×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TCL brengt BlackBerry KEYone-smartphone uit

Door , 47 reacties

TCL heeft de BlackBerry KEYone uitgebracht. Het toestel verschijnt eerst in het Verenigd Koninkrijk en zal in de komende weken in veel meer landen verschijnen. De Android-smartphone heeft een fysiek toetsenbord onder het scherm.

De KEYone verschijnt vrijdag in een enkele Britse winkel en zal volgende week bij meerdere winkelketens te koop zijn, blijkt uit het bericht dat Crackberry online zette. De KEYone is het eerste toestel met fysiek toetsenbord dat TCL uitbrengt onder het BlackBerry-merk. De twee eerdere BlackBerry's van TCL, de Dtek60 en Dtek50, hebben alleen een touchscreen. Het is nog onbekend wanneer de BlackBerry-telefoon in winkels in de Benelux zal verschijnen.

TCL presenteerde de KEYone eind februari op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. De telefoon heeft een 4,5"-lcd met een resolutie van 1620x1080 pixels. Dat komt uit op een beeldverhouding van 3:2. De telefoon is 15cm lang en 7,25cm breed, bij een dikte van 9,4mm. In de behuizing zit een accu met een capaciteit van 3505mAh, een grote accu voor een toestel met dit schermformaat.

TCL, die het toestel maakt voor BlackBerry, heeft een Qualcomm Snapdragon 625-soc in de telefoon gezet. Die 14nm-soc heeft acht Cortex A53-kernen op maximaal 2GHz en een Adreno 506-gpu op 650MHz. TCL heeft daar 3GB aan geheugen bijgezet, met een opslag van 32GB.

De telefoon is een van de eerste sinds de Pixel-telefoons met Android 7.1 Nougat aan boord. Het gaat om BlackBerry's 'beveiligde' Android-versie met onder meer Dtek-beveiligingssoftware en de BlackBerry Hub als gecombineerde inbox in de firmware. Aan de achterkant zit een Sony IMX378-camera met een maximale resolutie van twaalf megapixels, met pixels die 1,55 micron groot zijn. De camera heeft fasedetectie-autofocus en een dubbele led-flitser.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-04-2017 • 08:33

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Youtube staat sinds vandaag vol met unboxing video's. En wat opvalt is dat vele reviewers enthousiaster lijken over de Blackberry KeyOne dan over de Samsung S8 ! :D
[Youtube] PhoneDog
[Youtube] Tim Schofield.
[Youtube] PocketNow
[YT]Android Central UK
[Youtube] Crackberry Kevin

De prijzen zijn al wel redelijk bekend. De telefoon is nu te bestellen in Duitsland voor ¤599,00 en voor £499.00 in het VK. Belsimpel verwacht ook een prijs van ¤599 voor Nederland*.

En dat is voor een vlaggenschip niet eens zo'n hoge prijs.
  • Het is ¤200 goedkoper dan een Samsung S8,
  • ¤85 goedkoper dan een Iphone7
  • ¤280 goedkoper dan de Google Pixel waar het dezelfde camera-sensor van heeft.
Voor liefhebbers van benchmarks, biedt de telefoon weinig bang4buck. De telefoon heeft een Snapdragon 625. Die geen zwaargewicht is qua grafische prestaties.De telefoon is juist gericht op een lang uithoudings vermogen daarvoor is de soc optimaal. Die focus past ook beter bij de telefoon denk ik. Blackberries zijn traditioneel niet ontworpen als telefoons voor spelletjes, maar juist als veilige betrouwbare productiviteitsmachine. Het fysieke toetsenbord met 36 toetsen op de voorkant maakt typen niet alleen bijzonder prettig, maar zorgt er ook voor dat je op een klein oppervlak een groot aantal sneltoetsen kan toewijzen om snel handelingen uit te voeren, zonder je tijd te verspillen door menu's te scrollen.

TLC maakt de telefoon, maar het is Blackberry die de software verzorgd. Dat betekend ook dat er een aantal geļntegreerde productiviteitstools worden meegeleverd zoals de Hub en dat de Blackberry ook een wat betere encryptie en beveiliging heeft dan willekeurige andere android telefoons. Als Blackberry net als op hun nauwelijks meer gebruikte BB10os platform 4 jaar lang software updates met maandelijkse veiligheidspatches garandeert dan heb je voor ¤600 euro een telefoon die behoorlijk toekomstbestendig is, en bijzonder lang mee kan. En een aantal beveiligingsopties waarmee Blackberry's android zich onderscheid van Google's android zijn best groot:
  • The Hardware Root of Trust, which installs security keys directly on the processor at manufacturing time. That means we “sign” all of our hardware with digital keys at the manufacturing level to ensure device integrity
  • A secure boot process that protects the operating system against tampering by malware or other threats that leverages the Hardware Root of Trust
  • Certicom FIPS 140-2 validated cryptographic libraries and other techniques that improve upon the Android password’s protection against brute-force attacks. to ensure that it satisfies the security requirements for protecting unclassified information as defined by the Federal Information Processing Standards.
  • BlackBerry Secure Compound, which creates a special trusted execution environment for sensitive data and apps
  • The DTEK by BlackBerry application that allows users to see what is happening on their smartphone and helps to improve overall security health
  • A commitment to rapid Android patching to improve functionality and close security gaps
  • Improvements to the Address Space Layout Randomization (ASLR) security technique that are not in Android M or N and make it far more difficult for malware – even something like Stagefright – to exploit Android software bugs.
  • Improvements to the SELinux mandatory access control policy system not in L or M.
  • The Pathtrust utility, which goes above M or N in ensuring that untrusted code cannot be introduced into the system dynamically via malware.
  • Hundreds of hardening improvements to the Linux kernel and Android service framework to enable features like DTEK, our new app that helps you protect your own security and privacy.
  • Tamper-proofing of critical security parameters.
  • Smart card development framework and other enterprise-specific features that benefit business users
Deze telefoon lijkt ontworpen voor wie een telefoon niet gebruikt als mobiel game platform, maar juist centrum van al zijn persoonlijke en/of zakelijke communicatie. Daarvoor is de Blackberry een relatief goedkoop, een relatief goed beveiligd en effectieve communicatietool met unieke futures en hardware.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 28 april 2017 13:41]

Dat het een vlaggenschip is rechtvaardigt niet de prijs van 599¤. Wat de prijs wel rechtvaardigt is de hardware die erin zit. Als er mindere hardware inzit mag je toch ook verwachten dat de prijs ook lager ligt.
nou deze hardware ( sd6xx) rechtvaardigt de natuurlijk geen prijs van 600 euro..
kijk eens naar 'redelijk vergelijkbare hardware (de moto g5 plus 299). stel dat we de software als losstaand op waarde schatten... en er 100 euro van maken (net zo veel als een hele windows licentie)... dan is dit toestel dus bijna 200 euro te duur voor wat je krijgt...
Als je er zo in staat ben je niet de doelgroep voor deze telefoon.
Kom op, 100 euro voor een OS dat in essentie nog steeds android is? Dat was al een behoorlijk gulle aanpassing van mijn prijsschatting.
Dan noem je inderdaad het toetsenbordje (punt) maar de accu? een moto e5+ schijnt een 5000mah accu te gaan krijgen, en de 300 euro kostende p9lite (die ook betere hardware heeft).

Ik denk dat ik juist wel de doelgroep ben, een android toestel, betere software support, een doordachtte schil. Het punt is alleen dat ik niet berijd ben om ruim 300 euro neer te leggen voor dat toetsenbordje en die eerst langere rom support...

Tja dat toetsenbordje is dan nog wel iets, maar de romsupport, kies je telefoon goed en je hebt nog wel veel langer support (denk eens aan de HTC HD2)
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kost het gewoon geld als je minder toestellen produceert. Daarom matcht bijv. de prijs van HTC die van Samsung en zijn ze vaak zelfs duurder voor zelfde specs.

Blackberry heeft daarnaast geen twintig andere divisies die allemaal de benodigde telefoononderdelen maken.

Last but not least worden er geen 500 junk apps geļnstalleerd. Ze zijn daar vrij spaarzaam mee.
Behalve op het vlak van de software onderscheid deze KeyOne zich natuurlijk op nog wel een aantal andere vlakken van de Moto G5 plus zoals op het gebied van:
  • Bouw en materialen.
  • Het fysieke toetsenbord.
  • De netwerkconnectiviteit.
  • De accucapaciteit.
  • De Cameramodule
Dat budgettoestellen vaker relatief goedkoop zijn is niet nieuw.

Persoonlijk denk ik dat je Moto-G5plus in de Blackberry line-up beter naast de DTEK50 kan zetten. Die zijn redelijk gelijk qua hardware en qua prijs.
Om te bepalen wat een goede prijs is moet je verder zien dan enkel de soc. Bij de topmodellen heeft deze een aankoopprijs van rond de 60 Dollar volgens mijn google-resultaten. Ik weet niet hoeveel men voor een 635 moet betalen maar zelf als het maar 20 dollar is komt dit neer op een verschil in productieprijs van amper 40$, wat bij geen enkel topmodel het prijsverschil tussen vlaggenschip en bv een moto g5 plus zou kunnen verklaren.

Zaken als batterij, scherm, behuizing, qq, ... zijn hier namelijk ook belangrijk voor, en indien deze ook van topkwaliteit zijn is het een schappelijke prijs in vergelijking met de concurrentie
Ja hij is verder identiek aan andere telefoons met deze specs |:(

Fysiek toetsenbord
Grote accu
Blackberry security software
Blackberry hub
Solide bouwkwaliteit

[Reactie gewijzigd door KraKa op 28 april 2017 09:52]

Als er mindere hardware inzit mag je toch ook verwachten dat de prijs ook lager ligt.
In tegenstelling tot wat veel mensen lijken te denken kost software ook geld. Als andere fabrikanten (gratis) stock Android pakken en er een trage, batterij- geheugen- en opslagvretende skin overheen gooien om vervolgens na een jaartje update de handdoek in de ring te gooien, terwijl Blackberry voor meer geld meer ondersteuning en minder troep levert, dan is dat in mijn ogen meer geld waard dan een betere processor die slechter gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 28 april 2017 10:57]

Als je vlaggenschip telefoons met elkaar gaat vergelijken, dan zal deze telefoon niet meekunnen met de rest qua specs. De unieke/onderscheidende punten zijn het fysieke toetsenbord, de batterij en de software, maar dat is voor mij niet voldoende om er zoveel voor te betalen.
Ik vraag mij dan af op welk vlak je verwacht dat deze telefoon niet meekan?
Functioneel, denk ik namenlijk dat je elke app kan draaien die je op een Samsung S8 ook kan draaien op een KeyOne of Moto-Z play.

Enkel qua synthetische benchmarks, zal er op papier een groter nummertje uitrollen bij de een S8 Iphone7 of Pixel. Maar welk verschil maakt dat in de praktijk? Dat gaat waarschijnlijk alleen merkbaar verschil in snelheid, niet in functionaliteit uitmaken in het openen van zware (gaming) apps. Ook met een moderne snapdragon 4xx-serie, of 6xx-serie kun je de UI van android namelijk moeiteloos draaien op een telefoon.

Voor wie zijn telefoon niet gebruikt als spelletjesmachine, maar als communciatietool heeft de gekozen hardware juist voordeel, dat de soc energiezuinig is. Daar heb je functioneel wat aan op dag 2 of 3 van een lange zakenreis. Daarbij betaal je niet meer voor deze telefoon, maar juist minder dan bij andere vlaggenschepen.
Je moet niet vergeten dat deze telefoon zeker vier jaar mee moet kunnen met alle bestaande apps. Neem eens een smartphone met mid-range specs uit 2013, en installeer je communicatietools als Whatsapp, Skype en Facebook. Ik vraag mij af of je smartphone nog steeds zo snappy is. De hardware maakt wel degelijk uit voor langere levensduur. Zeker nu men steeds meer RAM in telefoons gaat stoppen.

Je kunt deze telefoon niet vergelijken met ander vlaggenschepen, en tegelijk zeggen dat je enkel dit vlaggenschip kunt gebruiken als een communicatiemiddel. Ja, hij is goedkoper, maar hij kan ook minder (ie. geen spelletjesmachine).

Ik wil niet zeggen dat het een slecht apparaat is. De bouw is goed en ik ben blij met het fysieke toetsenbord. Ook de scrolling features in het toetsenbord spreken me aan. Het is goede innovatie die we te weinig zien in de smartphone wereld.

[Reactie gewijzigd door tmfh op 28 april 2017 11:51]

Neem eens een smartphone met mid-range specs uit 2013, en installeer je communicatietools als Whatsapp, Skype en Facebook. Ik vraag mij af of je smartphone nog steeds zo snappy is.
Op precies dit vlak heb ik wel vertrouwen in BlackBerry.

Zo typ ik dit bericht op een BlackBerry Q10.
Een telefoon uit 2013, die heeft onlangs een softwareupdate gehad naar bbos 10.3.3 en zal die ook nog in de toekomst krijgen naar versie 10.3.4. Het is een telefoon uit 2013, met een soc (s4plus) van eind 2011 en draait anno 2017 nog als een trein. Hetzelfde geldt voor de Z10 in ons huishouden, die nog steeds voor mijn partner haar primaire telefoon is. Het draaien van die communicatie apps (of zelfs real racing3) kan op beide telefoons prima.

Als je de z10 (nieuw gekocht voor ¤140) naast een motorola G 1st gen (sd400, ¤140) van die tijd zet zie je wel gigantische verschillen. Die MotoG heeft nooit updates verder dan android 5.1.1 gehad, en die is wat sluggish of traag te noemen denk ik.

Het toptoestel van Google op dit moment Google's Pixel heeft 4GB ram, veel computers ook 4GB. Ik hoop dat met 25% minder ram, ook de KeyOne nog wel een tijdje vooruit kan.
Ik heb het toestel zelf al reeds in pre-order staan en ook besteld via Selfridges, zodat mijn vrouw er ook eentje heeft zometeen. Zij was altijd al BlackBerry gebruiker met haar curves :) en bold ;) en nu de DTEK 50 , maar ze mist een keyboard. Ik test het toestel wel eerst en dan krijgt zij het en blijf ik mijn Samsung en mijn Passport (daily driver) gewoon wel even gebruiken tot de pre-order binnen is.

Ik kan niet wachten en dit filmpje van Jay Garett van BlackBerry is ook leuk om te zien : filmpje

Ik zie veel mensen aangeven dat het toestel zo duur is, maar daar kies je natuurlijk voor. Je krijgt een toestel dat een beveiligde chipset heeft , encrypted is en daarnaast elke maand een security update of hotfixes. De root is ook beveiligd en dat is zeker wel essentieel met apps die anders je hele toestel overnemen zonder dat je wat weet.
De BlackBerry apps zijn ook super zoals password keeper , HUB en BBM.

Ik gebruik daarnaast geen whatsapp of facebook, maar BlackBerry Messenger (BBM) voor privacy en deel niks met Zuckerberg die alles wat je doet doornemen, copyright krijgen wat je door hun server stuurt etc. BBM slaat niks op en heeft ook geen computerpark nodig, omdat alles tijdenlijk via de cloud gaat en verdwijnt zodra het op ieamd anders zijn toestel staat. Met BBM bel ik , videobel ik , deel ik mijn agenda en deel ik mijn foto's en chatten natuurlijk. Wat ook handig is met BBM berichten of foto's intrekken of getypte tekst aanpassen ,hij wordt dan wel gedelete en opnieuw gepost.

Privacy is Freedom - wordt geen produkt van Whatsapp en Facebook

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 28 april 2017 11:39]

Want opslaan in de cloud.. Vereist geen storage, computing? Wow, dat scheelt een hoop kosten, vandaar dat cloud zoveel gehyped wordt! :+
Tijdelijk cloud opslag of permanente opslag zijn twee verschillende dingen.

Het is tijdenlijk tot het wordt doorgezet en als de server vol raakt ,verwijdert men alle oude berichten die nog niet zijn doorgezet eerst. Dit zijn de mensen die hun toestel uit hebben staan of bijvoorbeeld data roaming uit hebben staan. De verzender krijgt dan een terugkoppeling.

Whatsapp, facebook slaan het gewoon op , net zoals foto's ,etc en ook nog copyright claimt op wat je verzend via hun server en hebben daarom ook honderden voetbalvelden aan computer ruimtes nodig om alles te verwerken.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 april 2017 01:17]

Ja leuk allemaal, maar tijdelijke opslag is nog steeds opslag. Even kopieeren naar een andere plek en verwijderen van de originele locatie en je hebt nog exact hetzelfde.. En bedrijven in 2017 nog geloven op hun woord, tsjah..
Je zoekt iets wat je niet kan vinden en wellicht moet je eens gaan kijken naar BBM of Threema die het zelfde doet als BlackBerry aangaande gegevens op hun servers. Het wordt verzonden en staat in de cloud te wachten tot het wordt doorgezet en zodra dit gedaan wordt dan verdwijnt de inhoud uit de cloud. Er wordt niks bewaard en is als het verzenden van een e-mail.

Jij denkt echt dat BlackBerry met Athoc , BBM protect en BBM, BBM money , Boeing BBM etc. alles opslaat terwijl ze juist gekozen wordt door een centrale bank, regering of overheden, bedrijven omdat ze juist alles opslaan :) , deze bedrijven gebruiken echt geen whatsapp, facebook mesenger omdat zij juist alles bewaren en doornemen en ook nog eens copyright nemen op bestanden als foto's etc.

Dit is ook de reden dat bedrijven, ondanks dat whatsapp encryptie gebruikt niet gebruiken , maar andere apps of apps als BBM die geen encryptie gebruikt , maar alles door elkaar gooit wat daarna door de server nog eens door elkaar wordt gegooid. De pin en de wisselende pin op de server en de pin van de ontvanger worden steeds weer anders door elkaar gegooid en omgezet en dat werkt anders dan encryptie.

BBM is also lincensed for Indonesian market and another market , they can use the platform basics to build apps around it, like they did with BBM Money.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 april 2017 16:37]

Gewoon whatsapp en facebook blijven gebruiken. Het maakt mij niks uit ik kies gewoon voor BBM, BlackBerry kan als bedrijf echt niet persoonlijk info gaan opslaan of verkopen, dan kunnen ze wel stoppen als security en privacy bedrijf.
BBM is toch niet meer van BlackBerry? Ik dacht de software was overgenomen.
En hun enthousiasme kan ik meedelen want toen ik mijn allereerste smartphone kocht, wat een BlackBerry Bold 9900, was ik razend enthousiast en blij mee dat ik de hele tijd met dat ding stond uit te vogelen hoe alle werkt en de apps store was verrassend genoeg overzichtelijker, echt een rust voor de ogen. Maar 2 jaar later verstreek en kon veel apps niet meer draaien en had dus Samsung S5, ik was ook enthousiast maar het gaf mij niet de 'wauw' gevoel als bij de Bold9900. En toen ik net naar deze video keek, ben ik echt van "damn, die moet ik hebben!" Maar ik heb wel mijn twijfels over de prijzen en de CPU/GPU prestaties want ik gebruik namelijk geen lichte apps.
Een toestel met een midrange soc is geen vlaggenschip. Die zelfde soc zit in de redmi note 4 die slechts 149 euro kost.
Prima ding, vrij uniek in zijn soort hier in de EU door de fysieke qwerty. Ben benieuwd hoe de verkopen gaan lopen!
Enige probleem is dat de prijs waarschijnlijk 6-700 euro zal zijn, en daar krijg je dan een midrange SoC voor terug met 3GB RAM. Die SoC vind je terug in toestellen vanaf 275 euro. Dat vind ik wat scheef. 32GB vind ik ook wat krapjes voor dat geld.

Je moet dus wel heel veel voor het toetsenbordje overhebben om die prijs te rechtvaardigen
iPhone 6s 32GB met 2GB Ram....vergelijkaar scherm.....vergelijkbare processor(A9, presteert iets minder)....geheugen niet uitbreidbaar.....enige betere prestatie is op foto en video gebied......voor 600Euro en meer.......Keyone 599Euro.......Duur? Duurder dan wat?

Deze Skoda heeft een vergelijkbbare motor als die Mercedes en is goedkoper......
Tsja, een iPhone draait geen Android. Het gaat mij om wat de telefoon presteert, en de iPhone presteert met mindere specs in de praktijk alsnog een hele klap beter dan deze Blackberry.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fervent Android gebruiker, maar qua optimalisatie is het een behoorlijke ramp. Je kan het iig niet vergelijken met een iPhone in dit geval. Dan moet je vergelijken met andere Android telefoons, en dan zie je dat ie gewoon veel en veel te duur is.
Hoe weet je dat de iPhone 6s een hele klap beter presteert dan deze Blackberry? Zonder beide producten daadwerkelijk naast elkaar te kunnen testen kun je enkel aannames maken.

Hierover kunnen we beargumenteerde uitspraken maken zodra de Keyone in de winkel ligt en je deze daadwerkelijk kan testen en vergelijken.

Hebben de andere veel goedkoper Android telefoons dezelfde bouwkwaliteit? Hebben ze een capacative keyboard? etc.

Ik heb het antwoord niet en jij ook niet. De tijd zal het leren.
We weten hoe android presteert op een Snapdragon 625 + 3 gig ram toch?

Net zoals dat we weten hoe Windows presteert op een i7 6700k met 16 gig ram?

Daar gaat Blackberry echt niet noemenswaardig sneller zijn dan de concurrentie met de zelfde specs. Ik trek daar mijn conclusie uit. Ik zeg niet dat de BlackBerry geen meerwaarde biedt, alleen dat ik hem te duur vind voor wat ie biedt
Android is open source, Windows niet. Android van de ene fabrikant presteert anders dan Android van de andere fabrikant met dezelfde specificaties.

We gaan zien wat het totale paket van meerwaarde is t.o.v. vergelijkbare telefoons.
Je betaald natuurlijk ook voor het stukje software/beveiliging van Blackberry zelf maar desalniettemin vind ik dat je gelijk hebt en is de prijs veel te hoog. Dit toestel had max ¤499 mogen kosten en hij komt waarschijnlijk hier uit voor ¤599 (staat o.a. op belsimpel.nl)
Ja ik zag het ook staan bij belsimpel. Om succes van toestel te maken is dit toch een te hoge prijs.
En helaas weer geen landscape slider. Waar blijft de waardige opvolger van de HTC Desire Z? ;)
Zo jammer, de Desire Z was perfect :) .
Lijkt me een meer dan prima telefoon voor mij over een jaar. Dan zal de prijs ook wel flink naar beneden zijn gegaan.
Werd wel een keer tijd, eind Februari gepresenteerd daarna niks meer van vernomen. Ben nog steeds van mening dat ze de telefoon te duur in de markt zetten.
Price is what the market can bear.
Als er wereldwijd een markt is voor jaarlijks 5 miljoen BlackBerry telefoons is, zij het uit nostalgie/security bewustzijn, dan kun je spreken van een niche. Maar als je een gezonde apple-achtige marge in die markt kunt realiseren, ben je naar mijn mening als bedrijf goed bezig.
Temeer daar nu wel duidelijk is dat omgekeerde strategie (hoog volume/lage prijs) niet een levensvatbare strategie voor de lange termijn is.
Zelf heb ik een oneplus 3t, vanwege de prijs/prestatie verhouding, maar deze telefoon is uiteindelijk ook weer een marktniche. Hierbij heb ik ook het gevoel dat hun strategie een van merk positionering en geleidelijke prijsstijging is. Uiteindelijk met doel om gezondere marge te bereiken, kortom 5 miljoen oneplus voor ¤599 over twee-drie jaar ;)
Gisteren even kort mee gespeeld in Selfridges. Zag er toch erg gelikt uit, mooi scherm maar bovenal toch even zo snel mogelijk op het toetsenbord zitten rammen. Mijn ervaring is dat iedere BlackBerry z'n eigen unieke typervaring biedt en er altijd een wenperiode is. Het leek mij in die paar minuten vrij vergelijkbaar met een Q10... heb m'n speeltijd expres beperkt omdat ik geen overhaaste beslissingen wilde nemen ter plekke, plus dat ik niet in Londen woon :) toch lastig mocht je een beroep op de garantie willen doen...
Geen prijzen?
Interessant, ik begon ooit met de Xperia Pro en Desire Z als telefoons met fysiek toetsenbord. Nog eventjes wachten tot de prijs wat beter is en dan misschien maar eens deze proberen.

Off-topic: Ik ben zelf te lui om te shazammen, weet iemand of Tweakers de muziek vermeld die is gebruikt in dit filmpje?
Wat ik nooit zo begrijp is die prijzen.

Tegenwoordig heb je ware bang for your bug als je met verstand bijvoorbeeld via het web gearbestpuntcom die ook nog eens een eigen EU warenhuis in Duitsland heeft een telefoon koopt al voor bedragen van rond de ¤200 koop je daar een telefoon met dubbele specificaties ten Opzichte van deze telefoon.. Met een even zo goede bouw kwaliteit. En bewezen goede merken.... Wanneer dringt 't eens tot de consument door.... 😂
Deze Blackberry lijkt me meer bedoeld voor de zakelijk markt waarbij Gearbest, AliExpress, Banggood etc. niet in beeld komen als leverancieer.
Wat je bij Gearbest koopt, krijgt absoluut nul ondersteuning. Tegen de tijd dat je de telefoon die je wilt hebben eindelijk kunt kopen (vaak maanden na aankondiging) is de fabrikant alweer bezig met de opvolger te promoten en het model is vervolgens vergeten. De ondersteuning bij Chinese fabrikanten absurd slecht (op een uitzondering na).

Blackberry heeft tot nu toe goede ondersteuning voor haar toestellen. Chinese fabrikanten maken wegwerptoestellen, nog meer zelfs dan de westerse merken.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 28 april 2017 11:29]