×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Base en Mobile Vikings kampen sinds 3 uur vannacht met storing - update

Door , 46 reacties, submitter: verstrooid_prof

De Belgische provider Base en de virtuele provider Mobile Vikings, die van hetzelfde netwerk gebruikmaakt, kampen met een langdurige storing. Sinds maandagochtend vroeg maken klanten melding van problemen. Zo zijn inkomende oproepen niet meer mogelijk.

BaseGebruikers melden op het forum van Tweakers dat oproepen naar Base- en Mobile Vikings-nummers niet meer mogelijk zijn. Mensen die deze nummers bellen, krijgen te horen dat het telefoonnummer niet meer in gebruik is.

Tegen de Belgische krant De Morgen zegt een woordvoerder van Telenet, eigenaar van Base, dat het probleem in de nacht van zondag om maandag om drie uur ontstond na een software-update van het netwerk van Base. Volgens de woordvoerder zijn niet alle klanten getroffen. Hoeveel mensen er precies last van ondervinden, is niet bekend.

Mobile Vikings, een virtuele provider op het netwerk van Base, meldt op Twitter sinds ongeveer 7 uur maandagochtend dat er problemen zijn op het netwerk. Om 11 uur zei de provider dat er nog geen oplossing in zicht is. Ook Base maakt op Twitter melding van de storing.

Update, 13:37: Mobile Vikings laat weten dat de problemen opgelost zouden moeten zijn en raadt gebruikers aan een herstart van hun mobiele apparaat door te voeren.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-03-2017 • 11:44

46 Linkedin Google+

Submitter: verstrooid_prof

Reacties (46)

Wijzig sortering
Er komen meldingen binnen dat herstarten van de telefoon helpt. Heb dit zelf net gedaan, en heb terug verbinding. Vliegtuigmode uit- en aanzetten helpt niet.
Vikings! The issue should be solved. Try rebooting your device and it should be ok!

[Reactie gewijzigd door StijnH op 6 maart 2017 12:43]

[sarcasme]ik zie het al komen, telenet: "we moeten de prijs verhogen vanwege investeringen in ons netwerk om deze problemen te vermijden in de toekomst"[/sarcasme]

ps: bij mij werkt het ook terug na een herstart

[Reactie gewijzigd door Bunga op 6 maart 2017 14:02]

Daar zit wel wat in. BASE was altijd een prijsvechter maar dat is ten koste gegaan van de kwaliteit van het netwerk. Om de kwaliteit op een Proximus of Orange niveau te krijgen moet er inderdaad flink geÔnvesteerd worden.
Ik kan bevestigen dat herstarten terug verbinding maakt (BASE hier, omgeving Gent).
Gewoon even airplane mode on and off zou ook moeten helpen!
De 17de februari was het ook al van dat al leken er toen minder mensen klachten te hebben. Geen bereik, soms na 10 minuten 20 seconden bereik. Dan wel bereik maar geen data of verbindingen die continu droppen.

Buiten dat men er toen van wist en er aan bezig was niets gecommuniceerd. Nu heeft men laten vallen dat hem om een software update zou gaan en indien er nog problemen waren nadat het opgelost is men best de telefoon herstart.

In ieder geval kan ik nu mooi naar dit artikel verwijzen als mijn baas vraagt waarom hij mij in godsnaam niet kon bereiken. Maar dit soort grapjes beginnen iets te frequent te worden, vermoedelijk Telenet die het netwerk van Base aan het aanpassen is? Integratie met hun eigen systemen?
Yep, had echt hetzelfde voor deze namiddag.
Had m'n mobiele netwerk nodig, maar om de ťťn of andere reden werkte het dus niet.
Vorig weekend ook al problemen. Het is dus niet enkel maar iets van 1 dag.

ik dacht dat m'n nexus5x kapot aan het gaan was/buggen.
Inderdaad, na een heropstart van m'n gsm, werkte m'n mobiel internet wel terug.

(de vraag is wel, voor hoelang?)

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 6 maart 2017 21:24]

Ik heb helemaal geen bereik. Geen data, geen 2G. Niets. Al een hele ochtend niet bereikbaar dus :(
Ik heb het kunnen oplossen:
Ik had 'geen service' op de iPhone 6s. De simkaart heb ik in een Nexus 5X gestoken en ik had terug bereik. Dan heb ik de simkaart terug in de iPhone 6s gestoken en ook daar kan ik weer bellen, smsen en internetten.

Ik heb geen verklaring waarom dit werkte maar dit was bij mij dus de oplossing.
Thanks, SIM-kaart uit het toestel halen en opnieuw insteken werkte bij mij ook!
Bij mij had sim kaart uit halen geen effect...ook reboot had geen zin.

Om 12.15 werkte het automatisch terug

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 6 maart 2017 12:36]

Jep, airplane mode in- en weer uitschakelen werkte voor mij ook.
Airplane mode had geen effect bij mij. De simkaart moest er effectief uit.
En had het uit en aan zetten geen effect? Lijkt me vreemd dat het verwijderen en terugplaatsen van een simkaart weinig zin heeft.
Herstarten van het toestel was ook geen oplossing.
Jullie hebben het kunnen oplossen, wss omdat het rond dit tijdstip opgelost is geraakt bij Base/MV zelf... :D
Al sinds deze morgen 7u geen verbinding met het Base-netwerk (via Mobile Vikings). Pas rond 9u kwam ik erachter dat ik niet de enige was via: http://allestoringen.be/problemen/base/kaart/

[Reactie gewijzigd door KeiFront op 6 maart 2017 11:51]

Ik heb dan weer geen enkel probleem. Al een paar keer gebeld en gebeld geweest.

Zoals het artikel schrijft, heeft niet iedereen er last van. Gelukkig voor mij. Hopelijk blijft het zo.
Ik heb net hetzelfde probleem. Bereik staat op 0 blokjes. Klant bij Mobile Vikings.
Dus ook geen uitgaande oproepen voor jou... Misschien hebben ze het hele netwerk platgegooid om dat probleem van uitgaande oproepen te kunnen lossen.
Sinds maandagochtend vroeg maken klanten melding van problemen. Zo zijn inkomende oproepen niet meer mogelijk.

[Reactie gewijzigd door biglia op 6 maart 2017 11:55]

Sinds ik wakker ben deze ochtend geen toegang tot internet en ik dacht dat het aan mijn telefoon lag. Rond 8u45 ook geen bellen of smsen en op een werkdag is dat inderdaad een probleem. Zeker als je al van plan was gebruik te maken van mobiel internet voor enkele belangrijke online gesprekken.

Hopelijk is het in een paar uur over want anders zal ik me gaan moeten verplaatsen. Op allestoringen.be al een paar duizend meldingen van storing met natuurlijk alle gevolgen van dien voor diegenen die een goed netwerk verwachten.

Bij zulke problemen lijkt me lokaal roaming opties van de leverancier toch wel wenselijk en vraag me af of dit mogelijk kan zijn op ťťn of andere manier in de nabije toekomst?
Goed punt. Maar vraag me af of dit technisch mogelijk is. We hebben in BelgiŽ 3 netwerken. Laten we even aannemen dat iedere provider 1/3de van de markt bedient. Dit zou betekenen dat er bij een storing plotsklaps 1/6de meer capaciteit verwacht wordt van de overige providers. Mij lijkt het dat dit vraagt om bijkomende problemen.
Een duurder abbo voor mensen die hier ECHT nood aan hebben lijkt me wel iets
Het is technisch te realiseren en bestaat ook al (geen idee of het in Belgie aangeboden wordt). Maar met een kostprijs en voor degenen die het specifiek eisen.

Voor de meesten van ons is het toch geen noodzaak lijkt me? 112 kun je nog bellen, via de pers weet men dat een operator er uit ligt dus men legt de link wel als ze je willen bereiken, tegenwoordig heb je op veel plaatsen WiFi om toch nog even een mailtje of iets dergelijks te sturen, etc.
Voor mensen die op de baan zijn, is het wel weer lastig. En uiteraard heb je mensen die in geval van een ramp beschikbaar moeten blijven.
Daar komt nog bij dat roaming alleen werkt als de eigen operator niet beschikbaar is. Als die er wel is, maar niet werkt, dan schiet je hier alsnog niets mee op. Dan moet je je telefoon expliciet vertellen dat ie een andere operator moet gebruiken. En dat is best lastig te vinden op bijvoorbeeld een Android toestel.
Een goed netwerk verwachten van Base?

Komiek in wording, hierzo.

Om het even te staven: BASE heeft al sinds jaar en dacht de slechtste dekking. Hoe vaak ik niet zonder internet kwam te zitten op de trein of in de auto terwijl de vriendin bij Proximus zat en vrolijk verder instagramde.
Je mening is niet echt gestaafd ;) het netwerk van BASE zou beter dan dat van orange.
http://www.zdnet.be/nieuw...-van-je-telefoonoperator/

Ook test aankoop is in 2013 tot deze conclusie gekomen.
http://www.a-n-v.be/61915...p-base-haalt-mobistar-in/
Ik zit al heel de ochtend zonder bereik. Nu even mijn simkaart eruit gehaald en opnieuw ingestoken en alles werkt weer.

Vliegtuigmodus of toestel opnieuw opstarten hielp niet (iPhone 7)
Hier was dit ook de oplossing. Simkaart uithalen en er opnieuw in.
Klinkt als een flinke fout aan de kant van BASE, aangezien klanten van BASE zelf ook problemen hebben. Hopen dat ze het snel kunnen fixen en ik ben benieuwd naar wat er mis ging!
Wat de oorzaak is, is nogal globaal, namelijk: een softwarefout. BASE had z'n systeem geŁpdatet, maar de update was of stuk, of was weer eens niet 'compatible' met andere services.
raar dat ze voor zo een gevallen niet kunnen terugvallen op een back-up of de software update terugdraaien naar de vorige versie
Dat kan ook wel, maar er kan van alles achter zitten. Ze zullen heus niet uit hun neus zitten te eten als het hele netwerk op z'n gat ligt.
Ik heb geen enkel probleem. Maar ik ben wel de enige van mijn collega's.
Ik had geen enkel probleem, tot ik op het werk de lift in stapte en de verbinding weg viel en niet meer terug kwam.

Had beter met de trap gegaan :+

Edit: Na reboot nu weer okť.

[Reactie gewijzigd door Tronic op 6 maart 2017 12:43]

Het eerste wat ik gedaan om te proberen bellen was telefoon herstarten maar dat hielp rond 8u30 nog niks. Nu dus wel.

-Het is nog zo handig een dual sim telefoon te hebben en een SIP account te hebben waar je mobiel nummer als call ID staat ingesteld: business kan dan nog steeds doorgaan zo goed en zo kwaad mogelijk en zo nodig.
Forwarding functie via Website Mobile Vikings ware handig geweest.

Bij deze toch een bedankje aan de "Russische hackersTM" die volgens "bronnen" voor deze rustige maandag hebben gezorgd! :+
Goed dat ik dit lees, ik dacht dat ik met een lokaal probleem te maken had. Apart dat een storing zo lang kan duren.
Tsja. Als de software niet meewerkt..

Onderschat het niet: je moet eerst het probleem lokaliseren, vervolgens moet je alles ongedaan maken. Hierbij moet je ook precies zijn, want je moet ook kijken of dan de problemen wťl opgelost zijn.
Ik heb geen enkel benul van de procedures rond updates, maar je zou toch verwachten dat zoiets uitvoerig wordt getest? Of dat je kan overschakelen naar een back-up?
Meestal heb je een rollback scenario. En hoewel ook dat vooraf op een testsite getest wordt, heb je toch een kans dat het op een live omgeving toch net niet werkt.
Maar we weten de oorzaak hier niet dus het blijft gokken. Het kan evengoed een menselijke fout zijn die moeilijk teruggedraaid kon worden.
Vergeet niet dat op een mobiel netwerk typisch elke nacht meerdere aanpassingen gedaan worden, waar je niets van merkt. Dit is dus een uitzondering.
Tsja, dat zou je wel verwachten ja, maar zoals ik hier ook al zeg:

Dat kan ook wel, maar er kan van alles achter zitten. Ze zullen heus niet uit hun neus zitten te eten als het hele netwerk op z'n gat ligt.
Ze hebben zeker niet niks zitten doen, want ik heb weer bereik (was wel herstart van toetsel voor nodig).

Uiteindelijk gaat het meer dan 99 keer van de 100 goed, als het dan een keertje een paar uur niet werkt, ach ja...