×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple verhoogt europrijzen apps in App Store

Door , 154 reacties, submitter: Takezo

Apple verhoogt uiterlijk eind volgende week de prijzen voor apps in landen met de euro. De minimale prijs voor een app gaat van 0,99 euro naar 1,09 euro. Apple noemt wisselkoerswijzigingen als reden voor de prijsverhoging.

De prijsverhoging geldt voor alle landen met de euro als munteenheid, waaronder Nederland en België, maar ook klanten in Denemarken en Mexico krijgen met hogere prijzen te maken. In de komende week voert het bedrijf de hogere prijzen door. De Franse site iPhoneAddict toont een lijst met de nieuwe prijsstelling voor onder andere Oostenrijk en Frankrijk, die waarschijnlijk voor alle landen met de euro gaat gelden.

De minimumprijs op de lijst is 1,09 euro, waar dat 0,99 euro was. Daaropvolgend zijn de nieuwe prijzen 2,29, 3,49, 4,49, 5,49, 6,99 euro, enzovoorts. Het is niet de eerste keer dat Apple de app-prijzen verhoogt. Oorspronkelijk was de minimumprijs 0,79 euro. Daarna volgden verhogingen naar 0,89 euro en 0,99 euro. De verhoging geldt niet voor abonnementen. Apple meldt in de notificatie die MacRumors citeert dat ontwikkelaars die prijzen altijd kunnen aanpassen met de optie om de prijzen voor bestaande abonnees ongewijzigd te laten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-04-2017 • 09:34

154 Linkedin Google+

Submitter: Takezo

Reacties (154)

Wijzig sortering
Waarom hanteerd Apple eigenlijk een minimum bedrag? Waarom zijn de ontwikkelaars niet gewoon vrij om standaard 40 cent te vragen?
Goede vraag. Wellicht om apps van 1 cent uit te sluiten? Door de transactie losten ed zal dat uiteindelijk verlies zijn. Een andere reden kan niet zo snel bedenken.
Overzicht denk ik. Ik denk dat deze prijsverhoging een negatief effect op de verkopen zal hebben, meer dan de vorige prijsverhogingen. Het is niet voor niets dat veel prijzen standaard op 99 eindigen.
Ik denk dat het niet eindigen op 99 niet echt veel uitmaakt. Ik heb recentelijk mijn app verhoogd van 0,99 naar 1,29 (Windows Store) en merk niet dat er minder verkopen zijn. Als een app nuttig is voor mensen en doet wat het beloofd, dan zijn mensen best bereid om iets meer te betalen ondanks het overschrijden van de psychologische 99 grens...
Ik denk sowieso dat het effect van de psychologische grens van 99 of 95 relatief zwak is op dergelijke bedragen. Zal nog steeds zijn van 'oh, het kost slechts een euro'. Het effect zal ongetwijfeld nog wel aanwezig zijn, maar in mindere mate dan bijvoorbeeld als het gaat over een bedrag van 9,95 vs. 10 euro of 99,95 vs. 100 euro. Niet voor niets dat jij ook je app voor 1,29 verkoopt en niet 1,30 ;)

Weet nog goed dat de apps jaren terug geloof ik 79 cent kostten.

Zoals je al zegt, als een app echt waarde voor mij heeft koop ik de app alsnog, het verschil in zulke kleine bedragen maakt voor mij niet zo veel uit, maar ik heb dan ook maar een stuk of 10-15 apps gekocht (gok ik) over een periode van een jaar of 7?
Echter, voor Apple is het natuurlijk wel een groot verschil, miljoenen downloads x 10 cent.
Hmm. Apple heeft dit al eerder gedaan bij muiziek. Ze zullen dus precies weten wat het omzet effect ervan is. Misschien is dat ook de reden dat ze het als een "big bang" doen, dus niet elk jaar een procentje maar in een keer wat meer en dan weer een aantal jaren niets aan de prijzen doen.
Het minimum bedrag is natuurlijk eigenlijk ¤0. De volgende stap is ¤1,09. Zoals de tabel laat zien gaat de commisie van Apple hier vanaf. De bedraagt voor de laagste stap ongeveer 40 cent. Dus jouw 40 cent prijs zou in zijn geheel naar Apple gaan en daarvan niets naar de ontwikkelaar, vrij zinloos voor de ontwikkelaar. Om dat soort effecten te voorkomen en om de store er een beetje netjes te laten uitzien is er een vaste prijs.
Die redenatie klopt natuurlijk niet: zoals je aan de lijst kan zien pakt Apple een vast percentage van de opbrengst. Pak je dat percentage van die 40 cent dan zou je zelf ongeveer 23 cent overhouden, de rest gaat naar Apple.

Waarschijnlijk hebben ze dat minimum om de basis kosten van de transactie te dekken (creditcard transacties e.d.) en om een beetje eenheid te behouden in de store.
Eén euro (1,09) is een erg klein bedrag wanneer je het vergelijkt met de rest in de lijst. Hoeveel lager wil je gaan? Er zit niets tussen tier 0 en tier 1. Of je geeft het volledig gratis weg of je doet het 'bijna gratis'.
Een verhoging van 9% vind ik anders aanzienlijk.
De psychologische prijs van 99ct vind ik prettiger, dan ¤ 1.09 ( supermarkten adverteren niet voor niets met zulke bedragen )
Helemaal mee eens dat de prijsverhoging van 10,10% aanzienlijk is. De vraag was of er een tier mogelijk is tussen tier 0 en tier 1, maar die bestaat dus niet. Kennelijk wil Apple duidelijk herkenbare prijzen in de app store dus vandaar dat ze vaste stappen hebben gedefinieerd.
Omdat er van die prijs nog 30% naar Apple gaat, een x % naar de payment provider, en een x % naar de overheid.
Ontwikkelaars moeten dan voor elke valuta een bedrag gaan omrekenen. Nu heeft Apple gewoon 'tiers' zoals 0, 1, 2, en elke tier heeft een waarde in elke valuta die ongeveer een dollar waard is.

Het staat een ontwikkelaar dus vrij om elk bedrag te vragen, als dit maar in hele dollars is (eigenlijk 99 dollarcent).
omdat apple zoizo 30% van de prijs afsnoept. 30% van 1 cent doet niet veel en verhoogt de drempel.
Ik kan me voorstellen dat banktransactiekosten en de 30% marge een rol spelen.

Maar ook het psychologische effect dat iemand die bereid is een euro neer te leggen voor een app ook een bepaalde drempel is over gegaan. Die persoon verwacht een bepaalde functionaliteit, en heeft meer recht van klagen dan een app van 1-5ct.
Goeie vraag.

Mogelijk heeft het iets te maken met de kostprijs van het hele verkoop/afreken/app store traject?
Vast wel een tweaker die daar iets over kan roepen?
Overzichtelijkheid.
Er zij tabellen opgesteld zodat voor elke munteenheid duidelijk is wat de prijs in een andere munteenheid is. En dat ook altijd duidelijkeid hoeveel precies naar Apple gaat.
Waarom hanteerd Apple eigenlijk een minimum bedrag? Waarom zijn de ontwikkelaars niet gewoon vrij om standaard 40 cent te vragen?
Omdat er bepaalde standaard kosten zijn voor een verkoop. Als je een product verkoopt van 20 cent zijn die kosten hoger dan wat je ontvangt.
Omdat Apple zo'n 30% van de inkomsten opeist, dus als iedereen zelf bepaald wat ze willen vragen dan krijgt Apple misschien niet zoveel, dus door een minimum in te stellen weten ze zeker dat ze een bepaald bedrag krijgen.
Transactiekosten en administratieve kosten.
Ik vraag mij af of er nog wel veel apps verkocht worden. Als je de ranglijst ziet, zit er óf veel rotzooi tussen, óf blijven dezelfde apps maanden tot jaren lang op dezelfde positie staan.

Kortom, mijn conclusie is:
  • Er worden weinig kwalitatieve apps gemaakt, of;
  • Er worden weinig apps verkocht;
In de Mac App Store zie je dit fenomeen al langer, waarbij het geen geheim is dat de apps daar slecht verkopen. Mijn laatste aanschaf was ergens in januari 2016, ben eigenlijk voorzien in alle basic apps (van Word tot 1Password) en heb verder niets meer nodig.

[Reactie gewijzigd door iApp op 28 april 2017 09:43]

Ik vind de onoverzichtelijkheid van de appstores sowieso irritant.

Men klaagt over Netflix, en hun 'duistere' aanbod (lastig dingen te vinden, je blijft in een soort bubble)
Dat hebben de appstores ook net zo goed.

Als ik een mediaplayer wil, krijg ik Netflix, Spotify en nog 25 "vage" apps te zien, al dan niet betaald.
Het is elke keer uitzoeken als je iets wilt bereiken EN passend is aan je gebruik.
Veel apps hebben tegenwoordig geen betaalde 'probeerversie' maar een hevig gemankeerde trial, waar je door in-app aankopen de boel moet ontsluiten.
Maar terugvragen van een in-app aankoop is bijna onmogelijk, tenzij je een 'nette' ontwikkelaar hebt, welke dan de 30% van apple uit eigen zak mag betalen.

De appstores hebben (op alle platformen) aan gebruiksgemak hevig ingeboet de laatste jaren.
Ik gebruik zo goed als nooit de app store om nieuwe applicaties te vinden. Ik zoek apps gewoon op internet en andere media via reviews / artikelen, aanbevolen, etc. en download direct via de store.

Al sinds m'n eerste store (op Windows Phone) en m'n eerste iPhone (vier jaar geleden) vind ik de app stores en grote onoverzichtelijke rommel als je niet op voorhand weet wat je wilt zoeken. En dat is nog los van alle aan oplichting grenzende rommel en valse reviews van Chinese games.

Ook op Netflix zoek ik vrijwel direct naar hetgeen wat ik wil zien op basis van wat ik op tv heb gezien of elders aanbevolen krijg. De aanbevolen series van Netflix en simpelweg door het aanbod bladeren is zo knudde /ontransparant / onvolledig als wat m.i.

My two cents..

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 28 april 2017 11:08]

Helemaal met je eens dat de App Store en dan spreek ik over iOS qua zoek functie en overzicht nog heel veel kan verbeteren. Denk aan:

* momenteel kun je niet zoeken en filteren op betaalde apps zonder in-app aankomen (iPad)
* op de iPhone ontbreekt de gehele optie om te filteren op van alles waaronder ook 'laatst toegevoegd'
* je kunt nog steeds niet sorteren binnen de recensies (niet bij huidige versie en bij alle versies). Ook is het naar mijn idee zeer onlogisch om bij de huidige versies te beginnen met recensies die ouder zijn (bijv. 4 april) en dan volgens naar beneden te moeten scrollen om actuelere recensies te lezen (bijv. 28 april). Bij 'alle versies' lijkt het helemaal niet op volgorde te staan en kris kras door elkaar te staan.

Ook de recentere invoering van advertenties bij de zoekresultaten is totaal niet in de stijl van Apple en de advertenties zijn in veel gevallen ook alles behalve relevant. Denk aan zoeken op Twitter levert een advertentie op voor een Amerikaanse nieuws app.

Ik betaal liever eenmalig enkele euro's voor een app om geen advertenties te zien of in-app aankopen te hoeven doen. De laatste tijd lijkt het zeker bij games dat 9/10 spellen allemaal gratis zijn en heel veel in-app aankopen hebben. Wat mij betreft een verslechtering.

Ik snap dat developers willen verdienen op hun app en niet kunnen leven van een eenmalige aanschaf van een app, maar dan zie ik liever een optie om in-app te doen door bijv. 1x per jaar te betalen na het eerste jaar om geen advertenties te zien zoals bijv. Weeronline dit doet of iCulture.

[Reactie gewijzigd door funrider op 28 april 2017 11:51]

er zijn prima externe sites/ apps die precies bij houden wat er op netflix staat wat er gaat komen en wat er af gaat. maar het is idd een ramp omdat via de netflix app op je scherm te toveren . als je gaat zoeken kom je zo veel films tegen die je via swipen nooit zou tegen zijn gekomen.
ik reis veel dus is wel een beetje een must want elk land heeft zijn eigen content om ziek van te worden is het gewoon.
er zijn prima externe sites/ apps die precies bij houden wat er op netflix staat wat er gaat komen
Ja, maar daar heb ik nu juist zo'n hekel aan.
Ik ga toch ook de krant niet lezen, om te weten in welk deel van de encyclopedie er informatie te vinden is over een bepaald onderwerp ?

Ik wil gewoon een duidelijke inhoudsopgave, alfabetichs, genre of whatever die door het bedrijf zelf wordt bijgehouden.
Leuk dat er 100 netflixtodaysites zijn, die van de reclame leven die ze genereren, maar ik betaal voor Netflix, niet om een BBQreclame te bekijken.
Ik denk ook dat de markt afgekoeld is (in alle 3 de stores). Iedereen heeft zijn of haar basics met WhatsApp, office, facebook, instagram en wat betaalde zakelijke apps.

Het app'je waarmee het lijkt alsof je een glas bier leeg drinkt was vroeger de gangmaker op elke verjaardag, nu sta je er mee voor schut. Laat staan dat er voor gaat betalen.
Toch blijft het aantal downloads en de omzet van zowel de play store als die van apple toenemen.
http://www.androidauthori...-gaming-fun-stats-743626/

Dat zal grotendeels komen door uitbreiding van het aantal users, maar met een toename in downloads van 15%, moet er per user toch nog steeds met gedownload worden.
Vergeet ook niet de toegenomen 'pay to win' games.

Die zorgen vooral voor de omzet verhoging denk ik. Niet zozeer de hoeveelheid apps die gekocht worden
Je ziet vooral dat het verdienmodel van apps is gewijzigd. Daar waar je vroeger nog ¤0,99 betaalde voor een app en je dus op basis van volume verdient zie je tegenwoordig meer de verdiensten op basis van populariteit en nut waardoor bedrijven erin investeren en dat gaat een stuk harder dan die eenmalige ¤0,99 per gebruiker. Voorwaarde is dan vaak wel dat je de app gratis beschikbaar stelt.
Je gevoel klopt niet helemaal, er is juist een stijging. Zie https://www.iculture.nl/n...ads-eerste-kwartaal-2017/
Het gelinkte artikel beschrijft enkel het universele aantal downloads, niet de hoeveelheid aankopen. Hiermee is dus nog steeds niet ontkracht dat er minder apps worden verkocht ;)
Wat de verdiensten voor app developers betreft, dit is wat Apple zelf aangeeft:
https://www.apple.com/new...rds-on-new-years-day.html
Over 2016 is er $20 miljard uitgekeerd aan app ontwikkelaars, een groei van 40%
Gratis app downloads zijn misschien vrijblijvend, maar dit gaat om echt geld dus.
Tweakers is bepaald geen geschikte bron als je iets over Apple wilt weten...
Wat raar. Waar haal jii die stelling vandaan dat er minder apps worden gekocht?

https://www.iculture.nl/n...ads-eerste-kwartaal-2017/
De markt groeit... wereldwijde cijfers zeggen dus lang niet alles, de groei kan ook uit China of India komen.
Ik geef OP ook wel gelijk dat de rek er uit is, maar dan wel (als nuance) in West Europa. Iedereen heeft wel zo'n smartphone en je kan er toch maar een beperkte hoeveelheid tijd aan spenderen. Die tijd heeft iedereen wel aan bestaande apps gewijdt en dus stagneren downloads hier.
Maar dit zijn allemaal aannames wat jullie doen. Ik zie geen keiharde feiten. Volgens mij is het nog steeds booming maar zijn we gewoon meer op zoek naar kwalitatieve apps ipv fart apps en dat is niet meer dan logisch.
Ik kan het net zo min onderbouwen maar apps lijken een beetje uit te zijn. Vroeger was het credo "Daar is een app voor", dit hoor je tegenwoordig niet meer en is het eerder "app. meh." Ik heb het dan over NL, niet de rest van de wereld.

Google heeft de laatste jaren zijn apps geperfectioneerd en drukt met zijn hele suite bakken met kleinere leveranciers uit de markt. Microsoft doet hetzelfde, net als Apple (in mindere mate).

Als je die standaard meegeleverde apps neemt en je telt er een paar chat-apps en één of twee social media apps bij op dan hebben de meeste mensen niks meer nodig.
Je onderschat de gaming markt, vrees ik. Daar gaan miljarden in om en zal voornamelijk de meeste inkomsten ophalen heden ten dage. En daar zie ik Google, Microsoft of Apple zich niet in begeven.
Ik onderschat geen fuck en ik ben op de hoogte van het geld dat verdiend wordt aan rotzooi als Game of War of Clash of Clans. Ik geef alleen aan dat ik het GEVOEL heb dat mensen minder met apps bezig zijn.
Naar mijn mening overdrijf je een beetje met je "fuck" en "rotzooi". Easy bro, tis weekend.
Precies het zelfde is gaande op Android. Zo af en toe wil ik een game voor op mijn telefoon, en na maanden niet gekeken te hebben staan de voor mij oud bekende games die ik jaren terug gespeeld heb nog steeds in de top lijst.
Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop apps worden verkocht. Veel meer apps en games zijn nu gratis, en hebben de pro versie verstopt in een in-app aankoop.
Ik wil graag even reageren op je 1e conclusie, namelijk dat er weinig kwalitatieve apps worden gemaakt. Ik ben zelf software ontwikkelaar en vind het leuk om applicaties te maken voor verschillende platformen. Daarom heb ik ook gekeken naar iOs (uiteraard) maar als beginner voor dat platform maak je eerst wat belabberde apps om het platform te leren kennen en om te testen, dit kan allemaal zonder iets in de store te willen zetten. Maar goed, als je dan een app wil lanceren in de store, ook al is het voor een niche markt of verwacht je er maar weinig mensen blij mee te maken, dan moet je als hobbyist wel jaarlijks 100 euro betalen om een app in de store te mogen zetten. Die drempel is bij Apple het hoogst. Voor Android toegang was ik 35 euro kwijt, voor Microsoft 19 dollar of euro geloof ik. Daarnaast heb ik voor iOs een mac nodig om te compilen (ook al werk ik met Xamarin). Al met al is het voor mijn situatie niet aantrekkelijk om een iOs app uit te brengen, dat vind ik echt jammer, want iOs is een grote doelgroep (en mijn leidinggevenden hebben beide een iPhone).
Kan je iOS apps niet met Visual Studio maken tegenwoordig?
Jawel maar daar word je gewoon niet vrolijk van. Heel veel iOS frameworks die je met Xamarin gewoon niet kan gebruiken. En verder heb je altijd Xcode of Application Loader nodig om om je app te compilen en te lanceren. Wij hebben het ook geprobeerd met Xamarin en wij blijven van mening dat Native in Swift programmeren veel beter is dan C#
Dit is echt onzin. Alle API's zijn 100% te gebruiken in Xamarin. Weet niet waar je het vandaan haalt, maar jouw beeld over Xamarin klopt totaal niet..

Programmeren in Xamarin brengt tegenwoordig zoveel meer. Testcloud, het .NET framework. Ik denk dat je eens verder moet kijken.

Xcode hoef je verder niets meer mee te doen hoor. Je moet wel compileren op een mac, maar dat is weer een Apple dingetje, omdat zij verplichten op een mac te compileren.

Ook hiervoor hoef je windows niet te verlaten. Wel een bridge nodig tussen windows en een mac.

[Reactie gewijzigd door Mittchel op 28 april 2017 15:39]

Ik zat vanmiddag idd de Xamarin documentatie te bekijken en zie idd dat t flink verbeterd is. Ik heb alleen in het verleden heel veel API problemen gehad met Xamarin dat ik het de deur uitgegooid heb. Maar sinds ik SCADE gebruik heb ik geen Xamarin meer nodig, dus geen C# maar gewoon Swift. Ideaal! Ik heb bijvoorbeeld met SCADE deze problemen nooit gehad. Alles werkte out of the box dus sindsdien komt Xamarin er ook niet meer in.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 28 april 2017 15:44]

Het is idd veel volwassener. Elke update van Android of iOS is vaak dezelfde dag ook een update voor Xamarin.

Het is nu echt een ideale tool vooral als je met Azure werkt. Integreert als een tiet.
Hmmm tieten ;)

Wij doen verder niks met Azure dus wij gebruiken geen Xamarin meer. Mijn baas wilde toen dat we het gingen proberen en het was toen een grote nachtmerrie. Zoals ik vertelde, wij gebruiken nu de SCADE IDE en ontwikkelen 100 procent in Swift en wij merken gewoon dat dit een factor 10 beter werkt voor ons.
Ja, dat verschilt per organisatie natuurlijk!
Volgens mij zijn alle frameworks en is dus de volledige SDK van iOS te gebruiken in Xamarin. UIiteraard kan je geen third party Swift of Objective-C libraries gebruiken. Maar daar staat tegenover dat je wel weer gebruik kan maken van het grote aanbod C# libraries

Ik heb apps met zowel Xamarin als Swift in Xcode gemaakt en vind beide prima werken. Groot voordeel van Xamarin is dat je natuurlijk veel makkelijker ook een Android versie kan maken en dat is toch wat veel klanten willen. Voor iOS wordt de C# code ook gecompileert naar echte native code omdat iOS geen JIT toestaat. Op Android word wel naar IL gecompileerd met een JIT compiler. Maar dat is native voor Android want ook de "native" Java applicaties werken zo.

Dus Xamarin is net zo native als Swift. Het is alleen wat gek om DLL's in je app bundle te zien ;-), maar je merkt er verder niks van.
Ik gebruik zelf SCADE waarmee ik iOS en Android apps kan schrijven in swift.
Zoek even uit wat Xamarin is...
Sorry maar ik snap niet dat 100 euro per jaar voor een app ontwikkelaar te veel is.

Vind het juist een goede manier om te voorkomen dat echt iedereeen die een keer een regel code geschreven heeft voor de "lol" de app store vult met apps.
nou ja, de verplichting om een OS X apparaat te hebben is ook nog een punt hoor, er zijn genoeg ontwikkelaars die juist op linux of windows zitten te werken omdat ze die omgeving prefereren...
Daar ben ik het over eens. Maar MS heeft lange tijd hetzelfde gedaan, visualisatie studio draaide alleen op Windows.
maar, belangrijk punt; je hoefde niet perse een windows apparaat te hebben om apps te ontwikkelen, er zijn genoeg gratis tools die voor jou als je geen windows hebt een build maakt. Plus je kan windows in een VM draaien. Daartegenover heb je geen enkele optie daarvoor voor OS X, dus ben je verplicht of een Hackintosh te gebruiken of een Mac te kopen.

offtopic: lol mijn voorgaande opmerking krijgt kreeg een -1 hoe bedoel je salty fanboys?

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 28 april 2017 12:22]

Ik heb een aantal jaren geleden cross-platform apps gemaakt en die buildfarms waren er dus wel en zeer waarschijnlijk zijn ze er nog steeds.
Echter omdat je er telkens op moet wachten is het simpelweg goedkoper om een simpele mac in het netwerk te hangen als buildfarm voor de ontwikkelaars.

Zeg nu zelf. Wat is nu 600 euro (licentie + mac mini) voor een beetje ontwikkelaar/bedrijf ?

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 28 april 2017 11:37]

maar in deze instantie gaat het over een solo dev, die de app development in wil stappen... dan is een investering van minimaal 600 euro zeker wel veel. (dat is dan een dure hobby zeg :P )
Voor een hobby ja, maar als je het professioneel wilt doen is 600 euro niks. Dat is maar 8 werkuren of zo.
Nu moet je even serieus zijn, een beginnende app developer krijgt toch nooit 600 voor 8 uurtjes werk..
75 euro per uur exclusief btw?
Als freelancer zit je daar zo op. Maar goed laat het 2 dagen werk zijn met een lager uurtarief. Evengoed is het geen hoog bedrag.
Zou jij 75 betalen voor iemand die net z'n eerqte appje gaat schrijven?

Ik vind het ook niet veel geld, maar wou gewoon jouw opmerking wat nuanceren.
Nee, maar voor een ervaren programmeur wel.
Voor iemand die het als hobby doet of net begint is het aardig duur als je geen Mac hebt inderdaad.
Maar voor iemand die het professioneel doet zijn de kosten een non-issue.
Er is ook nog iets als mac in the cloud
Maar als je een goede devver bent, moet je je app proefdraaien op het systeem waar je voor Devt. En visual studio kost bijna net zoveel als een mac mini.


En ongeacht waar je op devt, je moet geld dokken voor een systeem, en dan zit je al gauw aan een paar honderd euro. voor mac mini of PC (die niet gelijk zijn quaperformance)
visual studio is als je solo devt, over het algemeen gratis, je gebruikt immers de community edition. Al helemaal als je als hobby apps wilt gaan ontwikkelen...
Ah, dat wist ik niet.
Als je slim bent gebruik je geen Hackintosh als Apple daar achter komt flikkeren ze jou en je hele boel uit de app store.

Daarnaast kun je wel weer in de cloud builden, of via Jenkins. Als je dan Xamarin ofzo liever toepast is dat geen probleem. Ja voor een Beginnent devver is dat nog steeds een investering. Maar voor Mobile developer raad ik dan ook gewoon een swekbook pro aan omdat je daar bijna alles mee kan ontwikkelen. Windows apps iets lastiger, maar dat kan dan weer wel in een VM.
Ik raad developers aan hun eigen keus te maken wat voor OS ze willen gebruiken, ikzelf heb daarom ook gewoon geen vaste platform, ik werk regelmatig met linux en windows (dualboot FTW). En ik heb een tijdje een macbook pro gehad, na de macbook ben ik toch terug gegaan naar windows en linux...
Ik heb het ook expliciet over Mobile dev uiteraard.

Het ligt dan ook inderdaad aan wat je gewend bent, ik houd van het wereldje waarbij je veel in Bash bezig bent.

Anderen zijn weer van de GUI's of sommige zelfs van Powershell. Momenteel werk ik al weer 'n tijdje op windows en ik mis het wel, maar mogelijk komt dat omdat ik ineens met C# bezig ben.
Als je slim bent gebruik je geen Hackintosh als Apple daar achter komt flikkeren ze jou en je hele boel uit de app store.
Daar zou ik wel eens wat onderbouwing van willen zien...
Ik denk dat mijn onderbouwing op geruchten en onzin gebaseerd is.
Inderdaad. Wow, 100 euro. Ik vind die drempel prima, dat voorkomt een hoop bagger.
misschien wel maar het heeft niet geholpen. Kijk maar hoeveel apps er zijn en hoeveel apps je nu daadwerkelijk frequent gebruikt.

Veel apps zullen een marginaal bestaan lijden.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ikzelf heb 1 behoorlijk dure app die slechts een paar keer per jaar wordt gebruikt (navigatie zeekaarten, bij elkaar iets van 70¤) maar dat zijn toch behoorlijke uitzonderingen. Op mijn telefoon gebruik ik steeds minder apps
Daarom verkoop ik geen apps in de App Store meer. Ik verkoop gewoon de volledige projecten. Brengt meer op en het houd de Appstore schoon :)
Kan ik me goed voorstellen. Ik ken die markt niet precies maar inmiddels gebruik ik nog een app of 4 frequent en de rest van de vele tientallen apps zijn gewoon in de vergeethoek geraakt behalve dat soort speciaaltjes zoals ik boven noemde.

Er is een app voor van alles en nog wat maar als ik iets heel sporadisch gebruik kan je vrijwel altijd gewoon ook de (mobiele) website gebruiken.

off-topic maar just out of curiosity: wat voor soort projecten heb je het dan over? Is dat meer iets zakelijks of ook voor particuliere consumenten?
Ik herken mezelf 100 procent in je comment hoor. Ik heb zelf over de 50 apps gekocht op de Appstore en ik gebruik er ook nog maar 4 of 5. De rest allemaal wel gezien en staan nu ergens stof te happen in mn aankopen lijst :)


En wat betreft je vraag. Ik heb 2 jaar geleden al ontdekt dat je met apps zelf niks kan verdienen. Maar er zijn mensen die goed geld betalen voor stukjes code of bepaalde implementaties. Ik besloot toen gewoon apps waarvan ik dacht dat kan ik beter na te bouwen, beter design te geven en die projecten te koop aan te bieden op websites zoals sellmyapp.com.
En dit brengt relatief leuk geld op.
Het is niet eenmalig 100 euro. Die moet je ieder jaar blijven betalen. Zo niet, dan verdwijnen je al bestaande apps ook uit de store. Voor een serieuze ontwikkelaar niet veel, een serieuze hobbyist kan het wel voelen, ook afhankelijk van regio in de wereld...
Je moet je natuurlijk ook afvragen dat als een ontwikkelaar 100euro per jaar te veel vindt, of niet winstgevend is dat er toch wat veranderd moet worden aan het business model.
Je hoeft als ontwikkelaar niet per se rijk te worden van je product. Dat kan makkelijk als het een eenmansprojectje is met een beperkt doen en een beperkte doelgroep. Iets als een metronoom, of een scoreteller voor een specifieke sport, noem maar op.
Een beetje a la unix utilities: het doet niet veel maar is wel net wat je nodig hebt.
En dan is 100 euro veel te veel, zeker per jaar. Dan vind je die projecten dus niet. Maar wel 'loudest audio player FREE' vol met banners en troep.
Vergeet de 1000+ euro voor een mac niet hé.
Zoals hij al zij, ben je gedwongen om een mac te kopen wil je fatsoenlijk apps maken voor IOS.

EDIT: Meningen tegen het afdwingen van Mac OS zijn blijkbaar niet gewaardeerd. Mijn excuses hiervoor!

[Reactie gewijzigd door EternalGenesis op 28 april 2017 11:22]

Apple Mac mini 500 euro kan je ook je apps mee lanceren. DUs je hebt geen 1000+ Mac nodig.
Blijft het nog steeds 600 euro die je moet betalen puur om ÉÉN app te lanceren. VInd ik nog steeds erg een hoge drempel voor beginners.
Maar je krijgt bij Apple wel veel dingen ervoor terug. 100 procent kloppende documentatie, gratis IDE, openSOurce Language, code level support, algemeen support en ga maar door. Ik vind die 100 euro per jaar geen probleem als je kijkt wat je er als developer voor terug krijgt. En Apple is wel altijd heel bedreven met hun developers community bezig. Dus ik vind het raar dat hierover word geklaagd.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 28 april 2017 11:16]

Die 100 euro heb ik ook geen probleem mee. Maar om ontwikkelaars te dwingen hun platform ook voor ontwikkeling te gebruiken vind ik jammer.

Ik zal wel één van de weinigen zijn die voorkeur heeft aan Linux of soms zelfs windhoos over mac OS in de (web) development wereld maar toch.
Geinig, ik vond het juist teleurstellend... Ongeveer 10 maanden ermee bezig geweest Apple uit te leggen dat hun OpenGL driver een probleem heeft (crash ivm threading) en de moeite genomen een repro-case te maken (500 regels code). Beter kan niet, toch?

Toegegeven, de documentatie op de Apple-site was zeer goed, dat legde exact en waterdicht uit hoe het low-level werkte. De developer-support medewerker heeft meerdere malen uitgelegd dat "jullie iets fout doen", maar uiteindelijk na maanden heen en weer en expliciet op de niet mis-te-verstane documentatie te wijzen toch begrepen dat het inderdaad een (subtiel) probleem van hun kant is (door de 3e support medewerker). Hoe regelt Apple het dan verder als ze zien dat hun driver een probleem heeft? Juist, je legt uit dat er maar omheen gewerkt moet worden en dat je een bugreport kunt posten als er een repro-case is... Sorry, maar dan zitten we toch langzaam op het punt waar ik bij mezelf denk "Dit heeft 10 maanden geduurd om het uit te leggen en nu moet ik nogmaals een bugreport posten en beginnen we weer van voren? zoek het maar uit".

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 28 april 2017 15:01]

Als je begint met niks, dan moet je ongeveer hetzelfde neerleggen voor een PC of mac om te beginnen (ja, en die zijn niet gelijk qua performance).
Om geld te verdienen is IOS de betere optie, want die gebruikers zijn eerder bereid te betalen voor je app, android gebruikers doorgaans niet. Dus met een toffe app verdient die Mac zichzelf terug.
Ja daar heb je gelijk in.

Maar ik heb het over bestaande developers (Of ze nou apps maken, websites of andere applicaties) die al wel een machine thuis hebben staan om op te beginnen. Maar IOS development willen gaan proberen.

Als je dan al een Mac(book) had dan is dat handig maar de meeste zullen een Windhoos laptopje of desktop hebben en als zij dan een poging tot IOS development willen doen zullen ze eerst moeten investeren in een Mac OS apparaat.

Zie het zo, zou toch wat zijn als je geen android apps kan maken op een MAC omdat de compiler alleen op windows draait.
En hetzelfde geldt voor als je Linux of Windows apps wilt bouwen of website. Je hebt hardware nodig.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 28 april 2017 13:32]

Google Playstore moet je ook 25 dollar betalen om als developer (eenmalig)
Apps die je indient bij apple worden met de hand beoordeeld, en nagekeken dus niet elke bagger die iemand zou maken wordt per definitie gepubliceerd. Android wordt niet gecheckt daar gaat het automatische daarom duurt het bij Android max een paar uur en bij apple ongeveer een week om iets te publiceren.
Als je naar de cijfers kijkt van de inkomsten van apple verdienen ze een zee van geld aan iphones en maar een paar emmers vol aan apps- en die inkomstenbrom is al jaren nagenoeg hetzelfde.
Ja maar Apple is wel heel bedreven met zn ontwikkelaars en Developers bezig. Code based ondersteuning, opensource Language en ga maar even door. Dan is 100 euro niks.
Je zegt niets functioneels, dat is het probeem.

Als je zegt : Apple wil nu eenmaal overal aan verdienen. dan voegt dat totaal niets toe, elk bedrijf wil overal geld aan verdienen. Dat is niet anders met bv Google (nieuws: Moederbedrijf Google boekt meer winst ondanks verlies experimentele d...) elke bedrijf doet het wel anders.
Waar google weinig vraagt voor hun services, krijgen ze het direct via ads.
Bij Apple is de prijs directer, als je iets koopt zijn dat de kosten, en verder niets. Bij bv google zijn de kosten meer gedeeld. Je betaald een beetje voor Android, maar ook dat je een beetje advertenties kijkt.

Dus, als je niet uit de -1 wilt komen, moet je it's functioneels zeggen, en niet lopen trollen.
Valt mij inderdaad al wat langere tijd op. Heeft niets te maken met iets toevoegen.

Apple heeft gewoon een monopolie en doet wat het zelf wil. Mag je helaas niet zeggen. Als Microsoft in het nieuws is wordt het finaal naar beneden geschoffeld.Vooral over Windows 10, wat gewoon een erg goed besturingssysteem is. Die prive dingen kun je gewoon heel gemakkelijk uitschakelen. Zelfs dan krijg je al een -1.

Mijn andere post heeft wel degelijk inhoud, wordt niet eens gemodereerd! Alleen als er iets negatiefs instaat over Apple, meteen -1. 8-)

Ook een manier van censuur.

Dat wordt hier al vaker in het forum aangegeven.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 28 april 2017 18:23]

Er worden weinig apps verkocht
Lol, het is een miljarden business.
Net zoals de verkoop van nieuwe auto's. Gaan ook miljarden in om maar de verkoop daalt wel. Het een sluit het ander niet uit.
Elke autofabrikant werkt met nog veel meer geld dan welke app store dan ook. Wat is je punt? Alsof die niet net zo hard failiet kunnen gaan.
Komt er gewoon op neer dat Euro gekelderd is van 1 Dollar 40 naar 1 dollar 10 nu, dat is 21% eraf in 3 jaar. De koopkracht van de europeanen is op monidale schaal flink aan het inboeten, dus laten rollen die euro's nu, wordt alleen maar erger. Overigens denk ik dat we op termijn naar een mondiaal gelijk welvaartsniveau gaan voor iedereen, althans dat hoop ik daarom vind ik het persoonlijk niet zo erg dat de uberrijke europeanen wat koopkracht inleveren.
In 2015 is er echter ook al een prijsverhoging geweest, die ook als reden de wisselkoers had (zie het gerelateerde artikel), zolang de Euro meer waard is dan de dollar, verdient Apple meer met de Euro dan met de Dollar en is het eigenlijk wat vreemd dat wij (weer) meer moeten gaan betalen.
Zie mijn berekening hiet: Dennism in 'nieuws: Apple verhoogt europrijzen apps in App Store'

In principe komt het er op neer dat Apple na verrekening BTW de prijsstelling zo gezet heeft in 2015 dat ze +- 1 Dollar konden verdelen tussen de Developer en Apple uit iedere verkoop in de EU en de US. Dat was toen met een prijsstelling van $0.99 in de US en ¤0.99 in de EU.

Na deze prijsstijging voor de EU, kunnen ze wederom na verrekening van de BTW +- 1 Dollar verdelen tussen de Developer en Apple uit iedere verkoop in de EU en de US.

Ik krijg het idee dat veel mensen vergeten dat geadverteerde prijzen in de EU Appstore Incl +- 20% BTW zijn en prijzen in de US Appstore Excl Sales Tax waardoor dit soort vergelijkingen snel mank gaan.
Overigens denk ik dat we op termijn naar een mondiaal gelijk welvaartsniveau gaan voor iedereen, althans dat hoop ik daarom vind ik het persoonlijk niet zo erg dat de uberrijke europeanen wat koopkracht inleveren.
Mexico gaat ook meer betalen. Ik begrijp je redenatie maar Apple denkt alleen in dollars. Als je ziet hoe enorm de koersverschillen zijn in 4 jaar tijd tussen euro en dollar kun je moeilijk volhouden dat dat iets met de realiteit van verschil in waarde van goederen en diensten te maken heeft. Meer met politiek en speculatie en dergelijke. Kortom ik zou er niet op rekenen dat door deze mechanismen het welvaartsniveau mondiaal gelijkgetrokken wordt.
"Apple noemt wisselkoerswijzigingen als reden voor de prijsverhoging."
De sterk gestegen euro bedoelen ze, waardoor ze met dezelfde prijzen al meer dollars kregen? :P
Sterk gestegen sinds wanneer? Ik weet niet wanneer Apple de laatste verhoging doorgevoerd heeft, maar waar de Euro in April / Mei 2014 nog zo'n $1,30 - $1,35 waard was, is dat nu +- $1.08 de laatste keer dat ik checkte, da is een flinke daling gezien over de laatste 3 jaar.

Over de laatste paar jaar gezien is de Euro flink gedaald t.o.v. de Dollar en zeker niet gestegen.
Ja, snap ik, de timing is alleen een beetje ironisch nu we net op year-high staan :) En April 2014, really, daar komen ze nu achter? Als je nou nog zei sep16 ;)
Het ligt er natuurlijk aan wanneer de prijzen voor de laatste keer vastgesteld zijn, dit soort bedrijven passen vaak niet bij iedere koersaanpassing de prijzen aan, maar als ze de prijzen voor het laatst vastgesteld hebben op een "High", zoals bijv. in 2014 dan is het vrij logisch dat ze na een flinke koers daling over langere termijn op een gegeven moment omhoog gaat helaas, daar deze bedrijven graag de marges redelijk op peil houden.

Zo heeft bijv. Blizzard laatst ook voor het eerst in lange tijd prijzen in EU verhoogt, dat waren allemaal prijzen die vast gesteld waren toen de Euro op 1,25 tot 1,35 stond, waarvan sommige al 10 jaar onveranderd. Als je dan over een periode van 2-3 jaar +- 15 tot 25% van je marge in de EU ziet verdampen t.o.v. de Dollar waarmee ze hun boekhouding voeren is het niet onlogisch dat er actie komt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 april 2017 10:06]

Houd je ook rekening met BTW (Sales Tax), Euro prijzen zijn altijd incl +- 20% BTW, Dollar prijzen worden altijd zonder Sales Tax gepubliceerd omdat de meeste staten (nog) geen belasting hebben op digitale goederen (uit mijn hoofd zijn er maar een staat of 10 die dit doen). Als je hier geen rekening mee houd vergelijk je appels met peren.

Daarnaast de laatste prijsstijging van Apple voor deze was in jan 2015, toen stond de Euro - Dollar op +- 1,20, haal je daar de Sales Tax vanaf zie je dat Apple en de ontwikkelaar +- 1 dollar te verdelen hadden per aankoop van 0.99 EUR in de EU Apple Store, wat me geen onlogisch target lijkt, bij een verkoop in de US Apple store hadden ze namelijk op dat moment ook $0.99 te verdelen, want Sales Tax wanneer van toepassing komt er daar altijd later overheen.

Nu hebben ze zelfs na deze prijsstijging "maar" +- $0.98 te verdelen tussen Apple en de Developer na het afdragen van de Sales Tax. Kortom met deze aanpassing houden ze de omzet in dollars per verkoop in de EU ongeveer gelijk met zoals ze waren ten tijde van de laatste prijsstijging.

Ik ben toch vrij benieuwd waar de oplichting zit in dit verhaal en ook de pure winst zie ik niet echt, ik zie eigenlijk enkel een behoud van marge / omzet ten aanzien van het laatste prijspunt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 april 2017 10:40]

Pure winst voor Apple dus. Oplichterij.
En nonsense. Iedere ontwikkelaar of uitgever die op dingen in de Apple Store heeft weet dat je aandeel de laatste 2 jaar gewoon gedaald is voor Euro aankopen. Kan ik gewoon keihard zien in mijn statistieken. Met deze aanpassing komt het weet op 2015 niveau en worden sommige producten weer zinvol.
Kijk eens op XE.com:

http://www.xe.com/currenc.../?from=EUR&to=USD&view=2Y

De Euro is de laatste 2 jaar nauwelijks gedaald. Dat jouw statiestieken anders tonen heeft wellicht te maken met hoe Apple de koers in hun eigen voordeel interpreteert.
De laatste keer dat Apple haar prijzen vaststelde (begin jan 2015) stond de Euro op 1.20, ten opzichte van vandaag is dat een daling +-10%, die daling repareren ze nu. Je kan het ook anders zien dan dat jij doet, en aanmerken dat wij in Europa ten aanzien van Apple wil overhouden in Dollars per verkoop eigenlijk bijna 2 jaar lang "goedkoop" uit geweest zijn. Onder consumenten zal dit geen populaire beredenering zijn, maar zo zal Apple het wel zien (en ieder ander bedrijf dat zijn boekhouding in dollars voert, en niet al te vaak de prijzen aanpast maar eigenlijk wel dezelfde marge wil hanteren).

Had Apple bijvoorbeeld dagprijzen gehanteerd om altijd per verkoop in de EU 1 dollar te "verdienen" waren wij hier de laatste jaar duurder uit geweest dan dat we nu geweest zijn als je regelmatig wat koopt in de Appstore.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 april 2017 11:37]

Dat zeg ik dus, prijs/inflatie compensatie. Dat zit dus ook devaluatie van je betaalmiddel in. ;)
De koers is al enige jaren stabiel ten aanzien van de Dollar. Ze willen gewoon prijs/inflatie compensatie toepassen. Voor Apple zijn producten ook duurder geworden door inflatie en prijsstijgingen. Denk dan aan harde schijven, geheugen e.d voor servers. Dat van de Euro is een beetje een wassen neus.
sowieso zie je dit soort aanpassingen alleen maar wanneer ze kunnen verhogen, andersom niet
In 2003 heeft Apple de prijzen (voor hard en software) wel verlaagd vanwege wisselkoers gedoe. Maar Apple past heel zelden de "Apple wisselkoers" aan. Ik zou me niet verbazen wanneer het nu minder met de wisselkoersen te maken heeft maar meer met de ietwat doorgeslagen kopersbescherming in Europa waar wij de prijs voor moeten betalen. Zelf zou ik opteren voor wat meer risico lopen.
Maar hoeveel kost zo'n zelfde app in US? 99dollarcent tegen 99 eurocent, wat nu 1,09 wordt, wij kunnen het wel betalen?
Hou er rekening mee dat Dollar prijzen altijd exclusief BTW (Sales Tax) zijn, veel staten hebben namelijk geen Sales Tax op digitale goederen. Heeft een staat wel Sales Tax, en is deze bijv. 10% betaald een Amerikaanse consument in de App Store dus geen $0.99 maar $1.09 (om het even makkelijk te houden) bij de eind afrekening.

EU prijzen zijn echter altijd Incl BTW (Sales Tax, VAT hoe je het wil noemen), waarbij in zaken als de App Store en andere Appstores (maar ook bijv. Steam uit mijn hoofd) door de uitbaters gerekend wordt met een percentage van 20% (omdat dit redelijk aansluit bij het EU gemiddelde).
Hier moest ik ook aan denken.
De euro is volgens mij nog voorlopig nog wel meer waard dan de dollar en volgens mij kost een app in USA nog altijd 99 dollarcent dus dat wisselkoersargument snap ik niet helemaal totdat de euro onder de dollar zakt.
Toen de euro omzette naar ruim anderhalve dollar was er ook geen prijsverlaging... komt een beetje opportunistisch over want als je inkomstenmodel eigenlijk om die dollar gaat en je harkt vanuit Europa opeens 50 cent per verkoop winst binnen scoor je volgens mij behoorlijk.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 28 april 2017 10:55]

Haal je even 21% BTW van de euro prijs af voor een eerlijke vergelijking? ;)
De BTW moet je gewoon betalen en in het gros van de VS betaal je geen BTW of zeer weinig op digitale producten.
Klopt, maar als je de euro prijzen inclusief BTW wilt vergelijken met de amerikaanse prijzen moet je die er wel even af halen.
Anders vergelijk je prijzen inclusief belasting met prijzen exclusief belasting (appels en peren)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 28 april 2017 12:38]

Touché, maar die belasting maakt bij een 1¤ 1,50$ wisselkoers niets uit voor het generieke principe van wat ik zeg.
welke btw? Apple gebruikt Double Irish With a Dutch Sandwich dus betaald in nederland maar 1% belasting . dat krijgen ze zelfs in de VS niet van elkaar
Er is een groot verschil tussen de winstbelasting (die ze inderdaad schandalig ontwijken) en de BTW die op producten in de winkel zit
dat laatste kan je niet ontwijken
om de hoge btw tarieven te omzeilen om maximale winsten te halen
worden de verkopen van iTunes in Europa, Afrika en het Midde oosten door een bedrijf in Luxemburg gedaan om gebruik te maken van het lage btw tarief in dat land
Lees je eens in wat BTW is.
Hint : voor de BTW geld het land waar de koper zich bevind.
het verhaal BTW begint altijd in het land waar de verkoper zich bevind. die moet namelijk de btw afdragen . terug vragen of vrij stellen bij de verkoop zolang je dan maar in je eigen land aangifte doet van de koop zo dat je daar dan btw betaald wordt.
dit gebeurd vaak voor aan kopen buiten de EU
als ik wat bestel in duitsland , frankrijk of engenland het komt gewoon zonder nederlandse BTW binnen door regeling van vrij verkeer en handel . bestel ik van de buiten de EU dan ben je de sjaak en betaal je bij aan komst van de goederen vaak BTW en invoer rechten over het product en de transport kosten ...
Hoezo, de euro gaat weer richting $1.10? Wordt vast nooit meer teruggedraaid, whatever de koers straks ook doet.
Het slaat sowieso nergens op, ze denken dat we gek zijn ofzo, de kosten worden naar boven bijgesteld terwijl dit juist naar beneden zou moeten..
Psst is het niet gewoon die giga boete van de EU die betaald moet worden die de prijs omhoog schroeft nu er van apple verwacht wordt dat het net als elk ander bedrijf gewoon belasting doet afdragen ipv Double Irish With a Dutch Sandwich
Ik heb altijd al een Amerikaans account gebruikt voor zowel de App als de Play Store. Lagere prijzen en soms ook betere aanbiedingen.

Sommige Nederlandse apps vindt je er niet, maar die kun je gewoon sideloaden (op Android dan), en aan de andere kant vind je er ook wat extra Amerikaanse apps.

[Reactie gewijzigd door i7x op 28 april 2017 11:45]

Ben benieuwd of ze ooit terug zakken als de euro terug waardevoller wordt :-). In het land van de prijsstijgingen omwille van zulke redenen zijn het meestal enkel stijgingen waar je als consument mee te maken krijgt.
De Euro is waardevoller dan de dollar, dit is gewoon een gevalletje geld vangen omdat het kan, de prijs had ~9% naar beneden moeten gaan, niet 10% omhoog.
Ik vraag me af wat er mis is met de prijzen 15,99, 25,99 en 35,99...
Met de recente aanpassing in het affiliates programma meegenomen, ga ik denken dat er meer achter zit. Men wil minder uitkeren naar afiliates, maar tegelijk blijkbaar meer verdienen met verkopen uit de App Store.

Wil niets of niemand zwart praten, het valt mij gewoon op.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 april 2017 09:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*