijd even opzoeken of een land in de EU zit :X
.oisyn Moderator Devschuur® @YangWenli1 mei 2017 21:14
Dat ezelsbruggetje was voor eurolanden, niet EU landen ;). Beter kijk je trouwens naar wat je provincies der zegt, vaak worden landen als Zwitserland ook meegerekend.
Wat ik hier slecht aan vind is dat het 'unlimited go NL + EU' abbo pas enkele maanden bestaat en nu al weer word aangepast.
Op zich logisch, kosten zijn doodleuk €7,70 per GB voor providers onder elkaar. Om dan mensen die 5+ GB/dag gewend zijn door te laten draaien wordt een hele dure grap. Zodra deze tarieven sterk omlaag gaan zal de EU bundel vast weer groter worden. Het zou wel leuk zijn als ze de VS situatie naar Europa brengen wat betreft onbeperkt. Daar is het alleen vrij roamen op het T-mobile netwerk, wat binnen Europa ook gewoon moet kunnen lijkt me.

Bron: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-193_en.htm
"A step by step reduction over 5 years for data caps decreasing from €7.7 per GB (as of 15 June 2017) to €6 per GB (as of 1 January 2018), €4.5 per GB (as of 1 January 2019), €3.5 per GB (as of 1 January 2020), €3 per GB (as of 1 January 2021) and €2.5 per GB (as of 1 January 2022)."

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 25 juli 2024 01:40]

Hoewel ik deze onderbouwing begrijp (ik heb zelf ook al een aantal keer het een en ander voorgerekend en onderbouwd op GoT), vind ik het toch een vreemde move. Dit hadden ze bij T-Mobile namelijk vóór de aankondiging in januari kunnen bedenken denk ik dan ;) Daarnaast is er nu geen onderscheid meer tussen het 10GB NL-EU abonnement en het Unlimited NL + 10GB EU abonnement wat betreft de EU GB's. Beter had T-Mobile er 15GB of 20GB van gemaakt ofzo om toch nog een beetje onderscheid aan te brengen.

Natuurlijk worden de wholesale tarieven vanaf nu elk jaar verlaagd, maar ik denk dat er per 1 januari 2018 nog niks veranderd hoeft te worden wanneer het wholesale tarief naar €6/GB gaat.
€35 incl btw = €28,93 excl btw.
2 * ( 28,93 / 6 ) = 9,64GB.
Met het 10GB aanbod kan T-Mobile ook nog 2018 overleven en hoeven ze pas vóór 1 januari 2019 de bundel te verhogen. Ervan uitgaande dat de prijs van het abonnement de komende tijd nog wel €35 blijft ;)

Gelukkig val ik nog onder de oude voorwaarden, en ik neem aan dat T-Mobile die niet gaat aanpassen totdat mijn contract afloopt. Wel sneu voor nieuwe klanten..
Ik denk dat ze dit abonnement meer als publiciteits stunt hebben opgezet en geen 100.000 klanten hadden verwacht binnen 5 maanden. Er is geen andere provider die onbeperkt aanbied op snelheid. En zelfs neem ik Robin mobile mee, die zijn duurder, trager en hebben een harde limiet qua snelheid waar je met T-mobile weer kunt aanvullen. Ben heel benieuwd of er meer onbeperkt abonnementen gaan komen want het blijkt wel dat mensen hier best voor willen betalen.
Het Unlimited abonnement zal ongetwijfeld boven verwachting verkocht zijn in zo'n korte tijd, maar 100.000 op zichzelf is toch nog niet zo heel veel op een totaal van 2,9 miljoen postpaid abonnementen? https://newsroom.t-mobile...ert-jaarcijfers-over-2016 Er moet toch wel een scenario gerekend zijn van 100.000 abonnementen en binnenkort ongetwijfeld nog veel meer? Juist omdat ook klanten met een Stel Samen & Stel Bij abonnement mochten overstappen.
35 euro mooie prijs alleen na 2 jaar 'einde contract' word het meteen 15 euro duurder dan vervalt de korting. 50 euro pm toch aardig aan de prijs.... Jammer. Als men nu 35 euro lifetime had gedaan wat men dus vroeger bij Hi had 'zolang je abbo loopt' dan was het pas echt een mooie deal.
Misschien, maar recent is gebleken dat lifetime bij kpn in ieder geval niet jouw leven betreft maar de levensduur van de gemiddelde telefoon of zo
Neem aan dat je doelt op onbeperkt bundel voor 2,50? Plots 10GB is. Ben benieuwd als ze dat kunnen maken. Want was is nu levenslang? Voor straf is het 20 jaar.... en ik zie nergens dat bij KPN levenslang de levensduur van de tel is, dat zeggen ze nu, voorheen nergens kunnen lezen.

Zo hebben ze een tijd terug nog Spotify 7,50 voor gedaan ipv 10 pm, 2,50 korting voor altijd. Ben benieuwd wanneer ze dat gaan schrappen.

Wat ze netjes hebben gedaan is toen mensen die daarvoor onbeperkt data hadden met spotify hebben dat nog steeds echter nieuwe klanten krijgen 1,5 GB extra bij Spotify bundel.
Nee, de mensen met onbeperkte spotify zonder dat het van de bundel afging hebben nu ook de 1500Mb. Niemand kan meer onbeperkt luisteren.
Is in 'stappen' gegaan ipv van dat je van de ene op andere dag door je strot krijgt pats en vanaf nu nog maar 10GB.

Heel toevallig vandaag de laatste dag
nieuws: KPN moet stoppen met Spotify zonder dataverbruik
ik bedoelde dit artikel van eergisteren: nieuws: KPN zet abo's met onbeperkt internet om in 10GB-bundels

Levenslang is niet levenslang blijkbaar. Adverteer er dan ook niet mee.
Waar haal je deze informatie vandaan? Bij mij staat op de rekening "€15,- korting zolang je abonnement loopt", mijn abonnement blijft na 2 jaar gewoon doorlopen, en stopt niet zolang een van de 2 partijen het contract niet verder wenst door te zetten.
Probeer maar een nieuwe af te sluiten, staat dat de korting voor 12/24 maanden geldt.
Bij mij staat op mijn contract wel degelijk 12 maanden korting.
Dus niet zolang mijn abbo loopt.

En mijn abbo is vanaf 9 Februari.
Wanneer heb je hem afgesloten? Voor de Unlimited en Go?

Vanaf dag 1 dat T-Mobile de nieuwe bundels heeft (Unlimited en Go), meteen gekeken maar duidelijk korting 24 maanden. Want 35 euro alles best aardig maar helaas 24 maand korting.

https://i.imgur.com/yQTb6V6.png

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 25 juli 2024 01:40]

Ik heb gisteren mijn T-Mobile GO Unlimited abbo afgesloten. Gelden voor mij de oude regels of nieuwe? Gezien het maandag ingaat. Mijn abbo gaat in op 29 juni.
.oisyn Moderator Devschuur® @Juice.1 mei 2017 11:09
Datum van ingang is niet relevant, datum van afsluiten contract wel. De voorwaarden die gelden zijn zoals ze waren tijdens het afsluiten. Je zou dus gewoon het oude "omgelimiteerde EU" abo moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juli 2024 01:40]

Voor zover ik weet: Jij bent gister een overeenkomst aangegaan met T-Mobile op basis van de op dat moment geldende voorwaarden. Daarin zijn jullie overeengekomen dat het abonnement ingaat op 29 juni. Dat is op basis van de voorwaarden van 30 april, tenzij er een expliciete disclaimer staat in de getekende overeenkomst.

Zouden de nieuwe T-Mobile voorwaarden beter uitpakken voor jou, dan zou je de overeenkomst nog kunnen ontbinden en vandaag een nieuwe overeenkomst kunnen aangaan.

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
"Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is."
Ik had hetzelfde. Ik heb mij abo verlengt in maart met ingangsdatum 1 juni. Ik heb net gebeld. De nieuwe voorwaarden gelden alleen voor nieuwe klanten of verlengers vanaf 1 mei. Als je voor die datum heb verlengt val je onder de oude voorwaarden, ook al gaat je nieuwe abo in na die datum. In My-tmobile kun je het ook zien. Als je kijkt bij mijn abonnement zie je het huidige abonnement staan en in een ander tabblad je nieuwe. Als daar staat Go 17.1, heb je de oude voorwaarden met de 60 dagen in het buitenland.
Correct me if I'm wrong maar 10GB NL-EU heeft maximaal 200 bel minuten vanuit Nederland naar de EU. Deze veranderd niet dacht ik wanneer de nieuwe EU regels worden toegepast wat ik eigenlijk heel vreemd vind want vanuit de EU mag je wel naar Nederland ungelimiteerd bellen.
Dat komt omdat het bellen van NL naar EU niet gereguleerd is. Dus ze kunnen ervoor vragen wat ze willen. Zo heb je nu ook dat je binnen NL voor een losse SMS naar NL (buitenbundel) bij KPN €0,25 betaalt. Een SMS van NL naar EU: €0,08.
En een SMS van EU naar NL/EU: €0,02.
Het is nu dus goedkoper om te SMSen vanuit het buitenland, ipv vanuit Nederland.
Lekker geregeld in de EU :'(
Het is ook nooit goed. :P
De EU heeft geen zeggenschap over de prijzen die de providers in het binnenland berekenen. Daarom mag KPN 25 cent vragen voor een SMS, maar kost het in roaming maar 2 cent.
In de tarieveninformatie zie ik wat anders. Zie https://www.t-mobile.nl/C...7/tmobile-go-160117-2.pdf
Met de T-Mobile Go ‘Basic’, ‘Next’, ‘Up’ abonnementen kunt u onbeperkt bellen vanuit Nederland naar Nederlandse nationale vaste en mobiele nummers, met uitzondering van Servicenummers. U kunt tot 120 minuten bellen in de EU, met uitzondering van Servicenummers. Dit geldt voor bellen in de EU en vanuit Nederland bellen naar de EU.
Wat dat betreft heeft T-Mobile het vrij helder in beeld gebracht en kun je gewoon de tabel aanhouden. Staat er bij EU 120 min.? Dan mag je ook 120 min. bellen vanuit Nederland naar een EU land. Staat er bij EU onbeperkt, zoals bij Unlimited? Dan mag je ook onbeperkt bellen vanuit Nederland naar een EU land.

Zoals Rex zegt is dit niet vanuit de EU gereguleerd, wat enerzijds wel jammer is. Maar T-Mobile maakt daar dus geen onderscheid in :)
Dat mag nu nog wel, want de nieuwe regels zijn nog niet ingegaan. Het mag niet meer na juni, want dan zijn de nieuwe regels ingegaan. Dan geldt voor intra-EEA (EU+Noorwegen etc) gesprekken dat deze in het buitenland vanuit je bundel gaan. Let wel, dat geldt niet als je een intra-EEA gesprek in NL maakt
Ja scherp van jou. Dat is inderdaad nog cruciale informatie.
--------
@doublehelix Alleen voor data mag een limiet ingesteld worden. Bellen en smsen moet voor de EU onbeperkt aangeboden worden wanneer de Nederlandse bundel dat ook is.

In de nieuwe tarievenlijst staat in ieder geval nog dezelfde tekst. Zie https://www.t-mobile.nl/C...17/t-mobile-go-010517.pdf Dat is interessant en dat heb je goed gezien dat het nu nog niet is veranderd.

Zelf denk ik dat T-Mobile rond juni nog een update geeft aan de tarieven en dat ze deze 120 min. beperking dan laten vallen. Dan zullen ze ook nog wel het NL-EU-USA abonnement van meer (EU) data voorzien, want die 10GB nu is voor het bedrag van €60 (€49,58 exl btw) nog te weinig.

T-Mobile mag alleen in het voordeel van de consument de voorwaarden en tarieven aanpassen tijdens jouw contractsperiode (zoniet, dan is opzegging mogelijk). Daarom dus vanaf vandaag voor nieuwe klanten een beperkende 10GB EU limiet, en dan kunnen er later altijd weer 'cadeautjes' weggegeven worden in de zin van meer GB's en belminuten :) Dat zal dus ook voor alle T-Mobile Go ‘Basic’, ‘Next’, ‘Up’ abonnementen gaan gelden verkocht tussen 16 januari 2017 en +- juni 2017.

[Reactie gewijzigd door swv op 25 juli 2024 01:40]

Nee, dat zijn de maximum kosten. Operators mogen elkaar wel minder, maar niet meer in rekening brengen. T-Mobile zou dus met de andere operators ook betere tarieven kunnen onderhandelen. Sterker nog als je de documentatie van de Commissie hierover leest, dan gaat zij er vanuit dat de operators dit ook doen en dat daarom een verdubbeling ook mogelijk moet zijn. Dat laatste vind ik gewaagd, want tot voor kort kregen operators in de rijkere landen nog wel eens een korting als ze dat konden vertalen naar roaming proposities. Dus: je krijgt korting, want dan ga je GB-bundels verkopen en daar vloeit dan weer boel centen terug naar het host netwerk. Nu is het zo dat de host toch wel zijn centen krijgt, want Europeanen gaan roamen, dus waarom zou je minder dan het maximum vragen. Gelukkig voor veel operators hadden ze al een contract, maar dat contract moet vast volgend jaar heronderhandelt worden.

Mijn vermoeden is dat veel operators nu gaan roamen op 1 netwerk in plaats van meerdere zoals nu het geval is. Keihard tegen elkaar uitspelen, maar dan moet dat wel lukken.
Graag onderbouwing hiervan. Ik geloof geen steek van die 7,50.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-193_en.htm
Die €7,70 geldt zelfs pas vanaf 15 juni dus zal momenteel nog hoger liggen. Wat de huidige tarieven zijn weet ik echter niet.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 25 juli 2024 01:40]

Dank! I stand corrected.

Bizar trouwens. Het zijn caps, maar die bedragen zijn toch niet meer van nu??
Reken maar om naar €/MB's en je ziet dat het ten opzichte van enkele jaren geleden enorm gezakt is. Natuurlijk is het in GB's veel maar waar het eerst nog ging om tientallen centen tot euro's per MB praten we nu nog maar over €0,0077/MB
Anoniem: 878977 @Mathi1591 mei 2017 10:56
"mensen die 5+ GB/dag gewend zijn"

Ja oke,
Maar er zijn nog vreselijk veel meer mensen die maar heel weinig data gebruiken, een whatsappje, ff facebook kijken enz.

Gemiddeld zullen ze er echt niet slecht afkomen hoor.
Sterker nog mensen die meer dan 60 dagen in buitenland zitten en minder dan 10GB in de maand in buitenland gebruiken is het een voorruitgang.
kosten zijn doodleuk €7,70 per GB voor providers onder elkaar.
Nuance: dat is de maximumprijs, niets weerhoudt providers een lagere prijs te onderhandelen. En wees er maar zeker van dat dat gebeurt bij de T-Mobiles en Vodafones doorheen Europa ;) De maximumprijs is er enkel om misbruik door providers op populaire vakantiebestemmingen te voorkomen (of toch in te perken): als alle providers aan de Spaanse kust 100€ per GB gaan vragen, en providers mogen roaming niet aanrekenen aan klanten, dan gaan alle Europese providers failliet.

Sterker nog: dankzij deze Europese regels hebben providers eindelijk een drijfveer om ook daadwerkelijk een lagere prijs te onderhandelen, die was er hiervoor eigenlijk zo goed als niet.

Uitleg: wie koos hiervoor een abo op basis van de roamingtarieven? Zo goed als niemand. Dus, wat er gebeurde is dat je provider gewoon de tarieven die de buitenlandse provider aanrekende aan de klant doorrekende (met nog wat winst). KPN had helemaal geen reden om met, zeg maar Proximus in België te onderhandelen om lagere tarieven voor roaming te bedingen: tenslotte kon KPN voor roaming de kosten 100% doorrekenen, en nog wat extra (drumroll, word joke!) afroamen (tshhhh! :+). De hoge roamingprijs werd door marktwerking niet gedrukt, omdat roaming voor 95% van de tijd niet gebruikt wordt, dus mensen kozen (en kiezen) hun abo op basis van binnenlandse prijzen, niet roaming).

Maar nu zijn er dus Europese regels die zeggen dat roaming (binnen bepaalde limieten) niet meer mag worden doorgerekend aan de klant. Plots is er dus wel een neerwaartse druk op die prijzen: KPN heeft er nu belang bij om met Proximus te onderhandelen over roaming. Tenslotte: als Mobistar in België 2 cent minder vraagt per GB aan KPN dan Proximus, scheelt dat per jaar honderd duizend euro (schat ik nu even in).

TLDR: doordat consumenten bij het abo-shoppen enkel op binnenlandse prijzen letten, is er van hen uit geen neerwaartse druk op roaming prijzen. Door de kosten van roaming grotendeels op providers te leggen, is die neerwaartse druk er wel.
Mening
Slechte keus, ik heb dankzij Vodafone-Ziggo nu 20GB in heel de EU. En dat voor 26 euro. Zo word T-Mobile dus weer te duur.

Feit
(Naar verhouding zou ik bij T-Mobile 7,5GB voor 26 euro krijgen)

[Reactie gewijzigd door jeantje op 25 juli 2024 01:40]

Wat ik mij altijd afvraag is hoe personen 25 GB per maand kunnen verstoken? Ik kom amper op 2,5 GB.
Half uurtje station, 1080p youtube. 2x/dag, 5 dagen in de week. Traag internet thuis = wifi uit. Bestanden synchroniseren onderweg en ga zo maar door. T-mobile heeft ondertussen 300mbit down dus echt moeilijk is het niet.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 25 juli 2024 01:40]

Maar waarom zou je 1080p streamen op een relatief klein scherm? Ik heb de optie "Play HD on Wi-Fi only" geactiveerd op mijn iPhone 6s en de kwaliteit is voor op dat scherm en in de trein meer dan genoeg in mijn optiek. Scheelt toch weer extra data.

[Reactie gewijzigd door magnifor op 25 juli 2024 01:40]

Als je een full HD scherm heb, wil je daar toch optimaal van profiteren?
Uiteraard, echter kost dat ook data. Wanneer HD uitstaat is de kwaliteit nog steeds goed te noemen en voldoet het prima voor in de trein. Complete focus heb je toch niet omdat je snel afgeleid bent in de trein.
Anoniem: 302359 @magnifor1 mei 2017 10:31
Uiteraard, echter kost dat ook data. Wanneer HD uitstaat is de kwaliteit nog steeds goed te noemen en voldoet het prima voor in de trein. Complete focus heb je toch niet omdat je snel afgeleid bent in de trein.
Iedereen snapt wat je zegt maar niet iedereen hoeft het met je eens te zijn. Jij hebt gewoon lagere eisen dan een ander. Kijk maar eens een stream van een videogame waar veel in gebeurt en probeer op een lage resolutie/bitrate dan tekst maar eens te lezen. Het wordt een grote blokkenboel door de variabele compressie. Voor een kattenfilmpje in de trein is het prima te doen, er zijn echter ook andere doeleinden die wel een hogere resolutie/bitrate vragen. Dat je snel afgeleid bent betekend niet dat dit voor iedereen geld, ik kijk vaak video conferences in de trein, koptelefoontje in en gaan. Vrij weinig dat mij dan afleid. Ook voor videoconferenties geld dat een hoge bitrate een must is als je een beetje wil volgen wat er gebeurt. (denk aan schermdelen, presentaties etc)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 25 juli 2024 01:40]

Als je een full HD scherm heb, wil je daar toch optimaal van profiteren?
Jij bent er ook zo één die zegt "Mijn auto kan 250km/uur, dat moeten we uitproberen!". Omdat iets kan betekent nog niet dat het nodig en verstandig is...
Wat een vreselijke vergelijking....
- Dus, jij klokt je CPU van je telefoon terug?
- Jij zet je datalimiet van je telefoon op 2 gig terwijl je een 3 gig bundel hebt?
- Jij begrenst je downloads op 5Mbit terwijl je verbinding 50 mbit is?
- Jij past de zendkracht van je wifi router aan naar beneden, terwijl je m gewoon op max mag zetten volgens de wet?
- Jij laat je groenafval 1x per jaar ophalen terwijl je dat 12x per jaar gratis mag?
Puur omdat "het volledig benutten van wat je hebt niet nodig is"?

Serieus. Als je dan een vergelijking probeert te maken. Doe dan in ieder geval even je best. Dit heeft echt helemaal niks te maken met de gestelde vraag waar je op reageert...

[Reactie gewijzigd door paulbenard op 25 juli 2024 01:40]

`
Wat een vreselijke vergelijking....
- Dus, jij klokt je CPU van je telefoon terug?
Ja, want dan kan ik langer met de accu doen, terwijl ik niet op prestatie inboet

- Jij zet je datalimiet van je telefoon op 2 gig terwijl je een 3 gig bundel hebt?
Ja, op 95%, om verrassingen te voorkomen

- Jij begrenst je downloads op 5Mbit terwijl je verbinding 50 mbit is?
nee
- Jij past de zendkracht van je wifi router aan naar beneden, terwijl je m gewoon op max mag zetten volgens de wet?
als dat betere kwaliteit zou opleveren, ja

- Jij laat je groenafval 1x per jaar ophalen terwijl je dat 12x per jaar gratis mag?
als het nodig is, maar verder klaag ik niet
als ik een auto heb die 250 kan dan zit ik echt binnen een uur op een duitse snelweg hoor
https://youtu.be/MqESkzvh1f0

Kun je dit streamen op spotify.
Waarom zou je het niet doen? Hallo het is 2017, ik wil gewoon de hoogst mogelijke kwaliteit en zoek ook een provider die dat ondersteund. Ik had 20 GB en nu unlimited, het is erg prettig om gewoon zonder enige vorm van zorgen altijd te kunnen internetten, nu zelfs waar ik me ook bevindt in Europa.

Ik wil niet gelimiteerd zijn door een databundel, je kan ook pas echt oordelen als je beide gehad hebt vindt ik. Geloof mij als je onbeperkt iets kan afnemen dan zal je vebruik vanzelf meegroeien.

Is het perse nodig? Nee, is het mogelijk? Ja, dus waarom niet.
Alle reakties hierboven vergeten dat 'unlimited' ook betekent dat het betaald moet worden. Alle waar naar zijn geld zeg maar.
De telco's zijn gewoon te veel geld kwijt aan de grootverbruikers, door een data limiet kunnen ze het voor iedereen betaalbaar maken die (redelijk) zorgeloos willen kunnen internetten. Dat je 4K op een 4" op een scherm wil kijken is prima, maar daar zul je dan toch echt voor moeten betalen.
Ik betaal er ook flink voor hoor, 35 euro om precies te zijn.
Mijn vader heeft 2 GB en betaald een tientje.. Verschil moet er zijn natuurlijk.

Ik denk dat de kosten ook wel meevallen hoor, aangezien KPN waar ik 20GB had zelf de bundels verhoogd had van 8 naar 10 naar 20GB binnen 2 jaar tijd, ik had daar niet om gevraagd maar zeg er ook geen nee tegen natuurlijk!

Voor mij is gebruiksgemak erg belangrijk en daar betaal ik dan ook graag voor.
Dat is ook nog goedkoop eigenlijk. Welke provider zit je vader?
T-Mobile met 5 euro korting vrienden korting. 2GB en 150 minuten.
Als je unlimited data hebt, dan boeit het natuurlijk ook niets meer. 1080p ziet er het beste uit (en heeft ook betere geluidskwaliteit op YT). Ook op een telefoonscherm
Maar het ging dus over 25GB, niet onbeperkt data
Met die 25 GB kan ik dus iedere maand netjes 1080P streamen via YT en NF en daarnaast ook appen, FB, tweakers enzo.

En dat komt precies uit (24GB bundel meestal op op de laatste dag of nog 100MB over oid). Dus waarom zou ik dan naar beneden switchen naar een non native resolutie met inferieure audio kwaliteit?

Met GTA races in de nieuwe Tubes (vorige update, met veel rasterwerk) is 1080P al erg wazig (zie video van Tom Scott over video compressie) op 720P is het bijna niet meer te zien.
Aan kwaliteit zie je het niet nee, maar goede internet snelheid + automatische kwaliteit. En als je je dan ook geen datalimiet hebt...
Dan maakt het inderdaad niks uit inderdaad. Maar ik snap niet waarom iedereen per se Ultra Turbo Deluxe HD moeten streamen (excuses voor het overdrijven) terwijl men weet dat ze een datalimiet hebben en SD prima voldoet op een telefoon.

In mij geval is vooral Spotify de grootverbruiker omdat ik dagelijks in de auto er naar luister. Echter staat de kwaliteit voor het streamen op de laagste stand (96kbps) omdat hogere kwaliteit in de auto toch geen zin heeft omdat 1. de geluidsinstallatie niet toereikend is. 2. Tijdens het rijden te veel ruis op de achtergrond hebt waardoor je het verschil met 96kbps en 320 kbps toch niet zal horen.
Ik denk dat het echt simpelweg de automatische functie is, in combinatie met abonnementen waar mensen zich niet druk maken om hun data. Ben je dat wel, zet je de kwaliteit snel lager.
Het verschil tussen 720p en 480p zie ik dan weer wel duidelijk.

En niet om te bashen maar een iPhone 6s heeft een 1334x750 scherm, dus 1080p maakt daar sowieso geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 25 juli 2024 01:40]

Je klinkt als één van die mensen die niet begreep waarom je breedbandinternet zou willen. Inbellen was goed genoeg, waarom wl je altijd online zijn? Waar heb je die snelheid voor nodig? Waarom onbeperkt downloaden?

Datalimieten zouden op mobiel net zo achterhaald moeten zijn als op je vaste internetverbinding. Ik was onlangs in Taiwan, waar ik een maand onbeperkt internet had voor zo'n 30 euro. Bijna 40GB erdoorheen gejaagd.

Het hele punt is dat het niks zou moeten uitmaken en je als klant je niet eens bezig zou moeten houden of je een 96kbps stream op je Spotify hebt ingesteld omdat je in de auto zit en je ruis op de achtergrond hebt. Je moet gewoon je Spotify kunnen aanzetten en luisteren in de beste kwaliteit. Dat micromanagen van data is totaal niet gebruiksvriendelijk.
De situatie in Taiwan kan je niet vergelijken met Nederland. Hier heb je Unlimited voor 35 euro dus in dat opzicht scheelt het niet eens zoveel. En hoezo is het micromanagement van data niet gebruiksvriendelijk? YouTube gaat automatisch over naar HD wanneer ik op de WiFi zit en op Spotify wordt automatisch de hoogste kwaliteit gebruikt als ik besluit om muziek naar mijn toestel te downloaden.
Waarom zou je het niet kunnen vergelijken? De landen zijn enorm goed te vergelijken. Praktisch even groot, alleen is Taiwan nog wat dichter bevolkt.
Micromanagen is niet gebruiksvriendelijk omdat je helemaal niet zou moeten managen en geen concessies zou moeten doen. Je zou niet moeten hoeven kiezen tussen een blurry filmpje of je dataverkeer erdoorheen jagen. En je zou al helemaal niet per ongeluk je bundel erdoorheen moeten kunnen jagen als je een paar HD filmpjes hebt aangeklikt.

Dat Unlimited hier ook te verkrijgen is/wordt (nog geen optimale manieren met die daglimieten) geeft alleen maar aan dat datalimieten achterhaald zijn.
96kbps is nog een slechtere kwaliteit dan FM. Hoe slecht moet jouw autoradio dan wel niet zijn als je het verschil tussen 96 en 320 niet hoort?
Omdat Spotify niet het verouderde MP3-formaat gebruikt. OGG Vorbis (wat dus door Spotify wordt gebruikt) is vele malen efficiënter dan MP3, vooral op lagere bitrates. Spotify op 96kpbs klinkt net zo goed/misschien wel beter dan DAB+.

Wellicht is het verschil wel te horen tussen 96 en 320 kbps wanneer mijn auto stilstaat, echter op de snelweg ga je dat verschil echt niet horen tenzij je naar MP3 luistert.
Die 6S heeft toch ook maar een 1334x750 scherm? Dan heb je ook niets aan full HD (1920x1080). Er zijn ook andere telefoons met een veel hogere resolutie. In de pricewatch staan 414 telefoons met een 1920x1080 scherm en iets van 150 met nog veeeel hogere resolutie

Het verschil is op zo'n klein scherm misschien niet zo groot maar het is er wel degelijk. Of je dat dan onderweg "nodig" hebt is wat anders
Zeg ook niet dat er geen verschil is. Echter is de vraag zoals jij het al stelt of de hogere kwaliteit van toegevoegde waarde is in de situatie waar je je op dat moment in bevindt. Wanneer ik in de trein zit hoef ik niet per se Full HD te streamen. Wanneer ik in de auto zit hoef ik niet per se Lossless audio te streamen.
Wanneer ik in de trein zit hoef ik niet per se Full HD te streamen.
Dat is precies het punt wat hij wil maken. Je KAN ook helemaal geen FHD native bekijken. Met de 6S is het scherm native 720P voor film en dan net iets meer. Het verschil 720P en 1080P ga jij dan ook helemaal niet merken. Beiden zijn zo goed als non native en op dat toestel is het verschil gewoon erg klein.

Bij de 6, 6S en 7 Plus merk je het verschil echter wel heel goed. Het scherm is een stuk groter en de resolutie is ook native aan het scherm. Werkt echt fijn.
Anoniem: 420148 @0xygen5001 mei 2017 09:45
Ik fiets naar m'n werk en ik kom makkelijk aan de 4GB. Muziek streaming kost mij sowieso al meer dan 50MB per ritje, dus dat is maandelijks al meer dan 2GB aan enkel muziek. Daar bovenop nog eens af en toe een YouTube-filmpje checken, Facebook doorscrollen of kloten in een groepschat met gifjes en je komt al een heel eind.
Heb je geen last in het verkeer !!!!
Anoniem: 420148 @doublehelix1 mei 2017 10:40
Welk verkeer? Mijn fietsroute is via de buitenrand van de stad, af en toe een medefietser en verder veel boerderijen en grasvelden :)
Lol Het was maar een grapje :)
Muziek streamen gaat bij t-mobile gelukkig niet van je bundel af :)

(Tenzij je plex gebruikt natuurlijk)
Niets persoonlijk, maar sinds de uitspraak van T-Mobile mbt muziek streamen waarin ze gelijk hebben gekregen dat het als aparte bits en bytes wordt gezien hoop ik in de toekomst niet nog meer van dit soort reacties op internet te zien; "dienst x gaat niet van je bundel af, dienst y wel". Jammer dat het bij T-Mobile zo ver is gekomen.
Heel simpel --> nooit WiFi gebruiken, tenzij je op het thuisnetwerk iets wil streamen.

Bizar als je ziet hoeveel mensen dagelijks lopen te 'klooien' met wifi log-ins. Wachten op verbinding of zelfs de wifi code (opnieuw) moeten invoeren als ze ergens binnenkomen.

Dit alles om 10-15e te besparen per maand. Koop gewoon 1x wat boodschappen in de aanbieding per maand ;). Je smartphone gebruik je (meestal) dagelijks.
Dat klooien valt wel mee, 1x instellen en Google slaat de wachtwoorden op in de cloud. Bovendien heb ik wifi nodig om apparaten op m'n LAN te bedienen bijv m'n Sonos playbar.
Dit valt best mee wifi codes worden opgeslagen in de sleutelhanger van apple, dus in de in de loop der tijd heb je een redelijke aantal bekende wifi punten.
Ik doe zelf ook bijna niks via mijn mobiele data, genoeg wifi punten die direct verbinden zonder inlog(Vooral door de ziggo hotspots).
Heel simpel, 100 minuten per dag OV, full HD youtube kijken, of via plex series streamen. Kom je er zo aan.
Ja dat kan nog steeds maar wie doet dat buiten de grens?
Een voormalig collega van me werkt over de grens, die zit ook dagelijks 2 uur in de bus of trein. Vanuit Amsterdam of Utrecht niet zo handig, vanuit Nijmegen ben je er zo.
Specifieke gevallen heb je altijd natuurlijk maar bedenk even dat je vorig jaar nog 100 of 200 MB EU internet voor een tientje had bij de meeste providers, dan is 10 GB per maand inbegrepen toch al wel een enorme vooruitgang. Het is een kwestie van tijd nu natuurlijk voor dat weer meer wordt.

Ik zou ook het liefst alles ineens wilen en 2 uur lang 4K Netflix kijken in het buitenland maar zo werkt het helaas niet.

En moet je ook heel de treinrit op je mobiel zitten en youtube kijken vraag ik me af?
Ik zit niet de hele treinrit video te kijken. Ik stream wel altijd audio, en maak me daar tegenwoordig dus geen zorgen meer over. Ook doe ik rustig mijn updates over the air, in plaats van via (trager) wifi.

Voor mij is 4G heel simpel. Ik heb het, dus ik gebruik het.
HIervoor zat ik (tijdelijk) met een prepaid-kaartje. Toen bleek dat internet best duur was. Nu, met redelijk zorgeloos gebruik, af en toe naar het werk, en nog veel thuiswerkend, waarbij ik voor telefoonverkeer toch echt afhankelijk ben van mijn mobiel, verstook ik zo'n 15+ GB per maand.
En moet je ook heel de treinrit op je mobiel zitten en youtube kijken vraag ik me af?

Tja dit verschilt per persoon de 1ne verveelt zich al zodra die de trein gaat, en de andere kan makkelijk zonder.
Ik zelf ga 5 dagen per week met de trein na het werk 20 mintjes, en ik kijk gewoon na buiten en verveel mij totaal niet.

Ik ga dit traject al vele jaren ondertussen, mijn telefoon blijft gerust hele tijd in de broekzak.
Luister ik ook amper muziek onderweg alleen met sporten, maar daarvoor staat weer wat offline.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 juli 2024 01:40]

Netflix, YouTube, Spotify.

Dat zijn toch echt wel grootverbruikers.
In een buitengebied wonen helpt erg :P
Geen knappe adsl verbinding te krijgen (2mbit max)
Anoniem: 857639 @0xygen5001 mei 2017 09:45
Heel simpel.. stream eens een TV zender via b.v. de app van je kabelboer...
Ik verbruik vaak minstens 12GB per maand.
Media consuptie, bijvoorbeeld in de trein :) ik trek makkelijk over de 12GB per maand heen. En dan zet ik m'n Youtube nog op 360 of 480p...
Daarnaast verbind ik nooit met openbare wifi-netwerken en hoef ik ook nooit meer die niet-aangepaste wifi-code van vrienden/familie over te typen.
Tot slot: wanneer de vaste verbinding dienst weigert heb ik iets om op terug te vallen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 25 juli 2024 01:40]

Ik kon in de tijd van MobileVikings nog prima uit met 1GB per maand, maar sinds ik over ben op grotere abonnementen red ik dat echt niet meer. Ik betaal nu voor 20GB 4G via T-Mobile (niet bijster veel overigens, maar ik betaal er wel voor). Waarom zou ik dan mijn wifi aanzetten?

Deze maand heb ik verbruikt:
~3GB Spotify (Zero Rated dankzij T-Mobile's datavrije muziek)
11GB aan data
18 belminuten

En dan kijk ik bijna geen youtube mobiel, geen films. De verbruikte data is enkel browsen, social media, muziek, etc.

[Reactie gewijzigd door Sorbo op 25 juli 2024 01:40]

Ik heb nu Proximus 8 GB dus ik mag gratis facebooken ;) Maar ik luister eigenlijk altijd Spotify of Mixcloud in de auto dat tikt toch aardig aan inderdaad als je lange ritjes maakt.
2,5gb vind ik al veel ik kom nog niet eens aan de 1gb ;)
Daar zat ik eerst ook op, toen kwam ik op ongeveer 1,3 gb per maand. Ik moest elke maand zuinig aan doen om mijn 1,5 gb niet te overschrijden. Toen ik een grotere databundel kreeg kon ik het steeds meer vullen. Het is volgens mij hetzelfde als dat je een groter huis krijgt. Eerst denk je wat een ruimte en daarna is ook die ruimte zo vol :)
Ik ben juist minder en minder gaan gebruiken van 4gb na nog niet eens 1 gb per maand, ik had in februari ook een abbo nu genomen van 1,5gb data.
Echter door de actie vodafone/ziggo heb ik nu weer 3gb data, maar ik ga echt niet ineens meer verbruiken nu :)
Waar heb jij dan opgekort? Ben je gestopt met facebook of lees je boeken tijdens OV of iets anders?
Ik doe onderweg bijna niks met mijn mobiel, dus geen facebook, youtube, spotify streams en weet ik het.

Ik download whatsapp bijlages ook niet automatisch, staat op handmatig aangezien ik niet alles hoef.
Dit scheelt heel veel rotzooi constant weer verwijderen, ik druk wel aan wat ik wil en dan 9/10 keer via de wifi.

Youtube: Doe ik sowieso al zo goed als nooit, alleen soms als ik niet uit een spelletje kom(Dus thuis verbonden met wifi dan tablet of laptop erbij).

Spotify: Staat wat ik wil luisteren offline en gebruik eigenlijk alleen voor sporten.
In de trein kijk ik gewoon na buiten of doe even oogjes dicht ofzo(Of lees de Metro), ik heb niet de behoefte constant alles te bekijken.
Dus ook tweakers,nu,telegraaf hoef ik niet constant te zien, kan prima wel weer als op werk ben of thuis.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 juli 2024 01:40]

Ik wil graag een impressie geven van hoe ik data verbruik. Ik heb een Spaanse abbo met 35GB data in EU (€85/mnd) en een MiFi met 100GB in ES (€30/mnd).
Ik heb in April, gisteren dus, de 35GB opgekregen en ongeveer 60GB op mijn MiFi.
Ik kijk luister TV/nieuws in de auto, luister veel naar SiriusXM online radio of soms gebruik ik Google Maps.
Ik kom ook vaak op vakantiehuisjes van mensen waar geen internet is, waar ik dan met Chromecast Netflix/HBO of live TV op TV zet.
Mijn MiFi's WIFI heeft geen wachtwoord dus op het strand/restaurant/bar zitten altijd al mijn vrienden erop, en soms nog een paar vreemden.
Ik hoef ook nooit meer te wachten totdat ik op mijn WIFI thuis zit om dingen te synchroniseren (spotify/cloudservices), of om apps te updaten (is al gauw meer dan 5GB/mnd!) of om de nieuwste podcasts van TED binnen te halen.
Ik merk dus dat je naar je GBs gaat leven. Hoe meer je hebt, hoe creatiever je wordt om ze op te krijgen. Daar staat wel tegenover dat ik de hoofdprijs betaal voor dit plezier: €115 aan data, Netflix, HBO, Spotify, Mocistar+ (Spaanse TV service), SiriusXM, Amazon Prime, SoundCloud Go, Google Drive, etc....

PS: TV kijken in de auto mag nie. Dus ik kijk niet echt, maar zit meer te luisteren. ;)
Dat leven naar ruimte herken ik wel, ik had eerst genoeg aan 500 MB en nu zit ik ook al op het vijfvoudige daarvan.
Ik gebruik 4G op een van mijn adressesn ipv kabel. Game patches en windows updates verstoken veel data.
Waarom wordt T-Mobile zo te duur?

Je kunt nu kiezen uit Voda met 25GB overal of T-Mobile met unlimited in Nederland en 10GB in EU.
Als je veel door de EU reist is Voda interessanter. Doe je dat niet (zoals 98% van de gebruikers) dan is T-Mobile interessanter.
Is het ook niet bij Vodafone of KPN dat je minder data in Europa mag gebruiken als je in Nederland al veel verbruikt?

Bijv:
16 GB in NL, dan krijg je dus 9 GB in Europa?

Als dat zo is dan is T-Mobile toch weer voordeliger voor grootgebruIker.
Niet helemaal. Het is simpelweg één bundel van 25GB. Ofwel: Je hebt überhaupt geen gebied "Nederland" meer.

Practisch gezien hetzelfde als wat jij zegt maar dan eenvoudiger ;)
Mening

Ik ben een aantal maal vanuit werkgevers 'gedwongen' om gebruik te maken van een Vodafone abo en ik vind het bereik van Vodafone beduidend minder dan T-Mobile, vooral binnen gebouwen. Daarmee is Vodafone voor mij per definitie te duur, omdat ze mij niet kunnen bieden wat ik verwacht van een provider.
"Vanaf juni mogen providers geen extra kosten meer rekenen voor het gebruik van...."

Klopt het dat dit vanaf 15 juni is?
3 maanden feedback buiten de grote vakanties om? Over een paar maanden gaan mensen massaal de hort op, die zomervakantie periode lijkt mij een betere feedback te geven dan de afgelopen periode.
Er zit natuurlijk geen zomer vakantie in, maar de drukke wintersport maanden februari en maart kunnen natuurlijk ook een redelijk beeld geven.
Is het toch goed geweest om de Galaxy S8 te pre-orderen met dit abonnement, of bedoelen ze hier ook de abonnementen mee die nog in moeten gaan? Want officieel gaat mijn Go abonnement pas in juli in...
Als het goed is heb jij met t-mobile afgesroken dat je onbeperkt EU hebt, daar kunnen ze dan nu lastig op terugkomen
Eh nee. Ze kunnen het contract eenzijdig aanpassen en jij mag het accepteren of anders opzeggen.
Zo werkt het nou eenmaal...
Dat is inderdaad mogelijk, maar dat gaan ze niet doen voor 1 klant.
de voorwaarde gaan in op het moment dat je tekent niet wanneer het in gaat. Dus je zit nog even goed.
Anoniem: 857639 @dehardstyler1 mei 2017 09:46
Jij zit nog goed, T komt er lastig onderuit.
Anoniem: 532949 @dehardstyler1 mei 2017 10:11
Je zit waarschijnlijk wel goed, maar Tmobiel gaat zich natuurlijk van de dommen houden dus reken maar dat je met de klantenservice in conclaaf moet gaan...
Daar ben ik dus ook bang voor... Heb in ieder geval net even gekeken en heb wel Unlimited EU op mijn contract staan, die voor 1 mei is ondertekend. Dus mocht het erop aankomen, heb ik in ieder geval een ondertekend contract! :)
Anoniem: 532949 @dehardstyler1 mei 2017 10:20
Dan komt het vast en zeker goed, vergeet niet klant is koning ( zelfs bij telecom providers ;) )
En anders wordt het gewoon een heel leuk feestje voor de kantonrechter... :)
Stabiele abonnementen en T Mobile gaan slecht samen. De MB verdeler zie ik ook niet meer terugkomen. Straks lekker naar Ziggo-VF met extra simkaart voor minder geld.
Vorige week met koningsdag wel weer gemerkt tmobile niet stabiel is idd, ik stond op het janskerkhof(Utrecht in de stad) was een klein festival.
Er stonden met aantal mensen waarvan 3 tmobile en 1 zelfs met de nieuwste s8, er was 4g icoon maar zelfs een whatsapp bericht kwam er niet door heen.

Ik drukte met Vodafone even op 8 foto's versturen en alles was in paar sec verstuurd.
Dat heb je met alle providers op zo'n dag! Ik heb dual-sim met Tele2 en KPN. Beide providers hadden vertraging in het netwerk, alhoewel KPN iets beter presenteerde als Tele2.
Anoniem: 753867 1 mei 2017 10:15
Hmm wel raar dat ze dit niet hadden zien aankomen dan. Maar goed 10GB in Buitenland is opzich nog wel prima, zolang het in NL maar onbeperkt blijft vind ik het wel prima.

In 3 maanden 100.00 abbonementen verkocht, dat is toch wel behoorlijk veel, en laat maar weer is zien dat er een goede markt voor is.

Vraag mij af of de rest van de providers ook met een unlimited abbonement gaan komen of niet.
Ik vind het goed dat ze er nu vrij op tijd mee komen.
En niet zoals 1 of 2 jaar geleden met dat Choozze verhaal.
dat men in 1 keer niet meer onbeperkt internet had en de je in de EU ineens nog maar 500MB of zo aan data had, zonder enige communicatie van choozze zelf maar dat het via de de media volgens mij naar buiten gebracht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.